kouluvaatteet

Marjukka74

Millaisia vaatteita murkkuikäiset tytöt teillä pitää koulussa? Minulla on sisareni 14- vuotias tyttö väliaikaisesti asumassa, ja hänen vaatteitaan kummastelen. Tyttö laittaa kouluun tosi tiukkoja lannehousuja ja tiukkoja puseroita/ napapaitoja, ja minä en antaisi.

Mielestäni pyörällä kouluun menevällä tulisi olla kunnon housut ja seljän peittävä paita, eikä mielestäni muutoinkaan napapaidat jne. sovi kouluun.

Itse kolmekymppisenä kammoksun tiukkoja lannehousuja, jotka suorastaan soivat päällä, mutta tyttö vain sanoo, että muillakin on ja ei halua laittaa muita.

Onko kellään kokemusta, miten muuttaa pukeutumista? Auttakaa, on aivan uusi tilanne, ja en haluaisi tämän olevan uusi kompastuskivemme....

6

2897

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äitee

      Vaikea sinun on muuttaa nuorison pukeutumiskulttuuria. Tyttö ei varmaankaan halua erottua muista samanikäisistä pukeutumisessaan.
      Joten pääasia, että on vaatteet päällä, älä ota turhia murheita, kun muoti muuttuu, niin muuttuu pukeutuminenkin.

    • mammas

      Kun oma tyttöni oli tuommonen 14-v. , ei onneksi lannehousut ja napapaidat olleet tällä tavalla muodissa.
      Hänellä oli sellainen napapaidan tyyppinen neulepaita, josta kovasti tykkäsi. Se oli ostettu sillä ehdolla, että alla on toinen paita, koska koko selkä ja mahapuoli oli paljaana. Mutta aina ei valvova silmäni ennättättänyt.. taisteluja aiheesta..

      Tuo on totta, että selkä paljaana ei saisi mennä. Kyse ei ole yksin ulkonäöstä vaan ihan omasta terveydestä: munuaiset ovat selän puolella ja altiina kylmyydelle. Samoin selän palelluttaminen altistaa aikuisiällä selkävaivoille.
      Nyt nuorena nämä ei missään tunnu, ovat edessä sitten aikuisena, kun on tavallaan palelluttanut itsensä liian vähissä vaatteissa. Palelluttanut, vaikka kylmä ei olisikaan, mutta ovat alttiina suoraan kylmyydelle.

      Tyttö voisi edes fillareoidessa laittaa takin, joka peittää selän. Ja viileillä ilmoilla laittaa sellaista villatakkia tms., joka peittää selän. Edes koulumatkoilla, jos sitten koulussa riisuukin navan paljaaksi ja näyttää.. hirveältä.. tai samalta kuin muut.

      Kovin paljoa et voi vaikuttaa enää lapsen pukeutumiseen, teini-ikäinen kun on ja vain väliaikaisesti sulla asumassa.

      Mutta toinen ääripää on semmonen lapsi, joka kulkee ikuisesti lapsellisessa printti-collegepuserossa vielä yläasteiässäkin, kammottavissa kengänlonttosissa, jotka ovat pari nroa liian isot. Tämmösiäkin olen tavannut. Ei siksi, että lapsi haluaisi, vaan siksi, että äiti ei ymmärrä, että lapsi ei enää ole päiväkoti-ikäinen ja hiekkalaatikkoleikit on ohi. Ja nämä vaihtoehdot ovat halpoja, niitä saa marketista. Ja äitiä ei kiinnosta lapsen mielipide. Ei vaatteissa, ei muussakaan.

      Minusta tuo on pahempi vaihtoehto. Latistettu lapsi.

      • Censeo

        Enpä ole vielä niin lyhyttä paitaa nähnyt, että munuaisten kohdalta olisi iho paljaana. Kesällä voi kulkea vaikka selkä paljaana, mutta kylmällä ilmalla se ei tosiaankaan ole fiksua.

        Marketeista saa kyllä ihan hyviä muotivaatteitakin ja halvemmalla kuin erikoisliikkeistä. Nythän ovat aika pitkätkin paidat muodissa, sellaiset 80-luvun tyyliset. Niissä ei palellu.


    • minä

      70-luvun alussa käytin vastaavia lyhyitä tiukkoja puseroita. Kyllä aikuiset yrittivät saarnata, miten munuaiset kärsii jne; en uskonut.
      Nyt 30 vuotta myöhemmin pidän mielelläni pitkiä väljiä puseroita, mutta eipä nuoruuden vaatetuksella ainakaan terveydellisesti ole ollut mitään vaikutusta.

    • Anonyymi

      Hän oli SISKOSI lapsi? Mitä sinä olet hänen pukeutumisesta päättämään?









































      Mietin vaan.

    • Anonyymi

      Anna lapsen elää itse. Itse olen 32v äiti ja minulla on 14 v tytär. Hän saa pitää tiukkoja legginssejä ja napapaitoja jos hän haluaa. Hän saa itse valita pitääkö ukkohousuja tai pyöräily kypärää. Jos et anna lapsesi valikoida jotain asioita hänelle jää pahat ajatukset lapsuudesta (itsellä on kun äiti pakotti pitämään haalaria vitosluokalla) hänen kaveritkin pitää tuollaisia vaatteita niin anna lapsesi elää

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5338
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2396
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1917
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      45
      1625
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1571
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1368
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      7
      1248
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe