Liikatoiminnasta kärsiville kysymyksiä

Hei!

Olen itse vajaatoimintainen, ja ennen lääkitystäni vielä vuosi sitten kärsin ihan sairaalloisesta näläntunteesta. Se meni ohi Thyroxinin myötä, hetkeksi. Nyt olen alkanut saamaan taas samankaltaisia tuntemuksia.... :( Syön tyroksiinia tosin liikaa verrattuna lekurin määräämiin.

Sinä liikatoimintainen siis,:osaisitko sanoa, että oliko sinulla kova nälkä/ruuanhimo ennen lääkitystäsi? Eli kuuluiko se taudinkuvaan. Olen lukenut, että liikatoiminnassa saattaa helposti laihtua, vaikka söisikin.
Ja vielä; oliko sinulla kovaa väsymystä vai oliko ylipirteä olotila?

Itse kun lihoin ennen lääkitystä ykskaks hirmuisesti, mutta olin tosi virkeä.
Tyroksiinin myötä minulla on ajoittain kovia väsymyksiä, ja paino ei todellakaan näytä laskevan. Nälkä on usein, jota ennen ei niin paljon ole ollut, kun olin terve. Olen vedellyt tyroksiinia 3,5 kk.

Kiitos, jos viitsisit jakaa omaa kokemustasi, vaikka kaikkihan silti olemme erilaisia.
2143
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 2

Vanhimmat

kyllä kuuluu!

minä söin siis aivan koko ajan. joskus meni överiksi ja tuli järkyttävä kuvotus, muutaman kerran oksensinkin kun ilmeisesti kroppa myllyytti ruokaa vatsassa niin vauhdikkaasti. samaten ramppasin vessassa jatkuvasti. paino putosi siitä huolimatta että söin koko ajan!

muistelen olleeni jatkuvasti "stressaantunut", vittuuntunut ja loppuajasta ennen diagnoosia aika lailla väsynytkin. iltaisin oli usein kuumettakin. ehdin sairastaa rajua liikatoimintaa puolisen vuotta ennenkuin menin korkean sykkeen ja patin kaulassa vuoksi lääkäriin.

nyt kun lääkitystä on ollut 1v3kk niin huomaan helposti olostani että millon mennään vajaatoiminnan puolella. palelee ja vatsa ei toimi, turvottaa. lisään silloin lääkitystä kun tiedän sen helpottavan. olen menossa syksyllä kilpirauhasen poistoleikkaukseen.

Äänestä

Älä ihmeessä ylitä lekurin määräämää annostusta! Olen syönyt thyroksinia varmaan kohta 20v., ja kun lääkityksen määrää haetiin, niin söin jonkun aikaa liian suurta annostusta. Siitä seurasi todella ikävä olotila, kädet tärisivät, sydän pamppaili kuinka saatui, huimasi jne. Kaikkea en edes muista, mutta sen muistan, että hirveetä oli.

Olen syönyt niin kauan jo lääkettä, että en muista noita lihomis/ laihtumisasioita ollenkaan, mutta nyt ylipainoa on n. 30kg, ja jos sen pois haluaa, niin jollain muulla konstilla kuin thyroksiinillä.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


vajaalla käyvä kirjoitti:

Hei!

Olen itse vajaatoimintainen, ja ennen lääkitystäni vielä vuosi sitten kärsin ihan sairaalloisesta näläntunteesta. Se meni ohi Thyroxinin myötä, hetkeksi. Nyt olen alkanut saamaan taas samankaltaisia tuntemuksia.... :( Syön tyroksiinia tosin liikaa verrattuna lekurin määräämiin.

Sinä liikatoimintainen siis,:osaisitko sanoa, että oliko sinulla kova nälkä/ruuanhimo ennen lääkitystäsi? Eli kuuluiko se taudinkuvaan. Olen lukenut, että liikatoiminnassa saattaa helposti laihtua, vaikka söisikin.
Ja vielä; oliko sinulla kovaa väsymystä vai oliko ylipirteä olotila?

Itse kun lihoin ennen lääkitystä ykskaks hirmuisesti, mutta olin tosi virkeä.
Tyroksiinin myötä minulla on ajoittain kovia väsymyksiä, ja paino ei todellakaan näytä laskevan. Nälkä on usein, jota ennen ei niin paljon ole ollut, kun olin terve. Olen vedellyt tyroksiinia 3,5 kk.

Kiitos, jos viitsisit jakaa omaa kokemustasi, vaikka kaikkihan silti olemme erilaisia.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu