UNI-EGG

Tä,hä, niin?

Olen saanut kerran yksittäisen kouristuskohtauksen (epilepsia-kohtauksen kriteerit täyttyivät). Nyt sain hiljattain tajunnanhämärryskohtauksen. Magneettikuvassa ei näkynyt mitään, eikä normaali EGG:ssä. Kävin nyt UNI EGG:ssä ja nukahdin siinä. Säpsähdin yhtäkkiä kesken kaiken ja hoitaja kysyi miksi. En osannut vastata. Olen käynyt myös keskittymistesteissä. Testaaja huolestui tuloksista sillä en jaksa keskittyä ja huolehtikin ettei minulla vaan ole aivokasvainta tai vuotoa aivoissa. Onneksi se oli magneettikuvauksessa pois suljettu. Suvussani serkuilla on epilepsiaa. Jokseenkin tuntuu että epilepsia diagnoosi on tiukassa ja epäilen että uni-egg:n säpsähdyskään ei merkitse mitään. Olen myös aamuisin tuntenut ihmeellisen ruuan tuoksun, makkarakastikkeen tms =D. Mutta ällöttävä haju kestää vähän aikaa herättyäni. Mitäs mieltä?

11

530

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EEG-tutk.

Kaikki uni-EEG:n kokeneet tietävät sanomattakin, että edeltävänä yönä ei saa nukkua, jotta kuvauksessa nukkuisi. Sinun kohdallasi saattaisi olla tapaus, että unettomuus oli puhkaissut petit mal-kohtauksen tai dejavu-kohtauksen. Ei vaikuttaisi grand mal-kohtaukselta kuvaamasi mukaan. Unen puute on yksi kohtauksia lisäävä tekijä, tietenkin yksilöllisin eroin.

AVH, AVV ja kasvain löytyvät MRI:ssä.

Veikkaan, että uni-EEG ei kerro kohdallasi totuutta. Video-EEG (vähintään viikon) antaisi todellisemman käsityksen. Aikanaan minulle tarvittiin S-EEG.

• tä?hä?niin?

Kuinka monta ns. epäselvää kouristus/ tajunnanhämärryskohtausta sitten ´täytyy´ olla että Video-EEG tehdään. Jos tämän nro.2 kohtauksen jälkeen ja uni-EEG sanoo että ei missään mitään niin voinko olla ns. huoletta että TÄMÄ ei ole epilepsiaa. Pöljä kysymys mutta suvussani on epilepsiaa. Sukulainen sai epilepsialääkityksen ekasta kohtauksesta sillä ensiapu kerkesi paikalle kohtauksen aikana. Missään kuvauksissa ei näkynyt mitään eikä näy edelleenkään. Toisella sukulaisella näkyy. Entä jos uni-egg:ssä näkyisi poikkeavaa, soitettaisiinko neurologiselta minulle viivana vai onko tulosten ns. odottelu jo hyvä asia..että postitse luvattu epikriisi tuskin tuo huonoa tulosta?

• Kokemuksia

Minulle tuli kohtauksia viikottain, 2-3 päivää kerrallaan ennen video-EEG:tä. Kuvauksen ajan olin tarkoituksellisesti ilman lääkkeitä. Video-EEG:ssä selvisi, että on väärä lääkitys häiriöpesäkkeen sijaintiin verrattuna. Tuolloin Deprakine vaihtui Rivatriliin.

Jos uni-EEG:ssäsi olisi poikkeavaa, olisit saanut joko lähetteen vastaanotolle tai soittoajan. En ole koskaan saanut epikriisiä postitse julkisen sektorin vastaanotoista, joten en osaa sanoa tuohon asiaan mitään.

Yksi vaihtoehto on, että lääkärisi valehtelee. Omalla kohdallani oli tositapahtuma vuonna -09, että Porissa "neurologiaan erikoistumassa oleva" valehteli minulla olevan vaikea epilepsia, vaikka MRI:ssä ja CT:ssä ei löytynyt mitään poikkeavaa. En ole saanut yhtään kohtausta sen jälkeen. Myöhemmin yksityisvastaanotoillaan neurologian huippuosaajat sanoivat, että ei ole epilepsiaa.

• yksijoukossa
        Kokemuksia kirjoitti:

Minulle tuli kohtauksia viikottain, 2-3 päivää kerrallaan ennen video-EEG:tä. Kuvauksen ajan olin tarkoituksellisesti ilman lääkkeitä. Video-EEG:ssä selvisi, että on väärä lääkitys häiriöpesäkkeen sijaintiin verrattuna. Tuolloin Deprakine vaihtui Rivatriliin.

Jos uni-EEG:ssäsi olisi poikkeavaa, olisit saanut joko lähetteen vastaanotolle tai soittoajan. En ole koskaan saanut epikriisiä postitse julkisen sektorin vastaanotoista, joten en osaa sanoa tuohon asiaan mitään.

Yksi vaihtoehto on, että lääkärisi valehtelee. Omalla kohdallani oli tositapahtuma vuonna -09, että Porissa "neurologiaan erikoistumassa oleva" valehteli minulla olevan vaikea epilepsia, vaikka MRI:ssä ja CT:ssä ei löytynyt mitään poikkeavaa. En ole saanut yhtään kohtausta sen jälkeen. Myöhemmin yksityisvastaanotoillaan neurologian huippuosaajat sanoivat, että ei ole epilepsiaa.

Kokemuksia: Eli mikä pesäke sulta löytyi ja lääkittiin video-eeg.n perusteella, kun myöhemmin kerrot että huippujen mukaan ei epilepsiaa?

• yksityisyydensuoja
        yksijoukossa kirjoitti:

Kokemuksia: Eli mikä pesäke sulta löytyi ja lääkittiin video-eeg.n perusteella, kun myöhemmin kerrot että huippujen mukaan ei epilepsiaa?

Ne ovat eri tapauksia, sillä video-EEG tehtiin jo -80-luvulla Kuopion asiantuntijatiloissa. Toiseksi Suomi24 on julkinen paikka, joten opettele yksityisyydensuojan noudattaminen (perustuslain toinen luku).

• yksijoukossa
        yksityisyydensuoja kirjoitti:

Ne ovat eri tapauksia, sillä video-EEG tehtiin jo -80-luvulla Kuopion asiantuntijatiloissa. Toiseksi Suomi24 on julkinen paikka, joten opettele yksityisyydensuojan noudattaminen (perustuslain toinen luku).

Siis mihin ihmeeseen tuolla viittasit "yksityisyydensuoja"????????

• per.laki

• yksijoukossa

Löytyi kanssa vasta video-eeg.ssä. Kohtauksia ja tutkimuksia sitä ennen paljon, kauan ja jatkuvasti.
      Porista hyvät kokemukset, ylilääkäri hoitava.
      Kohtauksiini liittyi myös haju, niihin jotka muistan ja jotka yleensä edelsivät pahempaa.
      Pesäke ohimolohkossa, eli paikallisalkuinen ohimolohkoepilepsia.

• Epäiilevääää

Itse olen kohta täysikäinen ja minulla on ollut migreeni aivan pienestä lapsesta lähtien (käytän täsmälääkettä). Sain eilen oudon kohtauksen, löin kyynärpään hermon ovenpieleen. Ei siinä mitään, oon telonut itteeni ennenki. :D Kävelin vessaa ja katoin peilikuvaani, ja yhtäkkii kipu alkoi sumentaa silmiä ja näin kuinka värit alkoivat "kirkastua" & muuttua violetiksi. Kaaduin pystyasennosta wc'n lattialle , kaatumista en muista mutta muistan kuinka makasin selälläni, sätkin ja tärisin ja raajat heiluivat. Tilanne oli hyvin epätodellisen tuntuinen, kuin unessa ois ollu. Yritin nykiä itteni ylös ja kohtaus kesti ehkä 10-20 s ? Olikohan tämä epileptinen kohtaus? Mitään tuollaista ei ennen ole ollut. Laukaisiko kipu kohtauksen? Pitäisköhä nyt passittaa ittensä neurologille? :/

• Mee neurolle
        Epäiilevääää kirjoitti:

Itse olen kohta täysikäinen ja minulla on ollut migreeni aivan pienestä lapsesta lähtien (käytän täsmälääkettä). Sain eilen oudon kohtauksen, löin kyynärpään hermon ovenpieleen. Ei siinä mitään, oon telonut itteeni ennenki. :D Kävelin vessaa ja katoin peilikuvaani, ja yhtäkkii kipu alkoi sumentaa silmiä ja näin kuinka värit alkoivat "kirkastua" & muuttua violetiksi. Kaaduin pystyasennosta wc'n lattialle , kaatumista en muista mutta muistan kuinka makasin selälläni, sätkin ja tärisin ja raajat heiluivat. Tilanne oli hyvin epätodellisen tuntuinen, kuin unessa ois ollu. Yritin nykiä itteni ylös ja kohtaus kesti ehkä 10-20 s ? Olikohan tämä epileptinen kohtaus? Mitään tuollaista ei ennen ole ollut. Laukaisiko kipu kohtauksen? Pitäisköhä nyt passittaa ittensä neurologille? :/

Myös joissakin migreenikohtauksissa on tärinää, ei ainoastaan epilepsiakohtauksissa. Joka tapauksessa neurologi osaa sanoa varmemmin kuin yksikään täällä.

• Sadadadannama
        Mee neurolle kirjoitti:

Myös joissakin migreenikohtauksissa on tärinää, ei ainoastaan epilepsiakohtauksissa. Joka tapauksessa neurologi osaa sanoa varmemmin kuin yksikään täällä.

Joo mul ei siis ollu mitää migreenin oireita ton tapahtuman aikana. Eikä muutekaa ikin oo tapahtunu mitää tollasta.Ja juu varaan ajan heti ens vkolla.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      38
      4609
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3185
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      269
      2341
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2217
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      165
      2069
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1661
    8. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1632
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1279
    Aihe