Ammattikoulusta yliopistoon?

nainen18vaan

Haluaisin opiskella itseni psykologiksi, sillä haluan auttaa ihmisiä ja saan usein kuulla olevani hyvä kuuntelija ja antavani hyviä neuvoja ongelmatilanteissa. Luulisin siis että voisin käyttää tätä eduksi myös työssä.

Peruskoulun jälkeen hain kuitenkin ammattikouluun (rakennusala). Onko lukio välttämättömyys ennen yliopistoa? Toisaalta lukio kiinnostaisi minua (ainakin tietyt kurssit, mm. psykologia, filosofia, historia ja englanti) mutta toisaalta pelkään kuollakseni etten pärjäisi tietyissä aineissa (meinasin reputtaa matematiikan ja ruotsin yläasteella).
Onko minulla mahdollisuuksia pärjätä yliopistossa ellen ole käynyt ensin lukiota ja sen tason psykologiankursseja?
Mitä aineita yliopistossa opiskellaan? Tuttavapiiriini ei kuulu ketään korkeasti kouluttautunutta joten en ole tietoinen opiskeleeko esim. psykologiksi aikova pelkästään psykologiaa ja siihen liittyviä asioita, vai onko olemassa pakollisia matematiikan, ruotsin, yms. kursseja? Jos niitä on, tiedän etten tule pärjäämään.

Jos menisin lukioon ja sen jälkeen yliopistoon, valmistuisin vasta n. 10 vuoden päästä. Se on hirveän pitkä aika ja kihlattuni toivoo että perustaisimme perheen jo ennen tuota. Tiedän, minulla on tapana ajatella asioita aivan liian pitkälle, mutta onnistuuko esim. yliopistossa opiskelu ja äitiys samaan aikaan?

Kysymykseni saattavat vaikuttaa tyhmiltä mutta minä olisin todella todella kiitollinen asiallisista vastauksista. (:

3

153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1304

      Psykan pääsykokeissa on iso osuus tilastomatematiikalla. Psykologia on myös yksi suosituimmista hakukohteista, että jos sisälle pääset, niin varmasti pärjäät, oli sitten taustasi mikä vain (kokeet karsivat jyvät akanoista varsin tehokkaasti). Jos pääset yliopistoon, niin sinun on suoritettava virkamiesruotsi ja tilastotiedettäkin on käytävä jonkin verran. Tiedän useita opiskelevia äitejä (ja isiä), joten lapsen hankkiminen ei ole mahdottomuus (toki rankkaahan se on, eikä opintotuki kauheasti lämmitä silloin).

    • 2 vuotta opiskelemas

      Psykologian ainekokonaisuuksista en tiedä, mutta tuo turha pakkoruotsi on kaikilla aloilla ja kouluasteilla. Muita pakollisia kursseja, jotka eivät suoraan liity omaan alaa on todennäköisesti, äidinkielen (suomi olettevasti) kirjoitus ja puheviestintä, englannin kielen kurssi sekä tieteen alakohtainen tiedonhaun kurssi. Sitten on varmaan joitakin yliopistoon tutustumiskursseja.

      Kannattaa katsella vanhoja psykologian ylioppilaskokeita, jos ala kiinnostaa vielä niidenkin jälkeen kannattaa harkita yliopistoon hakeutumista. Lukioon ei kannata ehkä hakea, jos pystyy omatoimisesti lukemaan lukiossa käydyt asiat. Periaatteessa psykologia, filosofia jne. ovat lukuaineita, joten pelkällä oppikirjan (lainaa vaikka kirjastosta) lukemisella pitäisi selvitä.

      (abitreenit sivustolta löydä vanhat ylioppilaskokeet)

    • nainen18vaan

      Suurkiitos kummallekin vastaajalle! Viesteistänne oli apua ja olo on jo paljon varmempi asian suhteen. Teen visiitin kirjastoon ja katson sitten miten siitä mennään eteenpäin. Tuo abitreenit-sivusto osoittautui myös käteväksi.. en minä ammattikoululainen tiennyt moisen olemassaolosta. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      916
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      702
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      701
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      679
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      666
    Aihe