Kaikuanturin asennuspaikka

Alzheimer

Olisi projektina kaikuanturin asennus. Vaikea löytää 32-jalkaisessa purjeveneessä sopivaa paikkaa anturille, jotta anturin veneen sisäpuolelle tuleva kanta ei olisi tiellä. Kyseessä on pohjan läpi asennettava malli. Uskaltaisikohan anturin asentaa keulapunkan alle eli noin 1,5 metriä keulasta taaksepäin?

Onko vaarana, että anturi on liian lujilla aallokossa paukuttaessa? Entä onko huhuja tapauksista, joissa anturi olisi ollut heikoin lenkki aallokossa ja päässyt rikkoontumaan? Tai irronnut epäonnistuneessa rantautumisyrityksessä.

38

2295

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nou hätä

      Ei ole kuultu edes urbaania legendaa moisista tapauksista.

    • Sw27

      No noinhan sen pohjan läpi tuleva anturi on asennettu 99 % tapauksista. Ja onhan anturissa yleensä ulkopuolella oleva "kaula", joten ei se missään aallokossa irtoa!

    • tumpelotumppi

      Aika monet jättää porailematta reikkää kaikuanturille ja liimaa sen esim. epoksilla veneen pohjaan. Näin olen itsekkin tehnyt ja kaiku näyttää silti ihan hyvin. Mielestäni kannattaa kokeilla. Vaikka minunkin anturin malli on pohjan läpi asennettava.

      • joko taas

        Tätä aihetta on vatvottu jo varmaan sata kertaa, mutta olkoon taas lyhyt kertaus. Sisäpuolinen anturi toimii hyvin verrattuna mihin? Sanovat, ettei näytä juuri yli sadan metrin syvyyksiä, mutta niitähän ei tarvita. Mutta oleellisempaa onkin, miten näyttää alle 10 m syvyyksiä mutapohjissa. Siellä ne sisäpuolisen asennuksen huonot puolet tulevat esiin. Läpiasennus toimii kiistatta paremmin.

        Aallokon paukutus voi rikkoa veneen, mutta paine kohdistuu suureen pinta-alaan. Loki- tai kaikuanturin muutaman neliösentin pinta-aloilla ei ole mitään vaikeuksia kestää niitä paineita.


    • Thur-man

      Tästä muistuu mieleeni hauska tapaus viime kesältä.

      Olimme perheinemme juuri rantautuneet Kökarin Sandvikiin, kun viereemme tuli vanhempi Avance 36. Heillä oli ongelmana hieman vettä tihkuva pohjan läpi asennettu lokianturi. Kaverin kanssa siinä hieman asiasta turistiin, kunnes tuli hiljaista. Kylmähermoisena tyyppinä mies oli nypännyt anturin irti, laittaakseen hieman terhakkaamman o-renkaan vanhan kulahtaneen tilalle anturin varteen. Vettä pulppusi sisään punkan alle ja hermo ilmeisesti petti lopulta kun oli laittanut muijansa asialle pitämään kättä aukon päällä. Tämän jälkeen muina miehinä sitloodaan puuhamaan anturin kanssa...olutpurkki auki. Samalla makaa rouva keulakajuutassa rähmällään käsi pohjaa vasten. Tässä vaiheessa pyysi minulta apua, ja menin "vapauttamaan" emännän pois pohjatulpan paikalta. Lokianturi paikalleen, vaati hieman enemmän voimaa, johtuen a) paksummasta o-renkaasta ja b) veden tuomasta vastapaineesta. Sinne se kuitenkin saatiin runtattua, vuoto loppui ja keulakajuutan tavaratila tuli pestyä.

      Tarjosi vielä oluen kiitoksena avusta.

      The end.

      • tarinan opetus

        Tarinan opetus on, että se anturin mukana tuleva sokea tulppa pitää olla siinä läpiviennissä narulla kiinni. Ei siis siellä tunnetussa paikassa nimeltä "jossain". Vieläpä niin, että tulpan o-renkaat on voideltuina silikonirasvalla, tai joka tapauksessa voideltuina.


    • N R

      Kerronpa toisen tapauksen.

      Siirsin oman veneeni loki/kaiku-yhdistelmäanturin paikan veneen keskilinjalle uuteen reikään. Kun irrotin vanhan erillisen kaikuanturin, huomasin että alkuperäisen, pohjan läpi menevän reiän läpimitta oli 51 mm, mutta siihen oli kuitenkin asennettu kapeampi 43 millin läpimittainen anturi! Väliin jäi siis 4 mm rako, joka oli täytetty aika tökerösti ja vain osittain jollakin butyylikumilla tms tiivistysmassalla.

      Oli vain onnellinen sattuma että anturin muovinen kiinnitysmutteri oli riittävän tiukalla ja tiivistysmassaa oli juuri riittävästi estämään veden tulon veneeseen.

      Mielestäni aika vaarallinen viritys. Pahinta oli se että asennus näytti päältäpäin täysin asialliselta. Vasta purettaessa ilmeni että tiivistysmassaa ei ollut läheskään riittävästi täyttämään ko. rakoa kunnollisesti.

      Ketjun aloittajalle sanoisin että tuo paikka keulapunkan alla on ihan vakiopaikka. Eikä aaltojen iskuista tarvitse olla huolissaan, kunhan anturin reikä on oikeankokoinen ja tiivistää sen kunnolla, toisin kuin yllä. Sekin anturi tosin pysyi tiiviinä monta vuotta, kunnes tukin koko reiän edellä mainitun remontin osana.

    • Fin26

      Olen samoissa puuhissa ja anturina on Airmar P319. Ajatus on ottaa vanha lokianturi pois ja korvata kaikuanturilla. Lokina saa olla GPS. Mutta mietin vielä sijoituspaikkaa sen suhteen että veneen pohja on tietysti V tai ehkä enemmän U:n muotoinen. Anturi ei siis tule kohisuoraan pohjan suuntaan. Onkohan ongelma? Entä katoaako kaiku kun mennään toisella halssilla?

      • Alzheimer

        Kiitos kaikille kommenteista. Asensin eilen Airmarin kaikuanturin keulapunkan alle pohjasta läpi. Pohja oli asennuskohdasta sen verran vähän V-mallinen, että mielestäni sillä ei ollut merkitystä. Reunoille laitoin vähän paksummalti Sikaa. Kiristäessä anturi tiivistyi hyvin joka puolelta.


    • Drilleri

      Itse en poraisi yhtäkään turhaa reikää ikinä veneen pohjaan, syvyystiedon saa kartasta tai mitattuna pohjan läpi tahi peräpeilistä.

      • pelkoja on

        Kartasta saatat saada tsaarin merenmittaajan votkapäissään mitatun arvon tai kartanpiirtäjän arvauksen kahden kaukana toisistaan tehdyn mittauksen keskiarvosta. Sisäpuolisella anturilla et ehkä saa mitään syvyyttä, kun pohjan laatu on vaativampi. Peräpeilistä et saa mitään syvyyttä, koska peräpeili on ilmassa tai perän alla on ilmakuplia vedessä. Loputkin arvot kertovat jo ohitettuja syvyyksiä.

        Kaikenlaisia fobioita ihmisillä on. Reikien pelko pohjassa on yksi niistä.


    • Kukin tavallaan...

      Poraile sinä vaan veneestäsi vaikka emmentaljuusto.

      Olen samaa mieltä, että kaikenlainen vedenalaisten läpivientien asentelu on lähinnä mielenvikaisen hommaa. En tajua sitä informaation hyödyntämistä, minkä saa syvyystiedosta, jos sijainti on selvillä (kuten kai jokaisella veneilijällä on - onhan?). Ok, joissakin luonnonsatamiin rantautumisissa voi hetkittäin olla iloa, jos veneen syväys on > 2m jolloin ei pohjaa enää näe. Kalastajat asia erikseen.

      Kyllä nuo syvyystiedot tuolla aika hanskassa on jo nykykartoissa, enkä usko että se 5 tonnin purkkari purjeissa pysähtyy siinä vaiheessa 10m matkalla kun laite piippaa.

      Ei vakuuta vielä, siksi olen ottanut venettä vaihtaessa etäisyyttä näihin paatteihin, joissa aina laitteen vaihtuessa on porailtu uusi läpivienti lokia ja / tai kaikuja varten. En myöskään osta autoa, jossa jälkiasennettu kattoluukku.

      • Takin kuvallaan...

        Aika typerää tekstiä, vaikka kukin tavallaan...
        Toimiva kaiku on vanha keksintö ja helpottaa elämää sekä etenkin lisää turvallisuutta. Etenkin purjehtiessa, kun kryssaillaan tuntemattomilla vesillä. Ei siinä mitään hälytysääntä pidä kuunnella vaan yhdistellä mielessään merikortin tai plotterin ja todellista tietoa antavan kaiun informaatiota. Voi esim. päätellä että tuossa kohtaa venda tehdään kun syvyys menee alle 10 metrin. Luonnonsatamien etsinnässä kaiku tärkeä.

        Ehkä nykyiset lättäpohjat ovat sopivia sisäpuoliseen asennukseen, olettaen että pohja on umpilaminaattia. Kerrosrakenne tai muinaisen paksut pohjalaminaatit (4-5 cm) yhdistettynä v-pohjaan estävät tämän.

        Ei se kaiun läpivienti heikennä pohjaa yhtään, älkää pelätkö ja uskoko älyttömiä. No, uskoahan saa mitä tahtojaan, ja kuulemma toisten uskoa pitää kunnioittaa, mutta oma pää kannattaa pitää eikä lähteä hihhuloimaan kaiken maailman saarnamiesten uskomusten mukaisesti.

        Vai että mielenvikaisen emmental - heh, heh, oletpa hauska ;D


      • Bossu
        Takin kuvallaan... kirjoitti:

        Aika typerää tekstiä, vaikka kukin tavallaan...
        Toimiva kaiku on vanha keksintö ja helpottaa elämää sekä etenkin lisää turvallisuutta. Etenkin purjehtiessa, kun kryssaillaan tuntemattomilla vesillä. Ei siinä mitään hälytysääntä pidä kuunnella vaan yhdistellä mielessään merikortin tai plotterin ja todellista tietoa antavan kaiun informaatiota. Voi esim. päätellä että tuossa kohtaa venda tehdään kun syvyys menee alle 10 metrin. Luonnonsatamien etsinnässä kaiku tärkeä.

        Ehkä nykyiset lättäpohjat ovat sopivia sisäpuoliseen asennukseen, olettaen että pohja on umpilaminaattia. Kerrosrakenne tai muinaisen paksut pohjalaminaatit (4-5 cm) yhdistettynä v-pohjaan estävät tämän.

        Ei se kaiun läpivienti heikennä pohjaa yhtään, älkää pelätkö ja uskoko älyttömiä. No, uskoahan saa mitä tahtojaan, ja kuulemma toisten uskoa pitää kunnioittaa, mutta oma pää kannattaa pitää eikä lähteä hihhuloimaan kaiken maailman saarnamiesten uskomusten mukaisesti.

        Vai että mielenvikaisen emmental - heh, heh, oletpa hauska ;D

        Itsellä oli edellisessä veneessä pohjan sisäpuolinen anturi. Oikeaa lukemaa (sama kuin kartassa tai muuten tiedetty oikeaksi) se näytti 99% ajasta. Syvemmillä vesillä aallokossa, saattoi olla sekunnin-pari ilman lukemaa. Vene oli 70-luvun Lohi. Anturi oli asennettu keskilinjaan keulapunkan alle.


      • Sw27

        Itselläni on 20-vuotta vanhassa veneessä alkuperäiset loki- ja kaikuläpiviennit. Loki on tietysti irrotettavaa mallia ja tämä minua epäilyttää kaikkein eniten: Kääntämällä irroitettava muoviosa veneen pohjassa. Siksi teinkin päätöksen että ruuvaan lokin läpiviennin irti ja asennan siihen uuden kaiun läpiviennin ja anturin jonka saan kiinni plotteriin. Siten plotterissa on kaikki tarpeellinen tieto, eli nopeus, syvyys ja sijainti. Uskon että uusi läpivienti on turvallisempi kuin 20 v. vanha, vaikka eipä silti, tiukassa sekin oli.


      • ota takaisin
        Sw27 kirjoitti:

        Itselläni on 20-vuotta vanhassa veneessä alkuperäiset loki- ja kaikuläpiviennit. Loki on tietysti irrotettavaa mallia ja tämä minua epäilyttää kaikkein eniten: Kääntämällä irroitettava muoviosa veneen pohjassa. Siksi teinkin päätöksen että ruuvaan lokin läpiviennin irti ja asennan siihen uuden kaiun läpiviennin ja anturin jonka saan kiinni plotteriin. Siten plotterissa on kaikki tarpeellinen tieto, eli nopeus, syvyys ja sijainti. Uskon että uusi läpivienti on turvallisempi kuin 20 v. vanha, vaikka eipä silti, tiukassa sekin oli.

        Teit turha ja jopa haitallista työtä. Loki ei turhaan ole katsastusvaruste, vaikka gps suurimman osan sen funkiosta tekeekin. Ja lokianturin pitää luonnostaan olla irrotettavissa sisäpuolelta.


      • Kukin tavallaan
        Takin kuvallaan... kirjoitti:

        Aika typerää tekstiä, vaikka kukin tavallaan...
        Toimiva kaiku on vanha keksintö ja helpottaa elämää sekä etenkin lisää turvallisuutta. Etenkin purjehtiessa, kun kryssaillaan tuntemattomilla vesillä. Ei siinä mitään hälytysääntä pidä kuunnella vaan yhdistellä mielessään merikortin tai plotterin ja todellista tietoa antavan kaiun informaatiota. Voi esim. päätellä että tuossa kohtaa venda tehdään kun syvyys menee alle 10 metrin. Luonnonsatamien etsinnässä kaiku tärkeä.

        Ehkä nykyiset lättäpohjat ovat sopivia sisäpuoliseen asennukseen, olettaen että pohja on umpilaminaattia. Kerrosrakenne tai muinaisen paksut pohjalaminaatit (4-5 cm) yhdistettynä v-pohjaan estävät tämän.

        Ei se kaiun läpivienti heikennä pohjaa yhtään, älkää pelätkö ja uskoko älyttömiä. No, uskoahan saa mitä tahtojaan, ja kuulemma toisten uskoa pitää kunnioittaa, mutta oma pää kannattaa pitää eikä lähteä hihhuloimaan kaiken maailman saarnamiesten uskomusten mukaisesti.

        Vai että mielenvikaisen emmental - heh, heh, oletpa hauska ;D

        Touchè - ja näin ne lämmöt nousi!

        Mystiikka jatkuu...syvyyskäyrien mukaan navigoidessa taitaa mennä parhaat saaristomaisemat sivu suun. :-)

        Reikä on reikä, pohjan heikkenemiseen en usko itsekään. Poraile vaan lisää, osta iiiso pora ja paaaaljon kittiä.


      • Takin kuvallaan
        Kukin tavallaan kirjoitti:

        Touchè - ja näin ne lämmöt nousi!

        Mystiikka jatkuu...syvyyskäyrien mukaan navigoidessa taitaa mennä parhaat saaristomaisemat sivu suun. :-)

        Reikä on reikä, pohjan heikkenemiseen en usko itsekään. Poraile vaan lisää, osta iiiso pora ja paaaaljon kittiä.

        ".syvyyskäyrien mukaan navigoidessa taitaa mennä parhaat saaristomaisemat sivu suun. :-)"

        Jos tuolta tuntuu niin lopeta kryssiminen ja liiku moottoriveneellä, mieluummin matkustajana.


      • Kukin tavallaan
        Takin kuvallaan kirjoitti:

        ".syvyyskäyrien mukaan navigoidessa taitaa mennä parhaat saaristomaisemat sivu suun. :-)"

        Jos tuolta tuntuu niin lopeta kryssiminen ja liiku moottoriveneellä, mieluummin matkustajana.

        "Itsellä oli edellisessä veneessä pohjan sisäpuolinen anturi. Oikeaa lukemaa (sama kuin kartassa tai muuten tiedetty oikeaksi) se näytti 99% ajasta. Syvemmillä vesillä aallokossa, saattoi olla sekunnin-pari ilman lukemaa. Vene oli 70-luvun Lohi. Anturi oli asennettu keskilinjaan keulapunkan alle."

        Tätä kompaten, ei tulisi mieleenikään alkaa kairaamaan reikiä vesilinjan alapuolelle. Ainoastaan mutapohja aiheutti joskus häikkää omien kokemusteni perusteella. Jos kaikuluotaimesta on tulossa keskeinen navigointilaite oman sijainnin hahmottamiseen, niin äkkiä lisää määrärahoja Meripelastusseuralle ja Rannikkovartiostolle!

        Toisaalta, hölmöläisetkin tekivät veneen pohjassa pulputtavan reiän viereen toisen reiän, mistä vesi pääsee pois. :-D

        Leppoisaa kaikukesää kaikille!


      • Sw27
        ota takaisin kirjoitti:

        Teit turha ja jopa haitallista työtä. Loki ei turhaan ole katsastusvaruste, vaikka gps suurimman osan sen funkiosta tekeekin. Ja lokianturin pitää luonnostaan olla irrotettavissa sisäpuolelta.

        Ja mikähän tällaisen muovisen Silva-lokianturin käyttöikä mahtaa olla? Onko niitä syytä uusia joskus/koskaan?


      • 19+20
        Kukin tavallaan kirjoitti:

        "Itsellä oli edellisessä veneessä pohjan sisäpuolinen anturi. Oikeaa lukemaa (sama kuin kartassa tai muuten tiedetty oikeaksi) se näytti 99% ajasta. Syvemmillä vesillä aallokossa, saattoi olla sekunnin-pari ilman lukemaa. Vene oli 70-luvun Lohi. Anturi oli asennettu keskilinjaan keulapunkan alle."

        Tätä kompaten, ei tulisi mieleenikään alkaa kairaamaan reikiä vesilinjan alapuolelle. Ainoastaan mutapohja aiheutti joskus häikkää omien kokemusteni perusteella. Jos kaikuluotaimesta on tulossa keskeinen navigointilaite oman sijainnin hahmottamiseen, niin äkkiä lisää määrärahoja Meripelastusseuralle ja Rannikkovartiostolle!

        Toisaalta, hölmöläisetkin tekivät veneen pohjassa pulputtavan reiän viereen toisen reiän, mistä vesi pääsee pois. :-D

        Leppoisaa kaikukesää kaikille!

        "Jos kaikuluotaimesta on tulossa keskeinen navigointilaite oman sijainnin hahmottamiseen, niin äkkiä lisää määrärahoja Meripelastusseuralle ja Rannikkovartiostolle!"

        "Leppoisaa kaikukesää kaikille!"

        Joku sitä risoo ehjäpohjaisessa veneessään???

        Jos veneessäsi kaiku toimii pohjan sisäpuolelle asennettuna, niin ole tyytyväinen. Deduktiivinen päättely ja yleistäminen pienellä otannalla ei ole kuitenkaan kovin viisaan oloista. Tarkoitan ajatuskulkuasi: "Koska minulla ja Bossulla kaiku toimii 99% ajasta anturin sisäpuolisella asennuksella => kaikilla muillakin ja kaikissa veneissä asia on samoin => vedenalaisten läpivientien asentelu on lähinnä mielenvikaisen hommaa.

        Toisaalta et osaa hyödyntää vedensyvyystietoja navigoinnin apuna, ja happamia sano kettu ajattelutapasi tulee esiin: "En tajua sitä informaation hyödyntämistä, minkä saa syvyystiedosta, jos sijainti on selvillä"

        Oletko varmasti purjehtija? Liikutko muuallakin kuin väyliä pitkin? Kryssitkö?

        Minä en tajua sitä ettet sinä tajua sitä informaation hyödyntämistä, minkä saa syvyystiedosta


      • kestää se
        Sw27 kirjoitti:

        Ja mikähän tällaisen muovisen Silva-lokianturin käyttöikä mahtaa olla? Onko niitä syytä uusia joskus/koskaan?

        Mun veneen läpivienti on vuosimallia -85, eikä se minua ainakaan huolestuta lainkaan. Siihen ei ikinä osu auringonvalo, eikä se ole kovin lämpimissäkään oloissa, joten vanheneminen on hidasta. Ja senhän voi vaihtaa uuteen, jos arveluttaa. Silvan, eli nykyisin Nexuksen läpivienti on edelleen yhteensopiva hyvinkin vanhojen kanssa. Antureita on muuten jo kolmas veneen historiassa menossa. Sen vaihtaminen ei ole sen ihmeempi juttu kesken kauden kuin lähes jokakesäinen rokkojen poistaminenkaan elo-syyskuussa. Muut roskat ja ruohot irtoavat useimmiten vain kääntämällä anturia 180 astetta.


      • Joakim_
        Kukin tavallaan kirjoitti:

        "Itsellä oli edellisessä veneessä pohjan sisäpuolinen anturi. Oikeaa lukemaa (sama kuin kartassa tai muuten tiedetty oikeaksi) se näytti 99% ajasta. Syvemmillä vesillä aallokossa, saattoi olla sekunnin-pari ilman lukemaa. Vene oli 70-luvun Lohi. Anturi oli asennettu keskilinjaan keulapunkan alle."

        Tätä kompaten, ei tulisi mieleenikään alkaa kairaamaan reikiä vesilinjan alapuolelle. Ainoastaan mutapohja aiheutti joskus häikkää omien kokemusteni perusteella. Jos kaikuluotaimesta on tulossa keskeinen navigointilaite oman sijainnin hahmottamiseen, niin äkkiä lisää määrärahoja Meripelastusseuralle ja Rannikkovartiostolle!

        Toisaalta, hölmöläisetkin tekivät veneen pohjassa pulputtavan reiän viereen toisen reiän, mistä vesi pääsee pois. :-D

        Leppoisaa kaikukesää kaikille!

        Ihan vertailun vuoksi: Laskin messuilla olleesta veneestä melkoisen määrän (28 muistaakseni) läpivientejä, kaikki vesilinjan alapuolelta. Tuossa ei vielä tainut olla mukana edes anturit ja sail drive. Kysyin esittelijältä syytä valtavaan määrään reikiä ja syy oli kuulemma hyvin laaja varustus valtameripurjehdusta varten. Tosin taitaa vakiovenekin päästä 20:n paikkeille.

        Osa läpivienneistä oli varsin turhamaisia. Esimerkiksi kannen vesi valutettiin vesilinjan alle. Tietysti mukava, ettei kannella ole vettä eikä vesi valu pitkin kylkiä, mutta kannattaako oikeasti tehdä tuollainen järjestely.

        Ko. venemerkki ei selvästikään ole huolissaan reikien poraamisesta.


      • Relax, man
        19+20 kirjoitti:

        "Jos kaikuluotaimesta on tulossa keskeinen navigointilaite oman sijainnin hahmottamiseen, niin äkkiä lisää määrärahoja Meripelastusseuralle ja Rannikkovartiostolle!"

        "Leppoisaa kaikukesää kaikille!"

        Joku sitä risoo ehjäpohjaisessa veneessään???

        Jos veneessäsi kaiku toimii pohjan sisäpuolelle asennettuna, niin ole tyytyväinen. Deduktiivinen päättely ja yleistäminen pienellä otannalla ei ole kuitenkaan kovin viisaan oloista. Tarkoitan ajatuskulkuasi: "Koska minulla ja Bossulla kaiku toimii 99% ajasta anturin sisäpuolisella asennuksella => kaikilla muillakin ja kaikissa veneissä asia on samoin => vedenalaisten läpivientien asentelu on lähinnä mielenvikaisen hommaa.

        Toisaalta et osaa hyödyntää vedensyvyystietoja navigoinnin apuna, ja happamia sano kettu ajattelutapasi tulee esiin: "En tajua sitä informaation hyödyntämistä, minkä saa syvyystiedosta, jos sijainti on selvillä"

        Oletko varmasti purjehtija? Liikutko muuallakin kuin väyliä pitkin? Kryssitkö?

        Minä en tajua sitä ettet sinä tajua sitä informaation hyödyntämistä, minkä saa syvyystiedosta

        Murr. Mä olen vihainen, rakastan reikiä. Pakkomielle pohjan etäisyyden mittaamiseen.

        Apua on saatavilla. Jos ei tuohon poraamisviettiin, niin ainakin vihan hallintaan. Cool down.


      • Suomi-veneilyä!

        Vieläkin surkeampaa porailua veneissä on nämä kaiutinasennukset. Olen aina miettinyt, että missä mielentilassa joku saa päähänsä kairata seinään reiän rumaa upotettavaa autokaiutinta - mallia ritilä - varten.

        Parhaimmissa pommeissa on kaiken maailman pohjan läpi ruuvatut anturit, seinien läpi porailtu miten sattuu ja sitten sitloodan kaiteissa kaikki maailman (lue: Bilteman) tilpehöörit.

        Sitten painellaan crocsit jalassa aamukaljalle jossain Kasnäsin laiturilla, kuten suuret merikarhut konsanaan.


      • Benku -82
        Kukin tavallaan kirjoitti:

        "Itsellä oli edellisessä veneessä pohjan sisäpuolinen anturi. Oikeaa lukemaa (sama kuin kartassa tai muuten tiedetty oikeaksi) se näytti 99% ajasta. Syvemmillä vesillä aallokossa, saattoi olla sekunnin-pari ilman lukemaa. Vene oli 70-luvun Lohi. Anturi oli asennettu keskilinjaan keulapunkan alle."

        Tätä kompaten, ei tulisi mieleenikään alkaa kairaamaan reikiä vesilinjan alapuolelle. Ainoastaan mutapohja aiheutti joskus häikkää omien kokemusteni perusteella. Jos kaikuluotaimesta on tulossa keskeinen navigointilaite oman sijainnin hahmottamiseen, niin äkkiä lisää määrärahoja Meripelastusseuralle ja Rannikkovartiostolle!

        Toisaalta, hölmöläisetkin tekivät veneen pohjassa pulputtavan reiän viereen toisen reiän, mistä vesi pääsee pois. :-D

        Leppoisaa kaikukesää kaikille!

        Hassuinta on se, että tuosta ei kannata väitellä lainkaan, vaan asia on helppo testata ennen pohjan poraamista: anturi vaan sopivaan paikkaan veneen pohjaa vasten mielellään keskilinjalle ja muovipussin sisään, jossa muutama sentti vettä. Sitten vaan kartan kanssa ajelemaan. Jos lukemat täsmäävät karttaan, voi huoleti jättää läpiviennin poraamatta ja vetää anturin (hitaalla) epoksilla pohjaan. Ellei, niin sitten vaan pora käteen. Kolme venettä ja kaikua tällä metodilla, eikä yhtään anturia pohjan läpi vielä. Mutta pohjat ovat tosiaan olleet umpilaminaattia joka paatissa, mikä saattaa vaikuttaa asiaan.


      • 18+14
        Benku -82 kirjoitti:

        Hassuinta on se, että tuosta ei kannata väitellä lainkaan, vaan asia on helppo testata ennen pohjan poraamista: anturi vaan sopivaan paikkaan veneen pohjaa vasten mielellään keskilinjalle ja muovipussin sisään, jossa muutama sentti vettä. Sitten vaan kartan kanssa ajelemaan. Jos lukemat täsmäävät karttaan, voi huoleti jättää läpiviennin poraamatta ja vetää anturin (hitaalla) epoksilla pohjaan. Ellei, niin sitten vaan pora käteen. Kolme venettä ja kaikua tällä metodilla, eikä yhtään anturia pohjan läpi vielä. Mutta pohjat ovat tosiaan olleet umpilaminaattia joka paatissa, mikä saattaa vaikuttaa asiaan.

        Hyvä neuvo, mutta ilman karttaakin pärjää aika hyvin. Jos kaiku näyttää yleensä jotain, niin yleensä se näyttää oikein. Jos ei näytä, niin silloin ei näytä mitään (esmes Silvalla näyttää -------- ) tai joskus voi näyttää täysin järjettömiä, esim 999 m kun vettä on 5 m.

        Itsellä neljä venettä, joista yhdessä sisäpuolinen asennus pelasi OK. Eka veneessäni muinoin en osannut tuota vaihtoehtoa, mutta pelaako sisäpuolinen asennus puurungon läpi?

        Yhdessä veneessä oli sisäpuolinen asennus kolme kesää, joka kevät sitä "paransin" - etsin parempaa kohtaa, kokeilin kiinnitystä eri massoilla ja risiiniöljykupissa, mutta näytti milloin näytti, yleensä ei näyttänyt. Huonosti toimiva apulaite on pahempi kuin ei ko. laitetta ensinkään! Kyllästyin ja porasin läpireiän. Reikäporalla piti jyystää molemmin puolin koska laminaatti oli n. 4 cm. Itse asiassa porauskiekko katkesi keskeltä, joten liekö rungossa laminointiivirhe, joka tosin ei paljon noin paksussa heikennä kestävyyttä mutta saattaa vaimentaa kaikusignaalia?

        Silvan (Nexus) asennuksista on kokemuksia, liekö noissa heikommat signaalit koska en ole saanut pelaamaan rungon läpi? Tosin olin kaverin nöffin kyydissä, ja siinä Navman näytteli mitä sattuu, jolloin veneen omistaja lausui: "Pitäs varmaan asentaa anturi pohjan läpi kun ei oikein pelitä"

        Tuntuu sitä että reiätön asennus toimii varmimmin kun se asennetaan Suomi24 keskustelupalstan sisäpintaan. ;D

        Läpiasennuksen tarve riippuu siis ainakin veneen pohjan laadusta ja muodosta, mahdollisesti kaiun signaalin voimakkuudesta (laiteen valmistajasta ?) ja tietysti siitä tarvitseeko kippari yleensäkään syvyystietoa.

        Karttaan ei kannata luottaa, kaikuluotaimeen kyllä mikäli se on kunnossa.


      • Joakim_
        18+14 kirjoitti:

        Hyvä neuvo, mutta ilman karttaakin pärjää aika hyvin. Jos kaiku näyttää yleensä jotain, niin yleensä se näyttää oikein. Jos ei näytä, niin silloin ei näytä mitään (esmes Silvalla näyttää -------- ) tai joskus voi näyttää täysin järjettömiä, esim 999 m kun vettä on 5 m.

        Itsellä neljä venettä, joista yhdessä sisäpuolinen asennus pelasi OK. Eka veneessäni muinoin en osannut tuota vaihtoehtoa, mutta pelaako sisäpuolinen asennus puurungon läpi?

        Yhdessä veneessä oli sisäpuolinen asennus kolme kesää, joka kevät sitä "paransin" - etsin parempaa kohtaa, kokeilin kiinnitystä eri massoilla ja risiiniöljykupissa, mutta näytti milloin näytti, yleensä ei näyttänyt. Huonosti toimiva apulaite on pahempi kuin ei ko. laitetta ensinkään! Kyllästyin ja porasin läpireiän. Reikäporalla piti jyystää molemmin puolin koska laminaatti oli n. 4 cm. Itse asiassa porauskiekko katkesi keskeltä, joten liekö rungossa laminointiivirhe, joka tosin ei paljon noin paksussa heikennä kestävyyttä mutta saattaa vaimentaa kaikusignaalia?

        Silvan (Nexus) asennuksista on kokemuksia, liekö noissa heikommat signaalit koska en ole saanut pelaamaan rungon läpi? Tosin olin kaverin nöffin kyydissä, ja siinä Navman näytteli mitä sattuu, jolloin veneen omistaja lausui: "Pitäs varmaan asentaa anturi pohjan läpi kun ei oikein pelitä"

        Tuntuu sitä että reiätön asennus toimii varmimmin kun se asennetaan Suomi24 keskustelupalstan sisäpintaan. ;D

        Läpiasennuksen tarve riippuu siis ainakin veneen pohjan laadusta ja muodosta, mahdollisesti kaiun signaalin voimakkuudesta (laiteen valmistajasta ?) ja tietysti siitä tarvitseeko kippari yleensäkään syvyystietoa.

        Karttaan ei kannata luottaa, kaikuluotaimeen kyllä mikäli se on kunnossa.

        Kyllä kaiku voi näyttää myös väärin. Nykyisessä veneessä on läpiasennettu Raymarine ST60 kaiku. On tehnyt useamman kerran keskellä Itämerta ~100 m syvyydessä niin, että lukema lähtee pienenemään ihan loogisen oloisesti ja päätyy pariin metriin ja sitten yleensä lopettaa näyttämisen kokonaan. Pari ekaa kertaa tuli kyllä aika hermona katsottua karttaa!

        Edellisen veneen läpiasennettu Nexus (=Silva) taas näytti usein satamissa mielenkiintoisia lukemia. Ilmeisesti sai pulsseja naapuriveneen anturista, sillä tuollaisi ei koskaan esiintynyt yksin ollessa.


      • oppituntia
        Joakim_ kirjoitti:

        Kyllä kaiku voi näyttää myös väärin. Nykyisessä veneessä on läpiasennettu Raymarine ST60 kaiku. On tehnyt useamman kerran keskellä Itämerta ~100 m syvyydessä niin, että lukema lähtee pienenemään ihan loogisen oloisesti ja päätyy pariin metriin ja sitten yleensä lopettaa näyttämisen kokonaan. Pari ekaa kertaa tuli kyllä aika hermona katsottua karttaa!

        Edellisen veneen läpiasennettu Nexus (=Silva) taas näytti usein satamissa mielenkiintoisia lukemia. Ilmeisesti sai pulsseja naapuriveneen anturista, sillä tuollaisi ei koskaan esiintynyt yksin ollessa.

        Kaiku voi todella näyttää väärin, mutta se riippuu vain välillisesti siitä, onko anturi läpi vai sisäpuolella. Syvyysnäyttö voi helposti tulla vesikasveista tai lämpötilan harppauskerroksesta. Muistan itse yhden aika epämiellyttävän matkan Kökarin Karlbyhyn, kun pitkän matkaa kaiku näytti lähes tasaista kahta metriä ja tiesi, että väylän matalimmat paikat eivät paljoa enempää ole. Muutoinhan kaiun näytön tarkkuus riippuu lähinnä vain äänen nopeuden vaihteluista vedessä.

        Sitten tulee se mutta. Kaiku joutuu elektronisesti valitsemaan oikean kaiun monien harhojen joukosta. Pulssi pomppii useampaan kertaan vedenpinnan ja pohjan välillä aiheuttaen syvyyden monikertoja, jotka häiritsevät etenkin kovilla pohjilla. Pehmeissä pohjissa taas on kerrostumia, joista jokaisesta tulee kaiku, sekä ne vesikasvit. Mitä heikompi lähtösignaali, sen vaikeampaa on oikean kaiun erottaminen harhoista. Ja sisäpuolinen asennus rokottaa selvästi signaalia mennen tullen. Se, että syvyyslukema tulee, ei aina kerro sitä, että kaiku toimisi hyvin.

        Se pehmeä pohja on erityisen paha, jos kyse on veneen pohjasta. Kaiun kannalta puu on pehmeää materiaalia, eikä sisäpuolinen asennus siinä toimi oikeastaan ollenkaan. Lasikuidussa taas pulssi pysähtyy huonosti toisissaan kiinni olevien laminaattikerrosten väliin.


    • Loki katsastuksessa?

      Edelliseen viestin viitaten kysyisin että onko loki todellakin katsastusvaruste, meidän veneessämme sitä ei ole kysytty sen enempää GPS-aikakaudella kuin sitä ennenkään.

      • Joakim_

      • Sw27
        Joakim_ kirjoitti:

        2-luokassa on: http://www.purjehtija.fi/tiedostot/KATSASTUSKOHTEET- JA VARUSTEET.pdf

        Vaan määritelläänkö katsastusvarusteissa että loki on nimenomaan lokipyörä joka on asennettu veneeseen? Vai voisiko tuo tarkoittaa yleisemmin lokia, joka näyttää veneen nopeuden (vaikka sitten perustuen GPS:ään)? Eiköhän tuo lista ole tehty aikana ennenkuin GPS oli niin yleistä ja toimivaa että se löytyy lähes joka veneestä. Ja kohta joku vetää "GPS voi mennä rikki"-kortin. Niin voi lokikin.

        Eli tarkoittaako loki vain ja ainoastaan lokipyörällä toimivaa nopeusnäyttöä vai yleisemmin veneen nopeusnäyttöä?


      • Joakim_
        Sw27 kirjoitti:

        Vaan määritelläänkö katsastusvarusteissa että loki on nimenomaan lokipyörä joka on asennettu veneeseen? Vai voisiko tuo tarkoittaa yleisemmin lokia, joka näyttää veneen nopeuden (vaikka sitten perustuen GPS:ään)? Eiköhän tuo lista ole tehty aikana ennenkuin GPS oli niin yleistä ja toimivaa että se löytyy lähes joka veneestä. Ja kohta joku vetää "GPS voi mennä rikki"-kortin. Niin voi lokikin.

        Eli tarkoittaako loki vain ja ainoastaan lokipyörällä toimivaa nopeusnäyttöä vai yleisemmin veneen nopeusnäyttöä?

        Loki tarkoittaa matkamittaria. Tässä on ote 2011 katsastussäännöstä:
        1- ja 2-luokissa tarvitaan navigointia varten kuljettua matkaa mittaava loki. Se voi olla
        mekaaninen tai sähköinen ja siinä voi olla myös muita toimintoja. 3-luokassa suositellaan lokia.
        Loki pitää kalibroida mahdollisimman virheettömäksi tai tuntea lokin korjauskerroin. GPS:n
        matkanäyttö ei yksin riitä.


    • Sailor49

      Itselläni on edessä kaiun uusinta. Anturi tulee sisäpuolelle, koska siitä on edellisissäkin veneissä hyvät kokemukset. Herkkyys ja toimivuus ovat olleet riittävät. Nykyisen veneen vanha kaiku on tullut tiensä päähän pitää uusia.

      Vaan minkälaisen oikein hommaisin? Nykyiset digitaalinäyttöiset taitavat olla lähes jokaisessa purressa. Onko suosituksia?

      Vuosikymmneiä tuijotin Seafarerin pyörivää kaikua ja opin lukemaan sitä. Huomasin, että SVB myy edelleen tätä vanhaa teknikkaa Nasa-tuotemerkillään. Haittana on luonnollisesti laitteen sijoittaminen (kääntyvä teline sisätiloissa) sekä tarve säätää herkkyyttä syvyyden mukaan. Mutta itse vehje on omien kokemusten perusteella luotettava ja aikaa uhmaava.

      Mitäs suosittelette?

      • garmin 140

        "Mitäs suosittelette? "

        Haluaisitko ostaa yhden kesän käytetyn Garmin Fishfinder 140 kaikuluotaimen?

        Hinta 90 euroa pk. Laite on Turussa.

        Sain käytettynä ostetun veneen nke mittariston toimimaan on tyhjän panttina tuo kaikuluotain.


    • 3222

      raymarine st40 sarjan tridata loki&kaikuanturin pitomutteri on höttöä muovia, vanhus pystyi vääntämään sen halki. Korjasin silikonilla ja nippusiteellä. Joten kaikuanturit kannattaa laittaa sisälle epoksilla umpilaminaattikohtaan, jos veneessä ei ole reikää valmiina.

      • millä?

        Millä vääntämällä meni rikki? Sitä mutteria ei ole tarkoitus kiristää millään työkalulla.


      • kiristäjä
        millä? kirjoitti:

        Millä vääntämällä meni rikki? Sitä mutteria ei ole tarkoitus kiristää millään työkalulla.

        Itse sain viikko pari sitten samaisen kiristys"mutterin", cap nut tjs., käsin kiristämällä halki..ei muuten ole mikään standardikierre eli Raymarinekauppaan ->


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2338
    2. Pysy kaukana musta

      Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2213
    3. Katu täyttyy askelista...

      Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1545
    4. Näin susta unta

      Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1534
    5. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      124
      1447
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

      Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      19
      1093
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

      Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      984
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

      Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      117
      954
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

      Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      89
      944
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

      Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      883
    Aihe