Jag tror det var i början på 2102 som Hbl slutade med Vision. Filmguiden på måndagar har varit anemisk som bäst, endast ett fåtal filmer listas och man är inte säker på om stjärnorna som ges baserar sig på vettiga ratings eller om det bara kastas tärning.
Har själv haft en tv-guide för eget bruk i ca fem år vilket jag också sände till debatten på Hbl 2012 när Vision lades ner. Filmguiden på måndagar som sedan kom minskade behovet men faktum kvarstår, människor behöver kunna dra nytta av någonting bättre än filmguiden på måndag. Tja, konkurrens är väl inte bra så det blev ju aldrig publicerat (räknades kanske som en annons :).
I vilket fall som helst, här kan ni se ett sätt att hitta veckans filmer (linken nedan) och tex vilka nya serier som startar (och man behöver inte ens logga in).
http://tvhaku.dyndns.org/tvhaku?filter=elokuvat
TVhaku ger nog en möjlighet till en massa annat också så jag nämner en del kort nu när jag nu är i gång.
För fem år sedan började jag spara infona för alla program som visades på TV (för gratiskanalerna). Rätt snart lade jag till möjligheten att filtrera fram vad man verkligen är intresserad av. Nedan med några streck vad man kan göra idag:
- notera att man inte behöver logga in, en tom login låter en göra rätt mycket redan (men då kan man inte få notifikationer)
- få ett mail när något program eller en viss serie kommer på TV (jättebra för att få reda på när ens favoritserie fortsätter med nästa säsong)
- titta långt bakåt (augusti 2009) i programmen för att tex få reda på vilken var den sista episoden som visats av en viss serie
- möjlighet att lägga till egna privata filter för att hitta saker och ting (som är sjuhelsickes mycket effektivare än vad som nu finns i de kommersiella tv-guiderna)
- de två populäraste public (ses av alla) filtren just nu är 'elokuvat' och 'new series'
- dokumentationen är tyvärr litet si och så eftersom jag vad den enda användaren de första tre åren (men tom immigranter verkar klara sig behjälpligt så det kanske inte är så illa)
- som språk rekommenderas engelska, i tiderna lade jag in ENG/FIN/SVE just pga att Vision lades ner men när Hbl verkar ha sin censurlinje så lät jag finnarna ha roligt i stället (och dessutom hinner jag inte översätta lika kvickt som jag lägger till saker, tyvärr)
- överhuvudtaget är det kanske inte så vackert men TVhaku gör vad den skall göra, hittar saker effektivt. Fungerar bäst för människor som aldrig vill miss en enda episod av någon viss serie och vill se allt i rätt ordning. Men är förvånad över vad allt människor använder den till så tydligen kan man använda TVhaku bara man behöver information.
Veckans filmer och TV-serier litet enklare
eskimo68_tvhaku
1
76
Vastaukset
- bästa tittare
Tack för information.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä642116Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721722Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701418Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2431389Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2371337Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421195- 811186
- 1281165
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3571126Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3291103