Siltä ainakin välillä tuntuu. Kun asiakas maksaa jostain palvelusta niin tuntuu, että silloin sillä tuntuu olevan oikeus haukkua, moittia ynm aina silloin kun siltä vähänkin tuntuu, vähintään sanoa epäkohdista epäystävälliseen sävyyn, mikä yleensä loukkaa työtä tekevää ihmistä, jos hän vielä kokee yrittävänsä parhaansa.
Monesti asiakkaat lyttäävät työntekijän maanrakoon muutamalla sanalla, vaikkeivat ehkä ymmärräkään välttämättä niin tekevänsä. Ei se raha oikeuta sanomaan mitä tahansa. Monen päivä, viikko voi mennä pilalle yhden ajattelemattoman, ymmärtämättömän asiakkaan sanomisista.
ASIAKKAAT, KOITTAKAA YMMÄRTÄÄ, ASIAKASPALVELUTYÖSSA OLEVA ON MYÖSKIN IHMINEN, JOLLA ON TUNTEET, NIINKUIN MUILLAKIN,,PRRRKELE !
Asiakaspalvelutyössä olevaa ei taideta pitää aina edes ihmisenä.
18
483
Vastaukset
- exkassatäti
Itse olen huomannut välillä vähän saman, mutta kuitenkin tullut lopulta siihen lopputulokseen, että enemmän löytyy ihan peruskohteliaita asiakkaita. Ne hankalat tapaukset jäävät vain paremmin mieleen. Usein myös hankalat tapaukset rauhoittuvat jos niille jaksaa olla kohtelias ja selittää rauhassa, mikä on ongelmana. Mutta joo kyllä sitä on välillä saanut kuunnella kaiken näköistä sontaa asiakkailta ja ei se koskaan tunnu kivalta varsinkin jos ei ole kerennyt pitää koko vuoron aikana ruokista/ kahvitaukoa ja lisäksi e pillerien aiheuttamat hormoonivaihtelut jyllää.
- sentraal-isantra
Ylivoimaisesti suurin osa asiakkaista kuitenkin käyttäytyy. Ne vaan on ne muutamat onnettomat joilla ilmeisesti vanne kiristää päätä niin että alkeellisimmatkin käytöstavat unohtuu. Paha kello kuuluu kauemmas.
Itse teen asiakaspalvelua puhelimessa, vaihteenhoitajana isossa call centerissä, hoidan kymmenien eri yritysten vaihdetta. Asiakkaat uhkailee välillä ties mihin ministeriöön ilmoittamisella jos en hoida heidän asiaansa. No ainoa mitä siinäkin voin tehdä on jättää asiasta palaute jonka joku jossain ehkä lukee ja antaa sille asiakkaalle sen ministeriön tai muun numero JOS se on meillä annettavissa.
Joskus ne tietyt asiakaat myös muistuttaa että minun pitää tehdä niinkuin he käskevät koska he maksavat minun palkan. Välillisesti tietenkin maksavat mutta käytännössä se aspa tai vaihde saa potkut jos tekee niinkuin asiakas käskee, mielummin sitä on sitten "huono asiakaspalvelija" kuin menettää työnsä ;) - Kaikkeni teen
Olen huomannut saman, ei tunnu olevan mitään rajoja siinä, mitä myyjälle saa sanoa. Suurin osa asiakkaista on toki ystävällisiä ja heitä on ilo palvella, mutta jokaiseen päivään mahtuu vähintään yksi mäntti, jolle tekisi mieli näyttää ovea. Pahimmillaan nämä mäntit käyvät vain soittamassa suutaan, eivätkä edes osta mitään. Yritän silti viimeiseen asti olla asiallinen näiden mänttien kanssa, mutta rajansa se on minunkin hermoilla ja ystävyydellä.
Toinen minua huolettava asia on myyjien julkinen arvostelu netissä, esim. keskustelupalstoilla. Eikö sen palautteen voi antaa suoraan sinne liikkeeseen? Itse en halua julkkikseksi, en edes hyvästä palvelusta. Myyjät on kuitenkin niin helposti tunnistettavissa, jos nimetään liike ja hiukankaan kuvaillaan ulkonäköä. Todella mukavaa, jos nämä mäntit, senkun vain veetuilevat ja kiusaavat asiakkaat kertoilevat satujaan netissä. Tai sattuu juuri se huono päivä, kun noita mänttejä on käynyt useampi ja ei ole ehtinyt kasata itseään ja tulee sanottua vähän tökerösti asiakkaalle, niin tämä menee samantien teilaamaan asiakaspalvelutaidot nettiin? Ei hyvä.
Ja turha vetää tähän aasiakas.net-sivustoa, asiakkaita ei kukaan tunnista ja kuka nyt edes omista hölmöilyistään kehtaisi kenellekään sanoa, jotta kukaan tuttu voisi tunnistaa?- Leppoistaja.
Kaikkein parasta on, että yhden ihmisen pyörittämiä ja siihen yhteen yrittäjään 1=1 profiloituvia yrityksiä saa arvostella ihan miten vaan sattuu huvittamaan.
Arvostelepa Matti Meikäläinen ihmisenä, niin käräjät kutsuvat. Mutta Matti Meikäläinen Ky saa ottaa täyslaidallisen ulostetta anonyymilta kiusantekijältä aivan tuosta vaan.
Itse en jaksanut tuollaista enää, olkoot!
- Bussinkulj.
Me bussikuskit ainakin tiedämme, että jos matkustaja on
epäystävällinen, johtuu se siitä, että sillä matkustajalla
on omia ongelmia, ja useimmiten heikko koulutustaso.
Vain reppanat ovat epäystävällisiä bussikuskeille.
Sen sijaan korkeasti koulutetut, sivistyneet, älykkäät,
hyvin toimeentulevat ovat erittäin ystävällisiä meille
bussikuskeille.- bussinmatkustaja
Monesti kaikista epäasiallisimpia on ne hieman vanhemmat hyvin pukeutuneet rouvashenkilöt... Nuoretkin käyttäytyy yleensä hyvin, mitä nyt joskus tulee haistatteluja jos ei kaljaa myykkään. Mamutkin on järkeään ystävällisiä, vaikka netissä ihmiset muuta väittävätkin.
Kokemusta on päivittäistavarakaupasta sekä hieman pienemmän sektorin erikoisliikkeistä.
- hessu hopo
Monen vuoden kokemus asiakaspalvelusta. Ihmiset todella vaikeita ja vmaisiä osa tänä päivänä. Kireys ym. Puretaan työntekijään. Aina v..ttuil...n rivien välistä. En ihmettele yhtään suomen suuria masennus-ym lukuja. Lääkkeitä syödään jne.
Toinen on naamakerroin. Jos ei miellyttä niin ei auta mikään. Yritä siinä sitten...
Tämän päivän työelämää etsii mukavia ja kivoja tyyppejä sekä ei niinkään osaajia. Ei aina jaksa kaikkea ottaa vastaan. Miettikää fariseukset... - luppo aikaako
Huom. Ei saa hymyillä asiakaspalvelu tilanteessa. Luulevat että v......let.
- Pahimpia
ja v-mäisimpiä asiakkaita ovat (yllätys yllätys) keski-ikäiset naiset. Ihan muut asiat taitaa heitä risoa, mutta suuren nautinnon tuntuvat saavan kun saavat kyykyttää ja muiden kuullen nolata varsinkin naispuoleisia asiakaspalvelijoita. Siinä äkkiä sivistys unohtuu, vaikka mitkä on omat tittelit ja asema, kun vitut jne.lentelee, ei tarvii paljon miettiä mistä nuoret (joita usein parjataan) oppinsa hakevat.
- B-tend
Juuri näin!
Baaritiskillä pahimpia eivät olekaan "teinit", vaan juuri nämä keski-ikäiset naiset.
"KALJAA!!!" ja *naps naps naps naps* kuuluu HETI kun tiskin läheisyyteen tulevat. Baarimikot eivät ole typeriä (ainakaan kaikki) ja useimmat jopa huomaavat asiakkaan ilman että pitää kiljua korvaan. Ja tuo napsuttelu.... Maailman ärsyttävin tapa, ja se on melkein sama kuin sanoisi: "Rekku! Istu! Nouda!"
Minut on opetettu että kun tekee baarimikon hommia niin varsinkin kiireisinä iltoina pitää kulkea ravihevosen laput silmillä ja edetä sillä omalla alueellaan johdonmukaisesti reunasta toiseen. Tätä eivät juuri nämä keski-ikäiset napsuttelijanaiset voi käsittää.
Kerran eräs nainen kirjaimellisesti työnsi erään miehen syrjään tieltään kun olin kys. miehen tilausta tiedustellut ja HUUSI: " MINÄ olin tässä ensin!" Sillä kertaa en enää jaksanut pelkästään ignorata, sillä naisen temppu oli mielestäni todella törkeä, niin vastasin: "No, minulle hän on tässä ensin kun minä täältä suunnasta tulen" ja palvelin miesasiakkaan ensin.
Tietysti sain kuulla olevani huora ym. kun "valitsin" palvelevani miestä ensin.
Jos ei tätä jonotustyyliä ymmärrä, silloin pitää asioida vain pankissa tai muissa liikkeissä, joissa on käytössä vuoronumerot. - kaikki asiakkaita
Kun minun asiakkaani kiroilevat ja riehuvat ja käyttäytyvät epäasiallisesti, vakuutun lähinnä siitä, että ongelma ei ole minussa. Tyynesti ja provosoitumatta pyrin keskittymään itse asiaan. Parasta on olla liioitellun ystävällinen ja asiallinen. Siinä on hiuksenhieno raja, ettei se muutu vittuiluksi, mutta "olen todella pahoillani" ja "ehdottomasti vien terveisenne eteenpäin" ja uudestaan "en voi kylliksi sanoa kuinka pahoillani olen" vievät valittajalta valituksen aiheen. Hehän toivovat, että minä jankutan vastaan ja he saavat syyn riidellä. Puolustelu, vittuilu, selittely ja tiuskiminen provosoivat näitä asiakkaita. Heitä kannattaa katsoa silmiin ja olla rauhallinen. Äkkiä loppuu se mussutus.
- Eläkeläiset pahimpia
Pahimpia valittajia ovat eläkeikäiset rouvat ja sedät. Nämä ammattivalittajat kuljeskelevat päivät pitkät kaupoissa ja hakemalla hakevat kiukuttelemisen aiheita.
- Tarjoushyllystä on tuotteet lopussa (ei ole kassalla minun vika).
- Hedelmäosastolta löytyi huonokuntoinen hedelmä (en vastaa hevistä).
- Tuotteessa on hintavirhe (en laita tuotteitten hintoja järjestelmään).
- Kaupassa on ruuhkaa (en tee työvuorolistoja).
- Ulkona on kylmä / kuuma (en voi vaikuttaa säätilaan).
Kassamyyjä saa valitukset, haukkumiset, kiroilut ja uhkailut. Henkinen väkivalta asiakkaitten taholta on syy kaupan työntekijöitten työuupumukseen, sairauslomiin ja alanvaihtoon. Ilkeät asiakkaat hankkikaa oma elämä! - no no no!
Eläkkeellä olevat voivat olla henkisesti sairaita tai iän tuomaa matalan kynnyksen ärsyyntyneisyyttä.
Kiukkua pitää purkaa jos kotona on tilanne sellainen että pitää päästää höyryjä vaikkapa kaupassa.
Minusta jos viittaat henkiseen väkivaltaan eläkeläisten taholta olet kyllä metsässä.
Heillä monella saattaa olla elämänkuormassa niin paljon painoa etteivät osaa sitä suunnata muualle. - kumpi parempi?
Asiakaspalvelualalla pitää osata suhteuttaa negatiivinen palaute koska sitä tosiaankin toisinaan tulee ja meidän tehtävä on sitä myös ottaa vastaan. On paljon myös kassan omasta pääkopasta kiinni se miten siihen suhtautuu. Kassa voi olla ainut työntekijä jonka asiakas tapaa reissunsa aikana ja silloin palaute on annettava hänelle tai oltava antamatta vallan. Kassan omasta pääkopasta on kiinni se ottaako hän sen henk.kohtaisesti (ja pahoittaa mielensä) vai ottaako hän sen vastaan työpaikan edustajana.
Vaihtoehdothan ovat: -ottaa palaute vastaan ja pahoitella asiaa ja viedä palaute eteenpäin = tyytyväinen asiakas mahd. myöhemmin paremmassa kondiksessa oleva kauppa.
- Ei saa palautetteita virheistä/puutteista tms. tai ei vie niitä eteenpäin = kaupalla menee huonommin ja huonommin ja asiakkaat vähenee, henkilökuntaa vähennetään ja pahimmassa tapauksessa kauppa lopetetaan koska asiakaspalautteet eivät ole tavoittaneet johtoporrasta eikä asiakkaiden huomaamiin epäkohtiin ole näin ollen osattu puuttua riittävästi. - Asiakaspalvelussa
"Eläkkeellä olevat voivat olla henkisesti sairaita tai iän tuomaa matalan kynnyksen ärsyyntyneisyyttä. Kiukkua pitää purkaa jos kotona on tilanne sellainen että pitää päästää höyryjä vaikkapa kaupassa. Minusta jos viittaat henkiseen väkivaltaan eläkeläisten taholta olet kyllä metsässä. Heillä monella saattaa olla elämänkuormassa niin paljon painoa etteivät osaa sitä suunnata muualle."
Jos eläkeläinen on näin sairas, hänen on hakeuduttava pikaisesti hoitoon. Terveyskeskuksesta saa apua ja lähetteen jatkohoitoon - ei kaupasta! Ihminen, joka purkaa vihansa, kiukkunsa, aggressionsa ja turhautumisensa kauppojen asiakaspalvelijoihin, ei ole henkisesti tasapainossa. Asiakaspalvelija - kaupan myyjä tai kassa - tekee kaupassa työtään. Hän EI OLE lääkäri, päihdeterapeutti, psykiatri tai terapeutti. Asiakkaan kannattaa katsoa peiliin ja miettiä omaa käytöstään.
Isolla osalla nykyeläkeikäisistä on alkoholiriippuvuus ja eriasteisia mielenterveyden ja elämänhallinnan ongelmia. Alkoholiongelmaa on sekä eläkeläisnaisilla että -miehillä. Henkinen väkivalta asiakkaitten taholta on asia, johon ammattiliittojen ja työpaikkojen luottamusmiesten ja ja työsuojeluvaltuutetujen pitää puuttua! Jos olet pankkitoimihenkilö, verovirkailija tai terveydenhoitaja, hyväksytkö, että Sinua ja tekemääsi työtä tullaan haukkumaan työpaikalle? Päälle vielä kiroilut, uhkailut ja haistattelut.- Nami
Hesalaiset ihmiset on kaikkein paskempii asiakkaita. Ovat olevinaan parempia kun muut vaikka ovat ihan samanlaisia luusereita kun me muut polun tallaajat.
- Raivostunut
erään espoossa sijaitsevan postin asiakkaat ovat kyllä pahimpia joita olen nähnyt..Valittavat kuin olisimme kaikesta vastuussa esim.asiat jotka kuuluvat jakeluun, aukiolo ajoista, siitä miksi paketit ei voi hakea nimellä( usein yritetään tehdä parhaamme,mutta kun 30 muuta asiakasta on jonossa ei voi lähteä etsimään yhden asiakkaan pakettia parin sadan paketin joukosta.. ei ole meidän vika jos asiakas on hukannu tai muuten 'unohtanut' lähetysnumeroaan -.- , seisovat vain ja väittävät vastaan) Ärsyttävintä on se että kaikki ne keski ikäiset valittajat ovat aina ne samat jotka jaksavat tulla uudestaan ja uudestaan vain hakeakseen valittamisen aihetta tai muuten vain ärsyttääkseen myyjiä... alkaa kärsivällisyys olla lopussa
- kaikki asiakkaita
En ole asiakaspalvelutyössä, mutta silti minusta tuntuu ihan samalta. Olen kuullut, että muiltakin ammattiryhmiltä vaaditaan älyttömiä.
Juurihan Iltasanomissa oli lista typerimmistä hätäkeskuspuheluista. Jos asiakas on pöljä, niin loukkaako se minun persoonaani ja minua ihmisenä? Toki se on rasittavaa, mutta sinua voisi helpottaa huomata se, ettet ole asian kanssa yksin eivätkä asiakaspalvelijatkaan ole asiassa yksin.
En voi tässä kertoa mitä itse olen kuullut omien asiakkaideni suista. Ammatillista on se, että oppii erottamaan, mikä on minun huonoa suoritustani ja mikä on toisen tyhmyyttä. Sitten jaksaa töissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S617790- 1334494
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.323737- 213098
- 232642
- 282576
- 502276
- 252170
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3922123- 322049