Mirtazapin 30mg

unetonnnn

Lääkärini määräsi minulle jo kauan kestäneeseen unettomuuteen 1 tabletin Mirtazapin 30 mg illalla tuntia ennen nukkumaanmenoa auttamaan unen saamiseen.

Otin yhden toissailtana ja kyllä, sain unen hyvin mutta seuraavana päivänä oli kyllä ihan pöhnäinen ja väsynyt olo, ja vatsa kipeä ja turvotti.
Seuraavana iltana otin tabletista ihan pienen murusen, ja nukuin taas yön todella hyvin ja seuraava aamu oli paljon helpompi jo. Vatsa kumminkin taas turvoksissa.

Kyseinen lääkehän lihottaa? Nostaa ruokahalua? Minulla ei kyllä ruokahalut ainekaan vielä ole noussut, vaan ehkä laskeneet.
Silti en välttämättä halua että rupean lihomaan kyseisen lääkkeen vaikutuksesta ja muutenkaan en mielelläni söisi mielialalääkkeitä..
Kannattaako silti suosiolla jatkaa lääkkeen ottamista ja lihottaako se vaikka yleisesti ottaen olen hoikka, aineenvaihdutani on nopea enkä meinaa lihoa millään muuten? Ja voiko tuo vatsan turvotus alkaa jo lääkeen vaikutuksesta vaikka en ole sitä syönyt kun vajaan viikon???

Kertokaa muutenkin kokemuksia kyseistä lääkkeestä!

44

16870

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vinkki ?

      Kyllä se lihottaa. Mene unilääkärille.

    • imoman

      Mirtatsapiinin kohdalla vähempi nukuttaa paremmin. Jos ei ole aikaisemmin käyttänyt mirtatsapiinia niin jo 3-4 mg murunen nukuttaa vahvasti ja väsyttää vielä koko seuraavan päivän. Tosin jatkuvassa käytössä väsyttävä vaikutus vähenee pian ja annosta voi joutua nostamaan.

      Minusta mirtsa ei ole hyvä lääke pelkkään unettomuuteen kuin korkeintaan silloin kun muut lääkkeet eivät auta. Se turruttaa tunteet, laskee vitutuskynnystä, tekee pikkunälän joka saa syömään vähän väliä. Lisäksi siitä jäi sellaista pientä näköhäiriötä, jota on vaikea kuvailla.

      • Mörr

        Onko se pikkunälkä sellainen danionälkä?


      • Anonyymi

        Hyvä muistaa että kaikki eivät reagoi samalla tavalla kyseiseen lääkkeeseen , jotkut saavat siitä hyvän avun , toiset ei .joten ei voi koskaan sanoa toiselle että joku lääke on hyvä tai huono.
        Kun se on yksilöllinen juttu kullekkin
        Siksi niistä ei edes pitäisi puhua muiden kun lääkärin kanssa.


    • mindgamer3

      Jep, mut tosiaan itsellä se on ainoa lääke, joka auttaa sekä nukahtamaan että pysymään unessa. Sillä on sellainen rauhoittava vaikutus. Se nälän tunne on kyllä ärsyttävä, lihon joka kerta kun käytän mirtsaa.

    • Luonto auttaa.

      Mirtazapin koukuttaa ihan varmasti ja tuhoaa elimistön oman unimekanismin. Melatoniini (1...10mg) ei koukuta.

      • mindgamer3

        Olen kyllä eri mieltä kanssasi. Mirtatsapiini ei koukuta silloin kun otat pieniä annoksia sitä, niin kuin unettomuuden hoidossa onkin tarkoitus tehdä. Kokemusta löytyy monelta vuodelta, koskaan ei ole mitään ongelmia ollut lopettamisen suhteen. Oman "unimekanismin" tuhoutuminen on aika kova ja perätön väite. Ensinnäkin kukaan ei edes tiedä tarkkaan, että miten tämä unimekanismi toimii, on olemassa vain teorioita. Unimekanismin tuhoutumista ei lääketieteessä ole koskaan raportoitu, eikä sellaista termiä käytetä missään. Jotkut nukahtamislääkkeet, kuten bentsot aiheuttavat toleranssin kasvua ja myös vieroitusoireita, joihin kuuluu mm. rebound insomnia, joita voidaan kai pitää tietynlaisena unimekanismin tuhoutumisena. Mirtatsapiinilla vastaavaa ei ole kuitenkaan raportoitu pienillä annoksilla. Lisäksi bentsoistakin on mahdollista päästä eroon, joten "unimekanismi" ei tuhoudukaan pysyvästi..

        Melatoniinista sen verran, että sillä on väsyttävä vaikutus kyllä, mutta pitkään käytettynä itsellä ainakin aiheuttaa sellaista ennenaikaista heräämistä. Joskus käy niin, että herään jo tunnin päästä nukahtamisesta ja tuntuu, et olisin nukkunut vaikka kuinka kauan ja sit onkin tosi vaikeaa nukahtaa uudestaan. Eli aiheuttaa sellaista valepiristymistä. Olen pohtinut, et mistä johtuu ja päätynyt siihen tulokseen, että kun melatoniinin määrä veressä alkaa laskea(näinhän tapahtuu ennen heräämistäkin normaalisti), niin elimistö luulee, että nyt on aika herätä ja herää pirteänä. Tämä on siis vain oma kokemus ja selitys sille. Olen yrittänyt pelata annosten kanssa, muttei mikään auta valitettavasti. Silloin kun kokeilin melatoniinia, niin ekaan kuukauteen ei ollut mitään tällaista kuitenkaan.


      • mindgamer3

        Lisäys vielä melatoniini-aiheeseen.. melatoniini ei ehkä koukuta, mutta mietipä endokriinisen järjestelmän toimintaa. Kun tiettyä hormonia vapautuu, niin vastaavasti lähtee järjestelmän ylimpiin kerroksiin palaute siitä, että nyt hormonia erittyy tarpeeksi ja voidaan vähentää eritystä -> eritys vähenee. JA kun me tuodaan elimistön ulkopuolelta hormonia elimistöön, niin sama palautemekanismi aktivoituu, jolloin hormonia ei tuotetakaan enää niin paljon elimistön sisäisesti. Sitten kun lopetetaan hormonien tuomisen elimistöön, niin kestää hirveän kauan, että elimistö taas aktivoituu ja alkaa itse tuottaa tätä hormonia. Näin käy esim. steroid-withdrawal syndroomassa.
        Melatoniinikin on hormoni, jonka ns. käpyrauhanen tuottaa vereen. Kun otetaan ulkoista melatoniinia, niin käpyrauhanen tottuu tilanteeseen, eikä tuota enää yhtä paljon melatoniinia. Tämän jälkeen, kun lopetetaan ulkoisen melatoniinin syömisen, niin kestää hetki, että käpyrauhanen aktivoituu, josta seuraa, että alussa rytmi on päin helvettiä, eikä väsytä silloin kun pitäisi.. Joten sekin tavallaan jossakin määrin vaikuttaa luonnolliseen unimekanismiin, eikä sitä tiedetä, että alkaako käpyrauhanen koskaan toimimaan samalla tavalla kuin ennen pitkäkestoista melatoniinin käyttöä..


      • ............
        mindgamer3 kirjoitti:

        Lisäys vielä melatoniini-aiheeseen.. melatoniini ei ehkä koukuta, mutta mietipä endokriinisen järjestelmän toimintaa. Kun tiettyä hormonia vapautuu, niin vastaavasti lähtee järjestelmän ylimpiin kerroksiin palaute siitä, että nyt hormonia erittyy tarpeeksi ja voidaan vähentää eritystä -> eritys vähenee. JA kun me tuodaan elimistön ulkopuolelta hormonia elimistöön, niin sama palautemekanismi aktivoituu, jolloin hormonia ei tuotetakaan enää niin paljon elimistön sisäisesti. Sitten kun lopetetaan hormonien tuomisen elimistöön, niin kestää hirveän kauan, että elimistö taas aktivoituu ja alkaa itse tuottaa tätä hormonia. Näin käy esim. steroid-withdrawal syndroomassa.
        Melatoniinikin on hormoni, jonka ns. käpyrauhanen tuottaa vereen. Kun otetaan ulkoista melatoniinia, niin käpyrauhanen tottuu tilanteeseen, eikä tuota enää yhtä paljon melatoniinia. Tämän jälkeen, kun lopetetaan ulkoisen melatoniinin syömisen, niin kestää hetki, että käpyrauhanen aktivoituu, josta seuraa, että alussa rytmi on päin helvettiä, eikä väsytä silloin kun pitäisi.. Joten sekin tavallaan jossakin määrin vaikuttaa luonnolliseen unimekanismiin, eikä sitä tiedetä, että alkaako käpyrauhanen koskaan toimimaan samalla tavalla kuin ennen pitkäkestoista melatoniinin käyttöä..

        - ei "unimekanismin olemassaolo" ole siitä kiinni, kertooko lääketeollisuus siitä mitään vai ei.
        - jos uni- ja nukahtamislääkkeiden käyttö ei tuhoa unimekanismia, niin minulle se on täydellisen yhdentekevää. Minun tietoni ja rankat kokemukseni ovat toisenlaisia ja pidän mielipiteeni.
        Loppuja ei tarvitse kommentoida.


      • tuhottu1
        mindgamer3 kirjoitti:

        Olen kyllä eri mieltä kanssasi. Mirtatsapiini ei koukuta silloin kun otat pieniä annoksia sitä, niin kuin unettomuuden hoidossa onkin tarkoitus tehdä. Kokemusta löytyy monelta vuodelta, koskaan ei ole mitään ongelmia ollut lopettamisen suhteen. Oman "unimekanismin" tuhoutuminen on aika kova ja perätön väite. Ensinnäkin kukaan ei edes tiedä tarkkaan, että miten tämä unimekanismi toimii, on olemassa vain teorioita. Unimekanismin tuhoutumista ei lääketieteessä ole koskaan raportoitu, eikä sellaista termiä käytetä missään. Jotkut nukahtamislääkkeet, kuten bentsot aiheuttavat toleranssin kasvua ja myös vieroitusoireita, joihin kuuluu mm. rebound insomnia, joita voidaan kai pitää tietynlaisena unimekanismin tuhoutumisena. Mirtatsapiinilla vastaavaa ei ole kuitenkaan raportoitu pienillä annoksilla. Lisäksi bentsoistakin on mahdollista päästä eroon, joten "unimekanismi" ei tuhoudukaan pysyvästi..

        Melatoniinista sen verran, että sillä on väsyttävä vaikutus kyllä, mutta pitkään käytettynä itsellä ainakin aiheuttaa sellaista ennenaikaista heräämistä. Joskus käy niin, että herään jo tunnin päästä nukahtamisesta ja tuntuu, et olisin nukkunut vaikka kuinka kauan ja sit onkin tosi vaikeaa nukahtaa uudestaan. Eli aiheuttaa sellaista valepiristymistä. Olen pohtinut, et mistä johtuu ja päätynyt siihen tulokseen, että kun melatoniinin määrä veressä alkaa laskea(näinhän tapahtuu ennen heräämistäkin normaalisti), niin elimistö luulee, että nyt on aika herätä ja herää pirteänä. Tämä on siis vain oma kokemus ja selitys sille. Olen yrittänyt pelata annosten kanssa, muttei mikään auta valitettavasti. Silloin kun kokeilin melatoniinia, niin ekaan kuukauteen ei ollut mitään tällaista kuitenkaan.

        Olen syönyt tätä unettomuuteen 6 vuotta. Toki tämä auttoi todella hyvin siihen vaivaan. Söin 7.5mg annosta.
        Aloin huomaamaan, jos annos jäi ottamatta yli 1pv ajaksi valvoin yön yli. Siitä se sitten lähti, aloin vähentämään annoskokoa. Vuoden ajan vähensin annosta aivan pikkuruisen määrän kerrallaan ja uni oli silti ihan katkonaista.
        Lopulta sain tarpeeksi ja lopetin sen pienen murusen kerralla ja helvetti oli irti! Ei saanut nukuttua ollenkaan ja kun valvomiselta sitten lopulta sai unta, nukkui 1.5h.
        Kävin lisää troppia ja unilääkkeiden avulla sain jopa 3h unta, mutta eihän se riitä ja jouduin sairauslomalle. Nyt 4kk lopettamisesta saan nukuttua unilääkkeiden ja luontaistuotteiden avulla jo 2x3h pätkää yössä. Vau.

        Että kiitos vaan työterveyslääkäri kun aikoinaan tätä minulle määräsit. Voin kuvitella miten vaikeaa on henkilöllä, joka syö tätä masennukseen huomattavasti suurempia määriä.

        Siitäpä ihmettelemään: http://www.patient.co.uk/forums/discuss/mirtazapine-withdrawal-19353?page=14


      • mindgamer3
        tuhottu1 kirjoitti:

        Olen syönyt tätä unettomuuteen 6 vuotta. Toki tämä auttoi todella hyvin siihen vaivaan. Söin 7.5mg annosta.
        Aloin huomaamaan, jos annos jäi ottamatta yli 1pv ajaksi valvoin yön yli. Siitä se sitten lähti, aloin vähentämään annoskokoa. Vuoden ajan vähensin annosta aivan pikkuruisen määrän kerrallaan ja uni oli silti ihan katkonaista.
        Lopulta sain tarpeeksi ja lopetin sen pienen murusen kerralla ja helvetti oli irti! Ei saanut nukuttua ollenkaan ja kun valvomiselta sitten lopulta sai unta, nukkui 1.5h.
        Kävin lisää troppia ja unilääkkeiden avulla sain jopa 3h unta, mutta eihän se riitä ja jouduin sairauslomalle. Nyt 4kk lopettamisesta saan nukuttua unilääkkeiden ja luontaistuotteiden avulla jo 2x3h pätkää yössä. Vau.

        Että kiitos vaan työterveyslääkäri kun aikoinaan tätä minulle määräsit. Voin kuvitella miten vaikeaa on henkilöllä, joka syö tätä masennukseen huomattavasti suurempia määriä.

        Siitäpä ihmettelemään: http://www.patient.co.uk/forums/discuss/mirtazapine-withdrawal-19353?page=14

        Itse olen syönyt monta vuotta 3.5mg. Olen siis syönyt aina jaksoissa eli jos on ollut paljon stressiä, enkä pystynyt nukkumaan, niin olen ottanut iltaisin 3.5mg. Joskus olen syönyt putkeen 6kk. "Kuurin" lopussa olen yleensä ottanut vielä puolet tuosta 3.5mg:sta. Koskaan ei ole ollut mitään vieroitusoireita ja olen nukkunut ihan hyvin mirtsan jälkeen. Tämä siis oma kokemus, mutta kaikki on ilmeisesti niin paljon yksilöstä kiinni, ettei oikein voida vetää mitään johtopäätöstä tästäkään. Ikävä kuulla, että ihmisillä on ollut tuollaisia vaikeuksia mirtatsapiinin lopettamisen kanssa.


      • ....................
        mindgamer3 kirjoitti:

        Itse olen syönyt monta vuotta 3.5mg. Olen siis syönyt aina jaksoissa eli jos on ollut paljon stressiä, enkä pystynyt nukkumaan, niin olen ottanut iltaisin 3.5mg. Joskus olen syönyt putkeen 6kk. "Kuurin" lopussa olen yleensä ottanut vielä puolet tuosta 3.5mg:sta. Koskaan ei ole ollut mitään vieroitusoireita ja olen nukkunut ihan hyvin mirtsan jälkeen. Tämä siis oma kokemus, mutta kaikki on ilmeisesti niin paljon yksilöstä kiinni, ettei oikein voida vetää mitään johtopäätöstä tästäkään. Ikävä kuulla, että ihmisillä on ollut tuollaisia vaikeuksia mirtatsapiinin lopettamisen kanssa.

        6kk putkeen, eikä muka ole riippuvuutta,,,, hohohhhhhhhhhhhh


      • mindgamer3
        .................... kirjoitti:

        6kk putkeen, eikä muka ole riippuvuutta,,,, hohohhhhhhhhhhhh

        Otapa selvää mitä riippuvuus tarkoittaa ja tuu sit huutelee :D Pitkäaikainen lääkitys ei tarkoita sitä et oot riippuvainen. Jos syöt antihistamiinia koko kevään ja kesän, niin ethän sä silloinkaan ole riippuvainen antihistamiinista, vaan syöt lääkettä oireiden helpottamiseksi. Riippuvuus puolestaan tarkoittaa sitä, että vaikkei olisi enää oireitakaan, niin et pysty lopettamaan lääkkeen käyttöä. Riippuvuus voi olla niin fyysistä (jolloin tulee konkreettiset, fyysiset vieroitusoireet) kuin psyykkisiä. Mun tapauksessani sen 6kk:n jakson jälkeen pystyin lopettamaan kerralla lääkkeen käytön, ilman vieroitusoireita - kyseessä ei siis ole riippuvuus.


      • saa olla rehellinen.
        mindgamer3 kirjoitti:

        Otapa selvää mitä riippuvuus tarkoittaa ja tuu sit huutelee :D Pitkäaikainen lääkitys ei tarkoita sitä et oot riippuvainen. Jos syöt antihistamiinia koko kevään ja kesän, niin ethän sä silloinkaan ole riippuvainen antihistamiinista, vaan syöt lääkettä oireiden helpottamiseksi. Riippuvuus puolestaan tarkoittaa sitä, että vaikkei olisi enää oireitakaan, niin et pysty lopettamaan lääkkeen käyttöä. Riippuvuus voi olla niin fyysistä (jolloin tulee konkreettiset, fyysiset vieroitusoireet) kuin psyykkisiä. Mun tapauksessani sen 6kk:n jakson jälkeen pystyin lopettamaan kerralla lääkkeen käytön, ilman vieroitusoireita - kyseessä ei siis ole riippuvuus.

        ja kauanko hra "ei riippuvainen" on riippunut unilääkkeissä ilman riippuvuutta.....


      • mindgamer3
        saa olla rehellinen. kirjoitti:

        ja kauanko hra "ei riippuvainen" on riippunut unilääkkeissä ilman riippuvuutta.....

        Saa olla myös rehellinen ja myöntää itselle, ettei hirveästi mistään mitään ymmärrä.. Kuten sanoin, jos et tajua mitä riippuvuus tarkoita, niin menisit vaikka kouluun.


      • Anonyymi

        Et voi mitenkään yleistää sitä mitä kirjoitat, jos sinun kohdallasi koukuttaa niin jonkun toisen kohdalla ei tee sitä. On aina muistettava että sama lääke toimii ihan hyvin jollekkin ja toiselle ei. Siis ihmiset ovat erilaisia Reagoivat myös eri tavalla lääkkeisiin .


      • Anonyymi
        mindgamer3 kirjoitti:

        Olen kyllä eri mieltä kanssasi. Mirtatsapiini ei koukuta silloin kun otat pieniä annoksia sitä, niin kuin unettomuuden hoidossa onkin tarkoitus tehdä. Kokemusta löytyy monelta vuodelta, koskaan ei ole mitään ongelmia ollut lopettamisen suhteen. Oman "unimekanismin" tuhoutuminen on aika kova ja perätön väite. Ensinnäkin kukaan ei edes tiedä tarkkaan, että miten tämä unimekanismi toimii, on olemassa vain teorioita. Unimekanismin tuhoutumista ei lääketieteessä ole koskaan raportoitu, eikä sellaista termiä käytetä missään. Jotkut nukahtamislääkkeet, kuten bentsot aiheuttavat toleranssin kasvua ja myös vieroitusoireita, joihin kuuluu mm. rebound insomnia, joita voidaan kai pitää tietynlaisena unimekanismin tuhoutumisena. Mirtatsapiinilla vastaavaa ei ole kuitenkaan raportoitu pienillä annoksilla. Lisäksi bentsoistakin on mahdollista päästä eroon, joten "unimekanismi" ei tuhoudukaan pysyvästi..

        Melatoniinista sen verran, että sillä on väsyttävä vaikutus kyllä, mutta pitkään käytettynä itsellä ainakin aiheuttaa sellaista ennenaikaista heräämistä. Joskus käy niin, että herään jo tunnin päästä nukahtamisesta ja tuntuu, et olisin nukkunut vaikka kuinka kauan ja sit onkin tosi vaikeaa nukahtaa uudestaan. Eli aiheuttaa sellaista valepiristymistä. Olen pohtinut, et mistä johtuu ja päätynyt siihen tulokseen, että kun melatoniinin määrä veressä alkaa laskea(näinhän tapahtuu ennen heräämistäkin normaalisti), niin elimistö luulee, että nyt on aika herätä ja herää pirteänä. Tämä on siis vain oma kokemus ja selitys sille. Olen yrittänyt pelata annosten kanssa, muttei mikään auta valitettavasti. Silloin kun kokeilin melatoniinia, niin ekaan kuukauteen ei ollut mitään tällaista kuitenkaan.

        Pitäisi aina ottaa juuri se määrä kitä lääkäri on kirjoittanut, olen huomannut että moni itse ottaa murusia yhdestä lääkkeestä,, se ei silloin tule toimimaan pitkällä tähtäimellä , siis jos kirjoitetaan 15mg tai 30mg niin silloin se otetaan , niin tuloskin tulee olemaan toivottu. Sillä lääke on masennus lääke ensisijassa, vaikka sitä kirjoitetaan usein unettomuuteen


      • Anonyymi
        tuhottu1 kirjoitti:

        Olen syönyt tätä unettomuuteen 6 vuotta. Toki tämä auttoi todella hyvin siihen vaivaan. Söin 7.5mg annosta.
        Aloin huomaamaan, jos annos jäi ottamatta yli 1pv ajaksi valvoin yön yli. Siitä se sitten lähti, aloin vähentämään annoskokoa. Vuoden ajan vähensin annosta aivan pikkuruisen määrän kerrallaan ja uni oli silti ihan katkonaista.
        Lopulta sain tarpeeksi ja lopetin sen pienen murusen kerralla ja helvetti oli irti! Ei saanut nukuttua ollenkaan ja kun valvomiselta sitten lopulta sai unta, nukkui 1.5h.
        Kävin lisää troppia ja unilääkkeiden avulla sain jopa 3h unta, mutta eihän se riitä ja jouduin sairauslomalle. Nyt 4kk lopettamisesta saan nukuttua unilääkkeiden ja luontaistuotteiden avulla jo 2x3h pätkää yössä. Vau.

        Että kiitos vaan työterveyslääkäri kun aikoinaan tätä minulle määräsit. Voin kuvitella miten vaikeaa on henkilöllä, joka syö tätä masennukseen huomattavasti suurempia määriä.

        Siitäpä ihmettelemään: http://www.patient.co.uk/forums/discuss/mirtazapine-withdrawal-19353?page=14

        Kun mirtazapiinissa käyttää kuten lääkäri on sen kirjoittanut niin unettomuuskin paranee niin että saaa nukutuksi. Eimkai masennuslääkettä voi repiä murusiksi janottaa silloin sun tällöin , sillä se on ihan eri,luokkaa lääkkeenä se kun jotkut särkylääkkeet.
        Moni ei pääse vaivoistaan koskaan kun itse annostelee miten sattuu


    • sah sah sah sah

      Itselläni Mirza ei aiheuttanut mitään ihmeellistä. Auttoi nukahtamaan. En lihonnut. Ruokahalu normaali. En jäänyt koukkuun, vaikka söin puolitoista vuotta. Lopetin kuukaudessa ko. lääkkeen. Ihmiset ovat kuitenkin yksilöllisiä näissä asioissa.

      Itse kuitenkin suosittelen, että syöt tarpeeksi proteiinipitoisia ruokia (joista saa tryptofaania), tämä sitten konversoituu serotoniiniksi, joka konversoituu melatoniiniksi. Tarpeeksi hiilareita ja vitamiineja ravinnosta myös.

    • Lääkkeet!

      Olen nyt vierottanut itseäni 7.5 mg annoksesta vuoden ajan. Vielä menee 2mg yössä. Käytin 4vuotta. Kun yritän lopettaa, unen määrä romahtaa 2 päivän viiveellä sinne 3h yössä. Vaikka luulisi univajeen lopulta vievän voiton, niin ei tule käymään vaan se vain pahenee.
      Lisäksi kärsin huikeista mahakivuista, nilkkojen kutinasta ynnä muusta. Ainut keino estää viekkarit on todella hidas annoskoon pudotus. Tämä tuli opittua useamman lopetusyrityksen yhteydessä.

      Mitä skeidaa tämä on, kuulemma antaa positiivisen huumetestissä (amfetamiini)? Lääkäri sanoi, ettei aiheuta riippuvuutta ja tämä on helvettiäkin pahempaa.

      • Unetommana

        Lopetin kun sain tästä lääkkeistä painajaisunia ja näin myös harhoja. En suosittele herkille ihmisille


      • Anonyymi
        Unetommana kirjoitti:

        Lopetin kun sain tästä lääkkeistä painajaisunia ja näin myös harhoja. En suosittele herkille ihmisille

        No kukaanhan ei Voikkaan suositella kyseistä lääkettä toiselle ihmiselle, koska jokainen reagoi tavallaan lääkkeisiin.
        Se mikä sopii yhdelle ei sovi toisille oli herkkä tai ei.
        Oikeastaan jos itse muuttelee annosta niin mielestäni siitäkin pitäisi kesjåkustella ensin lääkärin kanssa .


    • Anonyymi

      Olen käyttänyt kohta 2 kk Mirtazapin-murusia ja nukkunut kiitettävän hyvin. Alussa näin toimintaunia, mutta nyt menee hyvin. Jätän 4 mg verenpainelääkkeen pois toistaiseksi, koska verenpaine laski liikaa ja sirisi päässä.
      Tampereen likka, 75 v.
      Murunen on neljäsosa 15 mg tabletista

      • Anonyymi

        Ihme jos sillä määrällä joku nukkuu hyvin .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihme jos sillä määrällä joku nukkuu hyvin .

        Minä kuulin Uniklinikan luennolla neljä vuotta sitten, että Mirtazapin pienellä annoksella vaikuttaa väsyttävästi histamiinikanavan kautta ja se tarkoittaa eri kanavaa ja vaikutusmekanismia kuin isommalla annoksella masennuslääkkeenä. Pieni annos tarkoittaa neljäsosaa tai korkeintaan puolta 15 mg pilleristä. Olin ollut uneton ja ylivirittynyt pitkään trauman jälkeen. Kyllä se 3,75 mg on auttanut, varsinkin suussa hajoavana. Aluksi oli aamupäivällä samea olo. Mietin, miksi se nostaa ruokahalua. Arvelen, että se parantaa parasympaattisen, rauhoittavan hermoston toimintaa ja samalla saattaa sympaattisen hermoston yliaktivaatio helpottua. Minulla oli silloin ollut jatkuva stressi, pahoinvointi ja närästys ja ruokahaluttomuus. Mirtazapinin myötä vatsaoireet rauhoittuivat ja oloni parani. Ruokahalu nousi. Myöhemmin olen kahteen kertaan ottanut Mirtazapinia pitempään pahoinvointiseen oloon ja se on auttanut. Paino on noussut, kun ei jaksa vastustaa jääkaapin kutsua. Toisaalta on mukava, että ruoka maistuu, kun oli pitkä aika että söin vain väkisin ja paino vain laski.


    • Anonyymi

      Lihottaa minua ainakin🤔

    • Anonyymi

      Lääkäri määräsi, mutta en ole uskaltanut vielä aloittaa. Näitä lukiessa, en varmaan uskalla ottaakaan ko lääkettä kuin äärimmäisessä hädässä. Yhtään ei ole vara lihoa, maha muutenkin kipeä sokerilääkkeestä. Ehkä yritän väsyttää itseni tuolla talvisäässä lenkkeilen ja proteiinipitoisella iltapalalla. :(

      • Anonyymi

        Jos lääkäri on määrännyt sinulle lääkkeen niin usko siihen silloin, ei se sinulta henkeä vie. Ja älä lue näitä kommentteja ollenkaan sillä kaikilla on erilaiset reaktio kyvyt, ja toiset voi syödä myös muitakin lääkkeitä saman aikaisesti. Joka vaikuttaa niihin
        Mirtazapin on aika kiltti lääke , joten aloita vaan lääkitys, luota lääkäriisi, sillä hän tietää asiat niinkuin ne ovat eikä joku ihminen joka on saanut milloin mitäkin sivuvaikutuksia .
        Sillä kukaan ei koe samalla lailla hoitoaan. Sitten pitää varoa ettei käytä mitään luonnonlääkkeitä saman aikaisesti lääketieteellisesti tutkittujen lääkkeiden kanssa, ne voi aiheuttaa haitta vaikutuksia jos eivät sovi yhteen saman aikaisesti käytettyinä .
        Tsemppiä sinulle ja uskallusta , kyllä tulee mennään hyvin , saat nähdä .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos lääkäri on määrännyt sinulle lääkkeen niin usko siihen silloin, ei se sinulta henkeä vie. Ja älä lue näitä kommentteja ollenkaan sillä kaikilla on erilaiset reaktio kyvyt, ja toiset voi syödä myös muitakin lääkkeitä saman aikaisesti. Joka vaikuttaa niihin
        Mirtazapin on aika kiltti lääke , joten aloita vaan lääkitys, luota lääkäriisi, sillä hän tietää asiat niinkuin ne ovat eikä joku ihminen joka on saanut milloin mitäkin sivuvaikutuksia .
        Sillä kukaan ei koe samalla lailla hoitoaan. Sitten pitää varoa ettei käytä mitään luonnonlääkkeitä saman aikaisesti lääketieteellisesti tutkittujen lääkkeiden kanssa, ne voi aiheuttaa haitta vaikutuksia jos eivät sovi yhteen saman aikaisesti käytettyinä .
        Tsemppiä sinulle ja uskallusta , kyllä tulee mennään hyvin , saat nähdä .

        Lääkäri 15 mg 1/4-1 unettomuuteen. En ole vielä aloittanut syömään. Viime yö meni siten että nukuin noin 23:30 -2:00 katkonaista unta, sitten valvoin ja nukuin lisää 5:30-9:00 katkonaista unta. Olen saikulla.
        Aamun viimeisimmät pari tuntia olivat varmaan parhaimmat unet. Eilen tein yhden päivälenkin. Olo on niin väsynyt, että tuskin pystyn tänään yhtään parempaan suoritukseen. Pohnäinen olo on siis ilman lääkettäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos lääkäri on määrännyt sinulle lääkkeen niin usko siihen silloin, ei se sinulta henkeä vie. Ja älä lue näitä kommentteja ollenkaan sillä kaikilla on erilaiset reaktio kyvyt, ja toiset voi syödä myös muitakin lääkkeitä saman aikaisesti. Joka vaikuttaa niihin
        Mirtazapin on aika kiltti lääke , joten aloita vaan lääkitys, luota lääkäriisi, sillä hän tietää asiat niinkuin ne ovat eikä joku ihminen joka on saanut milloin mitäkin sivuvaikutuksia .
        Sillä kukaan ei koe samalla lailla hoitoaan. Sitten pitää varoa ettei käytä mitään luonnonlääkkeitä saman aikaisesti lääketieteellisesti tutkittujen lääkkeiden kanssa, ne voi aiheuttaa haitta vaikutuksia jos eivät sovi yhteen saman aikaisesti käytettyinä .
        Tsemppiä sinulle ja uskallusta , kyllä tulee mennään hyvin , saat nähdä .

        Kiitos tsemppauksesa, aloitin lääkityksen vihdoin. Ei muuta sivuvaikutusta kuin tolkuton väsymys. Ei jaksa lenkkeillä enää, mikä ei varmaan ollut toivottavaa, sillä 2-diabeetikkona liikunta on elinehto. Nukun kyllä hyvin nyt, mutta päivällä olo on tokkurainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lääkäri 15 mg 1/4-1 unettomuuteen. En ole vielä aloittanut syömään. Viime yö meni siten että nukuin noin 23:30 -2:00 katkonaista unta, sitten valvoin ja nukuin lisää 5:30-9:00 katkonaista unta. Olen saikulla.
        Aamun viimeisimmät pari tuntia olivat varmaan parhaimmat unet. Eilen tein yhden päivälenkin. Olo on niin väsynyt, että tuskin pystyn tänään yhtään parempaan suoritukseen. Pohnäinen olo on siis ilman lääkettäkin.

        Lopetin lääkityksen kun meni muutama päivä ihan järkyttävässä vitutuksessa. Johtuiko siitä, etten jaksanut väsymykseltäni ulkoilla ja olen kuitenkin liikunnasta riippuvainen.


    • Anonyymi

      Senkun otat yhden tabletin illalla auttaa saamaan unen , mutta hoidon alussa on usein tunne että on pöhnäinen aamulla kun herää mutta se menee ohitse.
      En menisi itse pienentämään lääke annosta , sillä se minkä lääkäri on määrännyt pitäisi riittää , on monia joille 30 Mg ei edes riitä joten suosittava aina ottaa lääke kuten se on määrätty .
      Kaikkia ei myöskään tämä lääke mitenkään lihota , se on yksilöllistä jokaisen kohdalla miten keho reagoi .

      • Anonyymi

        Onneksi lääkäri määräsi 15 mg lääkettä siis vain 1/4-1 tabletti illalla unettomuuteen. Ne lääkkeet ovat yhä minulla vain varalla. Ymmärrän, että lääke ei voi olla minulle hirveän haitaksi, kun se on minulle määrätty. Silti pidän ne vielä vain varalla, jos muuten en balanssiin saa unta. Pelkään riippuvuutta, vaikka olen monelta jo kuullut, että he ovat pystyneet lopettamaan lääkityksen kuin seinään. Itsellä on vain tunne, että pelkkä sairausloma riittää laukaisemaan työuupumuksen, kun muuta syytä ei unettomuuteeni ollut.


    • Anonyymi

      Masennus- ja mielialalääkkeitä määrättäessä nukkumisen tukemiseksi olisi hyvä kai lääkärinkin ajatella, että silloin yleensä riittää pienemmät annokset.
      Isommat annokset mielialalääkettä määrätään pääasiassa mielialan hoidossa, univaikeuksiin pitäisi riittää pienemmät määrät.
      Kun luin tuon 30 mg:n määrän, ensimmäisenä mieleen tuli " ohhoh ".
      Vaikuttaa vähän oudolta, kun on tullut lääkkeet tutuksi sekä omalla, että tuttujen kohdalla.
      Kummasti se on näköjään aina lääkäristä kiinni, miten toimivat, ja ihmetyttää kyllä suuret erot heidän toiminnassaan.

      • Anonyymi

        Kaikki lääkärit eivät ole tienneet, että unilääkkeenä toimii vain pienempi määrä.i


    • Anonyymi

      Koomalääke. Bentsot toimii paremmin mutta eihän ne käy, koska muoti.

      • Anonyymi

        mulle oli bentsot se koomalääke ja vaihettiin 1 vuoden vierotuksen jälkeen tähän kamalaan mirtaan. en voi kelleen suositella.


    • Anonyymi

      Ei kaikki lihoa siitä lääkkeestä , mutta muutamat tekevät sen , ja luullakseni se lukee tuote selostuksessakin. Mutta moni saa avun lääkkeestä, ja ei lihoa välttämättä
      Ihmiset on erilaisia reagoivat myös eritavalla lääkkeisiin . Joka lääkkeellä,on sivuvaikutuksia myåtta se ei merkitsee että kaikki saavat niitä . Uskalla vaan

    • Anonyymi

      Mirtazapin on masennuslääke lääke, siis masennukseen kuten myös unettomuuteenkin sitä kirjoitetaan .ja antaa monelle hyvän yöunen
      Sille jolle se ei sovi, löytyy aina jokin muu tuote.

    • Anonyymi

      No ei se lääke lihota ensimmäisinä kuukausina yhtään joten en ymmärrä miksi otat muka pienen murusen tablettia koska hoito on sentään pidemmällä tähtäimellä ajateltu, joten jos lääkäri on kirjoittanut yksi tabletti niin hän meinaa sitä , jos katsois että tarvitset pieniä murusia niin olis kirjoittanut sen.
      Niin että syö lääkkeet kuten reseptissä lukee ja lihoaminen ei ole kaikilla myöskään oireena. Yksi kollega söi Kolme vuotta ja lihoi vasta kun alkoi vähentämään annosta lääkärin ohjeiden mukaisesti.
      Enkä usko että mikään turvotuskaan on tablettien syy jos tutkittua munuaisiin jos tursottaa.

    • Anonyymi

      Hyvä paras mahdollinen lääke unettomuuteen otan 1/3 tablettia tuntia ennen nukkumaan menoa ja uni on syvää vaatii vähän pidemmän aamu unen otan vain silloin jos takana on useampi huonosti nukuttu yö n.kerran viikossa en ole huomannut mitään sivuvaikutuksia liian isoina annoksina käyttäytyy päinvastasesti vie yöunen

      • Anonyymi

        Otan itsekin vain silloin tällöin, ehkä kerran, maksimissaan kaksi, kuukauden aikana.
        Minulle tulee kyllä siitä tokkuraisuus koko seuraavaksi päiväksi, ja lääke tekee myös sen, että olen todella ärtynyt sen seuraavan päivän.
        Yöllä näen myös pahoja unia, ei ihan painajaisia kuitenkaan.
        Enkä ole ottanut kuin 1/4 15mg:n tabletista.
        On se aika vahvaa ainetta.


    • Anonyymi

      Parikin lääkäriä on minulle sanonut että 30mg annoksella Mirtazapin ei välttämättä nukuta paljoa ja että 7,5mg ja 15mg annokset ovat unilääkekäytössä niitä oikeita annoksia.

    • Anonyymi

      Minä en ole ottanut koko lääkettä ulos apteekista. Kerran kokeillut Imovanea seuraaavana päivänä suussa outo maku ja olinpöhnässä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5135
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3227
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1375
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1296
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1277
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    Aihe