Olen ostamassa käytettyä Tikka LSA-55, 308 Win kivääriä vuosimalli n.-85. Koeammuin ko. aseen ja kasat syntyi pystysuuntaisesti. Tiedättekö onko 100m (etäisyys maalista) ja 110mm pystysuunnassa huno, normaali vai hyvä tälle ase-mallille. Sivuttaissuuntainen osumien heitto pysyi 30mm sisällä. Onko perän pitelijässä vika vai missä. Mielestäni laukaisut lähtivät hyvin, eli ei nykimistä. Mitä tällaisesta aseesta kannattaa maksaa, joka on kohtuu kuntoinen (7...8) päällepäin? Saako tätä tarkemmaksi?
Takooko Tikka tarkasti
6
2561
Vastaukset
- Lsa-55
tekee sen että 20 laukausta peräkkäin aiheuttaa hieman enemmän hajontaa. Itse olen vaihtamassa piippua paksumpaan kun radalla käyn niin usein. Ammuitko tuella vai ilman, oliks sulla kiikari jne. 11cm/100m voi johtua luodistakin. Jos ammuit 6,6-8g luoidilla ja ase on kohdistettu 12g:lla. Itse maksoin 1900mk aseesta jossa tukki oli hieman naarmuinen. Vähän hiomista ja uutta petsiä päälle ja ase on kuin uusi. Kolme kaatoa josta yksi 120m:ltä joten 30-06 omistajille tiedoksi että 308 riittää hyvin.
- Tikka
tuelta ja tukeni oli mielestäni hyvä. Tarkoitin pystysuuntaisella heitolla (110mm) luotien osuma-aluetta eli 30x110 oli alue, mihin 7 luodin sarja osui. Säädin sitä ennen kiikarin kohdalleen, jotta sillä osui n. keskelle maalia. Käytin 6.6g painoista luotia. Aseessa on kiikari 4xsuurentava ja hintapyyntö 420Eur. Kyllä sillä varmaankin hirviä pystyy metsästämään, mutta linnun metsästyksen suhteen arveluttaa.
- ArthurDent
Tikka kirjoitti:
tuelta ja tukeni oli mielestäni hyvä. Tarkoitin pystysuuntaisella heitolla (110mm) luotien osuma-aluetta eli 30x110 oli alue, mihin 7 luodin sarja osui. Säädin sitä ennen kiikarin kohdalleen, jotta sillä osui n. keskelle maalia. Käytin 6.6g painoista luotia. Aseessa on kiikari 4xsuurentava ja hintapyyntö 420Eur. Kyllä sillä varmaankin hirviä pystyy metsästämään, mutta linnun metsästyksen suhteen arveluttaa.
No ei se 110x30 oikein ole kasa. Itselläni on sama tikka 243:sena ja se tikkaa 100 metriltä sellaista 30x25 kasaa. Ohut piippu on ongelma jos ampuu useamman laukauksen, mutta linnustaessa ei yleensä sotaa aloiteta. Yleensa tuollaiseen hajontaan auttaa piipun uusi petaus. Jos lataat itse laukauksesi saat kasan kutistumaan pienen kokeilun jälkeen. Tarkista myös onko etutukin etupää kiinni piipussa.
- Tkka
ArthurDent kirjoitti:
No ei se 110x30 oikein ole kasa. Itselläni on sama tikka 243:sena ja se tikkaa 100 metriltä sellaista 30x25 kasaa. Ohut piippu on ongelma jos ampuu useamman laukauksen, mutta linnustaessa ei yleensä sotaa aloiteta. Yleensa tuollaiseen hajontaan auttaa piipun uusi petaus. Jos lataat itse laukauksesi saat kasan kutistumaan pienen kokeilun jälkeen. Tarkista myös onko etutukin etupää kiinni piipussa.
vinkeistä. Itselatausmahdollisuus on olemassa, joten täytynee hakea sopivaa latausta patruunoihin. Piippu ei ollut kiinni etutukissa.
- Hirvimies
ArthurDent kirjoitti:
tossa vanhan hirvimiehen kanssa kun kohdistelin kivääriä. Sain osumaan halkaisijaltaan 100mm alueelle pari paukkua. Sanoi, että se riittää! Metsästyksessä ei kai harrasteta tarkkuusammuntaa...ainakaan liikkuvaan maaliin. Siellä taitaa osumat olla enemmänkin muusta kiinni, olosuhteet, kokemus, maalin liikkeeet, korvien välinen pururata...
- Kimi
..ase ampuu alle 1 MOA:n (kulmaminuutti) tarkkuudella, niin se on mun mielestä ihan riittävää. Kovin paljoa suurempaa ei hajonta saa olla, jos sillä aikoo muutaki ku metsästää. Jos haetaan jotain yhen kaliperin hajontaa, niin täytyy hankkia kasa-ammunta pyssy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941749
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2411579- 891356
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651025Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46931- 47918
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38908Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9904- 46862
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika36842