Olen hybridiä ajatellut, mutta kuinkas se on, kun puhutaan "jarrutusenergian talteenotosta", niin sen olen sillain ymmärtänyt, että kun painaa jarrua, niin silloin auto lataa akkuja?
Mutta entä kun ajan sillain, että vältän sitä jarruttamista ja olen suosinut aina vauhdin hidastamista moottorijarrutuksella sillain ennakoiden, kun lähestyn punasia liikennevalojakin.
Kysymykseni onkin, lataakos se hybridi akkua näin, että ottaa vain jalan pois kaasulta, mutta ei silti paina jarrua?
Entäs pitkässä alamäessä samoin ilman jarrupolkimen painamista, niin lataako akkua?
Hybridi-käytöstä vaan kysyisin
17
4594
Vastaukset
- Vaari kysyy
Eikös kukaan tiedä tuota hybridin lataustekniikkaa?
- Kyllä tietää
Kyllä Toyotan hybridit lataa hybridiakkua kun nostaa jalan kaasupolkimelta (moottorijarrutus). Ei toisaan yhtä paljon kuin jarruttaessa jarruilla.
Hyvä tapa selivittää asia on käydä koeajamassa sellaista autoa niin mittareista voi seurata itse mitä tapahtuu. Kyllä tietää kirjoitti:
Kyllä Toyotan hybridit lataa hybridiakkua kun nostaa jalan kaasupolkimelta (moottorijarrutus). Ei toisaan yhtä paljon kuin jarruttaessa jarruilla.
Hyvä tapa selivittää asia on käydä koeajamassa sellaista autoa niin mittareista voi seurata itse mitä tapahtuu.Moottori jarrutukselle on vaihdevalitsimessa myös toinen asento jossa lataa enemmän voi käyttää esim. jyrkässä alamäessä!
- Hybridguru
nippondenso kirjoitti:
Moottori jarrutukselle on vaihdevalitsimessa myös toinen asento jossa lataa enemmän voi käyttää esim. jyrkässä alamäessä!
Tarkennetaan sen verran että tuota vaihdekepin B-asentoa ei kannata käyttää energiasäästö mielessä lainkaan. Sitä käytetään vuoristossa yms. jyrkissä alamäissä kun akut on jo saatu regeneroitua täyteen, eikä haluta lämmittää auton jarruja turhaan. Priushan siirtyy automaattisesti jarrupaloille kun akut avat täynnä, vaikka painaisit jarrupoljinta vain ihan kevyesti.
B-moodissa kun kaasu nostetaan auto pyörittää moottoria kuten perinteinen auto moottorijarrutuksessa. Sen vuoksi sitä ei kannata käyttää, jos haluaa ajaa taloudellisesti, sillä osa energiasta menee tuossa "mäntien jumpassa" lämpönä harakoille.
- Hybridguru
Kun otat jalan pois kaasulta alkaa auto "emuloimaan" perinteisen auton moottorijarrutusta ja lataa ~200v ajoa-akkua n. 6-8 amppeerin virralla.
Eli vastaus on kyllä. Auto lataa aina kun nostat kaasulta jalan, vaikka et painaisikaan jarrua. Tämän vuoksi pisaralla pisimmälle ajajat käyttävät pulse/glide tekniikkaa, jota voit kokeilla Priuksella/Auriksella hybrideillä tehokkaimmin max. 70km/h nopeuksissa.
Se menee näin: Otat reippaan powerin rajoille kiihdytyksen jonka jälkeen nostat kaasulta jalan, mutta heti painat hiukan kaasua uudestaan. Etsit energiamittarista sen 0-tason. Tämä tehdään sen vuoksi että auto liukuisi ilman että akkua ladataan tai sieltä otetaan virtaa. Kun vauhti putoaa esim. 70-->50km/h, toistetaan sama uudestaan ja jne.
Tuo 70km/h rajoitus on olemassa sen takia, että auton planeettapyörästöstä johtuen sisäiset pyörintä erot eri moottoreiden välillä kasvaa niin suureksi että yli 70km/h vaihdeissa ei polttomoottoria voida sammuttaa. Mutta kun vauhtia on- ile D-4D
No nyt mäkin ymmärsin ensimmäisen kerran tämän jarrutusenergian talteenoton mekanismin, tai sen, että kuski voi sentään jotain itsekin tehdä. Onko energiamittari koko ajan esillä ja 0-energiataso helposti pidettävissä "hyppysissä"?
Sitä olenkin ihmetellyt, miksei maantienopeuksissa moottoria sammuteta ja olen luullut sen perustuvan turvallisuusmääräyksiin, mutta rajoitus olisikin tekninen este.
Ainoat hybridikokemukseni ovat lyhyt koeajo gen2 Priuksella ja Yariksella. Tuosta Yariksen ajelusta kaupunkioloissa jai se muistikuva, että polttomoottori oli pelissä noin puolet ajasta.
Onko gen2 ja gen3 tekniikassa eroja tässä suhteessa, eli toimiiko myös gen2:sen sammutusautomatikka seitsemäänkymppiin asti ja se, että energiamittarilla/jalalla voi säätää sopivan jarrutus/liukumisvauhdin. - Gayris
Käytä glide -moodia niin alat ejakuloimaan nopeammin Auriksessasi. Eikös Auris ole yhtä kuin antava tai näin sen on valmistaja laskelmoinut.
- nipondenso
No nyt tajuan miksi nuo hybripikuskit ovat aina tuolla liikenteessä jaloissa ja pumppaavat vauhtia 50-70 km välillä, vaikka takana on autoja jonoksi asti. Kun pitää heidän säästää puoli desiä bensaa sataa kilometriä kohti, jotta saa sen hienon hypridin ylisuuren hankintahinnan kuoletettua seuraavan 16 vuoden aikana. Sama se vaikka ollaan sitten muun liikenteen tukkeena.
- Hybridguru
ile D-4D kirjoitti:
No nyt mäkin ymmärsin ensimmäisen kerran tämän jarrutusenergian talteenoton mekanismin, tai sen, että kuski voi sentään jotain itsekin tehdä. Onko energiamittari koko ajan esillä ja 0-energiataso helposti pidettävissä "hyppysissä"?
Sitä olenkin ihmetellyt, miksei maantienopeuksissa moottoria sammuteta ja olen luullut sen perustuvan turvallisuusmääräyksiin, mutta rajoitus olisikin tekninen este.
Ainoat hybridikokemukseni ovat lyhyt koeajo gen2 Priuksella ja Yariksella. Tuosta Yariksen ajelusta kaupunkioloissa jai se muistikuva, että polttomoottori oli pelissä noin puolet ajasta.
Onko gen2 ja gen3 tekniikassa eroja tässä suhteessa, eli toimiiko myös gen2:sen sammutusautomatikka seitsemäänkymppiin asti ja se, että energiamittarilla/jalalla voi säätää sopivan jarrutus/liukumisvauhdin.Minulla ei ole omakohtaisia kokemuksia gen2:sta, mutta siinä on 1.5 bensamoottori ja nykyinen Yaris hybrid perustuu siihen rakenteeseen.
Gen3 on 1.8 koneella, mutta on silti gen2 versiota taloudellisempi.
Mielestäni kummassakin versiossa on tuon ~70km/h rajoitus polttomoottorin sammuttamiselle eli planeettapyörästön osilta tekniikka lienee lähes yhtenevä.
Itse käytän tuon 0-tason hakemiseen scangaugea http://www.scangauge.com/products/scangaugeii/ .Toki ilmankin pärjää silloin pitää katsoa sitä energiamittarin palkkia tai Auriksen viisaria.
Laite kytketään Toyotassa kuskin jalkatilasta löytyvään OBD-pistokkeeseen ja minulla näyttö on kojelaudan päällä.
Vikakoodien yms. peruskauran lisäksi tuolla saa nykyautoista mielenkiintoista dataa ajamisen aikana. Hybridistä tätä dataa saa ulos vielä normiautoa huomattavasti enemmän.
Itse seuraan Scangaugella akkuun siirtyvän tai sieltä otettavan virran määrää amppeereina. Muita mielenkiintoisia arvoja ovat. mm. moottorin tarkka lämpötila tällä on merkitystä kun ilmat viilenee ja haluaa Priuksen sammuttavan moottorinsa mahdollsimman nopeasti. Myös tarkka keskikulutus on hyvä työkalu optimoidessa omaa ajotapaa. Tämä on siis tarkka arvo ei mikään auton tietokoneen arpoma luku. Lisäksi seuraan bensamoottorin kierroslukua, tällä on merkitystä kun tehdään pulsea P/G ajossa. Tutkimalla Priuksen 2ZR-FXE koneen hyötysuhdekarttaa: http://priuschat.com/photos/img_1742_217-jpg.1494/standalone taloudellisimmasta kierroluvuista saa hyvin osviittaa.
Olen melko paljon tutkinut Toyotan hybridtekniikkaa, joten kannattaa kysellä jos jotain on mielessä asiaan liittyen :)
- et sillei se menee
" Tälläisella pulse/glide tekniikalla on normi Prius saatu kuluttamaan alle 3l/100km. "
Vähiten bensiiniä auto kuluttaa tasakaasulla tasanopeudella, ei suinkaan jarruttamalla ja kiihdyttämällä vuorotellen. Elikkä myös Priuksella on parempi että ei jarruteta ja kiihdytetä ollenkaan, vaan pyritään ajamaan tasaisesti. Mutta Prius mahdollistaa kaupungissa normi auton 7-8L/100km kulutuksen putoamisen 5-6 litran lukemiin, ei suinkaan 3 litraan.- eli plus miinus
Maantieajossa liiallisesta "moottorijarrutuksesta" ei ole kuin haittaa, sillä se energia joka veisi muuten autoa eteenpäin yritetään saada tallennettua akkuun huonolla hyötysuhteella. Kaupunkikikkailu on eri asia.
- ile D-4D
P&G-tekniikka on kaikissa ajoneuvoissa taloudellisin ajotapa. Priuksessa alle 70 km/h se on erityisen taloudellista, koska moottori saadaan sammumaan. Muutenhan tyhjäkäynnillä kuluu 1-2 l/100km.
Ja se perustuu siihen, että kun kiihdytetään täysillä, on moottorin hyötysuhde suurimmillaan. - aerodynamiikka
ile D-4D kirjoitti:
P&G-tekniikka on kaikissa ajoneuvoissa taloudellisin ajotapa. Priuksessa alle 70 km/h se on erityisen taloudellista, koska moottori saadaan sammumaan. Muutenhan tyhjäkäynnillä kuluu 1-2 l/100km.
Ja se perustuu siihen, että kun kiihdytetään täysillä, on moottorin hyötysuhde suurimmillaan.P&G on taloudellisin ajotapa, mutta ei kaikissa ajoneuvoissa enää maantieajonopeudessa. Epäaerodynaamisella autolla 90km/h keskinopeudessa alkaa tasakaasu olla taloudellisempi, sillä sillä P&G:llä nopeus käy välillä liian korkealla.
- hyötyä on
eli plus miinus kirjoitti:
Maantieajossa liiallisesta "moottorijarrutuksesta" ei ole kuin haittaa, sillä se energia joka veisi muuten autoa eteenpäin yritetään saada tallennettua akkuun huonolla hyötysuhteella. Kaupunkikikkailu on eri asia.
Kyllä mäkisellä maantielläkin tuosta on apua! Kun akku on ladattu niin jyrkissä ylämäissä voidaan hyödyntää bensakoneen apuna sähkömoottoria ja näin polttoainetta säästyy.
Fiksu tekniikka ja vieläpä toimintavarmassa paketissa.
- Vaari kysyy
Kiitos. Olikin oikein asiantuntevaa tietoa ja hyvältä kuulostaa.
- Volvo_T8
Volvo hybrideissä: Jarrutustila – B
B voidaan valita milloin tahansa ajon aikana. B -tilassa autoa jarrutetaan moottorilla, kun kaasupoljin vapautetaan, samalla kun hybridiakkua ladataan. Tämä antaa enemmän mahdollisuuksia ladata hybridiakkua, koska latausta tapahtuu myös silloin, kun kuljettaja ei käytä jarrupoljinta.- dfdfsdfgdgasdfdfs
Lopputulos täysin sama kuin toyotan hybrideissä. Käytännössä mitään eroa ei synny.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406653
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495739- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434490Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523892- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522966Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242402- 422270
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197