Väliliha.

Tietämätön 35m

Miten on leikataanko väliliha aina synnyttäessä vai repeääkö se itsestään?. Kyseessä siis alakautta synnytys.

11

532

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -----

      Ei leikata rutiininomaisesti, vaan tarvittaessa, jos vaikka lapselle tulee hätä esim. sydänäänet laskevat, ja täytyy saada nopeasti syntymään. Imukuppisynnytyksissä väliliha leikataan lähes aina.

      Joillakin repeää paikat synnytyksessä, joillakin ei. Ja voi olla, että eka synnytyksessä repeää mutta toisessa ei. Minulle tuli esikoisen synnytyksessä pieni repeämä sisäänpäin emättimeen, tarvittiin ehkä n. 5 tikkiä. Toisessa synnytyksessä lapsi oli yli kilon isompi, repesin välilihasta ja tikkejä tuli paljon. Mutta käsittääkseni luonnollinen repeämä paranee nopeammin kuin leikattu, näin olen kuullut, mutta en tiedä pitääkö paikkaansa.

      Tokassa synnytyksessä vauvan sydänäänet laskivat ponnistusvaiheessa, ja kätilö puudutti välilihani ja sanoi, että leikkaa kohta. Minä siihen, että en halua hänen leikkaavan, kokeillaan vielä, haluan välttää leikkausta viimeiseen asti. Ja muutama luja ponnistus, ja lapsi syntyi ilman leikkausta. Repesin, mutta parempi niin, minun mielestäni.

      Huonetoveriltani oli leikattu väliliha, ja vielä muutama päivä synnytyksen jälkeen hän tankkasi kipulääkkeitä ja valitti. Hänen oli vaikea kävellä ja paikat kipeänä. Minä en tuntenut mitään erikoista enää edes seuraavana päivänä.

      • Tietämätön 35m

        Kiitoksia tosi paljon vastauksesta selvitti asian minulle täysin. Toinen asia onko nainen väljenpi repeämän tai välilihan leikkauksen jälkeen? Vaikka väliliha ommellaankin.


      • Samanlaiseksi..
        Tietämätön 35m kirjoitti:

        Kiitoksia tosi paljon vastauksesta selvitti asian minulle täysin. Toinen asia onko nainen väljenpi repeämän tai välilihan leikkauksen jälkeen? Vaikka väliliha ommellaankin.

        se alapää ommellaan jos repeämiä tulee. Ei se siitä väljemmäksi tai tiukemmaksi muutu.

        Itselläni ensimmäisessä synnytyksessä 4 repeämää, mutta välilihaan ei tullut niistä yksikään.


    • kolmastulossa

      minulla repesi ekassa ja sain tikkejä, oli kivuliasta istua pariin viikkoon.

      Toisessa synnytyksessä, vaikka vauva oli isompi( yli 4kg) niin ei revennyt. Silloin oli tosi hyvä kätilö ja neuvoi tosi hyvin ponnistusvaiheessa, että saatiin lapsi rauhassa "venytettyä" ulos :)

    • hyvin kaikki.

      esikoisen synnytyksessä ei revennyt eikä tarvinnut leikata.. 1 asteen repeämä tuli emättimeen ja siihen riitti 2 tikkiä.. toisen kohalla sama homma ei tullut mitään repeämiä kun jotain asvaltti ihottuman tapaista..

    • ...........

      mä taas oon ymmärtäny et parempi leikata, jos meinaa revetä, niin "repeäminen" tapahtuu hallitusti, kun taas jos annetaan vaan revetä voi käydä huonommin... mulla ei epparin leikkaushaava ollut yhtään kipeä, mutta muut repeämät sitäkin kipeemmät... =( niin ja ei se tee yhtään löysemmäksi onko sitä leikattu tai onko se revennyt, kyllä ne tikataan yleensä ihan kuntoon... =)

      • ei rutiiniepparille

        Episiotomia ei estä repeämistä, pahimmillaan voi pahentaa repeämään laajuutta. Tikeillä nekin tietty saa korjattua, leikkaavat jos on pakko leikata.


    • toukka

      Mulla kävi niin, et vauvan sydänäänet laski, piti auttaa imukupilla ja tehtiin episotomia. Muistan vaan, et lääkäri tai kätilö sanoi, et nyt on kiire, pitää auttaa imukupilla ja leikataan väliliha, siihen totesin vaan joo, kun ei sillä hetkellä ollut mielessä muu kuin se, että haluan elävän terveen lapsen..

    • Tytt.

      Mullakin meni sitten synnytys imukuppisynnytykseks vauvan sydänäänten laskun takia. Epparia ei leikattu, mikä oli omasta mielestä ihan hyvä juttu. Toisen asteen repeämät tuli ja tikkeja jonkun verran.

      Nyt kun synnytyksestä 5kk aikaa, alkaa paikat olla aika lähellä aikaisempaa "tiukkuustasoa".:D Näin mies ainakin asian ilmaisi. Mutta yks iso ero kuulemma on. Paikat on pehmeemmät, siis sisältä. Kuulemma hyvä juttu, tuntuu paremmalta. No, kai se sitten niin on.:D

    • 7kk

      Minulla myös imukupilla vedettin tyttö sydänä äänien laskun vuoksi. Repesin vähän ja vähän myös leikattiin. 3pinnallista ja 3syvää tikkä tuli. Parannuin nopeasti ja mitään eroa ei ole :)

    • riksrakspoks17tikkiä

      repesin koko matkan yli 17 tikkiä,tyttö putosi kerralla pöydälle hyvä että ei lattialle.Kätilö oli aivan onneton,kuukausiin en istunut,Tikkaaminen sattui ja exukon piti toimia puuduttajana.NO kaikesta tuosta tulee 10 vuotta pääasia on että sain sen lapseni jonka halusin.Aika kultaa muistot.... kai jollain öljyllä voi pehmittää sitä välilihaa ennen synnytystä apteekissa on intiimiöljyjä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2052
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe