Mikä oikeastaan lasketaan käsityöksi, kotimaiseksi sellaiseksi? Paljon tulee vastaan netissä esim. korujen tai muun rihkaman myyjiä.
Varmaankin 80% noista koruista on kasattu jostain kiinalaista helmistä ja riipuksista (ebay, ebay, ebay...). Kotimaisuus piilee vain siinä, että kasaaja on suomalainen.
Muuttuuko myös Ikean kirjahylly kasaamisen jälkeen kotimaiseksi käsityöksi?
Mitä on kotimainen käsityö?
6
310
Vastaukset
- hth**
Olen itse miettinyt samaa. En oikein usko, että mitään kunnon määritelmää on. Joutsenmerkki ja avainlipputuotteissahan katsotaan raaka-aineiden alkuperää, mutta se ei toimi käsitöissä, joissa raaka-aine voi olla aika pienessä osassa ja tuotteen suunnittelu ja tekeminen tekevät sen tuotteen.
Mietitään vaikka Marimekon tuotteita. Hyvin suomalaiseksi mielletty tuote, raaka-aine (puuvilla) ei edes kasva meillä, kankaat painetaan ja tuotteet valmistetaan muualla, suunnittelijat on myös ulkomaisia usein. Itse en ehkä kutsuisi Marimekkoa kotimaiseksi enää.
Mutta sanoisin, että tuotteen tekeminen on olennaista, kun tuotteen valmistuksen osuus ( sen luovuus, vaativuus) on isompi kuin raaka-aineen, voitaisiin puhua kotimaisesta tuotteesta. Hyvin häilyvää, tiedän, mutta esim. vaikka kuinka norjalaisesta langasta väkerretyt lapaset on mielestäni kotimaista käsityötä, kun taas korvikset, joissa on liitetty kaksi ebay-osaa yhteen eivät sitä ole. Jos korviksessa on enemmän tekemistä, oikeaa _käsityötä_ eikä vain osien mekaanista yhteenliittoa, niin joo, kotimaista mielestäni on, vaikka ei olisi yhtään kotimaista osaa. Noita kahden osan korviksia voisi myydä otsikolla "itse koottu". HAHAH!
*Käsienheiluttelua* - Käsityöläinen
Mietityttää myöskin, että onko Somaliassa syntyneen, Suomessa kasvaneen käsityö suomalaista? Onko Venäjällä asuvan suomalaisen tekemä työ suomalaista? Onko suomalaisen suunnittelijan Intiassa teettämä työ suomalaista?
Jos kaikki työ on eettisesti tuotettua, niin onko sillä "maalaisuudella" merkitystä?
(Osista koottuja koruja tai Ikean huonekaluja en pidä käsityönä.) - Joskovaiei
Kyllä kai jokainen ajattelee että käsityö on sellainen joka on tehty alusta loppuun itse. Tänä päivänä vain vaikeaa kasvattaa itse lampaita ja saada sitä kautta villat, jne.
Kaiketi se tänään on sitä että valmiiksi tuotetusta aineesta itse tekee lopputuotteen.
Ei siis kasaa jonkun ohjeen mukaan vt. kirjahylly tai valmiiksi leikatut vaatekappaleet jotka ompelee yhteen tms. - Kotimaista ammuu muu
Suomen valtion rajojen sisäpuolella tehty käsityö on suomalaista. EI haittaa vaikka sen tekisi somalialainen tai vaikka avaruusraketilla Kuusta saapunut otus.
Minulle on henkilökohtaisesti aivan sama missä tuote on valmistettu, oli se sitten suomalaista, monacolaista tai vaikkapa perulaista tuotantoa. Jokin tietty valmistumaa ei tarkoita sitä, että siellä tehty käsityö olisi jotenkin parempaa tai huonompaa.
Toki monissa köyhemmissä maissa käytetään orja- ja lapsityövoimaa, mutta jos ajatellaan että ostetaan vain reilusti tuotettua käsityötä, niin ei sillä valtiolla ole väliä. - montaa sorttia
Jos teen itse esim. helmitöitä, on niiden tarvikkeet tuotu ulkomailta. Niitä ei vaan Suomessa muuten olisi. Lasista koruja tms (sulattaa itse lasinkin) tekevä hankkii materiaalinsa jostain, ei sekään onnistu täältä.
Nyt puhun pienistä tekijöistä, en mistään isoista "ompelimoista". Myös kankaat tulee suurimmaksi osaksi ulkomailta. Finlaysonillakin tehtaat muualla. Eihän täällä ole kutomoita kuten aikaisemmin oli.
Täällä olisi vain jokunen lampaan kasvattaja, joka kehräisi itse tai kehräyttäisi villan pienkehräämössä ja tekisi langoista valmiit tuotteet. Pellavaa voi kasvattaa ja korjata syksyllä sadon. Kuivatttaa, liottaa, irrottaa kuidut ja saada niistä aikaiseksi kangasta tai lankaa. Hintaa tulisi melkolailla. Näihän ennen tehtiin!
Puuvillaa ei voi täällä kasvattaa, mutta nokkonenhan on kuitukasvi! Nahkaa tulee teuraseläimistä ja nahkasta tehdään kenkiä, vaatteita, laukkuja, ym.
Onhan se tuotteen ompelu kotimaista työtä, kun se täällä tehdään valmiiksi.
Kannattaa miettiä, kuinka vaikeasti haluaa rajata kotimaisen käsityön! Käsitöitä tekemättömän on varmaankin vaikea ymmärtää, että materiaaliakin on jostain hankittava. Tyhjästä on paha nyhjäistä! - käsityöläinen
Kumpaa määritelmää haetaan? -KOTIMAISTA vai KÄSITYÖTÄ ?
Kotimaista/suomalaista on kaiketi Suomessa/suomalaisen tekemä.
Käsityötä on 'ei teollinen' valmistus. Ei kukaan ompele enää käsin vaan käytetään ompeilukoneita...
Pakosti joudumme käyttämään ulkomaalaisia osia, materiaaleja tai/ja työvälineitä koska niitä ei Suomessa valmisteta.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2221537- 291393
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691207- 781194
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18942Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855