Päihteiden aiheuttama masennus?

Olen 25-vuotias mies. Viimeisen kahden vuoden aikana lähes joka viikonloppu mdma:n ja amfetamiinin runsasta käyttöä. Jotain pysyvää ovat aivoille tehneet, kärsin mm. Ahdistuneisuudesta, paniikkihäiriöistä, masennuksesta ja sos. Tilanteiden pelosta.

Olen muutoin ihan tavallinen tallaaja, tosin juhlimistottumukseni eroavat hieman tavallisesta viinalla läträämisestä.

Nyt päättänyt kuitenkin ottaa itseään niskasta kiinni ja hakeutua lääkärin/psykiatrin pakeille.

Ystävät alkavat jäämään taka-alalle, töissä ahdistaa joka päivä niin, että en tiedä kauanko pystyn jatkamaan. Lähinnä tuon sos. Pelon takia.

Todennäköisesti päätyvät ssri-lääkkeisiin. Tässä mietityttää vain se että onko liiallisella mdma:n käytöllä aiheutetut viturallaan olevat serotiinitasot & ssri lääkitys yhdessä millainen tapaus?

Suoraan myönnän tässä, että en uskalla, taikka kehtaa lääkärissä kertoa omista päihteiden käytöstäni.

Ennenkuin kukaan valopää tulee narkkariksi tms. Haukkumaan niin valaisen vielä. Käyttö on ollut täysin hallittua, työni olen hoitanut kunnollisesti, vain ja ainoastaan viikonloppukäyttöä, siinä missä muut perus kansalaiset ottavat alkoholia. Ei vaan tämän herran aivokemiat tuota kestäneet.

Nyt tämä osuus mun elämästä on eletty, juhlat juhlittu ja niin edelleen. Tarkoitus siirtyä elämässä askel eteenpäin.

Toivoisin asiallista infoa, jos jollain on sitä tarjota vaikka omasta kokemuksestaan?
5114
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 5

Vanhimmat

Minulla taas joka viikonloppuinen runsaanpuoleinen alkoholinkäyttö jota on jatkunut siitä asti kun täytin 18 on varmaankin osatekijä masennukseen, ahdistukseen ja sosiaalisten tilanteiden pelkoon. Pitäis varmaankin yrittää rajoittaa tuota juomista vain muutamaan kertaan vuodessa jos sekään nyt yhtään auttais.

Äänestä
  • Itsellä myös jokaviikonloppuista juomista takana jo pidemmältä aikaa, ja onhan alkoholi ollut nytkin kuvioissa tosin yleensä vaan alkuillasta ja pienempinä määrinä, kunnes myöhemmin illalla 2 edellä mainittua ainetta tulevat mukaan.

    Äänestä

Hienoa, että olet päättänyt aloittaa terveen elämän. Avoimuus ja kertominen ongelman todelliset syyt lääkärille auttaa etsimään juuri sopivat keinot miten riippuvuutta ja tottumusta hoidetaan. Ei kannata pelätä ja arkailla. Ei ne ala tenttailemaan, mistä aineita on saatu.
Tie vapatumiseen ei ole helppo mutta vaivan arvoinen. Sinun pitää saada myös tilalle elämääsi jotain muuta kivaa. Jotta saa avun aineiden käyttö pitää kertoa: muuten aivojasi aletaan tuhoamaan toisella myrkyllä.

Äänestä

Kerro psykiatrille käytöstä. Ei ole mitään syytä olla kertomatta, koska olet tullut vastaanotolle nimen omaan päästäksesi käytöstä eroon.

En tiedä, mihin lääkäri päätyy. Eivät SSRI-lääkkeet ainoa vaihtoehto ole, jos ahdistuneisuus on pääasiallinen oireisto. Toisaalta en usko, että bentsojakaan kirjoitetaan.

Pysy erossa niistä aineista. On melko ylimielistä luulla hallitsevansa aineita, jotka sotkevat aivokemiaa arvaamattomallakin tavalla.

Äänestä
  • Sehän on nykyään jo terveydenhoidon peruskauraa, että alkoholi laskee vireystasoa vielä kauan käytön jälkeen. Syynä tähän on käyttäjän serotoniinitason laskeminen. Se tietää mielialanlaskua jopa depressiotasolle asti.
    Ei ole pieni määrä henkilöitä, jota ovat päätyneet ns. henkilökohtaiseen ratkaisuun...kaikki saattaa näyttää niin sysimustalta.

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


S4M kirjoitti:

Olen 25-vuotias mies. Viimeisen kahden vuoden aikana lähes joka viikonloppu mdma:n ja amfetamiinin runsasta käyttöä. Jotain pysyvää ovat aivoille tehneet, kärsin mm. Ahdistuneisuudesta, paniikkihäiriöistä, masennuksesta ja sos. Tilanteiden pelosta.

Olen muutoin ihan tavallinen tallaaja, tosin juhlimistottumukseni eroavat hieman tavallisesta viinalla läträämisestä.

Nyt päättänyt kuitenkin ottaa itseään niskasta kiinni ja hakeutua lääkärin/psykiatrin pakeille.

Ystävät alkavat jäämään taka-alalle, töissä ahdistaa joka päivä niin, että en tiedä kauanko pystyn jatkamaan. Lähinnä tuon sos. Pelon takia.

Todennäköisesti päätyvät ssri-lääkkeisiin. Tässä mietityttää vain se että onko liiallisella mdma:n käytöllä aiheutetut viturallaan olevat serotiinitasot & ssri lääkitys yhdessä millainen tapaus?

Suoraan myönnän tässä, että en uskalla, taikka kehtaa lääkärissä kertoa omista päihteiden käytöstäni.

Ennenkuin kukaan valopää tulee narkkariksi tms. Haukkumaan niin valaisen vielä. Käyttö on ollut täysin hallittua, työni olen hoitanut kunnollisesti, vain ja ainoastaan viikonloppukäyttöä, siinä missä muut perus kansalaiset ottavat alkoholia. Ei vaan tämän herran aivokemiat tuota kestäneet.

Nyt tämä osuus mun elämästä on eletty, juhlat juhlittu ja niin edelleen. Tarkoitus siirtyä elämässä askel eteenpäin.

Toivoisin asiallista infoa, jos jollain on sitä tarjota vaikka omasta kokemuksestaan?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu