Oon suorittanut YTM-tutkinnon pääaineena yhteiskuntapolitiikka ja kohta HTM-tutkinnon pääaineena hallinto-oikeus. Huonon työllistymistilanteen vuoksi olen pohtinut vielä oikeustieteelliseen juristiksi pyrkimistä. Työtähän siinä hommassa (valintakokeet tutkinto) riittää. Toisaalta varsinaisesti juristin työ rikos- tai siviilipuolella ei kiinnosta. Enemmänkin hallinnolliset tehtävät. Oon kuullut, että hallintotehtävissäkin juristit (OTM) ajavat julkisoikeutta lukeneiden (HTM) edelle.
En tiedä, vai pitäisikö suorittaa HTM myös loppuun ja etsiä töitä. Voi kun tietäisin, mikä minusta tulee isona!
kaksoistutkinnosta apua työllistymiseen?
19
232
Vastaukset
- voikunmikääneiriitä
Just. Jossei tolla yhdistelmällä saa töitä niin vikaa on kyllä henkilössä eikä tutkinnoissa. OTM ei kyllä tossa vaiheessa tuo varmastikaan mitään etua, varsinkin kun kiinnostaa hallinnolliset tehtävät.
Voin sanoa että tossa vaiheessa aletaan jo kammoksumaan työelämässä, jos tuohon vielä otm:ää koittaa. - bukarest
Kiinnostaisi ihan henkilökohtaisesta mielenkiinnosta kuulla, millaisina työmarkkinat ovat näyttäytyneet aloittajan kohdalla, kun on tuollainen (huomattavan laaja) koulutus. Eli millaisia duuneja haettu? Millainen rima asetettu työn kelpuuttamiselle?
OTM tuo kyllä työllistymiseen tiettyjä lisäeväitä, koska on olemassa lukuisia duuneja joihin se on pätevyysvaatimuksena. Lisäksi juristeilla on kovempi maine kuin hallareilla, joten en yhtään ihmettelisi vaikka moni rekrytoija asettaisi OTM:n HTM:n edelle.
Silti vielä kolmannen tutkinnon opiskelu on kyllä melkoinen ajallinen uhraus, ja melkeinpä alkaa jo laskea rahassa tuon linjan vaihtoehtoiskustannuksia. Itse yrittäisin ensin työnhakua. - Työtöntä pukkaa
"En tiedä, vai pitäisikö suorittaa HTM myös loppuun ja etsiä töitä. Voi kun tietäisin, mikä minusta tulee isona! "
Et ole ainoa. Ei niitä töitä ainakaan yhteiskuntatieteilijänä ole tarjolla. Tänä vuonna tulee kuluneeksi 13 vuotta siitä kun tein ensimmäisen maisterintutkintoni valtio-opista ja 5 vuotta siitä, kun toisen vastaavan yhteiskuntapolitiikasta. Tänä aikana en vielä ole löytänyt yhtään työpaikkailmoitusta, jossa selväsanaisesti tarjottaisiin näide alojen osaajille työtä.
Näistä oppiaineista valmistuneet kohtaavat siis karmean todellisuuden: Viisi vuotta opiskeltuaan, satamäärin tenttikirjoja luettuaan, ja satoja sivuja esseitä kirjoitettuaan he huomaavat olevansa lähtöruudussa. Miten opiskellut korkealentoiset teoriat muutetaan työpaikoiksi ja ansiotuloksi, on aivan oma osaamisen alueensa, johon ulkopuolista apua ei ole saatavilla.
Miksi ongelma on päässyt kehittymään, johtuu siitä, ettei näistä oppiaineista valmistu mihinkään ammatiin, paitsi tutkijaksi. Ja näitähän tarvitaan vain samalla laitoksella, mistä on valmistunut, mutta parhaassakin tapauksessa vain yksi tai kaksi vuosikurssiltaan. Niipä laitosten henkilökunta voi huoletta laistaa vastuuta siitä, että opettaisi opiskelijalle valmiuksia selviytyä jossakin laitoksen ulkopuoliseessa ammatissa. Kukaanhan ei voi selvästi määritellä, mikä tämä ammatti olisi.
Ja sitten, kun alat purnata tästä epäkohdasta, vastuun laistamista jatketaan vihjaamalla, että syy on sinussa itsessäsi. Tottahan se on, että henkilökohtaiset ominaisuudet alkavat näytellä pääosaa, kun joudut itse keksimään, miten osaamisensa voisi soveltaa johonkin epämääräiseen työtehtävään, jonka vaatimuksista ei ole mitään hajua. Niitä kun on harvassa sellaisia työtehtäviä, joissa ensin luetaan kirja, ja sitten kirjoitetaan jostakin sen sisältöä koskevasta kysymyksestä essee. Tätähän se yhteiskuntatieteiden/valtiotieteiden opiskelun sisältö työalämää koskevien valmiuksien osalta pääasiassa on. - 2+34
Joo. Ensin kannattaa ottaa mikä tahansa työ, joka edes epämääräisesti sivuaa tutkintoa ( tai ei). Sitten siitä eteenpäin. Ja pitääkö sen työn olla tutkintoa vastaava. Ei pidä. Itsekin teen ihan muunlaista työtä, johon olen oppinut tekemisen kautta. On se tutkinto silti kiva, esim. työpaikan luettelossa minut listataan ylemmän korkeakoulututkinnon suorittajaksi. Mikä myös olen.
- Työtöntä pukkaa
"Joo. Ensin kannattaa ottaa mikä tahansa työ, joka edes epämääräisesti sivuaa tutkintoa ( tai ei). "
Tämä on hyvä neuvo. Erityisen hyvä neuvo se on niille, jotka suunnittelevat lukioon menoa ja sen jälkeen yliopistoon yhteiskuntatieteiden opiskelijaksi pyrkimistä.
Sillä karu totuushan on se, että suurin osa yhteiskuntatieteellisestä/valtiotieteellisestä valmistuneista ei saa sellaista työtä, jonka takia tarvitseisi mitään ylioppilas- tai maisterintutkintoa hankkia.
Minäkin olen valmistuttuani "maisteroinut" mm. hiekan lapioijana kottikärryn työntäjänä ja muurarin apumiehenä. - 2x maisteri
No se tutkintohan menee tuossa tapauksessa työn kannalta täysin hukkaan! Jos opiskelee maisteriksi sen vuoksi, että jossain listassa lukee ylempi korkeakoulututkinto, on motivaatiotaso täysin ulkoinen. Minä luen tuplatutkintoa ja toivon todellakin että saan tulevaisuudessa näitä tutkintoja vastaavaa työtä. Sitä varten minä opiskelen, että oppisin itseäni kiinnostavan alan hyvin. En sen vuoksi että palaisin takaisin aiempaan työhöni jonka osaan mutta joka ei tarjoa sisäistä motivaatiota tyydyttävää työtä.
- 2+5
Voiko joku kertoa minulle, miten on mahdollista, että yhdistelmällä HTM YTM ei muka saa töitä?
- Tätä se on
Mene mol.fi sivuille ja klikkaa kohtaa "haku ammattialoittain". Yritäpä sieltä löytää työpaikka, jossa tarjottaisiin yhteiskuntatieteiden masterille tai hallintotieteiden maisterille töitä. Jälkimmäisen osalta sieltä voi niitä joku löytyä, mutta edellytyksenä on pitkäaikainen työkokemus, jota vastavalmistuneella ei tietenkään ole. Tästä ne vaikeudet alkavat kasaantua, kenellä suhteita ei ole.
- 2+5
Tätä se on kirjoitti:
Mene mol.fi sivuille ja klikkaa kohtaa "haku ammattialoittain". Yritäpä sieltä löytää työpaikka, jossa tarjottaisiin yhteiskuntatieteiden masterille tai hallintotieteiden maisterille töitä. Jälkimmäisen osalta sieltä voi niitä joku löytyä, mutta edellytyksenä on pitkäaikainen työkokemus, jota vastavalmistuneella ei tietenkään ole. Tästä ne vaikeudet alkavat kasaantua, kenellä suhteita ei ole.
"Yritäpä sieltä löytää työpaikka, jossa tarjottaisiin yhteiskuntatieteiden masterille tai hallintotieteiden maisterille töitä."
No juu, ymmärrän kyllä, mutta eihän sitä ole pakko hakea vain sellaisia töitä, joissa tarjotaan juuri sitä Sinulle räätälöityä työtehtävää. Ymmärtääkseni tässä maassa saa kuitenkin hakea töitä vaikka mistä, ja työpaikan saaminen on kai edes teoreettisesti mahdollista, jos on jonkinlaista pätevyyttä, niin kuin tuplamaisterilla kuvittelisi olevan. Sen ymmärtäisin, jos kyseessä olisi joku tuplahuuhaamaisteri, mutta HTM ei varsinaisesti mene huuhaalle tarkoitettuun lokeroon. Voisiko kyse olla siitä, että aloittaja ei ole hankkinut paljolti yhtään mitään työkokemusta? Muuta en oikein keksi... - Tätä se on
2+5 kirjoitti:
"Yritäpä sieltä löytää työpaikka, jossa tarjottaisiin yhteiskuntatieteiden masterille tai hallintotieteiden maisterille töitä."
No juu, ymmärrän kyllä, mutta eihän sitä ole pakko hakea vain sellaisia töitä, joissa tarjotaan juuri sitä Sinulle räätälöityä työtehtävää. Ymmärtääkseni tässä maassa saa kuitenkin hakea töitä vaikka mistä, ja työpaikan saaminen on kai edes teoreettisesti mahdollista, jos on jonkinlaista pätevyyttä, niin kuin tuplamaisterilla kuvittelisi olevan. Sen ymmärtäisin, jos kyseessä olisi joku tuplahuuhaamaisteri, mutta HTM ei varsinaisesti mene huuhaalle tarkoitettuun lokeroon. Voisiko kyse olla siitä, että aloittaja ei ole hankkinut paljolti yhtään mitään työkokemusta? Muuta en oikein keksi..."No juu, ymmärrän kyllä, mutta eihän sitä ole pakko hakea vain sellaisia töitä, joissa tarjotaan juuri sitä Sinulle räätälöityä työtehtävää..."
Niin, ja ymmärrä myös se, että kun näistä oppiaineista ei valmistu mihinkään tiettyyn ammattiin, niin työllistyminen on silloin vahvasti ihmisen henkilökohtaisista ominaisuuksista kiinni; siis ei enää tutkinnosta saatujen arvosanojen tasosta, koska joudut itse keksimään, miten osaamistasi sovellat tai kauppaat.
Näiden pahasti puutteellisten työllistymisvalmiuksien takia myös nämä yhteiskuntatieteet/valtiotieteet alkavat olla huuhaa tutkintoja. Nykyäänhän ei enää pelkällä maisterintutkinnolla saa kunnon työtä, monen kohdalla ei minkäänlaista. Tätä karua tilannetta ei maamme koulutuspolitiikassa olla vielä sisäistetty.
- ågsnjgks
Hallintotieteilijöillä on varianssietu. Siellä voi syventyä mielestäni paremmin tai laajemmin kuin YTM. On julkisoikeutta, kuntajohtamista tai vaikka ympäristö ja aluepolitiikkaa. Aluesuunnittelun työkenttä ei ihan hetkessä lopu, puhumattakaan ympäristöalasta.
- tarkastaja2011
HTM, valmistunut 2011, nyt verotarkastajana, palkka ok 4200e/kk.
Pääaineena hallintotiede, sivuaineena laskentatoimi (25 op) ja vero-oikeus (30 op).
Lisäks jotain pientä suorittanu avoimessa.
En ajatellut enää lukea toista tutkintoa. ajanhukkaa ja resurssien tuhlausta. Nyt nautin elämästä.- Eipä naurata
"HTM, valmistunut 2011, nyt verotarkastajana, palkka ok 4200e/kk."
Ei mikään yllättävä tieto, kun kyse on hallitotieteden opiskelijasta.
Kun muistelen oman vuosikurssini valmistuneiden kohtaloita samalla tavoin, kaksi vuotta valmistumisen jälkeen, oli tilanne paljon karumpi: Pääaineenamme oli valtio-oppi. Minä valmistuin ensimmäisenä. Kaksi vuotta valmistumiseni jälkeen olin työttömänä. Kaksi seuraavina valmistunutta kaveriani olivat vastaavan ajan kuluttua töissä. He työskentelivät rakennuksilla apumiehinä.
- 15ae
Juu, taidan ryhtyä hallintotietelijiäksi sitten vaan suosiolla. Valtio-oppi jääköön nurkkaan.
- HHTYYMMM 2015
Itse opiskelen hallintotieteitä Johtamiskorkeakoulussa ja meillä kun on vapaa sivuaineoikeus, niin luen mielenkiinnosta valtio-oppia ja politiikkaa ohessa. Pääaineekseni on nuita ottaisi. Lisäksi luen sosiaalipolitiikkaa ja taloustieteitä.
- ktm_vai_htm
Harvasta korkeakoulusta valmistuu suoraan johtajia - paitsi Tampereelta. Johtamiskorkeakoulu - valitsehan ammattijohtajuus.
- kiinnostunut_1
Mitä on ammattijohtajuus? Ja miten Tampereelta valmistuu suoraan johtajia, ei käynyt viestistäsi selväksi.
- entinen tt
kiinnostunut_1 kirjoitti:
Mitä on ammattijohtajuus? Ja miten Tampereelta valmistuu suoraan johtajia, ei käynyt viestistäsi selväksi.
Mäkin jäin miettimään ihan samaa. Johtamistahan opetetaan lähes jokaisessa niemessä ja notkossa. Taitaa jokaisessa yliopistossa ja kauppakorkeakoulussa pystyä opiskelemaan johtamista. Tämän lisäksi on vielä hallintotieteet ja ammattikorkeakoulujen tietyt linjat (restonomi/tradenomi). Kaikista näistä on tulevinaan ammattijohtajia oppilaitosten mukaan. Todellisuus taitaa olla ihan muuta.
Hallintotieteen ylioppilaana tiedän jotain valtion/kunnan hallinnosta. Taitavat ne johtajan paikat edelleen mennä juristeille/lääkäreille ja laskentatoimen ekonomeille.
- 912
Saatko hyväksiluettua htm-tutkintosi Joensuun oikiksessa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3217635Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771856
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161392- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91261Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j571186Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901029