diabeteksestä johtuvat jalkakivut

gugi

Voisitteko kuvailla minulle millaisia kyseiset jalkakivut ovat? Itse hakeuduin lääkärille kun kärsin turvotuksesta käsissä jaloissa ja kasvoissa. Lisäksi erityisesti säärien ja jalkapöydän iho on kutiavan kirvelevän arka. Olen menossa kilpirauhas, maksa, munuais ja sokerihemoglobiini kokeisiin. Nyt vain alkoi tämä diabeteksen mahdollisuus pelottamaan. Joten millaista jalkakipu on?

9

8461

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eiköhän selviä

Diabeteksestä aiheutuvat jalkaoireeta alkavat yleensä neurpaattisella kivulla. Koska kyse on hermoston viasta, se tuntuu pistelynä ja myöhemmin tunnottomuutena. Jalkojen verenkierto huononee ja syntyy herkästi painehaavaumia. Kun vielä tunto on heikentynyt jaloista, esimerkiksi kengässä voi olla kivi hiertämässä jalan verille ilman että huomaa. Huonon verenkierron vuoksi näiden haavaumien parantuminen on heikkoa ja hidasta, pahimmillaan vaatii ihosiirteitä. Kun verenkiertohäiriöt pahenee (samalla tulee pahoja kipuja) seurauksena voi olla kuolio jolloin jalkaa joudutaan amputoimaan tarpeen mukaan.

Tästä linkistä voit lukea lisää http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dia01713

Turvotukset voivat johtua monesta muustakin sairaudesta tai lääkkeen käytöstä, yleensä diabetes ei aiheuta sellaista. Jos jalat ovat kutiavat, siellä voi olla jokin ihotauti.

• Tru Annika Dahlgvistin kirjasta Karppaus löydät esimerkkejä miten ja mistä syystä diabetes, sekä sydän- ja verisuonisairaudet muodostuvat ja miten niitä voi välttää LCHF ruokavaliolla. Kirja löytynee lainastosta. Yleisin syy on kuitenkin liiat hiilihydraatit joista muodostuu sokeria ja blakkeja. Eli ei kolesteroli, vaan hiilihydraatti.

• ajattelijatapaitsesi

uusajattelija painu jo h*lvettiin ketään ei kiinnosta sun paskajuttus

• Kirjoittele nyt vain omasta puolestasi ja pystään asiassa mitä kystään.

• gugi

Niin. Minä tosiaan kysyin minkälaisia ne jalkakivut ovat. En mistä syystä diabetekseen sairastuu tai millä sitä voi välttää. Että uusajattelijalle kun pyysit pysymään kysytyssä asiassa yhtä vastaajaa. Että niin. Kai se joskus selviää onko tämä jalkojen ja käsien olotila diabetestä vai mitä. Kotimittarilla ennen aamupalaa vs.4.2-5 ja aterianjälkeen 2h vs.4.4-5.1. Ei taida viitata diabetekseen?

• Eiköhän selviä
        gugi kirjoitti:

Niin. Minä tosiaan kysyin minkälaisia ne jalkakivut ovat. En mistä syystä diabetekseen sairastuu tai millä sitä voi välttää. Että uusajattelijalle kun pyysit pysymään kysytyssä asiassa yhtä vastaajaa. Että niin. Kai se joskus selviää onko tämä jalkojen ja käsien olotila diabetestä vai mitä. Kotimittarilla ennen aamupalaa vs.4.2-5 ja aterianjälkeen 2h vs.4.4-5.1. Ei taida viitata diabetekseen?

Ei viittaa diabetekseen. Jalkakipujen syytä on etsittävä muualta.

• Jade-65

Mulla on ollut kakkostyypin diabetes 8 vuotta nyt viimeisen puolen vuoden aikana on jalkateriä särkenyt kipu vaan kovenee en voi syödä muuta kun panadolia. Kipukeelit olen kokeillut .Abi-testisti oli normaali. Uudet pohjalaiset hommasin jalkaekspertiltä. Paasto sokeri on ollut 8,2 pitkään.....Onko samanlaisia kokemuksia jalkaterän kivuista?

• yujyjhjufhdf

Miksi diabetestäsi ei ole hoidettu ja pyritty saamaan paastosokerit normaalitasolle. Minullakin oli alkuvuosina pitkään paastoarvot koholla ennen kuin aloitettiin lääkitys. Nyt kärsin neuropatiasta. Se on edennyt jo tuosta pistelyvaiheesta tunnottomuuksiin, verenkierto on sentään kunnossa.

• Oker

Pistäviä, äkillisiä ja usein levossa ollessa. Itse syön yöttä vasten gabapentiinia, joka on helpottanut tilannetta. Aiemmin määrättiin pregabaliinia (Lyrica), mutta se oli niin sairaan kallis lääke, että otettiin gabapentiini käyttöön.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      6
      4185
    2. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      97
      2327
    3. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      61
      1009
    4. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      186
      880
    5. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      871
    6. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      864
    7. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      34
      831
    8. 36
      796
    9. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      119
      785
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      35
      782
    Aihe