Ohjelmoinnilla tehoa lisää

Voimaako

Olen harkinnut Passattiini ohjelmoinnin tilaamista. Moottorin on 2 l. diesel vm 2008 ja ajettu 60 tkm. Ohjelmoijan mukaan tehoa tulee 182 hp ja vääntöä 430 nm, tällä hetkellä autossa on 140 hp ja 320 nm. Auton on toiminut erinomaisesti koko ajan, ei vikoja. Kestääkö moottori ja muu tekniikka tämän tehon lisäyksen ja onko se laillista?

39

4293

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -------

      Katsastuksesta se ei ainakaan mene läpi.

      • höpö,höpö....

        Katsastajat eivät tiedä asiasta mitään.


    • ----------

      Kyllä ne mun lastutetusta 1.9 TDI moottorista ainakin tiesi. Läpi ei mennyt. Softa päivitys vanhaan ja sen jälkeen ei ollut ongelmia. Eli onnistuu kun 2 kertaa vuodessa vaihtelet, eli ennen ja jälkeen katsastuksen.

    • Voimaako

      Jos autosta on olemassa tehokkaampi versio, mikä lienee teknisesti samanlainen, luulisi tehonlisäyksen olevan hyväksyttävissä myös katsastajan taholta. Miten katsastaja mittaa tehon ja toteaa tämän uudelleen ohjelmoinnin?

      • ei mene läpi

        Tehokkaammissa autoissa joudutaan monesti käyttämään tehokkaampaan autoon tarkoitettuja teknisiä ratkaisuja. Esim. DSG7 max. 250 nm ja DSG6 320 nm. Jarruissa on eroja ja varmasti joissakin tukirakenteissa. Katsastusmieshän mittaa esim. co2, lambda. Kun tehoja tulee lisää, ei ne ole enää samassa haarukassa missä niiden pitäisi. Tällöinhän katsastussedällä alkaa raksuttamaan että mitä ihmettä tämä nyt on. Joku voisi kertoa, jos on lastutetulla mennyt läpi ilman mitään ongelmia. Itse kyllä epäilen vahvasti. Kysyjällähän on vielä suuremmat tehonlisäykset haussa kuin tuolla aiemmin joku oli hylätty 105 hv/140 hv ja 250 nm/320 nm. Kysyjän erot ovat jo 42 hv ja 110 nm suuremmat.


      • PTNPTN
        ei mene läpi kirjoitti:

        Tehokkaammissa autoissa joudutaan monesti käyttämään tehokkaampaan autoon tarkoitettuja teknisiä ratkaisuja. Esim. DSG7 max. 250 nm ja DSG6 320 nm. Jarruissa on eroja ja varmasti joissakin tukirakenteissa. Katsastusmieshän mittaa esim. co2, lambda. Kun tehoja tulee lisää, ei ne ole enää samassa haarukassa missä niiden pitäisi. Tällöinhän katsastussedällä alkaa raksuttamaan että mitä ihmettä tämä nyt on. Joku voisi kertoa, jos on lastutetulla mennyt läpi ilman mitään ongelmia. Itse kyllä epäilen vahvasti. Kysyjällähän on vielä suuremmat tehonlisäykset haussa kuin tuolla aiemmin joku oli hylätty 105 hv/140 hv ja 250 nm/320 nm. Kysyjän erot ovat jo 42 hv ja 110 nm suuremmat.

        Ei ole ollut mitään ongelmia katsastuksessa vaikka "lastutettu" edellinen passat ja uudelleen ohjelmoitu nykyinen passat.


    • aumebe

      No eikö volkkarissa tehot oikein riitä normaaliin maantieliikkumiseen, Vai miksi pitää virittää?

    • Voimaako

      Kiitos kommentistasi aumebe, tehot kyllä riittävät normaaliin ajoon hyvin, onhan vääntöä koneessa yli 300 nm. Ajatus tehon lisäämisestä tuli vain mieleen, koska ko. mallista on tehokkaampikin versio. Tehon lisäyksen hinta ei kuulosta kovin isolle, eli jos siitä jotain hyötyä on tai mukavuutta, sitä voisi kokeilla. Tosin, jos se on laitonta, eli auto ei mene katsastuksesta läpi tai kestävyys kärsii, sitä ei tule hankkia.

    • aumebe

      Kiitos myös omasta kommentistasi. Itse olen tehnyt aina näin:

      Jos siltä tuntuu, Niin mene, Ja vaihda se jo valmiiksi tehtaalta tulleeseen tehokkaampaan versioon, Niin luulisi taatusti kestävän......Itse olen pärjännyt mainiosti nykyisilläkin tehoilla, Joilla saa ajokortin herkästi kuivumaan. Toinen juttu on kokonaan se, Jos harrastaa kilpa-ajoa. Silloin tehoilla onkin SUURI merkitys voiton kannalta........Yleinen tie ei kuitenkaan ole kilparata, Vaikka moni niin luulee.......

      • ????

        Katoppas aumebe, kun tuon tehonlisäyksen hinta valmiiksi tehtaalta tulleeseen on 4 - 5 teur. Lastutettuna puhutaan muutamasta satasesta, ymmärrätköhän sä nyt tuon kysyjän pointin kun näin "rautalangasta" väännettiin.


      • aumebe
        ???? kirjoitti:

        Katoppas aumebe, kun tuon tehonlisäyksen hinta valmiiksi tehtaalta tulleeseen on 4 - 5 teur. Lastutettuna puhutaan muutamasta satasesta, ymmärrätköhän sä nyt tuon kysyjän pointin kun näin "rautalangasta" väännettiin.

        No jos se on rahasta kiinni, Niin sepä onkin sitten kokonaan toinen juttu.
        Eipä siitä sitten sen enempää.......


    • Voimaako

      Tässä ei ole kysymys kilvanajosta tai kaahailusta. Kysyin kommentteja, jos joku oikeasti tietää asiasta, tai on omakohtaista kokemusta.

    • PTNPTN

      Ja vaikka ostaakin malliston tehokkaimman version niin siihenkin saa lisää potkua. Nälkä kasvaa syödessä. Katsastuksesta: "Katsastusmieshän mittaa esim. co2, lambda. Kun tehoja tulee lisää, ei ne ole enää samassa haarukassa missä niiden pitäisi" höpöhöpö

      • PTNPTN

        Alkuperäiseen kysymykseen kommentti. Vie auto sellaiseen pajaan jossa ohjelma räätälöidään juuri kyseiselle autolle sopivaksi.


    • ---------

      Höpöhöpö "PTNPTN" ei vaan mene katsastuksesta läpi.

      • PTNPTN

        Kommentoi sellainen jolla ei ole mitään kokemusta asiasta... ok tää on suomi24 keskustelu palsta...


    • nimimerkki10

      Miksi tarkalleen ei menisi läpi katsastuksesta? Dieselistä ei mitata kuin hiukkaspäästöt, ei edes OBD-testiä. Asiallisella ohjelmalla päästöt pysyy hyvin rajoissa. Miksi ihmiset muuten näitä virittäisi jos ei menisi katsastuksesta läpi?

      Kysyjän kannattaa vaikkapa lukea FFP:n tai vastaavan VW-sivuston keskusteluita niin saa parempaa tietoa.

    • ...........

      Siinähän se tuli, hiukkaspäästöt muuttuu. Ei todellakaan ole enää "rajoissa".

    • hiukkasp

      Ja miksi hiukkaspäästöt ei olisi sallitulla tasolla? Pitää ohjelman tekijän tietysti jotain tietää että siitä toimiva saadaan, mutta ei se ole mikään ongelma. Meneehän ne vielä rajoihin vaikka on DPF:kin poistettu.

    • -----------

      Torgue lite Pro version OBL-lukijalla pystyt itsekin tsekkaamaan moottorin suorituskyvyn, eli kyllä siellä katsastus asemalla tasan tarkkaan on laitteet joilla näitä laittomia tehon lisäyksiä valvotaan. Esim. Toi ELM327 malli maksaa Pro versiona ehkä n. 50.- tavallisena 30.-. Voi myös nollata itse vikakoodit jne.

      • päästöhiukkas

        A) Torque OBD -ohjelmaa ei käytetä katsastuksessa
        B) Katsastuksessa ei mitata moottorin suorituskykyä
        C) Katsastukseen käytettävillä laitteilla ei pysty päättelemään viritystä bensamoottoreistakaan
        D) Em. ohjelma ei kerro suorituskyvystä mitään ilman huipputeholla käyttämistä
        E) Dieselille ei tehdä OBD-mittausta

        Itsellä on Torque -ohjelma puhelimessa ja olen myös menestyksellä katsastanut kaksi kertaa -06 VW dieselin jossa ohjelma muutettu. Kolmas kerta tulee taas loppuvuodesta, enkä odota että mikään olisi muuttunut.

        Etsi Trafin sivuilta katsastuksen perusteet niin sieltä selviää noi kaikki.


      • nimimerkki10

        Määräaikaiskatsastuksessa ei etsitä virityksiä. Poliisi tai tulli voivat määrätä valvontakatsastukseen joka on sitä varten.

        Nykyiset savutusrajat on niin korkealla ettei mitään ongelmaa mennä melko rajustikin viritetyllä autolla mittaukseen. Käy vähän polkemassa ensin jos pelottaa.


      • ???????????
        päästöhiukkas kirjoitti:

        A) Torque OBD -ohjelmaa ei käytetä katsastuksessa
        B) Katsastuksessa ei mitata moottorin suorituskykyä
        C) Katsastukseen käytettävillä laitteilla ei pysty päättelemään viritystä bensamoottoreistakaan
        D) Em. ohjelma ei kerro suorituskyvystä mitään ilman huipputeholla käyttämistä
        E) Dieselille ei tehdä OBD-mittausta

        Itsellä on Torque -ohjelma puhelimessa ja olen myös menestyksellä katsastanut kaksi kertaa -06 VW dieselin jossa ohjelma muutettu. Kolmas kerta tulee taas loppuvuodesta, enkä odota että mikään olisi muuttunut.

        Etsi Trafin sivuilta katsastuksen perusteet niin sieltä selviää noi kaikki.

        Kuka on väittänyt että Torque ohjelmaa käytetään katsastuksessa??? Itse en ainakaan näe tässä ketjussa yhtään sellaista kirjoitusta.


      • Näin on.
        nimimerkki10 kirjoitti:

        Määräaikaiskatsastuksessa ei etsitä virityksiä. Poliisi tai tulli voivat määrätä valvontakatsastukseen joka on sitä varten.

        Nykyiset savutusrajat on niin korkealla ettei mitään ongelmaa mennä melko rajustikin viritetyllä autolla mittaukseen. Käy vähän polkemassa ensin jos pelottaa.

        Niinkö, minkähän vuoksi mun 1.9 TDI ohjelmoinnilla teholisätty Passat ei sitten mennyt katsastuksesta keväällä läpi? Päästöt poikkeavat ohjearvoista, oli vastaus ja vielä olkapään yli huomautti että on vissiin vähän ruuvailtu. Joten älkää tietämättömät viitsikö sössöttää täällä että ei mitään ongelmia.


      • ei sössötystä
        Näin on. kirjoitti:

        Niinkö, minkähän vuoksi mun 1.9 TDI ohjelmoinnilla teholisätty Passat ei sitten mennyt katsastuksesta keväällä läpi? Päästöt poikkeavat ohjearvoista, oli vastaus ja vielä olkapään yli huomautti että on vissiin vähän ruuvailtu. Joten älkää tietämättömät viitsikö sössöttää täällä että ei mitään ongelmia.

        Sulla on yksinkertaisesti ollut liikaa savutusta. Ohjearvo ylittynyt.
        Olisit puhaltanut noet pois ennen katsastusta.


      • järkkyy
        ei sössötystä kirjoitti:

        Sulla on yksinkertaisesti ollut liikaa savutusta. Ohjearvo ylittynyt.
        Olisit puhaltanut noet pois ennen katsastusta.

        Minun Passatilla (2007) oli aika korkeat savutusarvot (nousivat joka vuosi katsastuksen yhteydessä), ja tammikuussa alkoi näkyä jo kunnon savua takaröörissä. Lisäsin STP injection cleaneria ja savutus loppui siihen. Laakkosella tein vielä Forte Motor Flush -puhdistuksen, ja toukokuun katsastuksessa savutus oli pienin ikinä.


    • paras kaikessa...

      SUOSITTELEN EHDOTTOMASTI...........
      Otetaan sille........

    • Lastuilla lainehilla

      Polkekaa pojat polkekaa. Itse ajelen Passat 1.6 TDI DSG7 farkulla vm. 2012. Ikinä en ole myöhästynyt mistään tapaamisesta, rajoitusten mukaan mennään enkä tätäkään nyt hirveän laiskaksi hauku. En tosin tykiksikään kehu, niinkuin en kehu alle 400 hv omaavia autoja muutenkaan.

      Itse saan "polkemisesta" kiksejä kahvan väännöstä siihen tarkoitetuilla radoilla.
      Eikun 450 cc nelari kotari tallista peräkärryyn ja radalle, on hiukkas eri tehopainosuhteet kuin näissä alle 4 sataa heppaisissa.
      Onhan se tietysti "jännää" kun on autossa "tehoja", mutta mitä niillä liikenteessä muuta tekee kuin että voi sanoa kavereille että mun mopossa on 180 heppaa.
      Eiköhän poijaat panna asiat oikeaan tärkeysjärjestykseen ja nautitaan reilusta liikennekäyttäytymisestä.

    • Eiköstä je?

      Jos tää uudelleen ohjelmointi tehon lisäämiseksi on niin helkatin hienoa/riskitöntä, minkä ihmeen takia tehdas tuottaa epätaloudellisesti eri moottorivaihtoehtoja tai kokoja?
      Ei muuta kuin isoja sarjoja 1.6 TDI pannuja ja myyjälle vain ilmoitus millä "lastulla" otetaan. Tästähän hyötyisi auton valmistajakin. Paljon halvemmaksi tulisi tuottaa linjalta yhtä ja samaa tavaraa ja jättää tehot ohjelma nikkareiden huoleksi.
      Ei se näin yksinkertaista ole.
      Tottakai tehokkaampi pata vaatii eri rakenteet ihan ruohonjuuritasolta (jarruista) lähtien.

      • Olenkovamesemies

        Just joo, näinhän sitä voisi tietämätön olettaa. On muitakin merkkejä, joissa on ihan samat palikat, mutta eri mallimerkintä ja hinta. Mersussakin on 200, vaikka todellisuudessa se on 220. Eri softa sisällä ja hintalappu lasissa.


      • -------
        Olenkovamesemies kirjoitti:

        Just joo, näinhän sitä voisi tietämätön olettaa. On muitakin merkkejä, joissa on ihan samat palikat, mutta eri mallimerkintä ja hinta. Mersussakin on 200, vaikka todellisuudessa se on 220. Eri softa sisällä ja hintalappu lasissa.

        Katos löysämesemies kun Passatissa 77 kw ja 103 kw tehoeroissa moottoreissa on ihan eri kuutiotilavuudetkin 1.6 ja 2.0 ltr.


    • VW-TDI asentaja.

      Kerrotaan nyt faktoja jotka jokainen voi tarkastaa Trafista. Tehoja saa lisätä 20 % rekisteriotteeseen ilmoitettuun ohjearvoon, siis vain 20 %. Katsastuksessa ei useimmiten löydetä näitä tehon lisäyksiä, mutta silloin tällöin kumminkin ja tällöin joudutaan auto uudelleen katsastaa koska auto on muuttunut laittomaksi liikennekäyttöön. Suljetulla radalla sillä saa vielä ajaa.

      Eli jos on esim. 105 hv TDI, siinä saa olla tehonlisäystä max. 126 hv.
      140 hv TDI max. 168 hv.

      Sekä väännöt samassa suhteessa.
      Eli kyllä tehoja voi laillisesti lisätä ihan mukavan määrän kuitenkin.
      Mutta noi 105 hv muuttamisesta 2.0 TDI tehoihin kannattaa unohtaa.

      Siihenkään en ota kantaa paljonko mikäkin moottori/vaihdelaatikko sitten kestää edes tuota 20 % tehonlisäystä pitkällä aikavälillä, varmasti se kuitenkin joitain kymmeniätuhansia kilometrejä kestää. Paljon ajavalle se kuitenkin on lyhyt aika.

    • VW-TDI asentaja

      Pakko lisätä vielä ns. näsäviisaille, tarkoitin 126 hv asti sekä 168 hv asti. En sitä että tehoja voi lisätä niin paljon.

    • Pek-Roi

      Kaksi passattia olen lastuttanut,eli uudelleen ohjelmoituttanut,eihän niihin mitään lastua laiteta.
      Ei minkään valtakunnan ongelmia ole ollut.
      Ensin ajoin 1.8T 20v passatilla (B5.5) kaksi ja puoli vuotta 150hv -> 190hv ja laitoin vielä BSR;n sporttiputkiston. katsastusmies sanoi vain että jaa uusi pakoputkistoki,hyvä.

      Nyt alla 2009 2.0tdi commonrail jossa vakiona 140hv,nyt 175hv ja 392nm. Mainiosti tuntuu kestävän tämäkin,kulutus matka-ajossa 3.9L/100km. Eli melko perhanan hyvä kulutus/teho ja voimasuhde. :) isohkoa peräkärryä hinatessa 92kmh keskinopeudella 6.2L/100.

      Tähän asti ja varmasti tästä eteenpäinkin uudelleen ohjelmoinnin teetän turbo ahdetuille autoilleni. Mitä nuita kahlittuja hevosia pitämään kun muutamalla satasella saa auton joka oikeasti laittaa hymyilemään ajomukavuuden puolesta.
      Hassua että YHÄKIN moni pelkää ja epäilee tuota lastutus hommaa.

      Ilmeisesti uusissa autoissa alkaa kasvavissa määrin olemaan nuita suljettuja ecuja joihin ei ihan näin helpolla läppärillä uutta ohjelmaa heitetäkkään tilalle.
      Kannattaa siis kysyä lastutuksia tekevältä lisätietoja.
      Kaikki ohjelmat ei ole netissä esillä mitä on saatavilla,puhelua vaan.

    • Pek-Roi

      Lisään vielä sen verran että puhun nyt digituning nimisen firman ohjelmista.
      Onhan nuita halpa versioitakin jotka lisää tehoa ei niin hyväksyttävällä tavalla joka voi särkeä esim suuttimia,koska nostaa painetta.
      Ja näistä viritys bokseista en tiedä mitään,ei kokemusta ja muitten tarinoihin en aina täysin luota.

    • --------

      Antaako toi digituning jonkunlaista takuuta sille että kone ei "rojahda" optimoinnin jälkeen?

      • nimimerkki10

        Kyllä noi paremmat virittäjät antaa jotain takuun jatkeita. Esim. MTM, APR ja ABT.

        En tosin ole tarkemmin tutustunut takuuehtoihin.


    • peksal

      Ehei,niinku ei tietääkseni kukaan muukaan. Se ei siis muuta moottoria rikkoutumattomaksi. Vaan tuo tehoa,vääntöä ja pudottaa useimmiten kulutusta. Tosin tuon bensa passatin kans kävi niin että sitä tuli poljettua entistä enemmän kun menohalut kasvoi. Mutta se on taas kuskin vika se...

      Tuolla bensa passatilla ajoin noin 50 000km lastutettuna kunnes myin sen pois.
      Edes kytkin ei alkanut luistamaan.

      Tällä dieselillä mikä nyt on alla,olen ajanut parikymmentä tonnia lastutettuna, ilman murheita. Ei savuta vähääkään tms. Ja muuten siitä hetkestä kun sen ostin ajoin sillä vakiona 2 päivää,ja nekin vain siksi että oli viikonloppu eikä lastuttaja ollut töissä.

    • peksal

      APR:"Ohjelmaviritysten kohdalla takuu on laajennettu siten, että vastuuvakuutuksemme kattaa mahdollisesti virityksestä johtuvasta tehdastakuun epäämisestä johtuvat kulut, mikäli voidaan osoittaa, että syntyneen vaurion todellinen aiheuttaja on tekemämme muutos. Tämä laajennettu vastuu koskee moottoria sekä voimansiirtoa. Käytännössä tätä vakuutusta ei ole lähes 10v toiminnan aikana tarvittu kertaakaan. "
      Koskaan ei ole mitään korvattu siis.

      Aika yleinen linja tuo että kun voidaan osoittaa että vika on softasta johtuva niin sitten mietiään korvaamista.
      Jos menee kytkin,onko se softan vika,ei ku sinun oma...
      Jos menee laatikko niin kenen vika,no oma...
      Kiertokanki,no oma kai se on ku konetta revittää punaviivalla ja mahdollisesti valmistajan materiaalivika tms. moottorin rääkkäämistä...

      Sitten on tuota että maahantuojan takuut säilyy (ABT ehkä jollaki muullaki?).
      Tai se siirtyy ABT;n (ehkä jonkun muunkin) piikkiin mutta takuu aika on sama mitä maahantuoja muutenki tarjoaisi. ANYWAY 2008 passatilla ei ole enää takuuta vuonna 2013...

      Kaiken saa rikottua ku oikeen yrittää,joillaki firmoilla on paremmat softat kun toisilla ja nyt lähinnä sanon sitä että olen tuntenut kilometrini turvallisiksi tekniikan toiminnan kannalta ja kokemusta on ainoastaan digituningista joka ei tarjoa takuutakaan. Se tosin näkyy hinnassakin.

      Näin köyhäksi paskanpuhujaksi tituleerattuna,tulee mietittyä tuotaki puolta asiasta että maksaakko ylimääräistä takuusta joka ei korvaa kuitenkaan juuri mitään jos jotain särkyy! Itselläni on takuut myös ummessa autoissani olleet että en pystyisi mitään rikkoutumista osoittamaan softan viaksi vaan heti sanottaisiin että joo,ajan ja kilometrien myötä nuo voi rikkoutua.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2681
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      151
      1258
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1135
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1008
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      949
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      15
      899
    8. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      855
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      855
    10. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      40
      841
    Aihe