Pituuskasvu miinuksella

piikkikammoinen

Onko muiden lapsia laitettu verikokeisiin kun pituuskasvu on ollut yhden neuvolakerran miinuksella?
Meillä 8kk neuvolalääkäri määräsi verikokeet kun pituuskasvu sillä neuvolakerralla oli -1. Lapselle oli tullut lyhyen ajan sisällä 4 hammasta ja on alkanut liikkumaan paljon, aikasemmin pituuskasvu ollut tasaista. Suvussa ei ole kilpirauhas sairautta, jota lääkäri epäilee. Tuntuu oudolle ettei kasvua edes tarkkailtu vaan suoraan laitettiin lapsi kokeisiin. Itse olen neulakammoinen joten siksi asia tuntuu varmasti minusta kauheammalta kuin monista muista.

17

1021

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ummeli

Meillä 1-vuotiaalta otettiin verikoe sen takia, että painoa ei ollut tullut niinkuin olisi pitänyt. Lääkäri puhui keliakiaepäilystä. Me vanhemmat ajattelimme, että kyse on vain siitä kun lapsi alkanut kävelemään ei paino ole sen takia noussut. Mutta hyvä että tutkittiin, ja todettiin että kaikki on hyvin.

• mitat?

Paljonko teidän lapsella oli tullut painoa 8 kk -neuvolasta? Oliko siihen asti paino noussut normaalisti? Kysyn vain, kun epäilen että ei meidänkään poitsulla paljoa ole tullut kun liikkuu niin hirveän paljon.

• ............

Paljon pituutta oli tullut edellisen mittauksen jälkeen?

• piikkikammoinen

1,5cm vain ja edellinen mittaus oli 6kk neuvolassa.

• vielä kauheampaa

olisi jos asioita ei tutkittaisi.Verikoe on kuitenkin pieni asia verrattuna sairauksiin.

• alottanut

On hyvä että tutkitaan mutta olisiko ollut aiheelliusta ennemmin katsoa yksi ylimääräinen mittaus vaikka 9kk kohdalle ennen verikokeita kun se kasvu ei ole vähäistä ollut aikasemmin. Aikasemmin on ollu tasasesti käyrällä..

• ..........
        alottanut kirjoitti:

On hyvä että tutkitaan mutta olisiko ollut aiheelliusta ennemmin katsoa yksi ylimääräinen mittaus vaikka 9kk kohdalle ennen verikokeita kun se kasvu ei ole vähäistä ollut aikasemmin. Aikasemmin on ollu tasasesti käyrällä..

Meillä ei noi pituuden mittaukset ole kyllä ollut kovin tarkkoja neuvolassa. Joskus vauvan pää ei ole ollut ihan kiinni siellä päädyssä ja seuraavalla kerralla taas on ollut, niin on näyttänyt että pituutta olisi tullut tosi vähän..

• aloittanut
        .......... kirjoitti:

Meillä ei noi pituuden mittaukset ole kyllä ollut kovin tarkkoja neuvolassa. Joskus vauvan pää ei ole ollut ihan kiinni siellä päädyssä ja seuraavalla kerralla taas on ollut, niin on näyttänyt että pituutta olisi tullut tosi vähän..

Tuo on totta ja meillä on mittauksia tehnyt opiskelijat ja harjoittelijat, eli eri mittaaja joka kerta ollut. Tämänkin takia ihmettelen että heti lähdetään verikokeisiin :/

• riippuu ihan
        alottanut kirjoitti:

miten paljon on ollut käyrällä.Harppaus plussalta -1 käyrälle on kuitenkin aika iso eli ehkäpä tästä syystä lääkäri laittoi asiaa eteenpäin.Tietenkin käyrä aina heittelee muttei kuitenkaan mitään mielettömiä harppauksia tee suuntaan tai toiseen.

• aloittanut
        riippuu ihan kirjoitti:

miten paljon on ollut käyrällä.Harppaus plussalta -1 käyrälle on kuitenkin aika iso eli ehkäpä tästä syystä lääkäri laittoi asiaa eteenpäin.Tietenkin käyrä aina heittelee muttei kuitenkaan mitään mielettömiä harppauksia tee suuntaan tai toiseen.

Tipan ollu plussalla vaan.. Ja kun tutkin noita asioita itse niin syytä verikokeisiin ei virallisesti olisi. Juttelin asiasta myös yhden tutun lastenerikoislääkärin kanssa ja hän ihmetteli todella paljon kun ei otettu kasvun seurantaa vaan heti labraan laitettiin.
        Olen siis todella kummissaan nyt koko verikokeisiin lähettämisestä!! Miksi pienelle vauvalle halutaan aiheuttaa kipua ilman että on suuremmasti edes mitään syytä :(

• ei se satu
        aloittanut kirjoitti:

Tipan ollu plussalla vaan.. Ja kun tutkin noita asioita itse niin syytä verikokeisiin ei virallisesti olisi. Juttelin asiasta myös yhden tutun lastenerikoislääkärin kanssa ja hän ihmetteli todella paljon kun ei otettu kasvun seurantaa vaan heti labraan laitettiin.
        Olen siis todella kummissaan nyt koko verikokeisiin lähettämisestä!! Miksi pienelle vauvalle halutaan aiheuttaa kipua ilman että on suuremmasti edes mitään syytä :(

Kuule ei se yksi verikoe vauvalle kipua paljon aiheuta. Kun olet kerran itse piikkikammoinen, niin todennäköisesti suurentelet asiaa mielessäsi. Vauva ei osaa etukäteen sitä verikoetta pelätä ja se on vain nopea kirpaisu ja sillä siisti.

• vösahg

Meillä muut mitat olleet plussalla paitsi nyt pituus -1. Kuukaudessa tullut 1,5cm lisää. Käytyyn 6kk neuvolassa ja sillon oli jo hiadstunut. 7kk oli siis tullut toi 1.5cm lisää. Terkkari ei ollut huolissaan, sanoi että kun pituutta tulee kuitenkin lisää niin se riittää. :)

• jklö.

Tuo 1,5cm kuukaudessahan on ihan normaalia. Saman verran meilläkin tuli vauvalla 6-7kk iässä. Ei se mitenkään vähän ole.

• Kokemusta8

Meillä ekan muksun kanssa kävi niin että pituuskasvu oli ollut 0 ja 1 välimaastossa normaalisti kokoajan. 7kk neuvolassa se sitten meni miinukselle, ei paljoa. Koitin neuvolassa sanoa että lapsi oppinut ryömimään, nousemaan seisomaan ja hampaita tullut, että eikö ne vaikuta siihen ettei pituutta ole niin kauheana tullut. Neuvola oli sitä mieltä että verikokeisiin mennään heti joten niin minä menin lapseni kanssa labraan. Huuto alkoi kun kiristysnauha laitettiin käteen ja huutoa jatkui kotiin asti :/ Käteen jäi iso mustelma. Oli kokeen ottaja nuori ja aika epävarma kun lapselta koetta otti eli vaikutti varmaan lapseenkin. Kokeissa kaikki oli hyvin ja 8kk neuvolassa lapsi oli kasvanut 3,5cm, eli otti kunnon pyrähdyksen!
      Sanoin neuvolassa että vaadin tästäö eteenpäin kontrollin ennen kun menen lastani viemään verikokeisiin tai todella painavat syyt!

• 5435

Ainakin isommissa kaupungeissa on omat verenottopisteet lapsille, missä on siihen erikoistunut henkilöstö. Useamman kerran olen eri syistä jo pienenä vauvana joutunut lastani käyttämään verikokeissa, mutta olen päin vastoin iloinen siitä, että Suomessa seurataan näitä asioita näin tarkasti ja varmistetaan, että kaikki on kunnossa.

• Aloittanut päättää

Täällä ei ole erillistä lasten verikokeen ottopaikkaa. Mutta voin kertoa että oli reipas lapsi :) Pikkasen itki kun laitettiin kiristin käteen mutta rauhottu nopeaa. Pärjäsi paljon paremmin mitä minä olisin pärjännyt :D
      Verikokeen otti oikein mukava nainen joka höpötteli lapselle ja hän otti avuksi toisen hoitajan kun sanoin omasta kammostani.
      Lapseni ei kummemmin verikokeesta hätkähtänyt, nukkui kokeen päälle parituntia ja sitten oli taas reipas itsensä.

kokeista saatiin tuloksetkin ja kaikki on normaalia. Neuvolasta sanottiin nyt että varmaan tuo liikkumisen kehittyminen ja hampaiden tulo on hidastanut poikkeuksellisesti kasvua. Otetaan kontrolli mitat kuitenkin 9kk kohdalla!

• ei se satu

No mainiota kuulla, että meni niin hienosti! Kuten tuolla aiemminkin arvelin, niin koe tuntunee etukäteen paljon isommalta ongelmalta kuin onkaan, varsinkin jos on itse piikkikammoinen. Ja mahtava juttu, että tulos oli normaali! Nyt voi sitten huojentunein mielin elellä kevättä eteenpäin. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      247
      10802
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      127
      6923
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      95
      5583
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      32
      4870
    5. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      40
      4134
    6. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      3649
    7. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      61
      3454
    8. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3382
    9. Nyt peukut pystyyn

Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      20
      2829
    10. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      56
      2617
    Aihe