Käytän hyvin pientä annosta melatoniinia, n. 1/4 tablettia 3mg:n tabeltista. Onko tuolla vaikutusta raskautumiseen?
Melatoniinin vaikutukset?
4
1704
Vastaukset
- Mriamria
Ainakaan unensaantiin ei vaikuta tippaakaan noin pieni annos. Yleensä käytetään 10mg annosta unettomuuden hoidossa. Suomessa käytettävä 3mg annos on naurettavan pieni, jolla on lähinnä ainoastaan psykologinen vaikutus. Eli syöt ihan turhaan noin pientä annosta.
Suurina annoksina voi vaikuttaa hedelmällisyyteen. Itse lopetin melatoniinin kokonaan raskautta yrittäessä.
"Suuret melatoniiniannokset voivat heikentää sekä miesten
että naisten hedelmällisyyttä vähentämällä
luteinisoivan hormonin tuotantoa (9, 10)." - Mriamria
Lisään vielä, että tätähän saa reseptivapaasti ihan 10mg annoksina, ja suomessa ylihintaan reseptilla 3mg tabletteina.
Ja ne hedelmällisyyteen vaikuttavat annokset ovat todella suuria, eikä verrattavissa normaaliin käyttöannokseen.
"Eli isot melatoniinipitoisuudet (80mg) voivat nostaa prolaktiinin eritystä. Tämä hyperprolactinemia (runsasprolaktiinisuus) on liitetty sekä miehillä että naisilla hedelmättömyyteen. Isommat annokset (100mg päivittäin iltaisin) potentoivat luteinisoivan hormonin (LH) erityksen vähenemistä. Joka vaikuttaa testosteronin määrään, vähentäen sitä. Testosteronin puutos johtaa lisäksi siittiötuotannon vähenemiseen ja lapsettomuuteen." - ei mellua
ei suositella käyttöä, jos yritää raskautua, oon lukenu joskus jostain asiasta, olkoon annos kuinka pieni tahansa.
- huohkaus -77
Tutkimustietoa minulla ei asiasta ole, mutta olen lukenut samasta asiasta englanniksi löytyviä tekstejä. Omasta kokemuksesta epäilen, että melatoniini saattaisi vaikuttaa negatiivisesti.
Minulla on yksi lapsi, joka sai alkunsa ensimmäisestä yrityskierrosta. Silloin ei ollut melatoniinia eikä mitään muutakaan nukkumisen kemiallisia apukeinoja käytössä.
Olen käyttänyt melatoniinia sen raskauden jälkeen 1,5 vuotta. Annos on vaihdellut 0,5 mg ja 100 mg välillä. Lääkäri määräsi 5 mg, itse tilasin iHerbistä 10 mg vahvuista tavaraa, jota jouduin ottamaan välillä hyvinkin paljon saadakseni siitä mitään apua. Vähensin tänä vuonna annosta reippaasti. Otan apteekista ilman reseptiä saatavaa Unitalia (1 mg) joko puolikkaan tai kokonaisen. Joskus tosin parikin tablettia, koska minusta ei tule luonnollisesti koko yönä uneliasta, vain inhottavan väsynyt ilman toivoakaan nukahtamisesta. Käytin vuosikaudet unilääkettä, mitä lääkärit eivät juuri siitä pitkästä käytöstä johtuen enää halua minulle määrätä, joten melatoniinia sitten...
Johtuuko sitten melatoniinista vai ei, mutta puolisen vuotta tässä on yritetty tuloksetta raskautua. Ovulaatiotestit osoittavat, että en edes ovuloisi ollenkaan :(( Ikää on nyt 36 vuotta, joten pitänee alkaa selvitellä, tuliko vain ikä jo vastaan ja vaihdevuodet ovat alkaneet, vai mistä kiikastaa. Clomifemit kehiin kenties? Mies on sama kuin ensimmäistä lasta tehdessä ja hänet on tutkittu jo sekä hyvinkin hedelmälliseksi edelleen todettu.
Lopetin tämän kierron aikana melatoniinin kokonaan ja katsotaan vielä pari kuukautta, palaako ovulaatiot.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2063858Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii622446Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3912306- 472223
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321531Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul5151295Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931271- 561247
- 711175
Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles1251136