Taekwondon aloitus?

Johanna.

Minkä ikäisenä kannattaa aloittaa taekwondo? Kuinka monta kertaa viikossa kannattaa harrastaa? Kuinka kauan niitä vyökokeita varten pitää harjoitella ennenkuin voi osallistua vyökokeeseen?

Olen 8-vuotiaan pojan äiti ja poika haluaisi kovasti aloittaa kyseisen lajin mutta äitinä mietityttää... Voiko siinä loukkaantua? Onko taustalla jotain filosofiaa?

Kiitos kaunis vastauksista etukäteen! :)

26

3824

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • totta kai

      itse aloitin taekwondon 13w ja voin kertoa et meidän seurassamme on alle kahdeksan vuotiaita mutta heillä on yleensä vanhemmat mukana.Riski on tietysti aina riippuu poikasi luonteesta paljonkin suosittelen kyllä

    • Ilman muuta

      Tervehdys!

      Taekwondoa voi aloittaa harrastamaan ihan minkä ikäisenä tahansa, mutta väittäisin, että suurimmassa osassa seuroja 8- vuotiaat voivat jo tulla mukaan harjoittelemaan. Suurimmilla seuroilla on harjoitteluryhmiä jo 5- vuotiaillekin nassikoille.

      Alkuvaiheessa riittää hienosti pienelle pojalle harjoitella 1-2 kertaa viikossa, enemmänkin sitten jos oikein innostusta (ja seurasi tarjoamia harjoituksia) löytyy.

      Vyökokeisiin riittävät harjoittelumäärät ja ajat riippuvat paljolti seurasta ja opettajasta. Mutta ymmärrettävästikin ensimmäisiin vyökokeisiin ei juuri vaadita muuta kuin säännöllinen osallistuminen harjoituksiin ja harjoituksissa keskittyminen, jolla jo saa itselleen tarvittavaa osaamista kartutettua. :)

      Yleensä (ja taas, seurastasi riippuen) ensimmäinen vyökoe seuraa noin 3-6 kk:n harjoittelun jälkeen.

      Loukkaantua toki voi mutta mielestäni ja oman kokemukseni mukaan ei sen enempää kuin muissakaan urheilulajeissa....

      Lämpimästi kannustan koettamaan, sillä laji on omiaan kehittämään lapsen liikuntataitoja monipuolisesti. Kokeilemalla se sitten selviää, onko se sellainen laji jota poikasi tykkää tehdä ja harrastaa.

      Taekwondon takaa löytyy myös filosofinen puoli, josta voit lukaista hieman vaikka täältä:

      http://www.suomentaekwondoliitto.fi/taekwondoliitto/taekwondo_lajina/filosofia/

      Tsemppiä ja onnea lajivalintaan!

    • taekwondo1

      Hyvää tietoa taekwondosta löytyy ainakin täält Turun sivuilta:
      www.budokwai.fi/taekwondo

      Sieltä "laji" osiosta löytyy kaikki mitä haluat tietää :)

      ja tuolta liiton sivuilta löytyy sitten eri seuroja.

    • 45748656

      Kyllä siinä voi loukkaantua, koska taustalla on tosiaankin filosofiaa ja se on erittäin porvarillinen. Jos satut olemaan kaupungissasi työnantaja, osakkeenomistaja, harrastat itse taekwondoa tai olet muuten vain rikas, niin sinne vain muksu harrastuksen pariin. Jos et kuulu näihin ryhmiin, niin kehoitan karttamaan. Porvarillisuus on taekwondossa jopa vahvempi kuin palloilulajeissa, pelipaikoista käydään kauppaa. Jos sinulla on varaa maksaa "suojelurahaa", sinun pojallesi järjestellään hyvä kilpailu-ura ja annetaan helpot vastustajat kilpailuihin jotka kiusataan huonoon kuntoon kilpailujen alla. Jos sinulla ei ole varaa maksaa suojelurahaa, poikasi saatetaan sulkea kokonaan pois kilpailuista jollain verukkeella. Kilpailu on kuitenkin olennainen osa taekwondoa, koska siinä määritellään harrastajien välinen "paremmuus". Taekwondoliitto on melkoisen korruptoitunut ja kehottaisin kääntynään mieluummin jonkin muun kamppailulajin lajin pariin.

      • 101001011

        Joo kamppailuseuroissa on ongelmana, että siellä on pari-kolme staraa joista yritetään valmentaa huippuottelijoita ja muut eivät saisi kehittyä heidän rinnalleen, saati sitten haastaa heitä. Mutta ei ainoastaan TKDssä, kyllä muuallakin pelataan samaa peliä.


      • Anonyymi

        joo,kyllä on tylyä meininki ellei kuulu edellä mainittuihin ryhmiin,koko harrastus saati kilpailu koitetaan kieltää kaiken maailman verukkeilla ja valheilla.


    • kinnostunut taekwond

      . Täytän itse tän vuoden joulukuussa 18 v onko minun mahdollista aloittaa taekwondo. Vasta nyt kuulin tästä lajista onko mitään ryhmää missä voisin aloittaa.

      • Rahalla saa kaikkea

        No kyllähän sä voit taekwondon aloittaa, jos löytyy rahaa yksityisopetukseen. Joltain keltavöiseltä aloittelijalta voi saada tunnin opetusta parillakin kympillä, mutta mustavöiset veloittaa yleensä vähintään 100 euroa tunnilta. Laadusta saa maksaa ja kannattaa muistaa, ettei värivöillä ole oikeutta myöntää vyöarvoja.

        Mutta puhutaan vakavasti: Etkö osaa etsiä paikallisen seuran yhteystietoja Googlella? Jos sen nettisivuilta ei löydy tietoa siitä, minkä ikäisille toiminta on suunnattu, ota puhelin käteesi tai kirjoita sähköposti.

        En ole kuullut että Suomessa olisi yhtään taekwondoseuraa, johon 17-18-vuotiaat aloittelijat ei voisi päästä mukaan, mutta ehkä jossain voi sellainenkin poikkeus olla.


      • Eivoiollatotta323542
        Rahalla saa kaikkea kirjoitti:

        No kyllähän sä voit taekwondon aloittaa, jos löytyy rahaa yksityisopetukseen. Joltain keltavöiseltä aloittelijalta voi saada tunnin opetusta parillakin kympillä, mutta mustavöiset veloittaa yleensä vähintään 100 euroa tunnilta. Laadusta saa maksaa ja kannattaa muistaa, ettei värivöillä ole oikeutta myöntää vyöarvoja.

        Mutta puhutaan vakavasti: Etkö osaa etsiä paikallisen seuran yhteystietoja Googlella? Jos sen nettisivuilta ei löydy tietoa siitä, minkä ikäisille toiminta on suunnattu, ota puhelin käteesi tai kirjoita sähköposti.

        En ole kuullut että Suomessa olisi yhtään taekwondoseuraa, johon 17-18-vuotiaat aloittelijat ei voisi päästä mukaan, mutta ehkä jossain voi sellainenkin poikkeus olla.

        XD Missä helvetissä TK:n mustavyöt saavat 100€/tunti treeneistä? :D:D:D


      • 45345345
        Eivoiollatotta323542 kirjoitti:

        XD Missä helvetissä TK:n mustavyöt saavat 100€/tunti treeneistä? :D:D:D

        Tavallisista seuratreeneistä tuskin missään, enkä muutenkaan usko että "Rahalla saa kaikkea" oli tosissaan. Tässä kuitenkin pari pointtia mietittäväksi:

        1. Eletään Suomessa, joten jos homma hoidetaan laillisesti, treenimaksuista ei jää vetäjän käteen läheskään kaikkea...

        2. Useimmat on paljon motivoituneempia vetämään treenejä oman seuran tutulle (ja mikä ettei tuntemattomallekin) porukalle kuin jollekin tuntemattomalle aloittelijalle. Mielekästä työtä voi tehdä kohtuuden rajoissa vaikka ilmaiseksi, mutta vähemmän mieluisasta täytyy saada kunnon korvaus.


      • A+B=C
        45345345 kirjoitti:

        Tavallisista seuratreeneistä tuskin missään, enkä muutenkaan usko että "Rahalla saa kaikkea" oli tosissaan. Tässä kuitenkin pari pointtia mietittäväksi:

        1. Eletään Suomessa, joten jos homma hoidetaan laillisesti, treenimaksuista ei jää vetäjän käteen läheskään kaikkea...

        2. Useimmat on paljon motivoituneempia vetämään treenejä oman seuran tutulle (ja mikä ettei tuntemattomallekin) porukalle kuin jollekin tuntemattomalle aloittelijalle. Mielekästä työtä voi tehdä kohtuuden rajoissa vaikka ilmaiseksi, mutta vähemmän mieluisasta täytyy saada kunnon korvaus.

        Lisätään listaan vielä pari pointtia:

        3. Hyvien harjoitusten valmisteluun kuluu aikaa. Hyviä tuloksia ei saada niin, että paikalle mennään valmistautumatta lainkaan ja keksitään päivän ohjelma täysin lennosta.

        4. Aikaa voi kulua myös treenipaikalle ja takaisin matkustamiseen. Tilasta voi joutua maksamaan vuokraa, eikä käytettävät varusteetkaan ole aina valmiiksi omassa kaapissa.


    • Lääkäri

      Kannattaa miettiä kaksi kertaa kyseisen lajin aloittamista.
      Olen vastaanotolla törmännyt useisiin harrastajiin joilla jaloista menneet nivelsiteet, osalla lopullisesti.
      Tämä johtuu kyykkyhypyistä sekä kylmiltään tehdyistä korkeista potkuista.
      Hyvin vaarallinen laji varsinkin kasvuikäisille nuorille.

      • izenzei

        Se on ihan sama mitä harjoittelet ja jos niitä teet kylmiltään niin loukkaantumisvaara kasvaa, suosittelen tutustumaan lajiin


    • kunnianloukkaus

      "Toivoisin lämpimästi että kyseinen nainen ymmärtäisi että hän on lasten ja kasvavien nuorten kanssa tekemisessä ja hakisi itselleen vaikka ammattiauttajan apua jos muuten ei pysty tai kykene tunnistamaan oireiluaan."

      Ilmoitin nimimerkki Koti Äidin kirjoituksen ylläpidolle, joka toivottavasti poistaa sen pikaisesti. Tuollaisten väitteiden julkaiseminen helposti tunnistettavissa olevasta henkilöstä on selvä kunnianloukkaus (yllä lainattu vain osa loukkaavasta tekstistä).

      • 14+18

        Tuollainen mielenterveysongelmaiseksi vihjailu on tosiaan laitonta. Vaikka vihjailujen kohteen päässä viiraisi ihan todistettavasti, kyse olisi vähintään yksityiselämää loukkaavasta tiedon levittämisestä.

        Noista kannattaa ilmoittaa ylläpidon sijaan suoraan väitteiden kohteelle, jos mahdollista. Parasta antaa sen itse päättää, tyytyykö se poistattamaan tekstin netistä vai tahtooko se viedä asian poliisille.


      • tea5riotstaetazerat4
        14+18 kirjoitti:

        Tuollainen mielenterveysongelmaiseksi vihjailu on tosiaan laitonta. Vaikka vihjailujen kohteen päässä viiraisi ihan todistettavasti, kyse olisi vähintään yksityiselämää loukkaavasta tiedon levittämisestä.

        Noista kannattaa ilmoittaa ylläpidon sijaan suoraan väitteiden kohteelle, jos mahdollista. Parasta antaa sen itse päättää, tyytyykö se poistattamaan tekstin netistä vai tahtooko se viedä asian poliisille.

        ai että oikein yhden viestin takia poliisille, luuletko ettei niillä ole parempaakin tekemistä?


      • 14+18
        tea5riotstaetazerat4 kirjoitti:

        ai että oikein yhden viestin takia poliisille, luuletko ettei niillä ole parempaakin tekemistä?

        Mistä sen tietää, onko kyse vain yhdestä viestistä vai osasta jotain suurempaa kokonaisuutta? Ehkä vastaavia viestejä on lähetetty eri palstoille kymmeniä tai jopa satoja. Lokakampanjan uhri ei välttämättä koskaan saa tietää, kuinka laajasta toiminnasta on kyse, jos viesti toisensa jälkeen katoaa jälkiä jättämättä ylläpidon poistamana.

        Joskus yhdestäkin viestistä aiheutuu sellaista haittaa, että rikosilmoitus on oikeasti paikallaan. Silloin on parasta, että uhrilla on kunnianloukkauksen sisältävä teksti todisteena, koska poliisin resurssit on tosiaan rajalliset.


    • kasvattaja2

      Älkää missään tapauksessa viekö lastanne sellaiseen seuraan jossa ette itse pääse seuraamaan lapsenne opetusta. Harrastuksen tulee olla hauskaa, eikä pidä perustua jonkun raskaudenjälkeisen masennuksen kourissa olevan hermoraunion huutoihin. Se että valmentaja itse on menestynyt kisoissa ei tarkoita että hän on pätevä valmentamaan teidäm lasta. Liian usen näkee sitä että lapsi vaan heitetään harjoituksiin ja haetaan harjoitusten jälkeen pois. Eikä vanhemmat itse tiedä mitä harjoituksissa tapahtuu.

    • Jorma65332

      Taidat puhua Espoolaisesta seurasta. Et ole ainoa joka on tuon huomannut.

    • 10+3

      "Minkä ikäisenä kannattaa aloittaa taekwondo?"

      Ei koskaan. Jos on pakko, mieluiten vasta sitten kun nuori on kasvanut täyteen mittaansa. Taekwondo on vaarallinen laji etenkin lasten kehittyville nivelille. Moni lapsi on pilannut esim. polvensa pysyvästi taekwondoharjoituksissa.

    • Wondergirl

      Eli voi harrastaa hyvin taekwondoo? Pelkään et oon liian vanha alottaa sitä koska oon 13v taino 12v mut täytän iiihan just 13v. Koska tarviin itsepuolustusta ja eihän oo pakko aina kisailla... Pelkään et joudun johonki random ryhmää mis on kaikki sellasii tyyppei ketkä osaa ihan sikana kaikkee koska kerran telinevoimistelussa kävi niin:(

    • Rosellarose

      Mä mietin että pitäiskö alottaa taekwondo ku se tuntuu kauhean mukavan kuuloselta mutta minä olen jäänyt miettimään että riittääkö mulla aika siihen ku harrastan hevosia (raviurheilua ja ratsastusta) ja minulla on oma poni joten en tiedä riittääkö mulla aika

    • Rosellarose

      Ja sitten lisään vielä että onko taekwondo kauheata hakkaamista

      • Anonyymi

        on aivan hirveetä, mee mielummi myimää postimerkkejä..


    • Anonyymi

      Itseasiassa taekwondo on juurikin sopiva laji, jos ei halua ketään satuttaa. Meinaan niillä tekniikoilla ei juuri vahinkoa aikaan saa, vaikka haluaisi. Ihme pelleilyä.

    • Anonyymi

      Ota humioon kuiteskin se että missä tahansa urheilu lajisda voi loukkaantua.

      Kyllä siellä teakwendossa on hyvät valmentajat ainakin luulisin, että harvemmin siellä mitään pahemmin sattuisi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3993
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2338
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2056
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      96
      1719
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1411
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      9
      1320
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1307
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1262
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe