Katkaistaanko kukintavarret

Kukinnan päätyttyä?

Vaiko annetaan olla?

7

1360

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mummeli

Kukinnan päätyttyä ei kannata kukkavarsia katkaista. Varsiin alkaa kasvaa keikkiä eli uusia alkuja ja joskus uusia kukkavarsia.

• Kukinnan päätyttyä?

Kiitos! Onneksi en ollu hätänen. Knnattaako vaihtaa tai lisätä kaarnaa jne.?

• mummeli

Itselläni on ollut orkideat pian kolme vuotta. Kukkakauppiaan antamilla hoito-ohjeilla olen hoitanut. Ovat olleet samassa ruukussa kuin ostettaessa en ole lisännyt kaarnaa tai muutakaan. Kukkivat ja kasvavat hyvin. En ole lannoittanut kertaakaan kastellut vain kerran viikossa. Juuret ovat vihreät ja voivat hyvin.

• kanankakkuli

Älä ihmeessä katkaise mikäli kasvi ei itse ensin kuoleta niitä! Mulla orkidea tekee aina vanhoihin varsiin seuraavan kukinnan yhteydessä uusia kukkia samalla kun pukkaa sekaan uuden kukkavarren.

• AnelmaS

Jos ei silmu ala pian pullistua kukkavarressa, olen kukkavanan katkaissut. Olen tehnyt myös siten, että viillän terävällä veitsellä silmun yläpuolelle poikkipäin viillon, joka katkaisee nesteen nousun ylöspäin. Se tehoaa aika hyvin silmuun, jos siitä alkaa jotakin uutta työntyä. Ellei näin tapahdu, leikkaan kukkavarren pois ja kas, pian alkaa työntyä joko juurta tai uutta lehteä. Kasvi alkaa uutta elämää, joskus jopa uuden kukkavanan.

Sain taas kaksi uutta orgideaa lahjaksi, joten nyt niitä on kuusi. Yksi on erilainen, jolle etsin ohjeitä täältä netistä.

• Papukaijamerkki

Hei ja kiitos monista neuvoista.

Sain keväällä orkidean, jossa kolmessa varressa paljon kukkia. Nyt alkavat kukat kuihtua.

Miten selviän talven, pimeän, viileän ja kuivan sisäilman kevääseen kukkani kera?

Olen kuunnellut kesän ajan vierailijoiden orkidean kasvatuksen neuvoja - pääni pyörälle.

Siksi kysynkin, jos mahdollista nasevan selkeät neuvot:

- talven yli
      - kevääseen ja
      - tulevaa kesää varten.

• kahvikannu tyhjäksi

Anna olla pari kuukautta pelkällä kastelulla.
      Jos sen jälkeen mahdollista, niin käytä kukkavaloa, niin että valoa on lähes puoli vuorokautta. Lisää kasteluun kahvia tai kaupasta saatavaa orkidealannoitetta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jalankulkija kuoli. Poliisi etsii mustaa BMW Coupe -autoa, jossa on punertavat vanteet.

Jalankulkija kuoli jäätyään auton alle Joensuussa – kuljettaja pakeni, poliisi pyytää havaintoja https://www.mtvuutiset.
      Joensuu
      155
      3576
    2. Mikä vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin sinne tyhjään tilaan, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki
      Maailman menoa
      13
      3046
    3. Ohjelma "Rikollisjengien Ruotsi" hyvin paljasti jakautuneen maan

eli ns. ruotsalaiset yhdellä puolella, muslimit ja muut kehitysmaalaiset toisella puolella. Siinäkin hyvin näki mitä ma
      Maailman menoa
      25
      2771
    4. Vassarina hymyilyttää vaurastuminen persujen kustannuksella

Olen sijottanut määrätietoisesti osan Kelan tuista pörssiosakkeisiin, ja salkku on paisunut jo toiselle sadalle tuhanne
      Maailman menoa
      51
      2641
    5. Riikka runnoo: Elisalta potkut 400:lle

Erinomaisen hallitusohjelman tavoite 100 000 työllistä lisää yksityisellä sektorilla on kohta saavutettu. Toivotaan toiv
      Maailman menoa
      88
      2527
    6. PÄIVÄN PARAS: Nigerialainen haki turvapaikkaa Suomesta, lähti takas huilaamaan

kotimaahansa, koska turvapaikan saaminen kesti niin kauan. Ja tämän kertoo ihan Yle, eikä yhtään toimittaja kyseenalaist
      Maailman menoa
      49
      2509
    7. Pidennetään viikko 8 päiväiseksi

Ja jätetään työpäivien määrä nykyiseen 5:een. Tuo olisi kompromissiratkaisu vellovaan keskusteluun työajan lyhentämisest
      Maailman menoa
      11
      2300
    8. Pääseekö kuka tahansa hoitaja katselemaan kenen tahansa ihmisen terveystietoja?

"Meeri selaili puhelinta uteliaisuuttaan ja katuu nyt – Moni hoitaja on tehnyt saman rikoksen Tuttujen ihmisten asiat k
      Maailman menoa
      83
      1977
    9. Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua

Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle
      Maailman menoa
      202
      1827
    10. Nainen rakas

Mulle on alkanut tulla sellainen olo että meistä tulee ehkä pariskunta vielä 😌
      Ikävä
      140
      1793
    Aihe