Meille on tulossa lapsi, esikoinen. Olen itse kirkosta aikaa sitten eronnut ateisti, mutta avovaimo kuuluu kirkkoon (en tiedä miksi, sillä hän itsekkin naureskelee kaikenmaailman jehoville ja hihhuleille ja pitää koko touhua muutenkin typeränä). Työnsä puolesta on paljonkin kuoleman kanssa tekemisissä ja omien sanojensa mukaan ei usko jumalaan, mutta uskoo että jokaisella on oma "suojelusenkeli/olento".
Hän kai haluaa antaa lapselle kirkkokasteen ihan vaan sen perinteen vuoksi (koska kaikki muutkin ovat aina niin tehneet. Mitä mummot, papat ja vanhemmat oikein sanoisivat jossei lasta kastettaisi!!) Itse taas en halua, että lapsi kastetaan kristityksi. Väkisinkastaminen kun ei mielestäni kuulu hyvän vanhemman toimenkuvaan. Valitkoon sitten vanhempana haluaako kasteen vai ei.
Miten asia kannattaisi esittää avovaimolle, ettei tarvitsisi asiasta ruveta tappelemaan? Hän kumminkin on äiti ja loppupeleissä päättää kastetaanko vai ei. Nyt olisi tarkoitus saada pää käännettyä ja hänen tekemään järkitekoja yhdessä minun kanssa.
Periaatteessa se ei mua haittaa vaikka vietettäisikin kiusallinen kastetilaisuus rukouksineen ja virren veisuineen, missä nuiva pappi vetää liukuhihnatyyppisesti koko paskan läpi ja sit syödään kakkua. Pyrin tämän nolon tilaisuuden välttämään keinolla millä hyvänsä, joten oiskos teillä antaa neuvoja. Mitkä kenties on mun oikeudet asian suhteen?
kaste ateistin lapselle?
32
118
Vastaukset
- 7+8
Meillä oli pari vuotta sitten aivan sama tilanne. Järkipuhe ei paljon näissä asioissa paina. Päätimme, että vaimo saa kastaa lapsensa, jos haluaa. Sovimme kuitenkin, ettei minun tarvitse olla kastetilaisuudessa läsnä.
Olen kerran ollut uskonnottomissa nimiäisissä.
Tilaisuus muistutti kastetilaisuutta kaikilta osin: uskonnottomien juhlapalvelusta tilattu nimiäismestari piti kauniin puheen, kynttilät paloivat, kummit oli valittu, pieni nimiäispöytä oli järjestetty kukkineen ja jopa kastemaljan vastine oli pöydällä; vettä ei valeltu vauvan päähän, vaan vesimaljassa uiskenteli kelluvia kynttilöitä. Mummoja itketti. Lopuksi juotiin kahvit ja saatiin kaakkua.
Uskonnolliset sanat puuttuivat, mutta mutta muuten kaikki mainitsemasi kiusallisuuden elementit olivat läsnä.
Nimiäisjuhla/ristiäiset on sosiaalinen tapahtuma, jossa lähiyhteisö kokoontuu ottamaan uuden ihmisen osaksi yhteisöä. Se on tilaisuuden tärkeä funktio, jonka voi toteuttaa uskonnollisesti tai uskonnottomasti. Voit ehkä neuvotella vaimosi kanssa mahdollisuudesta toteuttaa tuo sosiaalinen riitti uskonnottomasti?
"Lapsen liittämisestä uskonnolliseen yhteisöön päättävät hänen huoltajansa yhdessä. Jos huoltajat eivät kuitenkaan lapsen syntymän jälkeen sovi lapsen uskonnollisesta asemasta, voi lapsen huoltajana toimiva äiti vuoden kuluessa lapsen syntymästä yksin päättää lapsen liittämisestä uskonnolliseen yhdyskuntaan. Jos tuomioistuin on päättänyt tehtävien jaosta lapsen huoltajien kesken toisin, noudatetaan tuomioistuimen päätöstä."
http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/BB9D352630B7B908C2257022004164F0?OpenDocument&lang=FI
Äidillä ei siis ole yksinomaista oikeutta päättää kastamisesta. En kuitenkaan usko että asia kannattaa riitauttaa. Yleensä perheasioissa voiton vie se, jolle asia on tärkeämpi. Se kuitenkin aina tulehduttaa välejä, jos asia täytyy mitata riidalla.
Ymmärrän ajatuksesi siitä, että haluat jättää päätöksen uskontokuntaan kuulumisesta lapselle. Toisaalta, myös sinun päätöksesi on päätös lapsen puolesta.
Itse en pelkäisi, että pelkkä kirkkoon kuuluminen vaikuttaisi lapsen sisäiseen uskonelämään juurikaan. Kyllä se edellyttää kristillistä kasvatusta, että lähiyhteisö voisi vaikuttaa varttuvan lapsen uskonelämään. Se taas voi toteutua, jos lähipiirissä on kristillisesti kasvattavia henkilöitä, riippumatta siitä onko lapsi kastettu vai ei.- Samaten
"Uskonnolliset sanat puuttuivat, mutta mutta muuten kaikki mainitsemasi kiusallisuuden elementit olivat läsnä. "
Itse olin myös äskettäin ja se tilaisuus oli mielestäni oikein onnistunut. mainitsemiasi kiusalisia elementtejä ei juuri ollut. Oli yhdessäoloa, tarjoilua, pari musiikkiesitystä, pari puhetta joiden aikana nimi paljastettiin. Kummit ym. uskonnosta kumpuavat jutut puuttuivat ja samalla puuttui se semmoinen vaivautuneisuus, joka tulee kun tilaisuuden kulun sanelee uskonnollinen pakkopulla, johon ei kumminkaan kukaan oikeasti usko.
Muutamissa uskonnollisissakin nimen julkistamistilaisuuksissa olen ollut ja tämä uskonnoton oli ehdottomasti paras. Samaten kirjoitti:
"Uskonnolliset sanat puuttuivat, mutta mutta muuten kaikki mainitsemasi kiusallisuuden elementit olivat läsnä. "
Itse olin myös äskettäin ja se tilaisuus oli mielestäni oikein onnistunut. mainitsemiasi kiusalisia elementtejä ei juuri ollut. Oli yhdessäoloa, tarjoilua, pari musiikkiesitystä, pari puhetta joiden aikana nimi paljastettiin. Kummit ym. uskonnosta kumpuavat jutut puuttuivat ja samalla puuttui se semmoinen vaivautuneisuus, joka tulee kun tilaisuuden kulun sanelee uskonnollinen pakkopulla, johon ei kumminkaan kukaan oikeasti usko.
Muutamissa uskonnollisissakin nimen julkistamistilaisuuksissa olen ollut ja tämä uskonnoton oli ehdottomasti paras.Joo, juhlanhan voi rakentaa aivan mieleisekseen. Mulla on vain tuo yksi kokemus ja varmasti juhlia järjestetään muillakin tavoilla.
Mun mielestä olennaista on se sosiaalinen ja yhteisöllinen ulottuvuus, kun lapsi yhteisessä tilaisuudessa otetaan yhteisöön mukaan ja lähipiiri kohtaa tämän perheen ensimmäistä kertaa uudessa "kokoonpanossaan".kaarne kirjoitti:
Joo, juhlanhan voi rakentaa aivan mieleisekseen. Mulla on vain tuo yksi kokemus ja varmasti juhlia järjestetään muillakin tavoilla.
Mun mielestä olennaista on se sosiaalinen ja yhteisöllinen ulottuvuus, kun lapsi yhteisessä tilaisuudessa otetaan yhteisöön mukaan ja lähipiiri kohtaa tämän perheen ensimmäistä kertaa uudessa "kokoonpanossaan".Näin ne ajat muuttuvat. Jostain syystä olen todennut tuon saman että nimimäisistä on koetettu rakentaa yhä enemmän kasteen kaltainen tapahtuma. Ihmisiä taitaa viehättää tällaiset juhlat ja etenkin se ”kuorrute”?
Omia lapsiani ei kastettu. Heille pidettiin nimenanto tilaisuus. Paikalle kutsuttiin mummot ja ukit, pari ystävää, syötiin ja vähän juhlittiin. Kummejahan ei tarvinnut koska heidän roolinsa on toimia uskonnollisina kasvattajina. Nuoriman juhlissa tosin ei ollut isovanhempia.
Olen ollut myös ristiäisissä, joissa tuttu pappi kastoi ja mitään varsinaisia juhlia ei pidetty. Kastemalja oli vanha boolimalja, kastemekko sukulaislasten vanha valkoinen mekko, ja vieraatkin olivat rennosti pukeutuneita. Aikaa vierähti vajaa tunti.
Enemmän minusta toimii tuollaisena yhteisöllisenä tekijänä täälläpäin vietetyt rotinat. Silloin lähipiiri ja naapurit tulevat vierailulle tutustumaan lapseen ja tuo mukanaan ruokaa ja kahvileipää. Tämä tehdään noin parin viikon päästä kun vauvan kanssa on tultu kotiin. Äidin ei tarvitse laitaa mitään, meillä vieraat keittivät kahvitkin äidille valmiiksi : )
Kyllähän nuo tilaisuudet ovat aina sellaisia millaisiksi ne haluaa itse tehdä. Rahaakin saa panna palamaan, mutta pakollista se ei ole.
- 5+14
Luterilaisessa kasteessa lapsi vihitään perisynnin alaiseksi. Selvittele hieman tätä kasteen sakramentin luonnetta ja selitä puolisollesi, mistä oikein on kysymys. Tuskin puolisosi haluaisi lastaan kastettavaksi luterilaiseen uskoon, jos tietäisi, mistä on kyse.
- ikjhgfd
Osta lahjaksi Kari Enqvistin kirja Uskomaton matka uskovien maailmaan. Pyydä häntä lukemaan se ja sano, että haluaisit keskustella sen jälkeen tästä kirkkoon liittämisestä.
Neuvojen antaminen on kuitenkin vaikeaa, koska en teistä kumpaakaan tunne, mutta olen huomannut useinkin, että rauhallinen keskustelu on usein se paras konsti. Voi olla, että asiassa käy niin että lapsi kastetaan ja sinä ihmettelet että kuinkas tässä nyt näin kävi, mutta voit lohduttautua kakkua syödessäsi sillä, että parhaasi yritit. - 139
Kyllä te ehditte sitä lasta johtaa saatanallisilla valheillanne harhaan myöhemminkin, ei sitä tarvitse aloittaa heti kastetilaisuuden estämisellä.
Ateistina sinua eivät varmaankaan voisi Jumala, Hänen kirkkonsa tai sakramenttinsa vähempää kiinnostaa. Vaimollesi asia voi kuitenkin olla hyvin tärkeä. Etkö voi sen vertaa itsekkyydestäsi antaa periksi, että antaisit vaimosi tehdä sen, mitä hän kokee oikeaksi. Ei se kastaminen sitä lasta "pilaa" kuitenkaan. Miten sinä,"fiksu ja viisas" ateisti voitkin noin paljoa pelätä asiaa johon et itse usko???
Voi kunpa käsittäisit, miten avuton pelinappula olet saatanan pelissä.- poopoilija
Et juntti tainnut yhtään lukea sitä mitä kirjoitin? Tai sitten vedit koko tekstin jonku filtterin läpi josta suodattui paljon olennaisia asioita?
- Käänteisesti
" Etkö voi sen vertaa itsekkyydestäsi antaa periksi, että antaisit vaimosi tehdä sen, mitä hän kokee oikeaksi. Ei se kastaminen sitä lasta "pilaa" kuitenkaan"
Totta kyllä mutta vastavuoroisesti voisi kysyä millä lailla kastamattomuus sitten lapsen pilaisi? - poopoilija
En pelkää. Koko kastetouhu ja usko ylipäänsäkki on sellaista skeidaa että heikompia hirvittää.
Itsekkyys? No mites se avovaimon itsekkyys? Miksei hän voisi antaa periksi? Lapsi ei kummiskaan tule saamaan kristillistä kasvatusta niin minkä ihmeen takia se pitäs väkisinkastaa? - vaikkasnäin
poopoilija kirjoitti:
En pelkää. Koko kastetouhu ja usko ylipäänsäkki on sellaista skeidaa että heikompia hirvittää.
Itsekkyys? No mites se avovaimon itsekkyys? Miksei hän voisi antaa periksi? Lapsi ei kummiskaan tule saamaan kristillistä kasvatusta niin minkä ihmeen takia se pitäs väkisinkastaa?Ehkä tuosta kastamisesta ei kannata isoa juttua kehittää. Anna kastaa lapsi perinteen vuoksi, koska silloin useimmat ovat tyytyväisiä. Lapsi ei pane hanttiin. Eikä tarvitse selitellä mihinkään suuntaan mitään.
Sinä itse kestät kyllä ristiäiset kuin mies ja isäpappa ainakin. - zyrt
vaikkasnäin kirjoitti:
Ehkä tuosta kastamisesta ei kannata isoa juttua kehittää. Anna kastaa lapsi perinteen vuoksi, koska silloin useimmat ovat tyytyväisiä. Lapsi ei pane hanttiin. Eikä tarvitse selitellä mihinkään suuntaan mitään.
Sinä itse kestät kyllä ristiäiset kuin mies ja isäpappa ainakin.Kirkkoon liittäminen tarkoittaa myös pakollista uskonnonopetusta koulussa. Jos kumpikaan vanhemmista ei usko kristinuskon jumalaan, niin miksi silloin liittävät lapsensa kirkon jäseneksi?
- vaikkasnäin
zyrt kirjoitti:
Kirkkoon liittäminen tarkoittaa myös pakollista uskonnonopetusta koulussa. Jos kumpikaan vanhemmista ei usko kristinuskon jumalaan, niin miksi silloin liittävät lapsensa kirkon jäseneksi?
Perinteen vuoksi.
- Järki käteen
vaikkasnäin kirjoitti:
Perinteen vuoksi.
"Perinteen vuoksi."
Perinteidenkin kanssa olisi hyvä käyttää järkeä, niitä on parempia ja huonompia. Jos kaikista oltaisiin pidetty kiinni vuosituhannet, eläisimme aika absurdissa maailmassa. - zyrt
vaikkasnäin kirjoitti:
Perinteen vuoksi.
"vaikkasnäin"
Perinteen vuoksi lapsi laitetaan pakolliseen uskonnonopetukseen? Onko mielestäsi fiksua? - poopoilija
vaikkasnäin kirjoitti:
Ehkä tuosta kastamisesta ei kannata isoa juttua kehittää. Anna kastaa lapsi perinteen vuoksi, koska silloin useimmat ovat tyytyväisiä. Lapsi ei pane hanttiin. Eikä tarvitse selitellä mihinkään suuntaan mitään.
Sinä itse kestät kyllä ristiäiset kuin mies ja isäpappa ainakin.Joo ei se nyt niin iso juttu ole. Yritän vain saada rikottua näitä syvälle iskostuneita traditioita pois ettei aivan väkisin tarvi raahata kirkon palveluita perässä.
Toisinsanoen, miksi hankkia lapselle k-plussa-kortti jos kaikki ostokset tehdään s-marketissa? :D catch my point?
- Mirka ..,
En ymmärrä näitä kirkon taikamenoja. Kasteessa lapsi liitetään vielä kirkon jäseneksi, mikä on pienen vauvan törkeä hyväksikäyttöä. Tässä evätään lapsen uskonvapaus.
Hei poopoilija,
onnittelut lapsesta, se on suuri lahja teille vanhemmille.
Lahjaa pitää osata kunnioittaa ja mielestäni sinun pohdintasi kasteesta ja siitä mitä haluat lapsellesi opettaa asenteiden ja arvojen pohjalta, kertoo. Haluat löytää vaimosi kanssa yhteisymmärryksen kasteesta ja sinun mielestäsi siis kaste olisi syytä jättää antamatta, että lapsi saisi aikanaan sitten itse päättää mitä tekee ja mihin uskoo. Vaimosi ilmeisestikin haluaisi, että teidän vauva kastetaan, perinteiden vuoksi. Voisiko taustalla jolla joitain muitakin syitä?
Sinä varmasti olet keskustellut avovaimosi kanssa siitä, mikset toivo lastanne kastettavan. Tiedon tasolla hänen siis pitäisi ymmärtää periaatteesi ja arvosi. Mutta kuitenkin hän toivoo kastetta. Ainoa neuvo, jonka voin antaa on se, että keskustelisitte paljon asiasta. Miksi asia on avovaimollesi tärkeä, miksi asia on sinulle tärkeä? Mitä haluatte välittää arvoistanne ja asenteistanne eteenpäin, mitkä ovat sellaisia asioita, mitä ei tarvitse välittää? Pohtikaa yhteisia kasvatuslinjojanne ja sen pohjalta miettikää tukeeko vai horjuttaako kaste niitä.
Se mitä kastetilaisuuksiin tulee, niin ainakaan meillä nuoremman sukupolven papeilla ei ole mitään liukuhihnatapaa vetää kaste läpi. En ainakaan omalta kohdaltani voi allekirjoittaa olevani nuiva pappi ja kaiken lisäksi vielä nolo. Tietenkin minun ajatukseni kasteesta eroaa kovasti sinun ajatukseen, mutta ennen kaikkea kastetilaisuus on lapsen juhla. Vaikkei se ole pelkästään nimenantotilaisuus, niin se liittyy siihen, kuinka vauvasta tulee yhteiskunnan ja yhteisön jäsen. Ja kastetilaisuudessakin, kaikkine vaivauttavine elementteineen toivotaan ja rukoillaan lapsen parasta elämän matkalle.
-KaisaK, pappi- 93122
KaisaK, minusta lapsesta tulee toki yhteiskunnan jäsen ilman kastettakin.
Minusta olisi rehellisempää sanoa, että kasteessa lapsesta tulee seurakunnan jäsen. Jos hän ei huomaa asiaa erityisesti kyseenalaistaa, ja jos hänestä sukeutuu kunnon veronmaksaja, hän tulee tuottamaan kirkolle elämänsä aikana tuhansia, jopa ehkä kymmeniätuhansia euroja kirkollisverotuloa. Niillä rahoilla sitten pidetään yllä instituutiota, jossa rukoillaan taas seuraavalle sukupolvelle "lapsen parasta elämän matkalle".
- zyrt
"Tietenkin minun ajatukseni kasteesta eroaa kovasti sinun ajatukseen, mutta ennen kaikkea kastetilaisuus on lapsen juhla."
- Ei parikuukautinen vauva siitä mitään tajua.
"Vaikkei se ole pelkästään nimenantotilaisuus, niin se liittyy siihen, kuinka vauvasta tulee yhteiskunnan ja yhteisön jäsen. Ja kastetilaisuudessakin, kaikkine vaivauttavine elementteineen toivotaan ja rukoillaan lapsen parasta elämän matkalle."
- Kasteessa ei anneta lapselle nimeä, eikä lapsi myöskään sillä tule yhteiskunnan jäseneksi, vaan jo syntymässään, jolloin sairaalasta lähetetään tieto syntyneestä lapsesta maistraattiin, jolloin hän saa myös henkilötunnuksen.Hei zyrt,
ymmärsinkö oikein?
Sinun mielestäsi sellaista ihmistä ei tarvitse juhlia, joka ei siitä mitään ymmärrä. Tarkoittaen siis, ettei vauvan 1-vuotissynttäreitä tarvitse viettää. Oikeastaan kaikki synttärit ja joulut aina 4-vuotiseksi asti voitaisiin peruuttaa, samoin kuin dementikkojen tai muista sairauksista kärsivien vanhusten juhlat ja elämä yleensä. Eihän he enää ymmärrä siitä mitään, koska eivät pysty muistamaan omaa syntymäpäiväänsä tai perhettään. Eihän he ymmärrä mitään.
Näinkö sinä ajattelet?
-KaisaK, pappi- zyrt
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Hei zyrt,
ymmärsinkö oikein?
Sinun mielestäsi sellaista ihmistä ei tarvitse juhlia, joka ei siitä mitään ymmärrä. Tarkoittaen siis, ettei vauvan 1-vuotissynttäreitä tarvitse viettää. Oikeastaan kaikki synttärit ja joulut aina 4-vuotiseksi asti voitaisiin peruuttaa, samoin kuin dementikkojen tai muista sairauksista kärsivien vanhusten juhlat ja elämä yleensä. Eihän he enää ymmärrä siitä mitään, koska eivät pysty muistamaan omaa syntymäpäiväänsä tai perhettään. Eihän he ymmärrä mitään.
Näinkö sinä ajattelet?
-KaisaK, pappiYmmärsitkö tahallasi väärin? Sanoit, että kyseessä on lapsen juhla, mutta niinhän ei ole, vaan sukulaiset ja ystävät siinä juhlivat.
Loppuosaan kirjoituksestani et sitten vastannutkaan. Miksi et?
- 8+14
Tehän voisitte tehdä asiasta jonkinlaisen kompromomissin. Ensin kastatte lapsen, jonka jälkeen teette ilmoitatte lapsen eronneeksi kirkosta. Tällä keinoin saatte järjestää kastejuhlan, mutta lapsen ei tarvitse osallistua uskonnonopetukseen.
Sanonpan mielipiteeni, joka on kyllä Raamatusta,että Jumalan silmissä lapsi, kuin lapsi, on se ateistin, uskovan,uskonnolisen ym lapsi on rakas on "kastettu, tai ei, tämän pointin luulisi vapautavan meidät, siitä kastetaanko vauva vai ei, koska maailmassa kuolee paljon vauvoja ilman "kastetta.
- Hoooiiohoi
Meillä oli kotona uskonnottomat nimiäiset, ja Pro-Seremonioista tilattu puhuja hoiti homman hyvin ja toi myös isovanhempien ja siviilikummien todistukset sun muut paperit. Toki voi pitää perhetilaisuuden myös ilman ulkopuolista apua, mutta jos vieraiksi on tulossa seremoniaan tottuneita, sellaisen siis saa "tilattua" siviiliseremoniapuolelta (www.pro-seremoniat.fi).
Avovaimoille voisi kerota, että kasteessa kyse ei ole vain seremoniallisesta kasteesta ja kirkon jäsenrekisteriin merkitsemisestä vaan ikävä kyllä myös siitä, että väestörekisteriin merkitään ev.lut ja siitä seuraa, että lapsi ei nykytiedon mukaan voi koulussa päästä elmänkatsomustiedon oppiaineeseen vaan on pakko mennä uskonnonopetukseen (ks. www.pakkouskonto.fi). Lisäksi lapsesta tulee kirkollisverovelvolllinen, josta hän ei pääse irti ennen 18 vuoden ikää mikäli olemmat huoltajat eivät sitä suo.
Tasapuolisempi ratkaisu olisi, että ei virallista liittämistä. Miten kodin kasvatus sitten sujuu, se on enemmän perheen sisäinen asia... - oma vika
Kannattais vähän miettiä etukäteen kenen kanssa niitä lapsia alkaa tekemään.
Minä en edes voisi asua saman katon alla uskovan kanssa. - väärä satu?
Kaikissa meissä on omat vikamme. Naisesi kuulostaa psykopaatilta, mutta ei vaaralliselta sellaiselta. Lähes jokainen nainen on sellainen kun heidät ohjelmoidaan satujen kautta elämään jonkinlaista prinsessan tarinaa. Jos he luopuvat satuihin uskomisesta, tällöin heistä voi tulla entistä vaarallisempia.
Olisihan se parempi kasvattaa lapsi järkeväksi ihmiseksi joka ei usko satuihin, mutta se jonka ajatusmalli on tuhottu valheellisilla käsityksillä elämästä, ei tule saamaan parempaa elämää eikä tule järkiin jos häneltä viedään haavemaailma pois.
Mielestäni Raamattu satuna on kuitenkin erinomainen jos se pakottaa ihmisen luopumaan haaveilusta ja laittamaan sekä oman elämän järjestykseen että auttamaan muita yhteiskunnan jäseniä. Jos kuitenkin haluaa uskoa satuihin eikä omaan satuun kuulu mitään velvollisuuksia, on tuo aika järjetöntä itsepetosta jossa ihminen saattaa myöhemmin turhautua siihen ettei satu ole millään tavalla parantanut omaa elämää eikä tämä satu ole auttanut ihmistä saamaan aikaiseksi minkäänlaisia saavutuksia elämässä. Lapsien hankkiminen on täysin järjetön saavutus johon useat naiset pyrkivät, mutta he pettyvät siihen että lapset vaativat heiltä jatkuvasti kaikenlaista eivätkä käytännössä tuo yhtään mitään muuta elämään kuin täytettä ja tekemistä. Lapsetkin harvemmin arvostavat vanhempia jotka elävät lasten kautta eivätkä pyri saavuttamaan elämässä mitään ihmeellistä. - Kummimummi :)
Lapsi voidaan kastaa varmastikin jossakin kirkon tiloissa kummien kanssa. Sinne ei sinun ole pakko mennä eikä kahvia ole pakko juoda.
Lapsi otetaan kasteessa seurakunnan jäseneksi. Nimen voit valita itse ja se ilmoitetaan jo etukäteen kastavalle papille, sillä kaste ei ole nimenantotilaisuus.
Se pitäisi saada tiedoksi nuorille vanhemmille, jotka lehdessä ilmoittavat: "Sai kasteessa nimen..."- poopoilija
Enhän nyt tokikaan aio olla oman lapsen kastetilaisuudesta pois (oli kirkollinen tai ei). Emmä nyt mitenkään niin periaattellinen ole että skippaan kastajaiset sen takia etten usko jumaliin :D
- suuteleva_pirkko
Hei poopoilija,
Onnittelut siitä että perheessänne tapahtuu. Toivottavasti lapsi on omasi eikä käy niin kuin Joosefille kävi. Aina rapataan kun roiskuu.
Tuot ihanasti esille kuinka tärkeänä pidät ettei perheessä synny riitaa jos puhut puolisollesi. Tämä on ikuisuuskysymys johon ei ole ratkaisua. Kaikki nimittäin riippuu siitä millä tuulella puolisosi sattuu käymään.
Jos päätätä tämän vuoksi olla aista hiljaa, niin etpä ole yksin. Miljoonat suomalaisten ateistien lapset on liitetty kirkkoon ettei vanhempien tarvitse keksustella vaikeista asioista.
Zemppiä vaan,
Pirkko, pakkoliitetty - Hooiiohoi
Kulttuuri muuttuu hitaasti, mutta kastamattomien lasten osuus on kasvussa koko ajan, Helsingissä jo puolet jää kastamatta...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as442978Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna232874- 462693
- 562548
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582458Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482450On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532191Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782128- 692038
- 452032