Minulla on kaksi aikuista lasta (poika 21v ja tyttö 27v), jotka olen kasvattanut mitä suurimmalla ilolla, vaikkakin "pieniä" ongelmia on ainakin tällä kaksilahkeisella osapuolella ollut ja keskusteluni koskeekin lähinnä häntä. Tytössä ei ole mitään ja hän on siunannut minua ihanilla lapsenlapsilla.
Poikani kärsi teini-iässä anoreksiasta ja vakavasta masennuksesta. Näistä en tiennyt moneen vuoteen vahvoista epäilyistäni huolimatta, enkä ala taustoja sen enempää avaamaan sillä asuimme tuolloin pienellä paikkakunnalla. Paineet kuitenkin purkautuivat lähipiiriin vaarallisena ja väkivaltaisena käytöksenä. Ties kuinka monet kerrat olen joutunut pitämään riehuvaa poikaani lukko-otteessa lattialla, sillä siskonsa lisäksi hän oli vaaraksi itselleen. Itse kestin ne suorat lyönnit monen vuoden ajan.
Koulussa hän kuitenkin kaikista ongelmistaan huolimatta kävi ja poistui peruskoulusta (ihme kyllä) mainiolla keskiarvolla, joten matka jatkui toisen kaupungin lukioon määränpäänä historian lukeminen yliopistossa.
Lukiossa anoreksiakin alkoi helpottamaan ja käytös muuttui paremmaksi, huomasin lapseni olevan oikea herrasmies jolla oli elämässään selvät tavoitteet. Välimme paranivat selvästi, mutta sitten hän yllättäen lopetti lukion Wanhojen tanssimisen jälkeen, eikä enää edes harkinnut opiskelua.
Uskoin silloin että poju kyllä tietää mitä tekee enkä puuttunut tilanteeseen mutta nyt hänen ollessaan 21 olen alkanut miettimään, että oliko vika sittenkin minussa?
Tähänkään päivään mennessä jatko-opintoja ei olla aloitettu ja jotenkin poika silti kykenee elämään keskivertoa paremmin ilman tukia. Hän jopa pystyy asumaan ulkomailla Suomen lisäksi, enkä välttämättä edes halua tietää mistä "Viljami" ne rahansa tuollaiseen elämään käärii. Pettyisin kuitenkin syvästi. Tiedän pojan saaneen paljolti töitä suhteiden avulla, mutten usko moisen rahankäytön olevan mahdollista lyhyillä työsuhteilla ja 2010 kuolleen isän (ex-mieheni) perintö ehkä oli suuri, mutta siitä lähellekkään puolet ei ollut rahaa.
Joka tapauksessa pojan ja minun välit ovat edelleen todella hyvät eikä huonoista menneisyyden tapahtumista ole tietoakaan. Mietin silti päivittäin olenko tehnyt jonkin virheen, sillä kuulin vähän aikaa sitten hänen läheiseltä ystävältään huumeiden kuulumisesta elämään vaikkei asianomainen itse olekkaan sitä vielä minulle myöntänyt. Narkomaaniksi en häntä sanoisi, koska olen narkkareita elämäni aikana nähnyt ja voin jo pelkkien tapaamisten perusteella sanoa ettei poikani kuulu heihin. Pelkään kuitenkin narkomanian olevan hänen tulevaisuutensa ja syytän vain itseäni.
Sairastamansa MS-taudin "Viljami" ottaa myös turhan kevytkenkäisesti, joten olen huolestunut ihan syystä.
Lääkärinä ja ennen kaikkea äitinä odotan kauhulla sitä päivää, kun poika tekee Suomessa ollessaan jotain typerää ja päätyy kärrättäväksi minun eteeni.
En ole varma pystyisinkö hoitamaan tilanteen siinä vaiheessa ammattillisella ylpeydellä vai poistuisinko murtuneena paikalta. Näen ajoittain painajaisia, että joudun toteamaan oman lapsen kuolleeksi yliannostukseen enkä haluaisi tämän tapahtuvan oikeasti.
Mitä tein kasvatuksessa väärin?
5
293
Vastaukset
- keittiösykolooki
Kuule, nyt sanon ikävästi. Katoppa peiliin. Olet enemmän kiinnostunut siitä, miltä SINUSTA tuntuu, kuin miltä siitä pojasta tuntuu.
Mietit omia virheitäsi, turhaan, ei niitä saa tekemättömäksi, lakkaa vatkaamasta niitä.
KATSO eteenpäin ja kuinka voisit JUURI NYT auttaa poikaa, unohda "MINÄ" vähäksi aikaa ja keskity poikaan ja poijan auttamiseen.- ollinoppivuodet
Mitä ikinä teitkään kasvatuksessa väärin, ei sillä enää ole merkitystä.
Miten voi auttaa aikuista miestä, joka reisaa osan vuodesta ulkomailla, ja joka ei mitään apua ole äidiltään edes pyytänyt? Tämä edelliselle vastaajalle.
Mene itse elämässä eteenpäin, älä murehdi äläkä maalaile piruja seinille, sillä tuo on täysin hyödytöntä. Poika elää elämäänsä. Et maininnut omasta puolisostasi mitään. Oletko eronnut tai muuten yksineläjä? Neuvoisin sinua pojassa roikkumisen sijaan etsimään rinnallesi tasapainoisen miehen ja nauttimaan itsekin välillä elämästä vailla syyllisyydentunnetta. OK?
- Rehellisyysmaanperii
Vaikea sanoa avauksesi perusteella mitä teit väärin. Varmaan sitten vähän kaiken, kun pojasta tuollainen ketku tuli.
- voimia!
Tuo rahankäyttö viittaa kyllä huumeiden diilaamiseen, vaikkei poika itse käytäkään niin saattaa välittää. Jos teillä on hyvät välit, voithan ottaa asian puheeksi ja nostaa"kissan pöydälle", tosin jos on kyse huumeista, ei poika kerro sinulle mitään. Älä tuomitse itseäsi äitinä, pojan ongelmat aikoinaan saattoivat johtua mistä tahansa ja jos hän nyt on sotkeutunut huumeisiin, sekään ei ole sinun vikasi. Olet tehnyt parhaasi äitinä ja se riittää! Silmään pisti tuo kertomasi isän kuolema. Oletko varma, että poikasi on päässyt siitä yli?
- larovi
Kyllä tämä viimeinen venäläisessä orpokodissa tapahtunut härskihoitajien tekemä
lasten kova kepillä pahoinpitely pitää laajasti tuomita video oli youtubessa sieltä se poistettu mutta katsokaa www.bestcore.com sieltä sitä ei saa pois
on se venäjällä raakaa se lasten pahoinpitely jotain tarttis tehdä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1186144Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631543956Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503315Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4772793Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2731795Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321463- 871416
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151356Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1611310- 771278