nyt tulee miinuksia,vai tuleeko?

raitis stina

eikös olisi kohtuullista laittaa lasku oikealle maksajalle eli hoitoa saaneelle alkoholistille?laitettaisiin annetusta hoidosta aikaraja toipumiselle esim.vuosi.jos raittiutta ei siinä ajassa tapahtuisi niin sopimuksen rikkoja laitetaan itse vastuuseen.jos ei ole maksaa omasta lompsastaan(ei soskun)niin se muutettaisiin vankeustuomioksi.kun kakkua istuisi niin olisi edessä lämmin ruoka,puhtaat vaatteet ja pehmeä punkka.ja kaiken sen hyvän päälle alkaisi raitistuminen väkisinkin.tässä vaiheessa päihdehuolto kuvioihin eri muotoineen,ammattikoulutukset ja siviiliin paluunvalmentautumisohjelma eri tukitoimilla mukaan.
hoitamaton alkoholismi tuo vain kuluja taloudellisesti niin yhteiskunnalle kuin yksilölle.puhumattakaan mitkä ovat sairauden tuomat henkiset menetykset sairaalle itselleen ja kanssaihmisille.jokaisella on oikeus laadukkaaseen elämään.
pakkohoitolaki on liian potilasmyönteinen,miksi?
eikös alkoholisoitunut ole pakkohoidon tarpeessa kun ei omaa tilaansa tiedosta eikä hoida itseään?
mulla henkilökohtainen kokemus juoppovuosistani ja en todellakaan joutunut itse ottamaan vastuuta juomisen seurauksista riittävän ajoissa.näin jälkeen päin olen sitä mieltä että järeämmät keinot olisi pitänyt ottaa käyttöön.
puhutaan kyllä suurista kuluista ja turhista menoista yhteiskunnalle.mutta missä ne konkreettiset pysäyttäjät ovat?
nyt alkoholisti vastuuseen!
tiedän osuneeni arkaan paikkaan.en minäkään juovana aikana vastuuta mistään ottanut.nyt olen vuosia paikkaillut asioita ja suhteitani parhaani mukaan,selvin päin.
jos tällainen vastuunotto siirrettäisiin juopolle niin luulen että hänkin miettisi hetken seuraavaa kulaustaan..jos ei miettisi niin sitä saisi mitä tilaisi.

111

2122

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hörhör..

"eikös olisi kohtuullista laittaa lasku oikealle maksajalle eli hoitoa saaneelle alkoholistille?"

Alkoholistit pääsääntöisesti ovat maksukyvyttömiä.

"jos ei ole maksaa omasta lompsastaan(ei soskun)niin se muutettaisiin vankeustuomioksi."

Brax poisti muuntorangaistuksen Suomessa jo muutama vuosi sitten.

• No problems!

Muuntorangaistusta ei ole poistettu. Istumaan joutuu edelleenkin jos ei sakkoja maksa, ja hyvä niin. Mikäs sen parempi tapa hoitaa maksamattomat sakot, kuin olla pari viikkoa valtion täysihoidossa avovankilassa? Hieno tapa "tienata" rahaa, valtio majoittaa ja syöttää sinua...

• raitis stina
        No problems! kirjoitti:

Muuntorangaistusta ei ole poistettu. Istumaan joutuu edelleenkin jos ei sakkoja maksa, ja hyvä niin. Mikäs sen parempi tapa hoitaa maksamattomat sakot, kuin olla pari viikkoa valtion täysihoidossa avovankilassa? Hieno tapa "tienata" rahaa, valtio majoittaa ja syöttää sinua...

se olisi pakkoraitistumisen paikka.kyllä se työstä kävisi.mielellään vielä lusimaan lumettomaan aikaan niin jääpi leirinuotiot ja lähimetsät polttamatta.eikä selviä pää parissa kuukaudessakaan litkujen juomisista..eikä mitään avovankiloita.pari tuntia ulkoilua päivässä ja muu aika tehokasta päihdekuntoutusta.
        eikös jotkut tee jo tänä päivänä niin että hommaavat itsensä linnaan talveksi pois kaduilta paleltumasta?se vasta on rahan "tienausta".

• Salakuljettaja Laiti

Kuka tekee alkoholistin ?
        Vastaus: Alko joka myy väkijuomia , sitte jos on siirrytty korvikkeisiin niin myyjät jotka myy aineita maksajiks, sit jos on sellainen puoliso jota ei kestä kattoo selvinpäin niin se maksajaks tai auto esim Ford jos siintä levii kytkin niin sitä tarttee juoda viikkko ja itkee ,sit viedä pajalle jossa se korjataan kalliisti ja sen jälkeen tartte juoda viikkko kun se on korjattu niin auton maahantuoja maksajaksi . Koittakaa jo ymärtää ,että vika on aina muissa kuin holistissa. Jos kaikki asiat on hyvin niin se on jo riittävä syy juoda itsensä hengiltä. Mä vedän itteni juomalla hengiltä kun tää hallitus on niin pas ka et se pienentää mun etuja (fattan rahoja ) siks mun tarttee vetää korvikkeita jotka taas tekee mut sekopäisemmäksi kun juomalla viinaa .
        Handelit fakkiin et mä pääsen vihdoinkin duuniin ja voin aloittaa ton salakuljettajan elämän.

• 13+20
        raitis stina kirjoitti:

se olisi pakkoraitistumisen paikka.kyllä se työstä kävisi.mielellään vielä lusimaan lumettomaan aikaan niin jääpi leirinuotiot ja lähimetsät polttamatta.eikä selviä pää parissa kuukaudessakaan litkujen juomisista..eikä mitään avovankiloita.pari tuntia ulkoilua päivässä ja muu aika tehokasta päihdekuntoutusta.
        eikös jotkut tee jo tänä päivänä niin että hommaavat itsensä linnaan talveksi pois kaduilta paleltumasta?se vasta on rahan "tienausta".

Tätähän voisi soveltaa myös esim. ylilihavuuteen, tupakointiin, kynsien pureskeluun, diapetekseen ja syöpään. Vuoden intensiivihoito ja, jos et parane, menet vankilaan :).

• 13+8
        13+20 kirjoitti:

Tätähän voisi soveltaa myös esim. ylilihavuuteen, tupakointiin, kynsien pureskeluun, diapetekseen ja syöpään. Vuoden intensiivihoito ja, jos et parane, menet vankilaan :).

Runkkaamiseen, perseen raapimiseen, munien raapimiseen. nokan kaivuuseen, piereskelemiseen, kuseksimiseen, paskomiseen, syömiseen, juomiseen, hengittämiseen, olemiseen, elämiseen...

• 13+20 kirjoitti:

Tyhmä, ei diabetekseen ole parannuskeinoa keksitty !!!!!! Olet vauva, joka ei tajua....
        Muihin kyllä käy, mutta lopettakaa toi toisten kiusaaminen ja haukkuminen ! Kukaan diabeetikko ei ole parantunut sairaudestaan. Sen kun saa, niin sitä sairastaa lopun ikäänsä, halusi, tai ei.........ja ei se välttämättä ole edes perinnöllinen....itsellä ei ole... Omalla kummitädillä on, mutta olen sairastanut itse kauemmin, kuin hän, joten....... Muilla sukuni jäsenillä ei ole, keitä tiedän........en vältämättä ole tavannut edes kaik- .kia.......ties kelle olen sukua.......

• Tuskin ovat, jos on varaa ostaa alkoholia, on varaa myöskin hoitoihin ! Kaikilla. Ja toi rangaistus on hyvä idea !!! Paras !! Se takas, niin kaikilla on hyvä olla...........

• 19+8
        MissFinland76 kirjoitti:

Tyhmä, ei diabetekseen ole parannuskeinoa keksitty !!!!!! Olet vauva, joka ei tajua....
        Muihin kyllä käy, mutta lopettakaa toi toisten kiusaaminen ja haukkuminen ! Kukaan diabeetikko ei ole parantunut sairaudestaan. Sen kun saa, niin sitä sairastaa lopun ikäänsä, halusi, tai ei.........ja ei se välttämättä ole edes perinnöllinen....itsellä ei ole... Omalla kummitädillä on, mutta olen sairastanut itse kauemmin, kuin hän, joten....... Muilla sukuni jäsenillä ei ole, keitä tiedän........en vältämättä ole tavannut edes kaik- .kia.......ties kelle olen sukua.......

Hei hyvä MissFinland76

ei erilaisista sairauksista tosiaan aina niin vain parannuta. Siihen tuon kirjoituksen sarkasmi juuri perustuikin. Jutun idea oli siis sarkasmin keinoin ilmaista, ettei saisi olla suvaitsematon sairaita ihmisiä kohtaan; olipa sairaus mikä hyvänsä. Olen kanssasi hyvin eri mieltä siitä, että ihmisiä tulisi arvioida sen mukaan, mikä sairaus heillä on tai onko sairaus perinnöllinen vai ei. Tuskimpa kukaan olisi alkoholistikaan, jos asia olisi vain kiinni haluamisesta. Hieman suvaitsevuutta siis kiitos ja tsemppia diabeteksen kanssa elämiseen. Onneksi siihen on sentään nykyään parempia lääkkeitä kuin ennen.

• ------>>
      • raitis stina

kiitti vinkistä,tää nyt tulla tupsahti tänne..ne lukevat jotka kykenevät ;)ei mua kurat haittaa.

• raitis stina

joutuvathan yli sadan euron sakkoja saaneetkin istumaan jos eivät maksa..näin olen kuullut.
      ja miksi he ovat maksukyvyttömiä eli ns.tulottomia?koska eivät kykene sairautensa vuoksi työelämään.syy kykenemättömyyteen on nopeasti selviävä asia..

• hölkyn kölkyn

no kaveri olis menny 7 markan takia istumaan 80-luvulla 3 viikoksi mutta vouti ei antanut vaan kaivo rahat omasta taskusta ja sälli takas rappukäytäviin ja lehtiroskiksiin pakkasta karkuun öisin nukkumaan sorpuspullo lämmikkeenä.sälli oli 18 vuotias.no niin omasta mielestäni raittiiden (tupakka ja alkoholi) pitäisi maksaa veroja enemmän kuin ei raivoraittiiden työssä käyvien.ropisis valtion/kreikan kirstuun vähän tasapuolisemmin.

• raitis stina

ajatelkaapa niitä viattomia läheisiä jotka kärsivät.juomaria katsellessa yksi jos toinenkin sairastuu vakavasti.
      montako ihmiselämää pilataan vain alkoholistin itsekkyyden takia?ja mitä tämä maksaa yhteiskunnalle,ehkä kenties loppuelämän?

mun ei ole tarkoitus veemäillä yhtään.
      olen surullinen siitä kuinka moni ihmiselämä menee hukkaan.

• mek

Jokainen toimii niinkuin itse parhaasi näkee ja eihän lihaviakaan voida laitta sairaaskuluja maksamaan ja sama jos urheilussa teloo ittensä. Meillä suomessa on onneksi yleinen sairausvakuutus valtion puolelta ja meneppä Usaan missä kokainen maksaa omat kulunsa ja jos ei ole rahaa niin ei siiten vaivojaansa voi hoidattaa ja tulee henkilölle kallimmaksi iän myötä että silleen.. Se alkoholisti on aika paljon maksanut veroja niiden alkon juomien mukana ja kun sairastelee niin hoidetaan.

• Tuntuu pahalta

Mutta näyttää hyvältä.Hai juottakamme heidät siis kuoliaksi oikein valtiollisella voimalla ja hyveellä.

• raitis stina
        mek kirjoitti:

Jokainen toimii niinkuin itse parhaasi näkee ja eihän lihaviakaan voida laitta sairaaskuluja maksamaan ja sama jos urheilussa teloo ittensä. Meillä suomessa on onneksi yleinen sairausvakuutus valtion puolelta ja meneppä Usaan missä kokainen maksaa omat kulunsa ja jos ei ole rahaa niin ei siiten vaivojaansa voi hoidattaa ja tulee henkilölle kallimmaksi iän myötä että silleen.. Se alkoholisti on aika paljon maksanut veroja niiden alkon juomien mukana ja kun sairastelee niin hoidetaan.

kyllähän ihmiset sairastuvat ja telovat itseänsä milloin mistäkin syystä,sen tiedän.onhan nuo vakuutukset keksitty korvaamaan kuluja.mutta..saakohan juoppo vakuutuksesta korvauksia poksahtaneen maksaan takia?mitenkä vakuutusyhtiöt suhtautuvat itseaiheutettuun sairauteen?kaikenlisäksi yhtiöillä on ehtoja joiden perusteella ei korvauksia makseta..
        todellakin tämä alkoholismi on tunne-elämän sairaus ja se on voitettavissa toisin kuin moni muu ketjussa vertaukseksi otettu.
        enkä tarkoittanut vankilalla mitään täysihoitolaa vaan intensiivistä kuntoutusta.
        kiitos mielipiteistänne.

• Pullberg.

Käytännössä lähes kaikki nykyajan sairaudet on itse hankittuja elintasosairauksia ja aloittajan logiikkaa noudattaen niistä voisi lähettää laskun hoitoa saaneelle.
      Jos esimerkiksi ihmisen paino nousee eikä hän pysty sitä hallitsemaan niin pakkohoito tietenkin auttaisi ja yhteiskunta säästäisi sairauskuluissa mutta toisaalta tarvittaisiin valtava määrä hoitajia lisää.
      Vankiloita myös tarvittaisiin lisää sillä köyhät ei pysty maksamaan kalliista hoidoista.
      Perusongelma on kuitenkin ne ihmiset jotka myy alkoholia niin suuria määriä että siitä tulee ongelmia.
      Eikö aloittajan mielestä olisi helpointa laittaa alkoholia myyvät ihmiset vankilaan?

• raitis stina

no miten olisi alkoholiteollisuuden alasajo eli firmat kiinni?kun ei ole mitä myydä niin ei tarvita ketään sitä myymäänkään.tai totaalinen myynninrajoitus eli se kuuluisa kohtuukäyttö?
        esim.syömistä ei järkisyistä voi kokonaan lopettaa mutta täysin ilman alkoholia ihminen voi elää.
        tottakai heittämäni ajatus vaatii paljon uusia laitoksia ja osaavaa henkilökuntaa.se toisi lisää työpaikkoja työttömille eli estäisi syrjäytymistä ja siitä seuraavia lieveilmiöitä..

• Pullberg.
        raitis stina kirjoitti:

no miten olisi alkoholiteollisuuden alasajo eli firmat kiinni?kun ei ole mitä myydä niin ei tarvita ketään sitä myymäänkään.tai totaalinen myynninrajoitus eli se kuuluisa kohtuukäyttö?
        esim.syömistä ei järkisyistä voi kokonaan lopettaa mutta täysin ilman alkoholia ihminen voi elää.
        tottakai heittämäni ajatus vaatii paljon uusia laitoksia ja osaavaa henkilökuntaa.se toisi lisää työpaikkoja työttömille eli estäisi syrjäytymistä ja siitä seuraavia lieveilmiöitä..

Tarkoitin jatkuvaa ylensyömistä ja vertasin sitä liialliseen alkoholin kulutukseen.
        Molemmat yksin tai yhdessä lisää riskiä sairastua vakavaan ja kalliisti hoidettavaan sairauteen.
        Ehdottamasi alkoholiteollisuuden alasajo ja myynnin rajoittaminen voisi olla hyviä keinoja alkoholihaittojen vähentämiseen jos vain ihmiset ymmärtäisivät sen.
        Nykyisessä tilanteessa yhteiskunta myy haitallisia määriä alkoholia joten
        mielestäni suuri vastuu haittojen hoidosta on yhteiskunnalla eli alkoholista kerättäviä veroja pitäisi suoraan käyttää haittojen korjaamiseen.
        Myös alkoholin suurkuluttajan omaa vastuuta voisi lisätä mutta pakkokeinoja ei juuri kukaan kannata.

• mek
        raitis stina kirjoitti:

Onhan sitä kieltolaki yritetty mutta sitten tienaavat salakuljettajat ja muut trokarit eikä se miksikään muutu. EIhän islaminuskoisiissa maissa aslkoholia saa mydä mutta sitä on saatavilla vaikka kuinka paljon ja ne salkuljetuksien pyörittäjät rikastuvat ja valtiolta jää verotulot saamatta. Sama homma että lopetetaan autoilu niin ei tule kolareita mutta milläs sitten liikutaan.

• KALLE KELLO
        raitis stina kirjoitti:

Kuulehan nyt "raitis stina". Lähetäpä kansalaisaloite eduskuntaan. Jäämme kaikki mielenkiinnolla odottamaan, koska ko aloite tulee iltauutisissa.

• raitis stina

"alkoholistin vastuuta voisi lisätä mutta juuri kukaan ei kannata pakkokeinoja"(melkein sanasta sanaan).pakkokeinot olisivat se viimeisin ratkaisu kun kaikki muut keinot olisi jo käytetty.
      herää kysymys onko yhteiskunta antanut ns mahdollisuuden alkoholisoitua liian vapaasti ja helposti?mielestäni kyllä.
      en vertaisi kossupulloa ja kermaviineriä keskenään.

• ...

come on, jotain rajaa ihmisen vapauden ja itsemääräämisoikeuden loukkaamiselle. alkoholismi ei ole hyväksyttävä perustelu ihmisen alistamiseen mielivaltaisiin pakkokeinoihin.

vapaana tänne synnytään ja jokaisen pitää sitä vapauttaan puolustaa viimeiseen asti.

alkoholisti rankaisee tai auttaa ihan itse itseään.

alkoholistien lapset pitäisi tietenkin huostaanottaa hyvin herkästi.

ei me tarvita mitään mielivaltaista valvonnan kontrollin holhouksen ja pakkokeinojen yhteiskuntaa.

• kova tyyny
        ... kirjoitti:

come on, jotain rajaa ihmisen vapauden ja itsemääräämisoikeuden loukkaamiselle. alkoholismi ei ole hyväksyttävä perustelu ihmisen alistamiseen mielivaltaisiin pakkokeinoihin.

vapaana tänne synnytään ja jokaisen pitää sitä vapauttaan puolustaa viimeiseen asti.

alkoholisti rankaisee tai auttaa ihan itse itseään.

alkoholistien lapset pitäisi tietenkin huostaanottaa hyvin herkästi.

ei me tarvita mitään mielivaltaista valvonnan kontrollin holhouksen ja pakkokeinojen yhteiskuntaa.

Stina, siis raitis. On sinulle läheinen aihe. Jos alkoholin kulutusta haluttaisiin rajusti rajata ja vähentää, keinot olisi otettu käyttöön. Toiselta puolen, jos alkoholismiin olisi järeitä parannuskeinoja, nekin olisivat saatavilla.'
        Olet täysin oikeassa asioissa, joista olet surullinen. Nämä henkiset ja fyysiset vauriot on täysin vältettävissä joidenkin kohdalla, ja joidenkin ei.
        Jos minä saan sanoa yhteiskunnallisen parannusehdotuksen, joka ulottuisi laajalle myös, niin se olisi toisenlainen ja tietyllä tapaa liittyy alkoholiin ja sosiaalisiin ongelmiin ja menoihin (taloudellisiin kuluihin.)
        Olen ajatellut, kun pariskunta tai avopari tms. suunnittelee lapsen hankkimista, olisi oltava saatavilla eräänlaista perheneuvontaa. Se olisi järjestetty kaikille (ei pakollinen) sosiaalityön, seurakunnan, kansanterveyslaitoksen, ihan minkä tahon toimesta tahansa. Siellä olisi oltava asiantuntijoita, jottka neutraalisti ja asiallisesti kertoisi faktoja esim. lapsen kehityksestä ja yleensä siitä, mitä tarkoittaa, kun ihmisellä oikeasti on lapsi/lapsia.
        Tällaisessa "paikassa" saattaisi tulla esille myös vvanhemmaksi aikovan omia ongelmia, joita ei osaa käsitellä. Voisi olla, että joku hyötyisi siltäkin osin, että huomaisi parisuhteessa olevia vaikeuksia, jotka vaativat tarkempaa huomiota. Joku voisi miettiä pitemmälle ns. että hankinko lapsen tuon ja tuon syyn takia, enkö hanki tai hankinko joskus myöhemmin. Nykyään on paljon vaikeuksia sosiaalisia, psyykkisiä (mainitsemasi alkoholismi usein ongelma) ja toimeentuloon liittyviä vaikeuksia. Puhumattakaan vanhemmista, joilla ei ole koulutusta itsellään.
        Se, ettei tiedä, ei ole häpeä. Mutta silti tieto, vaikka se tuntuisi juuri omaan tilanteeseen sopimattomalta, voi avata silmiä. Ei ole häpeä eikä noloa myöntää tietämättömyyttä. Silmien sulkeminen on kuitenkin ikävä asia, josta tulee seurauksia.
        Alkoholi aiheuttaa välillisesti ja suoraan kustannuksia ja tuhoa. Minä en tiedä yhtään juoppoa, joka on minun neuvoa kuunnellut. Ehkä jonkin aikaa, mutta sama toiminta jatkuu jokaisen kohdalla, joka haluaa viinaa juoda. Tai tehdä muuta tuhoa itselleen. Ihminen haluaa jossain määrin mielihyvää ja tarvitsee. Joku saa mielihyvää jostakin aineesta. Ihminen tulee terveeksi, alkoholin käytön osalta, kun itse haluaa sitä.

• raitis stina

katsokaas kuinka on tullut miinuksia ja kas kummaa..miinuksia on enemmän kuin kävijöitä :).

• fhfghfgdhghfsh

Sä ihmettelet miinuksia - tekstisi on niin järjetön että toivottavasti kirjoitit sen humalassa. Ei edes miinuksien arvoinen.

• Hoitaa? Alkoholisteja? Miks niitä pitäs muka hoitaa? Hoitakoon itse itsensä omilla eväillään. Halvin tapa hoitaa alkoholistit, olisi perustaa reservaatti johonkin autiolle saarelle, jonne sit kerran viikossa vois tuoda peruseväät pontikankeittoon. Ja tietysti uusia juoppoja itsensä hengiltä juoneiden tilalle. Miksi niitä pitäisi hyysätä yhteiskunnan varoilla?
      Samaan reservaattiin vaan rattijuopot, juopot kirurgit, tapajuopot, kaappijuopot ja muutkin juopot. Ja paljon viinaa juotavaksi. No problemo!

• Stadin kundi

ja homot nyrkkeilypalloiksi!

• turhaa touhua

No tää nyt on niin ikuisuusaihe, että ihan suoraan sanoen ei vois vähempää kiinnostaa ei plussan eikä miinuksen edestä.

Oli nyt miten sairaus tahansa sitten ja virallisesti diagnosoitua ryyppääminen ja joi miten hyvän tai huonon syyn takia, niin jokainen sen itse omalla kohdallaan päättää että vetääkö itsensä hautaan vai lopettaako. Onpi tuossa aika moni sukulainenkin itsensä ennenaikaiseen arkutukseen kiskonut ja no, heidän valintansa elämässä ja kukin tiensä valitsee.

Jos viina on se niin the juttu ettei sitä halua jättää niin go vaan sitten ja onnea valitsemallesi tielle. Mutta ei sitten kannata itkeäkään miten on elämä vähän raskasta. Aika moni kuitenkaan EI juo, vaikka olisi kuinka paha fiilis ja kova elämä eli se ei ole automaatio jotta tietyssä vaiheessa pitää päästää kädet ratista irti.

• näinpäin

Eikö pitäisi laittaa vastuuseen ne, jotka ovat tuota tappavaa myrkkyä myyneet?

• häh?

alkoholi ei tapa. alkoholin raju väärinkäyttö tappaa.

jos laadukasta kaupallista alkoholia ei myytäisi niin kotivalmistus ja pimeä alkoholibisnes valtaisivat markkinat välittömästi.

juoppoja kuolisi myrkkyviinaan ja korvikkeisiin hirveitä määriä.

siinä vaarantuisi myös alkoholin kohtuukäyttäjien terveys ja henki, jos sekaantuisivat kotivalmisteiseen tai pimeään alkoholiin.

leipävetisitkin tappaa, mutta yleensä vain väärinkäytettynä..

• 19.

Niih, Ray tuhoaa kansan jos pelaa liikaa, Alkon syy jos juo maksansa ja talonsa, jos saa keuhkosyövän niin tupakan vaaroista ei olla varoitettu tarpeeksi jne jne... Eli aina jonkun muun syy henkilökohtainen valinta.

Kyllä tietyssä kohdin menee jo -ei se joka myy vaan se joka ostaa-. Ja ketään puolustelematta, mutta kun laillista toimintaa on niin sää voit tuhlata omaisuutesi ostamalla vaikka kullattuja poronpapanoita ja syödä niitä, kun myyjä kehuu niiden parantavan potenssia ja ummetuksen.

• Logiikkanne haisee
        häh? kirjoitti:

alkoholi ei tapa. alkoholin raju väärinkäyttö tappaa.

jos laadukasta kaupallista alkoholia ei myytäisi niin kotivalmistus ja pimeä alkoholibisnes valtaisivat markkinat välittömästi.

juoppoja kuolisi myrkkyviinaan ja korvikkeisiin hirveitä määriä.

siinä vaarantuisi myös alkoholin kohtuukäyttäjien terveys ja henki, jos sekaantuisivat kotivalmisteiseen tai pimeään alkoholiin.

leipävetisitkin tappaa, mutta yleensä vain väärinkäytettynä..

Huume ei tapa. Huumeiden raju väärinkäyttö tappaa. Koska laadukasta kaupallista huumetta ei ole saatavilla, kaikenlainen huumeisiin liittyvä rikollisuus rehottaa. Jne.

• Uljas uusi maailma
        Logiikkanne haisee kirjoitti:

Huume ei tapa. Huumeiden raju väärinkäyttö tappaa. Koska laadukasta kaupallista huumetta ei ole saatavilla, kaikenlainen huumeisiin liittyvä rikollisuus rehottaa. Jne.

Jos idea alkoholin myynnistä viihdekäyttöön tulisi nyt 2013, niin arvatkaa menisikö läpi? Alkaisi olla jo korkea aika kehittää jonkinlainen Soma pilleri alkoholin tilalle.

• myrkyn lykkäys

Ensiksikin pitäisi kääntää ylösalaisin koko alkoholipolitiikka; lopettaa yksisilmäinen alkoholin myyntiin perustuva verotuloihin tuijotus. Tehdä kertakaikkiaan stoppi juoppouden edistämiseen, koska suomalainen alkoholinkäyttö ja sen tuomat ongelmat kaikilla sektoreilla ovat katastrofaaliset.
      Aloittaa voisi vaikka toteuttamalla jo lain sallimia tahdonvastaisia hoitotoimia toivottomien alkoholistien kohdalla.
      Alkoholismi on sairaus siinä missä muutkin, mielen sairaus johon ei hoitoa tarjota, eikä sairas sitä itse tilansa takia koe tarvitsevansa.
      Voisin väittää, että koko yhteiskunnassa ja kaikissa ikäryhmissä lisääntyneet masennus ja uupumussairaudet katoaisivat kuin tuhka tuuleen, ellei kenenkään tarvisisi elää alkoholismin vaikutuspiirissä.
      Kaljateltat pois tapahtumapaikoilta, joissa liikkuu lapsia, samoin kaikesta urheiluun liittyvästä toiminnasta. Tai minun puolestani vaikka koko hermomyrkky rajojen ulkopuolelle ja saavuttamattomiin

• häh?

lainsäädäntö ei mahdollista juoppojen määräämistä tahdosta riippumattomaan hoitoon kuin esim välittömän hengenvaaran estämiseksi. järjetöntähän se olisikin määräillä tavallisia juoppoja pakkohoitoon oli alkoholisti miten pahassa tilassa tahansa.

alkoholi on ongelma vain juopoille ja heidän lähimmille omaisille. jälkimmäisiä pitää suojella esim lastensuojelullisin toimenpitein, mutta juopot juokoon jos haluavat. apua on kyllä juopoillekin tarjolla, jos itse haluaa sitä hakea ja kaikkein ratkaisevin on oma tahto raitistua.

ei tätä maailmaa voi juoppojen vaikean alkoholisuhteen vuoksi ruveta panemaan totaalisen kontrollin alle..

• äly älä jätä

Jos alkoholistit laitettaisi vankilaan, niin kyllä sekin maksaisi yhteiskunnalle. Sitä paitsi meillä Suomessa on alkoholisteja niin hirvittävät määrät ihan työtä tekevissäkin, että jos kaikki ruvettaisi vankilaan laittamaan, niin kyllä sitä äkkiä kävisi niin, että kukas niitä töitä tekisi ja tuloa valtiolle ansaitsisi verotulojen muodossa, kun kaikki (alkoholistit, lihavat, varkaat, murhaajat, sekopäät, narkkarit, tupakoitsijat...) olisivat vankilassa...

• 2 millii tuhlannut

viinaa ei voi kieltää ja myöntää muille maille että osa meistä on luolamiestasoa ainakin alkoholin suhteeen ja kun juomatavat ovat slaavilaiset(kossua tms) ja sanktiot jossain itäeuroopan ja länsieuroopan välissä olemme hukassa eikä tilanne parane kun ajan kanssa jos sillonkaan eikä kukaan meistä ole näkemässä sitä miten tulevaisuuden sukupolvet juovat.pakkoantabus kapselit ihon alle olisi jonkunlainen ratkasu pienten vankeusrangaistuksien ja lopputilien tilalle,muuta en keksi.

• 2b-smart

Kaikki lähtee alkulähteestä liikkeelle, ei siitä, onko hän vastuussa vaiko ei, eli valtiovallan pitää laatia laajan suunnitelman, miten saadaan ihmiset luopumaan alkoholin nauttimisesta kokonaan, samalla tavalla kuin esim. muslimit, jotka eivät juo lainkaan. Kun tiedetään tarkkaan, mitä kaikkea ongelmia alkoholin nauttimisesta voi seurata, niin, luulisi jo vallanpitäjien ryhtyvän toimiin. Paljonko pitäisi vielä uhria tulla alkoholista johtuvia enne kun tajutaan tätä asiaa. Ihminen elää paljon onnellisemmin ilman alkoholia, ja tapaturmavahinkoa, sekä vakivallasta johtuvia rikoksia vähenee roimasti, kun ei enää syypää ole alkoholi, varsinkin Suomen maassa, jossa alkoholista johtuvia väkivaltarikoksia ja tapaturmia on aika mittavaa.

Ensisijainen oppimislähde on kouluissa ensimmäisestä luokasta lukien, tulee opettaa, että alkoholia ei tulisi juoda, ja kertoa syyt niihin muita lukuisia muita toimenpiteitä, yhtälailla kun on ryhdytty tapakoimisen suhteen. Tupakkaa ei ole yhtään sen epätervellisempää kuin alkoholiakaan. Vaikka alkoholia nauttisi kohtuullisesti, siinä helposti voi käydä näin, että kun antaa pikkusormi, menee koko käsi, ja onko alkoholia ylipäätänsä tarvetta juoda? Ei varmasti!

Tässä on alkueväät koko tästä noidankehästä eroon pääseminen.

• Laitetaan samaan syssyyn muutkin elintapasairaudet ja vammat:

- urheilijoiden venähdyksen ja rasitusvammat
      - ylipainoisten sydän ja vesisuonitaudit
      - tupakoitsijan keuhkot ja verenpaineet
      - liikaa tekevien stressioireet ja unettomuus
      - liukkaalla luunsa katkaisseet(ellei ollut kengissä liukuesteitä)
      - jne.

• Skipper4

Kyllä tuolla aloittajalla on ihan kohtuullisen hyvin perusteltua asiaa sinällään. Mutta kun olemme tälläisessä yhteiskunnassa missä näitä pakkokeinoja ei oikein voida tehdä. Jos sairastun diabetekseen niin teen päätöksen itse millaista hoitoa siihen halua ja yleensä suhteellisen normaali ihminen kyllä ottaa lääkärin antaman avun vastaan. Alkoholistilla on kova halu päästä siihen olotilaan minkä hän saavuttaa viinalla ja sillä hetkellä ei kyllä oikein näe mitä kaikkea haittaa siitä seuraa ympäristölle. Haitat ovat usein korvaamattomia ja joskus peruuttamattomia esim. perheen menetys. Alkoholisti ei ota hoitoa vastaan ennen kuin on riittävän pohjalla ja haluaa sitä itse oikeasti. Sitten sairauden hoitoon voi kyllä osallistua monetkin tahot, jos se halu on olemassa. Pakolla ei yleensä aikuisia ihmisä saada hoitoon missään muodossa. Siinä mielessä en ole sitten aloittajan kanssa samoilla linjoilla. Tämä ongelma on niin syvä ja hankala, että ehkä se olisi jo ratkaistu, jos se olisi ratkaistavissa. Toivon kyllä kovasti, että joku keksii oikeasti järkevän ratkaisun tähän ongelmaan, joka koskettaa aika monia suomalaisia.

Minusta tuollainen ajatus, että alkoholi pitäisi kieltää kokonaan. Tupakka pitäisi kieltää kokonaan. Eikös silloin pitäisi hampparit, kokikset ja karkit kieltää kokonaan ja kahvi ja tee kanssa kun ne koukuttavat ja niistä aiheutuu erilaisia kalliita vaivoja. Sille ei vain voi mitään, että meitä ihmisiä on joka junaan ja jää vielä asemille paljon ruikuttamaan. Täydellinen holhousyhteiskunta ei ole kyllä avain onneen.

Täällä palstoilla on kyllä sitten todella fiksua porukkaa kommentoimassa näitä juttuja. Ehkä ensiksi osan kannattaisi hiukan opiskella oikeata elämää ja vaikka käydä tutustumassa alkoholistiperheen elämään ja sitten vasta miettiä mitä soopaa kirjoittelee...toki meillä vallitsee maassa sananvapaus ;)

• MIKSI JEPPE JUO? UNOHTAAKSEEN ERES HETKEN HELPOTUS SIIHEN VITUTUKSEEN JOSSA JEPPE RYPEE. SYITA ON MONIA JA ON MYOS JEPPEJA. SUOMESSA JUOMINEN TULEE VAAN LISAANTYYN SILLA IHMISET VOIVAT HUONOSTI MIKSI??????????

• qqq2

antasivat juoda saatana niin paljon kun huvittaa,ei se kummene hoitaa jos itsellä ei ole haluja parantua.turhaan verovaroja käytetään tuommoiseen.

• saarelle hörhöt

Juu ja vaikka omat ihmisoikeutensa sotkee miten pahasti, niin sehän se kaikista ainakin itseäni ärsyttävintä että tällaiset sitten kummiskin vaikuttavat yhteiskuntaan, asuinympäristöön ja lähipiiriin vähintäänkin "lievästi" häiritsevästi. Ja vievät hoitopaikkoja ja rahoja sellaisilta sairastuessaan, jotka ovat täysin syyttömiä omaan tilanteeseensa. Juoppo saa juoda ja narkki narkata itsensä luolassaan ihan mihin kuntoon tahansa puolestani mutta kun on kaikkien riesa.

Ja sairauksia ja ajautumisia, buhuu. Omia valintoja ja omia mokia.

• absolutistforever

Hoitoon vaan kaikki niistä, jotka kerrostaloissa ryyppäävät niin, että naapurikin on jo ihan sekaisin. Herkällä ihmisellä ja alkoholistilla on hyvin vähän yhteistä. Alkoholisti on oma kokemukseni mukaan hyvin itsekäs, ja eihän sitä sitten muista, mitä on tullut tehtyä. Kyllä viina aivot tuhoaa. Ei heistä enää tiedä mikä on totta ja mikä ei. Mutta kiitos kuitenkin kaikille niille, jotka yrititte auttaa. Sekaisin olin. Alan jo tottua.

• otetaan sille

etkö sinä absolutistforever ole itsekäs kun kaikkien muiden pitäisi valita samallainen elämäntapa kuin sinulla.muuten eikö se ole moneen kertaan todistettu että vähän koulutettu työssäkäyvä viikonloppu/kausijuoppo joka kuolee alle 60 vuotiaana alkoholi sairauksiin ole yhteiskunnan kannalta kaikkein tuottavin.

• huomannut

Absolutistit ovat herkkiä kuin rautakanget.

• höpön löpön

Älkää jauhako paskaa. Aikuinen ihminen on valintansa tehnyt, eikä mitään kukkahattuja tarvi. Pahentaa vaan tilannetta tommoset pakkotoimet.

• maistuu sateellaki

vain oikeudessa määrätyt sakot pittää istua.esim.rattijuopumus josta sakkoa 400e.jos et maksa istut.maksoin sakon ei tarvinnu lusia,ajoin känes.esim ylinopeus tai näpistyksestä tulevat rikesakot saa mennä vaikka voutille.niitä ei tarvitse maksaa.minä oon ryypänny viimeset 15v eikä tarvii hoidossa juosta,yksilöllistä jos elimistö pettää.ja linnassa istus alkoholistit suomessa niin se vasta kalliiksi tulis,satoja euroja päiväkulut.vedä kirjottaja kunnon känni ja mieti asiaa uudestaan.pökiö.

• Hohoijaaaaaaaaaaaaaa

Sinut pitäisi laittaa vastuuseen kirjoitusvirheistä.

• selvävesi

Juokaa viinaa tulette viisaammiksi!

• presidentille

Aivan, eläkeläiset ovat nykyisessä kapitalistisessa yhteiskunnassa ainoastaan suuri kuluerä - eli täysin tarpeettomia.

Kapitalismi on rakennettu ahneuden ja kilpailun ympärille - _itsekkyyden_

Kaiken poliittisen kulissin takana on kuitenkin aina kapitalismi, eli kaikki polittiikot pelaavat samaa itsekästä peliä. Paitsi ne poliitikot Suomessa (tuskin kukaan) jotka yrittävät taistella kapitalistista järjestelmää vastaan, tuomalla uudenlaisia ajatusmalleja ja perspektiivejä kohdata haasteet.

Kaikki politiikassa mukana olevat, miettikää missä oikeasti olette mukana, koko homman pohja on se missä oikea työn pelikenttä on.

Juostaan korjaamassa seurauksia, kun pitäs olla tutkimassa syitä.

• häh?

eläkeläiset ovat säästäneet eläkkeensä ihan itse ja saavat siitä vain pienen osan takaisin. eläkerahat hävitetään pyramidin huipulle.

lisäksi eläke menee yleensä suoraan kulutukseen eli palaa isoihin kukkaroihin.

• Hyvin sujuis

Sillä tavalla että poistamalla MYYNNISTÄ KAIKKI ALKOHOLI JUOMAT KAUPPA JA ALKOT KIINNI.

• -----------

Loppuuko sota ja kauheudet maailmassa, jos telkkarit hävitetään?

• huomannut
        ----------- kirjoitti:

Loppuuko sota ja kauheudet maailmassa, jos telkkarit hävitetään?

Kyllä se rajoittaa sotaintoa, jos aseet hävitetään. Teillä on huumekauppiaan moraali.

• joo6ty788g88h8h8h8h8

ehkä parempi ois vaan pelkästään tehdä systeemi jossa alkoholistiksi todetut eivät voisi enää ostaa viinaa eli ne ketkä homman hallitsee saisivat sellaisen ostolupakortin :)

Ja alkoholistit sitten jäisivät ilman kortteja ja eivät voisi itse ostaa viinaa.

Toki varmaan joku muu voisi ostaa mutta tämän voisi lailla laittaa rangaistavaksi teoksi josta vähintään tuntuva sakko ja jos homma ei lopu niin istumaan vankilaan.

Alkoholistille myös voisi lopettaa rahan antamisen ja sen sijasta annettaisiin ruokaa, vaatteita ym jotka ylläpitävät sitten kunnossa pysymistä ja näin sitä rahaa ei voi käyttää viinaan kun sitä ei ole. Ja tämä ois siitäkin hyvä, että kun ei ole rahaa niin tuskinpa yksikään muu ostaja sitten omillaa ostaa sitä viinaa kun alkoholistilla ei ole antaa rahaa.

Mutta joo, tupakoitsijat on laitettu pahempaan ahdinkoon kuin nämä viinajuopot vaikka viina tappaa paljon enempi ja myöskin aiheuttaa paljon enempi sivullisille vaaraa ja uhkaa mutta eihän sitä sovi Alkon monopolia uhata ja verovaroja sitä kautta vaan pitää tupakoitsija ekana kyykätä kun pitäis nämä alkoholistit saada pois raittiiksi.

Ite en polta enää ja viinaakaan ei paljoa kulu vaan joskus ja kohtuudella.

• kuurilla

Jos juoppo miettisi hetkenkin seuraavaa kulaustaan, hänen mieleensä voisi varmaan vaikuttaa ajatus omien lapsien surusta tai oman terveyden menettämisestä, mutta epäilen suuresti minkäänlaisen sakon vaikuttavuutta tilanteessa.

• Ehkäpä minä sitten olen kukkahattu...

Lähipiirissäni on noita alkoholisteja. Ollakseni rehellinen, en minäkään lasiin sylje. Ainoa lohtuni on se, että kerta-annokseni ovat 2 - 4 annoksen luokkaa, eivätkä jokapäiväisiä.

Kun nyt tätä asiaa olen katsellut elämäni ajan, olen tullut siihen tulokseen, että alkoholi valitsee ihmisen, ei ihminen alkoholia. Alkoholismin perinnöllisyydestä on ollut paljon puhetta, enkä pidä sitä ihan höpötyksenä. Kulttuureissa, joihin alkoholi on levinnyt vasta hiljan, ongelma on vielä rajumpi kuin Suomessa. Alkoholin läsnäolo ei suosi niitä henkilöitä, joilla on perinnöllinen tai muutoin hyvin syvä taipumus juomiseen. Maassamme onen holistin sukuhaara lienee sammunut jo ennen ensimmäisenkään jälkeläisen syntymää. Vaan miten lienee niissä kansoissa, jotka ovat vasta vaikka kuluneen sadan vuoden aikana päässeet viinan makuun?

Laajemmin tässä on kyse siitä, että en mitenkään saa uskottua täydelliseen valinnanvapauteen. Ihmiset kokevat pakottavia tarpeita, joista toiset tuottavat välittömämmin ongelmia kuin toiset. Jotkut tarvitsevat äärimmäisyyksiin meneviä aatteita voidakseen tulla toimeen maailman kanssa. Jotkut kokevat olevansa kunnon ihmisiä kunnon maailmassa, kun vahtivat jokaisen syömänsä suupalan energiasisällön. Lähes mikä tahansa ominaisuus muodostaa sosiaalisen ongelman, jos se vain saa ilmetä riittävän vahvana. Kun käsitykset luutuvat ja seura on valittu samanmielisten joukosta, tuloksena on tuhoisa kapeakatseisuus. Tällaiseen kun vielä liittää fyysisen riippuvuuden, niin suhteellinenkin valinnanvapaus on mennyttä kalua.

Kiintoisaa tässä on se, mitä lienen näissäkin keskusteluissa pohtinut ennenkin. Jokaisella meistä on jonkinmoisia paheita, jos ei muuta niin ylenpalttinen ja joustamaton hyveellisyys. Onnistumme valehtelemaan itsellemme, että paheemme on täysin hallinnassamme vaikka jatkuvasti on havaittavissa esimerkkejä siitä, että monet asiat ovat enintään osittain kontrolloitavissamme. Oletuksemme kaiken kattavasta elämämme hallinnasta sulkee tehokkaasti ulos sen seikan, että olemme suunnilleen samanlaisia kaikki, jossain asioissa hyviä, toisissa huonoja.

Tuossa yllä joku mainitsee, että alkoholistit eivät ole maksukykyisiä. Pitää muistaa, että vain pieni osa alkoholisteista on todella syvissä sosiaalisissa ongelmissa tai suorastaan rappiolla. Valtaosa alkoholisteista käy työssä, opiskelee tai on elää pääosin jokseenkin normaalia elämää. Vaikeudet alkoholin kanssa tärvelevät pikemminkin ihmissuhteita. Monet siis tärvelevät terveyttään ja ihmissuhteitaan alkoholilla vuosikausia syrjäytymättä kuitenkaan erityisesti. Suoranaisten juoppojen aiheuttamat alkoholin terveydenhoitokustannukset voivat olla vielä jotenkuten laskettavissa. Vaan miten lienee niiden kustannusten laita, jotka johtuvat kohtuu- ja ongelmakäytön välisellä epämääräisellä rajavyöhykkeellä tapahtuvasta juomisesta? Kuka ne laskee, ja miten?

Jos alkoholin tarjontaa rajoitetaan tuntuvasti, uskon, että sitä aletaan valmistaa kotona. Jos sekin onnistutaan kitkemään, ihmiset keksivät uusia tapoja saavuttaa alkoholin suoma tila. Ja vaikka kyse ei olisikaan pään täydellisestä sekoittamisesta, mielihyvän asemaa ihmiselämässä olisi silti syytä pohtia. Mikä tahansa mielihyvä kai voi muuttua riippuvuudeksi ja toisaalta, juuri mielihyvä on suurimpia motivoivia seikkoja ihmiselle. Jos alkoholinkäyttöä rajoitetaan ankarasti, vähintäänkin kohtuullista olisi tarjota jokin parempi mielihyvän lähde tilalle.

• Voi jessus...

Raitis stiina, Jessus mitä paskaa "Alkoholistit vankilaan". Alkoholismi on sairaus siinä missä muutkin sairaudet!!

• kuurilla

Jos juoppo miettisi hetkenkin seuraavaa kulaustaan, hänen mieleensä voisi varmaan vaikuttaa ajatus omien lapsien surusta tai oman terveyden menettämisestä, mutta epäilen suuresti minkäänlaisen sakon vaikuttavuutta tilanteessa.

• Riippuvuusrankaistus

Viimekädessä siis jouduttaisiin tappamaan eikä lopettamaan alkoholistit tässä esitetyllä todella epäihimillisen tuskallisella menetelmällä? Eikö sama kävisi vaikka liikaa asuntovelkaa ottaneille?
      Ja heitä on oikeasti paljon enempi kuin luulotellaan. kaikesta voidaan vääntää..
      hyvät taikka pahat puolensa..
      On todella naivia kuvitella että. päihderiippuvaisuuteen sairastunut ei hankkisi
      konstilla millä hyvänsä humalatilaansa mistään rahoista rajoista taikka sakoista/säännöistä piittamatta hän tekee sen taatusti vaikka rikoksen keinoilla
      jos pakotetaan siihen. Ja se ei ainakaan lisää muitten turvallisuutta.

• jaah?

Suomi24:n ylläpidossa on jotakin outoa. "Alkolismi" on aika laaja käsite. En ymmärrä, miksi alkoholistien pitäisi maksaa hoitonsa, semminkin tai ainakaan niin kauaa, kun Suomen valtio Kela- korvaa imbesillien epäonnistuneita _vapaaehtoisia_ ryntäiden laajennuksia ja huulifyllejä Virossa. Ihan sama kuin sanoisit, että diabeetikoiden pitää itse maksaa hoitonsa tai mitä tahansa terveyspalveluita kukin tarvitseekaan. Tiedoksesi, että jo nyt veronmaksajat maksavat _itse_ Suomessa kaikki terveyspalvelunsa - tämä on ulotettu jopa veronmaksajien lapsiin ts.sukuihin, eli veronmaksajat maksaa ainoastaan _itse_ Suomessa, että lapset ja suku edes pääsee lääkäriin, eli pikku-Italiaa tästä maasta ollaan hakemasssa.

Minulle Suomen valtio olisi ainakin noin tonnin pystyssä, jos päättäisin hakea jälkikäteen korvauksia matkustuskustannuksists lääkäriin pakollisen sairauden osalta, eikä ongelmanani ole koskaan ollut edes alkoholi ( mikä näemmä tämän, Suomi24- etusiviulle nostetun palstan aihe on!), mutta kun tässä on rehdin veronmaksajasuvun jäsen, niin mikäs siitä, kun suku kyytsää lääkäriin ilmaiseksi, että säästetääas r*nkkareille nekin rahat, eikä vaadita mitään itselle. Lisäksi lähestulkoon ysikymppiset dementikotkin hoidetaan ilmaiseksi kodeissa täysin ilman omaishoidontukia: mikäs siinä, vaikka ne soittelee ja piinaa lähes yhtä iäkkäitä sukulaisiaan puhelimessa ja taukoamattomilla palvelusten vaatimisilla kaikki päivät ja julkinen valtio toimittaa vaan lääkkeet päivittäin, kuukausihintaan noin 1000- 1500 euroa tästä "palvelusta".

Lisäksi lapsiperheitä pitäisi tukea. Ai niin missä. Kiroilevia teinejä on kadut täynnä ja siihenhän varmaan on raha syynä, että jos joku mäntti ei osaa mitään muuta sanaa kuin "vittu". Veronmaksajia niistä vielä! Älkää viittikö. Ensin ne haluaa käydä yksilöllistä koulua 20- vuotiaaksi asti ja sen jälkeen alkaa urputus, kun ei ole varaa omaan omistusasuntoon. Sitten ne russuttaa kateellisina akateemisille, jotka osaa asua varojensa mukaan vaikka koirankopin kokoisessa kämpässä, että on tää nyt niin kauheen väärin, kun asuntolainojen korot nousee ja ei voikaan saada asuntoa Eirasta sillä, että mies on ansiosidonnaisella, nainen kotimammailija ja vielä tehty siihen perään viis kakaraa kotihoidontukien auvoisuuden vuoksi.

Melkein tekis mieli alkaa alkoholistiksi!

• Hei me vainotaan!

Jos nuo sinun lääkkeesi eivät tepsi, niin ainahan on tuo vanhat tutut konstit, keskitysleiri ja kaasukammio.
      Tiedetään, että raitistuneista alkoholisteista tulee usein fanaatikkoja, onkohan tässä taas käynyt niin?

• Ammattilainen päihde

Raitis Stiina on nyt muutaman vuoden ollut juomatta ja purkaa tuota alkoholistin ehdottomuutta toisiin.
      Seuraavaksi Stiina löytää Jeesuksen ja lähtee levittämään ilosanomaa.
      Sitten Stiina alkaa taas kohtuukäyttäjäksi.
      Lopuksi Stiinan kohtuukäyttö riistäytyy käsistä ja alkaa kunnon JUOPOTTELU!
      Jos Stiinan hyvät ideat hulluuskaudelta ovat menneet läpi, PÄÄSEE Stiina Hämeenlinnan naistenvankilaan.
      AAMEN!
      (näitä Stiinoja on nähty 20 vuoden työuralla päihdehuollossa)
      PS. Jos Stiina olisi todella parantunut alkoholismista, ei hänellä olisi mitään tarvetta huudella täällä älyttömyyksiä.

• huomannut

Niinpä. Siitä puhe mistä puute.

• -naparetkeilijä-

Alkuun vain, harppoen lukien.
      Näinhän se on helppoa elämä, jos ei itse ole läski, anorektikko tai juoppo, on helppo ehdotella kaikkea maan ja taivaan välillä noista ominaisuusista kärsiville.

Kuka on maan parhaita veronmaksajia, oli rikas tai köyhä = paljon alkoa käyttävä.
      Muinoin isäni, melkoinen juoppo, sai sakot, kun kus.. pissasi kaupungin puistoon.
      Eli oli jo silloin rikkeentekijä, rankaistu.

Voi, voi, kun me kaikki olemme ihmisiä, kaikkien vikojen summa on melko lähellä toisiaan.
      Kellä mikin, kellä ulkoinen, kellä sisäinen.

"Oi ihmiset toistanne ymmärtäkää". Helppo moittia naapurin Lauria, entäs jos vaikka oma poika on kostea?

Alkoholismi, kuin muutkin nykyään lisääntyvät vaivat, ovat oire pahoinvoivasta, ihmisyyden kieltävästä yhteiskunnasta, yleisestä omanapaisuudesta.

• luksus holismi

täys päiväisiä holisteja seuraneena voin sanoa että palvelu on parasta aaa luokkaa kunnan toimesta. alkoholi ongelma vähenisi jos saisivat saman kohtelun kuin työttömät jos työhön tai kurseille mene ei saa euroakaan luukulta.

• laiha kausijuoppo

sama kohtelu kaikille eli myös ylipainoiset (sydän-ja verisuonisairaudet,2 tyypin diapetes,tuki-ja liikuntaelin sairaudet ym.ym) pakkohoitoon.onko kukaan muuten laskenut jos tupakan ja alkoholin myynti kiellettäisiin kuinka paljon muuta verotusta joutuisi nostamaan että päästäisiin samoihin verotuloihin.kyllä mulle uusi kieltolaki kelpais pääsis tehtaita ja kartannoita ostamaan kun hommais pirtuveneen.silloin muuten juotiin kansalaista kohden eniten "puhdasta"alkoholia vuodessa.

• näivetystauti

Alkoholistit tahdonvastaiseen hoitoon, ainakin ne toivottomat tapaukset.
      Mielisiras jonka todellisuudentaju on pettänyt ja joka on psykoottinen toimitetaan hoitoon, miksi ei patologisesa humalatilassa olevaa alkoholistia kohdella samoin?

Montako ihmistä vuodessa kuolee rattijuopon takia, montako tapetaan humalatilssa, moniko tappaa humalassa, moniko hukkuu humalassa, moniko alkoholisti tekee itsemurhan tai teloo itsensä hengiltä, lisäksi vielä ne jotka kuolevat alkoholimyrkytykseen.
      Elkö tahdonvastaisen hoidon kriteerit täyty, kun patologinen juoppo on humalatilassa kiistatta vaarallinen itselleen ja muille?
      Alkoholismi on lisäksi äärimmäisen tarttuva tauti, joka muuntuu lähipiirissä masennukseksi ja uupumukseksi ja näivettää elämän kaikilta. jotka joutuvat sen vaikutuspiirissä elämään.

• vankilaplaneetta

minun mielestä sä olet vaaraksi itsellesi ja muille. saatat tehdä mitä tahansa koska tahansa, tai mitä tahansa voi tapahtua koska tahansa. liian vaarallista! ei voida jättää puuttumatta!

ei muuta kun pakkohoitoon vaan!

• nii sulle kans

Alkoholismi ei ole tarttuvaa laatua oleva tauti. Malaria jne kuuluvat sairauksiin, jotka on tarttuvia tauteja.
        Anteeksi vaan, mutta jos ei ole lääketieteestä ymmmärrystä tai sosiaalipuuolen koulutusta omaava ihminen ei pitäisi kantaansa ilmaista.
        Kyllä se muiden ongelma vaikuttaa toisten elämmään tunnetasolla. Se on selvää, mutta näivetystauti on monella ilman alkoholin käyttöäkin. Lisäksi näivetystauti on vanhakantainen nimitys erilaisa oireita koskevassa sairaudessa.

• voi erkki

Voi voi tätäkin palstaa. Turha yrittää suomalaisille puhua mitään alkoholismista. Alkoholi on kansalle niin tärkeä voi että. Mua ei haittais yhtään jos alkoholi poistettas kokonaan myynnistä ja ihmiset sais matkustaa viroon viinoihin. Oon niin kyllästyny niihin örveltäjiin ja pariin sukulaisahdistelijaan jotka viina-addiktiollaan tekevät hallaa myös ympärillä oleville ihmisille. Mitä turisen, eihän sellaisia ihmisiä olekaan, mitä luulenkaan. Jos on niin eipä ole viinan syy ei. Viinahan ne ongelmat poistaa pitkäaikaisesti.

• Puhu, hyvä ihminen

Niin. Tuokin on yhdentyyppinen pakollinen heitto näissä keskusteluissa.
        Eipä siitä jäänyt tälläkään kertaa mitään käteen.

• 4321

Alkoholismi EI ole sairaus siinä mielessä miten määritellään mm. monet elimelliset tai psyykkiset sairaudet. Alkoholismissa on kyse riippuvuudesta, saahan sen avulla toki hankittua ihan oikeitakin elimellisiä sairauksia.

• tietäjä6

Alkoholismi on riippuvuussairaus siinä missä muutkin riippuvuudet.

• ------------

Geeneissä, geeneissä, niin kuin moni muukin sairaus, johan se on tutkittu.
        Tarvisi vain tietää jo syntyissään, että viisaasti elävä välttäisi viisauksissaan aloittamasta viinoittelun.

• Barbaari33

Spurguille pitäs kehittää oma bumfights sarja nyrkkeilyyn niin saisivat purkaa stressiä terveellä tavalla ja tarvis juoda sen myötä vähemmän. homma voitaisiin videoida ja myydä postimyynnillä sitten tuotoista maksettaisiin kauden voittajalle matka virolaiseen bordelliin.

• pämppääjä

Ei kaikki alkoholistit kärsi.

Olen alkoholisti, enkä juonut tuskaani, join tylsyyteen ja tyhjyyteen.

Parin vuoden aikana ei ollut montaa selvää päivää. Kai siihen sumuun kymppitonni upposi.

Kyllä tämä selvänä olo taitaa kumminkin olla mukavampaa....

• Ohimosta ottaa

kyllä ei kuka korvessa viinat ostaa jos eime vielä niin pahasti juopot jos saatana viinaa noin rajusti verotetaan ni turpakiinni antakaa pirtua eurolla litra ni ongelma on aikalailla hoidettu poistumankautta ja uudet yrittäjät kuolee osaamattomuutta samalla myrkyllä ni saadaan teidän onnelliselle eteläsuomi asunto perheelis velallisille onni ku on puliukot näkösältä haudassa ja saatte muksunne omiksi lomiksi hoitoon yms sellasta saatanan loisia oote ite

• ap,lle

NETTIRIIPPUVAINEN SINÄ OLET>>>> 24/7 365 päivää vuodessa. Pakkohoitoon kuuluisit!

Tiedoksi kaikille, että suurin osa palstan viesteistä tulee yhden ja saman ääliön IP-osoitteesta.

• raitis stina
        ap,lle kirjoitti:

NETTIRIIPPUVAINEN SINÄ OLET>>>> 24/7 365 päivää vuodessa. Pakkohoitoon kuuluisit!

Tiedoksi kaikille, että suurin osa palstan viesteistä tulee yhden ja saman ääliön IP-osoitteesta.

mä en ole käynyt täällä kuin vajaat pari kuukautta..jos haluat asian tarkistaa niin annan ylläpidon sen sulle selventää.mitähän sinäkin täällä teet,taas?

• pullon pohja

Täällä taas yritettiin verrata viinan juontia ylensyöntiin.
      Molemmista seuraa yleensä haittatekijöitä, mutta.
      Viinerinmussuttaja ei tule vuosien viinerinkäytön jälkeenkään
      väkivaltaiseksi liiallisesta pitkään jatkuneesta viinerinsyönnistä.

Samaten vaikka teinityttö söisi 10 viineriä ennen kuin lähtee illalla
      kaupungille bilettämään, ei ajaudu sen takia harrastamaan
      suojaamatonta seksiä jonkun kanssa niin, että seuraavana päivänä
      kaduttaa, että mitä sitä taas tuli tehtyä.

Ylensyönnistä seuraa omat ongelmansa, jos ei liiku riittävästi.
      Mutta alkoholi tuhoaa aivoja aivan eri tavalla, aiheuttaa sitten
      tämän pään sisäisen tuhovaikutuksen seurauksena aivan omat
      kerrannaisvaikutuksensa, mitä ylensyöjille ei tule.

Vaikealuontoinen asia kaiken kaikkiaan, edelleenkin työikäisistä
      Suomalaisista ainoastaan joka seitsemäs on raivoraitis, sellainen
      joka ei ole koskaan käyttänyt mitään päihteitä.
      Kaikki muut ovat joko entisiä tai nykyisiä käyttäjiä, kuka käyttää
      ja mitä käyttää enempi tai vähempi.

• HOITAJA22

MIELESTÄNI VASTUU ON SILLÄ JOKA SITÄ MYY JA MAINOSTAA,ELI ALKON. EHDOTTAISIN ET SUOMESTA LOPETETTAISIIN KOKONAAN ALKOHOLIJUOMIEN MYYNTI SITEN VALTIOKAAN EI SAISI LISÄÄ VERORAHOJA.

• jfhjfhjfjfh

Joo, ja otetaan huostaan ne lapset, jotka menivät ilman pipoa ulos ja palelluttivat päänsä.

• 7+1on 15

Nii ja pentu kikkailijat verolle ja ankarimman mukaan ja jos köyhä tekee pentuja mille ei oo varaa kunnon vero päälle asunnot alta jos ei mksut luonistu ni hanat kiini niinku juopoiltaki näillä mennään minusta vähä julmaa mutta olla pitääki jos surkimukset painetaan syvemälle suohon ni nuoki samalla menee ja säästyy paljon paljon rahan paskaa yhteiseen paskaan

• Joo, mutta kukapa senkin maksaisi.........? Tuskin se alkoholisti itse.....vaikka se olisi täysin oikein ! Ja kuka tämä kirjoittaja aloittaja oikein on, kun ei osaa kirjoittaa.....? Etkö tiedä, että aina, kun on piste (.), sen jälkeen tulee aina iso kirjain ? AINA. Muu-ten toi on aika hyvä idea....paitsi, että ei vangille suoda mitään noista ennen, kuin ne kaikki on ansaittu, esim. hyvällä käytöksellä.......ja huomaa, että äsken, kun kirjoitin sanan esim., niin sen jälkeen ei tule isoa kirjainta. En ole mikään opettaja tai muu vastaava.......itse en ole koskaan juonut. Oikeesti ! En koske siihen litkuun. Hyi !! Är-syttää, kun jo alaikäisetkin tenavat sitä ostaa jotenkin ja juo........
      Ja on jokainen alkoholisti pakkohoidon tarpeessa. Omat häpeälliset vanhempani, jot-ka lähentelee jo 70-vuotta kumpikin, litkii sitä vain lähes koko ajan. Myös isosiskoni ja sen ärsyttävä aviomies, jota en ole koskaan sietänyt, nekin litkii sitä, ja heillä on vieläpä 3 alaikäistä poikaa ! Kiitos alkoholin, 2 ekaa on vähän sekoja ja keskimmäi-nen on vammainen......ja kuka poikia vahtii, kun he ryyppäävät ? Ei kukaan. Ja entäs , jos tulee hätä jollekin pojalle, kun he ovat kännissä tai ei vielä, mutta pian......?
      Alkoholismi on sairaus, jolle ei näemmä ole keksitty kunnon parannuskeinoa, paitsi, että kaikista kaupoista, kioskeista yms, missä alkoholia myydään, kaikki se litku ve-detään niistä pois, eikä uusia ole tulossa koskaan. Nehän on kaikki siinä näköetäisyy -dellä.....ja kaikki Alkot lopetetaan. Olin tässä kerran yksi la jokunen vuosi sitten, kun liukastuin jäähän ollessani kaupungilla, ja sitten menin lääkäriin, sain odottaa n. 2 tuntia, että pääsin sinne, kun alahuuli aukesi......ja olen vieläpä diabeetikko.....en pää -ssyt jonon ohi.....melkein kuolin nälkään, ja eikös siihen ängennyt joku humalainen ukko, ja lisää kittasi siellä muiden joukossa......hyyyyiiiii !! Että hävetti......että huma-laiset on diabeetikkoja edellä......meinasin mennä sanon sinne vastaanottoon, että miten on mahdollista, että joku humalainen pääsi mua, diabeetikkoa edelle.....?
      Musta jokainen humalainen ja alkoholisti joutuvat maksamaan itse jokaisen sentin hoidoistaan. Pitäisi, siis.....jos on varaa ryypätä, on varaa myöskin pakollisiin hoitoi-hin.....kaikkiin.....
      Joo, kaikki alkoholistit vastuuseen ! Hävettää, että niitä on kaupungilla......ja muual-lakin......

• piste.pilkku merkki

ja piste pilkku koululainen voi viedä omenan opelle ni ei tiedä saatko turpaan vai kollyä auringottomaan paikkaan se tuore omena suussasi piste pilku äänne ääliö

• kössi65

Paljonko maksaa 1 päivä linnassa.Se on nimittäin aika kallista. Että se siitä maksusta,että joku voi olla noin pöljä

• kössi kenguru

n900 euroa

• Tenu Löyhkä

Parhaiten alkoholismi voidaan parantaa näin:

Velvoitetaan Valtio lailla lisäämään kaikkiin alkoholi juomiin niin paljon metanoolia, että ei näkö mene, mutta riittävästi, että tulee aivan kaamea Kankkunen, eli hirmuinen Jysäri, jossa pää tuntuu halkeavan, joka sydämmenlyönnillä ja peräkura lentää kaaressa housuun, jo eka ryypyn jälkeen.
      Siis myös Kissankuselta maistuvaan olueen, eli kaljaan.

Kyllä se juopottelu siitä aika pian loppuu, kun aina saa oikein kunnon rapulan, kohmelon.

Jos sitten jollakulla tenukepillä vielä riittää intoa juopotteluun niin juokoon: Lasolia, Tenttua, Käsidesiä, Tolua, Fairia ja hyvää on. Kyllä niistäkin sekaisin menee en vain sano mikä?

• hirteenvaan

tenttu eli sinoli tai masinoli.HYVÄÄ ON.kaikki linnan hampit myydä afganistaniin talebanien maalitauluksi ja kaikki raiskarit ja tappajat hirteen.säästöä tulisi mukavasti valtiolle.200euroa yö per vanki.

• ex-deeku

Ideasi kuulostaa ehkä hiukkasen hurjalta, siis että maksukyvytön hoidossa ollut juoppo vankilaan, mutta ymmärrän sinänsä erittäin hyvin, mitä ajat takaa. Olen itsekin raitistunut alkoholisti ja nykyisin ihan työssäkäyvä normi-ihminen, mutta toista se oli ennen...

Juovina aikoina olin enimmäkseen työttömänä ja ryyppäsin sossun rahoilla. Kun kunto meni välillä liian heikoksi, kävin sopan maksusitoumuksella katkolla (yht. 15-20 kertaa) ja sitten sama meno jatkui taas. Katkolla törmäsin tapauksiin, joilla oli jopa 50-70 "hoitoa" takanaan eikä aikomustakaan lopettaa juomista. Tunnen monia työikäisiä ja (alkoholismia lukuun ottamatta) työkykyisiä ihmisiä, jotka eivät ole töissä, opiskelemassa eivätkä edes työkkärin kirjoilla vaan he elävät toimeentulotuella ja pelkästään juovat.

Minun ehdotukseni olisi, että alkoholistille annettaisiin mahdollisuus esimerkiksi yhteen katkaisuhoitoon kalenterivuodessa max. 3-5 vuoden ajan, ja muuten hoidettaisiin vain hengenvaaralliset oireet (deliriumit yms). Toimeentulotuella eläville alkoholisteille 2 vaihtoehtoa: päihdekuntoutus ja työllistymissuunnitelma tai toimeentulotuki pois. Miltäs tämä kuullostaisi?

• kuningaskanki3000

Tuskinpa, ainakaan niinkauan kuin alkoholi itsessään on täysin laillinen nautintoaine ja jos nyt ajatellaan että rapajuoppo alkaa juomaan käsidesiä ja lasolia sitkun muut vaihtoehdot on käyty läpi.

Narkit sitten asia erikseen...

• Minä olen sitä mieltä, minkä olen ennenkin esittänyt, että otetaan viinakortti uudestaan käyttöön. Eli jokaisella pitää olla viinakortti, jolla saa ostaa tietyn määrän alkoholia kuukaudessa.
      Siis tietenkin ne jotka eivät käytä alkoholia ollenkaan, eivät sitä korttia hae.
      Mutta ilman korttia viinaa ei saa ALKOSTA eikä elintarvikekaupasta.
      Tällä tavalla saadaan viinanjuonti kuriin ja siitä johtuvat ongelmat vähenemään.
      Ja ne jotka sitten alkavat polttaa omia viinojaan, niin polttakoon.
      Se on kuitenkin niin pieni määrä joka sitä tekisi.

Ilman korttia ei myöskään saa tuoda viinaa ulkomailta. Ja kaikki ostokset vähentävät määrää.

• alkkisnaikkonen87

Hain apua alkoholismiini, ensin a-klinikalta, katkolta ja paikallisesta a-a:sta. Sitten jo erityisesti naisille tarkoitetusta laitoskuntoutuksesta. Laskun sain 2vk:n päästä ja se olisi pitänyt olla maksettuna 3vk:n päästä. Päivämääristä ei voinut neuvotella. Sairaspäivärähäni oli katkennut kuntoutuksen aiheuttaman "epäselvyyden" vuoksi ja kun sairauspäivärahaa ei anää maksettu, tämän jälkeen hakemani työttömyyspäiväraha on odotuttanut tuloaan jo pari kuukautta kuntoutuksen jälkeen... En suosittele ainakan yksityisen laitoksen järjestämää kuntoutusta henkilöille, joilla on alkoholismia, muttei maksuhäiriömerkintää.

• voi älyä

AA sairaat paikalla, sekös nyt olisi halpaa, että pannaan juopot putkaan? Tai jopa vankilaan, kuten todettu se sitten maksaa meille lähes 1000 euroa päijä, ja juoppo vaan lihoaa .

• Oletkomuitaparempi

Tietääkös aloittaja paljonko yksi vankilavuorokausi maksaa yhteiskunnalle?

Ja mitäs sen kanssa tehdään kun vankilat ovat jo ennestään tupaten täynnä AIVAN OIKEITA RIKOLLISIA?

Aloittajahan voi näyttää noiden maksujen suhteen nyt hyvää esimerkkiä ja mennä töihin sekä aloittaa jatkuva maksaminen takaisin yhteiskunnalle aiheuttamistaan kuluista?

Vai eikö tämä ehdotuksesi enää pädekään sinuun?

• yli 6 vuotta ilman

Kerrohan, aloittaja, kuinka itse raitistuit. Jonkin tai jonkun pakottamana vai omasta tahdostasi? Niin arvelinkin.

• raitis stina

tuli otettua se viimeinen tippa.tajusin mitä kärsimystä aiheutan muille ja itselleni.itse olen maksanut hoitoni kustannukset omasta pussistani.

• 10pointsaloittajalle

Lopulta kukaan ei mene hoitoon, kun hoito maksaa? HohHoHoHohoh

• nonooon

Lasku se seuraa vieroitushoidossakin olleelle. Mitä oikein kuvittelit, että se on hoidettavalle täysin ilmaista?

Tässä maassa on käytäntönä, että lasku napsahtaa, vaikka olisi ollut tahdonvastaisessa psykiatrisessa hoidossa, joka on myöhemmin osoittautunut aiheettomaksi.

• ex-deeku

Valtaosa katkolla olleista ei kyllä maksa katkojaan itse, vaan sosiaalitoimisto

• raitis stina
        ex-deeku kirjoitti:

Valtaosa katkolla olleista ei kyllä maksa katkojaan itse, vaan sosiaalitoimisto

Tiedän tapauksia joilla lupa olla katkolla pari viikkoa kuussa kun rahat on juotu.tätä rumbaa jatkunut vuosia.ehdotettu pitkää kuntoutustakin mutta eipä kelpaa.ja yhteiskunta maksaa..

• KALLE KELLO

Voi voi tuota sinun ajatusmaailmaasi. Alkoholismi on sairaus, riippuvuus, josta harva pystyy pääsemään eroon omin avuin. Itse toki jokainen kurkkunsa viinat kippaa, mutta silti sinun logiikallasi pitäisi sakottaa kaikki muutkin sairaat, jotka eivät ymmärrä parantua. Ainoa lieventävä asianhaara olisi sitten se, että kyseinen henkilö kuolee siihen sairauteen. Sinulla on henkilökohtainen kokemus, joten tässä sen näkee erittäin selvästi sen, että alkoholin käyttäjällä (vaikka olisi entinenkin) on psyyke muuttunut. Tämä sivustaseuranneena huomasin itsekin erittäin hyvin, että pääkopasta katoaa jotain ja paljon, eikä se tule koskaan enää takaisin.

• Stina unohti pian

Kuinka alkoholisteja voitaisiin velvoittaa korvaamaan mitään, kun valtio itse myy viinaa. Olisihan nurinkurista rangaista asiakasta käyttämistään alkon palveluista?
      Kyllä alkoholismin nykyisen kaltainen hoito on aivan tietoinen valinta lainsäätäjän taholta, pitäähän yrittää jotenkin hoitaa myös aiheuttamansa vahingot.

Raitis Stina on itse saanut avun "lempeillä hoidoilla", mutta ei soisi sitä muille samassa tilanteessa oleville. Mene nyt itseesi ja mieti mitä siellä "yläkerrassa" oikein tapahtuu!

• Samalla.

Voitaisiin sakottaa sokeritautisia, verepaine,sydän, astmaa sairastavia jne. Kun alkoholismi on myös sairaus. T. Absolutisti.

• raitis stina

kyllä minä tiedän mikä on kohtuutta,sen määritelmän voi kysyä vaikka lääkäriltä jos ei tiedä. mutta kun raja ylitetään niin siitä seuraa jossakin vaiheessa sairaus.onko oikein että yhteiskunta maksaa vuosikymmeniäkin hoidoista joihin itse sairastunut ei mielestään ole syyllinen?nyt tarkoitan alkoholismia en pullan syöntiä.
        eli vuosi aikaa raitistua ilmaiseksi,jos ei sitä tapahdu niin lasku turhista hoidoista vuoden ajalta.jos rahaa ei itsellään ole maksaa niin sitten lukitun oven taakse todelliseen vieroitushoitoon pitkäksi ajaksi.
        niistä lempeistä hoidoista joita mun todetaan saaneen..raittiuteen pyrkiminen on halvatun kovaa työtä juomisien jälkeen.mä maksoin itse laskuni hoidoista ja olin taloudellisesti ahtaalla pitkään.
        mitä iloa ja hyötyä hoitamattomasta alkoholismista on kenellekkään?mielestäni ei mitään.
        mä en ollut ainoa joka mun juomisesta kärsi..

• stfu

alkoholistien hoidot maksetaan alkoholiverosta

• raitis stina

kun haluat ylläpitää raittiuttasi niin on tarjolla esim.intervallihoitoja.ensimmäiseksi kysytään kuka on maksajana..jos sosku ei maksa niin hoitoa haluava maksaa sen ihan itse.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      69
      4118
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3065
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      132
      3010
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      391
      2093
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      210
      1196
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1183
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      73
      1162
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      29
      1014
    9. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      60
      1000
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      111
      963
    Aihe