Lumella paleltuman parantaminen

Hömppä--Leenuskainen

Hei osaisiko joku selittää minulle tästä aiheesta, miten kylmällä saa parannettua paleltuman?

Tää kuulemani juttu on siis vanha, koira pelasti hiihtäjän hengen ja paleltunut hiihtäjä hiihti viimeisillä voimillaan koiran ääntä kohden, avasi tuvan oven. Ensin isäntä epäili tulijan olevan humalassa, mutta asiantila paljastui hyvin pian kun tulija ei jaksanut edes puhua. Hänet nostettiin lämpimän uunin pankolle ja hierottiin kylmällä lumella paleltumia. Aamulla sitten vietiin reellä sairaalaan.

Eli tämä kiehtoo, kylmä-kuuma hoito, mihin perustuu ja miksi sitä ei enää käytetä jos aikoinaan on koettu hyväksi vai käytetäänkö?

Vanhojen tapojen uudelleen käyttöön otto on yleistynyt meillä moninaisesti ja sitä kutsutaan nykyään uudistumiseksi. Jos mielessäsi on jokin muu vanha mukiinmenevä käyttökelpoinen idea, niin kiitos.

32

612

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Homeopaatti.........

Se on sitä homeopatiaa.
      Samanlainen parantaa samanlaisen.

• Hömppä--Leenuskainen

Mutta oliko siinä sillä kuumalla uuninpankolla myöskin jokin merkitys, vaiko vain sillä kylmällä lumella hieromisella?

Pahkena olin jo kirjoittanut pitkän viestin tästä, mutta katosi taivaan tuuliin,kun ei suostunut näyttämään yhteenlaskua. Mies siis oli ollut riiuureissulla armeijasta, ilmeisesti tämä on sattunut aivan heti sotiemme jälkeen ja matkaa olisi ollut tyttöystävän luokse 22 kilometriä hiihtäen, mutta mies oli vielä eksynytkin jotenkin viluissaan. Koiraa kiitteli henkensä pelastumisesta, hih ei lumella hierojia, no varmaan heitäkin. Saaristossa, kun tapahtui kaikenlaisia, silloin kun paljon järven jäällä liikuttiin. hevonenkin kerran tipahti jäidenväliin, se on ollut sydäntäraastava kokemus isännälle, mikä onni, että jää murtui lisää sen verran, että hevonen pääsi ponnistamaan takaisin ylös.

Saanko nyt rehellisesti teille kaikille sanoa, että välillä on kyllä vaikeeta täällä ymmärtää kuka on skepo ja kuka taas ei. Sanoisinko, että silloin on tapahtunut kenties jo pahasti pieleen mennyt sarkasmi yritys. Kun kivempi olisi aiheista keskustella, sillatteen, että voisi luottaa kirjoitettuun sanaan. Et voisitteko vaikka kokeilla ihan rehellisesti ees olla sitä mitä ootte, ettei tule tulkintavirheitä kellekään. Terveyteen liittyvät asiat kuitenkin kiinnostaisi monia. Olis helppoo, kun jos on skepo, niin ilmoittaa sellainen olevansa,että hoopompikin tajuaa silloin minkämoinen kommentti on kyseessä.

• palovamman hoito
        Hömppä--Leenuskainen kirjoitti:

Mutta oliko siinä sillä kuumalla uuninpankolla myöskin jokin merkitys, vaiko vain sillä kylmällä lumella hieromisella?

Pahkena olin jo kirjoittanut pitkän viestin tästä, mutta katosi taivaan tuuliin,kun ei suostunut näyttämään yhteenlaskua. Mies siis oli ollut riiuureissulla armeijasta, ilmeisesti tämä on sattunut aivan heti sotiemme jälkeen ja matkaa olisi ollut tyttöystävän luokse 22 kilometriä hiihtäen, mutta mies oli vielä eksynytkin jotenkin viluissaan. Koiraa kiitteli henkensä pelastumisesta, hih ei lumella hierojia, no varmaan heitäkin. Saaristossa, kun tapahtui kaikenlaisia, silloin kun paljon järven jäällä liikuttiin. hevonenkin kerran tipahti jäidenväliin, se on ollut sydäntäraastava kokemus isännälle, mikä onni, että jää murtui lisää sen verran, että hevonen pääsi ponnistamaan takaisin ylös.

Saanko nyt rehellisesti teille kaikille sanoa, että välillä on kyllä vaikeeta täällä ymmärtää kuka on skepo ja kuka taas ei. Sanoisinko, että silloin on tapahtunut kenties jo pahasti pieleen mennyt sarkasmi yritys. Kun kivempi olisi aiheista keskustella, sillatteen, että voisi luottaa kirjoitettuun sanaan. Et voisitteko vaikka kokeilla ihan rehellisesti ees olla sitä mitä ootte, ettei tule tulkintavirheitä kellekään. Terveyteen liittyvät asiat kuitenkin kiinnostaisi monia. Olis helppoo, kun jos on skepo, niin ilmoittaa sellainen olevansa,että hoopompikin tajuaa silloin minkämoinen kommentti on kyseessä.

Haluatko, että sinulle kerrotaan asia niinkuin se on via haluatko ns. vaihtoehtoisen näkemyksen, jota Pahan Akseli suunnattomassa pahuudessaan Suuren Salaliiton takia yrittää pimittää?

Tosi on niin, että paleltunutta ihmistä hoidetaan tuomalla hänet lämpimään. Lumen hieromisesta on lähinnä haittaa, mutta eipä ole ensimmäinen kerta, kun tolkku pettää. Palovamman ensiapuna taas on kudoksen viilentäminen. Palaneen lapsen vieminen vamman aiheuttaneen grillin lähelle on varmasti kaikkien tervejärkisten ihmisten mielestä julmuutta tai huono vitsi, mutta valitettavasti "vaihtoehtoilijan" onkin pakko alkaa ainakin näennäisesti kannattamaan ajatusta heti kun kuulee, että joku vaihtoehtoilija on kehottanut niin tekemään.

• Hömppä--Leenuskainen

Niin kyllä minä kaipaan ihan vaihtoehtoisia näkemyksiä asiaan ihan yleisiäkin nyt tässä kohtaan kiinnostuin homeopatian näkökannasta asiaan. Totta on kuitenkin se, että tämä mies pelastettiin henkiin lumella hieromalla sen ollessa yksi tärkeistä tekijöistä.

Ja muuten en ole ihan varma, että vitsaileeko joku nyt tällä aiheella, mutta tottakai heräsi myös ajatus, että voiko siis myös lämmön läheisyys auttaa palovammoissa myös tehokkaasti.

Siis:olen vaihtoehtoisella palstalla ja haluaisin keskustella erinmoisista vaihtoehdoista terveyteen liittyen, en hallitsevista määreistä. Myös olen aiemmin sen maininnut, että itse en ole minkäänalan ammattilainen tai lukenut, en myy, enkä kauppaa mitään tiettyä vaihtoehtoa vaan avoimin mielin haluaisin käydä keskustelua erinlaisista vaihtoehdoista. Ja ketäpä ei kiinnostaisi terveytensä ja muidenkin ihmisten, suuntien tarkistelu laajemmalta näkökantilta.

• Aurongon polttama

Niin kyllä minä kaipaan ihan vaihtoehtoisia näkemyksiä asiaan ihan yleisiäkin nyt tässä kohtaan kiinnostuin homeopatian näkökannasta asiaan. Totta on kuitenkin se, että tämä mies pelastettiin henkiin lumella hieromalla sen ollessa yksi tärkeistä tekijöistä.

Ja muuten en ole ihan varma, että vitsaileeko joku nyt tällä aiheella, mutta tottakai heräsi myös ajatus, että voiko siis myös lämmön läheisyys auttaa palovammoissa myös tehokkaasti.

Siis:olen vaihtoehtoisella palstalla ja haluaisin keskustella erinmoisista vaihtoehdoista terveyteen liittyen, en hallitsevista määreistä. Myös olen aiemmin sen maininnut, että itse en ole minkäänalan ammattilainen tai lukenut, en myy, enkä kauppaa mitään tiettyä vaihtoehtoa vaan avoimin mielin haluaisin käydä keskustelua erinlaisista vaihtoehdoista. Ja ketäpä ei kiinnostaisi terveytensä ja muidenkin ihmisten, suuntien tarkistelu laajemmalta näkökantilta.

Kun olen polttanut itseni auringossa, niin olen mennyt niin kuumaan suihkuun, kuin olen kestänyt ja se on helpottanut huomattavasti näitä vammoja ja olotilaa.
        En muista keneltä sain tämän ohjeen, mutta kokeilin kerran ja se auttoi ja senjälkeen olen noudattanut aina tätä "homeopaattista" ohjetta.

• Hömppä--Leenuskainen
        Aurongon polttama kirjoitti:

Kun olen polttanut itseni auringossa, niin olen mennyt niin kuumaan suihkuun, kuin olen kestänyt ja se on helpottanut huomattavasti näitä vammoja ja olotilaa.
        En muista keneltä sain tämän ohjeen, mutta kokeilin kerran ja se auttoi ja senjälkeen olen noudattanut aina tätä "homeopaattista" ohjetta.

Jännä juttu, pitääpä kokeilla, en kyllä paljoa koskaan pala, mutta hiukan pakostakin aina ensi alkuun kärähtää, ainakin olkapäät sojottavat kohti aurinkoa kun liikkuu ulkona useita tunteja päivässä. Ja hiukset muuten kärähtää auringosta ja vaalentuu. Ja joskus tulee kalju punapäinen vastaan, kun se on ihan ykköskohde. Kuulostaa ihan järkevänoloiselta ohjeelta. Voisi muuten olla niinkin, jotta se kylmä suihku saattaisikin pahentaa vaivaa ja juurikin siitä syystä iho kutiaisi niin, ettei saisi yöllä nukutuksikaan.

Joo hiukan minuakin hämää nämä nimikkeet tai nimitykset, kun pohjalla usein on aina yksinkertaisia yleis totuuksia(nää alkeet siis mitä mä opiskelen), mut tää nyt ei ole yhden alan ongelma vaan useampien. Tehdään yksinkertaisesta monimutkaisen oloista. Sori alkoi naurattaan, kun aattelin, et maalaisjärki on kärähtänyt vissiin auringossa. Sitä tautia on kuitenkin aivan mahdottomasti liikkeellä. Eikä siihen ole "lääkitystä laisinkaan". Jos sitä jossain tavataan, niin alkaa aivan hillitön ajojahti,ettei vaan kukaan mitään hoksaisi. Galmouria nääs.

• Sauna palamiseen

Jännä juttu, pitääpä kokeilla, en kyllä paljoa koskaan pala, mutta hiukan pakostakin aina ensi alkuun kärähtää, ainakin olkapäät sojottavat kohti aurinkoa kun liikkuu ulkona useita tunteja päivässä. Ja hiukset muuten kärähtää auringosta ja vaalentuu. Ja joskus tulee kalju punapäinen vastaan, kun se on ihan ykköskohde. Kuulostaa ihan järkevänoloiselta ohjeelta. Voisi muuten olla niinkin, jotta se kylmä suihku saattaisikin pahentaa vaivaa ja juurikin siitä syystä iho kutiaisi niin, ettei saisi yöllä nukutuksikaan.

Joo hiukan minuakin hämää nämä nimikkeet tai nimitykset, kun pohjalla usein on aina yksinkertaisia yleis totuuksia(nää alkeet siis mitä mä opiskelen), mut tää nyt ei ole yhden alan ongelma vaan useampien. Tehdään yksinkertaisesta monimutkaisen oloista. Sori alkoi naurattaan, kun aattelin, et maalaisjärki on kärähtänyt vissiin auringossa. Sitä tautia on kuitenkin aivan mahdottomasti liikkeellä. Eikä siihen ole "lääkitystä laisinkaan". Jos sitä jossain tavataan, niin alkaa aivan hillitön ajojahti,ettei vaan kukaan mitään hoksaisi. Galmouria nääs.

Itse menen auringossa palamisen jälkeen saunaan. Se vie kivun, vaikka saunan löyly kirpaiseekin ensin. Saa kuitenkin nukuttua.

Aiemmin paloin usein, kun olin niin vaaleaihoinen. Nykyään taas käytän D-vitamiinia 75-100 mikroa päivässä, niin en pala! Ja tuntuu, että ihokaan ei ole ksokaan niin valkoinen kuin aiemmin, rusketus säilyy paremmin, näytän ihan "terveeltä"!

Ehkä tuo lumella hieronta on tapahtunut sisätiloissa? Muistan kuulleeni, että paleltunutta ei saa lämmittää liian nopeasti, ettei kylmä veri mene sydämeen, sanottiin. Mutta jos lumella hierotaan ihan ulkosalla, niin en lähtisi enää tekemään näin...

• Hömppä--Leenuskainen
        Sauna palamiseen kirjoitti:

Itse menen auringossa palamisen jälkeen saunaan. Se vie kivun, vaikka saunan löyly kirpaiseekin ensin. Saa kuitenkin nukuttua.

Aiemmin paloin usein, kun olin niin vaaleaihoinen. Nykyään taas käytän D-vitamiinia 75-100 mikroa päivässä, niin en pala! Ja tuntuu, että ihokaan ei ole ksokaan niin valkoinen kuin aiemmin, rusketus säilyy paremmin, näytän ihan "terveeltä"!

Ehkä tuo lumella hieronta on tapahtunut sisätiloissa? Muistan kuulleeni, että paleltunutta ei saa lämmittää liian nopeasti, ettei kylmä veri mene sydämeen, sanottiin. Mutta jos lumella hierotaan ihan ulkosalla, niin en lähtisi enää tekemään näin...

Juu sisällähän tuo, eli vanhanaikaisessa tuvassa jossa siis on sellainen todella suuri uuni jonka päällä voi jopa nukkua kylmällä. Omasta mielestäni se on niin kuuma, ettei voisi mennä silloin päälle, kun uuni on vielä päällä vaan kai silloin aikoinaan menivät sitten myöhemmin, kun uunin lämpö alkoi hiipumaan yötuimaan.Siinä pienessä torpassa kun kirkonkirjojen mukaan on parhaimmillaan asunut n 30 henkeäkin.

Okei kiitos kovasti, siitä on tosiaan vuosia kun olen itseni polttanut pari kertaa kunnolla joskus aivan nuorena, mutta muistan sen, ettei saanut nukutuksi laisinkaan ja hyvä tietää, ettei jatkossa tule enää itselleen unetonta yötä aiheutettua jos sattuu samoin käymään. Tuo sauna onkin loistava idea.

Aika hassusti noita käsitteitä muutellaan, aika loogiselta nimittään tuo, varovaisuus, ettei kylmä veri mene sydämeen. Nyt puhutaan kai hypotermiasta yms,mahtaneekohan tuo sama tieto olevan vielä tiedossa vaiko vain lämmitetään nopeasti. Yhtä romsua luin jossa kerrotaan paleltuneista jaloista joita lämmitettiin lämpimässä vedessä ja sitten seurattiin jalkojen väriä ja koska ne eivät punertuneet, niin jalkaterät amputointiin, en kyllä tiedä minkätason tietoa kirjailijalla tästä oli.

Ai niin, eräs edesmennyt iäkäs henkilö antoi minulle tälläisenkin neuvon aikoinaan: missään nimessä ei saa käyttää aurinkoöljyjä, sillä ne polttaa ihon ja kuulemma pelkkä nivea tai muu ihorasva riittää kosteutta antamaan aurinkoon. Eli hän ei suosinut suojakertoimia,(hän kyllä siis otti aurinkoa silleen oikein heh miten se sanotaan maaten aurinkotuolilla) mitäs mieltä ootte tästä suojakertoimia vai ei,ajankohtainen aihe. Itse saatan ensimmäisillä kuumilla muutaman kerran vetäistä nenään, poskille,olkapäihin ja dekoldeelle jos on näkyvillä, kun sielä ylhäällä keikkuvat, mut aika pian unohtuu puteli kun iho alkaa tottumaan. En sitten tiedä onko niistä apua vai ei. Huomenna on kai luvattuna sitä lämmintä.

• maaginenmaailmankuva

"Ja muuten en ole ihan varma, että vitsaileeko joku nyt tällä aiheella, mutta tottakai heräsi myös ajatus, että voiko siis myös lämmön läheisyys auttaa palovammoissa myös tehokkaasti."

Tämä ei ole vitsi. Homeopaatti Sulkakoski on esittänyt, että palovamma pitää hoitaa niin, että palanut henkilö viedään palovamman aiheuttaneen kohteen lähelle. Ei siis noin yleensä lämpöön vaan juuri siihen paikkaan, jossa vamma tuli. Ymmärrän, että sinusta tuntuu, että joku pilailee kustannuksellasi.

• tutkitusti toimii

No minulla olisi tällainen hyväski havaittu idea, että jos nyt grillikauden alkaessa lapsi polttaa itsensä Luciferia räplätessään, niin ei pidä viedä lasta sairaalaan vaan palanut kohta viedään uudelleen lähelle grilliä. Sama parantaa samaa.

• Tee niin ääliö

Niin skeptikothan ovat täysin ääliöitä, kuten tästäkin vastauksesta voi päätellä.

• ei skeptikko
        Tee niin ääliö kirjoitti:

Niin skeptikothan ovat täysin ääliöitä, kuten tästäkin vastauksesta voi päätellä.

Kyllä tuo on ihan oikea ohje. Näin neuvoo lääkäri:

" Kun grillatessa tai juhannuskokolla tapahtuu vahinko ja käteen tulee palohaava, ehkä rakkulakin, ei kättä viedä kylmään vaan asetetaan pikimmiten hyvin lähelle sitä kuumaa esinettä, josta se tuli. Kosketusta ei saa olla, vaan pelkästään, että tuntee sen kuumuuden. Sitten CANTHARista 5 helmeä kunnes helmet ovat sulaneet suussa."

Sinun on turha moitiskella muita ääliöiksi, jos olet vain tietämätön, ennakkoluuloilen ja propagandan uhri.

• Kuka lääkäri?
        ei skeptikko kirjoitti:

Kyllä tuo on ihan oikea ohje. Näin neuvoo lääkäri:

" Kun grillatessa tai juhannuskokolla tapahtuu vahinko ja käteen tulee palohaava, ehkä rakkulakin, ei kättä viedä kylmään vaan asetetaan pikimmiten hyvin lähelle sitä kuumaa esinettä, josta se tuli. Kosketusta ei saa olla, vaan pelkästään, että tuntee sen kuumuuden. Sitten CANTHARista 5 helmeä kunnes helmet ovat sulaneet suussa."

Sinun on turha moitiskella muita ääliöiksi, jos olet vain tietämätön, ennakkoluuloilen ja propagandan uhri.

Onko tuo Sulkakosken juttuja vai kenen. Jos on, niin pahasti on jo vieraantunut todellisuudesta. Lääketieteen kanssa tuolla ei ole mitään tekemistä. Nopea jäähdyttäminen estää vauriota etenemästä syvemmälle ja on siten aivan oikea ohje.
        Vahnat hitsarit käyttivät palovamman hoitoon sormen pitämistä liekin lähellä sen sivussa. Siinä vaikuttavana oli se lisähappi, joka jäi palamatta, eli kyseessä oli happihoito, joka olisi ollut paljon tehokkaampaa, jos olisi älynnyt sammuttaa liekin.

Kolme lainausta oikeilta asiantuntijoilta.

"Lisäaltistuminen kuumalle tulee lopettaa sammuttamalla tuli tai muulla tavoin erottamalla palovamman aiheuttaja ja uhri. On myös huolehdittava uhrin hengityksestä ja estettävä liekkejä vaurioittamasta hengitysteitä.

Kuuma kudos viilennetään upottamalla palanut alue huoneenlämpöiseen veteen 10–20 minuutiksi."

http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=palovamman ensiapu&source=web&cd=1&cad=rja&sqi=2&ved=0CDwQFjAA&url=http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00316&ei=ihqCUbDIFcTY4QTNiYGoAg&usg=AFQjCNFx00EJBktOpriltCsnqq5U8wBDuA

Ja sitten Punainen Risti:

"Palovamma on lämmön tai syövyttävän kemiallisen aineen aiheuttama kudostuho, jossa iho ja mahdollisesti myös sen alaiset kudokset vauroituvat. Jos ihoa ei jäähdytetä, vamma laajenee syvempiin ihokerroksiin ja kipu jatkuu kauemmin.

Pienen palovamman ensiapu:

Pientä palovammaa jäähdytetään viileällä vedellä kunnes kipu häviää."

http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=palovamman ensiapu&source=web&cd=2&cad=rja&sqi=2&ved=0CEEQFjAB&url=http://www.punainenristi.fi/ensiapuohjeet/palovammat&ei=ihqCUbDIFcTY4QTNiYGoAg&usg=AFQjCNEgtXwpj76tEXC9KpxWwPs4D6TE8A

Ja Tohtori.fi

"Kuumuus vaurioittaa ihoa ja mahdollisesti myös ihonalaisia kudoksia. Jos ihoa ei jäähdytetä, vamma laajenee syvempiin ihokerroksiin jopa 10-20 sekunnissa.
        Pienten palovammojen ensiapu:
        Pientä palovammaa jäähdytetään viileällä vedellä kunnes kipu häviää"

http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=palovamman ensiapu&source=web&cd=4&cad=rja&sqi=2&ved=0CE8QFjAD&url=http://www.tohtori.fi/?page=3058050&id=2060954&ei=ihqCUbDIFcTY4QTNiYGoAg&usg=AFQjCNEj8-QwQlMwt22lCIw_I19n4fGrCQ

Puoskarointia voi näköjään harrastaa myös lääkäri.

• ääliömäisyyttä?
        Kuka lääkäri? kirjoitti:

Onko tuo Sulkakosken juttuja vai kenen. Jos on, niin pahasti on jo vieraantunut todellisuudesta. Lääketieteen kanssa tuolla ei ole mitään tekemistä. Nopea jäähdyttäminen estää vauriota etenemästä syvemmälle ja on siten aivan oikea ohje.
        Vahnat hitsarit käyttivät palovamman hoitoon sormen pitämistä liekin lähellä sen sivussa. Siinä vaikuttavana oli se lisähappi, joka jäi palamatta, eli kyseessä oli happihoito, joka olisi ollut paljon tehokkaampaa, jos olisi älynnyt sammuttaa liekin.

Kolme lainausta oikeilta asiantuntijoilta.

"Lisäaltistuminen kuumalle tulee lopettaa sammuttamalla tuli tai muulla tavoin erottamalla palovamman aiheuttaja ja uhri. On myös huolehdittava uhrin hengityksestä ja estettävä liekkejä vaurioittamasta hengitysteitä.

Kuuma kudos viilennetään upottamalla palanut alue huoneenlämpöiseen veteen 10–20 minuutiksi."

http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=palovamman ensiapu&source=web&cd=1&cad=rja&sqi=2&ved=0CDwQFjAA&url=http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00316&ei=ihqCUbDIFcTY4QTNiYGoAg&usg=AFQjCNFx00EJBktOpriltCsnqq5U8wBDuA

Ja sitten Punainen Risti:

"Palovamma on lämmön tai syövyttävän kemiallisen aineen aiheuttama kudostuho, jossa iho ja mahdollisesti myös sen alaiset kudokset vauroituvat. Jos ihoa ei jäähdytetä, vamma laajenee syvempiin ihokerroksiin ja kipu jatkuu kauemmin.

Pienen palovamman ensiapu:

Pientä palovammaa jäähdytetään viileällä vedellä kunnes kipu häviää."

http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=palovamman ensiapu&source=web&cd=2&cad=rja&sqi=2&ved=0CEEQFjAB&url=http://www.punainenristi.fi/ensiapuohjeet/palovammat&ei=ihqCUbDIFcTY4QTNiYGoAg&usg=AFQjCNEgtXwpj76tEXC9KpxWwPs4D6TE8A

Ja Tohtori.fi

"Kuumuus vaurioittaa ihoa ja mahdollisesti myös ihonalaisia kudoksia. Jos ihoa ei jäähdytetä, vamma laajenee syvempiin ihokerroksiin jopa 10-20 sekunnissa.
        Pienten palovammojen ensiapu:
        Pientä palovammaa jäähdytetään viileällä vedellä kunnes kipu häviää"

http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=palovamman ensiapu&source=web&cd=4&cad=rja&sqi=2&ved=0CE8QFjAD&url=http://www.tohtori.fi/?page=3058050&id=2060954&ei=ihqCUbDIFcTY4QTNiYGoAg&usg=AFQjCNEj8-QwQlMwt22lCIw_I19n4fGrCQ

Puoskarointia voi näköjään harrastaa myös lääkäri.

Ohje on Liisa Sulkakosken omasta blogista.

http://liisasulkakoski.vuodatus.net/lue/2009/06/kesaapteekki

• Lissu rulaa

• palovamman hoito
        Lissu rulaa kirjoitti:

Ei, vaan Liisa Sulkakosken hienoja ohjeita potilaille ja maallikoille.

Miksi yksi kirjoittaja piti ohjetta osoituksena skeptikon ääliömäisyydestä? Kyllä jokainen tajuaa, että palovammapotilas pitää äkkiä viedä mahdollisimman lähelle paikkaa, jossa palovamma syntyi.

• khcfggcgfx
        palovamman hoito kirjoitti:

Miksi yksi kirjoittaja piti ohjetta osoituksena skeptikon ääliömäisyydestä? Kyllä jokainen tajuaa, että palovammapotilas pitää äkkiä viedä mahdollisimman lähelle paikkaa, jossa palovamma syntyi.

Joo. Mieluummin heittää vielä liekkeihin, niin kivut loppuvat nopeammin....ja lopullisesti.
        Sulkakosken ohje on vastoin lääkärien ja ensiavun asintuntijoiden suosituksia. Miten ihmeessä lääkäri, olkoonkin vaikka homeopatiaan hömpsähtänyt, voi kirjoittaa moista soopaa?

• ljgvhkgckh
        ääliömäisyyttä? kirjoitti:

Ohje on Liisa Sulkakosken omasta blogista.

http://liisasulkakoski.vuodatus.net/lue/2009/06/kesaapteekki

Liisan blogista. "ACONITUM on homeopaattinen lääke, jota ilman kukaan ei voi tulla toimeen."
        Valehtelee sujuvasti Hän. Olen tullut kohta kuusikymmentä vuotta toimeen ilman kyseistä valmistetta.

Lisää Liisaa ja tällä kertaa totta: "NUX VUMICAa käytetään krapulaan tai estämään sitä. Jos tietää, että illalla grillataan ja otetaan pari kaljaa tai pari lasia viiniä voi jo etukäteen ottaa muutaman helmen NUXia - ja tietysti heti juhlan jälkeen ja aikanakin."

Tehoaa varmaan, jos juominen jää pariin kaljaan tai pariin viinilasilliseen. Niistä kun normaalille ihmiselle ei krapulaa tule vielä millään. Lasi vettä tehoaa yhtä hyvin, jos ei paremmin.

Palovamman hoito-ohje on kyllä vastoin yleisiä hoito-ohjeita ja perustuu hömelöpaattiseen hölmöilyyn. Tällä kertaa "homeopatia" ei ole edes toimimatonta. Se pahentaa vammaa, kuten edellä esitetyissä linkeissä on jo kerrottukin.

Eikö tuolaiselta pitäisi jo ottaa lääkärinoikeudet pois?

• valvira ohoi
        ljgvhkgckh kirjoitti:

Liisan blogista. "ACONITUM on homeopaattinen lääke, jota ilman kukaan ei voi tulla toimeen."
        Valehtelee sujuvasti Hän. Olen tullut kohta kuusikymmentä vuotta toimeen ilman kyseistä valmistetta.

Lisää Liisaa ja tällä kertaa totta: "NUX VUMICAa käytetään krapulaan tai estämään sitä. Jos tietää, että illalla grillataan ja otetaan pari kaljaa tai pari lasia viiniä voi jo etukäteen ottaa muutaman helmen NUXia - ja tietysti heti juhlan jälkeen ja aikanakin."

Tehoaa varmaan, jos juominen jää pariin kaljaan tai pariin viinilasilliseen. Niistä kun normaalille ihmiselle ei krapulaa tule vielä millään. Lasi vettä tehoaa yhtä hyvin, jos ei paremmin.

Palovamman hoito-ohje on kyllä vastoin yleisiä hoito-ohjeita ja perustuu hömelöpaattiseen hölmöilyyn. Tällä kertaa "homeopatia" ei ole edes toimimatonta. Se pahentaa vammaa, kuten edellä esitetyissä linkeissä on jo kerrottukin.

Pitäisi ottaa. Mutta tosipaikan tullen Liisa selittää, että tarinat ovat fiktiivisiä eikä hän tietenkään ole ketään lasta hoitanut viemällä saman grillin lähelle eikä edes neuvo tekemään niin, ellei lapsi ole fiktiivinen.

Tässä on kyse valvovien viranomaisten hampaattomuudesta. Puoskarointiin ei vaan viitsitä puuttua edes sellaisssa tapauksissa, joissa se kohdistuu lapsiin.

• Anonyymi
        ljgvhkgckh kirjoitti:

En ole ikinä edes kuullutkaan mistään ACONITUM :sta vaikka olen yli 80v ja täysin terve.
        Mitenhän tuollaisia puoskareita pitäisi uskoa?

• Skepon ymmärrys

-Niin. Ja hukkuneenkin elvyttäisivät takaisin veteen upottamalla. Tietenkin!

• Keskiaikaista

Joo, sitähän ne harrastivat keskiajalla, siis papisto ja lukeneet ylimykset eli lukeneisto.

• pähkähullua
        Keskiaikaista kirjoitti:

Joo, sitähän ne harrastivat keskiajalla, siis papisto ja lukeneet ylimykset eli lukeneisto.

Ei löydy niin älyvapaata uskomusta, etteikö hörhö riennä sitä puolustamaan: Palovammoja parannetaan viemällä lapsi palovamman aiheuttaneen grillin lähelle, paleltuma parannetaan hieromalla lunta, hukkunut pelastetaan viemällä veteen.

• -huolestunut
        pähkähullua kirjoitti:

Ei löydy niin älyvapaata uskomusta, etteikö hörhö riennä sitä puolustamaan: Palovammoja parannetaan viemällä lapsi palovamman aiheuttaneen grillin lähelle, paleltuma parannetaan hieromalla lunta, hukkunut pelastetaan viemällä veteen.

Onko mitään tietoa, miten klassiset homeopaatit suhtautuvat Sulkakosken ideoihin palovammojen hoidosta? Kukaan ei ole ainakaan julksiesti uskaltanut nostaa kissaa pöydälle.

• skeptikko

Oletko teettänyt tieteelliset kokeet tuosta asiasta? kannattaisi tehdä kaksoissokkokokeet ja sitten kertoa ne palstalla. Sitä ennen se on vain huuhaata.

• ei testejä

Homeopatiassa ei tehdä kaksoissokkokokeita. Myöskään kansanperinteeseen luettaviin tarinoihin tällainen ei kuulu. Riittää, että joku höpisee jotain. Sitten tarvitaan enää hyödyllisiä idiootteja levittämään innostavia tarinoita lumella parantamisesta tai lapsen työntämisestä grillin viereen.

• Ei riitä

> Riittää, että joku höpisee jotain......

Ei riitä, että joku höpisee jotain. Mitään toivoa ei ole jos skepo höpäjää niitä, näitä omiaan!

Täytyyhän "höpinöissä" olla jotain JÄRKEÄKIN, muun käsittelyn ohessa!

• yritä rauhoittua

>Täytyyhän "höpinöissä" olla jotain JÄRKEÄKIN

Nyt ei oikein selviä, pidätkö Sulkakosken höpinää järkevänä vai et.

• No ei ole järkeä!

Ei todellakaan ole järkeä, jos asia ei tuosta selviä!

Yritäpä uudestaan. Jos ei selviä sitten uudestaan ja uudestaan! Jos ei vieläkään rupea selviämään, niin voit tehdä johtopäätöksen, että ainakin sinun on turha ruveta höpisemään niitä parannushöpinöitäkään!

• Lumi parantaa

Uudet rokotekokeet tehdään vain skepoilla, koska skepot ovat rokoteuskovaisia ja heihin eivät rokotteiden haittavaikutukset pure tai vaikuta.
      Skepoilla on 100% suoja kaikkia rokotteiden haittavaikutuksia vastaan, muut sensijaan sairastuvat rokotteisiin noin100%:sti ja moni vieläpä kuolee rokotteen aiheuttamaan sairauteen ennemmin tai myöhemmin.

Herää suuri kysymys: Suojaako rokoteuskovaisuus skepoja rokotteiden haittavaikutuksilta????????????????
      Ehkäpä kyseessä on rokoteuskovaisuudesta johtuva lumevaikutus!?
      Mene ja tiedä!?

Tietenkin tehdään kaksoissokkokokeet.
      Mitään näistä kokeista ei tehdä lapsukaisilla kuten ennen, vaan raavailla skeposilla.

• Anonyymi

Se on niin kuin missä on esim jos on everstillä nii vaikea on saada huoneen lämpöistä vettä se lumi on silloin ainut Mika on plus asteista jos ollaan välietappi teltassa everstilla ja sitä paitsi paleltuman tila pitäisi lääkäri olla heti näkemässa miten on esim paleltuma
      jäätynyt veri sormessa sulaa äkkiä mitä tapahtuu kun veri ja jää klimppi ehtii sydänmeen asti sormen amputaatio ettei revi sydäntä jos on mustunut tulehtunut veri leviää verenkiertoon ajatella tiedätkö käriste makkaran tai mustanmakkaran siltä näyttä. Everstille paleltuneet joten kannattaa hankkia lämmitimiä vaatekerraston kanssa vaikka maksaa enemmän pilkkitavaraa saa jo halvalla mutta vuoristo vehkeistä pitää maksaa enemmän mutta alppikamat hyviä .todennäköistä että lumesta vettä sulattaavat primuskeittimellä kun muuta ei ole 6468 ja8850 metrin ja perusleirin välillä kovalumimyräkkä ja kovatuuli on kuolettava

• Anonyymi

Puhut kovasti everstistäsi. Entäpä jos potilas onkin vain vääpeli onko samat hoidot silloinkin?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      318
      7504
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2166
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      176
      1830
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1372
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1287
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1241
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1221
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      55
      1161
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe