Seksi ja sairaus

Satu49v.

Onko tällä palstalla naisia, jotka ovat sairastaneet rintasyövän?
Itseltäni poistettiin osa rintaa tässä keväällä.
Nyt kuljen sädehoidossa.
Olen ollut aika aktiivinen seksielämän suhteen, mutta sairastuttuani se loppui kerta heitolla.
Tuntuu että miehenikin on menettänyt kiinnostukseni minuun, vaikka sanoo ettei asia ole niin. Katselen monesti peilistä leikattua rintaani ja sivelen sitä ajatellen posittvisesti, että vähän sitä vielä kuitenkin jäi.
Mutta en tiedä palaako seksuaalinen kiinnostukseni enää koskaan ennalleen.

17

954

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Angiina

Minulla ovat kummatkin rinnat vielä tallella. Siinä mielessä en tiedä, miltä sinusta tuntuu. Joitakin kriisejä elämässäni läpi käyneenä, tulkitsen sinun olevan vielä jonkinlaisessa "järkytysvaiheessa". Energiasi kuluu päivästä toiseen selviämiseen. Kuvittelen, että syöpäsairauteen liitty myös pelkoa.

Se, mitä voit tehdä on yrittää käsitellä kaikkia esiin nousevia tunteitasi (niitä kummallisimpia ja naurettavimpiakin) jonkun hyvän ystävän tai ammattiauttajan kanssa. Mielestäni olisi tärkeää, että kuuntelija on joku muu kuin miehesi.

Anna itsellesi aikaa. Ja ennen kaikkea - ole itsellesi armollinen. Sinun ei tarvitse jaksaa mitään. Riittää, kun olet olemassa.

• fos-siili

lämpimiä ajatuksia. Tuohon Angiinan vastaukseen on helppo yhtyä.

Oma sairauteni vaikutti myös ulkonäkööni ja naisellisuuteeni (ei syöpää), jota mieheni oli vaikea käsitellä. Ammattiavusta sain itselleni rakennustarpeita. Lisäksi uusi ystävyys samaa sairautta potevan kanssa auttoi ymmärtämään paremmin omia tuntemuksia.

Sopeutuminen vähitellen tilanteeseen palautti myös seksuaalisen elämän, joka on saanut jopa uusia, rikastuttavia muotoja.

"Anna itsellesi aikaa jne."

• Tytteli

Älä Satu huoli. Aikaa siinä tarvitaan. Sulla vasta sädetys menossa. Olis, sanoisinko epänormaalia, jos sun seksihalut ois nyt jo ennallaan. Multa leikattiin rintasyöpä 2 vuotta sitten. Myös osapoisto. Aika usein sitä tosiaan peilistä katseli. Meni lähes vuosi, ennen elämä alkoi olla normalisoitunut. Myös seksin suhteen.
      Jos sinulla pitkä suhde mieheesi takana, uskon että hän ymmärtää. Itse vasta sairastuttuani tajusin, kuin tärkeä ihminen olen hänelle ja hän minulle. Suhde voi myös lujittua.
      Itsekkin pelkäsin mieheni reaktiota, kun en enää ollutkaan "täydellinen" nainen. Se on luonnollinen reaktio varmaan kaikille naisille, joilta rintaa viedään.
      Yksi asia, mikä minun paranemiseeni auttoi henkisesti, oli hurtti huumori ja hyvät ystävät.
      Kuukausi leikkauksen jälkeen menin naisystävieni kanssa saunailtaan ja pyysin, että ottaisivat valokuvan mun rinnasta, kun se on pysty kuin teinitytöllä. Ja kaverithan kuvas.
      Elämäni on muuttunut normaaliksi kaikin puolin, paitsi nyt rikkaampana kuin ennen.
      Itse olen aika positiivinen luonne ja toivon positiivisuutta myös sinulle, sillä se auttaa myös syövän uusimiseen. Onneksi meistä jo suurin osa selviää. Tänä päivänä näytän jo ylpeänä rintaani. Olisi vaan tuo toinen rinta yhtä pysty
      :).
      Valoisia päiviä sulle jatkossa ja muista: Meitä naisia ei niin vain nujerreta!

• Ällistynyt

sinä se sama Tytteli, joka kertoili olevansa suhteessa itseään nuoremman miehen kanssa ja nyt
        sitten kuinka tärkeitä olette aviomiehesi kanssa toisillenne:!!?))

• Tytteli
        Ällistynyt kirjoitti:

sinä se sama Tytteli, joka kertoili olevansa suhteessa itseään nuoremman miehen kanssa ja nyt
        sitten kuinka tärkeitä olette aviomiehesi kanssa toisillenne:!!?))

Juu, olen kirjoitellut tänne, mutta en ole sanonut, että minulla on nuorempaan mieheen suhde.
        Ja vaikka olisikin, se olisi pelkkä seksisuhde.
        Mulla on yksi ainoa rakkaus ollut elämässä, ja se on mieheni. Mieheni kanssa olemme tosiaan tärkeät toisillemme. En tiedä käsitätkö, mitä tarkoitan. Siis olemme 30 vuotta eläneet yhdessä ja kokeneet ilot ja surut. Mutta jos olet yhdessä ollut niin kauan, suhde vain muuttuu vähän erilaiseksi. Ei välttämättä kaikilla, mutta luulisin et suurimmalle osalle. Seksi ei ole enää niin kiihkeää, mitä itse vielä haluaisi sen olevan.
        Ensin mietin vastaanko tuohon Sadun aloitukseen, kun arvasin että ihmetteleviä kommentteja tulee, kun olen heittänyt aikamoista juttua täällä.
        Aina sitä jaksaa ihmetellä, miksi me syöpään sairastuneet emme saisi elää kuten terveet. Minäkin olen nyt terve. Ja toivottavasti pysynkin. Luulisin myös, mikäli kanssasisariani tunnen, että nämä jutut mitä tänne kirjoitetaan, on vähän mielikuvituksella höystettyjä. Itse en ainakaan ota niitä kovin tosissaan. Enkä itse kirjoita tosissani.
        Mutta hauskaa mulla ainakin täällä palstoilla on ollut. Hyviä tyyppejä, varsinkin naiset :).
        Jatketaan vaan samaan tyyliin.

• Satu49v.
        Tytteli kirjoitti:

Juu, olen kirjoitellut tänne, mutta en ole sanonut, että minulla on nuorempaan mieheen suhde.
        Mulla on yksi ainoa rakkaus ollut elämässä, ja se on mieheni. Mieheni kanssa olemme tosiaan tärkeät toisillemme. En tiedä käsitätkö, mitä tarkoitan. Siis olemme 30 vuotta eläneet yhdessä ja kokeneet ilot ja surut. Mutta jos olet yhdessä ollut niin kauan, suhde vain muuttuu vähän erilaiseksi. Ei välttämättä kaikilla, mutta luulisin et suurimmalle osalle. Seksi ei ole enää niin kiihkeää, mitä itse vielä haluaisi sen olevan.
        Ensin mietin vastaanko tuohon Sadun aloitukseen, kun arvasin että ihmetteleviä kommentteja tulee, kun olen heittänyt aikamoista juttua täällä.
        Aina sitä jaksaa ihmetellä, miksi me syöpään sairastuneet emme saisi elää kuten terveet. Minäkin olen nyt terve. Ja toivottavasti pysynkin. Luulisin myös, mikäli kanssasisariani tunnen, että nämä jutut mitä tänne kirjoitetaan, on vähän mielikuvituksella höystettyjä. Itse en ainakaan ota niitä kovin tosissaan. Enkä itse kirjoita tosissani.
        Mutta hauskaa mulla ainakin täällä palstoilla on ollut. Hyviä tyyppejä, varsinkin naiset :).

Kiitos teille kaikille myötätunnosta. Erityisesti sinulle Tytteli. Minulla on 6 vuotta vanha suhde vasta ja ehkä siksi pelkään sen kaatuvan. Mutta toivottavasti olet oikeassa. Se voi olla minun omaa mielikuvitustani. Olen myös huomannut, että jotkut tuttavani minut nähdessään kääntävät päänsä pois, kuin olisin joku ruttotautinen. Olen lukenut tuosta positiivisesta asenteesta, joka paljon auttaa selviämään tästä sairaudesta. Nyt on vain niin masentunut olo.
        Onneksi minullakin on paljon hyviä ystäviä joista on ollut paljon apua. Olen lukenut noita juttujasi hymyssä suin, ja se herätti minussa toivoa, että kyllä tästä vielä selviän minäkin.
        Tulen vuoden päästä samalle palstalle keskustelukaveriksi kertomaan sen hetken kuulumiset. :>)

• Minni
        Tytteli kirjoitti:

tyylisi Tytteli
        ja tsemppiä kaikille, ei tämä kirjoittelu niin vakavasti otettavaa aina ole.....joskus vain.

• Tytteli
        Satu49v. kirjoitti:

Kiitos teille kaikille myötätunnosta. Erityisesti sinulle Tytteli. Minulla on 6 vuotta vanha suhde vasta ja ehkä siksi pelkään sen kaatuvan. Mutta toivottavasti olet oikeassa. Se voi olla minun omaa mielikuvitustani. Olen myös huomannut, että jotkut tuttavani minut nähdessään kääntävät päänsä pois, kuin olisin joku ruttotautinen. Olen lukenut tuosta positiivisesta asenteesta, joka paljon auttaa selviämään tästä sairaudesta. Nyt on vain niin masentunut olo.
        Onneksi minullakin on paljon hyviä ystäviä joista on ollut paljon apua. Olen lukenut noita juttujasi hymyssä suin, ja se herätti minussa toivoa, että kyllä tästä vielä selviän minäkin.
        Tulen vuoden päästä samalle palstalle keskustelukaveriksi kertomaan sen hetken kuulumiset. :>)

Halusin vielä sanoa sulle, että useat tutut eivät olleet muakaan tuntevinaan. Jotenkin heitä ymmärsi, koska syöpä jo sananakin kuulostaa niin kamalalta, että moni ei tiedä mitä syöpään sairastaneelle sanovat. Kyllä ne sitten ajan oloon uskaltavat taas puhua.
        Ja arvaa että masentunut olin minäkin. Välillä itsetuhon ajatuksia. Mietin mitä järkeä koko elämässä on. Tällaiset ajatukset vain putkahti aina yht'äkkiä mieleen. Jälestä päin, kun muistelen sairastumiseni aikaa, en edes muista tarkkaan kaikkea. Jonkinlaisessa shokissa kait sitä on ollut. Selvisin kuitenkin kaikesta läheisten ja ystävieni(joihin kuuluu rintasyöpää sairastaneita) avulla. Mutta jos sinusta tuntuu, ettet jaksa, niin sairaalassahan on mahdollista keskustella asiantuntian kanssa.
        Vielä kerran tsemppiä ja tervetuloa palstalle heti kun siltä tuntuu. Täällä ne murheet unohtuu, kun saa noihin ukonköriläisiin vähän vauhtia. Liian vähän heitä vaan on täällä. Me naisethan oltas JOKA asiassa niin aktiivisia :).

• pioni
        Tytteli kirjoitti:

Halusin vielä sanoa sulle, että useat tutut eivät olleet muakaan tuntevinaan. Jotenkin heitä ymmärsi, koska syöpä jo sananakin kuulostaa niin kamalalta, että moni ei tiedä mitä syöpään sairastaneelle sanovat. Kyllä ne sitten ajan oloon uskaltavat taas puhua.
        Ja arvaa että masentunut olin minäkin. Välillä itsetuhon ajatuksia. Mietin mitä järkeä koko elämässä on. Tällaiset ajatukset vain putkahti aina yht'äkkiä mieleen. Jälestä päin, kun muistelen sairastumiseni aikaa, en edes muista tarkkaan kaikkea. Jonkinlaisessa shokissa kait sitä on ollut. Selvisin kuitenkin kaikesta läheisten ja ystävieni(joihin kuuluu rintasyöpää sairastaneita) avulla. Mutta jos sinusta tuntuu, ettet jaksa, niin sairaalassahan on mahdollista keskustella asiantuntian kanssa.
        Vielä kerran tsemppiä ja tervetuloa palstalle heti kun siltä tuntuu. Täällä ne murheet unohtuu, kun saa noihin ukonköriläisiin vähän vauhtia. Liian vähän heitä vaan on täällä. Me naisethan oltas JOKA asiassa niin aktiivisia :).

lämmöllä sinua ja tiedän kuinka eksyksissä olet.
        Minä olen kokenut toisenlaisia "tuskia" ja sydämmeni on ollut palasina,yritän nyt koota sitä.
        Naisena ymmärrän menetyksesi, mutta ajattele, sinä elät,olet nuori, ja nykytaidoilla pystytään tekemään ihmeitä, ei elämä lopu rinnan poistoon.
        Tytteli on oiva esimerkki, en olisi voinut kuvitella, että hänellä tuollaisia menetyksiä on ollut,edellisiä ketjuja lukiessani.
        Nostan hattua hänelle ja sinulle sanon,miehellesi asia on yhtä uusi, kuin sinullekin, puhukaa,pohtikaa,uskon että kaikki kääntyy hyväksi.
        Sinähän olet edelleen sinä,onhan jalkapuolia kädettömiä, sun muita,naiseudestasi olet pienen tipan joutunut luopumaan, mutta kokonaisuus on vielä hyvä ja entisenlainen.
        Ystävät pelkäävät kohdata, he eivät osaa sanoa mitään, mutta jos itse pystyt asiasta keskustelemaan,se muuttuu normaaliksi.

• Tytteli
        pioni kirjoitti:

lämmöllä sinua ja tiedän kuinka eksyksissä olet.
        Minä olen kokenut toisenlaisia "tuskia" ja sydämmeni on ollut palasina,yritän nyt koota sitä.
        Naisena ymmärrän menetyksesi, mutta ajattele, sinä elät,olet nuori, ja nykytaidoilla pystytään tekemään ihmeitä, ei elämä lopu rinnan poistoon.
        Tytteli on oiva esimerkki, en olisi voinut kuvitella, että hänellä tuollaisia menetyksiä on ollut,edellisiä ketjuja lukiessani.
        Nostan hattua hänelle ja sinulle sanon,miehellesi asia on yhtä uusi, kuin sinullekin, puhukaa,pohtikaa,uskon että kaikki kääntyy hyväksi.
        Sinähän olet edelleen sinä,onhan jalkapuolia kädettömiä, sun muita,naiseudestasi olet pienen tipan joutunut luopumaan, mutta kokonaisuus on vielä hyvä ja entisenlainen.
        Ystävät pelkäävät kohdata, he eivät osaa sanoa mitään, mutta jos itse pystyt asiasta keskustelemaan,se muuttuu normaaliksi.

Kiitos Pioni hatun nostosta. Olenkin tullut siihen tulokseen omasta luonteestani, että kait olen syntymähullu. Mutta sitähän sanotaankin, että hulluna on hyvä olla:). Joten kirjoitellaanhan samaan malliin.
        Pojat ovat vielä toistaiseksi jääneet toiseksi mielipiteiden vaihtamisessa. Kyllä me naiset osataan. :)

• Mirjami

Oletko lukenut noita hormonikorvaushoito kirjoituksia? Puolesta ja vastaan.
      Ehditkö sinä aloittaa hormonikorvaushoidon ennen sairastumista?
      Ja mitä mieltä sinä olet siitä?

• Satu49v.

koskaan käyttänyt mitään hormonikorvaushoitoa.
        Olen kyllä lukenut, mutta en osaa ottaa kantaa.
        Hormonien käyttö taitaa olla niin kiistanalainen juttu vielä lääkäreidenkin keskuudessa. Jos minulla olisi ollut pahat vaihdevuosioireet ehkä olisin hormoneista apua hakenut. En tiedä yhtään miten minullekin tämä tuli. Ei ole syöpää suvussa ja olen elänyt mielestäni terveellistä elämää. Liikunta ollut aina minun himo harrastus.

• Tytteli
        Satu49v. kirjoitti:

koskaan käyttänyt mitään hormonikorvaushoitoa.
        Olen kyllä lukenut, mutta en osaa ottaa kantaa.
        Hormonien käyttö taitaa olla niin kiistanalainen juttu vielä lääkäreidenkin keskuudessa. Jos minulla olisi ollut pahat vaihdevuosioireet ehkä olisin hormoneista apua hakenut. En tiedä yhtään miten minullekin tämä tuli. Ei ole syöpää suvussa ja olen elänyt mielestäni terveellistä elämää. Liikunta ollut aina minun himo harrastus.

Hei Satu! Tässä minun ajatukseni palaavat omaan sairastumiseeni, kun kuulen uusia tapauksia. Ja meitähän nykyään riittää. Lääkäri kirjoittanut sulle varmaan sairasloman sädetyksen ajaksi ja kirjoittavat vielä 2 viikkoa sädetyksen loputtua. Ehdottomasti kannattaa pitää se sairasloma. Täytyy hoitaa itsensä kuntoon myös psyykkisesti. Jotkut käyvät kyllä sädetyksen aikana töissä. Minä en käynyt, ja sain täten levätä ja koottua itseni kunnolla työelämään.
        Sanon muutaman asian mitkä auttoi mua jaksamaan: Huomasin, kuinka yksin ihminen kuitenkin on sairautensa kanssa, vaikka ystävät ja läheiset ovatkin tukena. Jostain syystä tämä ajatus toi mulle helpotusta. Sitten tämä oli hyvä muistutus siitä, että kerranhan meidän täältä on lähdettävä. Ja olen alkanut elämään uudella tavalla. Pidän nykyään tärkeämpänä eri asioita kuin ennen. Ja mitä tähän rinnan muutokseen tulee, ajattelin, miten paljon maailmassa on raajarikkoja, alkoi tuntumaan että olen aika turhamainen, kun suren yhtä rintaa. Mieti, miten paljon huonommin asiat sattais olla. Se tuo kummasti lohtua. Ja itke, jos itkettää. Se puhdistaa sielua ja nauru poistaa paineita. Ja tietenkin sitä mietti, mistä sitten syöpä itselle tuli, niin ei sitä voi tietää. Itse olen kans nuoresta asti harrastanut kovasti liikuntaa. Hormonikorvaushoitoa käytin vuoden. Lääkäri sanoi, ettei vuoden hormonien käyttö vielä syöpää saa aikaseksi. Käytön turvallinen raja olisi 5 vuotta. Toivottavasti syy syövän syntyyn vielä joskus selviäis.
        Ja vielä. Jos miehesi sinua rakastaa, ei hän sinua tämän sairauden myötä hylkää. Ja jos hylkäis sun täytyy ajatella että miehesi ei ollut sen arvoinen ja sellainen saa mennäkkin.

• MIES69

Hei! Pidä mieli korkealla sun mies on vaan järkyttynyt anna sille aikaa

• Pullukka

Siskollani oli rintasyöpä, mutta hän eli sen kanssa tosi positiivisessa mielentilassa. Kävimme hänen ja hänen miehensä kanssa usein autoretkillä, ongella, syömässä, veneilemässä ja hänen miehensä piti häntä kuin kukkaa kämmenellä. Heidän seksuaalinen elämänsä kukoisti ja tavallaan he elivät kuin viimeistä päivää......"ei huomisen murheita" ja lääkityksestä huolimatta siskoni kävi töissä siin usein kuin mahdollista(opettaja). Ja kaikista raskaiasta lääkityksista ja hoidoista huolimatta on terve ja viimeinen lääkärintaarkistus on muistaakseni 8.9 ja olen menossa mukaan ja hänen mihensä myös.
      Kerro omalle miehellesi omat tunteesi ja näkemyksesi tilanteesta, äläkä anna hänen masentaa mieltäsi...tarvitset kaiken tuen että että ajattelet positiivisesti asiaa..Älä murehdi turhia...Nykyisin Suomessa on hyvä lääkintä ja hoito ko. syöpään...kuolleisuus % on aika minimissä...............TSEMPPIÄ sulle.

• Miespuolinen

Moikka Satu. Tunnen lähipiirissä 2 tapausta noin 25 v. takaa, kun naisilta poistettiin toinen rinta kokonaan. He eivät menettäneet naisellisuudestaan yhtään mitään. Ja mikä tärkeintä, eivät myöskään menettäneet puolisoitaan tai ystäviään. Voin "sivustakatsojana" todeta, että molemmissa tapauksissa suhde jopa lujittui. Kumpikin elää tänäänkin aivan normaalia elämää, johon parisuhteessa kuuluu luonnollisena osana myös seksi. Ps. Pyydä miehesi myös peilin ääreen. Hänkin haluaa sivellä rintojasi ja .............

• Satu49v.

oli lukea kommenttejanne. Myötätunnostanne on ollut minulle apua. En aio mennä sädetyksen aikana töihin. Kaiken sairasloman otan, mitä tarjotaan. Aion ajatella nyt vain itseäni. Tyttelille toivon, että jatkossa myös sinulla menee hyvin. Ja voisit alkaa syöpäsairaiden tukijaksi. Sen verran hyviä ajatuksia annoit ainakin minulle. Kiitos vielä kaikille ja hyvää syksyä.

T.Satu

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eutanasia?

Kertokaas omia mielipiteitä eutanasiaan liittyen. Onko mielestäsi oikein vai väärin ja miksi?
      Arvot ja etiikka
      4
      12356
    2. Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?

Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä
      Arvot ja etiikka
      4
      11143
    3. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      174
      5064
    4. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      28
      3679
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      195
      3513
    6. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      44
      3037
    7. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      108
      2769
    8. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      37
      2117
    9. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      13
      2098
    10. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      19
      1925
    Aihe