Veckans filmer och TV-serier litet enklare

eskimo68_tvhaku

Jag tror det var i början på 2102 som Hbl slutade med Vision. Filmguiden på måndagar har varit anemisk som bäst, endast ett fåtal filmer listas och man är inte säker på om stjärnorna som ges baserar sig på vettiga ratings eller om det bara kastas tärning.

Har själv haft en tv-guide för eget bruk i ca fem år vilket jag också sände till debatten på Hbl 2012 när Vision lades ner. Filmguiden på måndagar som sedan kom minskade behovet men faktum kvarstår, människor behöver kunna dra nytta av någonting bättre än filmguiden på måndag. Tja, konkurrens är väl inte bra så det blev ju aldrig publicerat (räknades kanske som en annons :).

I vilket fall som helst, här kan ni se ett sätt att hitta veckans filmer (linken nedan) och tex vilka nya serier som startar (och man behöver inte ens logga in).

http://tvhaku.dyndns.org/tvhaku?filter=elokuvat

TVhaku ger nog en möjlighet till en massa annat också så jag nämner en del kort nu när jag nu är i gång.

För fem år sedan började jag spara infona för alla program som visades på TV (för gratiskanalerna). Rätt snart lade jag till möjligheten att filtrera fram vad man verkligen är intresserad av. Nedan med några streck vad man kan göra idag:

- notera att man inte behöver logga in, en tom login låter en göra rätt mycket redan (men då kan man inte få notifikationer)

- få ett mail när något program eller en viss serie kommer på TV (jättebra för att få reda på när ens favoritserie fortsätter med nästa säsong)

- titta långt bakåt (augusti 2009) i programmen för att tex få reda på vilken var den sista episoden som visats av en viss serie

- möjlighet att lägga till egna privata filter för att hitta saker och ting (som är sjuhelsickes mycket effektivare än vad som nu finns i de kommersiella tv-guiderna)

- de två populäraste public (ses av alla) filtren just nu är 'elokuvat' och 'new series'

- dokumentationen är tyvärr litet si och så eftersom jag vad den enda användaren de första tre åren (men tom immigranter verkar klara sig behjälpligt så det kanske inte är så illa)

- som språk rekommenderas engelska, i tiderna lade jag in ENG/FIN/SVE just pga att Vision lades ner men när Hbl verkar ha sin censurlinje så lät jag finnarna ha roligt i stället (och dessutom hinner jag inte översätta lika kvickt som jag lägger till saker, tyvärr)

- överhuvudtaget är det kanske inte så vackert men TVhaku gör vad den skall göra, hittar saker effektivt. Fungerar bäst för människor som aldrig vill miss en enda episod av någon viss serie och vill se allt i rätt ordning. Men är förvånad över vad allt människor använder den till så tydligen kan man använda TVhaku bara man behöver information.

1

143

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bästa tittare

Tack för information.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      42
      2812
    2. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      354
      2586
    3. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      56
      2315
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      35
      2194
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      25
      1733
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1639
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1526
    8. Sokea "ystävälle"

Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1449
    9. En ymmärrä käytöstäsi

Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      139
      1395
    10. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      1289
    Aihe