Finnair A340 ja vanhat koneyksilöt

oh-lqf

Aasian matkalla pientä ihmettelyä herätti erot A340 koneiden matkustamoissa. Menomatkan koneyksilössä oli varsin miellyttävä moderni matkustamo suurinäyttöisine viihdejärjestelmineen ja mainittavan hyvät istuimet myös turistiluokassa. Paluumatkan koneessa olikin sitten varsin vanhahtava ja kulahtanut matkustamo.
Ilmeisesti kohdalleni sattui käytettynä hankittu koneyksilö, mutta olin yllättynyt miksi Finnair ei ole uudistanut niitä vastaamaan muiden koneidensa. Mielestäni ko. koneiden taso ei ole Finnairin imagon mukainen eikä se anna kovin laadukasta vaikutelmaa ajatellen erityisesti merkittävintä koneissa matkustavaa
asiakasryhmää eli vaihtomatkustajia.

52

3441

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Peksutin1

      Ei oo rahhoo.

    • näin se on ollut

      Ne ovat liisattuja, koska Airbusilla ollut pitkään viivästyksiä uusien A350XWB-mallien toimituksessa ja jouduttu tekemään tilapäisratkaisuna liisaus. Eikä tilapäisiin koneisiin kovin halvalla tehdä koko sisustuksen uusimiista, mm. yksi bisnespenkki maksaa kymmeniä tuhansia.

      Eikös ensi vuoden lopulta pitänyt tulla lopultakin niitä A350-koneita? Omiin Airbuseihin Finski päivittää full flat -penkit olikos se ensi vuoden alusta.

      Ratkaisu on ollut kieltämättä epätyydyttävä.

      Boeing Dreamlinerin akkuongelmat on tainnut tehdä samaa ongelmaa sitä konetta tilanneille eli liisauksia muilta eikä niitäkään sisusteita varmasti ole muutettu.

      • lahna343

        Paras ratkaisu olisi ollut sisustaa MD-11 koneet uusiksi ja lentää niillä A333 koneiden lisäksi A350XWB:n saapumiseen asti. Ei olisi tarvinnut sekaantua koko A343 tyyppiin saati näihin Air Francen jämiin.


      • lopeta mokoma
        lahna343 kirjoitti:

        Paras ratkaisu olisi ollut sisustaa MD-11 koneet uusiksi ja lentää niillä A333 koneiden lisäksi A350XWB:n saapumiseen asti. Ei olisi tarvinnut sekaantua koko A343 tyyppiin saati näihin Air Francen jämiin.

        tuo oli kyllä päivän paras idea....mitä se vanhan paskan uudelleen verhous olisi auttanut...kyllä kai vanhakin A340 on on kuitenkin lentokone kuin 3 moottorin kone joka syö polttoainetta 2-3 kertaa enemmän kuin nykykoneet. Siis lentolippukin maksaisi jopa 3 x enemmän jne....


      • Rahaahne4
        lopeta mokoma kirjoitti:

        tuo oli kyllä päivän paras idea....mitä se vanhan paskan uudelleen verhous olisi auttanut...kyllä kai vanhakin A340 on on kuitenkin lentokone kuin 3 moottorin kone joka syö polttoainetta 2-3 kertaa enemmän kuin nykykoneet. Siis lentolippukin maksaisi jopa 3 x enemmän jne....

        Ei ollut rahaa kun ne rahat meni johdon bonuksiin ja stay-bonuksiin.


      • tsaukki taukki
        Rahaahne4 kirjoitti:

        Ei ollut rahaa kun ne rahat meni johdon bonuksiin ja stay-bonuksiin.

        noh, harvennetaan vähän niin tulee rahaa


      • päivän paras
        lopeta mokoma kirjoitti:

        tuo oli kyllä päivän paras idea....mitä se vanhan paskan uudelleen verhous olisi auttanut...kyllä kai vanhakin A340 on on kuitenkin lentokone kuin 3 moottorin kone joka syö polttoainetta 2-3 kertaa enemmän kuin nykykoneet. Siis lentolippukin maksaisi jopa 3 x enemmän jne....

        Vai että MD-11 kuluttaa polttoainetta 2-3 kertaa enemmän kuin nelimoottorinen A340-300? Jos näin olisi veikkaanpa ettei MD-11 olisi lentänyt ensimmäistäkään kaupallista lentoa. Niin, ja ihan tiedoksi että A340 tyyppi otettiin käyttöön 1993,
        MD-11 1990. Aivan yhtä "vanhaa" suunnittelua ovat molemmat.


      • Valo vilkkuu jo
        Rahaahne4 kirjoitti:

        Ei ollut rahaa kun ne rahat meni johdon bonuksiin ja stay-bonuksiin.

        Niin väsynyttä, niin väsynyttä. Muistitko tarjota bisnesvinkkejäsi SAS:lle, joka juuri maksoi bonareita tappioputkessa omalle johdolleen? Ei saamari. voisko se olla normikäytäntö..?!


      • Ilmapussit

      • qwerty1234561
        Rahaahne4 kirjoitti:

        Ei ollut rahaa kun ne rahat meni johdon bonuksiin ja stay-bonuksiin.

        Ei ollut rahaa, kun ne meni jo ennestään ihan hyväpalkkaisen lentohenkilökunnan lakkoiluun.


      • dthdedj
        qwerty1234561 kirjoitti:

        Ei ollut rahaa, kun ne meni jo ennestään ihan hyväpalkkaisen lentohenkilökunnan lakkoiluun.

        Mutta sama henkilökunta teki 128h ilmaisia ylityötunteja,luopuivat kesälomarahoista ja laskivat palkkaansa että ahnea johto sai bonuksensa.


        Eikö niin qwerty1234561?


      • sefsss
        päivän paras kirjoitti:

        Vai että MD-11 kuluttaa polttoainetta 2-3 kertaa enemmän kuin nelimoottorinen A340-300? Jos näin olisi veikkaanpa ettei MD-11 olisi lentänyt ensimmäistäkään kaupallista lentoa. Niin, ja ihan tiedoksi että A340 tyyppi otettiin käyttöön 1993,
        MD-11 1990. Aivan yhtä "vanhaa" suunnittelua ovat molemmat.

        MD-11 on todistettu maailman paras lentokone ja ylimainio rahtikone, harmi vaan että McDonnel Douglas lopetti sen valmistuksen sillä MD-11 on nopeampi ja kykenee kantamaan enemän kuormaa kuin mikään 330/340 ja kykenee tekemään aasian reissun 1.5 kertaa nopeammin kuin 330/340.

        Valmistuksen lopettamisen syy oli MCDonnel/Douglasin organisaation ongelmat 90-luvulla.


      • AitoRealisti
        sefsss kirjoitti:

        MD-11 on todistettu maailman paras lentokone ja ylimainio rahtikone, harmi vaan että McDonnel Douglas lopetti sen valmistuksen sillä MD-11 on nopeampi ja kykenee kantamaan enemän kuormaa kuin mikään 330/340 ja kykenee tekemään aasian reissun 1.5 kertaa nopeammin kuin 330/340.

        Valmistuksen lopettamisen syy oli MCDonnel/Douglasin organisaation ongelmat 90-luvulla.

        En tiennytkään, että MD-11 oli yliäänikone...

        (1.5 x nopeampi kuin 330/340)


      • Jotain rajaa jo
        dthdedj kirjoitti:

        Mutta sama henkilökunta teki 128h ilmaisia ylityötunteja,luopuivat kesälomarahoista ja laskivat palkkaansa että ahnea johto sai bonuksensa.


        Eikö niin qwerty1234561?

        Ei tätä väsynyttä ohi-aiheen jeesustelua. Kun käteisvarat ovat 400-500 MEUR niin tollaisella vakauttamistyöllä ole mitään korrelaatiota. Mutta ei tätä tähän ketjuun. Pliis.


      • 7x7
        sefsss kirjoitti:

        MD-11 on todistettu maailman paras lentokone ja ylimainio rahtikone, harmi vaan että McDonnel Douglas lopetti sen valmistuksen sillä MD-11 on nopeampi ja kykenee kantamaan enemän kuormaa kuin mikään 330/340 ja kykenee tekemään aasian reissun 1.5 kertaa nopeammin kuin 330/340.

        Valmistuksen lopettamisen syy oli MCDonnel/Douglasin organisaation ongelmat 90-luvulla.

        Kyllä sen mallin valmistamisen lopetti Boeing...
        http://fi.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_MD-11


      • gkgjg
        Jotain rajaa jo kirjoitti:

        Ei tätä väsynyttä ohi-aiheen jeesustelua. Kun käteisvarat ovat 400-500 MEUR niin tollaisella vakauttamistyöllä ole mitään korrelaatiota. Mutta ei tätä tähän ketjuun. Pliis.

        Kuten aina.


      • seefsefe
        AitoRealisti kirjoitti:

        En tiennytkään, että MD-11 oli yliäänikone...

        (1.5 x nopeampi kuin 330/340)

        Ei olekkaan ,mutta 330/340 on aika hidas.


      • 10+13
        seefsefe kirjoitti:

        Ei olekkaan ,mutta 330/340 on aika hidas.

        Ero on aika olematon jos molempia lennetään taloudellisimmalla matkanopeudella.


      • olek(k)aan pliis
        seefsefe kirjoitti:

        Ei olekkaan ,mutta 330/340 on aika hidas.

        Ai jaa. Aika hidas? Mistä tuollaisen "tiedon" repäisit?

        Typical Cruise Speed

        MD-11: 0.82 Mach (544 mph, 876 km/h, 473 kn)
        A340-200/300: Mach 0.82 (871 km/h/537 mph at 11,000 m/36,000 ft)
        A340-500/600 Mach 0.83 (881 km/h/543 mph at 11,000 m/36,000 ft)
        A330: Mach 0.82 (871 km/h or 470 kn; 541 mph at 11,000 m or 36,000 ft cruise altitude)

        http://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_MD-11
        https://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A340
        http://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A330


      • Terveisiä.
        olek(k)aan pliis kirjoitti:

        Ai jaa. Aika hidas? Mistä tuollaisen "tiedon" repäisit?

        Typical Cruise Speed

        MD-11: 0.82 Mach (544 mph, 876 km/h, 473 kn)
        A340-200/300: Mach 0.82 (871 km/h/537 mph at 11,000 m/36,000 ft)
        A340-500/600 Mach 0.83 (881 km/h/543 mph at 11,000 m/36,000 ft)
        A330: Mach 0.82 (871 km/h or 470 kn; 541 mph at 11,000 m or 36,000 ft cruise altitude)

        http://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_MD-11
        https://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A340
        http://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A330

        Aika teoreettisiä tietoja sinulla.

        MD-11 kykenee silti samalla nopeudella kantamaan lähes tuplasti kuormaa samalla polttoainekulutuksella.

        Kun taa lentäjien mukaan A340 yhtä tuskaa saada edes kentästä irti täydellä teholla mutta 330 on kyllä pirteämpi.

        Hyvähän se Wikipediaa on uskoa jos ei ole 330/340/MD-11 lisenssiä omaava henkilö jolla täydet tyyppikurssit.

        Otetaanko esimerkki.
        Silloin kun MD-11 lenti aasiaan niin se kykeni samalla viemään Finnairin rahdin, nyt kun siirretiiin 330/340 niin rahdin on hoidettava NGA Finskin vanhoilla MD-11 koneella.

        Ja sehän tuli Finskille kalliiksi.


      • tripleseven
        Terveisiä. kirjoitti:

        Aika teoreettisiä tietoja sinulla.

        MD-11 kykenee silti samalla nopeudella kantamaan lähes tuplasti kuormaa samalla polttoainekulutuksella.

        Kun taa lentäjien mukaan A340 yhtä tuskaa saada edes kentästä irti täydellä teholla mutta 330 on kyllä pirteämpi.

        Hyvähän se Wikipediaa on uskoa jos ei ole 330/340/MD-11 lisenssiä omaava henkilö jolla täydet tyyppikurssit.

        Otetaanko esimerkki.
        Silloin kun MD-11 lenti aasiaan niin se kykeni samalla viemään Finnairin rahdin, nyt kun siirretiiin 330/340 niin rahdin on hoidettava NGA Finskin vanhoilla MD-11 koneella.

        Ja sehän tuli Finskille kalliiksi.

        Taitavat olla väitteesi hieman liioiteltuja, mutta Finnairille tärkeää rahdinkuljetuskykyä ajatellen kieltämätttä suurta ihmetystä on herättänyt päätyminen A330/340 tyyppeihin, tuohon hommaan huomattavasti pätevämmän Boeing 777 sijasta.


      • Ei ihme
        tripleseven kirjoitti:

        Taitavat olla väitteesi hieman liioiteltuja, mutta Finnairille tärkeää rahdinkuljetuskykyä ajatellen kieltämätttä suurta ihmetystä on herättänyt päätyminen A330/340 tyyppeihin, tuohon hommaan huomattavasti pätevämmän Boeing 777 sijasta.

        Tuon päätöksen takana oli liuta eu-ääskisser poliitikkoja.


      • Spede181
        Terveisiä. kirjoitti:

        Aika teoreettisiä tietoja sinulla.

        MD-11 kykenee silti samalla nopeudella kantamaan lähes tuplasti kuormaa samalla polttoainekulutuksella.

        Kun taa lentäjien mukaan A340 yhtä tuskaa saada edes kentästä irti täydellä teholla mutta 330 on kyllä pirteämpi.

        Hyvähän se Wikipediaa on uskoa jos ei ole 330/340/MD-11 lisenssiä omaava henkilö jolla täydet tyyppikurssit.

        Otetaanko esimerkki.
        Silloin kun MD-11 lenti aasiaan niin se kykeni samalla viemään Finnairin rahdin, nyt kun siirretiiin 330/340 niin rahdin on hoidettava NGA Finskin vanhoilla MD-11 koneella.

        Ja sehän tuli Finskille kalliiksi.

        Joo oon samaa mieltä.Asun Sipoossa ja kuulen jo kun a340 lähte nousuun seutulasta.Moottorit huutaa leipää ja kone nousee nipin napin,johtuu siittä että finskin koneissa on pienimmät moottorit mitä kyseiseen koneeseen saa.Tiedon anto finskin lentävä mekaanikko minulle.


      • Airbusjyrää
        Spede181 kirjoitti:

        Joo oon samaa mieltä.Asun Sipoossa ja kuulen jo kun a340 lähte nousuun seutulasta.Moottorit huutaa leipää ja kone nousee nipin napin,johtuu siittä että finskin koneissa on pienimmät moottorit mitä kyseiseen koneeseen saa.Tiedon anto finskin lentävä mekaanikko minulle.

        Täytyy muistaa,että A340-313X on paras A340-300 kone, toki hieman alitehoinen. A340-500/600 taas ihan eri kauraa RR moottoreilla. A340-500/600 vs MD11 niin Airbus voittaa mennentullen.


      • ViimestViedään
        Airbusjyrää kirjoitti:

        Täytyy muistaa,että A340-313X on paras A340-300 kone, toki hieman alitehoinen. A340-500/600 taas ihan eri kauraa RR moottoreilla. A340-500/600 vs MD11 niin Airbus voittaa mennentullen.

        Enää ei ole kuin yksi A340 kone Finnairilla, sekin poistuu joskus syksyllä.


    • Kyllä minä tiedän!

      Finnairin kaikki A340-koneet on tullut uutena tehtaalta.

      • Uuhhuhuhuhuh

        On tullu joo, mut siitä on jo yli 20 vuotta! Hah hah haaa


      • Finnish Aeroflot

        Kaikki koneet ovat joskus tulleet uutena tehtaalta.
        Finnairin Airbus 340 koneista yksi on tullut uutena Virgin Atlanticille ja sen nimi oli alunperin "Dragon Lady".
        Kaksi "laivastouudistuksen" Airbus 340-konetta tuli uutena Air Francelle, jonka poistettua nämä yksilöt käytöstä, löytyi "uusille" koneille käyttäjäksi Finnair.
        On hyvin mielenkiintoista, kuinka esimerkiksi OH-LQG (ex. F-GNIG), joka on luovutettu 28.5.1997 Air Francelle on joidenkin mielestä saanut "uuden elämän" 7.4.2011, kun se tuli Finnairille.
        Juuri tänään saa Finnair uutta pohdittavaa, kun Japan Airlines alkaa lentämään Helsinkiin ja sekä koneiden viihtyisyys, että henkilökunnan palvelu lennolla miellyttää kansainvälistä matkustajaa.

        Meille suomalaisillehan on monellekin se ainoa oikea lentoyhtiö Finnair ja olemme onnellisia, kun olemme onnistuneet pääsemään Finnairin lennolle!
        Suomalaiselle riittää se, että koneen "viihdejärjestelmä" on joskus toiminut ja ehkäpä se vielä joskus toimii jonkin toisen istuessa siinä samalla jakkaralla!

        Onhan Finnairin lentoemännätkin olleet joskus nuoria.
        Jokainen heistä. Aivan varmasti!


      • simukapu laskussa
        Finnish Aeroflot kirjoitti:

        Kaikki koneet ovat joskus tulleet uutena tehtaalta.
        Finnairin Airbus 340 koneista yksi on tullut uutena Virgin Atlanticille ja sen nimi oli alunperin "Dragon Lady".
        Kaksi "laivastouudistuksen" Airbus 340-konetta tuli uutena Air Francelle, jonka poistettua nämä yksilöt käytöstä, löytyi "uusille" koneille käyttäjäksi Finnair.
        On hyvin mielenkiintoista, kuinka esimerkiksi OH-LQG (ex. F-GNIG), joka on luovutettu 28.5.1997 Air Francelle on joidenkin mielestä saanut "uuden elämän" 7.4.2011, kun se tuli Finnairille.
        Juuri tänään saa Finnair uutta pohdittavaa, kun Japan Airlines alkaa lentämään Helsinkiin ja sekä koneiden viihtyisyys, että henkilökunnan palvelu lennolla miellyttää kansainvälistä matkustajaa.

        Meille suomalaisillehan on monellekin se ainoa oikea lentoyhtiö Finnair ja olemme onnellisia, kun olemme onnistuneet pääsemään Finnairin lennolle!
        Suomalaiselle riittää se, että koneen "viihdejärjestelmä" on joskus toiminut ja ehkäpä se vielä joskus toimii jonkin toisen istuessa siinä samalla jakkaralla!

        Onhan Finnairin lentoemännätkin olleet joskus nuoria.
        Jokainen heistä. Aivan varmasti!

        ja sinä poika se vaan "matkustat " täällä Suoli24:ssä.

        onko iskä taas työmatkalla Thaimaassa? Tietkö miksei ota sua mukaan?


      • Herneet nenässä
        simukapu laskussa kirjoitti:

        ja sinä poika se vaan "matkustat " täällä Suoli24:ssä.

        onko iskä taas työmatkalla Thaimaassa? Tietkö miksei ota sua mukaan?

        Olethan täällä itsekin. Onko taas herne nokassa?


      • 1+8
        Finnish Aeroflot kirjoitti:

        Kaikki koneet ovat joskus tulleet uutena tehtaalta.
        Finnairin Airbus 340 koneista yksi on tullut uutena Virgin Atlanticille ja sen nimi oli alunperin "Dragon Lady".
        Kaksi "laivastouudistuksen" Airbus 340-konetta tuli uutena Air Francelle, jonka poistettua nämä yksilöt käytöstä, löytyi "uusille" koneille käyttäjäksi Finnair.
        On hyvin mielenkiintoista, kuinka esimerkiksi OH-LQG (ex. F-GNIG), joka on luovutettu 28.5.1997 Air Francelle on joidenkin mielestä saanut "uuden elämän" 7.4.2011, kun se tuli Finnairille.
        Juuri tänään saa Finnair uutta pohdittavaa, kun Japan Airlines alkaa lentämään Helsinkiin ja sekä koneiden viihtyisyys, että henkilökunnan palvelu lennolla miellyttää kansainvälistä matkustajaa.

        Meille suomalaisillehan on monellekin se ainoa oikea lentoyhtiö Finnair ja olemme onnellisia, kun olemme onnistuneet pääsemään Finnairin lennolle!
        Suomalaiselle riittää se, että koneen "viihdejärjestelmä" on joskus toiminut ja ehkäpä se vielä joskus toimii jonkin toisen istuessa siinä samalla jakkaralla!

        Onhan Finnairin lentoemännätkin olleet joskus nuoria.
        Jokainen heistä. Aivan varmasti!

        "Juuri tänään saa Finnair uutta pohdittavaa, kun Japan Airlines alkaa lentämään Helsinkiin ja sekä koneiden viihtyisyys, että henkilökunnan palvelu lennolla miellyttää kansainvälistä matkustajaa."

        Heh, kyseinen reitti avataan Finnairin kanssa yhteistyössä. JAL kuskaa Helsinkiin matkustajia jotka Finnair sitten kuskaa eteenpäin muualle eurooppaa. Kaikki tämä tehdään Code Sharena, kyseisellä JAL:n lennolla on myös Finnairin reittitunnus.

        Ette kai te tosissanne luule, että Helsingistä on O & D kysyntää kahdelle päivittäiselle Tokion lennolle ? Koko kaukoidän liikenne perustuu euroopasta kaukoitään matkaaviin liikemiehiin.


    • NoAir

      Mikä olisi paras ja kustannustehokkain ratkaisu em. pulmaan tällä hetkellä. Mikä ratkaisu kotimaan lentoihin asiakasystävällisemmiksi ja kustannustehokkaiksi.

    • rereerereer

      "MD-11 kykenee silti samalla nopeudella kantamaan lähes tuplasti kuormaa samalla polttoainekulutuksella."

      Siinä tapauksessa kerropa miksi maailmassa on enään yksi yhtiö joka kuljettaa matkustajia MD-11 käyttäen (siis säännöllisillä reittilennoilla), kun taas A340 on edelleen kymmenien yhtiöiden käytössä?

      Tämä viimeinenkin yhtiö, KLM, tulee pian luopumaan MD-11 koneistaan ja sen jälkeen konetyyppiä ei säännöllisessä matkustajaliikenteessä enään nähdä.

      A340 on lisäksi aika helvetisti turvallisempi kone kuin MD-11 ihan tilastollisesti.

      MD-11: 200 konetta valmistettu, ensilento 1990 ja 8 koneen tuhoon johtanutta onnettomuutta joista monissa kuolonuhreja.

      A340: 377 konetta valmistettu, ensilento 1991 ja vain yksi onnettomuus jossa kone on tuhoutunut, siinäkään ei yhtään kuolonuhria ja syynä lentäjien virhe huonossa säässä.

      Säästääkseen polttoainekuluissa MD-11 suunniteltiin siten että sen nokka ei olisi samalla tavalla suuntaunut vähän ylöspäin matkalennon aikana kuten muiden koneiden yhteydessä. Tämä saatiin aikaan laittamalla siihen normaalia pienempi korkeusvakaaja.

      Vaikka tuo toimikin halutulla tavalla sivuvaikutuksena MD-11 on huomattavasti epävakaampi hitaissa nopeuksissa kuin muut vastaavat koneet, siksi sillä onkin ollut huomattava määrä laskeutumisen yhteydessä tapahtuneita vakavia onnettomuuksia.

      Kyllä se ihan fakta on että varsinkin matkustajaliikenteessä A340 on kaikin tavoin parempi ja turvallisempi kone kuin MD-11 joka kyllä rahtiliikenteeseen kelpaa ihan hyvin.

      • taisit poju unohtaa

        laitapa se vielä että kuinka monta MD-11 mälliä oli pilottien virheitä niistä kahdeksasta.


    • rqqrweqrqr

      "laitapa se vielä että kuinka monta MD-11 mälliä oli pilottien virheitä niistä kahdeksasta."

      Toki suuressa osassa oli pilotin virhe taustalla, mutta näin suurta eroa onnettomuustilastoissa ei voi selittää vain sillä että MD-11 lentäjät olisivat tehneet sattumalta paljon enemmän vakavia virheitä kuin muiden konetyyppien lentäjät.

      Ero on siinä että MD-11 epävakautensa lisäksi ei tunnu antavan varsinkaan laskeutumisen yhteydessä samalla lailla pieniä ohjausvirheitä anteeksi kuin A340, 777 ja muut vastaavat (777 muuten yli 1000 konetta valmistettu, vain kaksi koneen tuhoutumiseen johtanutta onnettomuutta ja 0 kuolonuhria).

      Suurinosa näistä onnettomuuksistahan oli seurausta kovasta laskeutumisesta, ainakin kahdessa tapauksessa kone myös kiepsahti muutaman kovan touchdownin jälkeen ympäri kun siiven rakenteet pettivät.


      Fedexin lento:
      http://www.youtube.com/watch?v=VZvbPyt8n20

      http://en.wikipedia.org/wiki/China_Airlines_Flight_642

      Fedexillä oli aiemmin myös toinen vastaavanlainen onnettomuus ja Lufthansa Cargollekin sattui myös laskussa koneen tuhoon johtanut MD-11 onnettomuus.

      Selvää on että varsinkin haastavissa sääolosuhteissa MD-11 on huomattavasti hankalampi ja virheitä vähemmän anteeksi antava kone kuin A340 & 777 ja muut. Pilotit tulevat aina tekemään virheitä, kukaan ei ole erehtymätön. Siksi MD-11 kaltainen luonnostaan lennon kriittisillä hetkillä epävakaa kone on kaikkea muuta kuin sopiva matkustajaliikenteeseen.

    • rqqrweqrqr

      Lisätään nyt vielä etten väitä etteikö myös MD-11 voisi oikeissa käsissä olla turvallinen konetyyppi, uskon jos sitä lentää kokenut ja sen erityisominaisuudet hyvin tietävä ja ne huomioon ottava miehistö se on ihan yhtä turvallinen kuin muutkin koneet. Tarvitaan kuitenkin muita konetyyppejä enemmän koulutusta että riittävä tietämys saavutetaan.

      • ootko tatu k?

        ja sulla oli montako lentotuntia alla MD-11:aa?


      • SO F***ING WHAT!?
        ootko tatu k? kirjoitti:

        ja sulla oli montako lentotuntia alla MD-11:aa?

        Miten se tähän liittyy? Nytkö tarvitaan joku veteraani-MD11-pilotti Suomi24:n palstalle kaikkien näiden sä-olet-lentänyt-vain-kapakasta-ulos, MATKUSTAJAT-PANIIKISSA, johto-kavaltanut-bonuksia sekä pippelisimu-jömpöttää -tyyppien joukkoon ennenkuin saa perustellusti kertoa mielipiteensä?!

        Et varmaan anna kipsata katkennutta kättäsikään ellei lääkintävaksilla ole itsellä joskus ollut käsi poikki, "eihän sitä voi sitten mitenkään osata tai tietää".

        Minä luen noita hyvin kirjoitettuja ja perusteltuja tekstejä mielenkiinnolla, sitten voi itse jatkaa perehtymistä jos ei heti uppoa.


      • lelukipparit taas
        SO F***ING WHAT!? kirjoitti:

        Miten se tähän liittyy? Nytkö tarvitaan joku veteraani-MD11-pilotti Suomi24:n palstalle kaikkien näiden sä-olet-lentänyt-vain-kapakasta-ulos, MATKUSTAJAT-PANIIKISSA, johto-kavaltanut-bonuksia sekä pippelisimu-jömpöttää -tyyppien joukkoon ennenkuin saa perustellusti kertoa mielipiteensä?!

        Et varmaan anna kipsata katkennutta kättäsikään ellei lääkintävaksilla ole itsellä joskus ollut käsi poikki, "eihän sitä voi sitten mitenkään osata tai tietää".

        Minä luen noita hyvin kirjoitettuja ja perusteltuja tekstejä mielenkiinnolla, sitten voi itse jatkaa perehtymistä jos ei heti uppoa.

        heh, menehän nyt wikipedia-Jani-Petteri taas ajelemaan sitä simua ennekuin äiti tulee kotiin ja syötte vähän välipalaa.

        Heitä sillä simulla vaikka pikkulenkki MD-11:sta josko se siitä.


      • Freq Flyer
        lelukipparit taas kirjoitti:

        heh, menehän nyt wikipedia-Jani-Petteri taas ajelemaan sitä simua ennekuin äiti tulee kotiin ja syötte vähän välipalaa.

        Heitä sillä simulla vaikka pikkulenkki MD-11:sta josko se siitä.

        Tämä on lentopalsta, jolla on tarkoitus keskustella lentämiseen lentämiseen liittyvistä asioista. Tämä ei ole pilottiyhdistyksen ammattiosastopalsta.

        Olen kohta 40-v aktiivi lentomatkustaja eikä minulla ole pariinkymmeneen vuoteen ollut tietokonepelejä. Luulisin olevani palstan kohderyhmää. Entä sinä pikku viisasteluinesi?


      • Matapupu
        Freq Flyer kirjoitti:

        Tämä on lentopalsta, jolla on tarkoitus keskustella lentämiseen lentämiseen liittyvistä asioista. Tämä ei ole pilottiyhdistyksen ammattiosastopalsta.

        Olen kohta 40-v aktiivi lentomatkustaja eikä minulla ole pariinkymmeneen vuoteen ollut tietokonepelejä. Luulisin olevani palstan kohderyhmää. Entä sinä pikku viisasteluinesi?

        Ja oikeasti olet 55 vuotias pitkäaikaistyötön Kannelmäen sossunkämpästä ja lentokoneita et näe kun matkalla sossuun.

        Aktiivi 40-v lentomatkustaja my ääs.


      • mikä luuseri...
        Matapupu kirjoitti:

        Ja oikeasti olet 55 vuotias pitkäaikaistyötön Kannelmäen sossunkämpästä ja lentokoneita et näe kun matkalla sossuun.

        Aktiivi 40-v lentomatkustaja my ääs.

        Noi sun jutut on niin väsyneitä. Niin väsyneitä. Tiedät sen itsekin. Mutta kerropa mistä saat kaiken energian täydellisen roskan kirjoittamiseen? Hei kuule, sulla on tumma tukka, vähän rasvainen, varpaankynnet leikkaamatta, 40" littutelkkari jne. Mitä järkeä tällaisessa profetoinnissa?! Tämä. On. Lentoaiheinen. Palsta. Anna meille jotain sisältöä. Sä olet oikeasti säälittävä.

        Ei kiitos sun ääs. Suomella menee edelleen ilmeisen hyvin, kuin kaikenmaailman syrjäytyneillä idiooteilla on mahdollisuus päästä nettiin mukaan. Mutta kiitos sille aiemmalle, joka oli omaa aikaansa käyttänyt ja selvitellyt taustoja koneista. Arvostan.


    • wtrwreerwwer

      "ja sulla oli montako lentotuntia alla MD-11:aa?"

      0, olen vain ihan mielenkiinnosta tutkinut aihetta käyttäen virallisia onnettomuustutkintaraportteja, ilmailuaiheisia nettisivuja ja lentäjien käyttämiä keskustelupalstoja tiedonlähteinä ja nämä asiat ovat nousseet hyvin selvästi esille.

    • wrrwewerwer

      "heh, menehän nyt wikipedia-Jani-Petteri taas ajelemaan sitä simua ennekuin äiti tulee kotiin ja syötte vähän välipalaa.

      Heitä sillä simulla vaikka pikkulenkki MD-11:sta josko se siitä."

      Olipa taas huonotasoista trollausta, tähän mennessä et ole tarjonnut tähän keskusteluun mitään rakentavaa kun taas minä olen laukonut kunnon laidallisen faktatietoa. Perus suomi24/fsnordic teinien tasoista settiä taas, ei toki sinänsä yllätä.

      Kenelle tahansa oikeasti ilmailusta kiinnostuneelle suosittelen lämpimästi ulkomaisille ilmailufoorumeille kuten esimerkiksi airliners.net rekisteröitymistä, taso on huomattavasti parempaa kuin mitä suomalaisilla foorumeilla yleensä kohtaa. Maksullinen rekisteröityminen pitää erittäin hyvin valtaosan trolleista ulkona, nämä kun ovat yleensä joko alaikäisiä tai pitkäaikaistyöttömiä.

      • huihai sunjutut

        a.net on täynnä samanlaisia hazardisimupeeloja kun fsnordikit, tämä palsta jne. ainoa ero että kirjoitellaan englanniksi. siitä ei kaikki janipetterit tajuakaan kaikkea.
        samanlaisia wikipedialla tohtorin hatun hankineita joutilaita joka alan ammattilaisia joita löytyy kontulan sossusta ja leipäjonoista. ja löytyy myös tusinainssejä.


    • Voi helvetti

      Hei mun viesti on poistettu?

      • AIRBUS A340-300

        Nyt on vissiin penkit ainakin vaihdettu?

        Finnair AIRBUS A340-300

        Huomioithan, että istuinpaikkakartat edustavat tilannetta, kun olemme saaneet asennettua uudet businessluokan vuodeistuimet sekä economyluokan Economy Comfort -istuimet vuoden 2014 loppuun mennessä.


        http://www.finnair.com/fi/fi/flights/fleet


    • vrvrvr

      Ei tietääkseni noihin vanhoihin yksilöihin. Poistuvat ensimmäisenä rivistä kun a350 saapuu. Siis -LQA, -LQF, -LQG. Noihin uusita muuta kuin jeesusteippiä jos sitäkään.

      • vrvrvr

        Ai anteeksi, -LQA onkin aikoinaan uusittu matkustamo vastaamaan tuoreempia yksilöitä.


      • Repss

        xD


    • vielä hetki

      Syksyllä pitäis tulla tuliterää kalustoa ja nämä vanhat lahnat päätyvät mitä todennäköisimmin cokistölkeiksi kun jälleenmyyntiarvo luokkaa käytetty Peugeot.

    • Kitinäloppu

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      57
      3729
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      167
      2327
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      2039
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      139
      1924
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      402
      1350
    6. 79
      1221
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1135
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      136
      1118
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      55
      1040
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      74
      1000
    Aihe