Onko kellään samankaltaista, äärimmäisen hankalaa, kiusallista ja rasittavaa ongelmaa?
Ittellä on jo ollut todella pitkään, varmaan 7-vuotiaasta lä
Kaikista pahimmalta tuntuu se, etten voi syödä normaalisti, kuten muut. Myös se harmittaa, etten voi kertoa asiasta läheisilleni, koska olen vakuuttanut heille että tämä oli vain ohimenevää.
Pyytäisinkin nyt teidän apuanne; onko teillä omia kokemuksia? Oletteko mahd. parantuneet?
Kiitos jo etukäteen, jos liitytte keskusteluun! :) (asiallisesti, tottakai)htien nielemisen pelko (olen nyt 15).
'Taudinkuvaan' kuuluu nielemisen vaikealta tuntuminen, ääretön tukehtumisen pelko ja koulussakin saan joskus hirveitä tuntemuksia siitä, että joku kattoo miten yritän vaivalloisesti nieleskellä ruokaa ja sekös vasta ahdistaakin.
-Alan panikoida ja silmissä sumenee; en pyörry, mutta tuntuu etten saa henkeä.
En usko että mistään fyysisestä sairaudesta on kyse, lähinnä jostain psyykkisestä. Sitä on myös tutkittu silloin kun alkoi, mutta mitään normaalista poikkeavaa ei huomattu. Mutta eihän sitä toki voi tietää.
Ei tässä muuta, mutta syöminen on ollut minulle aina hirveää tuskaa ja siitä syystä en voi muuta kuin vihata ruokaa, vaikka se olisi miten hyvää. Tämän takia olen todella alipainoinen ja murrosikäni on todella hidastempoista.
Tosin joskus on kausia, jolloin nieleminen on helpompaa, mutta toisinaan olo on ihan hirveä. En tiedä mikä tähän riivatun pelkoon voisi tepsiä, en halua lampsia psykologille, en halua joutua letkuruokintaan.
Nielemiskammo
2
488
Vastaukset
- neurootikko..
Ihmiselle voi kehittyä kaikenlaisia ongelmia eikä niitä tarvitse hävetä.
Varmaankin jännität sitä syömistä ja kun ruoka tulee eteen jännitys tulee automaattisesti. Itselle tulee mieleen että jos jollain tavalla saisit itsesi rentoutuneeksi niin pääsisit tuon jännityksen yli.Jos ongelma menee oikein pahaksi niin voisi koittaa lieviä rauhoittavia ja kun olet oppinut syömään tavallisesti niin ehkäpä asia normalisoituu siitä.
Myöskin jos on jännittyneessä tilassa jostain muusta syystä niin syöminen voi olla vaikeampaa, esim jos koulussa jännittää. - Anonyymi
TSEMPPII SINNE! mul on samallaista oiretta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1317105Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631654350Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen543442Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4933096Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2932070Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361733Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja201651- 911563
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1761472Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151426