Kilpirauhasen vajaatoiminta ja mielenterveys

HERÄTKÄÄÄ

KILPIRAUHASEN VAJAATOIMINTA AIHEUTTAA VAKAVIA MIELIALAHÄIRIÖITÄ, SKITSOFRENIAA, MAANIS-DEPRESSIIVISYYTTÄ, MASENNUSTA, AHDISTUSTA, PELKO- JA PANIIKKITILOJA, MOTIVAATION PUUTETTA.

kilpirauhanen.com/ tietopankki / kilpirauhanen ja mielenterveys

Mä olen kärsinyt masennuksesta ja paniikkioiresita 25 v. ja nyt selvinnyt että vajaatoiminta on perimmäinen syy näille .

17

4198

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SelkeäEro

Ei noin. Toisinpäin. Keho reagoi vasta sitten kun mieltä on kuormitettu liikaa. Kakki kehon ongelmat tulevat mielestä.

• vaadi hoitoa

Lievässä kilpirauhasen vajaatoiminnassa oireina ovat yleensä vapina, ärtyneisyys, heikentynyt kylmän sieto sekä lievät masennustilat. Täysin kehittyneessä vajaatoiminnassa edellä mainittujen lisäksi ilmaantuvat väsy, muistihäiriöt, äänen käheys, vilun tunne, hikoilun väheneminen, ummetus, painon nousu, turvotukset, ihon kuivuminen ja karheutuminen, hiusten lähtö, hidaspulssisuus, kuukautishäiriöt sekä lapsilla hidaskasvuisuus.

http://personal.inet.fi/koti/remeli/kilpirauhanen.htm

• tietäjä taitaja

Kyllä se kilpparin vajis voi aiheuttaa masennusta, energian puutetta, ahdistusta ja paniikkikohtauksia. Itsellä kokemusta asiasta. Jos yritetään nostaa Thyroxinia niin jonkun ajan päästä alkaa kauheat ahdistukset ja paniikkikohtaukset vaikka arvot ei olisi liikatoiminnalla. Vajis ja liikatoiminta voi molemmat aiheuttaa väsymystä, masennusta, ahdistusta ja paniikkioireita. Kilpparin liikatoiminta voi aiheuttaa myös manian kaltaisia oireita eli elimellisen kaksisuuntaisen mielialahäiriön. Suomessa näistä asioista ei vaan kunnolla lääkärit tunnu tietävän.

• vajis+depr.

Kilpirauhasen vajaa- tai liikatoiminta ei todellakaan aiheuta skitsofreniaa! Tai esim. bipoa.

Itselläni on molemmat, vajaatoiminta ja depressio, kumpikaan ei johdu toisesta.

• aloittaja3

Mutta käsittääkseni voi pahentaa niitä...

• ,,,,,,,,,,,,
      • tsektsek

Ottakaa idiootit selvää asioista. On olemassa ELIMELLINEN kaksisuuntainen mielialahäiriö. Löytyy ihan lääkärikirjoista, mikäli ymmärrät lukemaasi. Ja kilpparin liikatoiminta voi MUISTUTTAA maniaa. Eikä KAIKILLA todellakaan masennus, paniikki, kaksisuuntainen yms. johdu kilpparista. Ei missään tapauksessa. Mutta joskus voi johtua. Monilla kilpirauhasen vajaatoimintapotilailla on ainakin lievää masennusta ennen lääkitystä. Skitsofreniaa tuskin aiheuttaa. Siitä en ole lukenut, mutta tosiaan vajis tai liikis voi aiheuttaa paniikkioireita ja ahdistusta. Ja väsymys on hyvin yleinen oire.

"Elimellisissä mielialahäiriöissä (F06.3) seurauksena voi olla masennus, mania, hypomania tai kaksisuuntainen, maanis-depressiivinen häiriö. Orgaanisen depression saattaa laukaista reserpiini, metyylidopa, propranololi, disulfiraami, simetidiini, Cushingin tauti, maligniteetti, infektio, hypotyreoosi, hypokortisolismi ja hyperkalsemia. Maanisen episodin voivat laukaista kortikoidit, trisykliset antidepressantit, levodopa, MAO-estäjät, baklofeeni, kokaiini, oikean hemisfäärin vaurio ja karsinoidituumori."

http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Aivojen_toimintahäiriöihin_liittyvät_psyykkiset_oireyhtymät

Siinähän se hypotyreoosi mainitaan. Englannin kielellä löytyy paljon tietoa kilpirauhasen yhteydestä mt-ongelmiin.

• ....................
        tsektsek kirjoitti:

Ottakaa idiootit selvää asioista. On olemassa ELIMELLINEN kaksisuuntainen mielialahäiriö. Löytyy ihan lääkärikirjoista, mikäli ymmärrät lukemaasi. Ja kilpparin liikatoiminta voi MUISTUTTAA maniaa. Eikä KAIKILLA todellakaan masennus, paniikki, kaksisuuntainen yms. johdu kilpparista. Ei missään tapauksessa. Mutta joskus voi johtua. Monilla kilpirauhasen vajaatoimintapotilailla on ainakin lievää masennusta ennen lääkitystä. Skitsofreniaa tuskin aiheuttaa. Siitä en ole lukenut, mutta tosiaan vajis tai liikis voi aiheuttaa paniikkioireita ja ahdistusta. Ja väsymys on hyvin yleinen oire.

"Elimellisissä mielialahäiriöissä (F06.3) seurauksena voi olla masennus, mania, hypomania tai kaksisuuntainen, maanis-depressiivinen häiriö. Orgaanisen depression saattaa laukaista reserpiini, metyylidopa, propranololi, disulfiraami, simetidiini, Cushingin tauti, maligniteetti, infektio, hypotyreoosi, hypokortisolismi ja hyperkalsemia. Maanisen episodin voivat laukaista kortikoidit, trisykliset antidepressantit, levodopa, MAO-estäjät, baklofeeni, kokaiini, oikean hemisfäärin vaurio ja karsinoidituumori."

http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Aivojen_toimintahäiriöihin_liittyvät_psyykkiset_oireyhtymät

Siinähän se hypotyreoosi mainitaan. Englannin kielellä löytyy paljon tietoa kilpirauhasen yhteydestä mt-ongelmiin.

"Paniikkikohtauksia ilmenee oireina myös joissakin somaattisissa sairauksissa. Tällaisia sairauksia ovat kilpirauhasen liikatoiminta (ks. «Kilpirauhasen sairaudet»3), lisäkilpirauhasen liikatoiminta (ks. «Kalsium - liikaa (hyperkalsemia) ja liian vähän (hypokalsemia) veressä»4), lisämunuaisen ytimen kasvain feokromosytooma, (ks. «Lisämunuaisen sairauksia»5) sisäkorvan toiminnan häiriö tai tietyt sydämen rytmihäiriöt (ks. «Sydämen rytmihäiriöt»6)."

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00404

Kilpirauhanen paniikkihäiriö.

---------------------------------------------

http://www.pkkilpi.org/luento_spoov.html

"Kaksisuuntaista mielialahäiriötä potevilla potilailla, jotka eivät olleet koskaan saaneet litiumhoito, on tavallista useammin viitteitä kilpirauhasen vajaatoiminnasta tai liikatoiminnasta (Valle ym. 1999)."

------------------------------------------------

http://www.oireet.fi/kilpirauhasen-liikatoiminta.html

Kilpirauhasen liikatoiminnasta ja ahdistuksesta paniikista.

Linkkejä löytyy vaikka kuinka paljon näistä asioista.

• Aloittaja 4
        tsektsek kirjoitti:

En sanonut että kaikilla mielenterveyden syyt johtuu kilpparista, mutta varmasti monilla vajaatoiminta saattaa pahentaa mielenterveysoireita.

Halusinkin kirjoituksellani herättää ihmisiä huomaamaan, että syy psyykkisiin ongelmiin saattaa löytyä kilpirauhasesta. Monilla on sekä masennus ja kr-vajaatoiminta esim.

Itselle ainakin merkitsee paljon että tiedän hormoonivajeen aiheuttavan monet mielialaoireeni enkä ole niiiiiiiin hullu kuin olin luullut.

Vajaatoiminnan yksi pahimmista oireista on väsymys. Itse aina ihmettelin etten jaksa pysty samaan vrt. terve ihminen. Ei psykiatrinikaan osannut vastata kysyessäni väsymysestä, joten luulin mm. ajatuksen hitauden kuuluvan persoonaani.

Nimittelyt sikseen : (

• Aloittaja3

Ei mutta mielestäni siellä sanotaan että skitsefrenia on helpottunut pienellä kilpparilääkityksellä yhdellä henkilöllä. Toki varmasti skitsofrenialääkitys on rinnalla.

• ei lääkkeitä turhaan
      • onneksi selvisin

Asiaa sinulta ei lääkkeitä turhaan..

Kaksi vuotta sitten itse masennuin avioeron jälkeen, tai masennus on turhan voimakas sana, mutta olin kovin onneton. Työpaikallani esimies kiinnitti huomiota väsyneeseen olemukseeni ja passitti minut työterveyshuoltoon josta sain lähetteen psykiatrin poliklinikalle ja tästä alkoikin muutaman vuoden helvetti elämässäni. Tätä kirjoitelmani olkoon varoittava esimerkki lukijoille.

Psykiatri luokitelli minut vaikeasti masentuneeksi johon lätkäistiin massiivinen masennuslääkitys mm Cipralex, Remeron, Lyrica ja Rivatril ja eipä aikaakaan, kun olin tilassa jossa mikään ei tuntunut miltään. Tätä tilaa monet nimittäisivät maaniseksi tilaksi ja sitähän se taisi tavallaan ollakin. Velkaannuin vippien avulla ja tunsin itseni maailman parhaimmaksi. Kuvittelin olevani kuolematon, kaunein ja haluttavin. Kuitenkin takaraivossa joku pieni järjen ääni huusi lopettamaan tuon lääkityksen ja sen teinkin vuoden kuluttua lääkkeen aloittamisesta. Tosin tuossa vaiheessa elämäni oli jo niin sekaisin ja kuralla etten voinut kuin itkeä ja ihmetellä, että mitä helvattua oli tapahtunut.

Nyt tuli korjausliikkeen aika, mutta olin voimaton sekä väsynyt enää tekemään mitään. Tämän psykiatri tulkitsi niin vakavaksi masennukseksi että minut passitettiin mielisairaalaan. Tuolla sain kunnon jarrulääkityksen maniaani sillä seurauksella, että nyt olin OIKEASTI masentunut, ahdistunut, väsynyt, aloitekyvytön, passiivinen, elämänhalu katosi ja toiveena oli vain kuolla. Psykiatri tulkitsi tämän niin, että mielisairauteni vain paheni ja kohta söin kahta neuroleptiä todella isolla annoksella ja tasavaat päälle. (Seroquel 1g risperdal 6mg ja Deprakine 1500mg) Jokainen voi aavistella vaan miten tuolla lääkityksellä jaksaa enää edes ajatella. Makasin vain vuoteella 22 tuntia vuorokaudessa ja 2 tuntia mietin vain kuolemaa. Lisäksi tulin oikeasti mielisairaaksi, en osannut enää ajatella järjellä vaan pääni tyhjeni kaikesta. Olin enää vain kuoret. Parin kuukauden kuluttua alkoivat psykoottiset oireet.. tuska oli valtava. Olin aivan joku muu, entinen minäni katosi. Tuo ajanjakso elämässäni oli maanpäälinen helvetti. Kunnes eräänä päivänä päätin, että lääkkeiden syöminen loppuu nyt.

Vierotus neurolepteistä oli kauheaa, mutta se kannatti. Kuukausi jälkeen lopettamisen jälkeen sain takaisin voimani, ajatukseni, tunteeni ja elämänhalun. Kiinnostus lapsiin ja ympäröivään maailmaaan palasi. Nukkuminen väheni 8 tuntiin yössä, jaksoin kotona tehdä kotitöitä jne. Toipuminen lähti käyntiin ilman lääkkeitä ja ilman psykiatrin typeriä kommenteja siitä miten tarvitsen kaikki lääkkeeni, ilman niiden tuomaa turvaa en selviäisi montaa kuukautta pidempää.

Miten voin nyt? Vuoden sairausloman jälkeen palasin työelämään takaisin, ihan normaaliin työhön eli 8 tuntia päivässä ja 5 päivänä viikossa. Teen vaativaa asiakaspalvelutyötä ja pärjään työssäni. Tätä työtä en tekisi jos söisin neuroleptejä tai tasaavia. Olen ollut jo kuukausia ilman lääkettä eikä minulla ole mitään ylilyöntejä ollut. En tunne palavaa halua tuhlata rahaa, en pidä itseäni erikoistapauksena vaan hyvin tylsänä ihmisenä.

Lääkkeet eivät auttaneet minua missään vaiheessa, päinvastoin niiden avulla pääni sotkettiin suuntaan ja toiseen. Tuli ylilyöntejä ja sen jälkeen menin riman alle. Parhaillaan elän sitä omaa elämääni jota elin 40 vuotta . Normaali eron jälkeinen alakulo haluttiin luokitella sairaudeksi jota lähdettiin lääkitsemään järkyttävin seurauksin. Lääkkeiden vaikutuksenalaisena tein tekoja joita en omana itsenäni tekisi. Lääkityksen aikana olin valmis tappamaan itseni jättämään lapseni ilman äitiä. Maailmankuva vääristyi pahasti. Kaikesta viisastuneena en koskaan laita suuhuni muuta kuin paracrtamol valmistetta kipuun ja kuumetta alentamaan.

Lääkkeitä terveille ja näin saadaan lääketeollisuus pysymään pystyssä.

• mietin vaan...

Hmm, alkaa vähän pelottaa... Aika moni oireista sopisi.

*masennus
      *kuiva iho
      *palan tunne kurkussa
      *lihominen
      *jatkuva väsymys
      *Silmien vetistely (tuulinen ilma)
      *palelu
      *kuulon heikkeneminen
      *kuorsaaminen

Joskus monta vuotta sitten lääkäri kysyi onko minulta otettu kilpirauhasarvoja ja suositteli ottamaan joskus. Olisikohan nyt aiheellista...

Mitä tapahtuu jos hoitoa ei aloiteta? Pysyykö aina samanlaisena vai paheneeko vielä entisestään?

• kirppu81

Jep. Kyllä kilpirauhasen vajaatoiminta on moni tahoinen sairaus. Suomessa aina vain seurataan tsh ja t4v. . Mut hyvin harvakseltaan t3 joka vaikuttaa aivoissa kemiallisiin reaktioihin. Itse olen saanut karvaasti kokea monia vaivoja ja oireita. Mm.palan tunne kurkussa.äänen käheys(Pirtsakka, iloinen, urheilullinen ja sosiaalinen tyttö) muuttui väsyneeksi.ei keskittymiskykyä. Paleli.paino nousi.aloin pelkäämään ihmisiä ja ahisti käydä kaupassa. Ystävyys suhteet kariutui. Monia. . monia . oireita tuli ja meni. Menetin elämän iloni en nauttinut mistään.mikään ei kiinnostanut.aivot oli sumussa.halusin kuolla.sain paniikki kohtauksia. En saanut unta. Heräilin. . Mutta silti pystyin nukkumaan jopa 16-18h ja tunsin itseni väsyneeksi. Hapen otto kyky oli huono. Niveliä särki.hiukset oheni.kynnet lohkeili.olin hyvin itsekeskeinen ja en kestänyt kritiikkiä itkemättä:( pinna oli tosiii lyhyt ja kun se palo kuulu poks. Ihme raivareita ihme asioista.Korvissa tinnitti. Ei seksuaalisia haluja. Lieviä kuvitteellisia tiloja. . .huono itsetunto:( kuiva kylmä iho.olisin halunut vain kadota ja kuolla :( syynä hoitamaton kilpirauhasen vajaatoiminta. 3 vuotta ollaan lääkitystä säädetty ja elämä voittaa alan saamaan itseä takaisin vaikka painon pudotus ei edelleenkään helppoa ja nopeaa ole :-D.

• Endot vs. psyk.
        kirppu81 kirjoitti:

Jep. Kyllä kilpirauhasen vajaatoiminta on moni tahoinen sairaus. Suomessa aina vain seurataan tsh ja t4v. . Mut hyvin harvakseltaan t3 joka vaikuttaa aivoissa kemiallisiin reaktioihin. Itse olen saanut karvaasti kokea monia vaivoja ja oireita. Mm.palan tunne kurkussa.äänen käheys(Pirtsakka, iloinen, urheilullinen ja sosiaalinen tyttö) muuttui väsyneeksi.ei keskittymiskykyä. Paleli.paino nousi.aloin pelkäämään ihmisiä ja ahisti käydä kaupassa. Ystävyys suhteet kariutui. Monia. . monia . oireita tuli ja meni. Menetin elämän iloni en nauttinut mistään.mikään ei kiinnostanut.aivot oli sumussa.halusin kuolla.sain paniikki kohtauksia. En saanut unta. Heräilin. . Mutta silti pystyin nukkumaan jopa 16-18h ja tunsin itseni väsyneeksi. Hapen otto kyky oli huono. Niveliä särki.hiukset oheni.kynnet lohkeili.olin hyvin itsekeskeinen ja en kestänyt kritiikkiä itkemättä:( pinna oli tosiii lyhyt ja kun se palo kuulu poks. Ihme raivareita ihme asioista.Korvissa tinnitti. Ei seksuaalisia haluja. Lieviä kuvitteellisia tiloja. . .huono itsetunto:( kuiva kylmä iho.olisin halunut vain kadota ja kuolla :( syynä hoitamaton kilpirauhasen vajaatoiminta. 3 vuotta ollaan lääkitystä säädetty ja elämä voittaa alan saamaan itseä takaisin vaikka painon pudotus ei edelleenkään helppoa ja nopeaa ole :-D.

Endokrinologit mittaavat TSH, T4V ja T3V, mutta psykiatrit pelkän TSH:n. Harjavallassa mitattiin pelkkä TSH, minkä perusteella on aina T3V:n puute, ei siis T3V:n arvolla.

Psykiatrit eivät tiedä, mitä eroa on aivolisäkehormoni TSH:lla ja kilpirauhashormoni T3V:llä.

• höh

Mulla on kumpanenkin diaknoosi,ja kaiken kukkuraksi alkava 2 tyypin diabetes,verenpaine.Että kerrakseen kivaa.

• valitse endo

Varmista endokrinologilta, ettei masennuslääkitys aiheuta mainitsemiasi.

SSRI-lääkitys vähentää T3V:tä ja lisää rT3:a, jolloin on aina T3V:n puute, kunnes lopettaa SSRI:n. Älä luota psykiatreihin äläkä arvauskeskuksiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3141
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe