16v vahat talvirenkaat

liiterissä

Vaarin nurkista tuli vastaan kadetin vm88 ajamattomat nokian hakkapeliitat. Uskaltaakohan noin vanhoja renkaita enään käyttää?

7

992

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokemusta on

Jos ne ovat oikeilla vanteilla (siis jotka käyvät autoosi), niin kokeiluhan ei maksa mitään! Jos ne taas pitäisi vääntää sopiville vanteille, on se melko varmaa rahan tuhlausta. Talvirenkaan pidon osalta merkittävä tekijä on kumin pehmeys, joka on tuossa iässä menetetty ominaisuus. Tosin jos nuo ovat selvästi vähän ajetut (eli kulutuspintaa ja nastoja hyvin jäljellä), niin nastathan olivat ihan eri tavaraa tuohon aikaan, jolloin jääpitoa saattaa löytyä sen ansiosta hyvinkin... Tarkista kuitenkin ennen ajoa runkojen kunnot halkeamien varalta (ei sais kudokset näkyä mistään railosta).

Ostin tuossa keväällä itselleni "uuden" auton, jossa oli alla Michelin nastarenkaat vuodelta 1986. Olivat nähneet kilsoja, kulutuspintaa oli varmaan 3-4 mm ja nastoja puuttui enemmän kuin oli jäljellä. En viitsinyt muutamaksi viikoksi uusia talvipyöriä ostaa, tulos oli pari kertaa melkein ulos tieltä (pitoa oli aivan käsittämättömän vähän, uusi kesärengas olis pitänyt paremmin!)

• kakkonen

Hei

Jos vähänkään haluat niihin pitoa niin ne kovettuneet kumit kannattaa laittaa alle ennen liukkaita, pinta ehtii vähän kulua eikä ole niin kopura heti ensimmäisellä jääkelillä.

• HUH HUH
        kakkonen kirjoitti:

Hei

Jos vähänkään haluat niihin pitoa niin ne kovettuneet kumit kannattaa laittaa alle ennen liukkaita, pinta ehtii vähän kulua eikä ole niin kopura heti ensimmäisellä jääkelillä.

Ja jos yhtään välität turvallisuudestasi,niin et harkitsekaan moisten alle laittamista!Renkaan järkevä käyttöikä on n.5 vuotta.Toisaalta jos elämäsi on tylsää ja kaipaat jännitystä,laita toki ne autosi alle.Autokin tuntuu tehokkaammalta kun se sutii paljon herkemmin.

• Vanhat renkaat
        HUH HUH kirjoitti:

Ja jos yhtään välität turvallisuudestasi,niin et harkitsekaan moisten alle laittamista!Renkaan järkevä käyttöikä on n.5 vuotta.Toisaalta jos elämäsi on tylsää ja kaipaat jännitystä,laita toki ne autosi alle.Autokin tuntuu tehokkaammalta kun se sutii paljon herkemmin.

minulla on Pösössä 15 vuotta vanhat talvirenkaat. En ole ennen edes ajatellut asiaa, olen vain tarkistanut, että pintaa on ja nastat on jäljellä. Renkaat on Misukat. Hämmästyin itsekin kun huomasin renkaitteni iän!

Asia ei ole niin yksioikoinen kuin osa nimimerkeistä antaa ymmärtää. Ostin pari vuotta sitten toiseen autooni Good Yearin talvirenkaat. Toimivat hyvin niin kauan kun ei ollut liukaasta. Jäällä ja lumessa eivät toimineet ollenkaan (takavetoinen painava auto lukkoperällä).

Nyt siinä on Hakkikset, enkä ole huomannut pidossa mitään eroa, tarkoitan Pösö vanhoilla ja takavetoinen uusilla kumeilla.

Etelä-Suomessa olen pysynyt hyvin liikenteen tahdissa eikä maaseutumatkatkaan ole vaikeuksia aiheuttaneet.

Olen kuullut, että kumi kovettuu ja huononee nopeasti, mutta itse en ole sitä huomannut. Kävin vielä kokeilemassa yli 20v vanhojen talvirenkaiden kovuutta. Ei ainakaan käsikopelolla pystynyt huomaamaan, kumpi rengas oli 2, kumpi 20v vanha. Kaipa sen kuitenkin mittareilla havaitsisi eron, liekö sillä kuitenkaan normaalissa ajossa merkitystä? Ja ehkä paljaat tienpinnat pitävät talvisin huolen siitä, että ainakin pinta pysyy aina uutena.

Muistan lukeneeni testin, jonka tarkoituksen oli osoittaa, että vanhat talvikiekot eivät toimi kesällä. Yllätykseksi vanhat talvirenkaat olivat ylivoimaiset pidossa, kulumisessa keskiverrot, metelissä ja kulutuksessa huonoimmat. Eli renkaisiin liittyy paljon uskomuksia ja mainosmiesten hypeä, totuuden tuntee parhaiten ajmalla itse.

Tottakai, jos pitoa ei ole, on hankittava uudet renkaat! Mutta jos pitoa riittää, niin en kyllä osta uusia vain sen vuoksi, että niiden ei enää kuuluisi pitää!

• Taisit unohtaa
        Vanhat renkaat kirjoitti:

minulla on Pösössä 15 vuotta vanhat talvirenkaat. En ole ennen edes ajatellut asiaa, olen vain tarkistanut, että pintaa on ja nastat on jäljellä. Renkaat on Misukat. Hämmästyin itsekin kun huomasin renkaitteni iän!

Asia ei ole niin yksioikoinen kuin osa nimimerkeistä antaa ymmärtää. Ostin pari vuotta sitten toiseen autooni Good Yearin talvirenkaat. Toimivat hyvin niin kauan kun ei ollut liukaasta. Jäällä ja lumessa eivät toimineet ollenkaan (takavetoinen painava auto lukkoperällä).

Nyt siinä on Hakkikset, enkä ole huomannut pidossa mitään eroa, tarkoitan Pösö vanhoilla ja takavetoinen uusilla kumeilla.

Etelä-Suomessa olen pysynyt hyvin liikenteen tahdissa eikä maaseutumatkatkaan ole vaikeuksia aiheuttaneet.

Olen kuullut, että kumi kovettuu ja huononee nopeasti, mutta itse en ole sitä huomannut. Kävin vielä kokeilemassa yli 20v vanhojen talvirenkaiden kovuutta. Ei ainakaan käsikopelolla pystynyt huomaamaan, kumpi rengas oli 2, kumpi 20v vanha. Kaipa sen kuitenkin mittareilla havaitsisi eron, liekö sillä kuitenkaan normaalissa ajossa merkitystä? Ja ehkä paljaat tienpinnat pitävät talvisin huolen siitä, että ainakin pinta pysyy aina uutena.

Muistan lukeneeni testin, jonka tarkoituksen oli osoittaa, että vanhat talvikiekot eivät toimi kesällä. Yllätykseksi vanhat talvirenkaat olivat ylivoimaiset pidossa, kulumisessa keskiverrot, metelissä ja kulutuksessa huonoimmat. Eli renkaisiin liittyy paljon uskomuksia ja mainosmiesten hypeä, totuuden tuntee parhaiten ajmalla itse.

Tottakai, jos pitoa ei ole, on hankittava uudet renkaat! Mutta jos pitoa riittää, niin en kyllä osta uusia vain sen vuoksi, että niiden ei enää kuuluisi pitää!

Kun tuossa talvikiekkojen kesäkäyttöuskomuksista teit tuota tutkimusselvitystä (väärien uskomuksien oikaisemiseksi), unohdit mainita renkaiden tärkeimmän yksittäisen ominaisuuden, ajo-ominaisuudet. On selvää, että talvirengas pitää kuivalla asfaltilla (miksei myös soralla)jarrutuksessa paremmin (pehmeämpi kumi), mutta lamellirakenteen takia ei rengas kovin montaa lukkojarrutusta/rajua kiihdytystä kestäkään, vaan kuvio lohkeilee isoina paloina... Sen sijaan mistään ajo-ominaisuuksista ei voi kesäkelillä puhua, lamellirakenne tekee kuviopaloista "liian elastisia", jolloin rengas ei ole mikään tukevin mahdollinen ajaa. Väistö ym. ääritilanteissa (hyvissä pito-olosuhteissa) renkaan kuvion periksi antaminen tekee auton käytöksen hyvin arvaamattomaksi ja turhan vaaralliseksi!

Naurettavin väite muuten, mitä pitkästä aikaa kuulen: "Olen kuullut, että kumi kovettuu ja huononee nopeasti, mutta itse en ole sitä huomannut." Mitenköhän sen "15 v Pösö alkuperäisillä talvirenkailla" mahtaa pitää öljyt sisällään? Jos ei jälkiä öljyvuodoista muka näy, täytyy sen p***an olla rikki! Öljyvuodothan eivät johdu kumitiivisteiden kovettumisesta... Lisäksi vielä noista 15 v renkaista, tarkistapa niiden runkojen kunto! Jos ei tuon ikäisissä renkaissa ole halkeamia kyljissä, niin ihme sekin. Se kertoo, että kudokset ei ole enää niin priimakunnossa ja fiksu vaihtaa tässä vaiheessa renkaat uusiin. Tietysti jos haluat siitä Pösöstä vakuutusrahat, niin yksi rengasrikko maantiellä riittää mainiosti pääsyyn Metsähallituksen puolelle.

• Vanhat renkaat
        Taisit unohtaa kirjoitti:

Kun tuossa talvikiekkojen kesäkäyttöuskomuksista teit tuota tutkimusselvitystä (väärien uskomuksien oikaisemiseksi), unohdit mainita renkaiden tärkeimmän yksittäisen ominaisuuden, ajo-ominaisuudet. On selvää, että talvirengas pitää kuivalla asfaltilla (miksei myös soralla)jarrutuksessa paremmin (pehmeämpi kumi), mutta lamellirakenteen takia ei rengas kovin montaa lukkojarrutusta/rajua kiihdytystä kestäkään, vaan kuvio lohkeilee isoina paloina... Sen sijaan mistään ajo-ominaisuuksista ei voi kesäkelillä puhua, lamellirakenne tekee kuviopaloista "liian elastisia", jolloin rengas ei ole mikään tukevin mahdollinen ajaa. Väistö ym. ääritilanteissa (hyvissä pito-olosuhteissa) renkaan kuvion periksi antaminen tekee auton käytöksen hyvin arvaamattomaksi ja turhan vaaralliseksi!

Naurettavin väite muuten, mitä pitkästä aikaa kuulen: "Olen kuullut, että kumi kovettuu ja huononee nopeasti, mutta itse en ole sitä huomannut." Mitenköhän sen "15 v Pösö alkuperäisillä talvirenkailla" mahtaa pitää öljyt sisällään? Jos ei jälkiä öljyvuodoista muka näy, täytyy sen p***an olla rikki! Öljyvuodothan eivät johdu kumitiivisteiden kovettumisesta... Lisäksi vielä noista 15 v renkaista, tarkistapa niiden runkojen kunto! Jos ei tuon ikäisissä renkaissa ole halkeamia kyljissä, niin ihme sekin. Se kertoo, että kudokset ei ole enää niin priimakunnossa ja fiksu vaihtaa tässä vaiheessa renkaat uusiin. Tietysti jos haluat siitä Pösöstä vakuutusrahat, niin yksi rengasrikko maantiellä riittää mainiosti pääsyyn Metsähallituksen puolelle.

Sorry, kerroin mitä olen lukenut, en mitä olen kokenut, koska ajan kesällä kesärenkailla! Se oli pelkkä anekdootti, ei keskustelun avaus. Enkä kuulunut edes testiryhmään, joten en ole millään lailla asiantuntia asiassa. Enkä edes tiennyt asian olevan rengaskauppiaille näin aran!

Valitettavasti testissä olivat erimieltä kanssasi. Mutta koska en edelleenkään käytä kesällä talvirenkaita, niin kysymys on minulle täysin hypoteettinen. Ja uskon että Sinun tietosi perustuvat omaan kokemukseesi päinvastoin kuin minun, jotka olen vain ammentanut lehdestä, jossa mainitsemiasi ongelmia ei havaittu. Lienee renkaan merkillä ja kuviolla vaikutusta asiaan. Toisaalta en usko kesärenkaidenkaan kestävän toistuvia lukkojarrutuksia. Rajut kiihdytykset taasen ovat vakioautoilla mahdottomia, kun tehopainosuhteet pyörivät noin 10kg-8kg/hv. Ei siinä rengas ilman kikkoja asfaltilla kauaa pala! Ja uskoisin harvan kilpa/urheiluauton omistajan edes miettivän talvirenkaita kesäkeleille.

Kokemukseni omista talvirenkaistani perustuvat ainoastaan takapuolituntumaan ja renkaiden visuaaliseen tarkastukseen sekä vertailuun mainitsemiini 2 vuotta vanhoihin renkaisiin. Ulkopuolisia vaurioita ei ole havaittavissa ja runkoahan en pääse tarkistamaan kuin ulkopuolelta. Ehkä oikeilla rengaspainella on vaikutusta asiaan.

Suo anteeksi epätarkkuuteni. Olisi pitänyt sanoa "olen kuullut, että renkaat kovettuvat..."
        Todisteluketjusi jää minulle kyllä hämäräksi, ellet sitten tarkoittanut, että kumi ei kovetu vanhetessaan, jolloin en taas ymmärrä, mikä on keskustelun ydin.

Sen toki tiedän, että öljyn pitää pysyä siellä, missä sen on tarkoitettu pysyvän. Ja jos ei pysy, niin vaihdetaan tiivisteet, riippumatta siitä, ovatko kovettuneet tai eivät. Eikö sama logiikka voisi päteä myös renkaissa; vaihdetaan, jos ei toimi!

Auringon valohan tunnetusti vaikuttaa materiaaleihin. Talvirengas pääsee tässä suhteessa paljon helpommalla kuin kesärengas olettaen, että talvirenkaat varastoidaan huolellisesti, eikä esim. ladon etelänpuoleista ulkoseinää vasten.

Siinä olen kanssasi samaa mieltä, että jos renkaissa näkyy halkeamia tai niiden ominaisuudet selvästi heikkenevät, on renkaat syytä uusia. Mutta pitääkö ne uusia, jos edellä mainittuja vikoja ei ole, vain iän takia, tai koska öljy ei pysy Pösön p******a...

• Mertmi

Kyllähän se totta on, että renkaat kovettuu ja kehitys tuo pitoa lisää. Valitettavasti nastat olivat kehityskaarensa huipulla juuri 80-luvun lopulla, jos tarkastellaan nastan iskuvoimaa ja sitäkautta pitoa. Voi siis olla, että saat ihan kohtuullisen hyvät nastakiekot etenkin liukkaille jäätikkökeleille. Muista kuitenkin että kumin kovettuminen on väistämätöntä ja että se käytännössä ei haittaa normaaliajoa vaan tulee esille ääritilanteissa. Kovettuneen renkaan pito nimittäin häviää lähes varoituksetta, verrattuna uuteen renkaaseen, joka varoittelee ennen pidon häviämistä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      177
      4995
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      18
      4376
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3107
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      253
      2952
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2892
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2501
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27