Valmistuin sittenkin väärälle alalle :(

Sosiaaliterkkari

Valmistun juuri ammattikorkeakoulusta terveydenhoitajaksi ja sairaanhoitajaksi.
Kuinka masentavaa onkaan tässä vaiheessa huomata, että en valinnutkaan oikeaa alaa!? :(
Tajuan vasta nyt, että sosiaalityö olisi sittenkin minua varten.. Olen vasta 23-vuotias ja tiedän, minullahan on koko loppuelämä aikaa
vielä opiskella. Sosiaalityön maisterin tutkintohan kai vie sen 5 vuotta, mutta vähällä rahalla kituuttaminen tuntuu jo nyt ylivoimaiselta, enkä muutenkaan olisi enää oikeutettu opintotukeen. Päivätyö ei ilmeisesti edes onnistuisi sosiaalityön opintojen ohessa. Huah :(

2

369

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 20+15

Älä heitä kirvestä kaivoon. Olet vielä todella nuori ja taivas on auki siltä osin. Tsekkaa yliopistojen sivuilta, että oletko oikeutettu hakemaan suoraan maisteriopintoihin, koska sinulla on tavallaan kandiin rinnastettava koulutus alla. Niissä on kyllä aika usein vaatimus, että aikaisemman koulutuksen pitäisi olla samalta alalta. Mutta jos sellainen onnistuu, voisit valmistua huomattavasti lyhyemmässä ajassa, esim. 2-3 vuodessa.

Jos se ei ole mahdollista, voit toki hakea normaalia tietä. Yliopistoissa voi suunnitella opinnot melko vapaasti, joten voisit opiskella omaan tahtiin.

Mitä tulee rahaan, se on valintakysymys. Haluatko olla köyhä opiskelija jonkin aikaa, mutta opiskella jotain mikä todella kiinnostaa sinua, vai valitsetko mieluummin paremman toimeentulon muutamaksi vuodeksi?

• scascac

Jos opiskelen amk-tutkinnon jälkeen yliopistotutkinnon ja olet käyttänyt 55 opintotukikuukautta, voit mahdollisesti saada 15 tukikuukautta lisää, eli yhteensä 70 tukikuukautta. Katso tarkemmin Kelan sivut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Järkyttävä tieto Purrasta

Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.
      Maailman menoa
      241
      5517
    2. Näin asia on

Tiedän ettei hän koskaan aio lähestyä minua eikä niin ole koskaan aikonutkaan, eikä lähesty ja enkä minä enää tee sitä k
      Ikävä
      26
      3930
    3. Taas varoitusta lumesta ja jäästä

Ai kauhea! Vakava säävaroitus Lumi-/jäävaroitus Varsinais-Suomi, Satakunta, Uusimaa, Kanta-Häme, Päijät-Häme, Pirkanmaa,
      Maailman menoa
      18
      2324
    4. Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan

Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E
      Maailman menoa
      285
      2182
    5. Aavistan tai oikeastaan

tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast
      Ikävä
      48
      1431
    6. Mistä erotat onko joku kiinnostunut vai muuten mukava?

Voi sekaantua yleiseen ystävällisyyteen vai voiko?
      Suhteet
      161
      1279
    7. Poliisi tahtoo pääsyn 4 miljoonan suomalaisen sormenjälkiin.

https://www.is.fi/digitoday/art-2000011009633.html Tämä sormenjälkiin poliisin pääsy on erittäin tärkeä rikollisten kiin
      Maailman menoa
      132
      1182
    8. Örebro kuolleet lisääntyy.

Nyt n, 10. Mitähän vielä. Haavoittuneet?. Kuka on ampuja, salaisuus.
      Maailman menoa
      126
      1082
    9. Sulla on upeat pakarahalihakset

todella hyvä muoto...
      Ikävä
      36
      954
    10. J. Et tullut.

Ei se mitään. Perjantaina tulee joku muu. M.
      Ikävä
      164
      846
    Aihe