Uskossa olevien viinan käyttö

Totaalikieltäytyjä

Raamatusta ei löydy suoranaista opetusta alkoholinkäytön totaaliseen kieltoon kaikilta ihmisiltä. Mutta kielto löytyy kyllä aika selvästi uskossa oleville. Kaanaan häät ei ole annettu esimerkiksi uskossa oleville. Kyseessä olivat juutalaisen kulttuurin häät.

Kun USKOSSA OLEVILLE sanotaan selkein sanoin, ettei tule juopua (Ef. 5:18 ), niin se EI mielestäni voi tarkoittaa, että voitaisiin juopua vähän. Mielestäni se on totaalikielto: "Älkää juopuko!" Jos siinä sanottaisiin, ettei tule juopua paljoa, niin asia olisi toinen. = Jos otan lasillisen viiniä, juovun siitä vähän. Voinko siis ottaa lasillisen? Voin, ellen juovu siitä vähääkään.

Kuka määrittäisi, mikä on juopumuksen raja? Toiset sanovat vielä pitkäänkin jatkuneen alkoholismin keskellä, että "khyllä thää o iha hallinnas hei". He eivät itse enää edes näe ja koe olevansa humalassa.
Laki määrittelee autolla ajamisen humalarajat. Olisiko se uskoville kelpaava promilleraja? Vai onko Raamatun määrittelemä raja hyvä, ettei tule juopua ollenkaan.
Itse olen ehdottomasti sitä mieltä, ettei uskovan tule turmella aivojaan huumausaineilla esim. alkoholilla, joka on huumaava aine.

Raamatun sanaa ei siis kuitenkaan pidä vääristellä. Siellä on selviä esimerkkejä, että alkoholipitoista viiniä käytettiin.
Mutta.. Nykyajan juoppo-Suomessa alkoholin vähäinenkään käyttö ei ole uskoville missään tapauksessa sopivaa.

RAAMATUN PERUSTELU:
Perustelen alkoholinkäytön totaalikiellon Raamatun esikuvallisella opetuksella.
"Herra puhui Aaronille sanoen: "Viiniä ja väkijuomaa älkää juoko, älä sinä älköötkä sinun poikasi sinun kanssasi, kun menette ilmestysmajaan, ettette kuolisi. Tämä olkoon teille ikuinen säädös sukupolvesta sukupolveen, tehdäksenne erotuksen pyhän ja epäpyhän, saastaisen ja puhtaan välillä." 3 Moos. 10:8-10.
Pyhältä papistolta oli alkoholin käyttö totaalisesti kielletty. Se oli ikuinen säädös.
Meistä Uuden liiton uskovista sanotaan, että "te olette "valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja", joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa; te, jotka ennen "ette olleet kansa", mutta nyt olette "Jumalan kansa", jotka ennen "ette olleet armahdetut", mutta nyt "olette armahdetut." 1 Piet. 2:9-10.
Olemme Vanhan liiton pappeuden perillisiä kaikkine heille annettuine lupauksineen ja velvollisuuksineen. Ja HUOM! Papistolle annettu Jumalan ikuinen säädös kuuluu näin ollen myös meille.

Psalmi 1:1. sanoo uskovista: "Autuas se mies, joka ei vaella jumalattomain neuvossa eikä astu syntisten teitä eikä istu, kussa pilkkaajat istuvat."
Yhdistäkääpä tuo Snl. 20:1: "Viini on pilkkaaja, väkijuoma remunpitäjä; eikä ole viisas kenkään, joka siitä hoipertelee." = Ei istu siellä, missä viiniä käytetään!

Uudestisyntyneinä olemme kaikki uuden liiton yleisessä pappeudessa. 1 Piet. 1:23 / 2:9. = "Viiniä älköön kukaan pappi juoko tultuansa sisempään esipihaan" (Kaikkeinpyhimpään) . / Hes. 44:21. = "Koska meillä siis, veljet, on luja luottamus siihen, että meillä Jeesuksen veren kautta on pääsy kaikkeinpyhimpään..." Hebr. 10:19.
Ei ole siis sopivaa, että Jeesuksen veren kautta kaikkeinpyhimpään tullut ihminen käyttäisi alkoholia!

Totaalikieltoa puoltaa myös Raamatun opetus, ettei tule syödä tai juoda mitään, mistä joku veljemme voi loukkaantua tai joutua lankeemukseen. Jos puollan vähäistä alkoholinkäyttöä, voi siitä joku uskon kautta raitistunut veli, joka on ennen ollut alkoholisti, joutua lankeemukseen. Alkoholistillehan on usein menoksi se yksi lasillinen viiniä tai yksi pullollinen olutta. En tahdo itse olla esimerkkinä alkoholin käytöstä jollekin, jolta se voi viedä jopa pelastuksen ottaessaan hallinnan elämästä... Tahdon sen sijaan antaa esimerkin siitä, että tässä päihdekulttuurivaltiossakin voi elää onnellista ja täysipainoista elämää koskaan koskemattakaan alkoholiin. Mielestäni se on uskovalle paras vaihtoehto, koska mihin kukaan kuitenkaan alkoholia tarvitsee? Vesi on parempaa ruokajuomana.

25

169

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ehtoollisjuopottelua

Ei uskossa viinaa juoda.
      1 Kor. 11:21.

• TAANTUMA

Entiset juopot eivät voi viinaa juoda, koska siitä tulee taantuma.

• mietteitä

Uskovaisen ei ole sopivaa juopua alkoholista.

Itse uskoontulon jälkeen alkuaikoina joskus lankesin juopumiseen, mutta tein parannuksen siitä, myöhemmin harrastin lasi-puolitoista viiniä illassa kotosalla mutta siitä alkoi tulla tottumus ja tapasi välillä tulla juotua lasi pari sen yli-
      ja vaikka "juopui vain vähän" niin kohdalani koin että omatunto soimasi siitä.

Sen jälkeen olen tiukentanut omaa kantaani alkoholinkäyttööni. Jostain olen lukenut että pari tuhatta vuotta sitten pienen viinimäärän joukkoon lisättiin suuri osa/osia vettä. Eikä siinä juotavassa viinissä siten olisi ollutkaan niin korkea se alkoholipitoisuus /juovuttavuus.

• raitis kyllä ,,,

En käytä alkoholia, mutta en kyllä tuomitse niitä jotka voivat eism. juoda lasillisen viiniä ruuan kanssa. Siellä sanotaan että ei saa jupua viinistä, eikä olla paljon viinin orja, mutta ei saa tuomita veljeä syömisestä tai juomisesta.
      Ei meidän tarvitse lähteä olemaan hurskaampi omaa Raamatun sanaa vastaan.

• raitis__

Olen täysin samaa mieltä nimimerkin "raitis kyllä ..." kanssa.

• reijo7

En käytä alkoholia, mutta en tuomitse niitä, jotka voivat esm juoda lasillisen viiniä ruuan kanssa.

Raamatussa on paljonkin varoituksia viinistä, siis liiasta viinistä. Jotenkin tähän tapaan, "Älä katsele viiniä kuinka se helmeilee ja poreilee, ja kuinka helposti se valahtaa kurkusta alas, mutta pistää lopulta kuitenkin kuin myrkky käärme."
      Raamatun mies Loot sortui sukurutsaukseen juopuneena. Lootin tyttäret tosin juottivat isänsä juovuksiin, siinä tarkoituksessa, että he molemmat tyttäret saisivat sitten isälleen lapsen.

Ensimmäinen. Moos: 19 luk. jae.33. "Niin he juottivat sinä yönä isällensä viiniä ja vanhempi meni ja makasi hänen kanssaan, eikä hän huomannut milloin hän tuli hänen viereensä ja milloin meni pois.".
      Seuraavana yönä nuorempikin tyttäristä teki samoin kun vanhempi oli edellisenä yönä tehnyt. Lootin tyttärien teko on puolusteltavissa sillä, että heillä ei ollut perillistä, eli sillä seudulla ei ollut miehiä, niin tyttärien huoli oli siinä, ettei suku muuten jatku. Niin he päättivät turvata suvun jatkuvuuden saamalla isälleen perillisen. Loot joka oli hurskas mies ei olisi varmasti yhtynyyt tyttäriinsä selvin päin. Mutta ainakaan Loot ei tiennyt ehkä, että viinistä juopuu. Lootin tyttäret ja Loot itse olivat niitä jotka pelastuivat Sodoman ja Komorran tuhosta.
      Nooa oli ensimmäinen ihminen joka perusti viini tarhan, mutta kun hän joi viiniä niin hän tuli juovuksiin ja jotain Nooakin teki sellaista jota hän ei olisi selvinpäin tehnyt.
      Korkeassa veisussa puhutaan viinistä myöskin. Korkea veisu: luku1 jae2 Hän suudelkoon minua suunsa suudelmilla. sillä sinun rakkautesi on suloisempi kuin viini."
      Korkea veisu kannattaa kaikkien lukea se on ihanaa luettavaa, sen runollinen teksti on hyvin sytyttävää siihen rakkauteen joka Jumala tarkoitti miehen ja naisen välille. Kaikkien kannattaisi tavoitella suhteeseensa tälläistä kuin korkeassa veisussa kuvataan.

• tommasi

On se niin kivaa hihitellä parin tai kolmenkin viinilasillisen jälkeen oman kullan kainalossa ja puhua pehmosia.
      Aina ei jaksa olla niin vakava ja totinen ja miettiä sitä, että mikähän on rangaistu siellä helvetissä parista viinipikarista.

• putilka

Jeesus joi viiniä ja farisealaiset sanoi juopottelijaksi.

• KTS (Ei kirj.)

Sananlaskut:
      31:6 Antakaa väkevää juomaa menehtyvälle ja viiniä murhemielisille.

Saarnaaja
      9:7 Tule siis, syö leipäsi ilolla ja juo viinisi hyvillä mielin, sillä jo aikaa on Jumala hyväksynyt nuo tekosi.
      10:19 Hauskuudeksi ateria laitetaan, ja viini ilahuttaa elämän; mutta raha kaiken hankkii.

• Ei tippaakaan alkoho

Tässä linkissä hyviä huomioita Raamatusta, mitä viini merkitsee ja mitä se ei merkitse. Viini ei aina ole käynyttä eli alkoholipitoista.

http://www.etra-liitto.fi/LUENTO.HTML / Viini Raamatussa.

• lestillä

on myös helluntalisia viinatrokareita , viinaa haetaan karjalasta suomeen

• raitis on raitis

Uskossa ollessa ja elämänkumppania etsiessäni olen törmännyt useampaan "raittiiseen" uskovaan mieheen, kuten he itsestänsä sanovat, mutta kuitenkin juovat saunakaljat ja joskus viinin hienon ruoan kanssa. Minulla on ollut siinä sitten kiusallinen olo, koska minä pidän raittiutena päihteistä kieltäytymistä kokonaan. Olen absolutisti, ennen uskoontuloani kuin uskoontuloni jälkeenkin, enkä ala elää avioliitossa vähääkään alkoholia käyttävän miehen rinnalla vaikka uskossa onkin.

• Aikaisemmin helluntaiseurakunnassa paheksuttiin jäsenten pienintäkin alkoholinkäyttöä. Olen ollut kerran erään helluntaiseurakunnan vuosikokouksessa, jossa eräs henkilö erotettiin seurakunnasta alkoholin nauttimisen takia, ja kyse ei ollut juoppoudesta.

Samaan aikaan tämän kyseisen helluntaiseurakunnan saarnaaja käytti keskiolutta "vatsavaivojensa" hoitamiseen. Saarnaajan vatsavaivojen lääkitseminen johti myöhemmin tämän saarnaajan erottamiseen seurakunnasta.

Nykyään helluntaiseurakunnat ovat "maallistuneet" sen verran, etteivät erota seurakunnasta alkoholia käyttäviä, aviorikoksen tehneitä, avoliitossa eläviä...jne. Jos helluntaiseurakunnissa noudatettaisiin vielä esim 1970-80 luvuilla ollutta seurakuntakuria, jäljelle jäisi pieni lauma.

On hyvä kuitenkin, että helluntaiseurakunnissa sallitaan pieniä "syntejä".Jos vaikka hitaan kehityksen tuloksena he pikkuhiljaa pääsisivät pois lakihenkisyydestä.

• Raivoraitis hengelli

Meillä Turun helluntaiseurakunnassa ei hyväksytä alkoholin käyttöä. Mutta ehtoollisviininä on alettu käyttää alkoholipitoista viiniä. Monet eivät tule ehtoolliskokoukseen siksi, vaan menevät sinne, jossa on alkoholiton vaihtoehto.

• kyseenalaista

Tässähän se tärkeä pointti onkin, miksi ihmeessä srk:t yleensäkään ehtoollisviininä käyttävät alkoholipitoista sellaista, sehän on suoraan heikon ajamista lankeemukseen varsinkin suomalainen juomakulttuuri huomioiden. Kummaa touhua.

• Kyllä alkoholipitoisia juomia voi käyttää vapaasti - joka haluaa. On ihmisiä, jotka ovat absolutisteja mutta heidän ei pidä tuputtaa alkoholin käytöstä niitä, jotka sitä käyttävät.
      Raamatulla ei ole mitään tekemistä alkoholin kanssa, vaikka sieltä suurennuslasilla etsitään puolin ja toisin perusteita käytölle ja käyttämättömyydelle. Jokainen toimii minkä oikeaksi havaitsee.

• Vesi on hyvää

Otahan selvää, missä Raamattu puoltaa suomalaista maito- ja piimäkulttuuria. Mitä UT sanoo maidon juomisesta ja mitä muista ruokajuomista.

Ruokajuomistahan tässä on kyse? Alkoholin liikakäyttö on eri asia, samoin rasvaisen maidon liikakittaaminen.

• Tai missä Kalevala puoltaa maito- ja piimäkulttuuria. Sama juttu.

• siinä se

Raamattu puoltaa sekä vettä ja viiniä että maitoa. Niitä kaikkia pidetään Raamatussa hyvinä sekä kuvaannollisesti että asiallisesti. Liiasta viinin juonnista varoitellaan eikä kenenkään ole pakko juoda viiniä tai maitoa, jos ei tahdo. Vesi on välttämätöntä.

Jes. 55:1
        Kuulkaa, kaikki janoavaiset, tulkaa veden ääreen. Tekin, joilla ei ole rahaa, tulkaa, ostakaa ja syökää; tulkaa, ostakaa ilman rahatta, ilman hinnatta viiniä ja maitoa.

Israelin kansan Jumala lupasi viedä maahan, joka vuotaa maitoa ja hunajaa.
        Siitä on vaikka kuinka paljon tekstejä Raamatussa.

Erästä emäntää Raamatussa kehutaan kerman antamisesta ja vieläpä juhlamaljassa.
        Tuom. 5:25
        Vettä toinen pyysi, maitoa hän antoi, toi juhlamaljassa kermaa.

Rasvaprosenteista puheen ollen myös Aabraham tarjosi arvovierailleen maitoa ja voitakin eli kirnuttua kermaa. Kai voissa sentään on aika korkea rasvaprosentti, mutta ei sitäkään ole pakko ahmia mahan täydeltä.

1.Moos.18:
        1 Ja Herra ilmestyi hänelle Mamren tammistossa, jossa hän istui telttamajansa ovella päivän ollessa palavimmillaan.
        2 Kun hän nosti silmänsä ja katseli, niin katso, kolme miestä seisoi hänen edessänsä; nähdessään heidät hän riensi heitä vastaan majan ovelta ja kumartui maahan
        3 ja sanoi: "Herrani, jos olen saanut armon sinun silmiesi edessä, älä mene palvelijasi ohitse.
        8 Ja hän otti voita ja maitoa sekä vasikan, jonka hän oli valmistuttanut, ja pani ne heidän eteensä; itse hän seisoi heidän luonansa puun alla sillä aikaa, kuin he söivät.

Piimä on terveellistä juotavaa, vaikka siitä ei ole mainintaa Raamatussa. Maitohappobakteerit piimässä pitävät mahan kondiksessa.

Raamattu ei ole keittokirja eikä ruokatalousopas.
        Ihminen saa syödä ja juoda mieltymystensä mukaan kaikkea - kohtuudella.

Itse olen alkoholin suhteen absolutisti, mutta en tyrkytä omaa ehdottomuuttani muille.
        Minulla ei ole ollut koskaan minkäänlaista henkilökohtaista alkoholiongelmaa.
        Tarjoan joskus viiniä ruokajuomana, mutta vain harvoille enkä koskaan alkoholiongelmaisille.

Otsikko on harhaanjohtava. Viinan sijasta olisi parempi puhua alkoholijuomista tai vain alkoholista.

• saakenkää

Saa uskovainen käyttää sadannumeron kenkiäkin, ei Raamattu sitä kiellä !

ja voilaittaa nastatkin jos on talviliukas keli !

ja voi pitää toisessa jalassa punasta naisten kenkää ja toisessa miesten eräsaapasta kokoa 97 !

EIkö ole hienoa.

• dfgdf

Sus siunakkoon! :O

• Musti ja mirri ehtoo

Eikä raamattu kiellä lemmikkieläimiäkään osallistumasta ehtoolliseen.

• absolutisti ensin

Minä lopetin juomisen jo maailmassa ollessani. En ollut alkoholisti, mutta kun otin, otin suomalaiseen tapaan. Melko harvoin, mutta kunnon känni kun sille päälle sattui. Päätin lopettaa, koska krapulat oli hirveitä ja muisti meni pariin otteeseen. Päätin, että en enää vapaaehtoisesti alkoholia juo. Vasta muutaman vuoden päästä siitä lähdin Jeesus-tielle. Tahdon sanoa, että alkoholi on yliarvostettu juttu, eikä siitä kannata tehdä suurta numeroa, varsinkin jos on vapaa siitä.

• aamuvitsi,,

Päätin, että en enää vapaaehtoisesti alkoholia juo./////siis vain kun joku väkisin sitä sinun kurkkuusi kaataa,,niinko?

pate oli taas menossa illanviettoon...eukko marmattaa evästiksi-- muista nyt kieltää,,kun sitä viinaa sulle tuputetaan,,,ja ukko tulee umpikännissä kotiin...
      aamulla eukko on vihainen--enko sanonut sinulle...kiellä kun tarjoavat? no niinhän minä kielsinkinkin..kui niin eukko sanoo... no kun kysyivät--- et kai voi olla ottamatta,,vastasin EN

• L:iissu

Olisi häpeällistä, jos helluntailainen olisi humalassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      56
      6005
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      57
      5452
    3. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      110
      3849
    4. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      54
      3802
    5. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3735
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3176
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2914
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      59