Vanhemmat ei käytä kypärää mutta pakottavat lapset käyttämään,

Oikein vai väärin?

mitä mieltä olette tästä? Pyöräilykypärää pitäisi käyttää pyöräillessä, mutta eikö ole reilua että jos vanhemmat eivät käytä niin miksi lastenkaan pitäisi käyttää? Meillä lapset on kalenterivuosissa 11, 13 ja 14, joista minä olen tuo vanhin. Esim. joissain perheissä on niin että jos vanhemmat eivät saa tupakoida niin eivät lapsetkaan saa tupakoida. Eikö tän pitäisi meilläkin olla niin että jos vanhemmat ei käytä kypärää niin ei lastenkaan tarvitsisi? Olen joskus kysynyt isältä että miksi me käytetään kypäriä mutta isä ja äiti ei, ja isä vastasi että "Koska teidän päät on arvokkaampia kuin meidän", mutta eihän tuo ole mikään perustelu! Vaikka isän mielestä meidän päät olisi arvokkaaMPIA, se ei tarkoita etteikö isän ja äidinkin päät olisi arvokkaITA. Noh, tuosta vastauksesta on kylläkin jo pari kolme vuotta...

Mutta niin, mitäs sanotte?

2

95

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bioloogikko

Kyllä aikuistenkin tulisi sitä kypärää käyttää, ihan oikeassa olet. Itse käytän kypärää ja olen aikuinen. Ja vanhempien olisi myös hyvä omalla käytöksellään antaa malli.

Jos kuitenkin haluaa jotain puolusteluja aikuisten ja lasten erilaiselle kohtelulle tässä asiassa:

* Aikuinen, täysikäinen ihminen saa ihan itse päättää terveyteensä liittyvistä asioista. saa päättää myös tyhmästi. Vastuu on siirtynyt itselle. Lapsi on vanhempiensa vastuulla ja siksi päätökset lapsen elintavoista tekee huoltaja. Sitten kun olette täysi-ikäisiä, saatte käyttäytyä yhtä tyhmästi kuin aikuiset.

* Lasten ja nuorten motoriikka ja havainnointikyky on huonompi kuin aikuisen, liikennetottumus heikompi ja riskinottotaipumus suurempaa. Siksi he tarvitsevat kypärää aikuisia enemmän, Nämä ovat siis keskiarvoisesta lapsesta/nuoresta/aikuisesta katsottuja juttuja: voihan olla, että teillä se isä on kohelo töheltäjä, joka tarvitsisi motoriikan puolesta apupyörät ja havainnointikyky on kuin simpukalla :), mutta keskimäärin siis aikuisilla on homma liikenteessä sekä mekaanisesti että psyykkisesti paremmin hallussa.

Mutta edelleen painotan, että se kypärä on kaikkien päässä paikallaan.

• Alkuperäinen1

Kiitos hyvästä ja asiallisesta vastauksesta! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu

narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun
      Maailman menoa
      116
      4765
    2. Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois

Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja
      Maailman menoa
      183
      4489
    3. Mikä piirre kaivatussa on sinulle se juttu?

Tunnetko kaivattuasi vai onko hän haavekuva, jota et edes tunne? Joskus tää asia ei ole niin selvää.
      Ikävä
      117
      1922
    4. Tylsille treffeille

Hiljaisen ukon kans nuotiolle?
      Tunteet
      403
      1701
    5. HihhuIi-Päivi täpinöissään Viktorin tapaamisesta

Eiköhän nyt kaikille ole vihdoin selvää kenen joukoissa tämäkin putinisti seisoo. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a
      Maailman menoa
      33
      1462
    6. Ensitreffit Matti ei vaikene enää - Rehellinen tilitys epäonnistuneesta suhteesta Elisaan

Häntä pystyyn, Matti! Olet mahtava tyyppi ja varmasti “se oikea” löytyy vielä! Elisan kanssa ei nyt vaan sitten natsann
      Ensitreffit alttarilla
      6
      1199
    7. Upeeta! Rauha tulee pian!

Hieno suunnitelma ja se on toteutumassa alle kahdessa viikossa. Jihuu! Tätä on odotettukin, nyt se tulee! https://www.is
      Maailman menoa
      371
      1185
    8. Minkä lempinimen olet

antanut kaivatullesi?
      Ikävä
      74
      1110
    9. Mitä hyvää olet

aiheuttanut kaivatullesi?
      Ikävä
      74
      1055
    10. Miksi et halua

Seksiä sen kanssa jota rakastat? Vai ajatteletko että hän ei halua?
      Ikävä
      92
      988
    Aihe