Moinena vuonna ovat lumet romahtaneet rhododendronin päälle ja rikkoneet sen oksat.
Kesä kesän jälkeen se on rapistunut yhä enemmän, ja kun lumet taas tänä vuonnakin katkoivat siitä osia, niin totesin, että sille paikalle on istutettava kookas perenna, jonka varret korjataan syksyllä pois.
Ongelmana vain on, että paikka on kahden rakennuksen kulmaus, ja aurinko paistaa vain aamulla siihen kohtaan. Rhodo on siinä hyvin menestynyt ja kukkinut komeasti, mutta kuten sanottu, se ei kestä talvea.
Mikä perenna siinä menestyisi? Kulmaus on etupihalla ja sisääntulo on samassa kulmauksessa, niin että mikä tahansa kasvis siinä ei ole hyvä. Pitää olla kookas ja näyttävä.
Onko ehdotuksia kenelläkään? Kulmauksessa on kotkanlehtisaniaisia, jotka valtaavat varmaan paikan kokonaan, jos ja kun poistan rhododendronin. Pitääköhän minun tyytyä siihen? Onhan sekin komea, mutta ensi halla kellastuttaa sen lehdet, joten syksyllä kulmaus olisi aika ankea.
Varjon perenna?
3
293
Vastaukset
- vaihtoehtoja
Kilpi-ja valeangervot menestyvät juuri tuollaisessa paikassa.
Myös kaikki nauhukset, joita on paljon erilaisia .
Pallohortensia on myös sopiva tuollaiseen paikkaan, koska se kukkii samanvuoden versoilla, joten ei haittaa, vaikka lumet tulee päälle.
Kukkii varjossa ja auringossa. - Luonnonehdoilla
En istuttais väkisin tuollaiseen paikkaan mitään, voihan siihen tehdä nätin "kivikon" vaikka tai ja istuttaa kasvit kauemmaksi ? Luovuttaa peliin, jos sitä on....
Ei kaikkiin mahdottomiin paikkoihin ole pakko ympätä kasveja.
Silmä tarvitsee myös tyhjää tilaa levätäkseen.
Sitä sanotaan harmoniaksi. - Perinnäistä perennaa
Kokeile vaikka särkynyttäsydäntä ja lehtoakileijaa, jos maaperä sattuisi niille sopimaan. Syksyksi niistä ei ole iloa kylläkään...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?133728Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja273010Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2742785Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin51925- 2241478
- 751261
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...1631095Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk21067Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi311004Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee
Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä95961