iisalmi

nuorimama1

hello.
Onko iisalmi minkälainen paikka asua?onko ravintola alan töitä hyvin tarjolla?
Suunnitteilla olisi muutto pois pohjois-karjalasta mutta paikka vielä hakusessa.

58

1841

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Iisalamelaanen

Mene suosiolla Kuopioon ja unohda että Iisalmi on edes olemassa. Keikkahommiin baaritiskille pääset vuokrafirmojen kautta kolmena iltana viikossa. Koko kylässä on vain yksi ruokaravintola jossa riittää asiakkaita seitsemänä iltana viikossa ja mikäli sinne tarjoilijan paikka aukeaa, niin jono on pitkä.
      Muutoin Iisalmi on perinteinen savolainen, erittäin sisäsiittoinen kylä. Mutta jos et välitä tuosta niin kesäaikaan kaupunki on erittäin kaunis.

• Päivää vaan.

Siellä taas tämä sisäsiittoinen torvi,hieman joka asiaan ottaa mukamas kantaa.Ei kyllä ymmärrä asioista tuon taivaallista.

• iisalmen asukas

Moro tänne vaan. ihan kiva paikka asustella, puhukoot mitä vaan muut.
      Töitä tarjolla yhtäniukasti kuin muuallakin.
      Kesällä varsinkin kovin nättiä seutua.
      Tervetuloa.

• Faktaa Iisalmesta

Täällä kirjoittelee paljasjalkainen iisalmelainen. Mikäli sinun ei ole välttämätöntä tulla Iisalmeen, niin suosittelen että suuntaat katseet jonnekin muualle, esimerkiksi Kuopioon, Ouluun, Jyväskylään, tms. Mikäli haluat jotain Iisalmen kokoiseen kaupunkiin niin jopa Kajaani on paljon elinvoimaisempi ja viihtyisämpi paikkakunta nykyään. Kävin Kajaanissa viime vuonna ja ihmettelin suuresti kuinka paikkakunta on muuttunut vuosien saatossa.

Itse muutin Iisalmesta pois kesällä vuonna 2001, jonka jälkeen asuin Etelä-Suomessa 10 vuotta. Iisalmesta minua houkuteltiin töihin hirveän paljon lupaamalla kaikkea ja kuinka hyvin nyt Iisalmella pyhkii sekä kaikki on niin hyvin joka saralla ja tulevaisuuden näkymät aivan taivaalliset. Onneksi arvasin mikä on todellisuus Iisalmessa, koska käyn siellä edelleen noin 4-5 kertaa vuodessa moikkaamassa sukulaisia ja muutamaa kaveria, jotka vielä sattuvat (ihmekyllä) asumaan Iisalmessa. Tosin siihen on ainoa syy, että heillä on perhe ja työpaikat Iisalmessa.

Koska tiesin mikä on Iisalmen todellinen tilanne, niin tästä syystä en vaihtanut "kirjoja" eli nykyistä asuinpaikkakuntaa Iisalmeksi. Maksoin verot siis etelän suuntaan ja kuukaudessa minulle jäi käteen huomattavasti enemmän matalamman verotuksen myötä, koska Iisalmessa on 19,75% ja minun asuinpaikkakunnalla 19%. Nyt tuli veronpalautusta pyöreästi 1500 euroa, koska lasketin myös verokortin 19%. Iisalmesta otin siksi aikaa Petterinkulman asunnon josta maksoin vuokraa vähän vajaa 400 euroa (=kaksio).

Koska kaikki oli edelleen Iisalmessa päin sitä itseään, niin muutin pois Iisalmesta takaisin Etelä-Suomeen. Koska minulla oli edellään kotikaupunkina kyseinen etelä-suomalainen kaupunki, niin sain heti itselleni tosi hyvän ja paljon uudemman sekä isomman kaksion läheltä keskustaa hyvien kulkuyhteyksien varrelta noin 500 eurolla paikalliselta kaupungin säätiöltä.

Täytyy sanoa, että olen hemmetin onnellinen että en muuttanut kirjojani Iisalmeen, koska täällä on asiat todella todella paljon paremmin kuin Iisalmessa. Täällä saa töitä alalta kuin alalta ja vielä vakituisia, terveydenhuolto toimii erittäin hyvin, kaikki kunnalliset palvelut ovat viimeisen päälle, on monipuolinen liikevalikoima ja kulttuurielämä, ravintoloita löytyy joka lähtöön, ihmisiä on yöelämässä ja on varaa valita mihin baariin tai yökerhoon mennä jos mieli joskus tekee.

Mikäli totta puhutaan niin asiat Iisalmessa ovat paljon huonommin nykyään kuin vuosituhannen vaihteessa ja tulevaisuus näyttää vielä synkemmältä. Älä ihmeessä ainakaan vaihda kotipaikkakuntaasi, jos suuntaat Iisalmeen niin pääset helposti pois. Olen 99% varma, ettet asu Iisalmessa kuin korkeintaan vuoden verran. Iisalmesta saat vain määräaikaisia töitä ravintola-alalta ja sama pätee muillekin aloille. Lisäksi määräaikaisuudet ovat pääsääntöisesti 2-3 mittaisia. Esimerkiksi kesäaika, jolloin Iisalmessa vierailee ihmisiä toisilta paikkakunnilta lomillaan, katselemaan vanhempiaan ja muistelemassa synnyinpaikkakuntaansa, tms.

Ruokaravintolat Iisalmessa ovat seuraavat: Rosso (suomen huonoin), Olutmestari (suht ok ruoka), Chaplin (Iisalmen paras), Pikku-Iita (työpaikkaruokailijoita käy paljon/pitopalvelu), Kapusta (vähän kuin Pikku-Iita), Olvi-halli (Amican ruokala), Iltalypsy (vähän kuin edellset), lisäksi on perinteisiä ketjuihin kuuluvia ruokapaikkoja (ABC, Halpa-Halli, Citymarket). Vakituista työpaikka et kyllä tule saamaan mistään edellisistä.

• pois etelästä

onpas kenannu kirjootella paljon paskaa varmaan joku työtön etelän vetelä.
        Ehka parempi että muutit kaltaistesien joukkoon.

• Ehtoota
        pois etelästä kirjoitti:

Aivan näin,kirjoitit asiaa,hyvää illanjatkoa sulle.

• Faktaa Iisalmesta
        pois etelästä kirjoitti:

Valitettavasti en ole työtön. Olen vakituisessa työsuhteessa ja palkka on nelinumeroinen ja alkaa numerolla 5, vaikka olen vasta keskiportaan ylempitoimihenkilö. Olen aivan varma, että et tule koskaan yltämään Iisalmessa samaan kuukausipalkkaan ja harvassa ovat muutkin työntekijät.

Todennäköisesti sinä olet itse työtön tai joku 8 euron nälkätuntipalkalla osa-aikaisuuksia ja määräaikaisia sijaisuuksia tekevä kateellinen ihminen. Vaikuttaa, että haluaisit pois Iisalmesta, mutta sinun koulutustausta, työkokemus, osaaminen ja sosiaaliset taidot eivät siihen riitä.

Et sinä toisenasteen ammatillisen koulutuksen papereilla ja kaupankassan osa-aikatyöntekijänä pääsee paljoa Iisalmea kummemmille paikkakunnille. Edes jatko-opiskelupaikka ei irtoa, ellei keskiarvo ole kiitettävä. Se nyt vaan sattuu olemaan valitettava tosiasia. Olisi kannattanut aikanaan suorittaa opinnot kiitettävästi ammatillisessa oppilaitoksessa tai lukiossa vähintään E-arvosanan edestä ja hakeutua töihin jonnekin muualle kuin Citymarketin, Prisman, Dressmanin, Bepobin tiskin taakse tai Siwan kassalle.

• dsjkjsdfjvnna
        Faktaa Iisalmesta kirjoitti:

Valitettavasti en ole työtön. Olen vakituisessa työsuhteessa ja palkka on nelinumeroinen ja alkaa numerolla 5, vaikka olen vasta keskiportaan ylempitoimihenkilö. Olen aivan varma, että et tule koskaan yltämään Iisalmessa samaan kuukausipalkkaan ja harvassa ovat muutkin työntekijät.

Todennäköisesti sinä olet itse työtön tai joku 8 euron nälkätuntipalkalla osa-aikaisuuksia ja määräaikaisia sijaisuuksia tekevä kateellinen ihminen. Vaikuttaa, että haluaisit pois Iisalmesta, mutta sinun koulutustausta, työkokemus, osaaminen ja sosiaaliset taidot eivät siihen riitä.

Et sinä toisenasteen ammatillisen koulutuksen papereilla ja kaupankassan osa-aikatyöntekijänä pääsee paljoa Iisalmea kummemmille paikkakunnille. Edes jatko-opiskelupaikka ei irtoa, ellei keskiarvo ole kiitettävä. Se nyt vaan sattuu olemaan valitettava tosiasia. Olisi kannattanut aikanaan suorittaa opinnot kiitettävästi ammatillisessa oppilaitoksessa tai lukiossa vähintään E-arvosanan edestä ja hakeutua töihin jonnekin muualle kuin Citymarketin, Prisman, Dressmanin, Bepobin tiskin taakse tai Siwan kassalle.

"Maksoin verot siis etelän suuntaan ja kuukaudessa minulle jäi käteen huomattavasti enemmän matalamman verotuksen myötä, koska Iisalmessa on 19,75% ja minun asuinpaikkakunnalla 19%. Nyt tuli veronpalautusta pyöreästi 1500 euroa, koska lasketin myös verokortin 19%. "

Pelle, ei ihan tuo laskuyhtälösi toimi. Ja muuten minun palkkani on kuusi numeroinen. kun otetaan huomioon pilkun vasemmalla puolella olevat numerot. Nettopalkkanikin on suurempi, kuin sinun mitätön bruttopalkkasi.

• provo paljastui

Ihan oikeesti. Jos palkkasi on kertomaasi tasoa, et asuisi vuokralla. Joten provoilet.

• Faktaa Iisalmesta
        dsjkjsdfjvnna kirjoitti:

"Maksoin verot siis etelän suuntaan ja kuukaudessa minulle jäi käteen huomattavasti enemmän matalamman verotuksen myötä, koska Iisalmessa on 19,75% ja minun asuinpaikkakunnalla 19%. Nyt tuli veronpalautusta pyöreästi 1500 euroa, koska lasketin myös verokortin 19%. "

Pelle, ei ihan tuo laskuyhtälösi toimi. Ja muuten minun palkkani on kuusi numeroinen. kun otetaan huomioon pilkun vasemmalla puolella olevat numerot. Nettopalkkanikin on suurempi, kuin sinun mitätön bruttopalkkasi.

Heippa pösilö! Mistä sinä tiedät mikä minun palkkani on ollut vuosina 2011 ja 2012, kun olen työskennellyt Iisalmessa?

• Faktaa Iisalmesta
        provo paljastui kirjoitti:

Ihan oikeesti. Jos palkkasi on kertomaasi tasoa, et asuisi vuokralla. Joten provoilet.

Kerropa yksi syy miksi minun kannattaisi hankkia oma asunto? En näe siinä mitään järkeä. Sinulla taitaa olla melko suppea käsitys kuinka ihmiset asuvat Iisalmea kauempana. Sivistys ei olisi pahitteeksi.

• nlknölölnnnölnö

Heippa pösilö! Mistä sinä tiedät mikä minun palkkani on ollut vuosina 2011 ja 2012, kun olen työskennellyt Iisalmessa?

0,75 % erolla kunnallisveroäyrissä ei voi saada takaisin 1500,- veronpalautuksia.
        Ja hei idiootti, minä maksoin viime vuonna enemmän veroja, kuin sinä saat nyt palkkaa bruttona.

• 10,000 kuussa

jos oot niin helekutin onnellinen ja ihtees tyytyväinen, eekos sen pitäs riittee, eekä tiällä retostella NS. palakalla.

• B Rapun miehelle

Vai että tämmönen keskirappusen kävelijä.

(vaikka olen vasta keskiportaan ylempitoimihenkilö.)

Kylläpäs ootkin tavallista tyhmempi kuin arvaatkaan ihan ite.

• faktat tässä

Kerropa yksi syy miksi minun kannattaisi hankkia oma asunto? En näe siinä mitään järkeä. Sinulla taitaa olla melko suppea käsitys kuinka ihmiset asuvat Iisalmea kauempana. Sivistys ei olisi pahitteeksi.

Oma asunto kannattaa hankkia siksi,että kun maksat lainan pois vaikka 20v.n kuluttua sinulla on omaisuutta takana, kiinteistö/osake ja maksat sitten enää ylläpitokulut. Toki joitain korjauksia pitää aika tehdä mutta pitkällä tähtäimellä asuminen esim ok-talossa tulee edulliseksi. He, jotka rakensivat ok-talot muutama vuosikymmen sitten ja talot ovat velattomia, maksavat nyt kaikkine kuluineen vain 200-300e/kk asumiskuluja. On oma tupa ja lupa asua kuin haluaa.

• laskelmaa
        faktat tässä kirjoitti:

Oma asunto kannattaa hankkia siksi,että kun maksat lainan pois vaikka 20v.n kuluttua sinulla on omaisuutta takana, kiinteistö/osake ja maksat sitten enää ylläpitokulut. Toki joitain korjauksia pitää aika tehdä mutta pitkällä tähtäimellä asuminen esim ok-talossa tulee edulliseksi. He, jotka rakensivat ok-talot muutama vuosikymmen sitten ja talot ovat velattomia, maksavat nyt kaikkine kuluineen vain 200-300e/kk asumiskuluja. On oma tupa ja lupa asua kuin haluaa.

Tuohon vois lisätä laskelman mitä kertyy kun asuu vuokralla vaikka 20 vuotta ja maksaa sinä aikana vuokraa keskimäärin 700e/kk. Se summa ei taida riittää, kun otetaan huomioon joka vuosi nouseva vuokra, mutta olkoot. Eli 700ex12 x 20v= 168000e. Talon hinta ! Sillä summalla saisi ok-talon monelta paikkakunnalta.

• Faktaa Iisalmesta
        laskelmaa kirjoitti:

Tuohon vois lisätä laskelman mitä kertyy kun asuu vuokralla vaikka 20 vuotta ja maksaa sinä aikana vuokraa keskimäärin 700e/kk. Se summa ei taida riittää, kun otetaan huomioon joka vuosi nouseva vuokra, mutta olkoot. Eli 700ex12 x 20v= 168000e. Talon hinta ! Sillä summalla saisi ok-talon monelta paikkakunnalta.

Ruokatunnilta moikka!

Olet melko kova tyyppi, mikäli saat täältä tuohon hintaan jonkinlaisen asunnon. Tuohon hintaan saat ainoastaan jonkin elementtikerrostalon huoneiston joka on rakennettu joskus 1960-1970 luvuilla, ei kiitos. Aikanaan hankkiessani teen ja teetätän uuden asunnon enkä missään nimessä hankki jotain vuosikymmen sitten rakennettua taloa. Sinulla ei taida olla oikein käsitystä minkä verran kerrostaloasunnot ja omakotitalot maksavat muualla kuin Iisalmessa, kannattaisi ottaa selvää.

Lisäksi miksi minä itselleni rakentaisin/rakennuttaisin jonkun 200-300 neliön omakotitaloa tai hankkisin itselleni kaupungin keskusta jonkun uuden kerrostalokaksion tai -kolmion. En näe siihen mitään järkisyytä. Perheenlisäyksen jälkeen on sitten pahimmassa tapauksessa kahden asunnon loukussa pitkään. Saati, jos ei ole vielä varmuutta minne emännyksen kanssa päätämme omakotitalon rakentaa. On paljon järkevämpää asua siihen asti aivan keskustan vieressä sen aikaa vuokra-asunnossa, kun näkee minne elämä loppupeleissä vie.

Sinä olet varmaan niin tyhmä ihminen, että rakennuttaisi itsellesi tuollaisen omakotitalon? Mitä tuohon vuokraan tulee niin ei todellakaan tarvitse maksaa lähellekään noin paljoa vuokraa. Esimerkiksi aivan keskustan kupeessa 2000-luvun alussa rakennetusta kerrostalokaksiosta maksan vuokraa huomattavasti vähemmän. Toki, jos yksityiselle menet niin saat maksaa itsesi kipeäksi. Kerro ihmeessä mitä järkeä siinä olisi ollut, että olisin maksanut ylläpitokustannuksia ja asuntovelkaa tyhjillään olevasta omakotitalosta ja samaan aikaan vuokraan Iisalmen kaksiosta? En ymmärrä sinun logiikkaasi, jotenkin on järkesi kyllä nyt pahasti jäässä!

• Faktaa ja fiktiota

Todennäköisesti hyvin pienellä palkalla olet töitä tehnyt, kun nyt yrität kehua olemattomalla viiden tonnin palkalla.

• tavallinen talo

Ruokatunnilta moikka!

Olet melko kova tyyppi, mikäli saat täältä tuohon hintaan jonkinlaisen asunnon. Tuohon hintaan saat ainoastaan jonkin elementtikerrostalon huoneiston joka on rakennettu joskus 1960-1970 luvuilla, ei kiitos. Aikanaan hankkiessani teen ja teetätän uuden asunnon enkä missään nimessä hankki jotain vuosikymmen sitten rakennettua taloa. Sinulla ei taida olla oikein käsitystä minkä verran kerrostaloasunnot ja omakotitalot maksavat muualla kuin Iisalmessa, kannattaisi ottaa selvää.

Lisäksi miksi minä itselleni rakentaisin/rakennuttaisin jonkun 200-300 neliön omakotitaloa tai hankkisin itselleni kaupungin keskusta jonkun uuden kerrostalokaksion tai -kolmion. En näe siihen mitään järkisyytä. Perheenlisäyksen jälkeen on sitten pahimmassa tapauksessa kahden asunnon loukussa pitkään. Saati, jos ei ole vielä varmuutta minne emännyksen kanssa päätämme omakotitalon rakentaa. On paljon järkevämpää asua siihen asti aivan keskustan vieressä sen aikaa vuokra-asunnossa, kun näkee minne elämä loppupeleissä vie.

Sinä olet varmaan niin tyhmä ihminen, että rakennuttaisi itsellesi tuollaisen omakotitalon? Mitä tuohon vuokraan tulee niin ei todellakaan tarvitse maksaa lähellekään noin paljoa vuokraa. Esimerkiksi aivan keskustan kupeessa 2000-luvun alussa rakennetusta kerrostalokaksiosta maksan vuokraa huomattavasti vähemmän. Toki, jos yksityiselle menet niin saat maksaa itsesi kipeäksi. Kerro ihmeessä mitä järkeä siinä olisi ollut, että olisin maksanut ylläpitokustannuksia ja asuntovelkaa tyhjillään olevasta omakotitalosta ja samaan aikaan vuokraan Iisalmen kaksiosta? En ymmärrä sinun logiikkaasi, jotenkin on järkesi kyllä nyt pahasti jäässä!

Miksi talon pitää olla satoja neliöitä? Sellanen sadan neliön tai hiukka päälle riittää hyvin jos kaksi lasta. Nimenomaan ei ole järkeä rakentaa tyhjiä neliöitä vaan vain sellasta jonka kaikki neliöt ovat käytössä. Todellista järkeä kehiin tarvitaan.

• KHT tilintarkastaja
        nlknölölnnnölnö kirjoitti:

0,75 % erolla kunnallisveroäyrissä ei voi saada takaisin 1500,- veronpalautuksia.
        Ja hei idiootti, minä maksoin viime vuonna enemmän veroja, kuin sinä saat nyt palkkaa bruttona.

Veronpalautuksiin vaikuttaa paljon muutkin asiat kuin palkkaan vaikuttava kunnallisveroäyri. Et voi mitenkään vetää tuollaisia johtopäätöksiä, kuten laskelmillasi esität. Hän pystyy aivan hyvin saamaan mainitsemansa summan.

• FUCK tilintarkastaja
        KHT tilintarkastaja kirjoitti:

Veronpalautuksiin vaikuttaa paljon muutkin asiat kuin palkkaan vaikuttava kunnallisveroäyri. Et voi mitenkään vetää tuollaisia johtopäätöksiä, kuten laskelmillasi esität. Hän pystyy aivan hyvin saamaan mainitsemansa summan.

Idiootti, oletuksena on luonnollisesti samat vähennykset. Taidat olla aika kaukana tilintarkastajasta. Joten ei todellakaan pysty.

• KHT tilintarkastaja
        FUCK tilintarkastaja kirjoitti:

Idiootti, oletuksena on luonnollisesti samat vähennykset. Taidat olla aika kaukana tilintarkastajasta. Joten ei todellakaan pysty.

Mistä tiedät mitkä ovat hänen muut sivutulot, pääomat, lainat, oikeutetut vähennykset, ym.

• nuorimama1

ookkei,en taidakkaan uskaltaa enempää kysyä iisalmesta kerta tällänen taistelu tuli jo tästä :D

• ex-Iisalmelainen

Juu, kannattaa kiertää Iisalmi kaukaa. Paikka on täynnä p*skanjauhajia ja juorukelloja. Kaikki tietävät asiasi paremmin kuin sinä itse ikinä voisit kuvitellakaan tietäväsi.

• kaikille exille
        ex-Iisalmelainen kirjoitti:

Juu, kannattaa kiertää Iisalmi kaukaa. Paikka on täynnä p*skanjauhajia ja juorukelloja. Kaikki tietävät asiasi paremmin kuin sinä itse ikinä voisit kuvitellakaan tietäväsi.

Onpa jännä kun kaikki niin sanotut ex-iisalmelaiset täällä jauhaa kahta aivonystyrää vastakkain että saisi jotain sanotuksi. Keskustelkaa siellä missä nykyään asuttekin ?. Muka.

• Faktaa Iisalmesta
        kaikille exille kirjoitti:

Onpa jännä kun kaikki niin sanotut ex-iisalmelaiset täällä jauhaa kahta aivonystyrää vastakkain että saisi jotain sanotuksi. Keskustelkaa siellä missä nykyään asuttekin ?. Muka.

Kuka kieltää täällä keskustelun, vaikka ei enää asukaan Iisalmessa? Mieluummin monet kertovat omat asuinkokemuksensa Iisalmesta, ettei ihmiset ole tekemässä suinpäin muuttamista turhien lupausten ja houkutusten perään. Vaikuttaa siltä, että teillä taitaa olla paniikki asukkaiden pitämisen kanssa paikkakunnalla, saati että jotkut muuttaisivat sinne.

Ette uskokaan kuinka huono maine Iisalmella on muilla paikkakunnilla, mutta itse te asukkaat ja paikalliset vaikuttajat olette sen toiminnallanne aikaan saaneet. Mikäli kuulen täällä, että joku ihminen miettii muuttoa Iisalmeen, niin kerron minkälainen paikkakunta Iisalmi on asua ja kehotan harkitsemaa asiaa hyvin tarkkaan jokaisesta näkökulmasta. Ei pidä olla liian sinisilmäinen heti ensikosimisten jälkeen, joten näin ollen ei yksikään niistä ihmisistä ole muuttanut Iisalmeen.

• RUIKUTTAJALLE

Kuka kieltää täällä keskustelun, vaikka ei enää asukaan Iisalmessa? Mieluummin monet kertovat omat asuinkokemuksensa Iisalmesta, ettei ihmiset ole tekemässä suinpäin muuttamista turhien lupausten ja houkutusten perään. Vaikuttaa siltä, että teillä taitaa olla paniikki asukkaiden pitämisen kanssa paikkakunnalla, saati että jotkut muuttaisivat sinne.

Ette uskokaan kuinka huono maine Iisalmella on muilla paikkakunnilla, mutta itse te asukkaat ja paikalliset vaikuttajat olette sen toiminnallanne aikaan saaneet. Mikäli kuulen täällä, että joku ihminen miettii muuttoa Iisalmeen, niin kerron minkälainen paikkakunta Iisalmi on asua ja kehotan harkitsemaa asiaa hyvin tarkkaan jokaisesta näkökulmasta. Ei pidä olla liian sinisilmäinen heti ensikosimisten jälkeen, joten näin ollen ei yksikään niistä ihmisistä ole muuttanut Iisalmeen.

mee sinne töihis jos sulla semmonen kerran on vaikka onkin hyvin kyseen alasta.
        Eläkä täällä ruikuta, mitenkä kurja lapsuus raukalla onkaan ollut.

• olet SATUSETÄ!

Missä on se Sinun Onnelasi "täällä", kun et uskalla sitä meille kertoa?

Et ole uskaltanut sen palveluja mainostaa, koska ne ovat paljon surkeampia
        kuin esim. Iisalmessa.
        Olet kaiken lisäksi niin pienipalkkainen ja köyhä, että et pysty ostamaan omaa
        asuntoa, vaan pitää luuhailla vuokramurjuissa

• ex-Iisalmelainen
        kaikille exille kirjoitti:

En ole niin sanottu ex-Iisalmelainen.

Minulle elämä Iisalmessa oli täyttä tuskaa. En ole koskaan ollut jumppabimbo enkä jalkapallisti taikka jääkiekkoilija, niin harrastusmahdollisuudet olivat olemattomat. Ja aina kun yritti tehdä jotain itselleen ominaista, oli siinä Iisalmelaiset aukomassa päätään vieressä. Yläaste- ja lukioaikoina olin kuulemma huumeriippuvainen nymfomaani, joka oli raskaana naimisissa olevalle miehelle - harmi vaan kun en tiennyt tästä itse yhtään mitään... Näköjään laskutaito ei ole hyvällä kannalla Iisalmessa kun raskauteni ilmeisesti kesti 6 vuotta ennen kuin vatsakumpua edes näkyi. Ja näitä juoruja eivät levittäneet muut oppilaat, vaan ventovieraat keski-ikäiset rouvat.

Onneksi opiskelujen myötä pääsin sieltä pois. Perhe kuitenkin edelleen asuu iisalmessa, niin aina välillä pitää käydä visiitillä. Muuta kiinnostavaa siellä ei sitten olekaan, kun kaikki lapsuudenystävätkin ovat muuttaneet pois vuosia sitten.

• bannis

Tällaiset keskustelupalstat on parhaita arvioimaan ihan mitä tahansa :-)
        Ja jos satut sanomaan pahasti niin johan tulee bannaa..

• Jumbobimbo

Minulle elämä Iisalmessa oli täyttä tuskaa. En ole koskaan ollut jumppabimbo enkä jalkapallisti taikka jääkiekkoilija, niin harrastusmahdollisuudet olivat olemattomat. Ja aina kun yritti tehdä jotain itselleen ominaista, oli siinä Iisalmelaiset aukomassa päätään vieressä. Yläaste- ja lukioaikoina olin kuulemma huumeriippuvainen nymfomaani, joka oli raskaana naimisissa olevalle miehelle - harmi vaan kun en tiennyt tästä itse yhtään mitään... Näköjään laskutaito ei ole hyvällä kannalla Iisalmessa kun raskauteni ilmeisesti kesti 6 vuotta ennen kuin vatsakumpua edes näkyi. Ja näitä juoruja eivät levittäneet muut oppilaat, vaan ventovieraat keski-ikäiset rouvat.

Onneksi opiskelujen myötä pääsin sieltä pois. Perhe kuitenkin edelleen asuu iisalmessa, niin aina välillä pitää käydä visiitillä. Muuta kiinnostavaa siellä ei sitten olekaan, kun kaikki lapsuudenystävätkin ovat muuttaneet pois vuosia sitten.

Jos et ollut jumppabimbo niin sit susta tuli pimppajumbo?

• Samoja kokenut

Hyvä kirjoitus. Minulle elämä Iisalmesas oli myös täyttä tuskaa, jota en enää halua toistamiseen kokea. Itselleni kävi hyvin pitkälle samat kokemukset kuin sinulle. Iisalmessa harrastusmahdollisuudet minulla oli kylläkin melkein yhtä hyvät kuin nykyään, mutta aina harrastuksissa oleminen ei ollut mukavaa toisin kuin nykyään. Harrastukseni vaihtuivat siis useaan otteeseen.

Onneksi minulla on vahva itsetunto ja osaan tarpeenvaatiessa laittaa "kova kovaa vasten". En viitsinyt aina edes välittää nälvinnästä ja loukkauksista, sekä huuteluista ja tyrkkimisyrityksistä ym. Mikäli tämä ärsyttäminen ei meinannut minuun tepsiä, niin he yrittivät usein turhautuneena käydä sitten kimppuuni, mutta onneksi en jäänyt kertaakaan pahemmin alakynteen. En halunnut joutua siihen kiusaamiskierteeseen johon muutamat muut ala-asteen ja ylä-asteen oppilaat joutuivat. Silmätikuksi jouduin usein, niin ikäisteni kuin aikuisten silmissä sekä vapaa-ajan harrastuksissa että koulussa. Opettajissakin oli myös sellaisia vielä keski-asteellakin, jotka oikein nauttivat kun saivat nälviä silmätikukseen ottaneita oppilaita.

Myös minusta ja perheenjäsenistäni juoruttiin yhtä jos toista kateellisten kaupunkilaisten toimesta ja keskuudessa, joista suurin osa oli täysin perättömiä. Tätä paskanjauhamista tapahtui aina julkisensektorin työntekijöitä ja päättäjä myöten. Lisäksi sosiaali- ja terveysalan työntekijöillä ei tuntunut olevan kovin kummoista vaitiolovelvollisuutta. Onneksi toisenasteen opiskelujeni jälkeen pääsin muuttamaan Iisalmesta pois.

Perhe (vanhemmat ja muutama sisarus) edelleen asuu Iisalmessa, joka on ainoa syy miksi käyn enää Iisalmessa vierailulla muutaman kerran vuodessa. Paria lapsuudenkaveria lukuunottamatta kaikki muut ovat muuttaneet pois aikoja sitten, joten mikään muu minua ei siellä enää kiinnostakaan. Perheeni ja nämä viimeisetkin kaverit muuttaisivat pois Iisalmesta jos vain elämäntilanne olisi toisenlainen.

• nuorimama1

Noo niitä paskanjauhajia löytyy kyllä joka paikassa :D Se olikin yks syy miksi joskus muutin mikkelistä pois :) mutta nykyään ei jaksa välittää noista tyhmistä ihmisistä jotka väkisin keksivät juoruja..Se vaan todistaa miten tyhmiä ja onnettomia ne itse on :) Mut onko siellä minkä hintasia vuokra-asuntoja?
      miten siellä kohdellaan uutta ihmistä ja saako siellä hyvin kavereita?

• nuorimammalle

Toi on aivan totta mitä kirjoittelet.
        Ei muuta kuin muuttoa pukkaamaan turvalliseen Iisalmeen, ja jättää noi aivottomat apinat omaan arvoonsa.

• Iisalmelainen 77's
        nuorimammalle kirjoitti:

Toi on aivan totta mitä kirjoittelet.
        Ei muuta kuin muuttoa pukkaamaan turvalliseen Iisalmeen, ja jättää noi aivottomat apinat omaan arvoonsa.

Hehehee, antakaa mun nauraa!! Iisalmiko turvallinen paikkakunta asua?

Ulkopaikkakuntalaisena tunnet itsesi takuulla hyvin syrjäiseksi ja ulkopuoliseksi ihmisten keskuudessa. Iisalmelaiset ovat hyvin sisäänpäin lämpiäviä ja kaikenlaisilla suhteilla on todella suuri merkitys joka asiassa. Ellei sinulla ole suhteita entuudestaan Iisalmessa, niin esimerkiksi työpaikan saaminen on sinulla kiven takana. Iisalmelaiset lämpeävät todella hitaasti uusiin ihmisiin ja katsovat heitä erittäin kieroon.

Syrjintä ja kateus kulkee iisalmelaisilla vähän niin kuin verenperintönä ja mikäli poikkeat vallitsevasta massasta niin joudut heti silmätikuksi, eli et voi välttämättä olla oma itsesi (pukeutuminen, ulkonäkö tai joku muu poikkeavuus, etninen tausta, seksuaalinen suuntautuminen, puhumasi kieli, jne.). MIkäli satut menestymään elämässäsi toisia paremmin, niin saat "puukkoa selkään" koska kateus on aivan sanoin kuvailematonta ja naapurit kyllä kuikkivat verhojen välistä, jos satut hankkimaan jotain uutta.

Jatkuvia pahoinpitelyitä ja murhia. Tänäkin vuonna taitaa olla sattunut kaksi murhaa. Varmuudella on sattunut ainakin yksi murha, kun joku tyyppi löydettiin murhattuna kotiinsa, mutta nämä murhan tehneet on kyllä nyt saatu kiinni. Joka vuosi Iisamessa murhataan ihmisiä ja huumeet ovat arkipäivää Iisalmessa. Minunkin naapurikerrostalossa asuu huumehörhöjä ja taitaa asua viereisessä rapussakin. Poliisikoiria ulkoilutetaan jatkuvasti näillä nurkilla ja poliisien vierailut alueella on tuttu näky.

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/ulkopaikkakuntalainen-pahoinpideltiin-iisalmessa-poliisi-kaipaa-havaintoja/1310083

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/iisalmen-pahoinpitelijalle-toinen-ehdoton-rangaistus-tana-vuonna/1310647

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/iisalmen-vainajaa-tutkitaan-murhana/1302983

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/iisalmessa-piiritys-mies-aseistautui-taljajousella/606501/

http://yle.fi/uutiset/nainen_pahoinpideltiin_kuoliaaksi_iisalmessa/5451427

http://www.savonsanomat.fi/savo/elinkautiset-iisalmelaismiehen-murhasta/1006269

http://www.mtv3.fi/uutiset/rikos.shtml/vankilasta-karannut-murhaaja-nahty-iisalmessa/2012/07/1581105

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194795103326/artikkeli/is kaksoissurmaaja lasketaan vapaaksi vaarallinen ja arvaamaton .html

Olen seurannut vuokramarkkinoita mielenkiinnolla jonkun aikaa. Vuokra-asunnot ovat aikalailla samaa luokkaa kuin koko Savon ja Pohjois-Karjalan alueella. Iisalmi kilpailee vuokrahinnoissa melkein Kuopion kanssa. Yksityiselle saat pulittaa kunnolla rahaa. Esimerkiksi yksi tuttuni asuu 1960-luvun loppupuolella Sankariniemelle rakennetuissa 30 neliön yksiössä yhdessä kerrostaloissa. Hän maksaa siitä kuukaudessa noin 430 ja siihen vesimaksu vielä päälle.

Petterinkulman 1970- ja 1980-luvuilla rakennettuihin vuokra-asuntoihin pääset edullisemmin, mutta sitten niiden asumistaso ei ole mikään kovin häävi. Petterinkulman asuntoihin jotka on rakennettu 1990-luvulla joutuu pulittamaan jo vähän enemmän ja 2000-luvulla rakennetuissa vuokrat ovat jo omissa lukemissaan.

• mollamaijalle
        Iisalmelainen 77's kirjoitti:

Hehehee, antakaa mun nauraa!! Iisalmiko turvallinen paikkakunta asua?

Ulkopaikkakuntalaisena tunnet itsesi takuulla hyvin syrjäiseksi ja ulkopuoliseksi ihmisten keskuudessa. Iisalmelaiset ovat hyvin sisäänpäin lämpiäviä ja kaikenlaisilla suhteilla on todella suuri merkitys joka asiassa. Ellei sinulla ole suhteita entuudestaan Iisalmessa, niin esimerkiksi työpaikan saaminen on sinulla kiven takana. Iisalmelaiset lämpeävät todella hitaasti uusiin ihmisiin ja katsovat heitä erittäin kieroon.

Syrjintä ja kateus kulkee iisalmelaisilla vähän niin kuin verenperintönä ja mikäli poikkeat vallitsevasta massasta niin joudut heti silmätikuksi, eli et voi välttämättä olla oma itsesi (pukeutuminen, ulkonäkö tai joku muu poikkeavuus, etninen tausta, seksuaalinen suuntautuminen, puhumasi kieli, jne.). MIkäli satut menestymään elämässäsi toisia paremmin, niin saat "puukkoa selkään" koska kateus on aivan sanoin kuvailematonta ja naapurit kyllä kuikkivat verhojen välistä, jos satut hankkimaan jotain uutta.

Jatkuvia pahoinpitelyitä ja murhia. Tänäkin vuonna taitaa olla sattunut kaksi murhaa. Varmuudella on sattunut ainakin yksi murha, kun joku tyyppi löydettiin murhattuna kotiinsa, mutta nämä murhan tehneet on kyllä nyt saatu kiinni. Joka vuosi Iisamessa murhataan ihmisiä ja huumeet ovat arkipäivää Iisalmessa. Minunkin naapurikerrostalossa asuu huumehörhöjä ja taitaa asua viereisessä rapussakin. Poliisikoiria ulkoilutetaan jatkuvasti näillä nurkilla ja poliisien vierailut alueella on tuttu näky.

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/ulkopaikkakuntalainen-pahoinpideltiin-iisalmessa-poliisi-kaipaa-havaintoja/1310083

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/iisalmen-pahoinpitelijalle-toinen-ehdoton-rangaistus-tana-vuonna/1310647

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/iisalmen-vainajaa-tutkitaan-murhana/1302983

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/iisalmessa-piiritys-mies-aseistautui-taljajousella/606501/

http://yle.fi/uutiset/nainen_pahoinpideltiin_kuoliaaksi_iisalmessa/5451427

http://www.savonsanomat.fi/savo/elinkautiset-iisalmelaismiehen-murhasta/1006269

http://www.mtv3.fi/uutiset/rikos.shtml/vankilasta-karannut-murhaaja-nahty-iisalmessa/2012/07/1581105

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194795103326/artikkeli/is kaksoissurmaaja lasketaan vapaaksi vaarallinen ja arvaamaton .html

Olen seurannut vuokramarkkinoita mielenkiinnolla jonkun aikaa. Vuokra-asunnot ovat aikalailla samaa luokkaa kuin koko Savon ja Pohjois-Karjalan alueella. Iisalmi kilpailee vuokrahinnoissa melkein Kuopion kanssa. Yksityiselle saat pulittaa kunnolla rahaa. Esimerkiksi yksi tuttuni asuu 1960-luvun loppupuolella Sankariniemelle rakennetuissa 30 neliön yksiössä yhdessä kerrostaloissa. Hän maksaa siitä kuukaudessa noin 430 ja siihen vesimaksu vielä päälle.

Petterinkulman 1970- ja 1980-luvuilla rakennettuihin vuokra-asuntoihin pääset edullisemmin, mutta sitten niiden asumistaso ei ole mikään kovin häävi. Petterinkulman asuntoihin jotka on rakennettu 1990-luvulla joutuu pulittamaan jo vähän enemmän ja 2000-luvulla rakennetuissa vuokrat ovat jo omissa lukemissaan.

HEH HEH HEH Taitaa olla meidän MOLLAMAIJALLA ns vapaa päivä ns töistä, kun joutaa vanhoja lehtileikkeitä etsimään.
        Elä menetä toivorikkauttas kyllä vanhoja lehtijuttuja piisaa.
        Kattelepa etälän vetelän vanhoja, ja eikä tartte olla etes vanhojakaan lehtisiä, kun sinä onneton reppana menetät yöunesi.Nuku vaan täkkikorvilla ettei naapurisi nää sinun aknesta naamaasi.

• nuorimama1

iisalmi varmaan on edes pikkusen parempi paikka kun nurmes :D

• Tänne vaan

Nurmeskin on ihan idyllinen pienipaikkakunta, jossa asuu nykyäänkin sukulaisia.
        Mutta tuu vaan tänne Iisalmeen, aina on tilaa yhdelle joka käyttää omaakin päätään.

• nuorimama1

Onhan tää nurmes omalla tavalla ihan hieno paikka..mut alkaa tuntumaan ettei tällä paikalla ole mulle mitään annettavaa :D ja veikkaan et ei täällä mulle töitä ainakaan ole..

• Romantikotiko

On täällä Iisalmessa kuitenkin hyvät liikenneyhteydet. Jos et sattumalta viihtyisi täällä, niin täältä pääsee pois junalla, linja-autolla tai oman käden kautta.

• Tavat päästä pois
        Romantikotiko kirjoitti:

On täällä Iisalmessa kuitenkin hyvät liikenneyhteydet. Jos et sattumalta viihtyisi täällä, niin täältä pääsee pois junalla, linja-autolla tai oman käden kautta.

Moni käyttää Iisalmesta pois pääsyn vaihtoehtona tuota viimeistä "oman käden kautta" käyttäytymismallia. Esimerkiksi kiusatuksi tulleiden ihmisten yksi ylivoimaisesti suosituin lempipaikka käyttää oman käden oikeutta on hypätä alas tornitalojen katolta.

Myös junaradalle junan eteen heittäytyminen Iisalmi-Lapinlahti (erityisesti Taipaleen kohta) ja Iisalmi-Sukeva välillä on yksi suosikki vaihtoehto etenkin aikuisilla, mutta ei vedä vertoja tornitaloille. Myös nukahtamislääkkeet ja alkoholi on yksi hyvä resepti. Kaahailu autolla ja moottoripyörällä on nuorilla aikuisilla ja teineillä vaihtoehto käyttää oman käden oikeutta, mutta ei yhtä varma onnistumisen suhteen, esimerkiksi kaahailu Noparinkulman puutalon seinään. :D

Harvoille siunaantuu parempaa vaihtoehtoa pois päästä Iisalmesta, jos on aikanaan käynyt niin huono tuuri, että on syntynyt Iisalmeen tai muuttanut Iisalmeen jostain kumman syystä. :D

• santerisieni

kuopio ehkä vähän parempi ja sosiaalisempi, kun on 5x asukkaita vert. iisalmi. ja kuopiossa on enemmän työpaikkoja ja ikea :D

• Nuppi sekasin

Päästä täytyy päästä pihalle ei paikkakunnalla oo väliä.

• onnelllinen tytteli

Iisalmeen kannattaa nuoren naisen tulla siitäkin syystä että täällä on poikkeuksellisen runsas miestarjonta, johtuen siitä että paikalliset tytöt usein muuttavat muualle opiskelemaan ja "kulttuurin" perään :D ja jäävät sille tielleen.
      Miehissä siis löytyy ja jos ei, niin vagvasti miesenemmistöinen Kiuruvesi on ihan tuossa vieressä..

• Myös miehet lähtee

Miehet muuttavat myyös pois, etenkin sellaiset jotkat eivät ole mitään maajusseja, MC-tyyppejä, ikuisuuden vanhoilla jenkkiautoilla ajelevia nahkatakkisia partajeesuksia, tms. Iisalmeen jäävät vain amis-tyypit. Opinnoissaan hyvin pärjänneet miehet muuttavat ja ovat muuttaneet Iisalmesta pois opiskelemaan yliopistoihin ja korkeatasoisiin ammattikorkeakouluihin. Lisäksi yksi painava pois muuttamisen syy on onneton naistarjonta.

Iisalmessa on vapaita naisia 1:90 miestä kohden, joten jos ei halua jäädä työttömäksi sinkkumieheksi Iisalmeen, niin on parempi muuttaa toiselle paikkakunnalle. Lisäksi vapaiden naisten taso on vähän kyseenalainen ja heistäkin suurin osa on jo kertaalleen eronneita ja YH-äitejä. Ei Iisalmesta pois lähteneet enää koskaan palaa takaisin paikkakunnalle, koska hyviä naisia löytyy tosi paljon. Naisen kanssa perustetaan perhe ja muodostetaan uudet sosiaaliset suhteet sekä käydään töissä, niin siinä on silloin hyvät syyt miksi ei kannata enää muuttaa takaisin. Ylä-Savo ja Lappi ovat Suomessa ainoita alueita joissa väestöstä miehiä on enemmän kuin naisia.

Maaliskuun lopussa Iisalmessa oli ihmisiä 22 133. Näistä miehiä oli 11 279 ja naisia 10 854.

Avioeroja Iisalmessa on ollut huhtikuun loppuun mennessä 13 ja vuonna 2012 avioeroja oli 39.

- 65 vuotta täyttäneiden osuus väestöstä 20,9%
        - Eläkkeellä olevien osuus väestöstä 28%
        - Ihmisten keski-ikä Iisalmessa on 44,6 vuotta

Iisalmen naapurikunnissa Kiuruvedellä ja Vieremällä on aivan sama meininki.

• niinpäs onkin
        Myös miehet lähtee kirjoitti:

Miehet muuttavat myyös pois, etenkin sellaiset jotkat eivät ole mitään maajusseja, MC-tyyppejä, ikuisuuden vanhoilla jenkkiautoilla ajelevia nahkatakkisia partajeesuksia, tms. Iisalmeen jäävät vain amis-tyypit. Opinnoissaan hyvin pärjänneet miehet muuttavat ja ovat muuttaneet Iisalmesta pois opiskelemaan yliopistoihin ja korkeatasoisiin ammattikorkeakouluihin. Lisäksi yksi painava pois muuttamisen syy on onneton naistarjonta.

Iisalmessa on vapaita naisia 1:90 miestä kohden, joten jos ei halua jäädä työttömäksi sinkkumieheksi Iisalmeen, niin on parempi muuttaa toiselle paikkakunnalle. Lisäksi vapaiden naisten taso on vähän kyseenalainen ja heistäkin suurin osa on jo kertaalleen eronneita ja YH-äitejä. Ei Iisalmesta pois lähteneet enää koskaan palaa takaisin paikkakunnalle, koska hyviä naisia löytyy tosi paljon. Naisen kanssa perustetaan perhe ja muodostetaan uudet sosiaaliset suhteet sekä käydään töissä, niin siinä on silloin hyvät syyt miksi ei kannata enää muuttaa takaisin. Ylä-Savo ja Lappi ovat Suomessa ainoita alueita joissa väestöstä miehiä on enemmän kuin naisia.

Maaliskuun lopussa Iisalmessa oli ihmisiä 22 133. Näistä miehiä oli 11 279 ja naisia 10 854.

Avioeroja Iisalmessa on ollut huhtikuun loppuun mennessä 13 ja vuonna 2012 avioeroja oli 39.

- 65 vuotta täyttäneiden osuus väestöstä 20,9%
        - Eläkkeellä olevien osuus väestöstä 28%
        - Ihmisten keski-ikä Iisalmessa on 44,6 vuotta

Iisalmen naapurikunnissa Kiuruvedellä ja Vieremällä on aivan sama meininki.

Kirjoitin ylioppilaaksi vuonna 2000. Luokallamme oli 24 oppilasta joista Iisalmessa asuu ja työskentelee nykyään 1 nainen ja 3 miestä. Lukiosta valmistuneiden henkilöiden paluumuuttopresentti koulutuksen saatuaan ei siis ole kovin kaksinen ainakaan oman luokkani suhteen. Ammaattikoulusta metallialoille valmistuneet kaverini ovat työllistyneet hyvin eikä heidän tarvitse olla työttöminä jos eivät sitä itse halua. Naistarjonnan suhteen olet enemmän kuin oikeassa...

• Tervetuloa!

Olen 18-v opiskelija Iisalmesta, ja valmistumiseni jälkeen aioin kyllä jäädä Iisalmeen mikäli töitä on!
      Kyllähän täällä paskanjauhajia riittä, mutta niitä on jokapaikassa. Erityisesti kesäisin Iisalmi on tosi kaunis kaupunki, ikään kuin herää eloon, amerikanrautoja, markkinoita yms. :)

• Tuleva mieshuora

Minä meinasin alkaa Vappuaatosta eteenpäin kesän ajaksi Iisalmen ensimmäiseksi mieshuoraksi, koska ei täältä näköjään saa mistään kunnon töitä, niin sama se silloin on rueta mieshuoraksi jotta saa voita leivän päälle ja sen verran rahaa kasaan, että voipi loppukesästä muuttaa pois Iisalmesta joko Helsinkiin tai Tampereelle.

• 13579

Et ole kyllä ensimmäinen, mutta hyvä kun vanhin ammatti saa lisää uutta työvoimaa.

• utelias20

No mikäs se on nuorimaman päätös luettuasi nuo yo. rakentavat kommentit? Tuletko meidän seuraksi Iisalmeen vai suuntaatko muualle? Jos olet tulossa niin täällä Töyrykadulla on ainakin vapaana olevia asuntoja eikä ole pahat vuokratkaan.

• Kokemusta paljon

Töyrykadussa ja yleensäkin Pöllösenlahdella ei ole paljoa muuta vikaa kuin että se on todella levotonta asuinaluetta ja Pöllösenlahdenkadulle on majoitettu tänä keväänä tulleita Afgaani pakolaisia. Poliisiauto on tuttu näky Pöllösenlahdella. Levottomuuden ja vanhan rakennuskannan takia siellä on suhteellisen matalat vuokrat.

• huomenta.
        Kokemusta paljon kirjoitti:

Töyrykadussa ja yleensäkin Pöllösenlahdella ei ole paljoa muuta vikaa kuin että se on todella levotonta asuinaluetta ja Pöllösenlahdenkadulle on majoitettu tänä keväänä tulleita Afgaani pakolaisia. Poliisiauto on tuttu näky Pöllösenlahdella. Levottomuuden ja vanhan rakennuskannan takia siellä on suhteellisen matalat vuokrat.

Ja höpö,höpö.Ei sen levottomampi,kuin muutkaan asuinalueet.

• nuorimama1

heikka,hieman unohtunu lukea tätä palstaa..Mutta vielä en ole päättänyt minne päin lähden :)

• Älä ihmeessä tänne
        nuorimama1 kirjoitti:

heikka,hieman unohtunu lukea tätä palstaa..Mutta vielä en ole päättänyt minne päin lähden :)

Älä ainakaan Iisalmeen. Kannattaa lukea sanomalehtien juttuja ja käydä, vaikka katsomassa Iisalmen kaupungin sivuilta kuinka järkyttäviä päätöksiä täällä tehdään joka asiaan. Esimerkiksi Iisalmen vetovoimaisuutta kuvaa hyvin se, ettei Iisalmeen ole tullut tänä keväänä yhtään työhakemusta kahteen avoinna olevaan terveyskeskuslääkärin virkaan, vaikka palkkaa on korotettu jopa 750 eurolla.

Julkisia palveluita ajetaan jatkuvasti alas, mutta esimerkiksi Iisalmen uusi kaupunginvaltuusto taisi käydä vasta ikään jollain virkistysmatkalla jonka kustannukset taidettiin laskea kymppitonneissa. Kaupungille tuli uutta velkaa tälle vuodelle yli 4 miljoonaa euroa, mutta silti huvitellaan jonka seurauksena sosiaalipalveluja, muita julkisiapalveluita ja virkistystoimintaan liittyviä palveluja kuten 1960-vuosikymmenellä rakennetun uimahallin parantaminen leikataan ja siirretään hamaan tulevaisuuteen. Kaikki mahdollinen menee päin sitä itteään Iisalmessa.

• tosi juttu

Älkää lässytäkö jos et viihdy niin ei se ole kuin sinusta itsestäsi kiinni. Nämä fakta pellet elävät vavin omissa haaveissaan ei kannata uskoa.

• ei valittamista

Iisalmi on hyvä paikka asua kun ei asu ihan kaupungin alueella. Omassa rauhassa, kaupungin liepeillä on viihdytty hyvin, perhe perustettu, talo ranennettu ja parisuhde voi hyvin. Komea, intohimoinen, hyväkäytöksinen, pettämätön ja lyömätön mies löytyi ihan Iisalmesta ystävän kautta. Ollaan molemmat töissä ja varallisuutta kivasti.

Ei olla mitään city-ihmisiä joten ei tule paljoa kulutettua aikaa missään kaupungilla taikka kapakoissa.
      Maalaishenkisille ihmisille Iisalmen kyljessä on hyvä asua.

• Iisalmen nykytilanne

Nimenomaan maalaishenkisille hyvä paikkakunta asua joille riittää rauha ja erakkoisuus, mutta ei ole sopiva niille mainitsemillesi "City-ihmisille" jotka haluavat asua paikkakunnalla jossa on edes vähän "elämää", erilaisia palveluita, kauppoja, monipuolisia tapahtumia ympäri vuoden, hyviä baareja jokaiselle ikäryhmälle (nyt vain teineille), naimattomia miehiä on huomattavasti enemmän kuin naisia ja niistä löytyy varmasti useita neitsyitä vielä 30-40 vuotiaista.

Nykyään on todella vaikea saada Iisalmesta työpaikkaa, jos ei ole suhteita ja etenkin ulkopaikkakuntalaisten. Kannattaa siis olla varma työpaikka tiedossa ennen kuin muuttaa, koska et varmasti viitsi olla Iisalmessa pitkään työttömänä. Siinä ei silloin Iisalmeen ulkopaikkakunnalta työttömäksi muuttava henkilö, eikä myöskään jo nyt Iisalmessa asuvat lukuisat työttömät rakenna omakotitaloa edes kaupungin liepeille. Pienellä varallisuudessa on vaikea rakentaa omakotitaloa.

Työttömyys on taas noussut selvästi niin edelliskuukauteen kuin vuodentakaiseenkin verrattuna. Lisäksi kaikkein ikävintä tilastoissa on se, että Pohjois-Savon maakunnan alueella työttömyys nousi eniten viime vuonna juuri Iisalmessa. Viimeisten tilastojen mukaan Työttömyysprosentti on Iisalmessa 14,4%, joka tarkoittaa 1497 ihmistä, näistä työttömistä tällä hetkellä on neljäsosa pitkäaikaistyöttömiä (346 ihmistä ). Iisalmenseutukunnassa työttömiä on yhteensä 3343. Alle 25 vuotiaita työnhakijoita Iisalmessa on 276 ja seutukunnassa 410. Lisäksi yksistään Iisalmessa 17-25 -vuotiaita toimeentulotuen hakijoita tilastoitiin maalis- huhtikuussa noin 200!

Sama trendi tulee jatkumaan eteenkin päin. Tähän, kun lisätään vielä valtionavustuksien väheneminen ja palveluiden karsiminen, niin kaupunkilaiset tulevat kärsimään jatkossa vielä huomattavasti enemmän. Suosittelen, että käytte kuuntelemassa Karl Collanin salissa kaupunginvaltuuston suunnitelmia ja päätöksiä tai katsokaa netistä tallenetut lähetykset "Valtuusto verkossa" niin tiedätte mihin suuntaan Iisalmea viedään. Vähemmästäkin kaupunkilaiset muuttavat pois Iisalmesta, eihän Iisalmessa saa enää edes kunnollista terveydenhuoltoa!

Työllisyyskehitys ja alueen väkiluku ovat ainakin osin sidoksissa toisiinsa. Iisalmeen ja yleensäkin koko Ylä-Savoon ei voida odottaa suurta nettomuuttoa, jos muuttajille ei ole tarjolla töitä. Viime vuosi jäi yhden ihmisen verran plussan puolelle ja sekin johtui siitä, että Iisalmeen saapui maahanmuuttajia, esimerkiksi afgaaneja.

Kaupunki on levoton kuin mikä. Vähintään kerran kuukaudessa tapahtuu pahoinpitelyjä ja murha tai pari vuodessa. Huumeet pyörii normaaliin tapaan kuin muuallakin, eli saat heti jos vain haluat.

• Koti on paras paikka

Pitäköö kokoomus hallituksessa niin ei ole missään hyvä olla jos et ole ahne, röyhkeä, säälimätön näille luonteen piirteille on suomi rakennettu.

Omalla käytökselläsi vaikutat ympäristöösi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      64
      16008
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      32
      4094
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      296
      2535
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      133
      1835
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      131
      1513
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      384
      1454
    7. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1243
    8. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      13
      1243
    9. Onko PS kaaoksessa?

Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P
      Perussuomalaiset
      76
      962
    10. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      115
      935
    Aihe