Missä on ne pätevät opettajat?

Missä pätevät opet?

Miksi esimerkiksi tuolla Mollin ja työnhakusivuilla on jatkuvasti opettajia haussa. Missä ovat siis pätevät opettejat kun suurin osa opettajista on epäpäteviä, jotka hoitavat työtehtäviään.

Helsinki ja Vantaa hakee jatkuvasti opettajia määräaikaisiin suhteisiin. Miksi?

Miksi palkataan opettajan vakansseihin jatkuvasti epäpäteviä? Miksi opettajien työsuhde on ns. määräaikainen?

Onko tämä muka säästöä vai miksi ei valita avoimiin vakansseihin pysyviä opettajia. Mikä on peruste. Vai eikö ole valmiita opettajia? Kaikilla opinnot kesken. Mistä tämä kertoo?

Miten voi opettaa jos opinnot on keskenerääiset. Ei se ole lasten etujen mukaista ja miksi tätä ruokitaan avoimilla työpaikoilla sekä epäpätevyydellä.

Kouluista kaikki rehtorit, linjajohtajat yms tittelillä olevat opetustyöhön. Näin saadaan hyvää opetusta ja häiriökäyttäytyminen vähenee.

22

953

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opex

      Monessa kunnassa kaikki paikat pannaan auki joka kevät, vaikka pestiä on ehkä jo vuosia ollut hoitamassa pätevä ihminen. Tämä on todella epäreilua kaikkia kohtaan. Vanhaa työntekijää ja hakijaa molempia pompotetaan turhan takia. Suuri osa noista paikoista ei ole ns. oikeasti auki, vaan pedattu talossa jo olevalle. Mieletön määrä turhaa työtä.

    • Huoh.

      Miksi esimerkiksi tuolla Mollin ja työnhakusivuilla on jatkuvasti opettajia haussa. Missä ovat siis pätevät opettejat kun suurin osa opettajista on epäpäteviä, jotka hoitavat työtehtäviään.

      - Avoimet virat ja piempiaikaiset tuntiopettajan paikat on lain mukaan laitetttava auki.

      Helsinki ja Vantaa hakee jatkuvasti opettajia määräaikaisiin suhteisiin. Miksi?

      Miksi palkataan opettajan vakansseihin jatkuvasti epäpäteviä? Miksi opettajien työsuhde on ns. määräaikainen?

      -Myös määräaikaiseen pidempään (esim. vuoden) paikkaan on valittava pätevä ensisijaisesti. Miksi epäpäteviä palkataan, johtunee siitä, että he tulevat kunnalle halvemmaksi tai hakurumbaa ei jakseta pyörittää, kun sopiva epäpätevä tuttu löytyy. Tällöin paikan avaaminen tarkoittaa usein pientä lappua kunnan ilmoitustaululla. Näin taataan, ettei paikkaa älyä pätevät hakea. Jossain pohjoisessa syrjäseudulla paikkoja voi josksu olla vaikea täyttää, mutta tämä on marginaalista. Pätevistä opettajista on valtavasti ylitarjontaa, mutta siitä huolimatta 15 % paikoista täytetään epäpätevillä.

      Onko tämä muka säästöä vai miksi ei valita avoimiin vakansseihin pysyviä opettajia. Mikä on peruste. Vai eikö ole valmiita opettajia? Kaikilla opinnot kesken. Mistä tämä kertoo?

      - Kuten yllä totsein, päteviä opettajia on pilvin pimein kortistossa. Jos avoimet tehtävät laitetaan määräaikaisiksi, on tälle oltava jokin peruste. Määräaikaisiinkin tulsii valita ensisijaisesti pätevä ja näin yleensä tapahtuukin.

      Miten voi opettaa jos opinnot on keskenerääiset. Ei se ole lasten etujen mukaista ja miksi tätä ruokitaan avoimilla työpaikoilla sekä epäpätevyydellä.

      - Tämä on ikuisuuskysymys. Kunnilla on iso houkutus palkata epäpätevä taloussyistä ja hyväveliverkoston puolestakin paikkoja jaetaan suhteilla.

      Kouluista kaikki rehtorit, linjajohtajat yms tittelillä olevat opetustyöhön. Näin saadaan hyvää opetusta ja häiriökäyttäytyminen vähenee.

      -Kuka sitten tekee heidän työnsä. Opettajien työttömyys on muutenkin valtava ongelma.

      • hohhoi1

        Pätevistä aineenopettajista varmasti on ylitarjontaa, mutta pätevistä erityisopettajista (varsinkin laaja-alaiset) ja peruskoulun luokanopettajista on jatkuvasti pulaa. Näin on ollut jo vuosikaudet.

        Ensinnäkin peruskoulun luokanopettajia tarvitaan enemmän kuin aineenopettajia. Erityisopettajien tarve on ollut vuosi vuodelta isompi. Mitä enemmän on diagnosoituja oppilaita (käytöshäiriöt, oppimisvaikeudet, sosiaaliset ja sopeutumisongelmat, ADHD, Asperger jne), sitä enemmän tarvitaan erityisopettajia ja erityisluokkia. Osa toki pyritään sijoittamaan ns. tavalliselle luokalle. Osa tarvitsee osan kouluajastaan erityisopettajan tukea, osa koko kouluajan. Pätevän aloittelevan luokanopettajan palkka on suhteessa pieni koulutukseen nähden ja työssä joutuu tekemään vapaa-ajalla (palkatta, varsinkin nuorimpien kohdalla) paljon toisinaan töitä. Erityisopettajan työ on suhteessa hyvin palkattua, mutta työ on niin raskasta ongelmanuorten parissa, että harvat siihen ammattiin haluavat, harvat ovat siihen soveltuvia luonteeltaan ja harvat siinä ammatissa jaksavat olla vuosia.


      • vanhanmallinope
        hohhoi1 kirjoitti:

        Pätevistä aineenopettajista varmasti on ylitarjontaa, mutta pätevistä erityisopettajista (varsinkin laaja-alaiset) ja peruskoulun luokanopettajista on jatkuvasti pulaa. Näin on ollut jo vuosikaudet.

        Ensinnäkin peruskoulun luokanopettajia tarvitaan enemmän kuin aineenopettajia. Erityisopettajien tarve on ollut vuosi vuodelta isompi. Mitä enemmän on diagnosoituja oppilaita (käytöshäiriöt, oppimisvaikeudet, sosiaaliset ja sopeutumisongelmat, ADHD, Asperger jne), sitä enemmän tarvitaan erityisopettajia ja erityisluokkia. Osa toki pyritään sijoittamaan ns. tavalliselle luokalle. Osa tarvitsee osan kouluajastaan erityisopettajan tukea, osa koko kouluajan. Pätevän aloittelevan luokanopettajan palkka on suhteessa pieni koulutukseen nähden ja työssä joutuu tekemään vapaa-ajalla (palkatta, varsinkin nuorimpien kohdalla) paljon toisinaan töitä. Erityisopettajan työ on suhteessa hyvin palkattua, mutta työ on niin raskasta ongelmanuorten parissa, että harvat siihen ammattiin haluavat, harvat ovat siihen soveltuvia luonteeltaan ja harvat siinä ammatissa jaksavat olla vuosia.

        Jaksaminen on suhteellinen käsite. Jos opettajalla olisi keinot (=lain suoma oikeus ruumiiliseen kuristukseen) puuttuua häiriköihin, niin mitään ongelmaa ei olisi. Hyssyttelemällä häiriköt jatkavat koulun jälkeen ja rikollisuus kukoistaa. Kaikki tiedämme, että Aspegreenit, ADHT ja muut ovat tulevia syrjäytyjiä. Niille pitää panna luu kurkkuun heti lapsena, eikä h y s s y t e l l ä.


      • Anonyymi
        vanhanmallinope kirjoitti:

        Jaksaminen on suhteellinen käsite. Jos opettajalla olisi keinot (=lain suoma oikeus ruumiiliseen kuristukseen) puuttuua häiriköihin, niin mitään ongelmaa ei olisi. Hyssyttelemällä häiriköt jatkavat koulun jälkeen ja rikollisuus kukoistaa. Kaikki tiedämme, että Aspegreenit, ADHT ja muut ovat tulevia syrjäytyjiä. Niille pitää panna luu kurkkuun heti lapsena, eikä h y s s y t e l l ä.

        Tuo koulussa liiallinen ymmärtäminen, hyssyttely ja paapominen on huono asia, koska monet oppilaat käyttävät sitä hyväkseen.
        Nämä tuhannet epäpätevät opettajat yrittävät tällä hyssyttelyllä kerätä pisteitä oppilailta, kun koulutyö ei luista niin kuin pitäisi.
        Monet heistä ovat töissä pelkän rahan takia eikä siksi, että oppilaat oppisivat kunnolla.
        Opettajan työ on vaativaa ja joskus raskastakin varsinkin epäpäteville, koska ei osata opetettavia asioita itsekkään saatikka, että osattaisi opettaa niitä oppilaille mahdollisimman havainnollisesti ja selkeästi.
        Epäpätevältä opettajalta puuttuvat monesti myös kasvatukselliset tiedot ja taidot, joita ehdottomasti tarvitaan. Ei osata toimia ryhmässä ja luoda rauhallista ja turvallista opiskeluilmapiiriä sekä motivoida oppilasta tekemään työtä itsensä ja tulevaisuutensa hyväksi.
        Muistan, kun puhelin oppilailleni koulunkäynnin merkityksestä ja miten sen avulla pääsee aikanaan työelämään ja saa rahaa ja pystyy elämään ns. omillaan... Tähän vastasi eräs oppilas: "Saa sitä rahaa sosiaaliluukultakin...".
        No, näinhän se on, mutta sellainen elämä ei ole kovin nautittavaa ja mielekästä.
        Omasta mielestäni ymmärrän koulujen, opettajien ja oppilaiden vaikeudet, koska olen ollut mat. -, fys.- ja kem:n opettajana yli 30 vuotta.
        Ps. Jos vanhemmista tuntuu, että koulussa on jotakin pielessä ja oma lapsen koulunkäynti tökkii joiltakin osin niin kannattaa ottaa rohkeasti kouluun yhteyttä. Asioista pitää keskustella, koska se on opetuksen ja koululaitoksen kehittämistä siellä juuritasolla..
        Hyviä ja viihtyisiä koulupäiviä..
        T. Ope


    • Kyvytön

      Kyvytön opettaa haluttomille tarpeetonta.

    • kaikkihanon nähty

      Pätevä tai epäpätevä, koko opetuskulttuuri on täällä pielessä. Luullaan, että yli 30 hengen ryhmää opetetaan kuin yksityisoppilasta. Erilaisia neuvotteluja on jo ekasta luokasta alkaen ja sitten ihmetellään, kun on auktoriteetti ryhmän suhteen kateissa. Aivan siis täysin perustelematonta toimintaa. Sellaista kivatätimeininkiä, nääs nääs.

      Että on kypsää!

      Miksi ylipäätään meillä koulutetaan liikaa? Kuitenkin jopa korkeakoulun käyneet ihmiset tekevät monotonista kassatyötä tai haravoivat nurmikoita, tradenomit vastaavat puhelinvaihteissa, että "joo hetkinen" ja "voinko jättää soittopyynnön". Aivan aivotonta touhua.

      Meilläkin yrityksessä koulutetut ovat aivan tyhjissä näppäilyhommissa masentuneina ja jotkut, jotka ovat olleet melkein 30 vuotta talossa tekevät joitain ko. koulutetuille tarkoitettuja hommia täysin asioita osaamatta, edes alan perustermistöä tuntematta, luokattomasti.

      Opetushommia voisi meillä miettiä kaikkinensa uusiksi. Saati sitten tuollaiset palkkauspelleilyt.

      Kaikki on kyllä nähty!

    • tasolaskee

      homma lähtee pyörimään parempaan suuntaan heti kun kiulut velvoitetaan laittamaan ooettajan nimenperään, onko ooettaja pätevä vai epäpätevä. epäpäteviä palkataan, koska 30% säästö on suuri. ooetuspuoli on jatkuvan säädtökuurin aikana aina, oli sitten kasvukausi tai kurimus, aina lisätään säästöjä. koulut on homeessa, materiaalit puutteellisia, osaan kouluja ei löydy edes pöteviä opettajia, koska eivät opettajatkaan jaksa tehdä töitä hometaloissa puutteelisin välinein.

    • Mun leffa

      Osa tämän ketjun kommenteista on naiiveja, ilmeisesti nuoremmilta opettajilta, jotka vielä luulevat, että Suomi on yhteiskunta.

      Kuinka moni tietää, että koululaitos kuvastaa sitä laajempaa byrokratiaa, jota Suomessa on harjoitettu keskiajalta lähtien. Opetustoimi oli pitkään kirkon hoidossa, ja kirkkohan tunnetusti ei ole demokraattinen laitos. Hallintokulttuurimme on ollut byrokraattinen, "tsaarinaikainen", korruptoitunut, autoritaarinen. Mutta aikoinaan se on ollut välttämätöntä vaikeissa ja ankeissa olosuhteissa. Parannusta alkoi tapahtua vasta 1960-luvulta lähtien (vaikka tätä ei haluttaisikaan tunnustaa ideologisiin syihin vedoten). 1990-luvulta taasen on menty kovaa vauhtia takapakkia. Nyt ollaan isojen rakennemuutosten edessä. väitän, että koulutusjärjestelmämme yksityistetään kansainvälisten firmojen hoidettavaksi. Julkinen sektori hoitaa sitten enää vain erityisopetusta. Peruskoulu on jo kovaa vauhtia muuttumassa "erityisperuskouluksi". Työolot ja työn arvostus jatkaa romahtamistaan, ainakin niin kauan kuin koulutusjärjestelmä on sidottu korruptoituneen julkisen vallan ja sen historiallisen hallinto"kulttuurin" sorron alle.

    • Pilven Weikko

      Suora vastaus ketjun aloittajalle: Missä on ne pätevät opettajat? Sehän on ihan selvä juttu. Pätevät opettajat ovat firmoissa. Yleensä omissa firmoissaan, myymässä kunnille, kuntayhtymille, yhteisöille, firmoille, valtionhallinnon eri instituutioille erilaisia koulutuspalvelja, kouluhallinnon palveluja, pedagogisia palveluja, tutkimuspalveluja, oppilashuollon palveluja, oppimateriaalipalveluja. Nämä urputtaja-opettajat taasen eivät ole nykymittapuun mukaan päteviä vaan he ovat jääneet liitukaudelle.

      • Syrjäseutukevennys

        Jatkoa Weikolle: Oloja ovat siis hakemassa.

        Ruuhka-Suomessa käyvät joskus naapurikaupungissa odottelemassa esimiehen eläkkeellejäämistä palatakseen sitten. Yksinvaltijan ollessa kyseessä menevät vaikkapa toimipisteeseen, jossa on halvempi lämmistystolppamaksu :)


    • härskiä peliä

      Taas yhdestä laittomasta rekryprosessista ulos putkahtaneena kokemuksiani: Olen saanut toistakymmentä ketjutettua opettajan määräaikaisuutta noin kymmenen vuoden ajan. Hyvillä pohjilla varustettuna, sekä työn ohessa myös opettajaksi pätevöityneenä en enää töitä saa, olen ulkona opettajien työmarkkinoilta. Haen työtä kiitettävillä papereillani, mutta minulle ei löydy minkäänlaista nurkkaa toimialalta. Myös yksityisellä sektorilla työtä tehneenä ja tekevänä, olen tullut siihen tulokseen että (naisvaltaisella?) opetusalalla on paha moraali- ja etiikkakato. Ne jotka siellä ovat päässeet keskijohtotasolle, pitävät kynsin hampain kiinni siitä, ettei heidän positioitaan kukaan pätevä tai jopa pätevämpi pääse uhkaamaan. Siellä missä tehdään tulosta, se rakennetaan luottamuksen varaan. Julkisella sektorilla kilpailu on keskinäistä;-)

    • Hoilainlaatijat

      Eli miksi eduskunta ja hallitus ei säädä lakia ja asetuksia, joilla kielletään epäpätevän työvoiman käyttö opettajien työssä kuten hoitoaloillakin täytyy olla laillistettu hoitaja, samoin voisi olla laillistettu opettaja, eli sellainen, jolla on oman opetusaineensa teoreettiset opinnot suoritettuna, opettajan pedagogiset opinnot ja alan kolmen vuoden työkokemus. Määräaikaisiinkin pitäisi ottaa vähintään 9 kk:n jaksoihin pedagogisesti pätevä ja uhkasakolla sitä valvoa, ja jos ei ole yhtään pätevää hakijaa, niin vasta sitten voisi ottaa epäpätevän vuoden sijaisuuteen. Näin saataisiin palkassa säästäminen kuriin ja pätevät pois kortistosta, jossa heidän tietotaitonsa todella kuluu hukkaan ja muutaman vuoden päästä he todella ovat kykenemättömiä hoitamaan opetustyötä, jos eivät ole muualle työllistyneet tai toimi yrittäjinä tai jatka opintojaan yliopistossa tai amk:ssa tai työllisyyskursseilla...

    • kysykäämevastaamme

      "Miksi esimerkiksi tuolla Mollin ja työnhakusivuilla on jatkuvasti opettajia haussa. Missä ovat siis pätevät opettejat kun suurin osa opettajista on epäpäteviä, jotka hoitavat työtehtäviään."

      - Netistä on vaikea löytää dataa prosenttiosuudesta, paljonko opettajista Suomessa on epäpäteviä. Se data on kuitenkin olemassa ja se on mm OAJ:lla.

      "Helsinki ja Vantaa hakee jatkuvasti opettajia määräaikaisiin suhteisiin. Miksi?"
      - Koska nämä kaupungit noudattavat kokoomukselaista uusliberalismia: työ ja tuotanto on poljettava minimihintaiseksi ja samalla yksityistettävä firmojen tuottamaksi yksityiseksi palveluksi, joka taasen pitää ylihinnoitella katteiden maksimoimiseksi. Lisäksi opettajat pidetään ammattiryhmänä heikkona, hajanaisena ja keskenään sisäisesti klikkiytyneenä, korruptoituneena ja riitaisena, kun opettajan työmarkkinat pidetään epävarmoina ja määräaikaisina. Tällaista on myös Turussa kouluun.com-firman toiminta.

      "Onko tämä muka säästöä vai miksi ei valita avoimiin vakansseihin pysyviä opettajia. [... ]Mistä tämä kertoo?"
      - Se on voittoa työnantajille ja koulutuspalvelufirmoille. "Säästö" ilmaisuna on tässä suhteessa kyseenalainen, koska "säästö" ei hyödytä ketään. Sen sijaan nykyinen toiminta johtaa inflaatioon, myös siis koulutustoiminnassa olevien yksikköhintojen kasvuun. Tätä kannattaa myös OAJ.

      "Miten voi opettaa jos opinnot on keskenerääiset. Ei se ole lasten etujen mukaista ja miksi tätä ruokitaan avoimilla työpaikoilla sekä epäpätevyydellä."
      - Onko Suomi koskaan ollut lasten etujen maa? Niin historiallisesti kuin juridisesti yhteiskuntamme on varsin lapsivihamielinen. Tätä tosiasiaa ei muuta suuri huostaanotettujen lasten ja nuorten määrä, vaan pikemminkin tukee sitä! Jos kasvatus- ja koulutussektori olisi yhtä tärkeässä asemassa kuin vaikkapa maataloustukijärjestelmä niin koko tätä keskustelupalstaa ei olisi olemassa!

      "Kouluista kaikki rehtorit, linjajohtajat yms tittelillä olevat opetustyöhön. Näin saadaan hyvää opetusta ja häiriökäyttäytyminen vähenee."
      - Suomalainen pikkuhitleri"kulttuuri" ei noin vaan länsimaalaistu. Me ollaan vielä aika monessa asiassa aasilainen takapajula.

    • ei kiitos enää

      Otan kantaa ainoastaan kysymykseen, miksi Helsinkiin ja Vantaalle ei saada tarpeeksi päteviä opettajia. (Olen ollut jonkin aikaa Helsingissä opettajana)

      1) oppilasaines, oppilasaines, oppilasaines... No joo,alueellisia eroja on, mutta kaikki tiedämme tämän faktan, turha sitä on kaunistella

      2) asuntojen hinta ja vuokrat vs. opettajan palkka.. Jossain maaseutukaupungissa tai pienessä kunnassa saa ostettua melkein kerrostalon sillä hinnalla, jonka Hesas joutuu maksamaan kolmiosta. Käytännössä esim. kahden opettajan tuloilla ei edes saa lainaa kolmioon Helsingin kantakaupungin alueella. Ja vuokrat, sillä hinnalla, minkä Hesas joutuu jossain päin kaupunkia pulittamaan 15 neliön yksiöstä, asuu em. maaseutukunnassa hulppeassa saunallisessa kolmiossa.

      • hirveetäkattoo

        Onko siis suuri osa hesan opettajista ämmiä jotka ahtautuvat kimppakyytiin ja tulevat jopa 200 km takaa stadiin merkkaamaan poissaoloja ja muita wilma merkintljä ja pitämään jälki-istuntoja kun hyvävelilehterskat istuvat mamsellikerhossa ryystämässä kahvia?


    • silleiniin

      Hain määräaikaista opettajan työtä pätevänä. Valittiin epäpätevä, ei kerrottu syytä miksi. Määräajaksi saa valita epäpätevän pätevän ohitse. Sillei

      • Säästöä vai suhteita

        Samoin kävi minulle. Voiko näin todella tehdä kunnissa? Jos hakija on sopiva, niin voiko hän epäpätevänäkin ohittaa pätevän hakijan? Mihin enää tarvitaan valmista tutkintoa, ihmettelenpä vaan. Jos valittaa päätöksestä, aina löytyy sopiva selitys valitsijoilta.


      • drrdrr
        Säästöä vai suhteita kirjoitti:

        Samoin kävi minulle. Voiko näin todella tehdä kunnissa? Jos hakija on sopiva, niin voiko hän epäpätevänäkin ohittaa pätevän hakijan? Mihin enää tarvitaan valmista tutkintoa, ihmettelenpä vaan. Jos valittaa päätöksestä, aina löytyy sopiva selitys valitsijoilta.

        Kun määräaikaisten rekrytointi on siirretty kelpoisuusasetuksesta piittamattoman rehtori tehtäväksi ja kukaan ei valvo eikä valita, niin ...


        Uuden opettajan opas:
        Vain erityisestä syystä epäpätevä voidaan ottaa palvelussuhteeseen silloin kun kelpoisuusvaatimukset täyttävä on saatavilla. Tällainen poikkeustapaus on esimerkiksi se, että ainoa kelpoinen hakija on todistettavasti ominaisuuksiensa puolesta epäsovelias opettajan tehtävään.
        http://www.sool.fi/jasenelle/tyoelamaan/uudelle-opettajalle/


    • Peruskoulupesula
    • Anonyymi

      Aika rumaa ja tyypillistä että taas eräästä koulusta jossa itse aikoinaan olin oppilaana ei minua edes kutsuttu haastatteluun vaikka minulla on työkokemusta yli 20 vuotta ja jopa ensimmäiset opehommat pikku sijaisuudet tein juurikin tuossa samaisessa koulussa nuorena ylioppilaana. Tämä oli toinen kerta kun hain tuohon kouluun. Taas kerran: korruptio. Terveisin ja tsemppandeerusta kaikille päteville ja rehellisille opettajille toivoo: Åbeddaca.

    • Anonyymi

      veljeni kun oli kansakoulussa 60 luvulla. Silloin alkoi englannin kielenkin opetus. Ensimmäinen vuosikurssi kun sai kansakoulussa englannin kielen alkeisopetusta.
      Opettaja oli todella hyvä. Briteissä ja Lontoossa monta vuotta asunut suomalaismies. Alkoholisoitunut tosin mutta erinomaisen hyvä opettajana. Hän jopa naukkaili pullosta tunnilla. Nosti ison nahkasalkkunsa opettajan pöydälle ja englannin kielisen The times lehden eteen suojaksi ettei naukkailu näkyisi. Pullon pohja vaan nousi lehden takaa ylös kun hän otti hörppynsä. Ja taas jatkettiin englannin kielen opiskelua. Hän ei ollut lainkaan pätevä pedagogi muodollisesti mutta sen sijaan käytännön tasolla erinomainen englannin kielen opettaja,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      263
      2501
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      91
      1997
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      77
      1596
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      157
      1417
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      66
      1258
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1185
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1076
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1074
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1010
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      901
    Aihe