hukkaportti

jorse

onko kaikissa turboissa(raskaskalusto ja henkilöautot erikseen) aina hukkaportti? emme päässeet kaverin kanssa yksimielisyyteen....

14

7915

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaska

      on, ahtimissa on aina hukkaportti, mutta hukkaportteja on erilaisia (irrallisia ja kiinteitä)

      eli jos pöydällä lojuu ahdin ilman hukkaporttia, niin kyllä sellainen siihen kuuluu, se vaan ei ole paikalla

      • P.P.

        Tiedän muutamia katuliikenteessäkin olevia kiivaita autoja, joissa ei hukkaporttia käytetä. Samoin monissa (ainakin vanhemmissa) kuorma-autoissa ei turbon kanssa ole hukkaporttia käytetty.
        Ja tarkennuksena, missään muissa ahdintyypeissä kuin turboissa ei hukkaporttia todellakaan käytetä, eikä aina siis niissäkääm.


      • jaska
        P.P. kirjoitti:

        Tiedän muutamia katuliikenteessäkin olevia kiivaita autoja, joissa ei hukkaporttia käytetä. Samoin monissa (ainakin vanhemmissa) kuorma-autoissa ei turbon kanssa ole hukkaporttia käytetty.
        Ja tarkennuksena, missään muissa ahdintyypeissä kuin turboissa ei hukkaporttia todellakaan käytetä, eikä aina siis niissäkääm.

        hukkaportti on JOKAISESSA tehtaan tekemässä härvelissä.
        ajattele vähän mitä puhut


      • Joopajoo
        jaska kirjoitti:

        hukkaportti on JOKAISESSA tehtaan tekemässä härvelissä.
        ajattele vähän mitä puhut

        Käys nyt nuoremmaksesi kurkkaamassa lähes minkä hyvänsä kuorma-auton, maansiirtokoneen, rekkanupin ym. konehuoneeseen niin koet valaistuksen: hukkaporttia ei ole! Ruiskutuspumpun säätö pitää ahdot kurissa niinkuin isoissa dieseleissä on tehty vuosikymmenet.

        Intin pullasisusta pumpun ruuvin sinetti veks ja syötöt auki. Sutii.


      • mbe
        jaska kirjoitti:

        hukkaportti on JOKAISESSA tehtaan tekemässä härvelissä.
        ajattele vähän mitä puhut

        Nyt jaskalla puurot ja vellit sekaisin,hukkaporttia ei todellakaan oo jokaisessa turbokoneessa. Pihalta löytyy neljä kampetta joissa hukkaportista ei tietoakaan vaikka turbot onkin,yks vielä upouusi kuten ko. moottorityyppikin.
        Kahdesta autosta sen sijaan löytyy.

        Hukkaportti vain estämässä liiallista paineen-nousua yläkierroksilla,kuten yllä kirjoitettu,sen voi estää muutenkin kuin hukkaportilla.


    • ei ole

      pienissä ahtimissa kuten moottoripyörien tai pienten työkoneiden turboissa ei ole hukkaporttia vaan ahtopaine on rakenteellisesti rajoitettu...
      taas uusissa turboissa alkaa nykyään yleistyä muuttuvat johdesiivet(toimintaa ja rakennetta en jaksa alkaa kirjoittaan) jotka korvaavat hukkaportin paineen säätimenä, toimien tarkemmin kuin portti... eli voit sanoa kaverillesi faktaa, ja jos ei usko ota selvää jonkun uuden dieselauton moottorista, siellä ei ole turbossa hukkaporttia

      • hmm

        kurkkaas tuliterän wv tdi konehuoneeseen...kyllä sielä portti on, ja painepuolella vielä varuiksi hätäventtiili jos hukkaportti laukeaa


      • TDCI
        hmm kirjoitti:

        kurkkaas tuliterän wv tdi konehuoneeseen...kyllä sielä portti on, ja painepuolella vielä varuiksi hätäventtiili jos hukkaportti laukeaa

        jos katsoo näitä uudemmilla tekniikoilla tehtyjä common rail dieseleitä, niin eipä niissä ole hukkaporttia. Sitä ei tarvitse muistaakseni siksi, että yhteispaineruiskutusta voidaan ohjata tarkemmin. VW yms tdi koneet ovat kohta historiaa. Onkohan niissä vielä semmoinen käynnistyskampi keulalla, hi.


    • sammakko

      Ei ole kaikissa.

    • t.ah

      Ei ole.uudemmissa turboissa mekaanisen painerasian homma hoidetaan elektronisesti ohjatuilla, säätyvillä turbon johdesiivillä.Sitä on hoidettu myös paineilmalla.

    • Remppa

      Kaikissa moottoreissa EI tarvita hukkaporttia! Pääsääntöisesti lähes kaikissa henkilöautoissa on h-portti mutta mitä isompiin Diesel-koneisiin mennään niin h-porttia EI ole vaan turbo on mitoitettu siten ettei sitä tarvita, se ei ole ainoa millä se onnistuu ja tärkeämpi tapa millä painetta rajoitetaan on syötön rajoittaminen! Kun syöttöä rajoitetaan niin luonnollisesti palaminen vähentyy josta seuraa pakokaasujen väheneminen joten painekaan ei enää nouse! Bensa-koneissa h-portti ON AINA juuri syystä ettei syöttöä voida laihentaa koneen rikkoutumisen takia!

    • matti

      Aina olla, tässä yks esimerkki.

      Common-rail-tekniikka

      Moottori edustaa toisen sukupolven common-rail-tekniikkaa. Se hyödyntää viimeisintä mikroelektronitekniikkaa moottorin polttoprosessin tarkkailussa, jotta palaminen olisi optimaalista kaikissa olosuhteissa. Common-rail on ainoa dieselruiskutusjärjestelmä, jossa polttoaineen ruiskutuksen ajoitus on joustava. Tämä on toteutettu rakentamalla painetila, jossa polttoneste on moottorin nopeudesta riippumatta koko ajan korkeassa paineessa. Se edistää myös moottorin vääntöä sekä tekee moottorista entistä taloudellisemman ja savuttomamman.

      Palamisprosessia ohjaa moottorin elektroninen ohjausjärjestelmä. Sen apuna on eri puolille asennettuja antureita, jotka valvovat palamisprosessia ja auttavat tiedoillaan moottoria mukauttamaan niin polttonesteen määrää kuin ajoitusta tarvittaessa.

      1,8 litran, 100 hevosvoiman Focus Duratorq TDCi -moottorissa on myös elektroninen melun vähentämiseen tähtäävä tekniikka, accelometer pilot control, joka ”kuuntelee” moottorin toimintoja. Keskelle moottorilohkoa sijoitettu elektroninen nakutusanturi valvoo moottorin tärinää ja antaa signaalin ruiskutuksen ohjausmodulille, joka tekee tarvittavat muutokset ruiskutukseen.

      Common-rail-muutokset

      Focuksen 100 hevosvoiman 1,8 litran Duratorq TDCi -moottorissa on samoja ominaisuuksia kuin 115 hevosvoiman versiossa. Näitä ovat muun muassa:

      - entistä jäykemmät valurautaisen moottorilohkon kannakkeet
      - vahvistetut kiertokangen laakerikannet
      - männissä jäähdytyskanavat
      - kampiakselissa entistä vahvemmat laakerit ja kaksoismassavauhtipyörä, akselin etupäässä värinänvaimennin
      - sylinterikannessa Focus Duratorq TDdi -versioon verrattuna alempana olevat pyörrekanavat
      - vahva ja tehokas valurautainen rakenne, joka mahdollistaa ahtamisen aina 1,2 bariin saakka
      - pakosarjassa säätyvä Garrett-ahdin, hukkaportin tarve poistuu

      http://www.ford.fi/mallisto_focus_moottorit.html

    • KKKturbosiis

      Ei ole kaikissa. Joissakin on kiinteällä geometrialla oleva turbo ilman hukkaporttia, joka on mitoitettu siten, että ahtopaineet eivät karkaa. Täytyy olla varovainen ku nostaa syöttöjä ettei ahtopaineet nouse sinne neljään kiloon! Sitten on näitä nykyaikaisia muuttuvalla geometrialla olevia turboja...

    • Nobelaner1

      Valitettavasti eduskunnastakin puuttuu hukkaportti josta hallituksen saisi menemään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      71
      3249
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      552
      3063
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      38
      2426
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2012
    5. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      310
      1832
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1825
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1652
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      109
      1332
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1228
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      23
      1215
    Aihe