Onko jollain kokemusta, että hammasrattaasta ilmeisesti aine/karkaisuviasta johtuen tullu kolo keskelle hampaan sivua n1mm x 2mm syvyys ehkäpä 0,1-0,3 mm. Ei ylety kuitenkaan hampaan kärkeen eikä juureen. Elikkäs itse ajattelin, että saatais kuitenkin kestää ajossa vielä jonkin tovia? Korjatkaa jos olen optimistisuuksissani pahasti hakoteillä. Uusi alapään kulmavaihteisto maksaa ilmeisesti n3000€? joten ei viitsisi turhaan vaihtaa...
Kulmavaihteen hammaspyörästä murustunut vetolaittessa
7
319
Vastaukset
Itse en koskaan ole purkanut tai korjannut VP:n vetolaitteissa muuta kuin nivelristikot, stefat ja tiivisteet. Tämä varsinaisten ratastojen ja kartioiden korjaamiseen tarvittavien erikoistyökalujen puutteesta, sekä homman äärimmäisten pienien toleranssien johdosta.
Näin äkkiseltään uskoisin kuitenkin, että tuo vioittunut ratas on vaihdettavissa uuteen uusimatta koko alavaihteistoa. DP:n kestävyys on aina ollut heikompi kun yksipotkurisen vastaavan (20 vuotta sitten DP vetolaitetta ei esimerkiksi myyty ammattikäyttöön), joten korjaamatta jättäminen ei takuulla ole järkevä vaihtoehto. Jos jokin veneessä hajoaa, niin se tapahtuu lhtökohtaisesti olosuhteissa joissa hajoaminen aiheuttaa vaaraa. Vesivuoto tai vastaava on vielä kekseliäisyydellä hoidettavissa hallintaan ainakin vähäksi aikaa, sen sijaan sisäperämoottorilla varustettua venettä ei melota vasta-aallokkoon.
Jos koko alapää menee vaihtoon, niin itselläni on hyvät kokemukset http://www.coastalrides.co.uk/ yrityksestä. Heidän myymänsä peruskorjatut vetolaitteet ovat täysin uudenveroiset, mutta hinta halvempi kun suomessa myytävän loppuun ajetun vetolaitteen vastaava. Lisäksi vetolaite räätälöidään vastaamaan tarkalleen tilaajan veneen hajonnutta vetolaitetta. Kolme vuotta sitten peruskorjattu 280 vetolaite (siis koko vetolaite, tietenkin ilman kilpeä) maksoi kuljetuksineen n. 1.900 €, asiaa kuluttaja-asiakkaalle tietenkin edesauttoi huomattavasti suomea alempi arvonlisävero. Ainoana miinuksena toimitusaikataulun ylittyminen parilla viikolla.- Se moottorimies
Duropin alapään vaihde on kylläkun planeettapyörästö eikä niiden hammaskosketusta voi säätää.
- 28v
Se moottorimies kirjoitti:
Duropin alapään vaihde on kylläkun planeettapyörästö eikä niiden hammaskosketusta voi säätää.
heh heh,,,varsinainen asiantuntija. Kyllä noissa pentan vetareissa on ihan normi kulmavaihteet hammaspyörillä. Tässä on ihan kuva, niin voit itsekin etsiä sitä planeettaa...
http://www.marinepartseurope.com/fi/volvo-penta-rajaytyskuva-7744470-44-7336.aspx - iol.ili.l.iopö
Se on nyt sellainen E.d.K Välittäjä hammasprobleema! Siinä ovat hampaat koskeneet kaksi kertaa toisiinsa, Siitä E.d.K Välittäjä on täällä monasti varoittanut.
- erkko laatos
iol.ili.l.iopö kirjoitti:
Se on nyt sellainen E.d.K Välittäjä hammasprobleema! Siinä ovat hampaat koskeneet kaksi kertaa toisiinsa, Siitä E.d.K Välittäjä on täällä monasti varoittanut.
Kyllähän E.d.K-Välittäjä_LKV hahmo on ylivertaisesti aina oikeassa teihin vanhoihin äijänpieruihin nähden moottoreista ja laitteista. Sillä on uusin ja älyllisin nuorekas tieto yliopistosta naatit!
- Volvon DP290
Kiitos asiallisesta vastauksestasi, tuo englanin vikki oli hyvä. Huolto ukko sanoi, ettei olisi mahdollista ostaa yhtä kulma hammas ratasta kolmen kulman pakettiin. Voi olla, että vedättää, mutta toisaalta ymmärrän sen, että kulma paketti on koneistettu tehtaalla yhdeksi paketiksi.
Homma voisi onnistua viemällä paketin ammtti koneistamoon, niin siellä varmasti saisivat tehtyä "sovitettua" uuden hammasrattaan tähän kolmen hammasrattaan sarjaan.
Toisaalta tuo kertomasi englannin vetolaite hinnaltaan on varmasti lyömätön.
Mulla on kaksi konetta, joten sen vuoksi ajattelin ottaa riskin kokeilla rattaan kestävyyttä, toisella koneella soutelen sitten häntä koipien välissä koto satamaan vetarin kilahtaessa : )
En ymmärrä mitä järkeä on tulla tälle palstalle purkamaan pahaa mieltään asiallisiin keskusteluihin. Suurin osa keskittyi vaan epä asialliseen kommentointiin, sanomatta aloittamaani asiaan yhtään mitään, mutta hyvää veneily kautta teillekkin :) - Sportage1
Volvon DP290 kirjoitti:
Kiitos asiallisesta vastauksestasi, tuo englanin vikki oli hyvä. Huolto ukko sanoi, ettei olisi mahdollista ostaa yhtä kulma hammas ratasta kolmen kulman pakettiin. Voi olla, että vedättää, mutta toisaalta ymmärrän sen, että kulma paketti on koneistettu tehtaalla yhdeksi paketiksi.
Homma voisi onnistua viemällä paketin ammtti koneistamoon, niin siellä varmasti saisivat tehtyä "sovitettua" uuden hammasrattaan tähän kolmen hammasrattaan sarjaan.
Toisaalta tuo kertomasi englannin vetolaite hinnaltaan on varmasti lyömätön.
Mulla on kaksi konetta, joten sen vuoksi ajattelin ottaa riskin kokeilla rattaan kestävyyttä, toisella koneella soutelen sitten häntä koipien välissä koto satamaan vetarin kilahtaessa : )
En ymmärrä mitä järkeä on tulla tälle palstalle purkamaan pahaa mieltään asiallisiin keskusteluihin. Suurin osa keskittyi vaan epä asialliseen kommentointiin, sanomatta aloittamaani asiaan yhtään mitään, mutta hyvää veneily kautta teillekkin :)Tuosta en tiedä varmasti, ainakin 280 vetolaitteeseen sai molemmankätisiä potkurteita, joten jos sellainen mahdollisuus on niin silloin eteenpäin menisi sillä hammasrattaan ehjällä puolella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613111Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433067- 422417
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa922060- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘251759- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä831370- 391290
- 791110