lamictalista

maarita 45

Onko kokemuksia lamictalin käytöstä. Olen kuullut, että sen yleinen haittavaikutus on ihottuma. Itselläni on jo atooppista ihottumaa, ja sen vuoksi pelkään vaihtaa nykyistä deprakinea lamictaliin vaikka se luultavasti muuten olisi sopivampi. Deprakinehan vaikuttaa naisilla mm. hormonitoimintaan epäedullisesti.

21

5230

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemusta on

ihottumat ovat täysin tapauskohtaisia eli joku toinen aiheuttaa toiselle jne. itse syön lamictalia ja trileptalia ollaan nyt vähentämässä ja lamictalia lisäämässä, lamictal tuntuis sopivan minulle eikä ole ihottumaa huomannu.kuin lukee lääkepakkauksista havaittuja sivuvaikutuksia niitähän on raportoitu joka lääkkeestä paljon.

• emppu 5

moi!
      minulla on menossa lamictal lääkitys.
      Ja olen käyttänyt lääkitystä 4.5 vuoden ajan ja menestyksellisesti.Ei ole ollut mitään sivu vaikutuksia,alussa pariviikkoa huimausta.Kohtaukseni ovat loppuneet.

• minea

Mä käytän lamictalia 25mg 2x2 ja sen rinnalla on abseor 300mg 2x2.
      Mulla ei lamictalista ole mitään pahaa sanottavaa. olen käyttänyt sitä nyt kolmisen vuotta ja kun se aloitettiin niin kohtaukset loppuivat kuin seinään. viimesestä kohtauksesta on nyt vuosi ja kaksi kuukautta, mikä johtui lääkkeiden unohtamisesta. ennen lamictalia kohtauksia oli todella usein. Minulle ei lamictalista tullut mitään sivuoireita,ei ihottumaa eikä mitään huimauksia. Trileptal oli ainoa mistä tuli oireita ja se sitten vaihdettiinkin lamictaliin.

Ja deprakinehan on valproaattilääke niin että sitä käyttävillä naisilla esiintyy erittäin usein hormonaalisia häiriöitä n 2/3:lla (tää tieto eräästä tutkimuksesta).

• Jonna

Minä kuulun juuri tuohon 2/3 niistä jotka ovat saaneet hormonaalisia häiriöitä kyseisestä lääkkeestä. Ja vaikutukset olivat todella pitkäaikaiset. Luojan kiitos se lääkitys lopetettiin.

Itse en tosin käytä Lamictalia vaan minun yhdistelmäni on Neurotol Slow 200 mg 1 x 3, Hydantin 1 3/4 1 ja Keppra (levetirasetaami vaikuttavana aineena) 500 mg 2 x 3, sairastan tosin vaikeahoitoista partiaaliepilepsiaa.

• joppe04

joo näin myös minulla tosin jotain sivu oireita on aina välillä

• Koekaniini

Minä kuuluin muinoin niihin Lamictalin testaajiin ns. "koekaniinin" muodossa. Lääkkeellä ei ollut mitään nimeä ja se jaettiin poliklinikalta käsin amerikkalaistyyppisessä ruskeassa lääkepurkissa. Minulle vaan sanottiin, että "Ota tätä 100mg 2 2 ja kommentoi kaikista mahdollisista sivuvaikutuksista". Ns. "Lamictalin" lääkeannos nostettiin tuolloin kerralla nollasta täyteen annokseen, ei portaittain kuten nykyisin. Itselläni oli ensimmäisenä sivuvaikutuksena kaksoiskuvat, koska minun maksa ei kykene polttamaan kaikkea lääkeainetta lasketussa ajassa. Jonka takia silloista annostusta jouduttiin pudottamaan annokseen 100mg 1 2. Toinen huomionkohde oli kutina taipeissa sekä käsivarsissa n. 1kk:n jälkeen lääkehoidon aloittamisesta. Kyseinen kutina tosin hävisi vähitelleen n. 2-3 viikon aikana. Muina lääkkeinä minulla oli tuolloin Neurotol Slow 300mg 1.5 2 sekä Frisium 10mg iltaisin.

Lamictalin vaikutuksista minulla on kokemusta nyt reilun 10 vuoden ajan. Ja tällähetkellä käyttämäni lääkkeet ovat Neurotol Slow 300mg 1.5 2, Frisium 10mg iltaisin ja Lamictalin annos on nostettu 200mg 300mg kohtausten palaamisen vuoksi. Kohtaukset olivat poissa n. 6-7 vuotta lääkkeen aloittamisesta jonka jälkeen ne palasivat uudelleen mutta aina lääkkeen nostamisen jälkeen minulla on ollut "hiljaista aikaa" puolesta vuodesta aina 2 vuoteen. Sairastamani epilepsiatyyppi on lääkeresistentti partiaaliepilepsia ja siksi odotan aikaani leikkausta edeltävään videotelemetriaan josta saadaan hieman lisäinfoa missä mennään.

En tahdo tässä säikytellä omilla kokemuksillani ja voinkin todeta, että Lamictal on ainakin minun kohdallani toiminut mainiosti ilman mitään pahoja sivuvaikutuksia hoidon alkamisen jälkeen.

• nipsu

Kaksoiskuvia aiheutuu usein Lamictalin ja Neurotolin yhteiskäytöstä, ei siis suoranaisesti Lamictalista.

• joppe04

itse käytän lamictalia ja haittavaikutuksena ovat olleet kahtena näkeminen huonovointisuus ja väsymys jotka aina vaihtelevat suuntaan ja toiseen.lääke on estänyt kohtauksia pelkästään käytetyttynä nyt kohta vuoden

• satama

Lamictal saattaa vaikuttaa. Itselleni tuli ihottumaa kasvoihin ja hiusrajaan Lamictaliin siirtymisen aikoihin, mutta en nyt enää voi olla varma kumpi alkoi ensin... Lääkärien mielestä syynä on ihotyyppini. Suvussani on ihosairauksia, joten mitään varmuutta ei ole.

• maarita45

ihottumasta, oletko voinut kuitenkin jatkaa lamictalin käyttöä? Ovatko kohtaukset pysyneet poissa ym.?

• satama
        maarita45 kirjoitti:

ihottumasta, oletko voinut kuitenkin jatkaa lamictalin käyttöä? Ovatko kohtaukset pysyneet poissa ym.?

Lamictalia minä popsin edelleen, Trileptal vähenemässä. Lamictalin määrä/tarve on vain lisääntynyt tänä aikana kun olen sitä "nauttinut". (Mielenkiintoinen seikka lamictalista on se, etä sen maku (makeus) vaihtelee huomattavasti. En kyllä ole huomannut korrelaatiota tehoon.Onko muilla samoja kokemuksia?)

Kohtaukset ovat vähentyneet jonkin verran, mutta tärkeintä on se, että niistä ei enää tule grand maleja vaan pysyn juuri ja juuri tajuissani.

Kerran jopa pystyin (=jouduin) jatkamaan kävelyä asemalta kotiin kohtauksen aikana. Ohikulkijat kyllä luulivat minun olevan kaatokännissä, mutta pääsinpä kotiin ehjänä!

• Tomppa

Olen Lamictalia 6kk ajan käyttänyt. Huomasin sellaisen sivuvaikutuksen että esim. liikuntaa harrastettaessa hiihto/juokseminen tuntuu kuin nilkat häviäisivät kokonaan ja sellainen väliaikainen heikkous etteivät ne kanna ollenkaan. Illalla otan yhden Rivatrillin joka auttaa unen saamisessa. Näillä ei pitäisi olla yhteistä vaikutusta. Joudun ehkä harkitsemaan vaihtoa uudestaan Orfiril lääkkeeseen joka tekee ärtyisäksi sekä mielialat menevät ihan miten sattuu.

• maarita45

Kiitos vastauksesta. Ei kai tietenkään sivuoireetonta lääkettä olekkaan, mutta ikäviltä tuntuvat nuo sinunkin oireet, haittaa varmasti jokaisella jokapäiväistä eloa, vai ilmaantuvatko sinulla nämä oireet vain kovassa rasituksessa?
        Itse teen työtä, jossa joutuu olemaan paljon jalkojen päällä. Kumpa tietäis...Perjantaina joudun päättämään mitä teen ja lääkkeen vaihto on aina raskas juttu päällekkäis lääkityksen vuoksi.

• MKK

Mulla on ollu kolmisen vuotta Lamictalia ja nyt on annostus 150 200mg. Ei minkään sortin haittavaikutuksia. Tosin mä olen sellanen jässikkä, ettei muhun oikeen mikään lääke saa minkäänlaista sivuvaikutusta aikaan :)

• maarita 45

Kävin neurologilla ja hän pelotteli minua lamictalin ihottuma sivuoireesta. Kertoi tavanneensa potilaita, jotka olivat joutuneet teholle vaikean ihottumaoireen vuoksi. Keskusteltuamme aikansa hän suostui mielihyvin vaihtamaan lääkkeen erinäisten tutkimusten jälkeen. Eli lääkkeen vaihto deprakinesta lamictaliin on tulossa jonkin ajan kuluttua, saas nähdä kuinka käy. Muuten hän kyllä kehui em. lääkettä hyväksi.

• Ansku
        maarita 45 kirjoitti:

Kävin neurologilla ja hän pelotteli minua lamictalin ihottuma sivuoireesta. Kertoi tavanneensa potilaita, jotka olivat joutuneet teholle vaikean ihottumaoireen vuoksi. Keskusteltuamme aikansa hän suostui mielihyvin vaihtamaan lääkkeen erinäisten tutkimusten jälkeen. Eli lääkkeen vaihto deprakinesta lamictaliin on tulossa jonkin ajan kuluttua, saas nähdä kuinka käy. Muuten hän kyllä kehui em. lääkettä hyväksi.

Hei!
        Kylläpäs lääkärillä oli kommentti Lamictalista... Minulle se aloitettiin kun sain kouristuskohtauksia ja siihen ne kouristukset sitten jäi, muuten epilepsiani on kyllä jatkunut mutta pienemmin oirein. Olen syönyt Lamictalia nyt noin 5 vuotta ja iho-oireita ei ole näkynyt. Aluksi annostukseni oli 2x200mg, mutta minulle se alkoi aiheuttaa herkästi huimausta ja tasapainon lipsumisia. Annostusta pilkottiin niin että syön sitä nyt 4x100mg ja huimausoireet on jääneet pois eli minulle se ei tällaisella annostuksella aiheuta minkäänlaisia sivuoireita. Mielestäni se on oikein hyvä lääke mutta sehän on ihan henkilökohtaista että mikä lääke sopii kenellekin.

• epi

aiemmin mulla oli deprakine ja ei oireita (paitsi paino hieman nousi)lääke vaihettiin lamictaliin ja paino laski.nyt molempia yhtä aikaa ja kaikki on ok. taitaa nuo oireet olla aika harvinaisia.

• epinainen

Itse syön Lamictalia toisena lääkkeenä. Lääke ei ole aiheuttanut ihottumaa. Minulla on myös ihosairaus... psoriasis.

• täti

Näin lyhennelmän englanninkielisestä lääketieteellisestä artikkelista, jossa kerrottiin, että muutaman epilepsiaa sairastavan miehen impotenssi parani kahdeksassa kuukaudessa kun lääkitys vaihdettiin osittain Lamictaliin. Ymmärtääkseni he olivat jo vähän vanhempia miehiä.

• haluton

Minä olen deprakinen käyttäjä, ja olen huomannut halujeni hävinneen lääkityksen myötä. Tämän vuoksi olisin halukas kokeilemaan lamictalia,kun meinaa jo ihmissuhdekin kärsiä. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

• roosalii
        haluton kirjoitti:

Minä olen deprakinen käyttäjä, ja olen huomannut halujeni hävinneen lääkityksen myötä. Tämän vuoksi olisin halukas kokeilemaan lamictalia,kun meinaa jo ihmissuhdekin kärsiä. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

mulla on sama, mutta neurotol slown takia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      35
      11437
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      63
      9870
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      147
      5580
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3784
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3750
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3635
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3378
    8. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      24
      3183
    9. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      63
      2793
    10. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      79
      2603
    Aihe