1. neuvolakäynti

eevis

Soitin eilen ensimmäisen neuvola-ajan kun olin tehnyt positiivisen raskaustestin. Se sijoittuu rv 8-9 paikkeille. Tiedän suurinpiirtein mitä siellä tapahtuu, mutten löydä mistään tietoa, kuunnellaanko siellä sydänääniä!?!? Josko joku osaisi vastata :) Mulla ei ole juuri mitn raskausoireita, joten stressaan koko ajan että mahtaako tää jatkua...

11

316

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rv 34

Mulla ei ainakaan kuunneltu sydänääniä kuin vasta joskus rv 12 jälkeen. Ekalla käynnillä jaaritellaan syömisistä ja juomisista, hyvinvoinnista ym diipadaapaa. Passitin mieheni joka oli mukana 1.käynnillä takaisin töihin n 45 min jutustelun jälkeen, itse jäin vielä sen jälkeen veritesteihin ym.

• eevis

No ompas kurjaa. Tässäkö sitä sitten pitäs arpoo tonne viikolle 12 asti, et onko alkio pysyny hengissä?! Melkein toivosin että mulla olis pahoinvointia yms ees JOTAIN että tietäisin olevani rasaana!! Osaako joku sanoa mitä tällainen varhaisultra kustantaa lääkäritalolla tai terveystalolla???

• Google osaa

kertoa sinulle mitä maksaa, kunahn osaat sitä käyttää, ja jokaisella on tasan sama tilanne kuin sinulla, kyynel.

• eevis
        Google osaa kirjoitti:

kertoa sinulle mitä maksaa, kunahn osaat sitä käyttää, ja jokaisella on tasan sama tilanne kuin sinulla, kyynel.

Ei hätää, ymmärrän että jokaisella on joskus huono päivä ;) voi kyynel!!! XD

• ghjlkj
        eevis kirjoitti:

Ei hätää, ymmärrän että jokaisella on joskus huono päivä ;) voi kyynel!!! XD

No, tuo vastaaja ei ollut kovin asiallinen. Mutta tosiasia on, että kyllä suurin osa odottajista "joutuu" sinne ensimmäiseen ultraan asti odottamaan. Ellei sitten halua maksaa varhaisultraa omasta pussista. Joissain neuvoloissa tosin saattaa olla ultrauslaitteet, joilla ensimmäisellä käynnissä voidaan tsekata onko siellä kohdussa ketään. Näitä ei kuitenkaan ole kovin monessa paikassa. Lisäksi joskus saatetaan sydänääniä etsiskellä jo ennen rv 12, mutta tätä ei monissa paikoissa mielellään tehdä, koska ääniä ei välttämättä vielä kuulu ja tulee turhaa huolta. Itselläni kuunneltiin 10 6 neuvolalääkärikäynnillä ja hyvin jumputti, mutta tosiaan tuo rv 12 on monissa neuvoloissa rajana sille, että edes yritetään kuunnella.

Varhaisultrien hinnat vaihtelevat kovastikin ihan saman lääkäriaseman sisälläkin lääkäristä riippuen, joten kannattaa ihan vaan soittaa lääkäriasemalle ja tiedustella, missä hinnoissa heillä nuo ultrat liikkuvat. Kela-korvausta ei muuten nykyään enää automaattisesti saa jos ei ole muuta syytä hakeutua varhaisultraan (kovat kivut, vuotoja tms.) kuin se, että haluaa tietää onko kohdussa ketään. Tosin monet lääkäriasemat tätä sääntöä kiertävät. Voithan soittaessa kysyä, saako korvauksen.

• Grippi

Itsellä tänä vuonna plussanneena vasta ekalla neuvolakäynnillä varattiin aika lääkärille, jossa varmistetaan, että nainen todella on raskaana. Neuvolassa vain jauhetaan p***** ja täti katsoo, oletko ylipainoinen ja millaiset elintavat noin yleisesti. Sitten niiden kyselyjen jälkeen tehdään jtn rasti ruutuun-testejä, joiden perusteella saat synninpäästön. Liekkö terkka sitten yhteydessä sosiaalitoimeen, jos ilmenee, että vanhemmat on päihteisiin meneviä yms...ainakin sillon tuntui, että tällaisia asioita syynätään. :D Lisäksi kyseli kaikkea mahdollista elämästäni: millaiset perhesuhteet, työ-opiskelutilanne yms. jauhantaa. :D Nauratti koko homma.

• episti

Ja eihän siellä lääkärilläkään välttämättä tehdä kuin sisätutkimus, jossa lääkäri kokeilee, onko kohtu pyöristynyt. Eli sikiön kunnosta ei välttämättä siinä saa sen kummempaa tietoa.

• 437

No jaa, kai sitä miettii "mahtaako tää jatkua", niin pitkään kunnes alkaa tuntea vauvan liikkeet... Sen jälkeen varmaan sitten miettiikin, "miksi se ei ole puoleen tuntiin liikkunut?!!!!".

Eli varmaan aika monilla on epäuskoiset fiilikset, että onko siellä mahassa tosiaan joku a kaikki ok :)

• nininn

Ei tosiaan neuvolan koneilla ole mahdollisuutta kuulla sydänääniä ainakaan ennen kuin rv 10 jälkeen. Turha sitä raskauden jatkumista on stressata, se ei ainakaan paranna tilannetta. Ei asioita kannata murehtia etukäteen, tuskinpa joka kerta ulos lähtiessäsikään mietit että kumpa et jäisi auton alle. Nauti raskaudesta kun inhottavaa pahoinvointiakaan ei ole!!

• eevis

Mä yritän pysyä nahoissani :) Ehdittiin vaan yrittää lasta todella pitkään, niin aloin jo ajatella että meille ei lasta ehkä koskaan tule. Nyt kun on näin mahtava tilanne, niin tietty pelkään sen päättymistä :D Mutta kiitos vastauksistanne!

• ördjut

Kyllä täällä Pohjanmaalla ainakin useassa neuvolassa toimitaan näin: pitkä jutustelu elämäntavoista, täytetään monenlaisia lappuja (sekä äiti että isäkin jotain), otetaan peruskokeet kuten HB, paino, verenpaine SEKÄ ultrataan ja katsotaan onko mahassa elämää ja onko oikeassa paikassa. Ei ole tarvinnut käydä yksityisellä varhaisultrassa.

Joten tokihan tuo rauhoittanut mieltä itsellä, mutta onpa mulla käynyt niinkin että syke todettu rv8 ja kun mennyt rv11 nt-ultraan, on raskaus päättynyt... :( Eli kuten joku edellä totesi, sitten se huoli vaan siirtyy aiheesta toiseen kun raskaus etenee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuinka vanha kaivattusi on?

Gallup teille kaikille
      Ikävä
      134
      1552
    2. Taas puukotus yläristillä!

Tänään taas puukotettu hengiltä ihminen Kuopiontien läheisyydessä yläristillä! Nyt näitä alkaa olla viikoittain!
      Pieksämäki
      50
      1477
    3. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin

Kesä ja juhannus on grillailun kulta-aikaa. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin. Ka
      Grillaus
      68
      1103
    4. Olen päättänyt tappaa itseni tämän vuoden puolella

Minulla ei ole oikeastaan mitään hävittävää. Elämäni on surkeaa ja tunnen ihmisten tuijotukset ja supinat. Ne nauravat r
      Ikävä
      92
      1004
    5. Minkä haluaisit

Nähdä kaivatultasi
      Ikävä
      108
      950
    6. Ihana juhannusperinne

Lähdemme aina juhannuksena aivan hirveässä kännissä kiikkerällä veneellä pieliselle! Se on hauskaa ja jännittävää puuhaa
      Lieksa
      51
      844
    7. Mistä tunnistaa suomussalmelaisen kassajonossa

Terveiset täältä Kuopiosta! Olen aikoinaan Suomussalmelta lähtenyt maailmalle ja muutaman mutkan kautta päätynyt savon s
      Suomussalmi
      85
      800
    8. Älä itke rakas.

Tunnen sun kyyneleet silmissäni. Kaikki tulee menemään hyvin. Loppu häämöttää jo...
      Ikävä
      57
      733
    9. Mä muuten kerroin puolisolle susta

Nimeä mainitsematta....
      Ikävä
      59
      695
    10. On ikävä sua

Muru.
      Ikävä
      34