Masentunut isä kaipaa apua

väsynyt_isä

Olen kolmen pienen lapsen isä. Nyt tilanne on ajautunut kaoottiseen masennukseen. En jaksa mitään, en rakasta vaimoani enää lainkaan, en ole rakastanut moneen vuoteen, en jaksa keskittyä lasten hoitoon ja se heijastuu kyllä lapsiin ja kaikkeen. Erostakin on puhuttu, mutta vaimo ei edes usko eroon, pelkää jäädä yksin ja syyttää minua ja masennustani kaikesta. Nyt on oikeasti mies ajautunut/ajettu nurkkaan. Kun olisi edes joku jolle purkaa tuntojaan. Vertaistukea.

30

3687

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lääkärille heti

      Voi ei.

      Kuule, mene rohkeasti lääkärin juttusille. Voi olla, että univelka tai stressi tai jokin kuormittava juttu on tehnyt tepposet aivojesi välittäjäainepitoisuuksille.

      Itselle tuli univelasta ja synnytyksen jälkeisestä hormonimuutoksista sellainen henkinen pahaolo, että sain paniikkikohtauksia ja koko ajan oli ihan jumalattoman paha mieli. Siis sellainen olo, että aivot nyrjähtää siitä pahasta mielestä, ettei pysty olemaan edes paikoillaan hiljaa. Pelkäsin mennä hakemaan apua, koska olin oppinut, että kyllä sitä pitää pärjätä, pärjätä ja pärjätä.

      Minulle aloitettiin Zoloft -lääkitys. Nyt on elämänilo palannut ja nautin lapsen kanssa kotonaolosta. On lämpimiä tunteita puolisoa kohtaan.

      Älä nyt ainakaan tee mitään isoja elämänpäätöksiä, tyyliin avioeroa, juttelematta ensin lääkärin kanssa ja kokeilematta lääkitystä ja ehkä terapiaa. Silloin saattaisit tehdä peruuttamattomaa vahinkoa ihan vaan siksi, että aivot ovat nyt vinksallaan syystä X. Vasta sitten, kun henkinen tilanteesi on tasapainossa ja tunnet olosi hyväksi, kannattaa miettiä uudelleen. Silloin teet päätöksiä todellisuuden pohjalta, et masennuksen. Masennus on siitä jännä juttu, että koska se on meidän päämme sisässä, se tuntuu niin todelliselta ja uskomme kaiken, mitä masennus meille kertoo.

      Jos sinulla on jo lääkitys, se ei selkeästikään ole oikea lääke, tai ei ole oikea annostus. Sen asian korjaamiseen on sama reitti: LÄÄKÄRILLE HOP HOP.

      Nyt puhelin käteen heti tänään ja varaat ajan lääkärille. Voit aloittaa ihan terveyskeskuslääkäristä, joka ehkä laittaa lähetteen psykiatrille. Ja sitten siellä lääkärillä ei kannata olla kovaa jätkää, vaan kertoa ihan rehellisesti, mikä on vointi.

      Kyllä se siitä. Et sinä ole nurkassa. Niin minäkin luulin olevani nurkassa ja selkä seinää vasten, mutta kun aivojen kemiallinen tasapaino saatiin takaisin, niin huomasin, että eihän tässä mitään nurkkaa olekaan. Lisäksi olen käynyt terapiassa. Olo on nyt n. puolessa vuodessa kohentunut siten, että voin rehellisesti sanoa olevani onnellinen.

      • masennusalttiuttako

        Zoloft-lääke ei sovi kaikille, voi pahentaa jopa jo aiemmin ollutta masennusta. En ehkä suosittele muutenkaan lääkkeiden aloittamista kenellekkään ensimmäisenä apuna mihinkään masennuksiin tai muihin mielialahäiriöihin.


      • Viha vai syy

        Eikös jossain uutisoitu kouluammuskelijan, käyttäneen Zoloftia ja lopettaneen sen äkisti. Herää kysymys, jos äkisti ei voi lopettaa on sen lääkkeen vaikutuskin erikoinen.


      • Drugisti

        Mitään lääkitystä ei saa lopettaa äkisti, laittaa aivokemiat täysin sekaisin. Senhän takia niitä ei saakaan lopettaa liian nopeasti. Kannattaisi lukea aiheesta enemmän, ennen kuin kirjoittaa mitään mihinkään.


      • viranomaisetovat
        Drugisti kirjoitti:

        Mitään lääkitystä ei saa lopettaa äkisti, laittaa aivokemiat täysin sekaisin. Senhän takia niitä ei saakaan lopettaa liian nopeasti. Kannattaisi lukea aiheesta enemmän, ennen kuin kirjoittaa mitään mihinkään.

        lääkityksen tarpeessa valehdellessaan tuomioistuimessa lapsen olosuhteet, toiveet ja lausunnot asumisestaan isällään ja mistä
        oikeasti on sovittu ennenkuin käänsivät äidin kanssa takkinsa
        perättömässä lausumassaan ja sairaudessaan. Terveiset Raision
        kaupunkiin; kalliiksi tulee veronmaksajille..


      • Drugisti
        viranomaisetovat kirjoitti:

        lääkityksen tarpeessa valehdellessaan tuomioistuimessa lapsen olosuhteet, toiveet ja lausunnot asumisestaan isällään ja mistä
        oikeasti on sovittu ennenkuin käänsivät äidin kanssa takkinsa
        perättömässä lausumassaan ja sairaudessaan. Terveiset Raision
        kaupunkiin; kalliiksi tulee veronmaksajille..

        Ja miten tämä nyt yleisesti liittyy lääkityksen lopettamisen kanssa..?


      • viranomaisetjaäiti
        Drugisti kirjoitti:

        Ja miten tämä nyt yleisesti liittyy lääkityksen lopettamisen kanssa..?

        menivät sekaisin ja valehtelivat oikeudessa lapsen olosuhteet jättäessään lääkityksen ottamatta narsismiinsa ja lapsen vieraannuttamiseen omasta isästään..


    • naisen suulla

      Jo tuo tunnustus, että et koe tunteillasi rakkautta on merkki siitä, että nämä henkilöt ovat sinulle hyvinkin tärkeitä ja rakkaita. Koet syyllisyyttä, et pysty nyt parempaan. Masentunut ei jaksa välittää ja rakastaa edes itseään puhumattakaan toisista. Voi kun tuo vaimo ymmärtäisi nyt tilanteen eikä vaatisi sinult anyt ainkaan tuntemaan mitään.
      Sinua varmaan osaisi auttaa parhaiten joku perheen isä. Jospa et vielä ajattelisi eroa vakavasti. Vaimosikin saattaa olla masentunut. ei elämä pienten lasten kanssa helppoa ole.
      Auttaisko jos saisitte olla enemmän aikaa kahdestaan ja joku voisi auttaa lasten hoidossa.
      Yritä kertoa vaimolle, että tunteiden lukko ja voimattomuus johtuu että olet väsynyt masentunut. Älä nyt vaadi itseltäsi kokemustunteita ja koe syyllisyyttä, jos niitä ei ole. Kun masennus helpottuu niin huomaat, miten ihanat lapset sinulla on. vaimo ei nyt ymmärrä asioita kuin vain oman makaronin reiän läpi.
      MIehille on vaikeampi (ei saa kyllä yleistää) pukea sanoiksi asioita puhumalla. Kirjoittelu vaikka tänne auttaa jäsentämään ja käsittelemään möykkyjä, vaikka ei kukaan vastaisikaan.
      Ja kyllähän joku aina lukee ja vastaakin.

    • hyvää kevättä

      Älä hae lääkäriltä mitään lääkkeitä, koska ne eivät paranna eivätkä eds helpota oloasia lainkaan.

      Onko sinulla ketään, jonka kanssa voit puhua?

      Mistä kaikki sai alkunsa?

      Kirjoita huono olo pois, niin löydät syyn.

      Syy ei ole masennuslääkkeen puute.

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/laakkeet.htm

      Yritä saada terapiaa. Yksityisen läkärin kautta saa helpommin kuin kunnallisen eli mene työterveyteen.

      • KampaiKenichi

        Nimimerkki "hyvää kevättä" puhuu täyttä potaskaa eikä ymmärrä mistä puhuu.

        Lääkkeillä on oma selkeä osansa masennustilojen hoidossa.

        Yllä olevan puheenvuoron sisältämän linkin takaa löytyy lisää nimettömiä väittämiä, pseudotiedettä, hölynpölyä ja perusteettomia uskomuksia.

        Jos haluaa etsiä lähdekirjallisuutta voi mennä suoraan osoitteeseen www.pubmed.org ja syöttää hakusanoiksi "depression ssri" (ssri on lyhennelmä yleisimmin käytetystä ensilinjan masennuslääkkestä, selektiivinen serotoniinin takaisinoton estäjä). Ruutuun läjähtään 13932 tieteellistä julkaisua. Kun hyvää kevättä on kahlannut aineiston läpi voidaan palata asiaan.


      • ei lääkkeille
        KampaiKenichi kirjoitti:

        Nimimerkki "hyvää kevättä" puhuu täyttä potaskaa eikä ymmärrä mistä puhuu.

        Lääkkeillä on oma selkeä osansa masennustilojen hoidossa.

        Yllä olevan puheenvuoron sisältämän linkin takaa löytyy lisää nimettömiä väittämiä, pseudotiedettä, hölynpölyä ja perusteettomia uskomuksia.

        Jos haluaa etsiä lähdekirjallisuutta voi mennä suoraan osoitteeseen www.pubmed.org ja syöttää hakusanoiksi "depression ssri" (ssri on lyhennelmä yleisimmin käytetystä ensilinjan masennuslääkkestä, selektiivinen serotoniinin takaisinoton estäjä). Ruutuun läjähtään 13932 tieteellistä julkaisua. Kun hyvää kevättä on kahlannut aineiston läpi voidaan palata asiaan.

        Siis ootko oikeesti tota mieltä, joka ei kannata "Hyvää kevättä" ajatuksia.

        Lääkkeet ei todellakaan ole ensimmäinen apu johon tarttua. Kokemuksesta voin sanoa, että noidankehän siitä saa hyvin helposti. Itselläni ainakin Zoloft-lääke (onneksi vähenemään päin) masennuksissa, aiheutti sen, etten pystynyt tunteitani käsittelemään. Tasoittaa kuulemma huiput, mutta onhan ihminen saatava itkemään ja nauramaan parantuakseen, muistuttamatta kaukaiseen ikuisuuteen katsovaa. Niin no sit toiset on sitä mieltä, että onhan noita lääkkeitä paljon muitakin. No on, mutta akuuttivaiheessa, ei varmaan kukaan halua jäädä pillereitä pyörittämään, mikähän näistä tehoaisi ajatuksella. Lääkärit eiivät ole ammattitaitoisia, jos määräävät mielialalääkkeitä ilman, että potilas on selvästikin jo terapiassa käyvä. Silloinkin monesti terapeutti ja lääkäri tekevät yhteistyötä.

        Puhuminen on hyvä apu kaikissa tilanteissa, jolloin ihminen ei jaksa enää yksin."Hyvää kevättä" no nyt on kyllä jo kesä pitkällä, mutta aihe on monille arkea nytkin, josko joku voisi saada vinkkejä vieläkin.


      • hyvää kesää
        KampaiKenichi kirjoitti:

        Nimimerkki "hyvää kevättä" puhuu täyttä potaskaa eikä ymmärrä mistä puhuu.

        Lääkkeillä on oma selkeä osansa masennustilojen hoidossa.

        Yllä olevan puheenvuoron sisältämän linkin takaa löytyy lisää nimettömiä väittämiä, pseudotiedettä, hölynpölyä ja perusteettomia uskomuksia.

        Jos haluaa etsiä lähdekirjallisuutta voi mennä suoraan osoitteeseen www.pubmed.org ja syöttää hakusanoiksi "depression ssri" (ssri on lyhennelmä yleisimmin käytetystä ensilinjan masennuslääkkestä, selektiivinen serotoniinin takaisinoton estäjä). Ruutuun läjähtään 13932 tieteellistä julkaisua. Kun hyvää kevättä on kahlannut aineiston läpi voidaan palata asiaan.

        Pysyvät haitat kuulostavat monen muunkin korvaan ensiksi uskomattomalta, kunnes asiaan perehtyy tarkemmin. Totuus osoittautuu kuitenkin uskomusta kamalammaksi. Sinulla on vielä mahdollisuus olla toteamatta tätä itse lääkekäytön seurauksena. Voit ottaa asioista selvää kirjallisuudesta sekä tutkimustiedon avulla. Kuten sana viittaa pysyvät haittavaikutukset ovat kanssasi loppuelämäsi, joten siinä vaiheessa et voi enää kuin todeta asian. Jokainen mielialalääkitystä harkitseva potilas ansaitsee tietää totuuden riskeistä ennen päätöstään aineiden aloittamisesta.


    • toivoo on
    • hyvää kevättä

      Lapset viedään hoitoon ja keskustellaan oma puolison kanssa.

      Tätä kannattaa tehdä ainakin kerran kuukaudessa.

      Telkkarista tuli hyvä haastattelu, joka on syytä katsoa.

      Bettina

      http://areena.yle.fi/tv/1877624

      Vieraina Huono äiti -blogia kirjoittava journalisti Sari Helin, jalkapallolegenda Atik Ismail ja Suomen euroviisuedustaja Krista Siegfrids.

      Esitetty: Ma 6.5.2013 klo 21.00 Yle Fem

    • suvisteri1

      Hei väsynyt_isä.. Minä tiedän tunteen! Jos haluat jutella, voin antaa s-posti osoitteen :)

      • väsynyt_isä

        ap: voit toki antaakin.


    • ravinto vaikuttaa
    • vertaistukea1

      Kuulostaa että olet pahassa jamassa. Kuten jo yllä sanottiin, yritä jaksaa raahata itsesi lääkärille. Tarvit apua. Napit ei välttämättä yksin asiaa korjaa, mutta tukee toipumista.

      Olin itse muutama vuosi sitten syvästi masentunut. Lapsia, ero, ajauduin ulos työelämästä. Vitkuttelin avun hankkimista. Kävin ensin juttelemassa lämpimikseni kaikenlaisissa kriisikeskuksissa ja pariterapiaakin eron yhteydessä kokeiltiin. Sitten ymmärsin hakeutua mielenterveystoimiston vastaanotolle ja vyyhti alkoi purkautumaan. Pääsin psykiatrisen sairaanhoitajan vastaanotolle ja alan lääkärin kontrolliin. Diagnoosi oli keskivaikea masennus. Nykyään voi sairastua aika moneen syöpätyyppiin jonka ennuste eloonjäännin suhteen on parempi. Lääkityskin aloitettiin. Tie ei kuitenkaan ollut ilman karikkoja ja kesti yhteensä puolitoista vuotta ennen kuin pääsin työelämään takaisin. Mutta pääsin. Sen verran usein mietin mustimpina hetkinä köyden rasvaamista, että todellakin tyytyväinen olen että tästä selvisin.

      Haluan sen vielä sanoa että ei aina tämän taustan kanssa ole helppoa ollut, mutta olen saanut uuden perhee kasaan ja urallani kyennyt etenemään asemaan josta aikaisemmin en jaksanut uneksiakkaan. Jos minä selvisin, on sinullakin mahdollisuus. Hae apua, tarvit niitä kyynärsauvoja että pääset taas jaloillesi.

    • ei lääkkeitä

      Ruokavalio on parhaimmillaan lääkettä ja pahimmillaan sairauksille altistava.

      Ne, joilla on rohkeus kohdata itsensä, pääsevät hyvin eteenpäin. On myös niitä, jotka mieluummin vain kärsivät kuin tekevät paranemisen edellyttämiä fyysisiä ja/tai psyykkisiä muutoksia.

      Ihmisessä on itsessään paljon sekä parantavia että tuhoavia voimia.

      Tietyt mielenterveyssairaudet voivat johtua häiriintyneestä aivokemiasta lapsuuden kaltoin kohtelun tai muun sellaisen sijaan. Mielenterveysongelmia pitää hoitaa biokemiallisen ja fysiologisen tietämyksen avulla, ilman lääkkeitä.

      Nykyisin tiedetään, että ravintotekijöillä on keskeinen rooli mielensairauksien ehkäisyssä ja hoidossa.

      Lääkäri ja biokemian Tohtori Abram Hoffer
      Psykiatri Humphry Osmond

      Bisnes se on kuin kannattaa ja erityisesti juuri lääkebisnes. Käyttäkööt lääketehtaat mitä tahansa lipevää sanahelinää. Totuus on, että niiden valmistamien lääkkeiden tavoiteltu vaikutus on tuottaa lääkeyhtiölle liikevoittoa. Haittavaikutukset eivät haittaa.

      • Dr. Hoffer

        Nimimerkin "ei lääkkeitä" esittämät väitteetä ovat taas täysin harhaisia ja vaarallisia apua tarvivalle ihmiselle.

        Ravinto ei määritelmän mukaan ole lääkettä. Mielentervysongelmien, kuten masennuksen, biokemiallista ja fysiologista taustaongelmaa korjataan oikeaan suuntaan nimenomaan masennuslääkkeillä. Tähän sitä biokemiallista ja fysiologista tietämystä käytetään.

        Lääkebisneksen hauska puoli on se, että sillä on todistusaineistoa takanaan. Hömppäbisneksen ikävä puoli on se, että sitä ei tarjota lääketieteellisen hoidon lisäksi vaan sen sijasta. Tällöin oikean hoidon saanti viivästyy ja täällä taas tiedetään Suomessakin olleen kohtalokkaita - ihmishengen menetykseen johtaneita seurauksia.


      • ei lääkkeitä
        Dr. Hoffer kirjoitti:

        Nimimerkin "ei lääkkeitä" esittämät väitteetä ovat taas täysin harhaisia ja vaarallisia apua tarvivalle ihmiselle.

        Ravinto ei määritelmän mukaan ole lääkettä. Mielentervysongelmien, kuten masennuksen, biokemiallista ja fysiologista taustaongelmaa korjataan oikeaan suuntaan nimenomaan masennuslääkkeillä. Tähän sitä biokemiallista ja fysiologista tietämystä käytetään.

        Lääkebisneksen hauska puoli on se, että sillä on todistusaineistoa takanaan. Hömppäbisneksen ikävä puoli on se, että sitä ei tarjota lääketieteellisen hoidon lisäksi vaan sen sijasta. Tällöin oikean hoidon saanti viivästyy ja täällä taas tiedetään Suomessakin olleen kohtalokkaita - ihmishengen menetykseen johtaneita seurauksia.

        Dr. Hoffer rakas
        Ei mielialalääkkeet ole se ensimmäinen apu ainakaan itselleni. On niin valtavan huonoja kokemuksia noista. Olen saanut akuutiapua puhumalla ammattitaitoisen psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa. Hänelle pystyi omat huolensa sanomaan. Olen sitä mieltä, että puhuminen on useimmille sopivin lääke toipuakseen masennuksista. Puhua voi kenelle vaan, omalle ystävälle, vanhemmille, siis kelle vain, jos siitä hyötyä saa. On myös ihmisiä, jotka eivät halua puhua, tällöin voi kokea lohduttavana olkapäälle taputus. Syömättömyys tai huono ravitsemus ja unettomuus tai "liika uni" tulee monille masennuksen aikana. On tällöin saatava apua myös näihin, ei välttämättä aina näihinkään tarvitse masennukseen käytettäviä lääkityksiä.

        Pointtini onkin se, ettei masentunutta lähdettäsi hoitamaan ensimmäisenä lääkkeillä, vaan kokeltaisi muita vaihtoehtoja ensin.


    • lapsiperheen arkea

      Haluaisin naisena kertoa omat asiani, vaikka ei täysin vertaistukea ehkä ole. Itse olen kärsinyt lievistä raskauden jälkeisistä masennuksista ja lasten kasvaessa huolet ja murheet tulleet liian pintaan, jolloin oli aika pysähtyä kuuntelemaan itseään, lapsetkin tarvitsevat tasapainoista elämää.

      Vaimosi tuki olisi nyt se mitä tarvitsisit tai jokin todella hyvä ystävä. Ei ole myöskään häpeä hakeutua ammattiauttajien puheille. Itselläni käydessä liian raskaaksi arki joka on jokapäivä. Miheni sanoi mene lenkille tai ystävän kanssa syömään hoidan lapsia ja kotiin et tule ennen kuin olet saanut itsesi rennommaksi. Olen siitä kiitollinen ollut hänelle aina ja tulen aina olemaan. Olen myös antanut hänelle aikaa hengähtää, koska myös hänelle on tullut väsymyksiä ja rentoutuminen jäänyt liian vähäiseksi. Perheen elämässä isän ja äidin suhde olisi aina tietenkin toimittava niinhän kaikki sanoo. Ymmärrän aina sen, ettei se helppoa ole pienten lasten kanssa.

      Tsemppiä sinulle!

    • symp

      Väsyneelle isälle voimia.

      Haluaisin kysyä, pääsetkö ikinä käymään missään? Jos vaimosi ei anna sinun, koskaan levätä ja viettää myös omaa aikaa, se valitettavasti ajaa teidät ennen pitkään erilleen, jolloin suhteen korjaaminen ei välttämättä enää ole mahdollista. Vaikka eroa ei virallisesti tulisi, ette olisi kumpikaan läsnä enää teidän välisessä parisuhteessa, olisi vain lapset ja jos parisuhteenne vaikuttaa jo siiihen, että et enää kykenisi lapsiesi kanssa jatkamaan. Vaimosi näyttäisi sanojesi mukaan olevan itsekäs tai sokea sille suurimmalle huolelle mikä sinulla on.

      Vaikka itse olen äiti ja aviovaimo, olen myös saanut pitää yllä naiseuttani, olemalla nainen olemalla myös tytär itsekkin, monien ystävä, sukulainen. Siis minulla on mahdollisuuksia elää elämää perheeni kanssa, enkä enää ole uupunut siihen, koska saan tehdä myös omia juttuja tarpeeksi. Niin saa miehenikin lastemme isä. Hän tykkää liikkua paljon ja hän saa halutessaan mennä yksin tai ottaa meidät mukaansa, hän kaipaa nuoruuden ystävien seuraa ja hän saa mennä halutessaan. Kummankin on vain osattava joustaa.

      Olen joskus todella vihainen naisille, kuinka ne voivat laiminlyödä kumppaniaan olemalla liian itsekkäitä ja ripustautumalla toiseen ihan liikaa, eikä anna toisen kunnolla enää edes hengittää.

      Kamalasti tsemppiä sinulle, toivottavasti saat ainakin voimia nauttia lapsistasi ja vaimosikin ymmärtämään sinua.

    • minä vaa

      Väsynyt isä!

      On pakko osallistua tähän keskusteluun. Pienten lasten kanssa el aina ole helppoa ja kumppanikin voi vaikuttaa lisää asioihin, jolloin muodostuu kriisi. Elät elämäntilanteessa, jossa on kriisi. Tarvitset selkeästi omaa aikaa, jutella, levätä ja tehdä muutakin kuin olla perheesi kanssa, olet muutakin kuin se johon vaimosi ripustautuu. Olisiko hyvää ystävää esim. joku jolla on lapsia ja on myös isä, tai ystävää jolle olisi helppo puhua. Asiat voisivat muuttua, jos saisi joskus juteltua ihan jotain muuta kuin perheasiaa jonkun kanssa.

    • ...

      Tässä voi olla yksi syy epätoivoiseen tilanteeseesi:
      "Olen kolmen pienen lapsen isä.... en rakasta vaimoani enää lainkaan, en ole rakastanut moneen vuoteen"

      Miksi lapsia on syntynyt, vaikka rakkaus sinun puoleltasi on loppunut jo aikoja sitten?

    • Masentunut äiti

      Nimimerkille symp. Mimum ex mies masentui. Vakavasti. Annoin tilaa. Annoin vapautta jo ennen masennusta. Miten kävikään? Mies löysi uuden paljon nuoremman ja minä jäin kahden lapsen kanssa. Toisella lapsestani todettiin keväällä masennus. Johtuen isänsä lähdöstä. Hoitoon ei ole vielä päässyt. Pojalla isoja ongelmia, joita hoidan yksin, koska masennuksesta toipunut ex mies ei paskaakaan välitä lapsestaan. Nyt olen sairaslomalla ja lääkityksellä myös itse. Mutta jaksan uskoa, että tästä selvitään. Onneksi meillä on tukijoukot.
      Sinulle AP suosittelen, että haet välittömästi ja häpeilemättä apua. Tee se ajoissa. Keskity itsesi hoitamiseen. Mutta älä jätä perhettäsi masennuksen takia. Voi olla, että kadut sitä vielä jälkeenpäin. Voimia.

    • vaatikaa parempaa

      Elämän ylä- ja alamäet ei kyllä parane tai edes helpota millään lääkkeellä.

      Keskustelu auttaa ja sitä kyllä saa, jos vaan haluaa.

      "Kelan lääkekorvaustilaston mukaan 1 067 964 suomalaista käytti vuonna 2010 masennus-, psykoosi-, neuroosi- ja unilääkkeitä. Lasten ja nuorten psyykenlääkkeiden käyttö on kolminkertaistunut 2000-luvulla. 15–24-vuotiaista suomalaisnuorista yli 50 000 sai viime vuonna jotakin psyyken toimintaa säätelevää lääkettä.

      Selvästi käytetyimpiä ovat masennuslääkkeet. Niistä eniten kirjoitetaan SSRI-ryhmään kuuluvia selektiivisiä serotoniinin takaisinoton estäjiä.

      – Uudemman polven masennuslääkkeet ovat suosittuja, koska välittömät ja näkyvät haitat ovat vähäisemmät kuin vanhemman polven lääkkeissä, kertoo kliinisen psykiatrian professori Jari Tiihonen Tukholman Karoliinisesta instituutista.

      Sosiologien mukaan erilaisten keskushermostoon vaikuttavien lääkkeiden käyttö on jo niin yleistä, että suomalainen hyvinvointivaltio on vääjäämättä muuttumassa psykofarmaseuttiseksi yhteiskunnaksi.

      Kehitys on huolestuttava. Samaan aikaan kun psyykenlääkkeiden käyttö on lisääntynyt, väkivallanteot ja verilöylyt ovat tulleet osaksi suomalaisten arkea.

      USA:ssa nuorten tekemien joukkosurmien taustalta on kaivettu esiin masennuslääkkeiden haittoja. Usean kouluampujan tiedetään käyttäneen masennuksen hoitoon tarkoitettuja SSRI-lääkkeitä.

      Kelan lääketilastojen mukaan alaikäisten psyyken lääkitseminen moninkertaistuu murrosiässä.

      – Murrosikää on ryhdytty hoitamaan masennuslääkkeillä, ilman että kenelläkään on täsmällistä tietoa lääkehoidon haitoista. Normaalin kasvuun ja kehitykseen liittyvän kipuilun näkeminen lääkehoitoa vaativana oireiluna tai sairautena on äärimmäisen huolestuttavaa, ärähtää sosiologian dosentti Ilpo Helén Helsingin yliopistosta.

      SSRI-ryhmän lääkkeiden haittavaikutuksista otsikoissa ovat olleet pääasiassa pysyvät seksuaalitoiminnan häiriöt. Vähemmän puhuttuja haittoja ovat itsetuhoisuus, impulsiivinen ja vastustava käyttäytyminen, yllättävät aggressiot sekä vihamielisyys.

      Yhdysvalloissa havaittin 2000-luvun alussa monen kouluampujan käyttävän tai käyttäneen SSRI-ryhmän masennuslääkkeitä.

      – Tällainen havainto on tehty, mutta vielä ei voi tehdä tieteellisesti luotettavaa johtopäätöstä siitä, että masennuslääkkeiden käyttö selittäisi elämää tuhoavan käyttäytymisen, toteaa professori Jari Tiihonen.

      Tiedeyhteisössä ei siis ole yksimielisyyttä masennuslääkkeiden ja joukkosurmien välisestä syy–seuraus-suhteesta.

      –Tiedetään teko ja lääkkeiden käyttö, mutta ei sitä, kuinka sama henkilö olisi toiminut ilman lääkkeitä kyseisessä tilanteessa. Satunnaistettu tutkimustilanne tuottaisi huomattavasti luotettavampaa tietoa, mutta sellaisen toteuttaminen on mahdotonta: pitäisi jättää osa nuorista masennuspotilaista lääkitsemättä, selvittää Tiihonen.

      Professori Jari Tiihosen mukaan luotettavinta tutkimustietoa on tällä hetkellä psykoosien, neuroosien ja unettomuuden hoidossa Suomessakin yleisesti käytettyjen bentsodiatsepiinien haitoista.

      – Tämän lääkeryhmän haittoja on tutkittu satunnaistetusti persoonallisuushäiriöstä kärsivillä potilailla. Tutkimuksissa käytön on todettu vähentävän impulssikontrollia ja lisäävän taipumusta aggressiivisuuteen.

      Tiihosen mukaan samassa potilasryhmässä toteutettu SSRI-lääketutkimus tuotti päinvastaista tutkimustietoa.

      –SSRI-lääkkeitä käyttäneet aikuiset persoonallisuushäiriöpotilaat käyttäytyivät vähemmän väkivaltaisesti kuin lumelääkettä saaneet.

      Vaikka SSRI-lääkkeiden ja surmatöiden välistä yhteyttä ei ole kyetty osoittamaan kiistattomasti, psyykenlääkkeiden valmistajat ovat varpaillaan.

      Yritykset säikähtivät mahdollista yhteyttä siinä määrin, että pakkausselostuksiin on 2000-luvulla ilmaantunut ohjeistus, jonka mukaan serotoniinin takaisinottajia ei suositella alle 18-vuotiaille. Näin lääkevalmistajat siirsivät vastuuta mahdollisista ja jopa todennäköisistä haitoista lääkkeitä määrääville lääkäreille.

      Käyttöohjeissa kerrotaan, että masennuslääkkeitä saaneilla lapsilla ja nuorilla on havaittu kliinisissä tutkimuksissa useammin itsetuhoisuutta kuten itsemurhayrityksiä ja -ajatuksia sekä vihamielisyyttä ja aggressioita kuin lumelääkettä saaneilla lapsilla ja nuorilla.

      Dosentti Ilpo Helénin mukaan SSRI- lääkkeiden käyttömäärissä näkyy selvästi voimakkaan ja taitavasti toteutetun lääkemarkkinoinnin vaikutus.

      – On korostettu hyötyjä ja vaiettu haitoista. Vasta aivan viime aikoina ääni kellossa on muuttunut: enää psykiatrien patenttiratkaisu ei löydy itsestäänselvästi SSRI-ryhmän lääkkeistä. Uskomme hypen hiljentyneen, koska patentit ovat rauenneet ja markkinointi vaimentunut sen myötä. "
      http://www.apu.fi/artikkeli/laakehaitat-joukkosurmien-taustalla

    • vaatikaa parempaa

      "Kontrollin menettäminen omaan elämään on nopein tie lannistumiseen. Riippuvuus palvelee vain yhtä mestaria: lääkeyhtiötä. Aito kiinnostus ja panostus toiseen ihmiseen, terveyden ja hyvinvoinnin palauttaminen, ei synny kiinnostuksesta myydä jokin tuote tai oman aseman tehostamisesta. Se syntyy halusta olla avuksi, mikä on joillekin [alan ammattilaisille] vierasta."
      http://yle.fi/uutiset/psykologit_kayvat_psykiatrien_kimppuun_britanniassa/6637469

    • jeesus auttaa

      toivon ettei oleklisee, m utta toimi mulla. Jeesus auttaa, pyydä esirukousta uskovalta ja mene kristilliseen seurakuntaan! Jos ei kelpaa, selviä muilla konsteilla. Jeesuksen puoleen kääntyminen tuo henkisen avun ja se on parasta mitäå voi saada, mutta nöyrtyminen on vaikeaa.

    • ethwthrthrthrthrthrt

      "Kyllä se siitä. Et sinä ole nurkassa"

      Voi vitun kyrpä mitä neuvoja... kannattaa kattoa tarkkaan keltä ottaa neuvoja.

      Ensiksi perusasiat

      1. uskonnot ei auta
      2. teet niinkuin joku sanoo - kukapa tietää sun asiat paremmin kuin sinä ite, ellei sulla ole aivovaurio. Opettele miettimään omalla pääkopalla.
      3. lääkkeet - blokataan ja siirretään asioita, auttaa väliaikaisesti ehkä (tottakai voi joissaki tapauksissa auttaa oikeasti) 10 vuotta vaihdetaa lääkitystä, hups no ei se auttanukkaa, mutta autto kun vaihto naista. 10 vuotta hukkaan elämästä, sen takia kun olit sinnikäs.
      4. mies tekee eropäätöksen - olet kusipää ja ihmiset toivoo että kuolet
      5. terapia - jossa toinen vain kuuntelee, eikä osaa auttaa.. mitä vittua ja tästä pitää vielä maksaa.
      6.ravinto - tämä saattaa auttaa jos et juurikaan syö, tai syöt aivan päin vittua

      Kumppanissahan ei ole koskaan ole vikaa, ainakaan jos hän on nainen. Mietippä minkälaista elämä ois jos et olis koskaan tavannut tätä naista. _Kuunteleeko tämä nainen koskaan sinua?_ Tehdäänkö aina niinkuin tämä vitun ämmä haluaa... tämäkin on varmaan muiden mielestä naisvihaa, vaikka nämä on minun mielestä faktoja.

      Korjatkaa toki jos olen väärässä jossain

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4873
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2310
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1836
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1520
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1156
    Aihe