UNI-EGG

Tä,hä, niin?

Olen saanut kerran yksittäisen kouristuskohtauksen (epilepsia-kohtauksen kriteerit täyttyivät). Nyt sain hiljattain tajunnanhämärryskohtauksen. Magneettikuvassa ei näkynyt mitään, eikä normaali EGG:ssä. Kävin nyt UNI EGG:ssä ja nukahdin siinä. Säpsähdin yhtäkkiä kesken kaiken ja hoitaja kysyi miksi. En osannut vastata. Olen käynyt myös keskittymistesteissä. Testaaja huolestui tuloksista sillä en jaksa keskittyä ja huolehtikin ettei minulla vaan ole aivokasvainta tai vuotoa aivoissa. Onneksi se oli magneettikuvauksessa pois suljettu. Suvussani serkuilla on epilepsiaa. Jokseenkin tuntuu että epilepsia diagnoosi on tiukassa ja epäilen että uni-egg:n säpsähdyskään ei merkitse mitään. Olen myös aamuisin tuntenut ihmeellisen ruuan tuoksun, makkarakastikkeen tms =D. Mutta ällöttävä haju kestää vähän aikaa herättyäni. Mitäs mieltä?

11

474

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EEG-tutk.

      Kaikki uni-EEG:n kokeneet tietävät sanomattakin, että edeltävänä yönä ei saa nukkua, jotta kuvauksessa nukkuisi. Sinun kohdallasi saattaisi olla tapaus, että unettomuus oli puhkaissut petit mal-kohtauksen tai dejavu-kohtauksen. Ei vaikuttaisi grand mal-kohtaukselta kuvaamasi mukaan. Unen puute on yksi kohtauksia lisäävä tekijä, tietenkin yksilöllisin eroin.

      AVH, AVV ja kasvain löytyvät MRI:ssä.

      Veikkaan, että uni-EEG ei kerro kohdallasi totuutta. Video-EEG (vähintään viikon) antaisi todellisemman käsityksen. Aikanaan minulle tarvittiin S-EEG.

    • tä?hä?niin?

      Kuinka monta ns. epäselvää kouristus/ tajunnanhämärryskohtausta sitten ´täytyy´ olla että Video-EEG tehdään. Jos tämän nro.2 kohtauksen jälkeen ja uni-EEG sanoo että ei missään mitään niin voinko olla ns. huoletta että TÄMÄ ei ole epilepsiaa. Pöljä kysymys mutta suvussani on epilepsiaa. Sukulainen sai epilepsialääkityksen ekasta kohtauksesta sillä ensiapu kerkesi paikalle kohtauksen aikana. Missään kuvauksissa ei näkynyt mitään eikä näy edelleenkään. Toisella sukulaisella näkyy. Entä jos uni-egg:ssä näkyisi poikkeavaa, soitettaisiinko neurologiselta minulle viivana vai onko tulosten ns. odottelu jo hyvä asia..että postitse luvattu epikriisi tuskin tuo huonoa tulosta?

      • Kokemuksia

        Minulle tuli kohtauksia viikottain, 2-3 päivää kerrallaan ennen video-EEG:tä. Kuvauksen ajan olin tarkoituksellisesti ilman lääkkeitä. Video-EEG:ssä selvisi, että on väärä lääkitys häiriöpesäkkeen sijaintiin verrattuna. Tuolloin Deprakine vaihtui Rivatriliin.

        Jos uni-EEG:ssäsi olisi poikkeavaa, olisit saanut joko lähetteen vastaanotolle tai soittoajan. En ole koskaan saanut epikriisiä postitse julkisen sektorin vastaanotoista, joten en osaa sanoa tuohon asiaan mitään.

        Yksi vaihtoehto on, että lääkärisi valehtelee. Omalla kohdallani oli tositapahtuma vuonna -09, että Porissa "neurologiaan erikoistumassa oleva" valehteli minulla olevan vaikea epilepsia, vaikka MRI:ssä ja CT:ssä ei löytynyt mitään poikkeavaa. En ole saanut yhtään kohtausta sen jälkeen. Myöhemmin yksityisvastaanotoillaan neurologian huippuosaajat sanoivat, että ei ole epilepsiaa.


      • yksijoukossa
        Kokemuksia kirjoitti:

        Minulle tuli kohtauksia viikottain, 2-3 päivää kerrallaan ennen video-EEG:tä. Kuvauksen ajan olin tarkoituksellisesti ilman lääkkeitä. Video-EEG:ssä selvisi, että on väärä lääkitys häiriöpesäkkeen sijaintiin verrattuna. Tuolloin Deprakine vaihtui Rivatriliin.

        Jos uni-EEG:ssäsi olisi poikkeavaa, olisit saanut joko lähetteen vastaanotolle tai soittoajan. En ole koskaan saanut epikriisiä postitse julkisen sektorin vastaanotoista, joten en osaa sanoa tuohon asiaan mitään.

        Yksi vaihtoehto on, että lääkärisi valehtelee. Omalla kohdallani oli tositapahtuma vuonna -09, että Porissa "neurologiaan erikoistumassa oleva" valehteli minulla olevan vaikea epilepsia, vaikka MRI:ssä ja CT:ssä ei löytynyt mitään poikkeavaa. En ole saanut yhtään kohtausta sen jälkeen. Myöhemmin yksityisvastaanotoillaan neurologian huippuosaajat sanoivat, että ei ole epilepsiaa.

        Kokemuksia: Eli mikä pesäke sulta löytyi ja lääkittiin video-eeg.n perusteella, kun myöhemmin kerrot että huippujen mukaan ei epilepsiaa?


      • yksityisyydensuoja
        yksijoukossa kirjoitti:

        Kokemuksia: Eli mikä pesäke sulta löytyi ja lääkittiin video-eeg.n perusteella, kun myöhemmin kerrot että huippujen mukaan ei epilepsiaa?

        Ne ovat eri tapauksia, sillä video-EEG tehtiin jo -80-luvulla Kuopion asiantuntijatiloissa. Toiseksi Suomi24 on julkinen paikka, joten opettele yksityisyydensuojan noudattaminen (perustuslain toinen luku).


      • yksijoukossa
        yksityisyydensuoja kirjoitti:

        Ne ovat eri tapauksia, sillä video-EEG tehtiin jo -80-luvulla Kuopion asiantuntijatiloissa. Toiseksi Suomi24 on julkinen paikka, joten opettele yksityisyydensuojan noudattaminen (perustuslain toinen luku).

        Siis mihin ihmeeseen tuolla viittasit "yksityisyydensuoja"????????


      • per.laki

    • yksijoukossa

      Löytyi kanssa vasta video-eeg.ssä. Kohtauksia ja tutkimuksia sitä ennen paljon, kauan ja jatkuvasti.
      Porista hyvät kokemukset, ylilääkäri hoitava.
      Kohtauksiini liittyi myös haju, niihin jotka muistan ja jotka yleensä edelsivät pahempaa.
      Pesäke ohimolohkossa, eli paikallisalkuinen ohimolohkoepilepsia.

      • Epäiilevääää

        Itse olen kohta täysikäinen ja minulla on ollut migreeni aivan pienestä lapsesta lähtien (käytän täsmälääkettä). Sain eilen oudon kohtauksen, löin kyynärpään hermon ovenpieleen. Ei siinä mitään, oon telonut itteeni ennenki. :D Kävelin vessaa ja katoin peilikuvaani, ja yhtäkkii kipu alkoi sumentaa silmiä ja näin kuinka värit alkoivat "kirkastua" & muuttua violetiksi. Kaaduin pystyasennosta wc'n lattialle , kaatumista en muista mutta muistan kuinka makasin selälläni, sätkin ja tärisin ja raajat heiluivat. Tilanne oli hyvin epätodellisen tuntuinen, kuin unessa ois ollu. Yritin nykiä itteni ylös ja kohtaus kesti ehkä 10-20 s ? Olikohan tämä epileptinen kohtaus? Mitään tuollaista ei ennen ole ollut. Laukaisiko kipu kohtauksen? Pitäisköhä nyt passittaa ittensä neurologille? :/


      • Mee neurolle
        Epäiilevääää kirjoitti:

        Itse olen kohta täysikäinen ja minulla on ollut migreeni aivan pienestä lapsesta lähtien (käytän täsmälääkettä). Sain eilen oudon kohtauksen, löin kyynärpään hermon ovenpieleen. Ei siinä mitään, oon telonut itteeni ennenki. :D Kävelin vessaa ja katoin peilikuvaani, ja yhtäkkii kipu alkoi sumentaa silmiä ja näin kuinka värit alkoivat "kirkastua" & muuttua violetiksi. Kaaduin pystyasennosta wc'n lattialle , kaatumista en muista mutta muistan kuinka makasin selälläni, sätkin ja tärisin ja raajat heiluivat. Tilanne oli hyvin epätodellisen tuntuinen, kuin unessa ois ollu. Yritin nykiä itteni ylös ja kohtaus kesti ehkä 10-20 s ? Olikohan tämä epileptinen kohtaus? Mitään tuollaista ei ennen ole ollut. Laukaisiko kipu kohtauksen? Pitäisköhä nyt passittaa ittensä neurologille? :/

        Myös joissakin migreenikohtauksissa on tärinää, ei ainoastaan epilepsiakohtauksissa. Joka tapauksessa neurologi osaa sanoa varmemmin kuin yksikään täällä.


      • Sadadadannama
        Mee neurolle kirjoitti:

        Myös joissakin migreenikohtauksissa on tärinää, ei ainoastaan epilepsiakohtauksissa. Joka tapauksessa neurologi osaa sanoa varmemmin kuin yksikään täällä.

        Joo mul ei siis ollu mitää migreenin oireita ton tapahtuman aikana. Eikä muutekaa ikin oo tapahtunu mitää tollasta.Ja juu varaan ajan heti ens vkolla.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      334
      3290
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      226
      2043
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1632
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1467
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      83
      1346
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      286
      1257
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1084
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1081
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      83
      1033
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      148
      902
    Aihe