Roolit, mielikuvat ja totuus

max-life

Chatissa roolit tai roolittomuudet ovat olennainen osa. Yleisesti ajatellaan, että joku tietoisesti rakentaa itselleen uuden imagon, jonka avulla toisen lähestyminen kenties helpottuisi, tekisi hänestä kiinnostavamman. Todennäköisesti näin onkin, mutta tuskin se kovinkaan yleistä. Osatotuuksien kertominen lienee hyvinkin yleistä, kuten kaikissa ihmisten keskinäisissä asioissa.

Tuntuu kuitenkin, että huomattavasti enemmän näitä imagoja (etenkin kielteisiä) rakentavatkin matalalla tajunnantasolla ja yliaktiivisella hermojärjestelmällä varustetut kanssa-chattaajat. Jonkun tyyli ei miellytä, joku taas vajaa vuosi sitten sanoi sivulauseessa pahasti. Käsitys toisesta jää hyvin kapeakatseiseksi mahdollisesti jo siitäkin syystä, ettei kyetä eikä haluta ymmärtää asioita laajemmin. Nähdään vain se, mikä sopii minulle parhaiten.

Ihmisen mieli on sellainen. Sinulla voi olla tietty mielikuva tai mielipide jostain asiasta. Kuulet kymmenen todistetta, jotka mielipidettä tai -kuvaa vastaan, mutta vasta yhdennentoista muistat, se kun sattui tukemaan omaa käsitystäsi. Ja vääristynyt mielikuva tai –pide sen kun vahvistuu.

Chattia ei olisi ilman mielikuvia. Itse ainakaan en osaa keskustella niin, ettenkö väistämättä muodostaisi käsitystä toisesta, niin sisäisesti kuin ulkoisestikin. Oletan, että useimmiten nuo ensimmäiset mielikuvat ovat melkoisen pielessä! Vaan kuinka oleellista on, että ensi hetkestä kaikki tieto toisesta olisi absoluuttisen oikeaa? Oleellista on, että ei jämähdä tiettyyn mielikuvaan, vaan pyrkii näkemään laajemmin. Ehkä siten se käsitys toisesta hiljalleen lähenee totuutta..?

13

12296

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näyttää totuuden

Totta puhut, olen itsekin joutunut laajentamaan mielikuviani muutamasta henkilöstä, jotka ensin vaikuttivat ihanilta mutta ajanmyötä paljastuikin totuus. Ja siitä opin, että jos joku jo aluksi vaikuttaa sellaiselta, että ihmettelee, voiko noin ihanaa olla olemassa, niin tietää silloin jo, että ei voi. Vastaavasti joku mitäänsanomaton alussa, on osoittautunut mitä hienoimmaksi ihmiseksi.

• tuli mieleen

Joku ahkerasti klikkaillut lukijamääriä.

• klik-klak

tuli minullakin mieleen. Tuskin kuitenkaan max life itse.

• klikklik
        klik-klak kirjoitti:

tuli minullakin mieleen. Tuskin kuitenkaan max life itse.

Minä kiinnitin myös huomiota, mutta Max on hyvä tyyppi ei alentuis klikkailuun.

• klik-klak
        klikklik kirjoitti:

Minä kiinnitin myös huomiota, mutta Max on hyvä tyyppi ei alentuis klikkailuun.

mikähän pointti klikkailijalla on tässä. Max life ei tuo itseä esille, eikä sen fanit, tekstit puhuvat puolestaan.

• Graniitti

Yleisesti ajatellaan...Todennäköisesti näin..Mutta tuskin ei..??
      Kovasti arvaten lähdit liikkeelle, mutta asia tuli silti ymmärretyksi. En ihan matalemmalla tajunnantasolla olekkaan, huh huh:)

Imagoa luodessa liioittelu ja suorananinen valehtelu tuntuu karkaavan käsistä. Vaikea siinä on luoda toisesta muuta, kuin paatuneen narraajan kuvaa.
      Täällä se valehtelu sujuukin juohevammin kuin livessä.

• max-life

Valehtelu täällä helpompaa kuin puhelimessa, puhelimessa helpompaa kuin kasvokkain.

Epäluuloisuus chatissa sen kun kasvaa ja pienestäkin valheesta kiinni jääminen voi heittää valehtelijan viitan toisen ylle.

Tuon avaukseni kielellisestä puolesta voidaan jossain tapauksessa taasen yleisesti ehkä olettaa, mutta todennäköisesti sitten tuskin kuitenkaan, paitsi jos mahdollisesti yksilötasolla kenties arvaillaan..

Jaa että mitä ottia tuota..=)

• EIIen

Olennainen osa Sättiä on KanssaSättijän Toiveet ja Oletukset.

KokoTotuus on, että paljon asioita lepää "virtuaalin" syvässä olemuksessa.

Paljon asioita jää todistamatta, eikä ole tarviskaan.

Miksi tehdä joku "tyyli" tai "hahmo" uskottavaksi ?

Eihän Ihminenkään käyttäydy kuin Kone =?
      Ei voi olettaa, että Ihminen VirtuaaliHahmossaankaan Käyttäytyisi Kummallisemmin kuin live hahmossaan !!!

Totuus... mikä Se sitten onkaan ...
      Ehkä olisi Sätissä//Virtuaalissa tyydyttävä vain niihin mielikuviin .. ja alistuttava VuoroVaikutukselle "maksoi mitä Maksoi"

*EA*

• max-life

Pistetään tänne perään..

Onpa tosiaan tullu pilkkuvirhe lukukertojen laskurille..heh.. Nettimaailma on ihmeellinen.

• klik-klak

ilmoittautui toisessa avauksessa, mutta se on jo poistettu, oli kuulemma kokeilu! Ansaitset kylläkin lukijasi.

• varmaan

kerennyt lukea tunti sitten käytyä keskustelua siitä miksi lukijamäärä on niin korkea.
        sheriffi poisti sen.
        kuitenkin painelemalla F5 nappia saadaan lukijamäärä ihan mihin vain ja tätä sun juttuas käytettiin koekaniinina.

• max-life
        varmaan kirjoitti:

kerennyt lukea tunti sitten käytyä keskustelua siitä miksi lukijamäärä on niin korkea.
        sheriffi poisti sen.
        kuitenkin painelemalla F5 nappia saadaan lukijamäärä ihan mihin vain ja tätä sun juttuas käytettiin koekaniinina.

Onneksi koekaniinina juttuni, eikä sen kirjoittaja...*huokaisee helpotuksesta* =)

• Anonyymi

Miksikähän kaikki, mikä täällä on hyvää pyritään jotenkin vesittämään? No tuo lukijaennätykset" on vain myönteinen juttu sinäänsä ja jos nyt juttusi joutui kokeilun kohteeksi, niin toivoisin , että itse asia herättäisi sen ansaiseman keskustelun.

Kerrankin näinkin. Hyvälle jutulle toivon vieläkin enemmän lukijoita:-)

allekirjoittanut , joka myös luki ja ajatteli lukemaansa. terveisin Anonyymi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      141
      3908
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      353
      3027
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      13
      1937
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1665
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1109
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      964
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      874
    8. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      23
      821
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      69
      793
    10. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      784
    Aihe