Erikoinen tapaus

Putkimies

Ostimme tässä kesällä vanhan rintamamiestalon jossa neliöitä 86. Tontti on yhteinen toisen parin kanssa ja se on hallinnanjakosopimuksella jaettu kahtia. Talo on meidän puolellamme, toinen pari aikoo rakentaa omalle alueelleen uuden talon. Tontilla on yhteensä rakennusoikeutta 198m2 ja ylijäävä osuus on sopimuksessa määritelty toisen osapuolen käyttöön.
Nyt kun mittasimme talon on siinä relusti enemmän neliöitä, suunnilleen 102 ja tähän ei ole vielä laskettu mukaan kellaria vaikka siellä on talon ainoat peseytymistilat.
Mitä tapahtuu jos rakennusala mitataan? Naapurilta katoaa talohaave alta kun ro putoaa parillakymmenellä? Naapuri peruu kaupan?
Meitähän ei voi vaatia pienentämään 50 vuotta paikallaan seissyttä taloa!? Myyntiesitteessä oli vielä maininta että yläkerran lapetilat voi ottaa asumiskäyttöön mutta tämäkin toimenpide vaatisi lisää rakennusoikeutta. Monilapsisena perheenä tarkoitus oli ottaa kaikki kiikenevä tila käyttöön lisähuoneen muodossa.

15

6175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kusessa ollut

      ..en soisi kenellekään tapahtuvan. Olen myöskin omistanut puolet talosta tontteineen, mutta nyt suosittelen omaa valintaani kun asiat menivät melko riitaiseksi minullakin, MYY POIS VIELÄ KUN SOPUA ON JÄLJELLÄ JÄRJELLISTÄ MÄÄRÄÄ PIENEMPI ANNOS..!!!!!

    • joku vaan

      Ei ne mittaamaan tule jos ei pyydetä. Alle 160cm tiloja ei lasketa asuintilaksi vaikka laittaisit keittiön. Kellariakaan ei lasketa huoneistoneliöihin.
      Hesassa juuri tämän takia kaikki rakentavat kellarin, koska 100 neliön talo onkin puolta suurempi kellarikerroksen kanssa. Kiinteistöveroonkiin nuo laskemattomat neliöt vaikuttaa ihan kivasti.

      • fddf

        Totta hemmetissä asuintilaksi rakennettu kellarikerros lasketaan neliöihin mukaan jos sen korkeus on yli 220 cm. Jos se on "puolikylmänä perunakellarina" niin silloin ei mene rakennusneliöitä.


      • fddf
        fddf kirjoitti:

        Totta hemmetissä asuintilaksi rakennettu kellarikerros lasketaan neliöihin mukaan jos sen korkeus on yli 220 cm. Jos se on "puolikylmänä perunakellarina" niin silloin ei mene rakennusneliöitä.

        Ai niin, nykyisin se korkeusraja on sen 160 cm eikä enää 220 kuten aiemmin.


      • Putkimies

        ...ei ymmärtääkseni ole yksioikoinen asia. Jos siellä on pääasiallisen käyttötarkoituksen mukaisia tiloja kuten esim ainoa suihku niin se lasketaan mukaan. Tekniset tilat, varastot tms taas ei. Raja on varmaan tulkinnanvarainen ja tarkastajasta riippuvainen.
        Meillä on kuitenkin tarkoitus rakentaa yläkertaan kylppäri ja ottaa asuinlappeet käyttöön. Tällöin tarvitaan piirustukset rakennuslupaa varten sekä selvitys rakennusoikeudesta.


      • joku vaan
        fddf kirjoitti:

        Totta hemmetissä asuintilaksi rakennettu kellarikerros lasketaan neliöihin mukaan jos sen korkeus on yli 220 cm. Jos se on "puolikylmänä perunakellarina" niin silloin ei mene rakennusneliöitä.

        tuossa juuri naapuri sai valmiiksi 500 neliön tontille melkein 200 neliöisen talon jos kellari lasketaan mukaan, vaikka rakennuskerroin on 0,20.
        Kellaria ei lasketa. Itselle tein 200 neliöisen tuhannen neliön tontille, käyttäen kaikki rak. oikeuden. Kellarikerros jäi tekemättä vain kahdesta syystä, kalliosta ja nappulasta, muuten olisi saanut tehdä.


      • Putkimies
        joku vaan kirjoitti:

        tuossa juuri naapuri sai valmiiksi 500 neliön tontille melkein 200 neliöisen talon jos kellari lasketaan mukaan, vaikka rakennuskerroin on 0,20.
        Kellaria ei lasketa. Itselle tein 200 neliöisen tuhannen neliön tontille, käyttäen kaikki rak. oikeuden. Kellarikerros jäi tekemättä vain kahdesta syystä, kalliosta ja nappulasta, muuten olisi saanut tehdä.

        ...onko naapurilla suihkumahdollisuus myös varsinaisessa asuinkerroksessa?

        Kellari ei sinänsä ole meillä ongelma (vaikkakin tarkastaja oli sanonut että jos pukuhuoneeseen tehdään takka niin silloin se lasketaan mukaan neliöihin).
        Kysymys on ehkä että hyödymmekö vai häviämmekö jos talon pinta-ala tarkistusmitataan?


      • K70
        fddf kirjoitti:

        Ai niin, nykyisin se korkeusraja on sen 160 cm eikä enää 220 kuten aiemmin.

        Meillä talon huoneistoala on n.250m2, josta puolet on alakerrassa. Talo on rinnetalo, jonka alakerrasta alle puolet on maan alla.
        RO:ta meillä on 198 kerrosneliötä.
        Todellinen kerrosala on n.280m2, mutta alakerrrasta autotalli, rappuaula, eikä kodinhoitohuone vienyt rakennusoikeutta.
        Huonekorkeuskin on alhaalla 260cm, eikä edes yläkerrassa (vars. asuintiloissa) ole suihkua, vaan ainoastaan alhaalla saunan yhteydessä.


      • joku vaan
        Putkimies kirjoitti:

        ...onko naapurilla suihkumahdollisuus myös varsinaisessa asuinkerroksessa?

        Kellari ei sinänsä ole meillä ongelma (vaikkakin tarkastaja oli sanonut että jos pukuhuoneeseen tehdään takka niin silloin se lasketaan mukaan neliöihin).
        Kysymys on ehkä että hyödymmekö vai häviämmekö jos talon pinta-ala tarkistusmitataan?

        Kiinteistövero, yms. kannattaa ilmoittaa jos vain mahdollista mahdollisimman pienten neliöiden mukaan. Myydessä taas on kannattavampaa ilmoittaa kaikki neliöt. Sillä, missä se suihku sijaitsee, ei liene merkitystä. Kyseessä on kuitenkin uusi talo, elikkä suihku on myöskin ylhäällä.


    • Pyhätehti

      Ensiksin kannattaa mitata tarkkaan ja oikein ministeriön opaskirjan kanssa. 86m2 on siis talonne _kerrosala_ vanhojen lupakuvien mukaan? Se on sellaiseksi joskus laskettu, leimalla hyväksytty jne. Lain mukaiset laskelmamallit ovat vaihdelleet useasti rakentamisen jälkeen ja etuperiaatteen mukaan sanoisin (lonkalta), että vanhaa laskentatapaa noudatetaan, mikäli se on omistajan etu. Mikäli talossanne on tehty lupamenettelyn alaisia muutostöitä (uudet kylppärit?) on ala laskettu silloin uudelleen ja viimeisin kirjattu ala pätee.

      Uusimman, vallitsevan käytännön mukaan neliöt lasketaan, mikäli rakennetaan lisää tai tehdään isoja muutoksia. Tässä suhteessa voisit ajatella, että koska rakennusoikeutta on jäljellä, sen voi käyttää. Ja koska sinun rakennuksesi ei muutu, ei sitä tarvitse uudelleen mitata. Saattaa kuitenkin olla, että tontilla olevat rakennukset katsotaan kokonaisuudeksi ja uusi pinta-ala yhteenlaskettuna mitataan uusien normien mukaan.

      Ullakkoa sinulla ei ole mahdollisuus rakentaa asuintiloiksi, jos kaikki jäljellä oleva rakennusoikeus on "annettu pois" hallinnanjakosopimuksessa.

      Tilanteenne on hieman mutkikas ja suosittelen pitkäjänteisyyttä ja kylmiä hermoja. Yksi vaihtoehto olisi jakaa tontti kahtia ja anoa lisää rakennusoikeutta molemmille. Kaavamuutos vie aikaa ja vaatii vaivannäköä, panostusta ja monia käyntejä kaupungin suunnitteluvirastossa.

      Kannattaa myös tarkastaa myyjän vastuu, mikäli ostitte tontin jo valmiiksi jaettuna.

    • Kustu

      rakennusoikeus = tontin hinta. Eli mikäli joku toinen käyttää rakennusoikeuttasi, niin kyllä siitä ainakin korvaus pitää periä.

      • Putkimies

        ...siis saaneet enemmän neliöitä kuin mistä olemme maksaneet. Pelivara vaan katosi kun mahdollinen ro:n ylitys ei enää ole pieni.


      • Kustu
        Putkimies kirjoitti:

        ...siis saaneet enemmän neliöitä kuin mistä olemme maksaneet. Pelivara vaan katosi kun mahdollinen ro:n ylitys ei enää ole pieni.

        Kun isot pojat (suuret rakennusyhtiöt) ostavat tontteja tärkein asia mitä he katsovat on rakennusoikeus sitten vasta tulee tontin sijainti. Normaalilla pientalorakentajalle se on toisinpäin, koska rakennusoikeutta on yleensä riittävästi pientalon rakentamiseen.

        Eli voit ajatella asiaa myös näin:
        a) mikä on omistamasi kiinteistön käypä arvo nyt (siis talo ja tontti)
        b) mikä olisi omistamasi kiinteistön käypä arvo mikäli ottaisi käyttöösi sinulle kuuluvan rakennusoikeuden. (siis remontoisit yläkerran lapetilat asumiskäyttöön)

        Eli sinä häviät riihikuivaa rahaa kohdan a ja b erotuksen verran (tietysti vähennettynä remonttikustannuksella).

        Eli nyt vaan myymään rakennusoikeutta naapurille.

        ps. Asunnon myyntiesitteellä on paljon todistusvoimaa oikeudessa. Asuntosi myyjä (välittäjä ?) vastaa, että tiedot siinä ovat oikein. Mikäli et voi rakentaa laajennusta yläkertaan, tällöin myyntiesitteessä on virhe ja voit pyytää hinnan alennusta myyjältä.


    • Talvirakentaja

      Meille kävi aivan samalla tavalla vanhan talon laajennustöiden yhteydessä. Ilmoitin rakennustarkastajalle, että talomme on toista metriä pitempi (ollut jo 55v.) kuin lupakuvissa, joten uuden laajennuksen jälkeen kok. rak. oikeus ylittyy liki 20m2.

      Rak. tarkastaja totesi tyynesti että teidän talon rakennusaikana ei talon piirrustukset ja tekijät välttämättä toisiaan nähneet ja kirjoitti papereihin "Hyväksytty pienin poikkeamin"
      ja laittoi leiman päälle.

      • Jaaha

        ...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      110
      1189
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1014
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      127
      917
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      95
      775
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      287
      722
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      75
      649
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe