Mitä ihmettä?

Mallukka

Mikä ihme teitä vaivaa? Haluaisitte kerätä hääparin kaappiin kymmeniä eriparisia kynttilänjalkoja, mutta jos sama summa pitäisi antaa rahana, niin sitten se on jo rahastusta. Ihan vaan kiusallanneko haluatte hääparin saavan lahjoja, joita eivät tarvitse? Katkeruuttako? Sama summa se on teiltä pois.
Tai jos ajatellaan, ettei viedä mitään, kun kerran kaikkea on. Minkä etiketin mukaan on kohteliasta tulla kädet heiluen vaan juhlimaan ystäviä? Itse kyllä haluaisin muistaa ystäviäni heidän juhlapäivänään.
Missä ovat käytöstavat? Missä kohteliaisuus ja epäitsekkyys? Mihin teidät on kasvatettu?

14

2922

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • semmi

      Ompa tulenarka aihe nämä häälahjat ja erilaiset kummalliset tavat joita naimisiin mennessä täytyy muistaa.

      Omat häät on tässä kohta kynnyksellä ja kutsukortteihin on pistetty hyvin selkeä EI lahjoille. Haluamme vain saada ihmiset paikalle. Mikä etiketti sanoo, että lahja on tuotava?

      Kaikesta huolimatta olemme jo onnistuneet saamaan osan suvusta ärsytettyä kun kutsu on ainoastaan vanhemmille, sisaruksille ja isovanhemmille. Mikä etiketti sanoo, että kaikki on kutsuttava?

      Kukin taplaa tyylillään, miksi kuitenkin niin monet ovat valmiina repimään silmät päästä, kun joku haluaa tehdä oman päänsä mukaan.

      Olen tässä haastatellut muutamaa nuorta (hysteeristä) morsianta, jotka on häiden suunnittelun, lahjalistan ja muun koohotuksen keskellä unohtaneet koko avioliiton tarkoituksen.

      Ompa niitä tapauksia, että mies on jättänyt tulevan vaimonsa ennen häitä, hermostuttuaan hermoja repivään "mitä jos" keskusteluun.

      Tämän vuoksi olen sitä mieltä, että on erittäin kohteliasta ja epäitsekästä jäädä juhlista pois ja ilmoittaa syynsä niinkuin se on.

      • Mallukka

        Hypoteettinen tilanne: kaverini on menossa naimisiin. Saan kutsun, jossa pyydetään toimittamaan mahdolliset muistamiset häämatkatilille.

        1) Olen onnellinen kaverini puolesta, että hän on järjestänyt juhlat vieraille ja saamme olla kaikki todistamassa tämän parin rakkauden juhlaa.
        Minua ei kiinnosta, ovatko he vielä kahden vuoden päästä yhdessä, se on heidän asiansa. Nyt juhlitaan tätä hetkeä. Elämässä on muutenkin aihetta aina juhlaan.

        2) Jos hän kerran esittää toiveen - että mikäli haluamme heitä muistaa, antaisimme heille matkamuistoja - niin miksi en niin tekisi.
        Se on minullekin helpompaa, kun ei tarvitse miettiä, oliko niiden keittiö nyt sininen vai vihreä.

        3) Toki voin olla viemättä suutuspäissäni mitään. Tai kieltäytyä kutsusta. Mutta koska kyseessä on kaverini, haluan nähdä hänet elämänsä yhtenä onnellisimpana päivänä ja olla luomassa niitä muistoja. Myöhemmin on minun vuoroni ja toivon hänen olevan silloin paikalla. Siksi minä sen kutsun hänelle lähetinkin ja olen kyllä surullinen jos hän siitä kieltäytyy.
        Lisäksi minut on opetettu lapsena niin, että ilman lahjaa, kukkaa tms. ei kyläilemään tai muihin juhliin ole asiaa. Se nyt vaan on kohteliasta. Se on siis minun etikettini näissä asioissa ja sitä aion noudattaa.
        Oma etikettini perustuu siis vanhoihin tapoihin, joita äitini, isoäitini ja hänen äitinsä ovat käyttäneet aikana, jolloin vielä tiedettiin käytöstavoista jotain. Tästä syystä ymmärrän vanhempia sukulaisia, jotka suuttuvat näille ei-perinteisille morsiamille.

        Johtopäätös: menen ilomielin häihin ja laitan 20 euroa tilille. Sitähän morsian on halunnut. Myöhemmin palan halusta kuulla, miten matkalla meni ja nähdä valokuvia. Lisäksi haluan muutenkin tietää, miten morsian järjestelyistä suoriutui, sillä muidenkin virheistä voin oppia omia häitäni järjestellessä.


      • kaaso
        Mallukka kirjoitti:

        Hypoteettinen tilanne: kaverini on menossa naimisiin. Saan kutsun, jossa pyydetään toimittamaan mahdolliset muistamiset häämatkatilille.

        1) Olen onnellinen kaverini puolesta, että hän on järjestänyt juhlat vieraille ja saamme olla kaikki todistamassa tämän parin rakkauden juhlaa.
        Minua ei kiinnosta, ovatko he vielä kahden vuoden päästä yhdessä, se on heidän asiansa. Nyt juhlitaan tätä hetkeä. Elämässä on muutenkin aihetta aina juhlaan.

        2) Jos hän kerran esittää toiveen - että mikäli haluamme heitä muistaa, antaisimme heille matkamuistoja - niin miksi en niin tekisi.
        Se on minullekin helpompaa, kun ei tarvitse miettiä, oliko niiden keittiö nyt sininen vai vihreä.

        3) Toki voin olla viemättä suutuspäissäni mitään. Tai kieltäytyä kutsusta. Mutta koska kyseessä on kaverini, haluan nähdä hänet elämänsä yhtenä onnellisimpana päivänä ja olla luomassa niitä muistoja. Myöhemmin on minun vuoroni ja toivon hänen olevan silloin paikalla. Siksi minä sen kutsun hänelle lähetinkin ja olen kyllä surullinen jos hän siitä kieltäytyy.
        Lisäksi minut on opetettu lapsena niin, että ilman lahjaa, kukkaa tms. ei kyläilemään tai muihin juhliin ole asiaa. Se nyt vaan on kohteliasta. Se on siis minun etikettini näissä asioissa ja sitä aion noudattaa.
        Oma etikettini perustuu siis vanhoihin tapoihin, joita äitini, isoäitini ja hänen äitinsä ovat käyttäneet aikana, jolloin vielä tiedettiin käytöstavoista jotain. Tästä syystä ymmärrän vanhempia sukulaisia, jotka suuttuvat näille ei-perinteisille morsiamille.

        Johtopäätös: menen ilomielin häihin ja laitan 20 euroa tilille. Sitähän morsian on halunnut. Myöhemmin palan halusta kuulla, miten matkalla meni ja nähdä valokuvia. Lisäksi haluan muutenkin tietää, miten morsian järjestelyistä suoriutui, sillä muidenkin virheistä voin oppia omia häitäni järjestellessä.

        ihan samaa mieltä olen; millainen ihminen on niin kettumainen ettei ystäväänsä halua muistaa hänen toivomallaan tavalla??? (tai vie kaksi sauvasekoitinta kun niitä nimenomaan ei ole haluttu) Me ollaan ilmeisesti, Mallukka, jääty edelliselle vuosikymmenelle kun eivät muut tunnu tajuavan miten homma toimii ;)


      • N32
        Mallukka kirjoitti:

        Hypoteettinen tilanne: kaverini on menossa naimisiin. Saan kutsun, jossa pyydetään toimittamaan mahdolliset muistamiset häämatkatilille.

        1) Olen onnellinen kaverini puolesta, että hän on järjestänyt juhlat vieraille ja saamme olla kaikki todistamassa tämän parin rakkauden juhlaa.
        Minua ei kiinnosta, ovatko he vielä kahden vuoden päästä yhdessä, se on heidän asiansa. Nyt juhlitaan tätä hetkeä. Elämässä on muutenkin aihetta aina juhlaan.

        2) Jos hän kerran esittää toiveen - että mikäli haluamme heitä muistaa, antaisimme heille matkamuistoja - niin miksi en niin tekisi.
        Se on minullekin helpompaa, kun ei tarvitse miettiä, oliko niiden keittiö nyt sininen vai vihreä.

        3) Toki voin olla viemättä suutuspäissäni mitään. Tai kieltäytyä kutsusta. Mutta koska kyseessä on kaverini, haluan nähdä hänet elämänsä yhtenä onnellisimpana päivänä ja olla luomassa niitä muistoja. Myöhemmin on minun vuoroni ja toivon hänen olevan silloin paikalla. Siksi minä sen kutsun hänelle lähetinkin ja olen kyllä surullinen jos hän siitä kieltäytyy.
        Lisäksi minut on opetettu lapsena niin, että ilman lahjaa, kukkaa tms. ei kyläilemään tai muihin juhliin ole asiaa. Se nyt vaan on kohteliasta. Se on siis minun etikettini näissä asioissa ja sitä aion noudattaa.
        Oma etikettini perustuu siis vanhoihin tapoihin, joita äitini, isoäitini ja hänen äitinsä ovat käyttäneet aikana, jolloin vielä tiedettiin käytöstavoista jotain. Tästä syystä ymmärrän vanhempia sukulaisia, jotka suuttuvat näille ei-perinteisille morsiamille.

        Johtopäätös: menen ilomielin häihin ja laitan 20 euroa tilille. Sitähän morsian on halunnut. Myöhemmin palan halusta kuulla, miten matkalla meni ja nähdä valokuvia. Lisäksi haluan muutenkin tietää, miten morsian järjestelyistä suoriutui, sillä muidenkin virheistä voin oppia omia häitäni järjestellessä.

        Oih, Mallukka kirjoittaa asiaa! JUURI NÄIN : )


    • hille

      Loistava kommentti!!

    • MauritZ

      Voit todella helpolla välttää nämä kaapissa olevat kymmenet turhanaikaiset esineet;
      Älä pidä häitä, jos sinulla on kaikki mitä tarvitset!

      Jos taas haluat ainoastaan vieraat paikalle, senkin voi tehdä, KIELTÄMÄLLÄ lahjojen ja rahan tuominen. Se menee aivan yhtä helposti läpi vieraille kuin sekin että tuokaa rahaa. Ja viestin saa kutsussa yhtä lailla välitettyä eteenpäin.

      Mikään helvetin ETIKETTI ei vaadi lahjan antamista.

      Olen edelleen sitä mieltä, että kesällä toteuttamani idea puolustaa sinunkin premissiäsi vastaan paikkaansa hyvin.

      Minä ilmoitin kutsun saatuani, etten aio tulla ja että säästyneet rahat voivat laittaa itse tililleen matkaansa varten. Jäin epäitsekkästi pois juhlista, jotta persaukinen morsiuspari voisi käyttää säästyneet rahat mihin tahtovat. Ilmoitin kohteliaasti asiasta ETUKÄTEEN, enkä vain jäänyt pois. En myöskään mennyt tyhjin käsin areenalle syömään ja juomaan.

      Vietistäsi pääsee käsitykseen että sinun juhliasi juhlitaan lahjojen/rahan vuoksi eikä sen takia, että on juhlan aika.
      Mihin sinut on kasvatettu? Itsekkääksi ainakin.
      Mikä on oma kasvatuksesi ja oma kohteliasuutesi/käytöstapasi?

      Säällittävää.

      • Höö

        Epäitsekästä - hihi! ;) Et vain halunnut mennä muutenkaan. Jos kyseessä olisi ollut joku oikea ystäväsi, tuskin olisit kieltäytynyt tai pitänyt häitä rahastuksena. Omiin häihini kutsuin vain läheisimmät ihmiset, jotka todella halusivat olla paikalla joille toivomani häämatkakassan kartuttaminen oli ilo.


      • MauritZ
        Höö kirjoitti:

        Epäitsekästä - hihi! ;) Et vain halunnut mennä muutenkaan. Jos kyseessä olisi ollut joku oikea ystäväsi, tuskin olisit kieltäytynyt tai pitänyt häitä rahastuksena. Omiin häihini kutsuin vain läheisimmät ihmiset, jotka todella halusivat olla paikalla joille toivomani häämatkakassan kartuttaminen oli ilo.

        Läheisimpiäsi on sitten syytä olla paljon tai matkan kohde todella halpa...Muuten tulee hankaluuksia.

        En halua koskaan mennä, jos olen paikalla ainoastaan sponsorina. Oli kohde sitten kuinka läheinen tai kuinka hyvä ystävä.

        Käsittääkseni ystävyyden arvoa ei OIKEAT ystävät keskenään määrittele kahisevan määrällä.


      • Höö
        MauritZ kirjoitti:

        Läheisimpiäsi on sitten syytä olla paljon tai matkan kohde todella halpa...Muuten tulee hankaluuksia.

        En halua koskaan mennä, jos olen paikalla ainoastaan sponsorina. Oli kohde sitten kuinka läheinen tai kuinka hyvä ystävä.

        Käsittääkseni ystävyyden arvoa ei OIKEAT ystävät keskenään määrittele kahisevan määrällä.

        Hihi! Olet hauska. Ei matkakassa tietenkään ollut lähellekään häämatkan hintaa. Eihän se ollut tarkoituskaan mistä niin päättelit? Sillä saatiin vain mastercard velkaa vähän lyhennettyä.

        Mutta mutta Mauritz, vakavampiin asioihin: jos ymmärrät hyvän ystäväsi häälahjatoiveen rahastuksena, määrittelet silloin itse ystävyyden arvon rahassa - ei ystäväsi.. Jos hän on oikea ystävä, hän ei olisi koskaan lahjasi arvoa "tarkistanut". Eikä siitäkään pidä mitään huonommuutta tuntea jos ei ole varaa antaa paljoa, tosiystävä ymmärtää senkin. Mutta jäädä nyt hyvän ystävän tärkeästä juhlasta pois kun ei halua lahjaa antaa.. Kauhistus. Ei minulla tehnyt heikkoakaan pistää veljelleni satasta tilille uutta telkkaria varten. Ystävyyshän on juuri sitä että haluaa olla mukana häissä ja vielä antaa pariskunnalle, jotain mistä he tulevat iloisiksi. :)


      • kaaso

        älä pidä häitä ??? siis kukahan se nyt olikaan sitä mieltä että juhlia ei järjestetä lahjojen takia...


      • minnamaarit
        kaaso kirjoitti:

        älä pidä häitä ??? siis kukahan se nyt olikaan sitä mieltä että juhlia ei järjestetä lahjojen takia...

        miksi pitää häitä jos kaikkea jo on, eikä halua saada kaappeja pullolleen roinaa!

        Vai halusitko välttää vastaamasta kiusalliseen kysymykseen??
        ;))


      • Marika

        Kuulostat katkeralta? Harmittaako sinua ystäväsi naimisiin meno? Et siis voi muistaa häntä hänen toivomallaan tavalla, vaan jäät mielenosoituksellisesti kokonaan pois hänen tärkeästä päivästään?

        Menin itse menneenä kesänä naimisiin ja meillä oli toiveena myös kahdeksan vuoden yhteiselon jälkeen puhtaasti raha. Suurin osa vieraista tiesi myös, että olemme muuttamassa ulkomaille, joten joudumme joka tapauksessa luopumaan isosta määrästä tavaroitamme.

        Osa noudatti rahatoivetta, osa ei - nyt siis mietimme hyvää ajankohtaa kirpputorille; 5.90€ maksanutta 12 kappaleen jälkiruokasarjaa ei todellakaan tarvittu!

        Kunnioittakaa morsianta ja käyttäytykään aikuismaisesti! Huh huh


      • loogikko
        Marika kirjoitti:

        Kuulostat katkeralta? Harmittaako sinua ystäväsi naimisiin meno? Et siis voi muistaa häntä hänen toivomallaan tavalla, vaan jäät mielenosoituksellisesti kokonaan pois hänen tärkeästä päivästään?

        Menin itse menneenä kesänä naimisiin ja meillä oli toiveena myös kahdeksan vuoden yhteiselon jälkeen puhtaasti raha. Suurin osa vieraista tiesi myös, että olemme muuttamassa ulkomaille, joten joudumme joka tapauksessa luopumaan isosta määrästä tavaroitamme.

        Osa noudatti rahatoivetta, osa ei - nyt siis mietimme hyvää ajankohtaa kirpputorille; 5.90€ maksanutta 12 kappaleen jälkiruokasarjaa ei todellakaan tarvittu!

        Kunnioittakaa morsianta ja käyttäytykään aikuismaisesti! Huh huh

        siis se, joka ei anna rahaa ja tule pelipaikalle vaikka kutsutaan onkin katkera!
        Mutta mikä nimitys sopiikaan sille, joka laskee rahassa (tuottona) jopa häänsä...??
        Millainen ihminen kiukuttelee 5,90€ maksaneesta häälahjasta...?
        Onko naimisiin meno jo niin menettänyt alkuperäistä merkitystään, ettei jäljellä enää ole kuin kiivas laskeminen siitä, paljonko saatiin?
        Eikö hääparille merkitse mitään vieraiden läsnäolo, vaan ainoastaan heidän tuomisensa ja se olivatko ne toiveen mukaisia, tietenkin sen lisäksi mitä ne maksoivat?


      • inna
        Höö kirjoitti:

        Epäitsekästä - hihi! ;) Et vain halunnut mennä muutenkaan. Jos kyseessä olisi ollut joku oikea ystäväsi, tuskin olisit kieltäytynyt tai pitänyt häitä rahastuksena. Omiin häihini kutsuin vain läheisimmät ihmiset, jotka todella halusivat olla paikalla joille toivomani häämatkakassan kartuttaminen oli ilo.

        No justiinsa niin. Me emme edes halua sellaisia ihmisiä häihimme, jotka pitävät häitämme rahastuksena - jos joku tietämättämme niin ajattelee, ihan hyvä vaan että jää pois, jääpähän meille persaukisille enemmän ruokaa ja juomaa ja parempi ilmapiiri kun kiukkupussit jää oma-aloitteisesti pois.

        Meille oikeasti läheiset sitäpaitsi tietävät, että jos kaksi taloutta muuttaa yhteen, asuu yhdessä 5 vuotta ennen vihkimistä, kesämökkikin on rakennettu kalustettu yhdessä, niin emme TARVITSE mitään. Kaikkea löytyy ja varastokin on täynnä romua jo!

        Sitäpaitsi, meillä lukee kutsussa niin, että (se riimittelee runomuodossa mutten halua sitä tässä kokonaan paljastaa) koska meillä on jo kaikkea, lahjaa ei tarvitse tuoda, mutta jollei tyhjin käsin halua tulla, niin häämatkakassaa saa kartuttaa. Ei siinä mitään rahasteta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4815
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3056
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1777
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1591
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1451
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      18
      1218
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1189
    9. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1157
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1147
    Aihe