Fantasiaa kirjoittavien ongelmat

kodjhg

Lueskelin tuossa huvikseni Leirinuotio-sivuston keskusteluja. Siellä ihmiset olivat postittaneet paljon pätkiä omista fantasia-romaanikäsikirjoituksistaan. Lueskelin niitä ja ajattelin, että jos olisin kustannustoimittaja, niin ei tarvitsisi lukea kuin pari ensimmäistä kappaletta, niin lentäisi toinen toisensa kaltaisia fantasiaräpellyksiä roskikseen jatkuvalla syötöllä.

Ongelma: Nuo fantasiakirjoittajat vaikuttavat henkilöiltä, jotka pelaavat konsolilla (tai mahdollisesti lautapeleinäkin) erilaisia roolipelejä ja lukevat fantasiakirjallisuutta. Heitä kiehtovat nuo maailmat ja niihin liittyvät asiat, kartat, aseet, taistelut, uskonnot, rodut örkeistä haltioihin jne. Kun lukee heidän kirjoittamiaan tekstejä huomaa, että tekstit kuulostavat juuri siltä, kuin niissä selostettaisiin vain jonkun elder´s scrollin tai vastaavan pelin tapahtumia. Tekstit ovat selittäviä, ne varmasti tyydyttävät kirjoittajan oman mieltymyksen fantasiamaailmaan, mutta eivät tarjoa lukijalle minkäänlaista samaistumisen kohdetta.

Tuntuu siltä, että nämä fantasiaa kirjoittavat ovat unohtaneet sen kaikista olennaisimman asian:

SE mikä on kiinnostavinta ovat IHMISET ja heidän välisensä KONFLIKTIT, ihmiskohtalot. Kaikki muu on taustaa. Mutta vaikuttaa siltä, että suurin osa fantasiaa räpeltävistä, ei tajua tätä, mikä on käsittämätöntä. He laativat mielettömän laajoja kuvauksia fantasiamaailmansa uskonnoista, laeista, roduista, piirtävät karttoja jne. Mutta loppujen lopuksi ne asiat voivat olla ihan kiinnostavia, mutta ne eivät MISSÄÄN nimessä ole niitä asioita, joista tekstiä pitää lähteä kokoamaan. Oli kyseessä sitten fantasia tai mikä tahansa muu kaunokirjallisuuden laji, kaiken pitää lähteä ihmisistä, heidän yksilöllisestä tarinastaan, konfliktista johon he joutuvat. Loppujen lopuksi millään noilla, taisteluilla, aseilla, kartoilla, maailmoilla ei ole suurta merkitystä. Ne vain höystävät tarinan maailmaa ja tarjoavat mahdollisuuden sellaisten konfliktien tapahtumiselle, joita todellisessa maailmassa ei voisi tapahtua. Jos fantasiatarinasta puuttuu täysin tietty psykologinen taso, ei se voi koskaan ylittää julkaisukynnystä.

15

518

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aloittaja jatkaa

      Ja lisäys tuohon aloitukseeni: Pitää myös rakastaa kirjoittamista. Usein nimittäin fantasiaa kirjoittavilla lähtökohtana on rakkaus fantasiamaailmoihin. Kirjoittaminen toimii heillä vain välineenä. Mutta se on väärä lähtökohta. Pitää ennen kaikkea rakastaa kirjoittamista. Kaikkia suomen kielen koukeroita, kielioppia. Jos kieli on itselle vain "vähän rasittava" välikappale, kun yrittää saada luotua omaa fantasiamaailmaansa paperille, se kyllä kuuluu ja näkyy. Silloin kannattaa jättää ne kuvitteelliset maailmat oman päänsä sisälle.

      • scifisti1

        Totta puhut. Siis kun on kyse sellaisesta scifistä, mikä nykyään on suosiossa, missä nykyihmisen käytösmalleilla ja vaistoilla varustetut henkilöt ovat jossain vieraassa ympäristössä ja toimivat inhimillisten käyttäytymismallien mukaan. Kyseessä on silloin lähinnä psykologinen tutkielma ihmisenkaltaisen olennon käytöksestä.

        Toinen mahdollisuus (mitä itse pidän "oikeana" tieteiskirjana) on. että otetaan jokin maailma. Se voi olla hyvinkin meistä poikkeava, mutta ei mahdoton. Joku kirjailija jopa selitti alkupuheessa, mikä planeetta hänellä oli lähtokohtana, ja mitä siitä tiedetään. Sitten lähdetään kehittelemään elämänmuotoa, jonkalainen todennäköisesti on syntynyt siellä. Ja miten sellainen elämänmuoto toimii siinä ympäristössä, ja minkälaiset vaistot ja käyttäytymismallin sillä (hänellä?) todennäköisesti on.

        Tärkeintä tosiaan on, haluaako yleisö / kustantaja ottaa vastaan kirjan, jos tosiaan haluaa saada sen julkaistuksi.


    • 343

      "SE mikä on kiinnostavinta ovat IHMISET ja heidän välisensä KONFLIKTIT, ihmiskohtalot. Kaikki muu on taustaa. Mutta vaikuttaa siltä, että suurin osa fantasiaa räpeltävistä, ei tajua tätä, mikä on käsittämätöntä. He laativat mielettömän laajoja kuvauksia fantasiamaailmansa uskonnoista, laeista, roduista, piirtävät karttoja jne. Mutta loppujen lopuksi ne asiat voivat olla ihan kiinnostavia, mutta ne eivät MISSÄÄN nimessä ole niitä asioita, joista tekstiä pitää lähteä kokoamaan."

      Sanoisin, että viestisi on kaiken puolin melko asiallinen, mutta tässä kohden olen lievästi eri mieltä. Kaikkia ei kiinnosta "ihmiset ja hediän välisensä konfliktit", vaan on ihmisiä, joille erityisen suuri mielenkiinnon kohde on nimenomaan erilaiset, vaihtoehtoiset maailmat sinänsä. Esim. jonkun dystooppisen maailman poliittis-taloudelliset järjestelmät saattavat olla parhaimmillan hyvinkin kiinnostavia, vaikka itse hahmot olisvat, no, täysin takapuolesta revittyjä.

      Ja toisaalta: Kannattaa muistaa, että fantasiamaailma on melko ontto, jos sen taustoihin yms. ei ole investoitu huomattavasti aikaa. Voidaan miettiä vaikkapa kieliä, joita luomassasi fantasiamaailmassa puhutaan.

      Kyseessä oleva asia saattaa tuntua melko irrelevantilta toimivan tarinan kannalta, mutta olisi hölmöä olettaa, että kaikki puhuisivat samaa kieltä. Siksi taitavan kirjoittajan on ryhdyttävä tuumasta toimeen ja keksittävä, miten hän voisi ilmentää sitä, että hänen maailmassaan on erilaisia kieliä. Tämä taas vaatii pyrähdystä kielitieteen ym. ihmeelliseen maailman. On totta, että toisinaan tällainen meininki saattaa eksyttää kirjoittajan pois, kauas pois, varsinaisen sisällön ääreltä, mutta toisinaan se on hyvin, hyvin tärkeää - jos sitä ei aika ajoin tee, lopputuloksena on, kuten jo totesin, melko ontto fantasiamaailma.

      Se, minkä sinä näet ilmeisesti heikkoutena, on todellisuudessa - ainakin tietystä näkövinkkelistä katsottuna - suuri vahvuus.

      • hmm...

        En ole ihan samaa mieltä. Olen itse kirjoittanut fantasiaa, ja tarinani ei todellakaan muistuta mitn peliä. Fantasiaan minusta juuri kuulu erillaiset yliluonnolliset asiat, jotka saavat mielikuvituksen vauhtiin. Esimerkiksi harry potter. Minua ei ainakaan kiinnosta jos kirjassa kerrotaan kun harrylle ja ronille tulee riita. Enemmän minua kiinnostaa se taika, oudot yliluonnolliset asiat joita harry kohtaa tarinan aikana. Kirjassani toki on rakkausjuoni, mutta pidän myös tärkeänä sitä mitä on taustalla. Itse asiassa jos en painottaisi karttoihin ja rotuihin, EI se enää olisi fantasiaa, vaan pelkkä tulsä rakkaustarina.

        Kiitos.

        Tässä oli juuri 15 täyttäneen tytön mielipide asiasta.


      • höpsy
        hmm... kirjoitti:

        En ole ihan samaa mieltä. Olen itse kirjoittanut fantasiaa, ja tarinani ei todellakaan muistuta mitn peliä. Fantasiaan minusta juuri kuulu erillaiset yliluonnolliset asiat, jotka saavat mielikuvituksen vauhtiin. Esimerkiksi harry potter. Minua ei ainakaan kiinnosta jos kirjassa kerrotaan kun harrylle ja ronille tulee riita. Enemmän minua kiinnostaa se taika, oudot yliluonnolliset asiat joita harry kohtaa tarinan aikana. Kirjassani toki on rakkausjuoni, mutta pidän myös tärkeänä sitä mitä on taustalla. Itse asiassa jos en painottaisi karttoihin ja rotuihin, EI se enää olisi fantasiaa, vaan pelkkä tulsä rakkaustarina.

        Kiitos.

        Tässä oli juuri 15 täyttäneen tytön mielipide asiasta.

        Aika yleisellä tasolla nämä keskustelut kuitenkin liikkuvat. Se, että sinä et ole pelimäistä fantasiaa kirjoittanut ei muuta sitä faktaa, että sellainen tyyli on valitettavan tavallista. Jokainen kokee fantasian niin eri tavoin. Eikä nykyään nuoriso välttämättä luekaan enää niin paljoa, vaan panostavat juuri videopeleihin ja elokuviin, ns. valmiiksi pureskeltuihin tarinoihin. Sitten kun nämä ihmiset alkavat kirjoittaa, se tyyli on tietenkin sen mukaista mihin ollaan totuttu, eli juuri toistetaan peleissä ja elokuvissa tuttuja kaavoja. Kirjallisuus lajina on kuitenkin haastavampaa, sillä siinä täytyy pelkkien sanojen avulla rakentaa maailma lukijalle, joka on autuaan tietämätön kaikesta kun alkaa lukea teosta. Se on kirjoittajallekin hyvä vinkki, yrittää nähdä tekstinsä vieraan näkökulmasta. Joskus sitä itse uppoutuu tarinoihinsa eikä välttämättä tajua ettei lukija ole samalla tavalla perillä kaikesta mitä itse tarinan luoja. Lukiessa kuitenkin se tarinamaailma maalautuu oman mielikuvituksen pohjalta kerronnan avulla, ja siten kirjoittajankin on hyvä lukea laajentaakseen sanavarastoaan ja virkistääkseen mielikuvitustaan :)

        Ehkä aiemmissa viesteissä oli pointtina enemmänkin se, että tarina jää ontumaan kun kaikki panostus on tehty ympäröivään tarinamaailmaan. Se on sanoilla maalattu kuva eikä kertomus. Tärkeintä teoksessa on kuitenkin aina se tarina. Toisaalta tarinakin tarvitsee sen oman tasonsa tarinamaailman tuekseen. Oikea taito tulee siitä, että nämä kaksi asiaa osaa yhdistää juuri sopivalla intensiteetillä eikä painota vain toiseen. Kumpikin ääripää on yhtä huono ratkaisu.

        Huomattakoon, että usein lukijan omat kiinnostuksen kohteet kirjallisuudessa (ja täten myös fantasiassa) muuttuvat vanhetessa. Nuorena luetut teokset eivät enää tarjoa sellaista huikeaa kokemusta vanhempana ja niiden aiheet tuntuvat lapsellisilta. Mutta sitten taas teokset joista ei nuorempana pitänyt, avautuvat vanhempana aivan uudella tasolla kun käsitellyt aiheet ovat lähempänä sitä omaa elämää. Tarttumapinta on se mitä lukija henkilökohtaisesti teokselta tarvitsee. Itse tykkäsin myös siinä yläasteikäisenä lukea aivan kaikenlaista fantasiaa, oikein sellaista perinteistä "lohikäärmeitä, velhoja ja tulipalloja!"-tyylistä. Nyt olen 22-vuotias ja fantasiamakuni on muuttunut paljon juurikin siihen "henkilöhahmo ja tarina" suuntaan. Makuni on vakavoitunut tavallaan ja vaadin tarinalta tiettyä subjektiivisuutta. Mustavalkoinen ajattelutapa (hyvä vastaan paha) ei enää iske.

        Ja nyt muuten aiheeseen liittyen, muistakaahan vielä käsitteet high fantasy ja low fantasy. Nekin ovat fantasian genreä jaottelevia termejä. Harmittavan usein myös fantasiaa kirjoittavat ovat jotenkin urautuneita niihin perinteisiin rotuihin (haltiat, kääpiöt) ja näiden ulkomuotoihin. Uskaltakaa revitellä! :D Olen myös todennut kuinka yleistä on fantasiassa se geneerinen hyvä vs. paha-asettelu, eli täysi mustavalkoisuus. Onhan näitä klisee-listauksia netissä fantasiasta vaikka kuinka, niitä on ihan hauska lukea. Kirjoittajat voivat myös ottaa niistä jotain opikseen jos jotain aspektia tarinamaailmastaan haluavat ehkä muutella tai parannella :)

        Tästähän tuli pieni romaani! Intouduin fantasiasta hieman nyt lörpöttelemään kun olen itsekin tässä sellaista kirjoittamassa :D olen miettinyt myös paljon tätä fantasian urautumista, kuinka aiemmin mainitsin rotujen samankaltaisuuden teoksesta toiseen eri kirjailijoilla. Kuinkahan paljon sitä uskaltaakaan poiketa valtavirrasta? Ehkä joku voisi repäistä ja kirjoittaa veijarimaisen fantasiaromaanin kääpiömerirosvoista :D


    • FantAssiaa

      Minusta fantasia genrenä on hyvin visuaalinen, koska se antaa kirjoittajalle vapaat kädet ja mielikuvitus saa todella lentää.

      Varsinkin aloittelevat kirjoittajat sortuvat yleensä liikaan kuvailuun, ja fantasian kirjoittaminen on oikea sudenkuoppa, koska genrenä se vaatii enemmän kuvailua että lukija on selvillä millainen kirjoittajan luoma maailma on (mitkä ovat maailman normit, säännöt, historia). Henkilöidenkään ei tarvitse olla tavallisia ihmisiä vaan heidän ulkonäkönsä voi poiketa hyvinkin paljon tavallisista ihmisistä. Vaarana on että kirjoittaja ei osaa sijoittaa kuvailua oikeisiin kohtiin tekstiinsä vaan ensimmäiset kymmenkunta sivua ovat pelkkää selittämistä tai asioiden luettelemista.

      Fantasia maailman luoja on ylpeä omasta luomuksestaan ja haluaisi auliisti kertoa kaiken kansallisruuasta maan poliittiseen kantaan, mutta niin kuin aina kirjoittaessa, kirjoittajan on aina osattava päättää mikä on oleellista tietoa ja mikä ei. Valitettavasti kaikkea ei voi kertoa ja jotain pitää jättää myös lukijan mielikuvituksen varaan.

      • aloittaja jatkaa

        No enpä ole yllättynyt vastauksista. Tietenkään fantasiaa kirjoittavat eivät itse suostu myöntämän että heidän teksteissään olisi mitään vikaa....mikä on jälleen kerran eräs syy, miksi he eivät tule saamaan kustannussopimusta, eli itsekritiikin puute.

        Mutta kun oikeasti miettii jotain tulen ja jään laulu-sarjaakin, niin mistä siinä loppujen lopuksi on kyse, kuin henkilöistä, Sansa on päätymässä kuningattareksi hullulle kuninkaalle, miten hän selviää, Aria pakenee, miten hän selviää, john snow menee muurille, jossa joutuu kieltäytymään naisten kanssa pelehtimisestä jne. Todella mielenkiintoista, miten kenellekin henkilölle käy. Kaikki muu on ikäänkuin taustaa aina tietyn henkilön kasvulle ja tarinalle. Tosielämässä ei tietysti olisi lohikäärmeitä, eikä miekkoja, eikä taikoja jne. mutta loppujen lopuksi ne tarjoavat ainoastaan puitteet tapahtumille ja ihmisten toiminnoille. En minä lue kirjaa siksi että haluan kuulla, että minkäköhän väriset seinät sen ja sen kaupungin taloissa on ja millainenhan kaiverrus siinä ja siinä miekassa on tai millainen uskonto jossakin kylässä on. Ne ovat sivuasioita, ihan kiinnostavia joo ymmärtääkseni maailmaa, ja SIINÄ ELÄVIEN IHMISTEN TOIMIA mutta todellisuudessa se syy, miksi haluan lukea eteenpäin on tietääkseni, mitä kenellekin hahmolle tapahtuu ja miltä tapahtunut heistä TUNTUU, miten he KOKEVAT tapahtumat. Piste.


    • einarinarri

      No jaa. No joo. Itsekin jonkin verran fantasiaa kirjoittaneena ja lukeneena voin allekirjoittaa osan väittämistä. Osaa taas en.

      On ns. fantasiaharrastajia, roolipelaajia, "larppaajia", yms. joille oma juttu ovat nimenomaan kaikki se fantasian oheismateriaali, genrelle tyypillinen ja "genren tekevä" matsku, miekat ja taikavoimat, luolat ja lohikäärmeet. Luonnollisesti tämä väki etsii käsiinsä sellaista kirjallisuutta, joka kuvaa fantasiamaailman mahdollisimman realistisesti (kuin se voisi oikeasti tapahtua, jos maailma olisi kuten ko. kirjassa), ja saavat kirjaa lukiessaan "kiksinsä" suurelta osin juuri tästä.

      Toinen ääripää ovat sitten ne lukijat joille fantasia on tyylilaji muiden joukossa. Siis sellaiset jotka eivät suhtaudu siihen kielteisesti (eivät lue), vaan kuuluvat ns. kaikkiruokaisiin. Heidän arvostusasteikollaan tärkeintä ei arvattavasti ole oheismateriaali tai ylenpalttinen maalailu jollakin riimuhaarniskan salamakuvioidulla rintapanssarilla. Toisaalta samanlaisen vastakkainasettelun voi tehdä ihan mistä vain kirjallisuuden genrestä. Löytyy himoharrastajia, ja löytyy satunnaisharrastajia.

      Mitä sitten noihin väittämiin tulee... Totta kai kirjassa, jossa on henkilöhahmoja, tarinaa lähes poikkeuksetta kerrotaan henkilöhahmojen kautta. Ja kirjassa, jossa on henkilöhahmoja, on myös henkilöhahmojen välisiä suhteita. Muuttuva tekijä on sitten näiden käsittely, ja niiden painotukset. Fantasian sisälläkin on hyvin erilaisia lähestymistapoja asiaan. On jotain nuorille suunnattuja Twilight-sarjoja, ja sitten on esim. Taru Sormusten Herrasta. Kuka on jälkimmäisen lukenut, tietää että tarinan painopiste voi olla paljon muutakin kuin henkilösuhteet. Kritiikki on tässä asiassa meikäläisen korvaan hiukan outoa.

      Itse kirjoittamisesta voin kommentoida vähän. On tietysti huonoa tekstiä, esim. liian kuvailevaa tai yksityiskohtiin menevää, ja sitten on hyvää tekstiä. On sellaista tekstiä joka on tarkoitettu julkaisuun, ja sitten sellaista joka on vain omaksi, tai oman "nörttiklaanin" iloksi. On kokeneita ja osaavia kirjoittajia, ja on osaamattomia. Kaupallisesti julkaistun tekstin täytyy olla sellaista jolle on riittävä lukijakunta, ja on sanomattakin selvä etteivät nämä nettipalstoilla julkaistut yleensä sellaista löydä.

    • TarujaSatuja

      Tämä koko aihehan on höpsöä ...
      Joskus ihmettelin miksi ihmisiä, siis aikuisiakin, kiinnostaa jotkut Tarut Sormusten herroista, Harry Potterit ym ym.
      Nehän on täynnä tuollaisia kuvitteellisen maailman kuvauksia.

      Mutta, nepä on tuottaneet hittielokuvia ja -kirjoja.
      Miksei sitten muutkin yritö luoda omia maailmoja?

    • V-MN

      Itseäni hämmästyttää lähinnä se, mikset ole tehnyt tästä kirjoitusta itse Risingshadown Leirinuotio foorumille, jos siellä olet tehnyt havainnot (tai tarkemmin sanottuna, alafoorumille Turinatuvalle)? En tiedä oletko ajatellut, ettet halua loukata ihmisiä vai miksi, mutta oikein esitettynä (mikä sinulla onkin, et mitenkään hauku ihmisten teoksia huonoiksi koska X) nämä olisivat elintärkeitä tietoja ja näkökulmia. Siksi useammat varmaan laittavatkin tekstinsä ulos, jotta saavat palautetta. Tämä jos joku voi olla valaisevaa: pelkkä fantasiamättö ei riitä, sinne tarvitaan juoni ja mielenkiintoisia hahmoja.

      Samaa mieltä kyllä olen kanssasi. Osalla, joiden uskon olevan nuorempia, tuntuu hämärtyvän fantasiatarinan tarkoitus. Muutaman tarinan olen lukenut, jotka olivat hyvää viihdettä, mutteivät juonellisesti antaneet minulle mitään. Lopulta fiilis oli hieman sellainen, kuin olisin seurannut pelin yhden tehtävän suorittamista, ja sellainen kaava tarinalla olikin. Uskon kuitenkin, että nämä ovat enemmänkin ensi kirjoittajien virheitä, joissa innoissaan kirjoitettaan se mikä kiinnostaa ja on mielessä. Mätkiminen on hauskaa, muttei koko tarina. Tämä on fantasiatarinoiden perusvirhe, ihan niin kuin muillakin genreillä ole (ei fantasia tai sen kirjoittajat mitenkään muita huonompia siinä ole).

      Toivonkin, että aloitat keskustelun myös Risingilla, jossa voitaisiin saada hyvät jutut tästä aikaan ja ehkä muutama "ahaa"-elämäys (: Muista myös antaa palautetta, jos luet tämän tapaisen tekstin, kerro mitä se tarvitsee lisää!

    • 5785748385374

      En tunne fantasiagenreä erityisen hyvin joten en voi kommentoida erityisesti siihen liittyen. Mutta tässä muutama kommentti:

      On olemassa monenlaisia lukijoita ja kirjoittajia. Yksi tapa luokitella ihmisten mieltymyksiä on jakaa heidät sen mukaan, mikä heille on tärkeintä kirjassa. Henkilöhahmot, juoni, kieli vai esimerkiksi juuri se maailma? Itse olen hyvin henkilöpainotteinen, pystyn lukemaan tajunnanvirtakirjallisuutta jossa ei tapahdu mitään mutta jossa on hyvät hahmot, mutta vauhdikkainkin juoni tuntuu tylsältä jos hahmot ovat kaksiulotteisia. Tällä ei ole omalla kohdallani mitään tekemistä iän kanssa, olen keskittynyt hahmoihin lapsesta asti.

      En kuitenkaan ikimaailmassa menisi väittämään,että omat mieltymykseni ovat jotenkin parempia kuin muiden. Kirjallisuudessa esiintyy valtavasti elitismia ja yleensä arvoasteikko menee kieli > hahmot > maailma > juoni. Jotkut snobit suorastaan halveksuvat koko juonen käsitettä ja pitävät sitä automaattisesti kliseisenä/kaavoihin kangistuneena, eivätkä edes myönnä sellaista omista/lukemistaan kirjoista löytyvän. Fiktiivisiä maailmoja taas arvostetaan lähinnä jos niiden kautta kirjailija esittää jonkun poliittisen näkemyksensä.

      Nörteille juuri on ominaista kiinnostua maailmasta, kuten nimim. "einarinarri" asian hyvin ilmaisi. Itsekin hieman nörtähtävänä tyyppinä joskus saatan innostua paljonkin jostain kuvitteellisesti universumista ja lukea kauheasti täysin "turhaa" tietoa siitä. Se on yksi tapa arvostaa ja nauttia kirjallisuudesta.

      Kannattaa muistaa, että on myös ihan klassikkoromaaneja, joissa henkilöhahmot eivät ole mitenkään erityisen syvällisiä tai kiinnostavia, mutta se ei heikennä näiden teosten arvoa, koska näissä teoksissa muut puolet ovat vahvoja.

      En myöskään ole ihan varma siitä, onko kirjoittajan pakko rakastaa kirjoittamista itseään, siis kieltä ja kielioppia ja kielellä leikittelyä. Jälleen tullaan siihen, että eri kirjoittajilla on eri painotukset. Itse näen kielen nimenomaan välineenä - olen ensisijaisesti tarinankertoja. Valitsin kirjallisen formaatin näille tarinoilleni koska se on kaikkein luontevin minulle - en ole visuaalinen, jos olisin, tekisin ehkä vaikka sarjakuvia. Tietenkin jos tavoitteena on tulla ammattilaiseksi, on tietenkin opittava käyttämään ammattinsa työkaluja. Kieli on hallittava tiettyyn pisteeseen saakka. En kuitenkaan usko, että jokaisella kirjoittajalla on velvollisuus nostaa kieltä, tyyliään, etualalle. Monet kirjailijat kirjoittavat sellaista sujuvaa peruskieltä, varsinkin viihdepuolella, joka nimenomaan hoitaa hommansa ilman hienosteluja. Itse pyrin pääosin tällaisene ilmaisuun, sillä kuten sanoin, olen tarinankertoja, ja jos kirjoitustyylini menisi liian kokeilevaksi tai koukeroiseksi, se hukuttaisi tarinan alleen. En pidä teoksista, joissa kieli on pääosassa. Koukeroinen tyyli etäännyttää hahmoista, tarinasta ja maailmasta, koska sitä lukiessa on jatkuvasti tietoinen siitä että lukee jotain, ei pysty uppoutumaan kunnolla tarinaan.

      Oikeastaan on mahdotonta luoda kirjaa, jossa kaikki osa-alueet ovat yhtä vahvoja, koska kun tekijä painottaa yhtä aluetta, toinen jää väkisinkin hieman vajaaksi.

      En väitä, etteikö tuollaisia pelimäisiä tekstejä olisi tai ettei ne olisivat hyvää kirjallisuutta. Kyse lienee enemmän kuitenkin yleisestä amatöörimäisyydestä kuin itse genren ongelmasta, sillä olen lukenut paljon kaikenlaisten genrejen harrastelijatekstejä ja juuri tuollainen "paljon kuvailua, mitään ei tapahdu" on hyvin yleistä. Juonen keksiminen on vaikeaa, itsekkin jatkuvasti kamppailen sen kanssa. Joillekin se tulee ehkä luonnostaan, onnekkaat paskiaiset. Ja myös ammattikirjailijoille on vaikeaa löytää se kultainen keskitie mitä tulee maailman kuvailuun ja sen historian, lakien ym selittämiseen. Jos kaadat sen kaiken lukijan niskaan heti alkumetreillä, tämä tylsistyy koska eihän ketään kiinnosta sellaisen maailman historia josta ei tiedä vielä mitään. Mutta jos kerrot liian vähän, lukija ei pysty kuvittelemaan fantasiamaailmaa vaan hahmot tuntuvat liikkuvan kuin tyhjiössä ja muutenkin lukija saattaa pudota kärryiltä.

      Lyhyesti voisi sanoa, että tähän maailmaan mahtuu monenlaisia makuja ja onneksi on myös kirjoja joka makuun. Jos itse tykkäät hahmopainotteisesta, realistisemmasta fantasiasta, siitä ei pitäisi olla puute, se kun on hyvin suosittua nykyään käsittääkseni.

    • Tjaa...

      Pelialalla, mikä on suomessa nousevassa osassa, on taas kysyntää henkilöistä, joilla on mielikuvitusta juuri tähän maailmojen luomiseen, karttoihin, lajeihin jne. *vink vink*

      Kirjoittaa voi aina omaksi ilokseen pöytälaatikkoon ja mitäs väliä sillä silloin on, jos henkilöhahmot ja konfliktit on huonoja ja tylsiä? Tai jos keksitty maailma on pelkkä alitajuntainen kopio jostain muusta?

      Tuskin nämä netissä omia tekstejään julkaisseet edes aikovat yrittää tarinaansa kirjaksi saakka? Tai siis, kustantajat eivät julkaise tekstiä, joka on jo julkaistu kokonaan tai edes osittain jossain. Ellen ole väärin ymmärtänyt?

    • Tuskin nyt kuitenkaan se ainoa oikea itseilmaisun tapa on arkielämän pilkuntarkka kuvaaminen, kuten täällä tunnutaan uskovan. Joskus asioita on helpompi käsitellä, kun ne on puettu erilaisiin naamioihin.

      Olen edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä, että tuskin nuo Leirinuotion kirjoitukset ovat kaikki romaanikäsikirjoituksi tarkoitettukaan, enemmän oman kehitymisen tueksi, johon Risingshadow on loistava paikka.

    • Tänne on tullut valtavasti tosi asiallisia kommentteja puolesta ja vastaan. Itse kirjoitan nimenomaan fantasiaa ja painiskelen mammuttikokoisen romaanikokonaisuuden kanssa. Minulle ongelmaksi on tullut yrittää löytää raja sen välillä, kuinka paljon voi jättää lukijan oman arvuuttelun varaan ja kuinka paljon tälle on kerrottava, mistä jossakin asiassa oikeastaan on kysymys. Ainakin omalla kohdallani on niin, että siinä vaiheessa kun en oikeastaan ihan tiedä mitä olen tekemässä, lankean turhan helposti yksinkertaisesti selittelemään tarinan taustatiatoja viemättä tarinaa eteenpäin ollenkaan. Kaikki taustamateriaali mitä minulla on on tärkeää ja tähdellistä hahmojen käyttäytymisen ja heitä ympäröivän yhteiskunnan kannalta ja silti se ei myöskään saisi olla pääosassa.

      That said fantasiassa fantastinen on selkeästi ihan omassa roolissaan. Kuitenkin monille etenkin nuoremmille lukijoille juuri vieraan maailman tutkiminen on se, mikä fantasiassa vetää puoleensa. Tyypillinenhän ratkaisu tällaiselle tutkimuskierrokselle on käyttää päähenkilöä, joka on yhtä pihalla kuin lukijakin ja sitten vähitellen ripotella niitä tietoja sinne sekaan. Tämähän on tuttua niin Pottereista kuin LotReistakin omalla tavallaan. Jos tätä yrittää jotenkin kiertää siinä tulee melkein väkisinkin esiin se ongelma, ettei lukija yksinkertaisesti pysy kärryillä siitä, mitä on tekeillä ja saattaa kokea tekstin liian vaikeana. Se on sellaista tasapainottelua, että ainakaan minun kertojanlahjani eivät siihen kunnolla vielä riitä.

    • dr no

      Eipä ole aloittaja tainnut lukea Tarua Sormusten Herrasta? Se on hyvin suosittu klassikkoteos, josta hyvin monet myöhemmt fantasiakirjailiat (ainakin monet menestyksekkäät esim. J.K.Rowling) ovat ottaneet mallia. SILTIKÄÄN SIINÄ KIRJASARJASSA EI KESKITYTÄ HIRVEÄN PALJON NIIHIN YKSILÖLLISIIN IHMISSUHTEISIIN JA KONFLIKTEIHIN.

      Entäs sitten toinen tolkienin hyvin suosittu teos Silmarillion?
      SIINÄ EI OLE HENKILÖTARINOITA NIMEKSIKÄÄN, VAAN KOKO KIRJA KESKITTYY KOKONAISUUDEN KUVAAMISEEN HISTORIANKIRJOJEN LAILLA (siis se kirjahan kertoo keski-maan esihistoriasta), JA VUOROPUHELUAKIN SIINÄ ON HYVIN VÄHÄN. SILTI SE ON HYVIN SUOSITTU!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1725
    2. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1342
    3. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      284
      1250
    4. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      66
      1149
    5. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      113
      1092
    6. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      5
      959
    7. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      937
    8. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      23
      900
    9. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      232
      838
    10. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      799
    Aihe