205 valeakseli

Tulossa kytkimen vaihto 205:en, TU3A -moottori.
Ohjekirjan mukaan TU-moottorin valeakselin halkaisijat olisivat 15,85 mm ja 19,7 mm.
Ostin kytkinpaketin Motonetistä (made in Korea!). Kytkinlevylle sopii valeakselin isompi halkaisija 18,2 mm, ei 19,7 mm. Kytkinlevyn läpimitta on 180 mm.

Onko virhe ohjekirjassa vai sainko väärän levyn? Varaosanumero on oikein.

Mitkä ovat oikeat valeakselin halkaisijat? Ja onko kytkinlevynkään läpimitta oikea?
Olisi hyvä tietää ennen remontin aloitusta. Joku teistä on homman tehnyt ja tietää.

Kiitos asiallisesta vastauksesta.

8

157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitroen.

      Kun itse kysyy ja itse vastaa niin oikean vastauksen saa.

      Vaihdoin kytkimen. Paljon piti purkaa, mutta niin se vain oli pakko.
      Ohjekirjassa oli väärä valeakselin halkaisija. Oikeat mitat ovat siis 15,85 mm ja se 18,2 mm.

      Motonetin kytkinlevy oli Valeo made in Korea. Alkuperäisessä 6 vaimennusjousta, tässä 4. Levy oli 471 000 km:ssä kulunut noin 2,5 mm, paineasetelma ja -laakeri OK.

      • jokumuu.

        Ei ole koskaan tullut vastaan termiä valeakseli. Mitä se tarkoittaa, vaihteiston kytkinakseliako kun sillä on kytkinlevyn kannalta merkitystä? Vai onko TU:ssa joku persoonallisempi rakenne?


      • sitroen.
        jokumuu. kirjoitti:

        Ei ole koskaan tullut vastaan termiä valeakseli. Mitä se tarkoittaa, vaihteiston kytkinakseliako kun sillä on kytkinlevyn kannalta merkitystä? Vai onko TU:ssa joku persoonallisempi rakenne?

        Tässä tapauksessa kysymyksessä on kytkinlevyn keskitystyökalu. Valeakselin pään halkaisija on kytkinakselin silmälaakeriin tai vastaavaan sopivan kokoinen ja sen jälkeinen osa sopii kytkinlevyn poorien sisään siten, että kun kytkin kasataan, tulee kytkinlevy keskitettyä.

        Joissakin vanhemmissa vaihteistoissa tarvittiin kasatessa myös valeakselia. Vaihteiston sivuakseli oli laakeroitu irtorullilla tai irtoneuloilla. Laakerointi kasattiin valeakselin kanssa joka valeakseli oli normaalia lyhyempi, sivuakselin pituinen. Sivuakseli pantiin laakereineen ja valeakseleineen vaihdelaatikkoon ja oikea akseli työnnettiin vaihdelaatikon päätyseinän läpi, jolloin se työnsi valeakselin ulos toisesta päästä ja se oikea akseli jäi tukemaan sivuakselia laakereineen vaihdelaatikon molemmista päistä.

        Toivottavasti selvisi.


      • 205gti -86
        sitroen. kirjoitti:

        Tässä tapauksessa kysymyksessä on kytkinlevyn keskitystyökalu. Valeakselin pään halkaisija on kytkinakselin silmälaakeriin tai vastaavaan sopivan kokoinen ja sen jälkeinen osa sopii kytkinlevyn poorien sisään siten, että kun kytkin kasataan, tulee kytkinlevy keskitettyä.

        Joissakin vanhemmissa vaihteistoissa tarvittiin kasatessa myös valeakselia. Vaihteiston sivuakseli oli laakeroitu irtorullilla tai irtoneuloilla. Laakerointi kasattiin valeakselin kanssa joka valeakseli oli normaalia lyhyempi, sivuakselin pituinen. Sivuakseli pantiin laakereineen ja valeakseleineen vaihdelaatikkoon ja oikea akseli työnnettiin vaihdelaatikon päätyseinän läpi, jolloin se työnsi valeakselin ulos toisesta päästä ja se oikea akseli jäi tukemaan sivuakselia laakereineen vaihdelaatikon molemmista päistä.

        Toivottavasti selvisi.

        Ranskalaista "suunnittelua"..ts joissain vaihdelaatikoissa jos nykäset molemmat vetoakselit irti laatikosta..: sieltä sisäromut tippuu laatikkoon..mutta ranskalainen. konjakki päisään suunitellut.pitää laittaa se valeakseli..mutta ei gti: ssä tuota ongelmaa ollut ja 1,4 -88 oli myös ei siinäkään muistaakseni


      • sitroen.
        205gti -86 kirjoitti:

        Ranskalaista "suunnittelua"..ts joissain vaihdelaatikoissa jos nykäset molemmat vetoakselit irti laatikosta..: sieltä sisäromut tippuu laatikkoon..mutta ranskalainen. konjakki päisään suunitellut.pitää laittaa se valeakseli..mutta ei gti: ssä tuota ongelmaa ollut ja 1,4 -88 oli myös ei siinäkään muistaakseni

        Korjausohjeen mukaan tosiaan jossakin vaihteistossa tarvitaan tuollainen valeakseli, joissakin taas ei. Siksipä kannattaa lukea se korjausopas ennenkuin aloittaa remontin.
        Sama pätee muunkinmaalaisiin autoihin. Ainakin paljolta turhalta työltä siinä säästyy kun ohjeet lukee.


      • jokumuu.
        sitroen. kirjoitti:

        Tässä tapauksessa kysymyksessä on kytkinlevyn keskitystyökalu. Valeakselin pään halkaisija on kytkinakselin silmälaakeriin tai vastaavaan sopivan kokoinen ja sen jälkeinen osa sopii kytkinlevyn poorien sisään siten, että kun kytkin kasataan, tulee kytkinlevy keskitettyä.

        Joissakin vanhemmissa vaihteistoissa tarvittiin kasatessa myös valeakselia. Vaihteiston sivuakseli oli laakeroitu irtorullilla tai irtoneuloilla. Laakerointi kasattiin valeakselin kanssa joka valeakseli oli normaalia lyhyempi, sivuakselin pituinen. Sivuakseli pantiin laakereineen ja valeakseleineen vaihdelaatikkoon ja oikea akseli työnnettiin vaihdelaatikon päätyseinän läpi, jolloin se työnsi valeakselin ulos toisesta päästä ja se oikea akseli jäi tukemaan sivuakselia laakereineen vaihdelaatikon molemmista päistä.

        Toivottavasti selvisi.

        OK, tämä selvensi asian. Kiitoksia!

        Viimeksi kun itse tein kytkinremonttia niin vaihteistokin oli lihoina, joten "valeakselina" oli näppärää käyttää ihan oikeaa kytkinakselia. Merkki ei tosin ollut Peugeot mutta tuolta osin rakenne lienee samanlainen.


      • hmmm.....
        jokumuu. kirjoitti:

        OK, tämä selvensi asian. Kiitoksia!

        Viimeksi kun itse tein kytkinremonttia niin vaihteistokin oli lihoina, joten "valeakselina" oli näppärää käyttää ihan oikeaa kytkinakselia. Merkki ei tosin ollut Peugeot mutta tuolta osin rakenne lienee samanlainen.

        Helpommalla selviää kun tilaa uuden auton.


      • jokumuu.
        hmmm..... kirjoitti:

        Helpommalla selviää kun tilaa uuden auton.

        No helppous ei tällä kertaa ollutkaan se ykkösjuttu, kyseessä kun on museoikään ehtinyt harrasteauto. Ja niitähän hankitaan siksi että riittää harrastettavaa.

        Ei siinä vaihteistossa tosin mitään vikaa ollut, kytkinpoljinta painettaessa kuulunut helinä tulikin painelaakerista jonka kiinnityssokka oli kadonnut. Mutta tulipa samalla opiskeltua vaihteiston rakennetta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taisin tehdä virheen

      Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      102
      4823
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      49
      3252
    3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

      Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      85
      2979
    4. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

      Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      81
      1737
    5. Nainen onko sulla supervoimmia ?

      Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      41
      1510
    6. 450 000 ulosotossa

      Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
      Perussuomalaiset
      107
      1342
    7. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

      Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
      Ähtäri
      16
      1059
    8. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

      Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      110
      1029
    9. Miehen taloudellinen tilanne ja

      halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah
      Ikävä
      43
      1017
    10. Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?

      En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan
      Ikävä
      40
      991
    Aihe