Missä kannattaa käydä matkustaessa Lontooseen?

Lontookutsuu

Tiedän, että näitä tälläisiä keskusteluja on miljoonia.
Missä nähtävyyksissä on "pakko" käydä? Varmaan Big Ben, London Eye. Muita?
Mitä sellaista kannattaa ostaa Lontoosta, mikä Suomessa maksaa enemmän? Mistä?

18

1120

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4+7

      Oletko nainen vai mies? Ikäsi? Yksin matkassa vai kamujen kanssa?

      • 1+1=2

        mies ja nainen 30v. kahestaan matkassa.


    • Yliarvostettu!

      Ei kannata käydä koko Lontoossa. Ihan yliarvostettu kaupunki täynnä turisteja ja väkeä. Kuuluisin "nähtävyys" joku kellotorni... vaaau... London eye on myös ehkä koko Iso-Britannian suurin turhake. Maksaa nyt maltaita siitä että pääsee killumaan puoleksi tunniksi ilmaan. Ihan turha paikka.

    • Iso Beni

      Just joo... joillekin ei tämä matkailu avarra mieltä ja matkan suunnittelussa voi olla pikkasen parantamisen varaa jos ainoat jutut millä arvioi mestan on Big Ben ja London Eye!

      Oli tämmöinen hyvä aiheeseen liittyvä vitsi SoMe:ssa - pakko laittaa tähän:

      Mies meni matkatoimistoon ja kysyi viime hetken lähtöjä.
      - On kyllä Play del Inglesiin.
      - Liian kuuma en mä sinne halua!
      - Entäpä Islantiin, muutama paikka löytyy?
      - Liian kylmä, palella saa kotonakin!
      - Lontooseen näyttäisi olevan paikka vapaana.
      - Liian paljon ihmisiä, en pidä tungoksesta!
      - No sitten viikonvaihdepaketti Lapissa.
      - Ei siellä ketään ole tähän aikaan vuodesta, ei käy!
      - Aha, no on meillä sitten tällainen yhdistetty urheilu-ja erotiikkaloma!
      - No nyt kuulostaa hyvältä, mikä se on?!
      - Suksikaa v...ttuun....

      Joillekin kun ei se matkailu oikein sovi, fakta.

      Tervetuloa Lontooseen toki alkuperäisen viestin laittaneille! Paras ehkä tsekata tripadvisor:in sivut. Siellä on paljon vinkkejä muilta matkustajilta.

    • lovelondon

      Lontoossa on kaikkea. Pitäisi tarkemmin tietää mistä on kiinnostunut. Itse käyn pari kertaa vuodessa ja aina löytyy jotain uutta. On museoita joka lähtöön, puistoja, palatseja, shoppailu paikkoja, kirppareita, musikaaleja, konsertteja, urheilutapahtumia, ruokapaikkoja joka maailman kolkasta. Ihan vaan hengailu jossain Govent Gardenilla tai Portobello Roadilla on mielestäni kivaa. Niin, uutuutena on euroopan korkein pilvenpiirtäjä SHARD josta loistavat näköalat.

    • Lontoossakäynyt

      Kuten edellinen totesi, kaikkea on. Mihinkään ei ole "pakko" mennä, mutta ensikertalaiselle suosittelen aluksi ihan turistimaista kiertoajelua, esim.
      http://www.theoriginaltour.com/tour-information/tour-routes.htm

      Tuolla näkee ne "pakolliset" jutut (ulkopuolelta) ja saa samalla jonkunlaisen yleiskuvan kaupungista. Sitten voi ruveta ihmettelemään tarjontaa paikka kerrallaan. Kannattaa ostaa julkisten kulkuneuvojen Oyster-kortti jonka kanssa pääsee sitten matkustelemaan ympäriinsä kohtuuhinnalla (aiheesta useampikin ketju täällä). Bussista näkee kaupunkia ja metrolla pääsee hiukan nopeammin. Matkusteluun kuluu joka tapauksessa paljon enemmän aikaa kuin ennalta arvaa. Kannattaa siis suunnitella järjestys etukäteen!

      Itselläni on kymmenkunta vierailua takana ja aina löytyy jotain uutta ja kiinnostavaa. Kannattanee aloittaa niistä tunnetuimmista (British Museum, Tower, London Eye jne) ja vähitellen siirtyä niihin vähemmän tunnettuihin. Edellistä vastaajaa kompaten kannattaa aikaa käyttää myös ihan vaan haahuiluun ympäri kaupunkia; silloin saattaa myös löytää jotain hauskaa mitä ei osannut odottaakaan.
      Jos se shoppailu on niin tärkeää, suosittelen ostamaan jotain mitä ei Suomesta välttämättä löydä, ei sillä hinnalla niin isoa merkitystä ole tuossa konkurssissa ;-). No, jänniä kenkiä on ja halvempia... Kirjat paljon halvempia, mutta samoja saa amatsoonilta, ettei tarvi raahata. Menkää vaikka Camden Towniin, jos kaupallistettu "vaihtoehtoinen" kiinnostaa.
      Ja jossain musikaalissa kannattaa käydä, taso on kova. Rokki- ja muita konsertteja joka päivä jossain, ostakaa Time Out-lehti ja ihmetelkää tarjontaa.

    • fsdffds

      Käydä tai nähdä lisäksi:

      Tower, Tower Bridge, British Museum, National Gallery, Buckingham Palace, Piccadilly Circus, Paul's cathedral, Harrods, Hyde Park...

      Jos eka kertaa menossa, niin bussikiertomatka voisi olla paikallaan.

    • Lontookutsuu

      Kiitos näistä kaikista viesteistä (:

      Kyllä me matkustetaan, mutta harvemmin näihin kaupunkilomakohteisiin.
      Joku tossa minun puolesta vastasi, että olisimme 30-vuotias pariskunta, niin ei. Emme ole. Olen lähes kaksikymmentä vuotias nuori nainen ja poikaystävän kanssa matkassa. Vinkkejä saa vieläkin tulla.

    • äskettäin käynyt

      Kaupunkipyöriä voi vuokrata ja pyöräillä puistojen ympäri. The Dungeon on London Eyen vieressä ja kaikinpuolin erilainen ja mielenkiintoinen. Musikaalit upeita. Wickediin suht edulliset liput ja tosi upea kaikenikäisille tarkoitettu. Portobello road varsinkin lauantaisin ihan ykköspaikka.

    • Mä en reissatessa käy oikein koskaan turistipaikoissa - ylihintaisia ja ruuhkaisia. Kuitenkin sattuneesta syystä olen ollut London eyessä jonkun kerran, ja mielestäni ei ole sen arvoinen. Jos haluaa nähdä Lontoon yläilmoista niin käy ihmeessä jossain kattoterassiravintolassa esim. Madison on loistava ja siellä hyvät ruuat myös :)
      Shard myös näkemisen arvoinen mutta kannattaa varata etukäteen.
      Jos aikaa on rajoitetusti niin en tuhlaisi sitä (ja rahaa) esimerkiksi Big Beniin yms, mutta voihan olla tykkäätte eri asioista...
      Ihan vaan kävelemällä pitkin London bridge-aluetta ja covent gardenia näkee ja kokee paljon.

    • I hate London

      Asun Lontoossa, enkä oikein keksi mitään hyvää sanottavaa koko kaupungista. Ruma kuin mikä, vanhaa (ja rumaa) tiiltä tiilen perään (tai ehkä ensikertalaiselle eksoottista, mutta kun näkee joka päivä), likaista, harmaata, kulunutta... ja nekin valkoiset viktoriaaniset talot ovat oikeasti tiilestä, laastattu vaan päälle, että on hienomman näköinen. Ihmiset on inhottavia, autoilijoilla ei ole minkäänlaisia ajotapoja (autoilija on kuningas eli kadun ylittäjän on turha odottaa, että auto pysähtyy, kun haluat katua lähteä ylittämään).

      Olen miettinyt, että mikä kaupungissa on hyvää. Ainoat plussat ovat saaneet ilmaiset museot sekä puistot. Teatteriin ja oopperaan saa edullisesti lippuja, mutta ihmiset eivät osaa pukeutua tilaisuuteen sopivalla tavalla, joten ovat menettäneet hohtonsa vähän spesiaalimpana tapahtumana. Voit ottaa oopperan menon vähän kuin elokuviin menisi. Että se siitä. Mieluummin maksan itseni kipeäksi jossakin muussa kaupungissa.

      Shoppailua tietysti on tarpeeksi, enemmän kuin Suomessa, mutta itse suunnistaisin Nykiin edullisempien hintojen perässä.

      Jos tänne kuitenkin innostut (jostain syystä) tulemaan, museoita kannattaa kiertää oikein olan takaa. British Museumin lisäksi Victoria & Albert Museum ja National Gallery ovat upeita. Ja jos Harry Potter kiinnostaa, käykää vilkaisemassa studiot.

      Itse olen piakkoin muuttamassa muualle, onneksi, tätä on odotettu! Ja mahdollisuuksien mukaan vältän Lontoota niin hyvin kuin mahdollista.

      • "Itse suunnistaisin Nykiin edullisempien hintojen perässä".

        No kyllä en tasan tarkkaan löytänyt muutamaa rättiä halvempaa Nykistä, jos Lontooseen vertaa.

        Ja pakkoko se on täällä olla ja valittaa, kun maailmassa on tuhansia paikkoja odottamassa :)
        Itte rakastan Lontoota, ihmiset ovat mahtavia ja ainakin minulle ystävällisiä ja rentoja. Ei nipoteta ja olla tiukkapipoja kuten Suomessa usein...


      • I hate London
        lil_boy kirjoitti:

        "Itse suunnistaisin Nykiin edullisempien hintojen perässä".

        No kyllä en tasan tarkkaan löytänyt muutamaa rättiä halvempaa Nykistä, jos Lontooseen vertaa.

        Ja pakkoko se on täällä olla ja valittaa, kun maailmassa on tuhansia paikkoja odottamassa :)
        Itte rakastan Lontoota, ihmiset ovat mahtavia ja ainakin minulle ystävällisiä ja rentoja. Ei nipoteta ja olla tiukkapipoja kuten Suomessa usein...

        Eli taidat olla samaa mieltä kaikesta muusta kirjoittamastamani?! ;)

        Itse puolestaan löysin Nykistä paljonkin kaikenlaista, ja kyllä niin edullisesti, ettei Lontookaan ole peitonnut niitä hintoja. Riippuu varmaankin missä tykkää shoppailla.

        Kerroin vain realistisen mielipiteeni Lontoosta, ja tosiaan, olen kyllä iloinen, kun parin kk päästä pääsen täältä muuttamaan pois. Olosuhteiden pakosta jouduin vielä vähäksi aikaa jäämään.

        Riippuu vain niin ihmisestä, mulle Lontoo on jäänyt ensimmäisten visiittien jälkeen tyhjäksi ja niin myös tänne muuton jälkeen. Eli asuminen ei muuttanut käsitystäni lainkaan. Esim. Pariisissa on paljon enemmän tunnelmaa. Lontoossa ei ole mitään mikä tekee juuri Lontoon. Ei ole yhtään tunnelmaa, vaan kaupunki on kuin sekametelisoppa ja itse asiassa se ihmismääräkin on alkanut pikku hiljaa vain ärsyttämään. Olen aivan eri mieltä ihmisistä, ovat äänekkäitä, epäkohteliaita, ei käytöstapoja, aina vain mielessä, miten voisi hyötyä muista, kaksinaamaisia...

        Ja muuten kaikki tuntemani ihmiset ovat olleet kanssani samaa mieltä, Lontoo on niin erilainen paikka asua kuin tulla silmät kiinni parin päivän visiitille.

        On totta, että Suomessa nipotellaan pienestä, varsinkin kun Lontoossa asiat ovat täysin päinvastoin. Luulenpa vain, että suomalaiset suurin osa eivät tiedä, millaista muissa maissa on asua, ja kuinka hyvin omat asiat sitten kuitenkin ovat.


      • I hate London kirjoitti:

        Eli taidat olla samaa mieltä kaikesta muusta kirjoittamastamani?! ;)

        Itse puolestaan löysin Nykistä paljonkin kaikenlaista, ja kyllä niin edullisesti, ettei Lontookaan ole peitonnut niitä hintoja. Riippuu varmaankin missä tykkää shoppailla.

        Kerroin vain realistisen mielipiteeni Lontoosta, ja tosiaan, olen kyllä iloinen, kun parin kk päästä pääsen täältä muuttamaan pois. Olosuhteiden pakosta jouduin vielä vähäksi aikaa jäämään.

        Riippuu vain niin ihmisestä, mulle Lontoo on jäänyt ensimmäisten visiittien jälkeen tyhjäksi ja niin myös tänne muuton jälkeen. Eli asuminen ei muuttanut käsitystäni lainkaan. Esim. Pariisissa on paljon enemmän tunnelmaa. Lontoossa ei ole mitään mikä tekee juuri Lontoon. Ei ole yhtään tunnelmaa, vaan kaupunki on kuin sekametelisoppa ja itse asiassa se ihmismääräkin on alkanut pikku hiljaa vain ärsyttämään. Olen aivan eri mieltä ihmisistä, ovat äänekkäitä, epäkohteliaita, ei käytöstapoja, aina vain mielessä, miten voisi hyötyä muista, kaksinaamaisia...

        Ja muuten kaikki tuntemani ihmiset ovat olleet kanssani samaa mieltä, Lontoo on niin erilainen paikka asua kuin tulla silmät kiinni parin päivän visiitille.

        On totta, että Suomessa nipotellaan pienestä, varsinkin kun Lontoossa asiat ovat täysin päinvastoin. Luulenpa vain, että suomalaiset suurin osa eivät tiedä, millaista muissa maissa on asua, ja kuinka hyvin omat asiat sitten kuitenkin ovat.

        En Mä nyt kaikesta ole samaa mieltä...
        Mä olen asunut täällä aika kauan. Myös Pariisissa ja Dublinissa ja kyllä, Pariisi on loistava paikka kyllä ja siellä on oma fiiliksensä. Dublinia inhosin... Kaikkea siinä.

        Mutta tää on niin ihmiskohtaista mistä tykkää. Mulle just Lontoossa on se fiilis ja tunnelma jota rakastan ja joka tuntuu kodilta. En ole semmoista kokenut muualla.
        Aika paljon mulla on kavereita täällä myös ja yksi hyvä ystävä juuri hankki kämpän Hyde Parkin kupeesta. He tykkää kaikki olla täällä kovasti (siis suomalaisia).
        Me ollaan kyllä näitä oluen juojia ja letkeetä elämää viettäviä ihmisiä :-p

        Jatkoja sulle, toivottavasti pääset paikkaan joka miellyttää enemmän :)


      • jippuli1
        lil_boy kirjoitti:

        En Mä nyt kaikesta ole samaa mieltä...
        Mä olen asunut täällä aika kauan. Myös Pariisissa ja Dublinissa ja kyllä, Pariisi on loistava paikka kyllä ja siellä on oma fiiliksensä. Dublinia inhosin... Kaikkea siinä.

        Mutta tää on niin ihmiskohtaista mistä tykkää. Mulle just Lontoossa on se fiilis ja tunnelma jota rakastan ja joka tuntuu kodilta. En ole semmoista kokenut muualla.
        Aika paljon mulla on kavereita täällä myös ja yksi hyvä ystävä juuri hankki kämpän Hyde Parkin kupeesta. He tykkää kaikki olla täällä kovasti (siis suomalaisia).
        Me ollaan kyllä näitä oluen juojia ja letkeetä elämää viettäviä ihmisiä :-p

        Jatkoja sulle, toivottavasti pääset paikkaan joka miellyttää enemmän :)

        En lähde luetteloimaan noita perusjuttuja, Benin te tuutte näkemään, halusitte tai etta, ja ne muut siihen sivuun.

        tässä vähän detaileja, näihin yleensä vien mun vieraat. Toki muitakin on mutta ei tule juuri nyt mieleen...!

        erikoiset Showt ja esitykset
        www.madamejojos.com
        http://www.roundhouse.org.uk/

        hyva London view ja drinksu tai viinilasi kadessa (pitaa varata etukateen) (mieluummin maksan viinilasin hinnan kunnon Lontoon maisemasta kuin london eye rundin..)
        http://www.paramount.uk.net/

        Huippu hyvaa Japanilaista ruokaa, vahan 'shabby' paikkana mutta ruoka hyvaa!
        http://www.timeout.com/london/restaurants/asakusa

        hyvat cocktailit:
        http://www.londoncocktailclub.co.uk/

        hyvaa olutta ja simpukoita (govent garden)
        http://www.belgo-restaurants.co.uk/

        erikoinen yhdistelma, kuoharia ja hodareita :)
        http://www.bubbledogs.co.uk/home


    • maija871
    • Londoni

      “I hate London:illa on kyllä harmittava näkökulma Lontoosta. En tiedä missä päin täällä asut, mutta itsekin reippaasti yli vuosikymmenen asuneena tiedän mistä puhun. Ensinnäkin ”Lontoo on likainen”: no jaa, mikäpä Euroopan, Aasian... maailman SUURkaupunki ei olisi. Helsinkiin verrattuna Suur-Lontoon alueella on kymmenen kertaa enempi ihmisiä. Kaikkia rakennuksia ei voi uusia koko ajan tai pistää vanhoja taloja (niinkuin Suomessa) lyttyyn (tuhoten samalla historiaa) ja rakentaa uutta tilalle. Kaikkien ei tarvitse kangistua ”samanlaisuus” kaavoihin ja rakentaa asuntoja jotka kopioivat toinentoistaan. Aikapitkälti saat Victorian aikaisen talonpätkäsi maalata vaikka vaaleanpunaiseksi jos niin haluat. En asu itse vanhassa talossa enää ja joskus kaipaankin sitä charmia mitä näistä uusista kämpistä puuttuu.

      Jalankulkijana minulla on paljon enemmän oikeuksia juosta liikenteen seassa kuin Suomessa. Kävelen punaisia päin harva se päivä ja ylitän katuja mistä sattuu. Autoilijat ovat siinä mielessä varovaisempia. Suomessa jos kävelen punasta päin niin takuulla siellä on joku kiroamassa ja sättimässä kun ei noudateta sääntöjä aaargh!

      Ooppera-musikaali: Miksi sinne pitäisi pukeutua hienosti? Ei se ole enää mitään ”yläluokan” huvia cocktail mekkoineen ja pukuineen. Kai se Suomessa on vielä sitä että vain ”varakkaat” nauttivat näistä ylellisyyksistä ja tulee se näyttämisen halu pukeutua. Plaah... Sitäpaitsi musikaaleihin sun muihin saa lippuja hyvin alle £50 (itse maksan yleensä n. 20-30 tästä ilosta joten en todellakaan maksa itseäni kipeäksi) ja moni tulee tapahtumiin suoraan töistä (illallisen kautta). Täälläkun ei lopeteta hommia klo. 15.00.

      Shoppailu Lontoossa (muualla kuin Oxford Streetillä) on halpaa, outletteja löytyy ihan yhtälailla ja täällä asuvana yleensä tilaan paljon tavaraa netistä. New Yorkissa käydessäni menen New Jerseyn ostosparatiisiin jossa tietysti merkkituotteet ovat todella halpoja. Manhattanilla hinnat ovat samat kuin Lontoon puodeissa. Nyki on yhtä likainen (ellei likaisempi) kuin Lontoo erityisesti jos lähdet pois Manhattanilta. Bronxissa hieman oli turvaton olo kävellä illalla jota tunnetta minulla ei ole täällä Lontoossa missään kaupunginosassa.

      Miksi Pariisissa on mielestäsi enempi tunnelmaa? Lontoon erikaupungin osissa on eri tunnelmaa esim. Jos käyt viikonloppuna Bricklanella ja Nottinghill Gatella tuntuu kun olisit matkustanut ulkomaille vaikka otitkin metron toiseen päähän keskustaa.

      Voin kyllä sanoa että Lontoo ei välttämättä ”avaudu” suomalaiselle jos täällä menee suomalaisella asenteella, ei arvosta erilaisuutta ja ei seikkailla kaupungissa. Se että koet ihmiset epäystävälliseksi on outoa ja varsinkin jos ajattelet että Ranskassa porukka on ystävällisempää. Eurostaralla Pariisissa 4 kertaa käyneenä he ovat mielestäni vielä epäystävällisempiä varsinkin jos et puhu herrasväelle ranskaa. Each to their own, mutta Lontoo on ihan mahtava mesta ja mahdollisuuksia täällä on monia (niistä vain pitää osata ottaa kiinni). Ehkä parhaimpana asiana huomaan juuri tuon joustavuuden (ei siis nipotusta). Suomessa asiakaspalvelu kysymyksiin yleinen ensi vastaus on (ilman edes tutkimatta asiaa) ”no, ei se nyt käy” (yhdistä siihen vielä nasaali nipottava äänensävy) ja vain asiakkaan vaatimalla asiaa lähdetään selvittämään ja loppujen lopuksi se onnistuu. Täällä vastaus yleensä on ”en tiedä, mutta otetaan selvää ja katsotaan mitä asialle voidaan tehdä”. No tässäpä näitä minun mietteitä aiheesta Lontoo – juttua varmaan tulee lisää...

    • mainitakseni

      Ihania kuvia ainakin oli tuolla blogissa ^^

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      261
      2433
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      85
      1931
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      77
      1586
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      149
      1399
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      65
      1244
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1175
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1066
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1064
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1000
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      901
    Aihe