Palveleeko Wilma sittenkään huoltajia ollenkaan. Kun opettajalla on huono päivä, kertovatko "itkevätkö" he helpommin närkästytään Wilmassa vanhemmille? Kuuluuko vanhemmille sellaiset pienet konfliktit ja lapsien normaalit lapsellisuudet? Oman työn ohessa, lasten, kodin ja arjen pyörityksessä. Eivätkö opettajat selviä omasta työstään siellä koulussa?
WILMA Opettajien itkumuuri?
84
3061
Vastaukset
- opeksi joskus
Ihan kuin opettajilla ei olisi muutakin tekemistä kuin wilmaan kirjoittelu. Jos lapsi käyttäytyy normaalisti ja sääntöjä noudattaen, ei ole tarvetta kirjoittaa wilmaan ns. negatiivista viestiä. Opettajathan pääsisivät silloin helpommalla. Miksi he ehdoin tahdoin lisäisivät työmääräänsä?
- opex
Jos vanhemmat eivät saa tietoa näistä "normaaleista lapsellisuuksista", he kimpaantuvat alle ysin käytösnumerosta. Jotkut ovat sitä mieltä, että huono käytösarvosana on vääryys, jos "heille ei ole kerrottu". Ns. hankalat vanhemmat etsivät aina virhettä. Jos teet merkinnän, olet nipo. Jos et tee, pimität tietoa, etkä voi ottaa laiskottelua tai huonoa käytöstä huomioon arvioinnissa.
Monesti luokanvalvoja tai oppilashuoltoryhmä pyytää opettajia merkitsemään kaiken ylös, jotta tietyn oppilaan tai ryhmän käytöstä voidaan seurata. Käytöksestä pitää olla evidenssiä, jotta voidaan ryhtyä toimenpiteisiin. Merkinnän todellinen toivottu lukija voi olla siis joku muu kuin huoltaja, vaikka huoltaja merkinnät näkeekin.
Opettaja on työtehtävissä oleva ammattilainen, jolla sangen usein on toimintaansa muitakin syitä kuin huono päivä, vaikka ihmisiä mekin olemme.- jaa-a
Siis vastuu lapsestahan on koululla kun lapsi on koulussa, myös kasvatusvastuu ja turvallisuus on silloin koululla, loogisesti. Huoltajat kun eivät siellä ole paikalla. Joten kaikki koulun asiat eivät mitenkään voi kuulua vanhemmille, kyllä opettajien pitää selvitä työstään! Onko Wilma siis tavallaan keino sysätä koulun tapahtumat vanhempien kontolle, kun ei itse pärjätä? Ne pienimmätkin asiat jotka ovat itseasiassa lapsille ihan normaalia elämän opettelua ja lapsenomaista leikkimällä elämään opettelua, onko ne koulussa täysin kiellettyä ja lokeroidaan huonoksi käytökseksi, esimerkiksi jos lapset intoutuu ruokajonossa puhumaan hieman kovemmin kaverin kanssa eikä seiso tikku suorassa jonossa tai muuta vastaavaa pientä asiaa. Siinähän kielletään sosiaalisuus. Onkohan osasyy nuorison masentuneisuuteen ja tilaan itseasiassa suomen kouluissa? Oppimistulokset voivat olla hyvät jossain kansainvälisissä koetilastoissa, yksittäisissä matemaattis ja kielikokeissa, mutta kouluviihtyvyys on todella alhainen.
- ei jaa-a
jaa-a kirjoitti:
Siis vastuu lapsestahan on koululla kun lapsi on koulussa, myös kasvatusvastuu ja turvallisuus on silloin koululla, loogisesti. Huoltajat kun eivät siellä ole paikalla. Joten kaikki koulun asiat eivät mitenkään voi kuulua vanhemmille, kyllä opettajien pitää selvitä työstään! Onko Wilma siis tavallaan keino sysätä koulun tapahtumat vanhempien kontolle, kun ei itse pärjätä? Ne pienimmätkin asiat jotka ovat itseasiassa lapsille ihan normaalia elämän opettelua ja lapsenomaista leikkimällä elämään opettelua, onko ne koulussa täysin kiellettyä ja lokeroidaan huonoksi käytökseksi, esimerkiksi jos lapset intoutuu ruokajonossa puhumaan hieman kovemmin kaverin kanssa eikä seiso tikku suorassa jonossa tai muuta vastaavaa pientä asiaa. Siinähän kielletään sosiaalisuus. Onkohan osasyy nuorison masentuneisuuteen ja tilaan itseasiassa suomen kouluissa? Oppimistulokset voivat olla hyvät jossain kansainvälisissä koetilastoissa, yksittäisissä matemaattis ja kielikokeissa, mutta kouluviihtyvyys on todella alhainen.
tässä heti yksi "idioottivanhempi" (nimim. jaa-a)! Kasvatusvastuu on vanhemmlla vanhemmilla. Meilläpäin ns. kotikasvatus kantaa myös koulukäyttäytymiseen.
- Avoin ope
jaa-a kirjoitti:
Siis vastuu lapsestahan on koululla kun lapsi on koulussa, myös kasvatusvastuu ja turvallisuus on silloin koululla, loogisesti. Huoltajat kun eivät siellä ole paikalla. Joten kaikki koulun asiat eivät mitenkään voi kuulua vanhemmille, kyllä opettajien pitää selvitä työstään! Onko Wilma siis tavallaan keino sysätä koulun tapahtumat vanhempien kontolle, kun ei itse pärjätä? Ne pienimmätkin asiat jotka ovat itseasiassa lapsille ihan normaalia elämän opettelua ja lapsenomaista leikkimällä elämään opettelua, onko ne koulussa täysin kiellettyä ja lokeroidaan huonoksi käytökseksi, esimerkiksi jos lapset intoutuu ruokajonossa puhumaan hieman kovemmin kaverin kanssa eikä seiso tikku suorassa jonossa tai muuta vastaavaa pientä asiaa. Siinähän kielletään sosiaalisuus. Onkohan osasyy nuorison masentuneisuuteen ja tilaan itseasiassa suomen kouluissa? Oppimistulokset voivat olla hyvät jossain kansainvälisissä koetilastoissa, yksittäisissä matemaattis ja kielikokeissa, mutta kouluviihtyvyys on todella alhainen.
"Siis vastuu lapsestahan on koululla kun lapsi on koulussa, myös kasvatusvastuu ja turvallisuus on silloin koululla" juu paitsi, että ei ole. Kasvatuksesta huolehtii huoltaja ja opetuksesta koulu. Wilma on paikallaan, tosin kaikki huoltajat eivät ole asiasta innostuneita kun joutuvat puuttumaan pirkkojensa kasvatukseen ja oppimiseen.
Opettaja opettaa ja huoltaja kasvattaa sekä osallistuu opettamiseen. Koulu on koulu ja koti on koti - nämä kannattaa erottaa toisistaan. - as-pojan-äiti
Avoin ope kirjoitti:
"Siis vastuu lapsestahan on koululla kun lapsi on koulussa, myös kasvatusvastuu ja turvallisuus on silloin koululla" juu paitsi, että ei ole. Kasvatuksesta huolehtii huoltaja ja opetuksesta koulu. Wilma on paikallaan, tosin kaikki huoltajat eivät ole asiasta innostuneita kun joutuvat puuttumaan pirkkojensa kasvatukseen ja oppimiseen.
Opettaja opettaa ja huoltaja kasvattaa sekä osallistuu opettamiseen. Koulu on koulu ja koti on koti - nämä kannattaa erottaa toisistaan.Koulu on vastuussa lapsesta, kun lapsi on koulussa. Eli ei ole äidin vika jos lapsi hakataan koulussa ja joudutaan viemään sairaalaan kesken koulupäivän, kuten minun lapselle kävi. Vika on hakkaajien, mutta koulun asia on valvoa, ettei näin pääse käymään. Varsinkin kun koululle oli kerrottu uhkailuista.
Kasvatus on minun heiniä, ei koulun. - asdfghjklöä
jaa-a kirjoitti:
Siis vastuu lapsestahan on koululla kun lapsi on koulussa, myös kasvatusvastuu ja turvallisuus on silloin koululla, loogisesti. Huoltajat kun eivät siellä ole paikalla. Joten kaikki koulun asiat eivät mitenkään voi kuulua vanhemmille, kyllä opettajien pitää selvitä työstään! Onko Wilma siis tavallaan keino sysätä koulun tapahtumat vanhempien kontolle, kun ei itse pärjätä? Ne pienimmätkin asiat jotka ovat itseasiassa lapsille ihan normaalia elämän opettelua ja lapsenomaista leikkimällä elämään opettelua, onko ne koulussa täysin kiellettyä ja lokeroidaan huonoksi käytökseksi, esimerkiksi jos lapset intoutuu ruokajonossa puhumaan hieman kovemmin kaverin kanssa eikä seiso tikku suorassa jonossa tai muuta vastaavaa pientä asiaa. Siinähän kielletään sosiaalisuus. Onkohan osasyy nuorison masentuneisuuteen ja tilaan itseasiassa suomen kouluissa? Oppimistulokset voivat olla hyvät jossain kansainvälisissä koetilastoissa, yksittäisissä matemaattis ja kielikokeissa, mutta kouluviihtyvyys on todella alhainen.
"Ne pienimmätkin asiat jotka ovat itseasiassa lapsille ihan normaalia elämän opettelua ja lapsenomaista leikkimällä elämään opettelua, onko ne koulussa täysin kiellettyä ja lokeroidaan huonoksi käytökseksi, esimerkiksi jos lapset intoutuu ruokajonossa puhumaan hieman kovemmin kaverin kanssa eikä seiso tikku suorassa jonossa tai muuta vastaavaa pientä asiaa."
Tuntemassani koulussa ei kirjata wilmaan tällaisia. Osaako tämä nykynuoriso edes hillitä ääntään tai seisoa ryhdikkäästi? Ei taida kuulua BB:n välittämiin ihanteisiin. - Sinäkö se oot...
jaa-a kirjoitti:
Siis vastuu lapsestahan on koululla kun lapsi on koulussa, myös kasvatusvastuu ja turvallisuus on silloin koululla, loogisesti. Huoltajat kun eivät siellä ole paikalla. Joten kaikki koulun asiat eivät mitenkään voi kuulua vanhemmille, kyllä opettajien pitää selvitä työstään! Onko Wilma siis tavallaan keino sysätä koulun tapahtumat vanhempien kontolle, kun ei itse pärjätä? Ne pienimmätkin asiat jotka ovat itseasiassa lapsille ihan normaalia elämän opettelua ja lapsenomaista leikkimällä elämään opettelua, onko ne koulussa täysin kiellettyä ja lokeroidaan huonoksi käytökseksi, esimerkiksi jos lapset intoutuu ruokajonossa puhumaan hieman kovemmin kaverin kanssa eikä seiso tikku suorassa jonossa tai muuta vastaavaa pientä asiaa. Siinähän kielletään sosiaalisuus. Onkohan osasyy nuorison masentuneisuuteen ja tilaan itseasiassa suomen kouluissa? Oppimistulokset voivat olla hyvät jossain kansainvälisissä koetilastoissa, yksittäisissä matemaattis ja kielikokeissa, mutta kouluviihtyvyys on todella alhainen.
Ammattikasvattajakos se siellä laittelee ynnä- ja miinusmerkkejä :D
Tervehys vaan!! - ...
as-pojan-äiti kirjoitti:
Koulu on vastuussa lapsesta, kun lapsi on koulussa. Eli ei ole äidin vika jos lapsi hakataan koulussa ja joudutaan viemään sairaalaan kesken koulupäivän, kuten minun lapselle kävi. Vika on hakkaajien, mutta koulun asia on valvoa, ettei näin pääse käymään. Varsinkin kun koululle oli kerrottu uhkailuista.
Kasvatus on minun heiniä, ei koulun.Kai sä teit rikosilmoituksen tuosta pahoinpitelystä? Kannattaa antaa poliisien tutkia, onko välitunti valvonta laiminlyöty.
- Onko sillä väliä?
Sinäkö se oot... kirjoitti:
Ammattikasvattajakos se siellä laittelee ynnä- ja miinusmerkkejä :D
Tervehys vaan!!En ole ikinä ymmärtänyt, miksi jotain kiinnostavat nämä plussat ja miinukset.
- äiteeee
Eihän sinun herrantähden tarvitse tehdä niille merkinnöille mitään! Itse asiassa sinun ei ole pakko edes lukea niitä.
Ei opettaja voi tietää, kuulutko sinä niihin vanhempiin, jotka aivan ehdottomasti haluavat tietää kaiken, vai niihin, joiden mielestä lapsen käytös koulussa ei millään muotoa ole heidän asiansa.
Jos sinun lapsesi opettaja puuttuu mielestäsi turhiin asioihin, ota ihmeessä häneen yhteyttä. Mitä sinä täällä itket jonkin yksittäisen opettajan tapaa hoitaa ruokalakäyttäytyminen?
Ennen muinoin oli paljon enemmän sitä asennossa seisomista ja jonossa kulkemista ja äkseeraamista. Kyllä ovat herkkiä nykylapset, jos he vallan masentuvat siitä, että ruokalassa pitää odottaa rauhassa huutamatta vuoroaan. Ehkä ne masennuksen syyt ovat kuitenkin jossain muualla... - en edes lue niitä
Mä harvoin luen Wilmaa, se on opettajien päiväkirja, johon he purkavat omaa huonoa oloa ja kotiongelmia. En koskaan vastaa niihin, ajattelen että jos opettajalla on jotain asiaa, ottakoot yhteiyttä puhelimitse, minä en moisiin turhanpäiväusyyksiin vastaile. On tärkeämpääkin tekemistä kun leikkiä opettajan psykologia.
- Opeparka
Olin paljon onnellisempi opettaja ennen wilmaa. Se lisää työmäärääni aivan tolkuttomasti, mutta minut on velvoitettu kirjaamaan lähes kaikki. Oppilaan tulevaisuutta varten. Jos katsotaan esimerkiksi jonkun oppilaan tarvitsevan erityistä tukea tai kenties erityiskoulua, ei häntä voida sinne siirtää ellei ole kymmenien sivujen raportointia siitä, että normaalissa koulussa on ensin yritetty kaikki mahdolliset keinot oppilaan auttamiseksi.
Oppilashuoltoryöryhmä painostaa ( koulukuraattorit, psykologit, terveydenhoitaja, rehtori) tähän kirjaamiseen. - ei mitään arvoa
Opeparka kirjoitti:
Olin paljon onnellisempi opettaja ennen wilmaa. Se lisää työmäärääni aivan tolkuttomasti, mutta minut on velvoitettu kirjaamaan lähes kaikki. Oppilaan tulevaisuutta varten. Jos katsotaan esimerkiksi jonkun oppilaan tarvitsevan erityistä tukea tai kenties erityiskoulua, ei häntä voida sinne siirtää ellei ole kymmenien sivujen raportointia siitä, että normaalissa koulussa on ensin yritetty kaikki mahdolliset keinot oppilaan auttamiseksi.
Oppilashuoltoryöryhmä painostaa ( koulukuraattorit, psykologit, terveydenhoitaja, rehtori) tähän kirjaamiseen.Ja kuka noihin uskoo? Sinnehän voi kirjoittaa mitä tahansa.. meillä ei olla luettu koksaan edes käsinkirjoitettuja juttuja, me itse tiedämme että lapsemme on loistava luokkansa priimus olleet kaikki, joten yhden harhailevan opetajan ns jutut ei kiinnosta,. Olemme aina repineet ne ja hyviä sytykkeitä sunassa.
Edes toditukset ei ole oieka kuva, sekin on vaan opettajien juttuja, jotka ei merkka meille mitään. Ei yksi opettaja voi arvostgella vieraita lapsia, sehän on aivan hölmöä..
Opettajan juttelut on meille kuin mainoslehti roskissa. - Kieltenopettajatar16
ei mitään arvoa kirjoitti:
Ja kuka noihin uskoo? Sinnehän voi kirjoittaa mitä tahansa.. meillä ei olla luettu koksaan edes käsinkirjoitettuja juttuja, me itse tiedämme että lapsemme on loistava luokkansa priimus olleet kaikki, joten yhden harhailevan opetajan ns jutut ei kiinnosta,. Olemme aina repineet ne ja hyviä sytykkeitä sunassa.
Edes toditukset ei ole oieka kuva, sekin on vaan opettajien juttuja, jotka ei merkka meille mitään. Ei yksi opettaja voi arvostgella vieraita lapsia, sehän on aivan hölmöä..
Opettajan juttelut on meille kuin mainoslehti roskissa.Sinulle ja vanhemmillesi ei ilmeisesti myöskään koskaan mennyt perille, että äidinkielentunneille pitäisi tulla, läksytkin tehdä, seurata opetusta ja kerran viikossa olla tukiopetuksessa. Silloinkin teidän perheessä todennäköisesti oli opettajien esimiehiä ja pomoja, joilla oli nero lapsi.
Todistuksella ei tietenkään tarvitse olla vanhemmille tai lapselle itselleen yhtään mitään arvoa. Ikävää, että ette arvosta lapsen koulutyötä lainkaan ettekä halua nähdä hänen saavutuksiaan. Todistuksella on kuitenkin suuri arvo ensimmäisiä kesätyöpaikkoja hakiessa sekä varsinkin toisen asteen koulutukseen hakeutuessa.
Kun minä teen oppilailleni kielten arvosanoja, arvostelen hänen opiskeluaan ja osaamistaan opetushallituksen kriteerien mukaisesti. Siis opiskelua ja osaamista, en esimerkiksi hänen ulkoista olemustaan tai musikaalisuuttaan - en lasta itseään.
En usko lainkaan, että lapset, jotka ovat saaneet puolet geeneistään nimimerkiltä "ei mitään arvoa", voisivat olla luokkansa priimuksia - tai sitten kirjoittaja ei tiedä sanan merkitystä. Lisäksi tuollainen asenne tekee tunnetusti todella paljon hallaa lapsen koulunkäynnille. - Tai no myönnettäköön, että tietynlaisilla erityisluokilla saattaa hänenkin lapsensa moninaisten tukimuotojen avulla selvitä luokalta toiselle. - Operessukka16
Opeparka kirjoitti:
Olin paljon onnellisempi opettaja ennen wilmaa. Se lisää työmäärääni aivan tolkuttomasti, mutta minut on velvoitettu kirjaamaan lähes kaikki. Oppilaan tulevaisuutta varten. Jos katsotaan esimerkiksi jonkun oppilaan tarvitsevan erityistä tukea tai kenties erityiskoulua, ei häntä voida sinne siirtää ellei ole kymmenien sivujen raportointia siitä, että normaalissa koulussa on ensin yritetty kaikki mahdolliset keinot oppilaan auttamiseksi.
Oppilashuoltoryöryhmä painostaa ( koulukuraattorit, psykologit, terveydenhoitaja, rehtori) tähän kirjaamiseen.Sanopa muuta! Meillä on tiedotusvelvollisuus koteihin päin sekä työnantajamme valtakunnallisiin ohjeisiin perustuva kaiken kirjaamis- ja toteennäyttämisvelvollisuus. Niinpä kirjaan jatkuvasti nelosen-vitosen kieppeissä keikkuvien oppilaiden tietoihin, että tukiopetukseen ei ole osallistuttu, läksyjä ei ole tehty, kirjat ei ole mukana...
Vanhempien pitäisi ajatella, että tuo kirjaaminen on meidän velvollisuutemme, emme tee sitä silkasta k-ipäisyydestä tai ilkeydestä. Emme myöskään siksi, että kotona aamulla oli lasten tai puolison kanssa sanomista.
Ennen näitä sähköisiä yhteydenpitovälineitä tällaiset merkinnät olivat vain opettajan muistikirjassa ja todistusten jakopäivänä jotkut vanhemmat sitten tulivat linjoja pitkin, kun arvosana ei ollutkaan kymppi. Vaikka lapsi oli kotona kertonut kaiken menevän loistavasti, todistuksessa olikin kuutonen!
Ikävä kyllä, emme voi mitään kodin suhtautumiselle. Tiedotusvelvollisuutemme meidän kuitenkin on hoidettava ja tarvittaessa pystyttävä verifioimaan tarjolla olleet ja mahdollisesti jopa toteutuneetkin tukitoimet. - 143
Kieltenopettajatar16 kirjoitti:
Sinulle ja vanhemmillesi ei ilmeisesti myöskään koskaan mennyt perille, että äidinkielentunneille pitäisi tulla, läksytkin tehdä, seurata opetusta ja kerran viikossa olla tukiopetuksessa. Silloinkin teidän perheessä todennäköisesti oli opettajien esimiehiä ja pomoja, joilla oli nero lapsi.
Todistuksella ei tietenkään tarvitse olla vanhemmille tai lapselle itselleen yhtään mitään arvoa. Ikävää, että ette arvosta lapsen koulutyötä lainkaan ettekä halua nähdä hänen saavutuksiaan. Todistuksella on kuitenkin suuri arvo ensimmäisiä kesätyöpaikkoja hakiessa sekä varsinkin toisen asteen koulutukseen hakeutuessa.
Kun minä teen oppilailleni kielten arvosanoja, arvostelen hänen opiskeluaan ja osaamistaan opetushallituksen kriteerien mukaisesti. Siis opiskelua ja osaamista, en esimerkiksi hänen ulkoista olemustaan tai musikaalisuuttaan - en lasta itseään.
En usko lainkaan, että lapset, jotka ovat saaneet puolet geeneistään nimimerkiltä "ei mitään arvoa", voisivat olla luokkansa priimuksia - tai sitten kirjoittaja ei tiedä sanan merkitystä. Lisäksi tuollainen asenne tekee tunnetusti todella paljon hallaa lapsen koulunkäynnille. - Tai no myönnettäköön, että tietynlaisilla erityisluokilla saattaa hänenkin lapsensa moninaisten tukimuotojen avulla selvitä luokalta toiselle.Lapsen arvo vanhemmalle on jossain muussa, kuin älyssä, menestyksessä tai oppisuorituksissa.
Viimeinen kappaleesi näytti jonkinlaiselta provosoitumiselta, se ei ole hyvä ominaisuus opettajassa. - huono päivä xD
Katso kun ei se ope toivokaan sinun vastaavan, vaan esimerkiksi opettavan kotona lapselle, ettei toisia saa lyödä, tai katsovan, että hän pakkaa reppunsa, kun ope ei voi tulla sitä iltasella teille tekemään puolestanne. Mitä näissä olisikaan keskustelemista?
Jos satumme joskus psykologin vastaanotolle, me kuule juttelemme ihan muista asioista kuin sinun huonosti kasvatetusta pennustasi. Järkyttävää kyllä, kaikki ei pyöri sinun perheesi ympärillä.
Psykologeista puheen ollen, ne merkinnät lapsesi häiriintyneistä piirteistä saattavat ollakin siellä Wilmassa ihan sitä koulupsykologia varten. Keskustele sitten hänen kanssaan. - Ammattikasvattaja
143 kirjoitti:
Lapsen arvo vanhemmalle on jossain muussa, kuin älyssä, menestyksessä tai oppisuorituksissa.
Viimeinen kappaleesi näytti jonkinlaiselta provosoitumiselta, se ei ole hyvä ominaisuus opettajassa."Lapsen arvo vanhemmalle on jossain muussa, kuin älyssä, menestyksessä tai oppisuorituksissa."
Niin pitääkin olla!
Sen ei kai kuitenkaan pitäisi tarkoittaa sitä, ettei jokainen vanhempi toivoisi lapsensa menestyvän niin koulussa kuin elämässä muutenkin? Vai onko esim. kuyky elättää itsensä sinulle sivuseikka?
Ja onko sinun mielestäsi myös täysin epäolennaista se, miten lapsesi käyttäytyy osana yhteisöä? Eivätkö tavalliset käyttäytymiseen liittyvät normit merkitse mitään?
Onko niin, että on opettajan syy, mikäli lapsesi käyttäytyy huonosti ja saa siitä palautetta? - ohjeistus toimii mei
Operessukka16 kirjoitti:
Sanopa muuta! Meillä on tiedotusvelvollisuus koteihin päin sekä työnantajamme valtakunnallisiin ohjeisiin perustuva kaiken kirjaamis- ja toteennäyttämisvelvollisuus. Niinpä kirjaan jatkuvasti nelosen-vitosen kieppeissä keikkuvien oppilaiden tietoihin, että tukiopetukseen ei ole osallistuttu, läksyjä ei ole tehty, kirjat ei ole mukana...
Vanhempien pitäisi ajatella, että tuo kirjaaminen on meidän velvollisuutemme, emme tee sitä silkasta k-ipäisyydestä tai ilkeydestä. Emme myöskään siksi, että kotona aamulla oli lasten tai puolison kanssa sanomista.
Ennen näitä sähköisiä yhteydenpitovälineitä tällaiset merkinnät olivat vain opettajan muistikirjassa ja todistusten jakopäivänä jotkut vanhemmat sitten tulivat linjoja pitkin, kun arvosana ei ollutkaan kymppi. Vaikka lapsi oli kotona kertonut kaiken menevän loistavasti, todistuksessa olikin kuutonen!
Ikävä kyllä, emme voi mitään kodin suhtautumiselle. Tiedotusvelvollisuutemme meidän kuitenkin on hoidettava ja tarvittaessa pystyttävä verifioimaan tarjolla olleet ja mahdollisesti jopa toteutuneetkin tukitoimet.Meillä vanhemmilla on ollut myös vuosia käytössä kirjaaminen opeetajien käytöksistä ja työstään. Tarvittaessa viemme aina sen joko johtajaopettajalle tai koulutoimistoon. Se on todella kätevä jos menaa saada opettajat ruotuun. Joskus auttaa vnahempien opastus ja käskytys, joskus ei, silloin rehtori puuttuu asiaan ja yleensä homma hoituu, ellei se on joulutoimenjohtajan asia. Tarkkailemme jatkuvasti opettajienkäytöstä ja kohtelua lapsiin. Se ei saa lipsua missään vaiheessa.
Opettajat ovat meidän alasia joita on vahtdittava ja ohjeistettava. Ilman nmeitä he tuskin pystyisivät tekemään työtään niin kuin me vanhemmat haluamme lastemme parhaaksi. - 143
Ammattikasvattaja kirjoitti:
"Lapsen arvo vanhemmalle on jossain muussa, kuin älyssä, menestyksessä tai oppisuorituksissa."
Niin pitääkin olla!
Sen ei kai kuitenkaan pitäisi tarkoittaa sitä, ettei jokainen vanhempi toivoisi lapsensa menestyvän niin koulussa kuin elämässä muutenkin? Vai onko esim. kuyky elättää itsensä sinulle sivuseikka?
Ja onko sinun mielestäsi myös täysin epäolennaista se, miten lapsesi käyttäytyy osana yhteisöä? Eivätkö tavalliset käyttäytymiseen liittyvät normit merkitse mitään?
Onko niin, että on opettajan syy, mikäli lapsesi käyttäytyy huonosti ja saa siitä palautetta?Teet outoja ja pitkällemeneviä päätelmiä.
Kaikki lapset eivät ole samanlaisia ja osa ei pärjää hyvin vaikka yrittäisi. Samalla lailla toiset osaavat kaiken helposti. Kumpikaan ominaisuus ei vaikuta siihen paljonko lasta rakastaa.
Missä lyhyen mielipiteeni aikana väitin ettei käytös merkitse mitään?
Hyvä käytös on huomattavasti tärkeämpi asia, kuin koulumenestys. En myöskään väitä, että lapseni mahdollinen huono käytös olisi open vika. Ehkä sinullakin on taipumusta provosoitumiseen, kun kuvittelet tällaisia. - Ammattikasvattaja
143 kirjoitti:
Teet outoja ja pitkällemeneviä päätelmiä.
Kaikki lapset eivät ole samanlaisia ja osa ei pärjää hyvin vaikka yrittäisi. Samalla lailla toiset osaavat kaiken helposti. Kumpikaan ominaisuus ei vaikuta siihen paljonko lasta rakastaa.
Missä lyhyen mielipiteeni aikana väitin ettei käytös merkitse mitään?
Hyvä käytös on huomattavasti tärkeämpi asia, kuin koulumenestys. En myöskään väitä, että lapseni mahdollinen huono käytös olisi open vika. Ehkä sinullakin on taipumusta provosoitumiseen, kun kuvittelet tällaisia.Onko kysymysten esittäminen sinusta provosoitumista?
- 143
Ammattikasvattaja kirjoitti:
Onko kysymysten esittäminen sinusta provosoitumista?
Selvästi, kun mitään esittämiisi kysymyksiin viittaavaa ei ollut viestissäni.
- Todellisia Aikuisia
ohjeistus toimii mei kirjoitti:
Meillä vanhemmilla on ollut myös vuosia käytössä kirjaaminen opeetajien käytöksistä ja työstään. Tarvittaessa viemme aina sen joko johtajaopettajalle tai koulutoimistoon. Se on todella kätevä jos menaa saada opettajat ruotuun. Joskus auttaa vnahempien opastus ja käskytys, joskus ei, silloin rehtori puuttuu asiaan ja yleensä homma hoituu, ellei se on joulutoimenjohtajan asia. Tarkkailemme jatkuvasti opettajienkäytöstä ja kohtelua lapsiin. Se ei saa lipsua missään vaiheessa.
Opettajat ovat meidän alasia joita on vahtdittava ja ohjeistettava. Ilman nmeitä he tuskin pystyisivät tekemään työtään niin kuin me vanhemmat haluamme lastemme parhaaksi.Ylläpidättekö rekisteriä valehtelevien jälkeläistenne puheiden perusteella? :)
Jatkuuko rekisterin pito myös inhottavista työnantajista - JOS jälkeläisenne sattuu saamaan työpaikan ja tulee erotetuksi huonon käytöksensä vuoksi. - hheehhe
ohjeistus toimii mei kirjoitti:
Meillä vanhemmilla on ollut myös vuosia käytössä kirjaaminen opeetajien käytöksistä ja työstään. Tarvittaessa viemme aina sen joko johtajaopettajalle tai koulutoimistoon. Se on todella kätevä jos menaa saada opettajat ruotuun. Joskus auttaa vnahempien opastus ja käskytys, joskus ei, silloin rehtori puuttuu asiaan ja yleensä homma hoituu, ellei se on joulutoimenjohtajan asia. Tarkkailemme jatkuvasti opettajienkäytöstä ja kohtelua lapsiin. Se ei saa lipsua missään vaiheessa.
Opettajat ovat meidän alasia joita on vahtdittava ja ohjeistettava. Ilman nmeitä he tuskin pystyisivät tekemään työtään niin kuin me vanhemmat haluamme lastemme parhaaksi.Juu-u, yhdellä koululla missä työskentelin oli korkea "posti"laatikko(roskapönttö) jonka kyljessä luki " vanhempain posti.
- nari nari
ei mitään arvoa kirjoitti:
Ja kuka noihin uskoo? Sinnehän voi kirjoittaa mitä tahansa.. meillä ei olla luettu koksaan edes käsinkirjoitettuja juttuja, me itse tiedämme että lapsemme on loistava luokkansa priimus olleet kaikki, joten yhden harhailevan opetajan ns jutut ei kiinnosta,. Olemme aina repineet ne ja hyviä sytykkeitä sunassa.
Edes toditukset ei ole oieka kuva, sekin on vaan opettajien juttuja, jotka ei merkka meille mitään. Ei yksi opettaja voi arvostgella vieraita lapsia, sehän on aivan hölmöä..
Opettajan juttelut on meille kuin mainoslehti roskissa.Opettaja tekee työtään. Suurin piirtein jokainen ihmisen haluaa suoriutua työtään hyvin ja saada tuloksia aikaan. Kun ihmisten kanssa toimii, on työ arvaamattomamapaa kuin koneiden kanssa työskennellessä. Koskaan ei voi ennalta arvata mitä työpäivä tuo tullessaan. Juuri siinä piilee opettajan työn ihanuus ja kurjuus.
Olisi suotavaa, että oppilaitten vanhemmat antaisivat työrauhan opettajille. Eivät he ole siellä koulussa sen vuoksi että kiusaavat lapsia, vaan he ovat siellä sen vuoksi että opettavat lapsemme lukemaan ja laskemaan.
Miettikää millaista elämä olisi ilman luku- ja laskutaitoa. Usein vanhemmilla menee yli äyräiden, kun halutaa omasta lapsesta se lahjakkain ja paras oppilas. Kannattaisi ajatella että kunhan saa lapsensa yhteiskuntakelpoiseksi, toisista välittäviksi kansalaisiksi, niin se olisi jo hyvä saavutus.
Opettajilta menee liian paljon aikaa kaikenlaisiin raportoimiseen. Sehän on pois opettamisesta ja opettajan itsensä kehittämisestä.
Jos minun pitäsi kolmenkymmenen ihmisen jokapäiväiset tekemiset raportoida joka päivä aj vielä ehtiä juttelemaan vanhempien kanssa, ei päviä riitä normaalirutiinien lisäksi.
Anbtakaa hyvät ihmiset opettajille työrauha. He ovat ammattiinsa koulutettuja ja pitää voida luottaa että homma hoituu.
Vain väärinkäytöksiin on syytä puuttua. Niit ätekevät opettajat ja oppilaat. Tyhjästä ei kannata alkaa narisemaan. - ohikulkija_
143 kirjoitti:
Selvästi, kun mitään esittämiisi kysymyksiin viittaavaa ei ollut viestissäni.
Rivien välistä voi lukea myös
- että näin.
ohikulkija_ kirjoitti:
Rivien välistä voi lukea myös
Tai sitten kuvitella päässään, mitä toinen tarkoittaa.
- ei oel pakko ottaa
Me emme antaneet sähköpostiosoitetta oepttajille meiltä keneltäkään perheestämme. Emme halunneet että opettaja kirjoittelee juttuja juttujen perään omista onglemista. Sanoimme että me emme halua sitä wilmaa emmekä anna osoitetta.
Pelkkää roskapostia sieltä kuitenkin tulisi, ja meillä on tärkeimpiäkin asioita, kun opettajien omien ongelmien kuunteleminen. Puutumme niihin sittenitse, kunhuomammee että kätös on kamala ja opettaja ei osaa työtään. Se on helpompi tie puuttuaopettajien toimiin, kuin lukea vilmoja ja viljoja.- jussipaidassa
Mikä sulla oikein on?
Oikeinkirjoitustaitosi on huonontunut ja lähentelee jo kamalaa verrattuna tuohon aiempaan kommenttiisi. Mutta siinä olen kyllä samaa mieltä, että mihin hittoon niitä vilmoja ja viljoja tarvitaan. Ihan joutava p askaa. Onkin parempi puuttua suoraan puolin ja toisin epäkohtiin kuin heittää asiansa pittitaivaaseen. - Tuulantuulantei16
Kyllä minuakin opettajana harmittaa ja turhauttaa ihan kamalasti, kun en pysty kaikkien oppilaitteni vanhemmille purkautumaan. Eilen aamullakin silitysrauta poltti hyvän paitapuseron hihan pilalle. Isäntä olisi tarvinnut kolikoita kahviautomaattia varten ja suuttui, kun minulla ei ollut. Päivä pilalla! Sitten vielä koira oksensi keittiön juuri pestylle matolle! Aloin kyynelehtiä, kun jo muutenkin oli kiire. Vessasta oli paperi loppu! Ilmoitin olevani sairas, eihän tällaisesta aamusta kukaan selviä.
Kirjoittelin sitten lasten vanhemmille, mitä oli tapahtunut. Yksikään ei viitsinyt edes vastata, saati että olisivat varoittaneet lapsiaan olemaan seuraavana päivänä kiltisti, kun opella on nyt vaikeaa.
Ihan hyödytön keksintö koko Wilma. - hhhheee
On vissiin jääny traumoja omasta koulunkäynnistä. Ongelmat koulunkäynnissä voivat johtua joskus esim. lukihäiriöstä. Aikoinaan ongelmaa ei ymmärretty ja opettajat ovat tyhmyyksissään ehkä kohdelleet tällaista oppilasta kaltoin. Pahoittelen jos näin on käynyt, mutta nykyisin opet ovat asiantuntevampaa porukkaa, ei kannata siirtää kaunaansa nykyajan opettajiin.
- Kuuntelen ja puhun
Kunnalla/koululla tai kuka hyvänsä näitä Wilmoja ja Helmiä ylläpitää, ei ole mitään oikeutta luvatta liittää käyttäjätunnuksia ihmisille, jotka ei niitä halua. Jostain syystä kuitenkin vanhemmat liitetään automaattisesti systeemiin, eli heille luodaan pyytämättä ja luvatta käyttäjätunnus.
Omani poistatin, mutta vastausta en koskaan saanut, että kenen luvalla minun tiedot oli sinne luotu. Ei ollut aikomusta lukea mitään tiedotuskanavaa. Puhumme koulupäivän lapsen kanssa läpi ja mielestäni on epäsopivaa kenenkään selän takana hänestä kirjoitella viestejä. Kyllä oppilaan pitää olla paikalla ja päästä itse automaattisesti myös lukemaan häntä koskevia viestejä. Jos järjestelmää ei ole sellaiseksi tehty, ei vanhempienkaan ole syytä lähteä tuollaiseen stasisteluun mukaan. - juu täysin turha
Kuuntelen ja puhun kirjoitti:
Kunnalla/koululla tai kuka hyvänsä näitä Wilmoja ja Helmiä ylläpitää, ei ole mitään oikeutta luvatta liittää käyttäjätunnuksia ihmisille, jotka ei niitä halua. Jostain syystä kuitenkin vanhemmat liitetään automaattisesti systeemiin, eli heille luodaan pyytämättä ja luvatta käyttäjätunnus.
Omani poistatin, mutta vastausta en koskaan saanut, että kenen luvalla minun tiedot oli sinne luotu. Ei ollut aikomusta lukea mitään tiedotuskanavaa. Puhumme koulupäivän lapsen kanssa läpi ja mielestäni on epäsopivaa kenenkään selän takana hänestä kirjoitella viestejä. Kyllä oppilaan pitää olla paikalla ja päästä itse automaattisesti myös lukemaan häntä koskevia viestejä. Jos järjestelmää ei ole sellaiseksi tehty, ei vanhempienkaan ole syytä lähteä tuollaiseen stasisteluun mukaan.Puhut asiaa. Mekään emme ole yhtä ainutta viestiä sinne kirjoittaneet, emmekä kirjoita. Luen kaikki jos jotain tulee ja lapsillemme näytämme kaikki mitä siellä on, salassa emme sitä käytä. Se on lapsia koskeva ja hänen kuuluu nähdä mitä siellä lukee.
Aivan älytön systeemi. En käytä sitä ikinä viestittämiseen...
- tarkkana pitää olla
Wilmassa voi tarkkailla opettajin mielenterveyttä. Kirjoituksisa voi päätellä paljon. Itse en koskaan vastaa vaan tutkin niitä. Minulle saa soittaa virka aikana kotiin, mutta ei viikonloppuna ja ei iltaisin, on kurjaa jos opettaja purkaa ongelmiaan iltisin tai öisin.
Monesti puutunkin asioihin, ja hyvä niin. Käsialasta näkee plajon, ja olen hyvä tutkimaan. Monet pitäisi laittaa koulutukseen kesäksi sillä heillä on niin vähän taitoa olla opettajana, mutta puskistahan ne yleensä nostetaan nuo opettajat.- täydellinen nainen
Ihminen on tullut vanhaksi silloin, kun toisten tekemiset kiinnostaa enemmän kuin omat. Voisit päivisin katsella tätä sarjaa (http://www.imdb.com/title/tt0410975/), mutta alkuperäisellä nimellään eli epätoivoiset kotirouvat.
Muuttamalla asennettasi saattaisit saada muutaman elinvuoden lisää, mutta mihinkäs sinä sitä tarvitset.
Onko ilo olla änkyrä? - vaihuonoprovo
Olet aika sairas.Sossun elätti?
- vallan kahvassa
vaihuonoprovo kirjoitti:
Olet aika sairas.Sossun elätti?
Sossun elätiksi haukkuminen ei ole asiallista käytöstä. Paranna tapasi.
- täysin turha
täydellinen nainen kirjoitti:
Ihminen on tullut vanhaksi silloin, kun toisten tekemiset kiinnostaa enemmän kuin omat. Voisit päivisin katsella tätä sarjaa (http://www.imdb.com/title/tt0410975/), mutta alkuperäisellä nimellään eli epätoivoiset kotirouvat.
Muuttamalla asennettasi saattaisit saada muutaman elinvuoden lisää, mutta mihinkäs sinä sitä tarvitset.
Onko ilo olla änkyrä?Näin, kaippi opet ovat siis vanhoja, kun heitä kiinnostaa toisten ihmisten perhe elämä. Hih.. No me olemme aina sanoneet lapsille, että kotiasioista ei kerrota koulussa uteiliaille kyselijöille, opettajat ovat sellaisia.. eikä ole kertoneetkaan. Jos jotain haluu tietää kysykööt meiltä vanhemmilta, jolloin mekin voimme kysellä opettajn perhe asioita.
Mutta se on totta, että vilmalla ei tee mitään, emme laita sinne viestejä emmekä pahemmin niitä tulleitakaan noteeraa... aivan tyhjän kansas.
Lapsemme myös lukee kaikki mitä sinne tulee, meidän tunnukset ovat siinä koneen vieressä että kuka tahansa voi ne avata... ei miellä mitään salattavaa, mutta kun emme mitään sinne kirjoita niin ei pahemmin edes tule mitään...
On se aikamoinen veitikkä vilma... hahhaaa...
- viranomainen hjk
Etkö ole töissä virka-aikana?
- ent.opiskelija
näin entisen oppilaan näkökulmasta, olisi ollut ihan hyvä juttu jos äitini olisi voinut osallistua kouluelämääni enempi.
äiti olisi voinut auttaa minua lukemaan kokeisiin ja tentata vaikeita kysymyksiä, jotta olisin pärjännyt paremmin.
mutta kun äiti ei oikein välittänyt kokeideni huonosta menestyksestä, niin minäkin lakkasin välittämästä.
ne vanhemmat jotka eivät edes halua nähdä lastensa kouluongelmia, saatika tehdä yhteistyötä opettajien kanssa, jotta lapsen koulumenestys ja viihtyvyys koulussa olisi parempi, niin sellaiset vanhemmat eivät edes välitä lapsistaan, he ovat tehneet sen kiintiölapsensa ihan sen takia kun muillakin on lapsi niin "meille kans".. - huokasu
Tietenkin kuuluu, sinä olet huoltaja ja vastuussa lapsestasi. Olet myös velvollinen ohjeistamaan lastasi miten hänen tulee koulussa käyttäytyä.
- Laiskuus ja kierous
Juuri näin ajattelevien, kasvattamisessa laiskojen vanhempien lapset niitä wilma-merkintöjä juuri keräilevätkin..... Käyttäytyipä oma lapsi miten tahansa, syy aina jossakussa toisessa.
Perheissä, joissa wilma-merkinnät otetaan vakavasti, palautteesta keskustellaan lasten kanssa. Perheissä saattaa olla käytössä omat menetelmät ja "uhkasanktiot" - esim. pelko viikkorahan vähentämisestä, tiettyyn tapahtumaan pääsyn estyminen jne. - jos wilma-merkintöjä tulee. Koulussa kannattaa olla kiltisti, ihan sanan mukaisesti.
Sitten on teitä, jotka siirrätte oman tapakulttuurinne polvesta toiseen. En tiedä, miten teidän rotunne menestyy työpaikoissa ja sosiaalisella kentällä yleensä, kun te olette aina oikeassa. Päiväkerhon täti on tyhmä, ope on epäreilu, ylioppilaskokeissa kohdalle osuu huono sensori jne... Ennuste on kohdallanne erittäin huono. - aitoan
Upea Wilma. Itse olen oikein tyytyväinen.
- kamalaa luettavaa
Toinen lapseni on jo päässyt peruskoulusta ja on nyt ammattikoulussa. Toinen lapseni on parhaillaankin yläkoulusta. Omat lapseni ovat joskus saaneet palautetta, että läksyt ovat olleet tekemättä tai että tuntiaktiivisuus voisi olla parempi. He ovat kumpikin keskitason oppilaita.
Nyt kun lukee tätä ketjua, niin oikeasti on olemassa ongelmavanhempia, joilla on (tulevia?) ongelmialapsia. Yhteinen nimittäjä on välinpitämättömyys ja kodista tullut malli, että koulutuksella ei ole mitään merkitystä. Todennäköisesti nämä ongelmalapset aikanaan ovat niitä tulevien vielä ongelmaisempien lapsien vanhempia.- suurennuslasiko?
Pitkällemeneviä päätelmiä. Kenen viesteistä tässä puhutaan????
- huuhhuh1
No itse rämmin koulut läpi tekemättä läksyjä. Tunnilla olin hiljaa ja kirjoitin vihkoon mitä piti. Siinä oppi jotain tarpeellista. Lapsille olisi hyvä antaa edelleen kirjoitustehtäviä ja itsenäistä pohdiskelua. Joissakin kouluissa nykyään opettajat näyttää kaiken tietokoneelta ja vaatii kuuntelemaan. Tosi tylsää, vielä kun tunnista kestää 10min ennen kuin koneet saadaan toimimaan!!!!
Viittaaminen on persoonallisempi juttu. Toiset on ujompia kuin toiset ja pelkää vastaavansa väärin. Eniten tulisi merkata se, mitä osaa kokeessa!
- Useimmat.
Vanhemmat eivät kestä jälkikasvunsa arvostelua. Totuushan on se, että hyvin käyttäytyvästä lapsesta ei tarvitse Vilmaan kirjoitella. Luulisi jokaisen vanhemman huolehtivan lapsensa perustarpeista, eli kunnon käyttäytymisen opettamisesta. Näin opettajat voisivat keskittyä työhönsä,eli kouluaineiden opettamiseen.
- opevm71
Kyl se Wilma työllistää opettajia jo muutenkin ihan tarpeeksi, että pitää olla melko erikoinen tapaus, jos sinne YHTÄÄN MITÄÄN ylimääräistä kirjoittaa!
- Sijaisopettaja
Nautin kun voin kirjoitella kaikkea kivaa esim. tämän viestiketjun avaajan kaltaisille pösilövanhemmille. Kun on lusikalla annetti, niin ei voi kauhalla vaatia. Nautin kun urpovanhemmat lukee viestejä ja puna nousee. Koko perhe kokoontuu sättimään opettajaa ja MINÄ NAURAN PASKAISTA NAURUANI TEILLE!
- älä vakinaistu
Oletko oikealla alalla tuollaisella asenteella?
- ...
älä vakinaistu kirjoitti:
Oletko oikealla alalla tuollaisella asenteella?
No, sijaisopettajat voivat olla ihan mitä vaan ja yleensä he eivät ole vielä millään "alalla", vaan kouluttamattomia. "Sijaisopettajan" kirjoitusvirheistä huomaa, että oppia ei ole vielä saatu juuri lainkaan.
- 15+18
Jos oppilas käyttäytyy huonosti tai ei niiden sääntöjen mukaisesti mitkä on annettu. Ensisijaisesti työrauhaa häiritsee - Negatiivinen palaute kuuluu sinne, sitten KOTONA se asia keskustellaan lävitse.
Koulu on koulupäivän aikana vastuussa oppilaasta, kyllä. Mutta ei heille kasvatusvastuu kuulu ja mielestäni ihminen, joka näin ajattelee saisi olla ilman lapsia.
"Kuuluuko vanhemmille sellaiset pienet konfliktit ja lapsien normaalit lapsellisuudet? "
Jos opettaja tuntee tarpeelliseksi ilmoittaa häiriköimisestä, se on minun asiani keskustella tilanne läpi. Eli jos on puhunut kaverin kanssa liian usein, niin riittää että painotan sanaa työrauha ja välitunti. Positiivinen palaute taas vaikuttaa paljon siihen, että jos poika tahtoo vaikka pelata pleikkarilla vähän ylimääräistä aikaa.
"Oman työn ohessa, lasten, kodin ja arjen pyörityksessä. Eivätkö opettajat selviä omasta työstään siellä koulussa?"
Hyvin he selviävät siellä? Heidän työnsä ei ole kasvattaa sinun lapsiasi, heidän työnsä on valvoa että oppivat tärkeitä asioita. Sinun tehtäväsi on kasvattaa lapsesi käyttäytymään ja työt yms on vain todella huono tekosyy lykätä vastuuta alipalkatulle lapsenvahdille ja sitten kitistä koululla. - vesa.honkaheimo
hyvä kysymys itse sitä mieltä et meiliinkin voi laittaa jos asiaa et joteski wilmasta menny maku
- lamppu5
No mitä väliä sillä keinolla on, mitä kautta viesti sinulle tulee? Sähköposti tai wilma, aivan sama. Tärkeintä kai on viestin sisältö!
- Sähköpostilla
Perustelevat tietosuojasyillä wilmaa ja helmiä. Kauhea vänkääminen oli meillä, kun minulla ei wilmaan ollut tunnuksia ja sanoin, että luvallani voimme keskustella lapsen asioista sähköpostitse. Onnistui se lopulta, mutta koville otti.
- harhoja??
Itse opena teen mahdollisimman vähän wilma-merkintöjä - ainoastaan vaan ne tapaukset jotka pitää sinne laittaa (poissaolot, läksyt jne ja räikeimmät käytöshäirinnät tunnilla). Oppituntien suunnittelu, kokoukset, välituntivalvonnat, oppimateriaalin päivitys, oman osaamisen päivitys, kokeiden laatiminen ja korjaaminen... kaikki nämä vievät niin apljon aikaa että ei tulisi mieleenikään viettää wilman parissa turhaa aikaa. Päivät venyvät todella pitkiksi jo muutenkin. Minulla on oma perhe ja harrastukset, ja iltaisin vielä joudun jotain työjuttuja usein miettimään sen jälkeen kun muu perhe jo nukkumassa, että kyllä luulen että tässä on nyt aloittajan omassa mielenterveydessä jotakin häikkää, jos epäilee että opettaja omia ongelmiaan purkaa wilmassa?? Ajatuskin tuntuu todella epäuskottavalta, en käsitä miten esim. minä voisin omista ongelmistani siellä purkautua?? Ehkä jollain harhaisia kuvitelmia?? Eiköhän siihen työnantaja jo aika pian puuttuisi jos alkaisi ihan sekavia kirjoittelemaan, omista ongelmistaan.
- ope18
Minulla opettajana ei ole mitään negatiivista sanottavaa Wilmasta. On tuonut monille vanhemmille kiinnostuksen lapsensa koulunkäyntiin. Kukaan vanhemmista ei ole suhtautunut negatiivisesti järjestelmään. Ainakaan eivät ole sitä minulle henkilökohtaisesti sanoneet.
Vanhemmat eivät enää voi väistää vastuutaan informaatiokatkoksista. Kokeet/testit/läksynkuulustelut/jopa kotitehtävät päivittäin merkitään etukäteen. Kokeiden arvosanat jäävät muistiin vanhemmille. Ei tule "yllätyksenä" koulumenestys. On loppuneet ne selitykset siitä, etteivät tienneet kokeista...
Opettaja näkee kuitenkin ketkä vanhemmat ovat lukeneet viestit ja joskus käy sääliksi kun pieni oppilas on unohtanut jonkun "tärkeän" asian koska vanhemmat eivät ole muistuttaneet kotona (eivät lukeneet Wilmaa). Jotkut peli/lelupäivät esimerkiksi. Ei ne ykköskakkoskolmosluokkalaiset muista vielä kaikkea. Tällöin korostuu se vanhempien vastuu lapsensa koulunkäynnistä. Miltäpä tuntuisi olla luokalla ainoa joka ei ole tuonut esim. omaa lapsuuden kuvaansa jotka piti laitaa näytille? Itkuhan siinä tulee. Sen jälkeen yritetään paikata tilanne, etsitään (mutta mistä?) koulun digikamera (yleensä patterit tyhjänä), otetaan kuva (muistikortti täynnä/puuttuu), avataan tietokone (päivitys menossa), yritetään tulostaa (printteri tökkii) muiden kuvien joukkoon. Kaiken tohinan keskellä opettaja ei luo ajatustakaan vanhemmille, jotka eivät sitä Wilmaa lukeneet. Silloin korjataan koulussa sitä kasvatusvastuuta konkreettisesti. Tilanteen jälkeen ehkä...
Toivottavasti joku tekisi tutkimuksen siitä miten Wilman aktiivinen seuranta kotona korreloi koulumenestystä. Voisi olla mielenkiintoista luettavaa.
Opettajat yrittävät hoitaa hommansa mahdollisimman hyvin. Mekin teemme vain työtämme. Ei sen enempää, ei vähempää. - että tiedoksi vaan
ope18 kirjoitti:
Minulla opettajana ei ole mitään negatiivista sanottavaa Wilmasta. On tuonut monille vanhemmille kiinnostuksen lapsensa koulunkäyntiin. Kukaan vanhemmista ei ole suhtautunut negatiivisesti järjestelmään. Ainakaan eivät ole sitä minulle henkilökohtaisesti sanoneet.
Vanhemmat eivät enää voi väistää vastuutaan informaatiokatkoksista. Kokeet/testit/läksynkuulustelut/jopa kotitehtävät päivittäin merkitään etukäteen. Kokeiden arvosanat jäävät muistiin vanhemmille. Ei tule "yllätyksenä" koulumenestys. On loppuneet ne selitykset siitä, etteivät tienneet kokeista...
Opettaja näkee kuitenkin ketkä vanhemmat ovat lukeneet viestit ja joskus käy sääliksi kun pieni oppilas on unohtanut jonkun "tärkeän" asian koska vanhemmat eivät ole muistuttaneet kotona (eivät lukeneet Wilmaa). Jotkut peli/lelupäivät esimerkiksi. Ei ne ykköskakkoskolmosluokkalaiset muista vielä kaikkea. Tällöin korostuu se vanhempien vastuu lapsensa koulunkäynnistä. Miltäpä tuntuisi olla luokalla ainoa joka ei ole tuonut esim. omaa lapsuuden kuvaansa jotka piti laitaa näytille? Itkuhan siinä tulee. Sen jälkeen yritetään paikata tilanne, etsitään (mutta mistä?) koulun digikamera (yleensä patterit tyhjänä), otetaan kuva (muistikortti täynnä/puuttuu), avataan tietokone (päivitys menossa), yritetään tulostaa (printteri tökkii) muiden kuvien joukkoon. Kaiken tohinan keskellä opettaja ei luo ajatustakaan vanhemmille, jotka eivät sitä Wilmaa lukeneet. Silloin korjataan koulussa sitä kasvatusvastuuta konkreettisesti. Tilanteen jälkeen ehkä...
Toivottavasti joku tekisi tutkimuksen siitä miten Wilman aktiivinen seuranta kotona korreloi koulumenestystä. Voisi olla mielenkiintoista luettavaa.
Opettajat yrittävät hoitaa hommansa mahdollisimman hyvin. Mekin teemme vain työtämme. Ei sen enempää, ei vähempää.Huonosti menee, jos wilman varassa roikutte.
Entä, jos perheessä ei ole tietokonetta, eikä edes varaa hankkia sellaista. Puhelin on parinkympin hintainen käytetty, josta ei nettiin pääse. Kaikki rahat menee ruokaan ja vaatteisiin. En puhu mistään holisti ym. perheistä, vaan ihan tavallisista köyhistä.
Pitäisikö tällaisen lapsen kertoa kaikkien kuullen, ettei heillä ole rahaa koneeseen, ei perheen raha-asiat edes kuulu opettajalle. Opettaja vuoden aikana sitten syyllistää perhettä, kun ei huolehdita.
Mieti tätäkin vaihtoehtoa, kun puhut "informaatiokatkoksista".
- tarpeeton vilma
Meillä ei kirjoitella vilmaan yhtään mitään, jos opettajalla ei ole pokkaa ja uskallusta soittaa virka aikana minulle omista ongelmista, niin sitten se jää neuvomatta häntä. Minä en vastaile turhanpäiväsiin juttuihin. Joskus katson mitä on kirjoitettu, ja nytkin siellä on varmaan 6 thjänpäiväsisstä viestiä, en vastaa, sillä kirjeitse on niinhelppo kirjotttaa sontaa että jos ei soita en neuvo enkä opasta.
Noista kirjoitteluista kyllä huomaa ja osaa päätellä millainen on opetajan mieli.Yhdessä naapureiden kanssa pohdimme mitä voisimme tehdä ja auttaa sitä ope parkaa.
Se on tavallaan opettajien käyntikortti ja hyvä tapa seurata heitä missä he menevät. Voi hyvissä ajoin puuttua open toimintaan. Kirjoittamisesta voi päätellä paljon. Toisaalta on hvyä että he kirjoittavat näkee vanhemmatkin opettajan mielialan. - Kaikenlaisia
Ja kuka noihin uskoo? Sinnehän voi kirjoittaa mitä tahansa.. meillä ei olla luettu koksaan edes käsinkirjoitettuja juttuja, me itse tiedämme että lapsemme on loistava luokkansa priimus olleet kaikki, joten yhden harhailevan opetajan ns jutut ei kiinnosta,. Olemme aina repineet ne ja hyviä sytykkeitä sunassa.
Edes toditukset ei ole oieka kuva, sekin on vaan opettajien juttuja, jotka ei merkka meille mitään. Ei yksi opettaja voi arvostgella vieraita lapsia, sehän on aivan hölmöä..
Opettajan juttelut on meille kuin mainoslehti roskissa.
JOHTUISKO SIITÄ, ETTÄ TEILLÄ EI LUETA, KOSKA KIRJOITTAMINENKIN ON AIKA HAASTEELLISTA?- arvioiva ope
Lapsellista kiukuttelua.
Se muuten on ARVIOINTIA eikä arvostelua.
" Ei yksi opettaja voi arvostella vieraita lapsia, sehän on aivan hölmöä.. "
Kyllä voi ja osaa arvostella. Kokeitkan ei tarvitsisi järjestää, mutta ne ovat opettajan oikeusturvan takia välttämättömiä.
- itkevät "vanhemmat"
Ja S24 näyttää olevan idioottien itkumuuri. Kasvattakaa sekin aika niitä kakaroitanne minkä käytätte täällä itkemiseen!
- kelvottomat
Suurin osa teistäkin tuottaa täysin elinkelvottomia pentuja maailmaan. Niistä ei koskaan tule mitään koska mitään kasvatusta ei kotona ole. Ovat sitten vaan muita kiusaamassa, ja täysin hyödyttöminä narsisteina täällä pyörimässä.
- lollollololololoo
Ainaki mun ope on sanonu että: %Kaikki koulun alueella tapahtuva on koulun vastuussa# tjsp.
- Lasten luokittelu.
Lasten luokittelu levisi kouluissa, kuin kulovalkea. Opetushallitus on pyytänyt kuntia lopettamaan luokittrelun viipymättä.
Helsingin Sanomat 15.6.2009.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Lasten luokittelu levisi kouluissa kuin kulovalkea/1135246891525
----------------- masterrace -98
te joiden mielestä vilma on turha. Oletteko huomioineet, että kun lapsenne menee lukioon (jonne he todennäköisesti eivät edes pääsii) niin siellä ei pärjää ilman wilmaa. Wilmassa näkyy myös milloin on kokeet, mitä kokeista on saanut, erityis viestit esim se että ei tarvii mennä tunnille jne... Ottakaa myös se huomioon etää wilmassa näkyy myös kehut (joita teidän vanhempien perusteella ei taida rulla). Anteeksi vielä huono kirjoitus, väsyttää ja kirjotan puhelimella
- kjhgf
masterrace -98 kirjoitti:
te joiden mielestä vilma on turha. Oletteko huomioineet, että kun lapsenne menee lukioon (jonne he todennäköisesti eivät edes pääsii) niin siellä ei pärjää ilman wilmaa. Wilmassa näkyy myös milloin on kokeet, mitä kokeista on saanut, erityis viestit esim se että ei tarvii mennä tunnille jne... Ottakaa myös se huomioon etää wilmassa näkyy myös kehut (joita teidän vanhempien perusteella ei taida rulla). Anteeksi vielä huono kirjoitus, väsyttää ja kirjotan puhelimella
Mikäs vihanlietsoja sinä olet ? Miten oletat , ettei muiden lapset pääse lukioon :), kyllä on pimeetä porukkaa täällä.... Ollaanko me siis kaikki vanhemmat häirikköjä ? Tähän asiaan pitäisi puuttua. Leimaamiseen. Häirikköjä on, mutta vain vähän. Nämä kirjoitukset on vihan lietsontaa vanhempia kohtaa. Kannattaa ehkä lopettaa.
- jn635hb24vgt3cfr2
Voin luvata, että en tule tekemään Wilmaan alkavana lukuvuonna yhtään ainoaa ylimääräistä merkintää. Tarkemmin ajatellen en tule tekemään sinne myöskään kaikkia sellaisia merkintöjä, joita minun ehkä kuuluisi tehdä, jotta olisin hyvä opettaja. On se Wimanpiru sen verran työllistävä juttu
- Helmen vihaaja
Minulla en sellainen kokemus Helmestä, että sinne on helppo opettajan kertoa mikä kaikki on meidän pikku Pekalla pielessä sen enempään asioihin puuttumatta kuitenkaan. Viesteissään opettaja vaan toteaa asioita, mutta minkäänlaista onglemanratkaisua/ tukitoimia/ohjeita ei vanhemmille tule. (edes kysyttäessä). Vihaan Helmeä!!
- jestas sentään
Taitaa tämä suomi24 olla opettajien ja muidenkin itkumuuri :), täällä sitä on helppoa leimata vanhemmat häiriköiksi kyllästymiseen asti ja päinvastoin haukkua opettajat pataluhaksi, nimettömänä kun on helppo huudella :)
- riita poikki
Meillä lapset pärjäävät koulussa oikein mainiosti, pärjäsivät jo ennen Wilmaa. Joten jos kritisoi tätä kätevää Wilma systeemiä ja sen myös erittäin huonoja puolia, sekä opettajia, ei tarkoita että hänen lapset on niitä koulun riiviömäisempiä ja huonosti käyttäytyviä "kakaroita" joita ei ole edes kasvatettu. Mutta nythän on opettajat saaneet ohjeet Wilman käyttöön, vihdoinkin! Kas tässä ja Wilmassa on myös paljon hyvää. https://www.starsoft.fi/public/?q=node/13298
- täysin turhake
WILMASSA KERTTOAAN SE MITÄ EI NAAMATUSTEN USKALLA SANOA, PUOLIN JA TOISIN.
- Wilma Vihkonen
Eikä pelkästään turhake, vaan vaarallinen kapine, johon jää ikiajoiksi oppilaista tehdyt merkinnät. Ketä ohjelma palvelee? Ohjelmiston myyjää.
Kannattaa olla varovainen noissa merkinnöissä.
- Eiwilmaa
Sain wilmassa merkinnän kun pelasin säbää pihassa (sallittua) huitoi kavereita salibäntimailalla ja käyttäytyi uhkaavasti :DD (huomaa salibänti)
- Päh
Katsopa viimeisintä kirjoitelmaasi. Onko se vallan virheetön? Eikö open tarvinnut merkitä siihen mitään muuta kuin kehuja? Et sitten ilmeisesti tee itse koskaan lyönti- tai muuta virhettä, kun kirjoitat? Lopeta mailalla huitominen, jos et halua merkintöjä. Opettajan virkavelvollisuus on valvoa, ettei kukaan loukkaannu pihaleikeissä.
- opeopeope
Huoltajien olisi hyvä muistaa, ettei kaikki koulussa pyöri heidän ympärillään. Jos minä ope huoneessa kerron, että oppilaalla x oli taas tunnilla pulmia, oppilashuoltoryhmän jäsenet (esim. esimieheni) kommentoivat välittömästi, että laitathan Wilmaan. OHR seuraa, miten tiettyjen oppilaiden tilanne kehittyy. Sitä on hankala tehdä, jos ei missään ole mitään ylöskirjattuna. Läksymerkinnät ovat puolestaan useinmyös opelle itselleen. Opettajat ovat aina pitäneet kirjaa oppilaiden tekemättä jättämisistä, nyt vain päiväkirja on sähköinen.
Mahtaa olla joku narsismin muoto kuvitella, että opettajalla on huoltajan naamavärkki mielessään merkintöjä tehdessään.
Ja mitä tulee "normaaleihin lapsellisuuksiin", niin tämänkin termin voi varmaan määritellä monella tavalla. Olen törmännyt vanhempiin, joiden mielestä esim. tupakointi ei kuulu heille mitenkään. Siitä viis, että opettajalla on virkavelvollisuus valvoa tupakkalain toteutumista. Samoin oli eräs vanhempi närkästynyt, kun häntä informoitiin tappelusta. Sehän oli vain poikien "normaalia" hevosenleikkiä. Läksyjen tekemättä jättäminen nyt tietysti on ihan normaalia lapsellisuutta, mutta merkitseekö se sitä, ettei tieto asiasta kuulu huoltajalle? - Kasvattaja, neuvoja
Tällaista keskustelua ei tarvi käydä ollenkaan! On jo korkea aika ymmärtää, että vanhemmat ja opettajat toimivat molemmat lapsen edun mukaan. Ellei näin ole, niin toistensa syyttely ei ainakaan edistä asiaa.
- opettajan pomo
Meillä ei koko vilmaa arvosteta yhtään, en koskaan ole kirjoittanut siihen mitään, luen mutta kuin uutisia sanomalehdestä.. ei mitään vaikututsta. Käyn katsomassa varmaan kerran kahdessa kuussa... siis niin typerä juttu ettei typerämpää voi olla.
En ole kenenkään lapsen kohdalla tervinnut käyttää sitä, emmekä mistääno le paitsi jääneet. Lapsemmeo n olleet erittäin fiksuja joten ei mitään tarvetta ole koskaan ollut opettajan alkaa haukkumaan mietä tai arvostelemaan kun itse epäonnistuu eikä osaa.
Jos tarve tulee keskustella tai ohjeistaa opettajaa, soitan suoraan sille opettajalle jota asiani koskee... minusta reilumpaa on puhua puhelimiessa tai kasvotusten, vilma on turha.
E ole koskaan ollut tarvis.- Päh
Juurihan sulle tuossa kerrottiin, etteivät ne merkinnät ole välttämättä edes huoltajalle tarkoitettuja vaan toisille opettajille ja ohr:lle. Ja jos sua ei kiinnosta lapsen koepäivämäärät ja koetulokset ynnä muut, niin jotakuta toista saattaa ehkä jopa kiinnostaa. Et varmaan lue wilmaa, kun on tuo sisälukutaito noin heikko, ettei lukemastaan mitään tajua.
- kympin lapset
Päh kirjoitti:
Juurihan sulle tuossa kerrottiin, etteivät ne merkinnät ole välttämättä edes huoltajalle tarkoitettuja vaan toisille opettajille ja ohr:lle. Ja jos sua ei kiinnosta lapsen koepäivämäärät ja koetulokset ynnä muut, niin jotakuta toista saattaa ehkä jopa kiinnostaa. Et varmaan lue wilmaa, kun on tuo sisälukutaito noin heikko, ettei lukemastaan mitään tajua.
Lapseni koetulokset tulevat kokeiden mukana kotiin, aivan kuin ennenkin. Joka kokeen olen nähnyt. Koepäivämäärät tulee lapsen mukana kun tulee kotiin koulusta. Siellä ne ovat luokan ilmoitustaululla, josta lapset ne kopsaa. Mikä ongelma siinä on, vilma on pelkkä ajantuhlari.
- opex
kympin lapset kirjoitti:
Lapseni koetulokset tulevat kokeiden mukana kotiin, aivan kuin ennenkin. Joka kokeen olen nähnyt. Koepäivämäärät tulee lapsen mukana kun tulee kotiin koulusta. Siellä ne ovat luokan ilmoitustaululla, josta lapset ne kopsaa. Mikä ongelma siinä on, vilma on pelkkä ajantuhlari.
Ennen Wilmaa lapsen koenumerot tulivat kokeen lisäksi kotiin reissuvihossa tai kuukausiraportissa. Nyt ovat Wilmassa. OMG! Opettaja on aina ollut velvollinen kertomaan nämä tiedot ja kirjaamaan ne ylös. Nykyään se tehdään sähköisesti. Ilmeisesti sinä käyt edelleen maksamassa laskut pankissa kuten ennenkin ja käytät pelkkää käteistä, kun paperi on niin kivaa. Maailma kuitenkin muuttuu.
Vaikka sinun lapsesi luonnollisesti ovat äärimmäisen tunnollisia ja kilttejä jopa murrosiässä, niin tuhansia nuoria opettaneena voin kertoa, että valitettavasti suurin osa murrosikäisistä mieluusti pitää heikommin menneet kokeet omana tietonaan tai ei kotona kerro, että on koe tulossa, onhan näet mukavampi lähteä humputtelemaan kessiin. Jotkut vanhemmat saattavat haluta puuttua tähän, mutta ilman koulusta tulevaa tietoa se on mahdotonta.
Sitä paitsi etkös sinä open pomo ollut jo isoäiti? Lastenlasten Wilmaako käyttelet? Miksi ihmeessä? Eivätkö lastenlastesi vanhemmat kykene hoitamaan lastensa kouluasioita, kun sinun pitää niihin puuttua?
- pikkulissu
opettajat kiukuttelee ja haukkuu lapsia wilmassa jos pikku liisa tai pekka pulisi tunnilla tai ei ollut penaalia mukana tai ei totellut. entä sitten he ovat lapsia ja heitä pitää opettaa olemaan koulussa ja siihen kuuluu myös aineiden lisäksi muutakin kun 1000 oppilasta koulussa niin heidän pitää opettaa tottelut ja sosiaalisuudet sen lyhyen päivän aikana loput kuuluu vanhemmille.
- openpomoäiti
Ihan samallalailla voi siihen vilmaan kirjottaa haukut opettajista se on sama oikeus jos opet haukkuu toisten lapsia.
Mä itse en koskaan lue wilmaa, se on ihan alhainen juttu, jos opet ei soita tai kerro kasvotusten asioita niin niillä ei ole merkitystä. Emme käytävilmaa, en ole edes salasanoja rekisteröiny jotta sinne päsisin.
Itse jos on opelle asiaa soitan teai menen kouluun käymään, tällä tavoin voin tarkkailla opettajien käytöstä, pukeutumista ja ohjeistaa ja neuvoa heitä käytännön asioissa ja moittia jos niitä on, hyleensä he ottavat opikseen kun muistuttaa usein ja sanoo napakasti. Pariin otteeseen olemme joutuneet kehoittamaan topakasti ja soittamaan koulutoimenjohtajalle, mutta varoituksella asiat on hoituneet.
Vilmaa emme siis käytä, se on pakopaikka opettajille kun ei kehtaa sanoa mitään tai on salattavaa, siksi vain naamastanaamaan juttelu kelpaa meille. Monesti pohdimme sitä vanhempainilloissa että miksä saa opettajan salaamaan asioita, ja kertomaan vain vilmassa, meitä on monta jotka emme käytä moista aparaattia. Kohta on pisteytyksien aika, ja voimme alkaa suunnittelemaan miten arovstelemme opettajien syystoiminnan, siinä ei kiitosta paljon heille heru.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387715Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381935Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251900- 911623
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801555Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104988- 49920
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4879Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28820- 33793