Kauanko sepelkyyhkyn muna vahingoittumatta ilman hautojaa

lintukoto :)

Hei kaikille lintuharrastajille!

Allekirjoittaneestakin tuli yllättäen neljä päivää sitten "lintuharrastaja".

Parvekkeelleni nimittäin pyrki määrätietoisesti pesimään sepelkyyhkypariskunta. :)

En tunne lintujen elämänkiertoa juuri nimeksikään, joten sopisiko teille etsittää muutama,
lintuharrastajille kovinkin noviisikysymys?

Ja jos tämä ei ole kysymyksilleni oikea foorumi, voisiko joku ystävällisesti ohjata
minut sopivammalle keskustelusaitille! Kiitos!


Tänä iltana lämpöä oli parvekkeella noin 7 astetta iltayhdeksenä aikoihin,
kun tyhjäksi olettamattamaltani pesältä yllättäen lehahti lintu pihalle!

Oli "pakko" ottaa selvää, mistä oli kyse.
Nousin tuolin päälle ja kamera zoomilla otin kuvan,
jossa näkyi yksi valkea muna.

Nyt huolettaa tämä:
Tietämättäni jo haudonnan aloittanut sepelkyyhky oli maksimissaan n. 8 minuuttia poissa munaa lämmittämässä.
Ulkona oli 7 astetta lämmintä, katonrajassa pesällä ehkä hiukan lämpimämpää?

Kestääkö muna vahingoittumatta tuollaisissa oloissa!?

Harmittaa niin tuo täysin tahaton häiriköintini!

Olin siivonnut parveketta kesäkuntoon jo reilun tunnin ja oletin, että katon rajassa
kukkaruukkuhyllyn päällä oleva pesä oli tyhjillään tänä iltana, kuten oli viikollankin.

Pesään ei näy kun parvekkeella seisoo, vain muutama risu paljastaa pesän.

Iltapäivällä olin varmistanut, että pesä oli tyhjillään.
Vain aamusta ke, to ja pe kyyhkypariskunta rakensi pesää.
Iltapäivisin olivat aina lähteneet "rakennustyömaalta" ja
iltaisin pesä oli tyhjillään.

Olin lennähdyksen tapahtuessa touhunnut jo tunnin parvekkeella, imuroinut, siirrellyt huonekaluja jne.
Mikään tuosta ei kyyhkyä säikäyttänyt enkä edes tiennyt sen oleskelusta pesällään!

Vasta hyllykön oven avaus pelästytti linnun lentoon.

Olen todellakin niin noviisi, että nyt vähän huolettaa,
kävikö munalle pahasti, kun oli ilman lämpöä tuon ajan?


Muutenkin kiinnostaisi, ehkä joku osaisi kertoa:
Sepelkyyhkyillä on lukemani perusteella yleensä kaksi munaa.
Millä aika välillä toinen muna munitaan?

Osuinko pahastikin kesken muninnan..
Eikai toinen muna linnun säikähdyksestä tippunut esim. pihan puskiin?
Vai pystyykö lintu vaikuttamaan, ettei muna tipu esim. pelästyessä,
vaan "syntyy" (oikea termi..?) oikeaan paikkaan?

Onkohan linnulla "polttoja" vai mistä lintu tietää, että "nyt on oltava pesässä"
eikä ole esim. mahdollista olla lentämässä ravinnon haussa.

Ps. Kaupunkilaiselle tällainen täydellinen yllätys muutaman päivän aikana on avannut aivan uuden maailman! :)

6

3376

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ole huoletta.

      ei se muniaan lennossa tiputa eikä muutaman minuutun poissaolo niitä pilaannuta.Tarkkaa aikaa ei kai kukaan tiedä

    • lintukoto :)

      Kiitos lohdutuksesta! :)

      Tuli niin törppö olo, kun onnistuin pelästyttämään hautojan.
      Ja sitten aloin omassa päässäni hautoa, josko muna kylmettyi
      ja sai jonkun kehityshäiriön.

      Tänään pesällä rauhallista:

      http://tinyurl.com/cjevvt7

    • niin se on

      Sepelkyyhkyt ovat melko hanakoita hylkäämään pesänsä, jos sen lähistöllä tapahtuu häiritsevää liikehdintää. Muistan vielä parisen vuotta sitten, kun lenkkipolkuni varrelle nuoreen kuusikkoon oli kyyhky tehnyt pesänsä ja munakin siellä oli. Kuljin polkua vain kerran viikossa ja kahtena ensimmäisenä kertana kyyhky lähti pesästä, mutta sen jälkeen ei linnusta enää ollut havaintoa ja muna kyhjötti pesässä koko kesän tyhjän panttina.

      • lintukoto :)

        Tulikohan viestini väärään kohtaan.. tarkoitus oli vastata "niin se on" nikin kirjoitukseen 27.4. klo 21.41 ;)


    • lintukoto :)

      Moikka "niin se on"!

      Muistatko vielä mitä vuodenaikaa tuo oli?

      Olen tässä vajaassa viikossa nyt lukenut ja kuullut paljon sepelkyyhkyistä.
      Sellaisen käsityksen olen saanut, että alunpitäen sepelkyyhky on ollut arka
      metsän asustelija mutta nyt olisi uutta se, että kaupungeissa on melko rohkeita
      sepelkyyhkyjä.

      Tämä oman parveekkeni asukaspariskunta on kyllä oikeasti minulla valtava yllätys.
      Asun suht tiheästi asutussa paikassa vajaa 10 km Hgin keskustasta. Lähellä on kyllä metsää, mutta erikoiselta tuntuu, että lintupariskunta todella valtavan päättäväisesti tahtoi tulla asumaan juuri omalle parvekkeelleni!

      Satuin olemaan sairaspäivällä kotona ja olin tyrmistynyt kun isot linnut lensivät parvekkeelle ja ryntäsin itse ulos. Aloin aivan tosissani "hätistää" "tunkeilijoita", läpsyttelin käsiäni ja sanoin mitä keksin: "Hus.. pois siitä.. jne" ;) Kun pelkäsin,
      että ovat puluja ja sitten olisin pulunkakkaa kohta joka puolella.

      Lintupari oli tyrmäävän rauhallinen ja määrätietoinen! Menivät pihalyhtyin odottelmaan ja kohta yrittivät uutta parvekkeeni valloitusta. Ja sitä tapahtui useita kertoja! ;) Minä puolipaniikissa yritin puolustaa omaa reviiriäni ja kyyhkyt olivat niin määrätietoisia siitä, missä tahtovat pesiä, ettei läpsyttelystäni ollut mitään hyötyä! Sain vain omat kämmeneni kipeiksi! :D

      Lopulta sain oikean lajimäärityksen ja asiantuntijalta näkemyksen, ettei terveysriskeä luultavasti tulisi ja ajattelin sitten, että asiantuntijan ehdotus: "Voithan katsoa yhden pesinnän" alkoi sitten jo tuntua kiehtovalta kokemukselta.

      Joten tämä pari on kyllä hämmentävän piittaamaton meikäläisen toimista parvekkeella. Sain eilen siivota, imuroida, poistella kuivia lehtiä kasveista jne.
      Ei mitään reaktioita, vasta pesän lähellä olevan oven avaaminen luultavasti heilutti hyllyä ja se oli liikaa kyyhkylle.

      Olisi kiva kuulla onko muille tullut sepelkyyhkyt aivan asumukseen?

      Mietin myös tuota lenkkeilyreittiäsi, olisiko ehkä myös joku muu sitä käyttänyt? Oliko metsästysaika jo alkanut?

      Luin senkin jostain äskettäin, että kolmannesta pesinnästä elokuulla voi jäädä poikasia pesiin, kun joku on pyssytellyt emon ehkä heti riistakauden alussa. Jonkun nettisaitin mukaan kyyhkyjä aletaan pyytää jo 10.8 alkaen, mikä kuulostaa hurjalta, kun kyyhkyillä on vielä pesintä kesken!

    • Anonyymi

      Äsken kun heitin pois kukka-amppelin ulko-oven vierestä 11.10., sieltä paljastui yksi valkoinen, pienen kananmunan kokoinen muna. Epäilemättä sepelkyyhkyn, joka oli huomannut paikan kelvottomaksi. Minuakin askarruttaa, kuinka pian munimisen jälkeen muna olisi haudottava että siitä tulisi lintu. Jos se olisi haudottu keinotekoisesti, koska se olisi pitänyt aloittaa. Lehtijutut kertovat, että kaupan luomumunista on kotona haudottu kana ja kukko, jonka nimeksi tuli Prisma.

      Kuva jos siirtyy tähän. Sepelkyyhkyn muna kukka-amppelista 20191011_175444.jpg

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1505
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1102
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    7. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe