Hei kaikki! Olen tässä pelonsekaisissa tunnelmissa, huomenna neurol. aika. En kuitenka malta odottaa on pakko saada jotenkin purkaa... Oireeni ovat jäykkyys jaloissa,välillä kova kipu, tuntuu että lihakset ovat kireänä mutta kun niitä koskettaa ovat ne aivan rennot. On vain sellainen jäykkä, jäytävä tunne koko jalassa (välillä molemmissa). Kuuluukohan tämä kuvioihin? . Vasen käsi on jäykkä, ja on voimattoman tuntuinen mutta kyllä siinä vielä voimat ovat. Tämä jäykkä tunne kädessä tuntuu vas. hartiasta sormenpäihin saakka. Onko MS taudissa tyypillistä voimattomuuden tunne lihaksissa vai onko lihakset heikommat? Olen myös havainnut huimausta. Yleislääk oli sitä mieltä että vaivani ovat hermostoperäisiä vaivoja. Olisin kiitollinen mielipiteistänne.
Oireitako? (taas)
5
1798
Vastaukset
- olga
Koita vain odottaa rauhallisin mielin.Ei kannata etukäteen panikoida.Ms-taudissa on jokaisella yksilölliset oireet,ettei oikein voi yleistää..Minulla on kyllä välillä ollut jäykkyyttä jaloissa,ohimenevää heikkouden tunnetta ja kipuja.Tauti on jo vuosikausia pysynyt samanlaisena.Toivottavasti oireittesi syy selviää.Kokemuksesta voin kyllä kertoa,että voi kestää kauankin.Oireitten takanahan voi olla mitä vain,ei välttämätä vakava sairaus.Jos kuitenkin saat joskus ms-diagnoosin,se ei kuitenkaan merkitse maailmanloppua.Suurin osa meistä elää lähes normaalia elämää,eikä kanssaihmiset edes osaa aavistaa sairauttamme,ellemme itse kerro.Tauti voi jopa pysyä loppuelämän oireettomana.Joten häntä pystyyn,äläkä murehdi etukäteen.(Tiedän,että laiha lohtu,Olen aikanani ollut samassa tilanteessa )Toivon sinulle voimia ja hyvää syksyn jatkoa!!!
- edelleen sekaisin
Jo sun vastaus sai hieman reippautta (ja samalla itkua) aikaseks. Kyl se jo lohduttaa että tietää ettei ole yksin tässä. Saako viel tiedustella että onko sinullakin ollut huimausta? Tai ongelmia kirjoittamisen kanssa? Oikein mukavaa viikonloppua sinulle, ja kiitos vielä kerran kun vastasit.
- Olga
Kiitos sinulle,kiva jos pystyin edes vähän oleen avuksi,vaikka karvaasti tiedän,et itse ne omat itkut on itkettävä ja pelot koettava.Vertaistuki on toki tärkeää..Minulla ei ole ollut huimausta.Käden pienestä hervottomuudesta on joskus johtunut,ettei kirjaimista ole tullut ihan sellaisia kuin pitäisi.Aika ajoin tuntuu jos jonkinlaisia oireita,vaikkei niitä kaikkia voi ms:n tiliin laittaakkaan.Mulla diagnoosi on ollut 10 v ja työelämässä porskuttelen ilman,että työkaverit edes tietää sairaudestani(paitsi lähimmät).Omalle äidillenikään en ole kertonut,kun tiedän että hän huolestuisi ja viettäisi unettomia öitä funtsien.Olenkin usein miettinyt,että hän olisi turhaan surrut olemattomia kymmenen vuotta,koska mitään näkyvää oiretta minulla ei ole (onneksi)ollut.Toivon,että tilanteesi pian selviää.Muistathan,että positiivisella asenteella pärjää pitkälle.Hyvää vointia sinulle!!!
- Coco
Moro!
Kyllähän ms:ään liittyy juuri noita oireita, jäykkyyttä ja tasapainohäiriöitä, mutta kuten olga kirjoitti, se on niin yksilöllistä. Eikä noilla oireilla vielä voi ms-diagnoosia tehdä, kyllä täytyy ilmetä jotain muutakin (onko tehty pään/selkärangan MRI, selkäydinnäyte?).
Joten ota vaan rauhallisesti ja odota mitä tohtori sanoo.
Toisaalta on kyllä hyvä varautua kaikkeen, niin ei putoa sitten korkealta. Itsellä oli 8kk aikaa valmistautua ennen kuin virall. dg tehtiin. Onneksi lääkäri väläytti ms-taudin mahdollisuutta jo niin aikaisin, niin oli aikaa tottua ajatukseen, että minulla mahdollisesti on ms ja oli aikaa lukea ja tutkia sairautta. Lopullinen dg ainakin minulle oli suuri helpotus.
Mutta, kuten sanottu, älä vielä heitä kirvestä kaivoon, sillä nuo oireet voi liittyä niin moneen muuhunkin asiaan. Äläkä heitä sittenkään, jos se on ms, ei se ole maailman loppu, se on vaan asenteesta kiinni =)
Joka tapauksessa hyvää syksyn jatkoa sinulle ja tsemppiä lääkäriin! - minä
Moi sekaisin,
Kirjoittelin itse tälle palstalle aiemmin samalla nimimerkillä kuin nyt.
Mulla on kanssa ollut tota jäykkyyttä ja kävin juuri magneettikuvassa ja saan siitä vastauksen ensi tiistaina. Hieman pelkään vastausta, vaikka tajuan, että "oireeni" voi johtua muustakin ja toisaalta olen jo ajatellut asian niinkin, että ei se diagnoosikaan olisi maailmanloppu, vaikka saattaakin siltä aluksi tuntua. Ja toisaalta kaipa sitä ihmisillä voi välillä olla kummallisia tuntemuksia ilman sen kummempaa syytä tai vaikka flunssan seurauksena.
Tsemppiä paljon sulle ja toivotaan, että sulla ei ole mitään vakavaa. Ja ehkä joku osaa kommentoida lisää sulle..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi383672Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal283232- 692878
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912720- 351748
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no811699- 221518
- 281507
- 281478
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231474