Isukki kaipaa vastauksia;)

isukki25

Tyttöystäväni ja minä saamme pienen eskois tytömme toukokuussa ja en oikein tiedä miten olla hyvä isä, kun oma lapsi on hieman eriasia kuin veljen lapsi. Olen lukenut paljon vauvoihin liittyviä kirjoja, mutta olisi kiva kuulla muilta iseiltä kokemuksia isyydestä. Mistä tiedän mitä ostaa vauvalle ja minkä laista?

16

320

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • parenting 1on1

      No kysy vanhemmiltas? Luulis heillä olevan antaa sulle kunnon ohjeita/neuvoja... :)

    • kahen iskä

      Hyvä isä kohtelee lasta ja äitiä paremmin kuin parhaita ystäviään ja veljen lasta, minusta tämä on hyvä tiedostaa väsyneenäkin. Mitään poppakonsteja ei tarvitse osata. Vauva tai lapsi ei vaadi mitään erityistä. Perusasiat pidät heti alusta lähtien kunnossa: turva, syli, uni. Äiti huolehtii ravinnon saannista.
      Lapselle ostat tarvittavat asiat näin: Mitä tarvii kotona, mitä tarvii autossa, mitä tarvii ulkona. Aluksi vauva ei tarvitse juuri mitään mitä ei äitiyspakkauksesta saa.
      Vanhemmillasi saattaa olla vahvojakin mielipiteitä miten lasta pitää kasvattaa jne, mutta parhaiten opit olemalla. Älä jää äidin jalkoihin, vaan vaadi oma osasi lapsesta! Monesti äiti voi omia vauvan ja jos antaakin isälle niin on neuvomassa jatkuvasti. Älä alistu siihen vaan pidä lasta yhtä paljon kun äitikin ja sanot, että suu kiinni.

    • Voi jessus

      "Mitä ostaa vauvalle" -No älä osta yhtään mitään! Synnärille viet sitten äitille kukkia ja suklaata sun muuta ja vauvalle nallen tjtn. Älä osta yhtään mitään nyt, säästä rahat. Älä ainakaan tee klassista virhettä ja mene autokauppaan itsekkäästi, kiska se lapsi tarvitsee isää eikä mitään teatterilavasteita. Varpajaiset ja muut unohdat.
      Lapsi tarvitsee molempia vanhempia, yhdessäoloa ja sitä AIKAA. Ei mitään kyläreissulla sin muuta alkuun eikä myöhemminkään. Oma koti ja omat ihmiset!

      Olet aika kujalla asioissa..onko millainen elämänkokemus ja parisuhde taustalla? -Oliskohan kannattanut odottaa muutama vuosi?

      • isukki25

        Kiitos vastauksista! Ja tiedoksi vain "voi jessus", että olemme suunnitelleet lapseamme siitä asti kun menimme kihloihin ja menemme marras-joulukuun aikaan naimisiin...;)


      • Yhteistä aikaa

        Samaa mieltä, että tavaraa tärkeämpää on yhteinen aika. Moni isä korvaa poissaolonsa ostamalla lapsille jatkuvasti jotain. Rakkautta ei voi ostaa ja tietysti lapset tykkää niistä tavaroista, mutta enemmän siitä kun isällä ja äidilla on heille aikaa.


      • 12/32
        isukki25 kirjoitti:

        Kiitos vastauksista! Ja tiedoksi vain "voi jessus", että olemme suunnitelleet lapseamme siitä asti kun menimme kihloihin ja menemme marras-joulukuun aikaan naimisiin...;)

        Hah.kauanko olette olleet yhdessä? Menin minäkin kerran kihloihin tammikuussa ja erosin kesäkuussa samana vuonna:) Tiedän pareja, jotka menneet naimisiin joulukuussa ja kuukauden päästä eronneet tammikuussa:) Se on yks vitun maku niille rinkuloille, aika ratkaisee :) Mitä enempi sormuksia ja lapsia, sen itsestäänselvempänö toista pitää ja ero tulee :)

        Joo mutta osta nyt rattaat ja turvakaukalo, jos teillä on auto.


      • 12/32
        Yhteistä aikaa kirjoitti:

        Samaa mieltä, että tavaraa tärkeämpää on yhteinen aika. Moni isä korvaa poissaolonsa ostamalla lapsille jatkuvasti jotain. Rakkautta ei voi ostaa ja tietysti lapset tykkää niistä tavaroista, mutta enemmän siitä kun isällä ja äidilla on heille aikaa.

        Niin se on. Itse tulin isäksi ekaa kertaa 35v:na ja se on passeli ikä siihen. Osaa arvostaa lastaan ja arvot on kohdallaan. Sitä tajuaa sen yhteisen ajan tärkeyden eikä ylivelkaannuta itseään turhilla. Mitä enempi velkaa, sen vähempi vapautta ja aikaa perheelle.


      • isukki25
        12/32 kirjoitti:

        Niin se on. Itse tulin isäksi ekaa kertaa 35v:na ja se on passeli ikä siihen. Osaa arvostaa lastaan ja arvot on kohdallaan. Sitä tajuaa sen yhteisen ajan tärkeyden eikä ylivelkaannuta itseään turhilla. Mitä enempi velkaa, sen vähempi vapautta ja aikaa perheelle.

        Kiitos vastauksista jälleen! Olen ollut tyttöystäväni kanssa yhdessä kahdeksan vuotta joten en usko, että eroamme vielä pitkään aikaan. Osaako kukaan sanoa kuinka pitkä isyysloma olisi hyvä, kun pitäisi töihin ilmoitella?


      • Olisit poju kasvanut
        isukki25 kirjoitti:

        Kiitos vastauksista jälleen! Olen ollut tyttöystäväni kanssa yhdessä kahdeksan vuotta joten en usko, että eroamme vielä pitkään aikaan. Osaako kukaan sanoa kuinka pitkä isyysloma olisi hyvä, kun pitäisi töihin ilmoitella?

        Kyllä te eroatte, teinirakkaus on vain sokea.
        Kelan sivuilta voit katsoa isyyslomasts, vai pyyhkiikö äitisi sinulle vielä perseenkin?


      • hdfghdh
        isukki25 kirjoitti:

        Kiitos vastauksista jälleen! Olen ollut tyttöystäväni kanssa yhdessä kahdeksan vuotta joten en usko, että eroamme vielä pitkään aikaan. Osaako kukaan sanoa kuinka pitkä isyysloma olisi hyvä, kun pitäisi töihin ilmoitella?

        Isyyslomaa et saa kuin 18 päivää ja se pitää käyttää max neljässä jaksossa. Itse pitäisin sen kerralla tai korkeintaan kahdessa pätkässä.


      • Tavaraa ja aikaa

        Olen kyllä eri mieltä, että lapselle ei tarvitse ostaa mitään. Saahan sitä äitiyspakkauksen (jos ei ole ottanut rahana), mutta sen lisäksi voi tarvita erinäisiä tarvikkeita. Ja lapsen äiti kyllä ilahtuu, jos mieskin osallistuu niiden hankintaan. Se osoittaa kiinnostusta. Lapsi on yhteinen, miksi äidin pitäisi kaikki hommata? Kysyjä ei varmaan ajatellut ensimmäisenä mitään uuden auton hommaamista. Vaikka moni mies tykkääkin ostella lapselle lähinnä niitä leluja, äiti sitten hommaa vaatteet, vaipat, tuttipullot sun muut.

        Netissä on hyviä listoja mitä ostaa kotiin, synnytyslaitokselle mukaan. Ei kaikkea tarvitse ostaa etukäteen, mutta jotain on hyvä olla, että ei tarvitse heti rynnätä kauppaan, kun vauva syntyy ja laskettu aika ei aina pidä kutiansa...

        Kun äiti voi hyvin, lapsi voi hyvin (ja toisinpäin) ja todennäköisesti silloin myös isä.

        Osallistu lapsen hoitoon heti alusta vaikka pienen käärön käsittely pelottaisi ja olisit epävarma. Ja kakkavaipat inhottaisi. Tue äitiä ja anna äidille hengähdystaukoja. Väsymys aiheuttaa riitoja.

        Lapsi on pieni vain vähän aikaa ja aika menee kuin siivillä, ole mahdollisimman paljon lapsen kanssa. Äläkä odottele siihen, että voit viedä lapsen kalalle, kun on tarpeeksi iso.


      • Tavaraa ja aikaa
        Tavaraa ja aikaa kirjoitti:

        Olen kyllä eri mieltä, että lapselle ei tarvitse ostaa mitään. Saahan sitä äitiyspakkauksen (jos ei ole ottanut rahana), mutta sen lisäksi voi tarvita erinäisiä tarvikkeita. Ja lapsen äiti kyllä ilahtuu, jos mieskin osallistuu niiden hankintaan. Se osoittaa kiinnostusta. Lapsi on yhteinen, miksi äidin pitäisi kaikki hommata? Kysyjä ei varmaan ajatellut ensimmäisenä mitään uuden auton hommaamista. Vaikka moni mies tykkääkin ostella lapselle lähinnä niitä leluja, äiti sitten hommaa vaatteet, vaipat, tuttipullot sun muut.

        Netissä on hyviä listoja mitä ostaa kotiin, synnytyslaitokselle mukaan. Ei kaikkea tarvitse ostaa etukäteen, mutta jotain on hyvä olla, että ei tarvitse heti rynnätä kauppaan, kun vauva syntyy ja laskettu aika ei aina pidä kutiansa...

        Kun äiti voi hyvin, lapsi voi hyvin (ja toisinpäin) ja todennäköisesti silloin myös isä.

        Osallistu lapsen hoitoon heti alusta vaikka pienen käärön käsittely pelottaisi ja olisit epävarma. Ja kakkavaipat inhottaisi. Tue äitiä ja anna äidille hengähdystaukoja. Väsymys aiheuttaa riitoja.

        Lapsi on pieni vain vähän aikaa ja aika menee kuin siivillä, ole mahdollisimman paljon lapsen kanssa. Äläkä odottele siihen, että voit viedä lapsen kalalle, kun on tarpeeksi iso.

        Tuo kuullosti myös hyvälle, että olet lukenut kirjoja. Koska asia on suht tuntematon sulle niin on hyvä ottaa asiosta selvää vaikka kaikkea ei opi kirjoista lukemalla. Veljeltäkin varmaan saat hyviä vinkkejä. Voit käydä myös neuvolassa, muutakin kuin ultrissa ja synnytysvalmennuksessa.


    • Isyysneuvonta.
      • isukki25

        Kiitos vastauksista jälleen! Laskettu aika oli tänään, joten vauva syntyy pian...! Isyysloma varattu kuten neuvoitte ja tavaraa ostettu! Muuten vielä semmoinen kysymys, kun tyttöystävä jätti minun vastuulle vaunut, että minkälaiset vaunut kannattaisi ostaa vauvalle?


    • 9+11

      Itselläni ei ollut isä stressiä...Eikä ole vieläkään. Syntymäpäivälahjaksi sain jonkun kirjan isyydestä. Luin sitä paskalla käynnin ajan pari sivua kerrallaan ja jätin kesken jossain siinä puolessa välissä. Oli muuten naurettavaa tekstiä ja siinä siis nainen neuvoi miten olla hyvä isä.

      Päätin sitten, että opettelen mielummin mahdollisimman hyväksi isäksi. Asettaen poikani mittaamaan sitä. Hyvin ollaan selvitty viellä tähän asti, hassut ilmeet naurattaa ja välillä huudetaan isiä.

      Jotkut tekevät hommasta haastavaa. Asetetaan älyttömät tavoitteet ja masennutaan kun ei niitä voida saada. Itse annan pojalle aikaa, mutta otan sitä myös parisuhteelle ja joskus itselleni. Lapsi voi hyvin ja kasvaa kokoajan. Mitään ei puutu.

      Mitä ostaa lapselle? Olen ehkä muutamia leluja ostanut ja vähän vaatteita. Lapsen mummi on oikea superhamstraaja, joten vaatteet tulevat sitä kautta ja sitten sesonki aikaan varustetaan haluamalla kuosilla. Toiminut loistavasti, mummi saa eläkepäiviinsä sisältöä, kun etsii tarjouksista (Emme siis ketään ole pakottanut tai koskaan pyytäneet ostamaan lapselle mitään :P) lapsenlapsilleen (Kaikille kolmelle) ja muutenkin auttaa...Lapsenhuoneen verhot ovat hänen ompelukoneesta peräisin ja niin pois päin.

      Ei kannata sännätä kauppaan ostamaan kaikenlaista. Ei se raha ja tavara mittaa sinun isyyttäsi. Paitsi jos itse katsot tavaran määrän mittaavan hyvyyttäsi. Lapsi syntyy, niin katat hänen tarpeensa ja katsot, että oppii ja ihmettelee uutta joka päivä.

      Onnea uudelle isälle ja lopeta stressaaminen!

      • isukki25

        Kiitoksia!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5035
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3177
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1275
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe